La inmigración ye la entrada a un país o rexón de persones que nacieron o vienen de otru llugar. Representa una de les dos opciones o alternatives del términu migración, que s'aplica a los movimientos de persones d'un llugar a otru y estos desplazamientos traen un cambéu de residencia temporal o definitivu. Les dos opciones de dichos movimientos migratorios son: emigración, que ye la salida de persones d'un país, rexón o llugar determinaos pa dirixise a otru llugar distintu ya inmigración, que ye la entrada nun país, rexón o llugar determinaos procedentes d'otres partes. De manera que una emigración lleva como contrapartida posterior una inmigración nel país o llugar de llegada. Y con al respeutive de esta última idea hai qu'esclariar qu'hasta qu'un emigrante nun llega a un país nuevu nun se debe considerar como inmigrante, cosa que vieno asocediendo nos últimos años, cola gran crisis migratoria n'Europa yá que centenares y hasta miles de persones vinieron emigrando de los países conflictivos d'África y del Mediu Oriente y morrieron en naufraxos y otros accidentes antes de llegar como inmigrantes a los países europeos.

Inmigración.

La perceición individual de la inmigración editar

Los procesos migratorios son inherentes a la especie humana y a munches otres especies. Dichos procesos nacen del instintu de caltenimientu de la especie más que del individuu, y débense siempres a una evaluación comparativa de la redolada onde se vive tocantes a los recursos y posibilidaes con que se cunta, y de una redolada distinta, nel qu'esiste una perceición de qu'esos recursos y posibilidaes pueden ser mayores y meyores. Esta comparanza ente la vida cotidiana nun país y otru aníciase anguaño pola amplia facilidá de movese d'un llugar a otru, colo que resulta cada vez más fácil, enterase de cómo ye la vida n'otros países. Actúa nun doble sentíu: cuando se tien una perceición favorable al so propiu país y cuando esta perceición ye desfavorable, lo cual ye'l motivu qu'esplica la inmigración nel primer casu y el que describe los motivos d'emigración nel segundu casu, como puede trate nun artículu de Axel Capriles nel periódicu El Universal de Caraques del 24 de setiembre de 2009 ([1]). Evidentemente, cuando se trata d'evaluar el nivel de vida qu'esiste ente los distintos países, non solo puede llograse al traviés de dalgún viaxe al esterior sinón por ensame de víes y procedimientos qu'anguaño se fixeron posibles pol desenvolvimientu teunolóxicu de les comunicaciones y de los medios de tresporte: comunicación con familiares nel país de posible entrada, referencies de terceres persones, propaganda turística o d'otres actividaes económiques, etc.

Nel país d'orixe editar

Nel país de procedencia del inmigrante suelen esistir ciertos problemes llegales pa la emigración, en gran parte creaos pol gobiernu respeutivu, que trata d'evitar la salida d'emigrantes, sobremanera porque la inmensa mayoría d'ellos suelen ser adultos nuevos n'edá de trabayar y contribuyir al desenvolvimientu del país o a los oxetivos establecíos pol mesmu gobiernu. N'especial, los gobiernos fascistes, comunistes o antidemocráticos polo xeneral, siempres trataron de poner torgues a la emigración, como puede trate nel artículu sobre la emigración italiana na Wikipedia nesti idioma. Asina, anque nesti últimu casu nun quedó bien claro los motivos que tenía'l gobiernu de Mussolini p'acutar la emigración, lo cierto ye que práuticamente sumió ente 1929 y el final de la segunda guerra mundial como se señala de siguío:

L'emigrazione nelle Americhe fu enorme nella seconda metà dell'Ottocento y nei primi decenni del Novecento. Quasi si esaurì mientres il Fascismo, ma ebbe una piccola ripresa subito dopo finar della seconda guerra mondiale
La emigración a América foi enorme na segunda metá del sieglu XIX y nes primeres décades del sieglu XX. Casi sumió mientres el fascismu pero tuvo un pequeñu repique al rematar la segunda guerra mundial.
L'Emigrazione italiana

Sicasí, ye na mesma Wikipedia n'italianu onde atopamos la crítica a les polítiques gubernamentales opuestes a la emigración:

Cosa intende per nazione, signor Ministru? È una massa di infelici? Piantiamo grano ma non mangiamo pane bianco. Coltiviamo la vite, ma non beviamo il vieno. Alleviamo animali, ma non mangiamo carne. Ciò nonostante voi ci consigliate di non abbandonare la nostra Patria? Ma è una Patria la terra dove non si riesce a vivere del proprio lavoro?
¿Qué entiende por nación, señor ministru? ¿Ye una masa d'infelices?. Semamos trigu pero nun comemos pan blanco. Cultivamos la vide pero nun bebemos vinu. Criamos ganáu pero nun comemos carne. Sicasí, usté aconséyanos que nun abandonemos la nuesa Patria. ¿Pero ye una Patria'l llugar onde daquién nun puede vivir del propiu trabayu?
Respuesta anónima a un ministru italianu, sieglu XIX ([2])

L'exemplu de la emigración italiana ye bien claro nesti sentíu y seique emblemáticu porque la so emigración tenía que ser a países con idioma distintu, principalmente, a los Estaos Xuníos, Arxentina, Brasil, Venezuela dempués de la segunda guerra mundial y a otros países europeos en dómines recién. Y los descendientes de los italianos qu'emigraron mientres el sieglu XX son más de 60 millones, lo que significa tantu o más que la población italiana actual, anque hemos de tener en cuenta que resulta malo de llograr cifres precises nesti sentíu. Daqué distintu asocedió en Francia, onde los sos habitantes siempres fueron bastante ronciegos a dexar el país, con delles esceiciones coles antigües colonies (Quebec, por casu).

