Manlleu

conceyu de la provincia de Barcelona

Manlleu ye un conceyu de Cataluña, (España), perteneciente a la provincia de Barcelona, na comarca d'Osona, travesáu pel ríu Ter, en que la so oriella izquierda atopa la mayor parte del nucleu urbanu.

Manlleu
Q20108415 Traducir
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
ProvinciaBandera de Provincia de Barcelona provincia de Barcelona
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Manlleu (es) Traducir Arnau Rovira i Martínez (en) Traducir
Nome oficial Manlleu (ca)[1]
Códigu postal 08560
Xeografía
Coordenaes 42°00′00″N 2°17′01″E / 42°N 2.2836111111111°E / 42; 2.2836111111111
Manlleu alcuéntrase n'España
Manlleu
Manlleu
Manlleu (España)
Superficie 17.2 km²
Altitú 461 m[2]
Llenda con Torelló, L'Esquirol, Les Masies de Roda, Gurb y Les Masies de Voltregà
Demografía
Población 21 172 hab. (2023)
- 10 314 homes (2019)

- 10 259 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.37% de provincia de Barcelona
0.27% de Cataluña
0.04% de España
Densidá 1230,93 hab/km²
Viviendes 98 (1553)
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Alcaudete
manlleu.cat
Cambiar los datos en Wikidata

La industrialización del conceyu tuvo llugar a mediaos del sieglu XIX y alla contribuyó notablemente la construcción de la canal industrial que sirvió de fonte d'enerxía a les fábriques testiles qu'empezaron a instalase. L'actividá industrial ocupa a una bona parte de la población activa de la llocalidá y marcó fuertemente la so personalidá mientres los postreros 150 años.

Comunicaciones editar

Estación de ferrocarril de la llinia Barcelona-Puigcerdà. Diverses carreteres locales xunir coles poblaciones cercanes y coles grandes víes de comunicación: pel norte con Torelló y la vía rápida Vic-Olot (carretera BV-5224); pel sur con Vic y la C-25 (Eix Tresversal), por aciu la carretera B-522; pel oeste con La Gleva, San Hipólito de Voltregá y cola C-17 (carretera BV-4608), pel este con Roda de Ter (carretera BV-5222) y con San Martín Sescorts y la comarcal Vich-Olot (carretera B-522). Llueu una nueva ponte, construyíu nel marcu d'unu de los nuevos proyeutos urbanísticos, va facilitar los accesos al conceyu.

 
Panorámica de Manlleu dende la ermita de San Jaime

Economía editar

L'agricultura y la ganadería perdieron güei la importancia que tuvieron n'otres dómines. El sector principal de la economía ye l'industrial, bien diversificáu (metalúrxica, alimentaria, química...). La industria testil, que foi l'actividá básica nos sieglos XIX y XX, sumió col zarru nes décades de 1980 y 1990 de les grandes fábriques de hilaturas.

Climatoloxía editar

El clima de Manlleu ye mediterraneu continental, con cuatro estaciones: una templada, una fría y dos templaes. La pluviosidá ye d'unos 750 mm al añu. Por cuenta de la situación de Manlleu no fondero de la cuenca de la Plana de Vic produzse'l fenómenu conocíu como inversión térmica y son frecuentes los díes d'abondosa borrina.

  • Branu (xunu-setiembre) Díes calorosos, soleyeros, y nueches fresques, temperatures d'ente +14 °C a +35 °C. Dellos díes puede llegase a +40 °C anque nun ye lo habitual. Puede llover en forma de nubes, que son más probables n'agostu.
  • Seronda (ochobre-avientu) Díes templaos con agua o sol y borrina; esta estación ye la más lluviosa y les temperatures mover ente los 0 °C y los +22 °C.
  • Iviernu (avientu-febreru): Fai fríu y hai bastante borrina; de normal ye secu y nun llueve enforma; dacuando puede nevar, anque nun ye lo más frecuente. Temperatures d'ente -10 °C y +12 °C, anque dellos años llegóse a -15 °C (nel añu 2001 llegar a -17 °C) ya inclusive a xubir hasta +20 °C. (xineru de 2007)
  • Primavera (marzu, abril y mayu): Díes templaos, con agua o sol y temperatures de +3 °C a +25 °C.