Nel país d'inmigración editar

 
Mapa cola distribución territorial del español nos Estaos Xuníos según el censu de 2000.

En cada país, les torgues pa la entrada d'inmigrantes resulten muncho más claros y tienen múltiples facetes, tantu per parte de los gobiernos respeutivos como per parte de los mesmos habitantes del país ya inclusive d'otros inmigrantes yá establecíos, sobremanera si vienen de países distintos. Una senciella esplicación del refugu de los inmigrantes nel país d'entrada ufiertar William F. Ogburn y Meyer F. Nimkoff nel so llibru Socioloxía:

Los individuos non siempres s'amuesen cordiales ante los cambeos introducíos nel grupu al que pertenecen, sinón que suelen ser contrarios a innovaciones suxuríes por xentes de fora o inclusive por recién llegaos al grupu...Estes distinciones entienden meyor dende'l puntu de vista de la teoría de les rellaciones extragrupo y intragrupo, que puede dicise que surden cuando grupos qu'actúen unu sobre otru siéntense estraños o contrarios ente sigo. So tales circunstancies, tolos miembros del mesmu grupu constitúin un intragrupo o un «nós» como opuestos a un extragrupo o un «ellos».[3]

Sicasí, hai ocasiones nes qu'esta inmigración resulta favorecida polos gobiernos col fin d'atopar xente esperto en determinaos trabayos, como puede inferise de la composición de la población por edá y sexu nos países petroleros del Golfu Pérsicu, onde abonden los adultos nuevos, especialmente los homes, ente que los neños y la población de mayor edá son bien escasos. Les pirámides de población d'estos países del Golfu Pérsicu tienen una gran semeyanza cola pirámide demográfica de la población inmigrante n'España, que puede trate nesti mesmu artículu.

La dispersión territorial de los seres humanos editar

Les migraciones son tan antigües como la humanidá y apaecen nes rellaciones más antigües de casi toles relixones y cultures qu'esisten. Nel casu de la tradición xudeocristiana, la espulsión del home pol Creador dempués del pecáu orixinal constitúi la primer referencia a una especie de migración forzosa. Otros exemplos pueden atopase nel Éxodu o Fuxida d'Exiptu, los 40 años de la vida nel desiertu del Sinaí, l'establecimientu en Canaán, etc. Na tradición islámica puede citase la fuxida o treslláu de Mahoma dende La Meca a Medina, procesu conocíu como la Hégira, que puede traducise como emigración.

La mesma teoría de la evolución y l'afayu de restos fósiles bien antiguos n'África danos pie pa creer que los seres humanos tuvieron un orixe común dende onde emigraron en distintes direiciones pa dise estableciendo en llugares cada vez más estremaos.

Polo xeneral, puede dicise que'l desenvolvimientu teunolóxicu siempres dio orixe a una espansión territorial de los pueblos y al establecimientu de nuevos grupos humanos en llugares cada vez más remotos: el descubrimientu del fueu, por casu, dexó a los seres humanos instalase en llugares que yeren muncho más fríos. Lo mesmo podemos dicir del descubrimientu de l'agricultura (la Revolución Neolítica), de la ganadería y doma d'animales, de la metalurxa, de les embarcaciones de vela, de la Revolución industrial, del ferrocarril, del motor d'esplosión (que punxo a valir rexones desérticas onde esistía petroleu y onde s'establecieron mayoritariamente persones llegaes d'otres partes) y munchos otros exemplos.

Alvin Toffler, na so famosa obra La tercer fola señala l'escurrimientu de trés grandes revoluciones nel tiempu que tresformaron dafechu la historia de la Humanidá. La primera referir a la Revolución Neolítica, la invención y desenvolvimientu de l'agricultura, que dio orixe a la sedentarización de los seres humanos. Gordon Childe referir a esta Revolución como la etapa que denomina Los Oríxenes de la Civilización: en realidá, l'asentamientu estable de los seres humanos en redol a pueblos agrícoles cada vegada más grandes constitúin un pasu xigantescu na historia de la civilización yá que nun tenemos d'escaecer que'l términu civilización vien de ciudá (civitas en llatín) y les primeres ciudaes fueron asentamientos agrícoles. La segunda fola foi la Revolución industrial, que traxo consigo'l desenvolvimientu de la producción masiva de productos industriales, el desenvolvimientu del ferrocarril y otros inventos, que dexaron la crecedera de les ciudaes hasta un puntu nunca antes vistu na historia. De la mesma, esta crecedera de les ciudaes traxo consigo un procesu enorme d'éxodu rural, primero nos países más industrializaos y dempués en tol mundu. Tanto la Revolución Neolítica hai menos de 10.000 años, como la Revolución industrial empecipiada hai unos dos sieglos, traxeron consigo enormes desplazamientos de millones de persones y cambeos enormes nes actividaes humanes y les maneres o estilos de vida: de nómada a sedentariu y de rural a urbanu. Y la Tercer Fola, el desenvolvimientu xigantescu de la teunoloxía na segunda metá del sieglu XX y empiezos del XXI, dio orixe a unos movimientos xigantescos de millones de persones, tanto espacial como temporalmente.

Les migraciones fueron siempres bien importantes. Históricamente, les migraciones camudaron totalmente l'aspeutu de los países, influyendo na so composición racial, llingüística y cultural, según otros cambeos importantes de gran repercusión.

Mientres miles d'años, los seres humanos diben estendiéndose escontra nuevos territorios, a midida que la población aumentaba y precisaben nuevos espacios nos que llograr recursos, especialmente, alimenticios. Nun podríamos entós falar d'una verdadera inmigración, una y bones esti términu referir a la denominación de los acabante llegar a un llugar per parte de los que yá moraben nesi llugar. Los centros poblaos yeren bien pequeños y taben arrodiaos peles tierres d'onde llograben la so subsistencia.

Podemos dicir que los conceutos rellacionaos cola inmigración surden na Edá Antigua cola fundación y desenvolvimientu de colonies nel Mediterraneu, per parte de les ciudaes fenicies, grieges, cartaxineses y romanes, anque nesti últimu casu, el procesu d'ocupación del territoriu adquirió un sentíu distintu, yá que esistió la formación d'una institución políticu-territorial muncho más paecida a la de los estaos nacionales surdíos na Edá Moderna que, yá que sal,, inspirar en gran parte nel legáu xurídicu y forma de gobiernu del Imperiu romanu (por casu, l'Imperiu carolinxu y el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu). Na dómina del Imperiu romanu yá podía falase d'inmigración como la entendemos agora: Mérida, por casu, col nome de Emerita Augusta, foi fundada con soldaos llicenciaos del exércitu romanu (d'ende'l nome de Emerita yá que el nome romanu pa los soldaos desmovilizados yera'l d'eméritos o xubilaos). Pero como la ciudá yá esistía dende antes, los sos habitantes aceptaron esa "inmigración" en cuenta de recibir el títulu de "ciudadanos" romanos.

Fai mil quinientos años, no qu'anguaño conocemos como Moscú, nun había un namái rusu, n'Hungría nun había un namái húngaru, en Turquía nun había turcos, España empezaba a ser visigoda, n'América namái vivíen indíxenes, n'Australia namái polinesios y melanesios, na rexón de Kosovo vivíen en forma minoritaria'l albaneses, lo que fai inda más complexu'l términu dende'l puntu de vista históricu.

Y les invasiones bárbares, que marquen el fin de la Edá Antigua y l'empiezu de la Edá Media, constituyeron un bon exemplu pa esplicar el refugu de la población nativa d'un llugar a xente procedente d'otros llugares, sobremanera pol fechu de que nun se trata d'una verdadera inmigración sinón d'un procesu d'invasión y conquista.

La dómina medieval (S. V - S. XV) ye la dómina feudal, na que los fluxos migratorios yeren embrivíos pola vida zarrada y autosuficiente de los feudos. Les rellaciones ente pueblos o grupos distintos fueron militares, de conquista y de desplazamientos forzosos de grupos y pueblos enteros. Nos diez sieglos que duró, destáquense, amás de les invasiones bárbares, la conquista árabe nel Mediterraneu, la Reconquista na Península Ibérica, l'establecimientu de los normandos en territoriu de la Francia actual, el desenvolvimientu del feudalismu nel continente asiáticu, coles invasiones de los pueblos mongoles y la lenta pero continua espansión y poblamientu de los pueblos americanos (descendientes d'asiáticos que cruciaron l'Estrechu de Behring nel últimu periodu glacial) a lo llargo y anchu de tol continente.

 
Emigrantes europeos desembarcando en Ellis Island en Nueva York (Estaos Xuníos), en 1902.

Nel pasáu, grandes fluxos d'inmigrantes fixeron que países americanos convertir en prósperos y activos. Los Estaos Xuníos son los que tradicionalmente recibieron (y siguen recibiendo) a inmigrantes de toes partes del mundu.

Namái cuatro países promueven anguaño la inmigración (Australia, Canadá, Israel y Nueva Zelanda), nel casu d'Israel a cualquier xudíu que tea na diáspora, nos otros llindándose a aquellos comenenciudos que demuestren el so 'empleabilidá' potencial y un nivel fayadizu d'adaptación a les cultures llocales.

Otros países déxen-y en circunstancies especiales, por casu pa cubrir puestos onde la ufierta llocal ye escasa, pa inversionistas, en casu de matrimoniu, o asilu políticu, o baxu alcuerdos multillaterales como na Xunión Europea.

Les diferencies salariales pueden ser tan importantes que la inmigración illegal puede volvese una importante "industria". Otres razones qu'impulsen los fluxos migratorios inclúin la persecución política y la reagrupación familiar.

Munchos negocios (llexítimos o illexítimos) desenvolviéronse como respuesta a la presencia de les comunidaes inmigrantes: unviada de dineru, llocutorios, restoranes típicos y especialidaes propies de la cocina del país alloñáu.

Dellos economistes afirmen qu'un mercáu llaboral llibre a nivel mundial, ensin restricciones a la inmigración, contribuyiría al llargu plazu, a impulsar la prosperidá xeneral, teniendo un efeutu más beneficiosu que la llibre circulación de bienes y capitales. Otros tán en desalcuerdu, señalando qu'esa situación afectaría negativamente a los salarios y a la sindicalización de los trabayadores, y dispararía la población inmigrante a niveles insostenibles. En pro d'esta última idea atópase'l fechu de que'l desenvolvimientu teunolóxicu ta dexando ensin emplegu a millones de persones cada añu, tantu nos países desenvueltos como subdesendolcaos. Y otra idea qu'hai que tener en cuenta ye la de la pantasma de la superproducción, tantu de productos agrícoles como industriales, a pesar de que cada vez esisten más millones de persones fora de los niveles mínimos de consumu.