Historia editar

Prehistoria y dómina romana editar

Les primeres muertes d'ocupación humana nel términu municipal remontar al Neolíticu (4300-2500 e. C.), como atestigüen los restos arqueolóxicos topaos cerca de la ermita de San Jaime y nel cuetu Puig-guardial. En 1986 producióse l'afayu de dos cadarmes nun silu soterrañu que se remonten a la dómina calcolítica (2000-1800 e. C.) y que revelaron la esistencia d'un establecimientu al campu dedicáu a l'agricultura y la ganadería.

Tamién hai materiales arqueolóxicos na zona del Fugurull de la Edá del Bronce, que daten del añu 1200 al 650 e. C., lo que fai pensar na esistencia d'un pobláu nesti llugar, que representaría'l sustratu cultural de les tribus íberes que surdiríen más tarde.

Cola entrada de los romanos nel sieglu II e. C. la sociedá de los ausetanos sufrió un procesu de romanización que queda reflexáu en Manlleu nel xacimientu de Can Caseta asitiáu nel meandro del ríu, na zona de Vista Allegre y nel xacimientu de Puig-guardial. Sicasí, de la dómina romana solo atopáronse dellos afayos aisllaos.

Dómina medieval editar

L'acta de consagración de la ilesia de Santa Maria (906) ye'l primer testimoniu documental de la población de Manlleu y del so topónimu. En dichu documentu apaez el nome de la población coles formes "Mauseolo" y "Mesleolo"; en documentos medievales posteriores la forma predominante va ser "Mesleo" hasta'l sieglu XII en que surde per primer vegada como "Manleo" y "Manlevo". El primer cascu urbanu formóse alredor de la ilesia de Santa María, asitiada nel cuetu anguaño conocíu como Dalt Vila.

Escontra los años 1084 y 1098 na ilesia de Santa Maria formóse una comunidá de clérigos so la regla de San Agustín, creándose asina un monesteriu qu'a partir del s. XII foi atropando un notable patrimoniu. Nesta dómina esistió tamién en Manlleu un castiellu que probablemente se construyó escontra'l s. XI y que tuvo unos primeros señores nobles, denominaos de Orís-Manlleu, del qu'anguaño nun queda nengún rastru.

 
Sant Esteve de Vilacetrú, Manlleu

Tres les crisis demográficu y económicu de la Baxa Edá Media, Manlleu esperimentó una progresiva recuperación demográfica mientres el sieglu XVI. Unu de los factores que favoreció esta crecedera foi la manufactura de la llana.

Sieglos XVI a XVIII editar

A principios del sieglu XVI produció l'últimu enanche del antiguu nucleu cercáu, incorporándose a l'antigua cortil medieval l'espaciu qu'agora ocupa la plaza de Dalt Vila, a pesar de lo cual la población empezó a establecese tamién fora de les muralles.

Tres una etapa de decadencia del monesteriu, en 1571 se rehizo el claustru, n'estilu góticu-renacentista. En 1592 el prioratu de Manlleu pasó a depender del conventu de los dominicos de Tremp, calteniéndose xuníu a ésti hasta mediaos del s. XIX.

Na Guerra de los Segadores destacó la figura del manlleuense Frai Bernadí qu'actuó como embaxador de la Xeneralidá ante'l rei. Mientres la guerra de Socesión los manlleuenses xuntar a la causa de Felipe V. Manlleu foi una de les poques poblaciones catalanes que sostuvieron la causa borbónica polo que al rematar la guerra Felipe V concedió a la villa'l títulu de Fidelísima, según, n'años posteriores, una serie de prebendas recoyíes nel Llibru de Privilexos que se caltién nel Archivu municipal.

Mientres el s. XVIII, Manlleu vivió una etapa de prosperidá demográfica y económica. Por esti motivu intensificóse la construcción de viviendes nos caminos en que yá s'empezó a edificar nel sieglu anterior. Amás, formóse'l primera enanche na zona del Baix Vila.

La economía d'esti sieglu esperimentó tresformamientos importantes yá que la manufactura testil espandióse por causa de la sustitución progresiva de la llana pol algodón y la venta d'estos productos en tol mercáu nacional. Esti fechu señala'l precedente que va desencadenar el gran desenvolvimientu testil del sieglu XIX.

La crecedera económica y l'espansión urbana de la población a fines del sieglu XVIII portó la construcción d'una nueva ilesia de mayor amplitú y d'estilu barrocu nel allugamientu del antiguu templu medieval.

Sieglu XIX editar

A principios del sieglu XIX apaecieron les primeres fábriques que pasu ente pasu sustituyeron el trabayu a casa empobinada polos paraires. Escontra la segunda metá del sieglu XIX, intensificóse la especialización nos texíos d'algodón que s'empecipiara nel sieglu anterior y tuvo llugar un rápidu desenvolvimientu industrial. Manlleu, como otres poblaciones de la cuenca del ríu Ter, aprovechó la enerxía hidráulica proporcionada por ésti como fonte d'enerxía pa remanar los telares.

La creación de la canal industrial dexó'l surdimientu de fábriques asitiaes a la so vera y la formación de colonies industriales. La crecedera industrial favoreció una rápida medría demográfica que fizo necesariu un planiamientu urbanísticu lleváu a cabu por J. Calvet en 1883 nel que se proyeutaron l'enanche del Baix Vila y la plaza de Fra Bernadí.

 
Plaza de Fra Bernadí, Manlleu
 
Ermita de San Jaime, Manlleu

Ente los fechos destacaos d'esta dómina tán la reedificación de la ermita de Sant Jaume (1857), la llegada del tren (1879), la fábrica del gas (1860), la edificación del santuariu de Puig-agut (1886) y la fundación de la Caxa d'Aforros Comarcal de Manlleu (1896).

Sieglos XX y XXI editar

Los primeros años del s. XX viéronse condicionaos pola crisis testil provocada pola perda de los últimos mercaos coloniales. Los conflictos sociales a partir d'entós fueron graves y portaron grandes penuries pa la población, pero la Primer Guerra Mundial revitalizó la industria catalano y, poro, la manlleuense. Dos aspeutos importantes fueron la electrificación qu'evitó depender de l'agua del ríu y el caltenimientu de la industria testil como sector piqueru, según l'apaición de nueves iniciatives industriales nos sectores metalúrxicu, alimenticiu y de la maquinaria.

L'españíu de la Guerra Civil en 1936 dio entamu a una dómina de penuries. El fuerte anticlericalismu portó la espulsión del cleru y la destrucción de la ilesia. El bandu vencedor ocupó Manlleu el 4 de febreru de 1939, momentu en que les tropes franquistes empecipiaron les represalies de los dirixentes y combatientes republicanos.

Les penuries de la posguerra viéronse agravaes pol hinchente d'ochobre de 1940. Ente les consecuencies de la riada ta la creación del barriu de Gràcia, pa suplir les viviendes que sumieron y l'entamu en 1968 de les obres d'un muriu de contención pa torgar la repetición de la catástrofe.

Cola lliberalización económica, a partir de 1959 Manlleu esperimentó una crecedera en tolos ámbitos. Una gran folada d'inmigrantes fixo crecer la población de 9.410 habitantes en 1960 a 15.054 en 1975.

 
Ilesia de San Pablo, Manlleu

En 1979 tuvieron llugar les primeres eleiciones municipales democrátiques cola victoria de Joan Usart (de la candidatura de GRUNACE: Grup Nacionalista de CentreEsquerra), que pasó a ser el primer alcalde democráticu dende la República y ocupó el cargu hasta 1995, cuando resultó escoyíu Ramon Sitjà (PSC). Les eleiciones de 1999 dieron nuevamente'l trunfu a un candidatu de C. i O. por mayoría absoluta: Joaquim Vives. Dende 2003 l'alcalde ye Pere Prat, d'ERC, al mandu de una coalición d'izquierdes con PSC y IC-EV y con mayoría absoluta dende 2007.

L'entamu del sieglu XXI vio un nuevu impulsu de l'actividá económica que traxo una notable medría demográfica y urbanísticu por cuenta de la inmigración procedente del estranxeru. La inclusión del "Projecte d'Intervenció Integral del Barri de l'Erm de Manlleu” na Llei de Barrios aprobada pola Xeneralidá de Cataluña (2004) supón una remodelación urbanística importante que tien como fechu más destacáu la baltadera de los “Pisos de Can Garcia” y porta actuaciones de promoción de la convivencia cívica ya integración social de la población recién llegada.