Amás de los países qu'afalen la inmigración, probablemente países típicos d'inmigrantes son Alemaña, Australia, Arxentina, Brasil, Canadá, Costa Rica, Estaos Xuníos, Francia, Méxicu, Nueva Zelanda, Reinu Xuníu, Venezuela, ente otros; siendo nellos onde podemos estudiar el fenómenu de los estranxeros que van pa trabayar. Coles mesmes los típicos países qu'agora tienen un altu porcentaxe d'emigración serín'Albania, Bulgaria, China, Colombia, Cuba, Ecuador, India, Marruecos, Méxicu, Nicaragua, Perú, Rumanía, Turquía, Uruguái y Venezuela, ente otros, que rexistren tases de migración neta negatives,[4] constituyéndose según rexones expulsoras o protagonistes de grandes movimientos migratorios, siendo l'América Llatina, Europa Oriental, Asia y África, les principales rexones expulsoras d'emigrantes escontra'l mundu más desenvueltu.

Munchos países y rexones travesaron diverses etapes o ciclos con al respeutive de les migraciones y de ser naciones de fuerte emigración (como España antes de 1960) pasaron a ser receptores d'inmigrantes. Los motivos suelen ser económicos, políticos (rexímenes dictatoriales o militaristes), guerres, etc. Tamién asocedió con muncha frecuencia'l casu inversu: Arxentina foi mientres el primer terciu del sieglu XX (y entá antes) un país receptor de millones d'inmigrantes procedentes principalmente d'Italia, España, Inglaterra, Francia y d'otres partes d'Europa, güei sigue siendo un país receptor pero de países vecinos, Paraguái, Bolivia, Uruguái, Perú, y d'otros países llatinoamericanos destacar Venezuela, Colombia, d'África, continente asiáticu (Corea, China, El Líbanu), y de dellos países d'Europa, pero con pinga emigratoria dende 1973.

Escontra 2009 Arxentina tien más de 1,5 millones d'estranxeros concentrándose na so mayoría na Ciudá de Buenos Aires, y les provincies de Buenos Aires, Santa Fe, Córdoba, y el restu esvalixaos n'otres provincies.

En Centroamérica y el Caribe destaquen dos países; Belize y Costa Rica, que son los principales receptores porcentuales d'inmigrantes na rexón y tienen una de les tases inmigratorias per cápita más altes del mundu. Nel casu de Belice, na so población atópense casi 15% d'inmigrantes, principalmente d'Hondures, Guatemala, Méxicu y Estaos Xuníos. Esto convierte al país n'unu de los mayores receptores porcentuales d'inmigrantes nel continente americanu. Mentanto, Costa Rica perfílase como'l mayor receptor porcentual d'inmigrantes n'América Llatina,[5] y el principal destín migratoriu de too l'istmu, con alredor d'ente 9% y 11% d'inmigrantes na so población y cerca de mediu millón d'estranxeros aniciaos nel país, la cifra más alta n'América Central.[6] La inmigración en Costa Rica compónse principalmente de llatinoamericanos[7] (Nicaragua, Colombia, República Dominicana, El Salvador, ente munchos otros), pero tamién habiten nel país miles d'estauxunidenses, canadienses, afroantillanos, europeos (Reinu Xuníu, Italia, Francia, España y Alemaña), africanos (Ghana, Marruecos y Exiptu) y asiáticos (El Líbanu, Emiratos Árabes, China, Taiwan y Ḥong Kong). Estos fluxos migratorios caltener dende'l sieglu XIX, pos dende entós Costa Rica ye'l tradicional, principal y más popular destín centroamericanu pa italianos, españoles, franceses, libaneses y chinos.

Igualmente, en Méxicu siempres esistieron importantes comunidaes estranxeres dende'l sieglu XIX, pero dende'l 2000 hubo una crecedera esponencial de la población inmigrante al respeutive de les décades anteriores; nel país esiste una población importante d'estauxunidenses, dada la cercanía, mientres el censu de 2014 cuntáronse 1,010,103 estauxunidenses viviendo en Méxicu, convirtiéndose nel país onde viven más estauxunidenses fora d'Estaos Xuníos nel mundu,[8] destácase tamién una tasa considerable d'inmigración procedente d'España, Guatemala, Colombia, Italia, Canadá, Arxentina, Alemaña, Australia, Xapón, Cuba, Venezuela y Corea del Sur. Tamién mientres el sieglu XX destácase una tasa de migración suramericana escontra Méxicu por cuenta de problemes que teníen dellos países suramericanos nesi tiempu. Anguaño Méxicu enfrenta ciertos problemes d'inmigración illegal o desafranada qu'ingresa al so territoriu, que'l so orixe son principalmente países llatinoamericanos, caribeños y asiáticos.

Anguaño, los países americanos nos cualos reparar mayor diversidá étnica y cultural son: Estaos Xuníos, Canadá, Arxentina, Brasil, Costa Rica, Méxicu, Puertu Ricu, Uruguái y Venezuela.

Lloñe de la persecución política y les crisis económiques d'esti periodu, la mayoría de los arxentinos emigraron a países del Continente Americanu y otres naciones tales como España, Italia, Reinu Xuníu, Australia ya Israel, los dos primeros países de los cualos salieron munches de les persones qu'emigraron a Arxentina nel sieglu pasáu.

Hasta'l 2008, el númberu d'inmigrantes amontóse por cuenta de la necesidá de trabayadores de les economíes desenvueltes y al menor preciu de los pasaxes internacionales.[9]

Inmigración mientres les dómines recién de crisis económiques editar

La tasa de desemplegu pa los inmigrantes ta xubiendo más rápidu que la de los trabayadores nativos. Los inmigrantes tán atayando los sos planes pa camudase y los gobiernos amenorguen les cuotes de los inmigrantes.[9]

Los fluxos de población recién dan orixe a una diferenciación tantu xurídica per parte de cada Estáu (España, Italia, Alemaña, etc.), como social per parte de la población nativa con al respeutive de los derechos de los inmigrantes. Y nun se trata solo de los inmigrantes, sinón tamién los antiguos emigrantes "retornaos" que, anque probablemente con mayores ventayes que los inmigrantes puramente dichos, nun disponen tampoco de tolos derechos y beneficios de los nacionales residentes d'enforma tiempu.

La inmigración nos distintos continentes editar

América editar

Depués de que los europeos llegaren a América, una parte de los indíxenes orixinarios fueron movíos o abrasaos polos europeos y otra gran parte terminó tamién entemeciéndose con ellos, dando orixe al mestizaje, que forma en Hispanoamérica principalmente, la mayor parte de la población actual. Ente los pueblos europeos que participaron viviegamente nestes emigraciones masives escontra América, amás de los españoles, podemos citar a los ingleses, portugueses, franceses, alemanes, italianos y holandeses. Por cuenta de la escasez de mano d'obra, sobremanera nel trabayu de les llamaes plantaciones, importáronse esclavos africanos de raza negra procedentes de los países del Golfu de Guinea, lo que camudó nuevamente la composición de la población y nuevos amiestos raciales: mulatos, zambos, y otres denominaciones que yá nun suelen emplegase. Los descendientes, cada vez más entemecíos colos otros grupos raciales, predominaron nes rexones de clima templáu próximes a la mariña, onde constituyíen la mano d'obra de les principales faciendes o plantíos de caña d'azucre, cacáu y algodón, ente otros cultivos.

Nes islles del Caribe, onde l'impautu de la Conquista abrasó a la población indíxena bien llueu (sobremanera pola introducción d'enfermedaes desconocíes nel continente americanu), los europeos sustituyeron el trabayu de los indíxenes col de los esclavos, polo cual, l'impautu africanu nel poblamientu foi, en delles rexones costeres, más importante que l'indíxena: podríamos dicir que, ente que los Andes siempres fueron indoamericanos, les Antilles convertir en afroamericanes. Tamién el sureste de los Estaos Xuníos recibió una gran cantidá d'esclavos como mano d'obra pa trabayar nos plantíos d'algodón.

Les mariñes del Golfu de Méxicu y del Caribe (por casu, en Méxicu y Nicaragua) tamién recibieron una importante inmigración d'esclavos d'orixe africanu y nesti últimu país, establecer na llamada Costa de los Mosquitos, un nome impropiamente deriváu de los indios Misquitos que poblaben la zona. Y en el sieglu XIX, munchu llabradores de Xamaica, fuxendo de la esclavitú, escaparon de dicha islla pa establecese nesta rexón costera de los Mosquitos como lu recuerda la esistencia de poblaciones con nome anglosaxón, como ye'l casu de Bluefields, la ciudá y puertu más importante de la zona caribeña de Nicaragua. Y tamién foi bien importante'l poblamientu con esclavos africanos nes rexones costeres de Brasil pal trabayu nos plantíos.

Europa editar

Amás de les citaes con anterioridá, Europa sufrió importantes cambeos de población nel sieglu XX, cuando millones d'alemanes fueron espulsaos de Prusia Oriental dempués de la Segunda Guerra Mundial y tresferíos a l'Alemaña del territoriu en que foi amenorgada dempués de la guerra. Asina, l'antigua Königsberg, pasu a llamase Kaliningráu y esta ciudá solo ta habitada por rusos, cuando antes vivíen alemanes. Los polacos fueron emburriaos a la Pomerania y tol antiguu territoriu oriental dexáu polos alemanes, y la zona vencida per Polonia a la Xunión Soviética, de la mesma foi poblada por rusos (principalmente, rusos blancos) y Ucraínanos. N'Estonia, Letonia y Lituania hubo una fuerte inmigración de rusos. Los turcos fueron espulsaos de Bulgaria y otros países de los Balcanes. Los alemanes que poblaben otros países europeos fueron espulsaos, como en Checoslovaquia a Alemaña y munchos otros fueron llevaos pola fuercia a Kazakstán y otres repúbliques d'Asia Central.

Más apocayá munchos suramericanos, africanos y asiáticos, según europeos orientales, emigren a Europa Occidental. N'España, hai una fuerte inmigración de llatinoamericanos, cuantimás, d'ecuatorianos, colombianos y d'europeos orientales.

Na Unión Europea creóse la Tarxeta Azul.[10]

Oceanía editar

N'Australia y Nueva Zelanda los aboríxenes fueron movíos por blancos d'orixe européu (vease: Australia Blanca). Oceanía ye un continente insular de la Tierra constituyíu pola plataforma continental d'Australia, les islles de Nueva Guinea, Nueva Zelanda y los archipiélagos coralín y volcánicu de Micronesia, Polinesia y Melanesia. Un sector de los espertos considera que Insulindia tamién forma parte d'Oceanía.[1] Toes estes islles tán distribuyíes pel Océanu Pacíficu. Con una estensión de 9.008.458 km², tratar del continente más pequeñu del planeta.