Alministración editar

  • Resultáu de les eleiciones municipales del añu 2011.
Partíu Votos Conceyales
ERC-AM 2.552 (34%) 9
CiU 1.643 (22%) 5
PxC 1.112 (15%) 3
PSC-PM 885 (12%) 3
ICV-EUiA-Y 475 (6%) 1
SpM 263 (4%) 0
PP 212 (3%) 0
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Joan Usart i Barreda GRUNACE: Grup Nacionalista de CentreEsquerra
1983-1987 Joan Usart i Barreda C. i O.
1987-1991 Joan Usart i Barreda C. i O.
1991-1995 Joan Usart i Barreda C. i O.
1995-1999 Ramon Sitjà i Domènech PSC
1999-2003 Joaquim Vives i Llorens C. i O.
2003-2007 Pere Prat i Boix ERC
2007-2011 Pere Prat i Boix ERC
2011-2015 Pere Prat i Boix ERC
2015-2019 Alex Garrido ERC
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

El conceyu de Manlleu ye l'órganu de gobiernu del conceyu. Ta formáu pol alcalde, que lo preside y representa, y 20 conceyales más. L'alcalde actual ye Pere Prat i Boix, d'Esquerra Republicana de Catalunya. Anguaño Manlleu ye'l conceyu de mayor población gobernáu por esta formación política.

La sede principal del conceyu ta na Plaza Fra Bernadí, núm. 6.

Órganos de gobiernu editar

Los principales órganos de gobiernu municipal son l'Alcalde, el Plenu (formáu polos 21 conceyales) y la Xunta de Gobiernu Llocal.

Los actuales conceyales son:

  • Pere Prat (ERC) Alcalde
  • Alex Garrido i Serra (ERC)
  • Carmen Tríes i Torrents (ERC)
  • Josep Masnou i Blanch (ERC)
  • M. Carme Bassas i Aumedes (ERC)
  • Josep Mas i Febrer (ERC)
  • Joan Torrentgenerós i Arjalaguer(ERC)
  • Maria Carme Valls i Cabana(ERC)
  • Maria Josep Palombar i González(ERC)
  • Josep María Anglada i Jordá (ICV) Segundu Teniente de Alcalde
  • Josep Colomer i Gaja (PSC-PM) (Non Adscritu)
  • Rafa Cuenca i Gamiz (PSC-PM) (Non Adscritu)
  • Fina Sala i Pujol (PSC-PM) (Non Adscritu)
  • Antoni Sànchez i Gueldos (PxC) (Non Adscritu)
  • Francesc Polo i Cordero (PxC) (Non Adscritu)
  • Humilde Domínguez Verdejo (PxC) (Non Adscritu)
  • Josep Surinach i Aguilar(CiU)
  • Merce Puntí i Sañé (CiU)
  • Enric Vilaregut (CIU)
  • Josep Freixa (CIU)
  • Maria Teresa Gallifa (CIU)

Dende ochobre de 2012 los conceyales del PSC, por discrepancies cola direición, abandonaron el partíu y pasaron a ser conceyales Non adscritos.

El 18 d'avientu de 2013 los trés conceyales de PXC, por discrepancies cola direición, abandonaron el partíu y pasaron a ser conceyales Non Adscritos.

L'actual equipu de gobiernu ta constituyíu polos miembros de Esquerra Republicana de Catalunya y el Conceyal de ICV.


Organismos dependientes editar

Sociedaes municipales editar

  • Manlleu mitjans de comunicació, SL

La sociedá xestiona los medios Ràdio Manlleu i el portal de notícias elter.net

Patronatos municipales editar

  • Patronatu de la guardería municipal
  • Patronatu del muséu municipal de Manlleu (Can Puget)
  • Patronatu de la Fundación privada Estudis musicals (Escuela de Música)
  • Patronatu de la Fundación "El Coru"

Fundaciones privaes editar

  • Fundación privada Muséu industrial del Ter

Conseyos sectoriales editar

  • Consell de la Pagesia (llabradores)
  • Consell de Benestar Social (bienestar social)
  • Consell municipal d'esports (deportes)
  • Consell escolar municipal (educación)
  • Consell municipal dels nens (infancia)
  • Comisión política del Plan de Xestión de la Diversidá *Consell

de Participació Ciutadana (participación ciudadana)

Presupuestu editar

El presupuestu pal exerciciu de 2007 xube a 21.319.971,04 euros.