N'otros modelos continentales, por casu nos de fala inglesa, úsase Australia (continente) en llugar d'Oceanía, pero nesti casu la so definición nun inclúi les islles del Pacíficu.

África editar

África ye'l tercer continente del mundu por estensión territorial. Llenda al norte col mar Mediterraneu, al oeste col océanu Atlánticu, al sur cola conxunción de los océanos Atlánticu y Índicu y al este col mar Coloráu y l'océanu Índicu. Anque tien una superficie total de 30.272.922 Km² (621.600 en masa insular), que representa'l 32% del total terrestre, la población ye de mil millones d'habitantes, menos del 15%. El continente entamar en 54 países, siendo toos ellos miembros de la Unión Africana, con esceición de Marruecos.

Tres la Segunda Guerra Mundial, empieza un procesu de descolonización, na que los países que llegaren a esi continente y entráu más allá de les mariñes hasta ocupar práuticamente tol so territoriu, como Francia, Gran Bretaña, Alemaña, Italia, España y Portugal, concediéron-yos la independencia dempués d'alcuerdos mutuos o de guerres. Nos años posteriores a esta, los habitantes de les nueves repúbliques, ante les dificultaes que guardaben nos sos países deciden emigrar principalmente a Europa, cuantimás a aquellos países colos que tuvieren venceyos cultuales mientres la colonia.

Problemática editar

 
Pirámide de población de los estranxeros censaos n'España nel 2007.

Les migraciones presenten problemes distintos: los que se van exercen un efeutu similar al del amenorgamientu de la natalidá, lo que pa los países de natalidá alta va ser un aliviu. Sicasí, nel país de receición d'inmigrantes, la composición de la población sufre unos cambeos sustanciales, como puede trate na pirámide de la población inmigrante d'España, na qu'abonden tantu los homes como les muyeres n'edá de trabayar, ente que la proporción de población menor de 20 años o mayor de 65 ye muncho más escasa que la nacional. Los que vienen tienen qu'integrase nel nuevu país, primeru laboralmente con una llegalidá en permisos, identificación, seguridá social y educación; coles mesmes culturalmente, pol idioma nuevu cuando ye distintu del so, y seya que non tienen d'asumir les nueves costumes y formes de vida. Los valores van ser de distinta intensidá, por casu el conceutu d'amistá, de serviciu comuñal, de tiempu llibre, d'horarios, de comíes, de familia, de folclor, de gustos artísticos; estos nuevos o modificaos valores van debese superponer o entrepolar colos suyos d'orixe pa evitar problemes inútiles y anque la diversidá cultural, d'idiomes y de relixones puede ser enriquecedora dacuando, puede tamién ser creadora de conflictos graves n'otros casos. De toes formes nun van ser estes cuestiones los principales problemes, sacantes haya una fuerte discriminación polos nacionales o por otros grupos d'emigrantes.[11]

Los problemes más graves y de distinta intensidá según los países xiren en redol al llogru de documentos llegales d'identidá y/o permisos de trabayu llegal. Pa sobrevivir los adultos y les sos families precisen trabayar, sacantes sían xubilaos y vengan por reagrupación familiar. Los problemes de munchos inmigrantes deber a que l'Estáu d'onde proceden nun los dan siempres la orientación necesaria, polo que los que tán decidíos a abandonar los sos países cayen n'ocasiones en manes de verdaderes mafies de tráficu de persones y ello causa problemes d'identificación y asistencia nel país d'acoyida que s'añedir a los problemes llaborales anque namái vengan trabayar en dalgún emplegu refugáu polos nativos: como los mesmos emigrantes reclamen: namái venimos trabayar en llabores que los nacionales nun quieren faer, anque en munchos casos, los inmigrantes más vieyos abandonen esos trabayos y son sustituyíos polos nuevos inmigrantes. Los migrantes suelen trabayar n'emplegos que tienen un riesgu elevao de mancadura o enfermedá. Por casu los inmigrantes hispanos sufren una carga desproporcionada de mancadures ocupacionales fatales n'Estaos Xuníos.[12] Amás de los peligros físicos nel trabayu, la eleición d'emigrar implica con frecuencia cambio nel estilu de vida inducíos pol trabayu qu'afecten la salú física, la salú mental y la salú soical.[13]

El balance final, l'actitú d'unos (población nativa) y otros (inmigrantes) varia considerablemente según los países y polo xeneral, la inmigración resulta enriquecedora, una y bones la nacencia de práuticamente tolos países foi por movimientos o procesos inmigratorios.

Na mayor parte de los casos por diversu razones que diben dende la fame y la miseria al suañu d'una tierra propia que llabrar y a les aspiraciones d'ascensu social. La colonización d'América polos europeos tuvo esa motivación mientres dellos sieglos.

Na actualidá, coles nueves realidaes en munchos países, les coses revirtiéronse, son los mozos de los países qu'antes fueron colonies los que parten escontra los países más desenvueltos cola ilusión de ver realizáu los sos suaños.

Dellos políticos quexar de que los inmigrantes tuvieren compitiendo colos llocales por emplegos y amontando el costo de los programes de salú y educación públicos.[9]

Postures sobre la inmigración editar

La inmigración ye unu de los fenómenos mundiales más revesosos. Toles naciones desenvueltes (y bona parte de les subdesendolcaes) acuten fuertemente la inmigración, xustificando económicamente esta política na competencia deslleal que representaría pa los ciudadanos una mano d'obra a baxos costos y la carga que representaríen los inmigrantes a los servicios sociales de calter públicu. A pesar de les razones aducíes, la política de zarru de fronteres plantega serios problemes de respetu a los derechos humanos y produzse una clara violación del artículu 13 de la Declaración Universal de los Derechos Humanos, que reza asina:

1. Toa persona tien derechu a circular llibremente y a escoyer la so residencia nel territoriu d'un Estáu.

2. Toa persona tien derechu a salir de cualquier país, inclusive del propiu, y a tornar al so país.

Tocantes a los efeutos nes economíes receptores, teniendo en cuenta la dificultá que trai l'estudiu pola cantidá de variables a tener en cuenta, varien en función de les carauterístiques d'estes y de la inmigración a asimilar. Nos estudios consultaos, relativos a países receptores qu'asumen de forma más o menos ordenada estos fluxos migratorios ("The impact of the mariel boatlift on the Miami labor market" David Card - Cornell University - , "The Effect of Immigrants on U.S. Employment and Productivity" Giovanni Peri, por citar dellos), sobre la llegada d'inmigración podría afirmase que se traduz n'aumentos de la capacidá granible de la economía receptora, al aguiyar la inversión y promover la especialización granible, ensin afectar apenes a les oportunidaes d'emplegu de los trabayadores nativos.

Per otru llau, incidiendo más na perceición suxetiva de la inmigración, nesti casu de la población española, según esprender del [[Estudiu 3019 del CIS: actitúes escontra la inmigración Estudiu 3019 del CIS: actitúes escontra la inmigración

El 67% de los españoles tán d'alcuerdu o bien acordies con que los inmigrantes faen que baxen los salarios al aceptar salarios más baxos.

El 48.5% amuésase bastante o bien acordies con l'afirmación de que los inmigrantes quiten el trabayu a los españoles.

Pero estes afirmaciones son bien discutibles y lloñe de la demostración empírica y científica según datos y estudios conocíos hasta la fecha.

Tocantes a la vinculación del paru y la delincuencia colos emigrantes, vease: Xenofobia

Neños que migren ensin compañía d'adultos editar

La Conferencia celebrada en 2014 en Managua calificó como crisis humanitaria la medría de neños que migren ensin compañía de los adultos. Coles mesmes, señalóse la necesidá urxente de protexer los derechos de los neños y adolescentes cuando retornen a los sos países d'orixe y garantizar la reunificación familiar.

La Declaración Estraordinaria de Managua” espresó la esmolición pola vulneración de derechos de los neños, neñes y adolescentes que migren solos. Según la Declaración, ye prioritariu l'interés del neñu y pallo ye perentorio l'usu y tamién aumentu de recursos destinaos a la proteición del menor ensin acompañar. Tamién señala la importancia de erradicar el tráficu ilícitu y tratar de persones.

Pa llograr esto últimu, tien qu'esistir una cooperación y un compromisu internacional. Namái asina pueden detectase les redes de tratantes y traficantes según los delitos rellacionaos al tráficu ilícitu y tratar de menores y adolescentes ensin acompañar. La cooperación tamién ye necesaria en cuanto dexa destinar recursos abondos al desenvolvimientu de programes de reinserción de los neños nos sos países y comunidaes d'orixe.