Servicios editar

Equipamientos municipales editar

Son de titularidá municipal les siguientes instalaciones deportives: campu de fútbol municipal, carril bici, el pabellón municipal de deportes, la piscina cubierta municipal, la piscina municipal de branu, la pista d'atletismu y la pista de fútbol sala de La Salle. Manlleu dispón de dos instalaciones escolares xestionaes pol conceyu: el CEIP Pompeu Fabra y el CEIP Puigagut.

Defensor del ciudadanu editar

Manlleu dispón d'un Síndicu d'Agravios cola función de defender a los ciudadanos del posible mal funcionamientu de l'alministración municipal. Dende'l 21 de xunu de 2006 el cargu ocupar Miquel Torrents i Espuña.

Llugares d'interés editar

  • Ilesia de Santa María; d'orixe románicu, foi remocicada nel s. XVIII n'estilu barrocu y reconstruyida a la fin de la Guerra Civil, yá que foi dinamitada mientres el so intre. Caltién un claustru d'orixe góticu y arcos y capiteles románicos na rectoría.
  • Ponte de Can Molas sobre'l ríu Ter, construyíu a finales del s. XIV.
  • Plaza porticada de Fra Bernardí nel centru de la población, realizada a principios del s. XX.
  • Ermita de San Jaime, d'orixe románicu, restaurada mientres el s. XIX.
  • Santuariu de Puig-agut, na llende colos conceyos de Torelló y Santa Maria de Corcó.
 
Santuariu de Puig-agut
  • Ilesia de Santuyano de Vilamirosa, románica, nes contornes de la población, na marxe derecha del ríu Ter.
  • Ilesia de Vilacetrú, d'orixe románicu, nes contornes de la población, na paraxa d'El Poquí.
  • Muséu Industrial del Ter.
  • Muséu municipal de Manlleu.
  • Cau Faluga, nes contornes de la población, residencia del pintor y escritor Santiago Rusiñol.
  • Edificios modernistes nel centru de la población y numberoses masías esvalixaes por tol términu municipal.
  • "Passeig del Ter" (paséu a la vera del ríu Ter), con un cai.



Evolución demográfica editar

1497 1515 1553 1717 1787 1857 1877 1877
40 f 44 f 98 f 885 1.481 4.220 5.314 5.322
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981
5.823 6.026 5.985 6.547 6.396 7.294 9.410 13.169 15.904
1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996
16.190 16.211 16.331 16.509 16.560 16.148 16.280 16.743 16.897 16.938 17.035
1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
17.172 17.360 17.520 17.872 18.229 18.549 18.748 19.488 19.979 20.091 20.505 20.647 20.450

Los trés primeres cifren de población (señalaes cola lletra f) correspuenden a los "fogatges" censos nos que nun se contabilizaba'l númberu de persones sinón el de "focs" ('llares').

Barrios editar

La hestoria de Manlleu ye tamién la de la so crecedera urbanística. Los distintos sectores que formen la población son la resultancia de les vicisitúes de cada dómina y el reflexu de la so estructura social en cada momentu históricu.

Barri de Dalt Vila: Ye la parte más antigua de la población, formada na Edá Media alredor de la ilesia de Santa María. Caltién cases de los ss. XVI, XVII y XVIII. Dalgunes de les sos cais como la del Comte, la de Tres lo Mur y la Plaza Grau caltienen el trazáu orixinal medieval. Fonte de la Mare de Déu.

Barri de Baix Vila: Enanche creáu nel sieglu XIX ente'l ríu y Dalt Vila. Plaza de Fra Bernadí, onde se topa'l Conceyu. Colexos de La Salle y de El Carme. Teatru Centre. Edificios modernistes. Ye la zona más céntrica y comercial. Nella topábense tamién les sales de cine de la población güei zarraes (Edison, Garcia, Pau y Sidney).

Barri de la Cavalleria: Recibe esti nome por formase alredor del camín que conducía al Mas de la Cavalleria.

Barri de Gràcia: Creáu na década de 1940 p'allugar a los afeutaos pol hinchente. Formáu por cases unifamiliares d'una sola planta nel camín ente'l centru urbanu y l'estación de ferrocarril (güei Avinguda Diputació). Anguaño estes viviendes tán siendo sustituyíes por bloques de pisos y el barriu ta perdiendo la so antigua fisonomía. Ilesia de La nuesa Sra. de Gracia. Colexu Casals-Gràcia.

Barri de Vista Allegre: Nel marxe derechu del ríu Ter, a entrambos llaos de la carretera de Vich. Recibe'l so nome del antiguu chigre de Vista Allegre.

Barri de la Salut: Na carretera de Roda de Ter, allegante al barriu de la Cavalleria. Colexu Pompeu Fabra. Piscines municipales.

Barri Nou: Creáu na década de 1960. Formáu por cases unifamiliares tipu “Riera”. I.E.S. Antoni Pous i Argila.

 
Pisos de Can García, Manlleu

Barri de l'Erm: Recibe'l so nome de la masía homónima. Les sos primeres edificaciones, construyíes a principios de los años 60, fueron grandes bloques de pisos (Pisos de Can Garcia, Pisos de Can Mateu, Pisos de Can Cases) qu'allugaron a los inmigrantes de la dómina y qu'anguaño acueyen a la inmigración estranxera llegada a finales del s. XX y principios del XXI. Ilesia de Sant Pau. Colexu Puig-Agut. Mercáu Municipal. Casal Frederica Montseny. El Proyeutu Barri de l'Erm, nel marcu de la Llei de Barrios” de la Xeneralidá de Cataluña preve una fonda remodelación urbanística qu'inclúi, ente otres actuaciones, la baltadera de los Pisos de Can García.

Barri de Vilamirosa: Continuación del Barri Nou na zona Noroeste de la población. La so principal exa ye la cai Vilamirosa.

Barri de La Coromina: Formáu a partir de la década de 1970 alredor de la cai Sogorb que conducía a la paraxa de La Coromina. Ye una zona al empar residencial ya industrial y de les qu'esperimentó mayor espansión urbanística nos últimos años.

Personaxes célebres editar

Non nacíos na población, pero con raigaños nella:

Fiestes, feries y mercado editar

  • Fiesta Mayor, el 15 d'agostu, festividá de l'Asunción, patrona de la ciudá.
  • Festa del Serpent, el 14 d'agostu; creada apocayá, conmemora la lleenda del "Serpent" ('culiebra') de Manlleu.
  • Sant Joan, la nueche del 23 de xunu, fogueres de San Juan y recibimientu de la "Flama del Canigó".
  • Festa del Porc i de la Cervesa, a finales de setiembre o principios d'ochobre; creada a finales de la década de 1990 a imitación de les Oktoberfest alemanes celebraes tamién en dellos conceyos costeros de Cataluña.
  • Feria "Artesanàlia", de productos artesanos, a mediaos de mayu.
  • Feria "Moto Auto Antic", compraventa de vehículos antiguos, accesorios y recambios, a mediaos de mayu *

"Badanadal", ufierta d'actividaes lúdiques, culturales y deportives mientres les fiestes navidiegues; inclúi la instalación d'una pista de xelu na Plaza Fra Bernadí.

  • Mercáu selmanal los llunes y los sábados.

Intereses editar

La perceguera qu'amenó en Cataluña'l sofitu a Felipe V de delles poblaciones, ente elles Manlleu, puede constatase nesta cita de Francisco de Zamora ("Diariu de los viaxes fechos en Cataluña") a finales del sieglu XVIII:

(Manlleu) foi pueblu bien ciñu a Felipe V, de cuenta que dicen 'Bon dia a tot lo món, menos a Manlleu, Centelles, Berga i Tagamanent' y los presentes respuenden: 'Amén'.

Manlleu foi famosu n'otres dómines pola so producción de tosquilé. Cúntase que l'obispu Morgades regaló tosquilé manlleuense al papa Lleón XIII.

Una lleenda etimolóxica atribúi la creación de la pallabra "esquirol" ('obreru que trabaya mientres una fuelga') a una fuelga acaecida en Manlleu a mediaos del sieglu XIX.

El nome de Manlleu apaez nun ripio de la famosa obra de Pedro Muñoz Seca "La venganza de Don Mendo". Nun momentu de la obra, la duquesa de Terrassa esclama: "¡Que precióss, Mare de Deu! Nun vi duncel més hermoss nin en Sitges nin en Palamós, nin en San Feliu... nin en Manlleu”

Notes y referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: http://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=925&t=2016.

Bibliografía editar

Varios (1989). Guía de Catalunya: todos los pueblos y todas las comarcas.. ISBN 84-87135-01-3.

Enllaces esternos editar