Política migratoria editar

En distintos países d'Europa endureciéronse les polítiques en contra de la inmigración, cuantimás, cola inmigración irregular, como ye'l casu d'Italia que llogró aprobar na Cámara de Diputaos una llei que facilita la espulsión de los inmigrantes irregulares y tamién obliga a los emplegaos públicos a denuncialos; castigar con penes ente los 5.000 y 10.000 euros, y contempla la prisión hasta de 3 años a los que los arrienden a los inmigrantes irregulares. Más de 36 mil inmigrantes llegaron a Italia nel 2008.[14] Per otra parte, en Grecia, el 12 de xunetu de 2009 destruyir con máquines escavadores un campamentu d'inmigrantes irregulares na ciudá de Patrás.[15]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Axel Capriles M. Del viaxe al maltratu, Caraques: El Universal, 24-09-09: viaxe-al-maltrat_1580960.shtml
  2. Crónica de la emigración d'una familia italiana pa establecese nel Brasil (en portugués): [1]
  3. William F. Ogburn y Meyer F. Nimkoff. Socioloxía. Madrid: Editorial Aguilar, 1964, 5a. edición, pp 142-143
  4. Tasa de migración neta
  5. Sanabria, Alejandro (19 de payares de 2014). Costa Rica ye'l país con mayor porcentaxe d'inmigrantes n'América Llatina. El Financieru de La Nación. http://www.elfinancierocr.com/economia-y-politica/pais-llatinoamericanu-alluga-inmigrantes_0_631136887.html. Consultáu'l 20 d'agostu de 2016. «Costa Rica ye'l país llatinoamericanu con mayor porcentaxe d'inmigrantes rexistraos dientro de les sos fronteres, con un total de 9% según datos compilados pola Cepal y publicaos nun informe basáu nos datos censales del 2011 y otres fontes de datos.». 
  6. Costa rica-ye-inmigrante-segun-el-inec El 9% de la población de Costa Rica ye inmigrante, según el INEC. La Prensa. 6 de xunu de 2012. http://www.laprensagrafica.com/noticias/noticias/2485-el-9-de-la-poblacion-de Costa rica-ye-inmigrante-segun-el-inec. Consultáu'l 20 d'agostu de 2016. 
  7. Canteru, Marcela (6 de setiembre de 2006). Costa Rica, un país receptor de migrantes. La Nación. http://www.nacion.com/vivir/Costa-Rica-pais-receptor-migrantes_0_853114716.html. Consultáu'l 20 d'agostu de 2016. 
  8. «Población total por tamañu de llocalidá de residencia actual y sexu según llugar de nacencia». Censo de Población y Vivienda 2010 (Institutu Nacional d'Estadística y Xeografía). http://www3.inegi.org.mx/sistemes/TabuladosBasicos/LeerArchivo.aspx?ct=27409&c=27302&s=est&f=2. Consultáu'l 3 de marzu de 2011. 
  9. 9,0 9,1 9,2 Patrick Barta y Paul Hannon (1 de xunetu de 2009). «La crisis afecta les corrientes migratories internacionales». Dow Jones Newswires. Consultáu'l 10 de xunetu de 2009.
  10. «Blogue del Migrante: La Unión Europea aprueba la "tarxeta azul" p'atraer a trabayadores inmigrantes cualificaos». Archiváu dende l'tarxeta.html orixinal, el 29 de xunu de 2012.
  11. Kislev, Elyakim (19 de setiembre de 2016). «Deciphering the 'Ethnic Penalty' of Immigrants in Western Europe: A Cross-Classified Multilevel Analysis». Social Indicators Research. doi:10.1007/s11205-016-1451-x. https://www.researchgate.net/publication/308032232_Deciphering_the_%27Ethnic_Penalty%27_of_Immigrants_in_Western_Europe_A_Cross-Classified_Multilevel_Analysis. 
  12. Flynn, Michael; Check, Pietra; Eggerth, Donald Y (1 de xineru de 2010). Fomento de la seguridad y la salud ocupacional de los trabajadores inmigrantes de México en los Estados Unidos: Posibles esfuerzos de colaboración entre agencias estadunidenses y mexicanas. https://www.researchgate.net/publication/277220235_Fomento_de_la_seguridad_y_la_salud_ocupacional_de_los_trabajadores_inmigrantes_de_Mexico_en_los_Estados_Unidos_Posibles_esfuerzos_de_colaboracion_entre_agencias_estadunidenses_y_mexicanas. Consultáu'l 16 de xunu de 2016. 
  13. Flynn, Michael A; Carreón, Tania; Eggerth, Donald Y; Johnson, Antoinette I (1 de xineru de 2015). Inmigración, trabayu y salú: revisión bibliográfica sobre migración ente Méxicu y los Estaos Xuníos. 7. https://www.researchgate.net/publication/277212847_Inmigracion_trabayu_y_salú_revision_bibliografica_sobre_migracion_ente_Mexico_y_los_Estaos_Xuníos. Consultáu'l 16 de xunu de 2016. 
  14. Avanza n'Italia'l plan de Berlusconi contra la inmigración illegal
  15. BBC Grecia: mano dura colos inmigrantes

Bibliografía editar

  • Bermudo, José María: Ciudadanía ya inmigración. Barcelona: Scripta Nova, Revista Electrónica de Xeografía y Ciencies Sociales, N° 94-32, 1 d'agostu de 2001 ([2])
  • Dahrendorf, Ralf: Delles verdaes sobre la inmigración. Caraques: El Nacional, 22-09-2002, p. A-13.
  • Lacomba, Joan (Universidá de Valencia). Teoríes y práutiques de la inmigración. De los modelos esplicativos a los rellatos y proyeutos migratorios. Barcelona: Scripta Nova, Revista Electrónica de Xeografía y Ciencies Sociales (III Coloquiu Internacional de Geocrítica). Universidá de Barcelona [ISSN 1138-9788], Nº 94 (3), 1 d'agostu de 2001 (http://www.ub.es/geocrit/sn-94-3.htm).
  • Requena Hidalgo, Jesús: Inmigración, ciudá y policía. Barcelona: Scripta Nova, Revista Electrónica de Xeografía y Ciencies Sociales, n° 94-35, 1 d'agostu de 2001 (http://www.ub.es/geocrit/sn-94-35.htm)
  • SIPI, Cuadiernu: una mirada escontra la primer infancia en contestos de migración internacional. http://www.sipi.siteal.org/publicaciones/1014/cuadiernu-una mirada-escontra-la-primer-infancia-en-contestos-de-migracion
  • Teixeira, Carlo: Construindo uma economía étnica em Toronto. Scripta Nova. Revista Electrónica de Xeografía y Ciencies Sociales, Universidá de Barcelona, vol. V, nº 94 (77), 1 d'agostu de 2001 (en portugués) (http://www.ub.es/geocrit/sn-94-77.htm)
  • Velasco, Juan Carlos: "Desafíos políticos de los países d'inmigración", en Confluencia XXI. Revista de Pensamientu Políticu, Méxicu, vol. 3 (2008), pp. 23-35.
  • Velasco, Juan Carlos: "Transnacionalismo migratoriu y ciudadanía en mutación", en Claves de razón práutica, Madrid, nº 197 (2009), pp. 32-41.

Enllaces esternos editar