Mariano Enrique Calvo

diplomáticu español (1782–1842)

Mariano Enrique Calvo de la Banda y Cuéllar (18 de xunetu de 1782Sucre – 29 de xunetu de 1842Cochabamba) foi un eminente abogáu, xurisconsultu y políticu bolivianu. Desenvolvió les funciones de presidente del Estáu Bolivianu en tiempos de la conflictiva Confederación Perú-Boliviana (1836-1839); depués convirtióse nel octavu presidente de Bolivia dende xunetu de 1841 hasta setiembre de 1841. Ye consideráu correutamente, primero que José María Linares, como'l primer presidente civil de Bolivia.

Mariano Enrique Calvo
10. presidente de Bolivia

9 xunetu 1841 - 22 setiembre 1841
Sebastián Ágreda - José Ballivián
Vida
Nacimientu Sucre18 de xunetu de 1782
Nacionalidá España  1821)
Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Cochabamba29 de xunetu de 1842 (60 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu diplomáticupolíticu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Renuevu d'una familia integrante de l'alta nobleza chuquisaqueña, provenía d'una llarga llinia de oidores de la Real Audiencia de Charcas. Carlos III declarara al so padre, Juan de Dios Calvo de la Banda y Antequera, un "rectu, lleal y fiel ministru" de la Corona.[1] Realizó los sos estudios de Derechu na Universidá Real y Pontificia de San Francisco Xavier de Chuquisaca, onde se tituló d'abogáu.

Independencia y la creación de la República editar

Mientres la guerra de la Independencia tuvo primeramente del llau realista, pasando depués a les files de los patriotes. En 1818, sol gobiernu realista, foi escoyíu rexidor del Cabildru de La Plata, designación que foi reparada pol presidente de la Real Audiencia de Charcas, José Pascual de Viveru y Salaverría, por cuenta de qu'ocupara el mesmu cargu nos cabildros revolucionarios de 1813 y 1815. Yá instaurada la República, destacóse como collaborador d'Andrés de Santa Cruz y Calahumana.

Servicios a la Nación y al Estáu bolivianos editar

Desempeñóse "con brillantez" como ministru de la Corte Suprema de Xusticia de Bolivia. Foi ministru del Interior mientres el Gobiernu del mariscal d'Ayacucho Antonio José de Sucre, y ministru de de Rellaciones Esteriores mientres el Gobiernu del mariscal de Zepita Andrés de Santa Cruz. Foi vicepresidente de la República, depués presidente del Estáu Bolivianu mientres la dómina de la Confederación Perú-Boliviana ente 1836 y 1839. "Abogáu de gran reputación" y de "calter pacíficu ya incapaz d'inspirar rocea",[2] foi'l vicepresidente qu'ocupó por más tiempu (casi dos años y mediu) la presidencia interina del país en reemplazu del presidente, al topase Santa Cruz en territoriu peruanu nel procesu de formación del proteutoráu de la Confederación Perú-Boliviana. Presidió'l Congresu de Tapacarí en 1836, qu'aprobó'l gobiernu de la "Restauración" el 11 de xunu d'aquel añu.

Influyencia sobre les codificaciones santacrucinas editar

El Códigu Penal Santa Cruz del Estáu Sud-Peruanu, promulgáu'l 22 de xunu de 1836, y el Códigu Penal Santa Cruz del Estáu Nor-Peruanu, promulgáu'l 15 de payares de 1836, magar reproducieron la sistemática del Códigu Penal Bolivianu de 1831, incorporaron los cambeos formulaos por Calvo de la Banda en 1834, les qu'exhibíen una "marcada tónica ilustrada".[3]

Consideráu polos sos contemporáneos, pola pureza del so estilu, como unu de los meyores prosistes de Bolivia,[4] Calvo de la Banda había referídose a la llexislación castellanu indiana que rexía antes de los códigos santacrucinos, al defender la necesidá d'esta codificación citáu pol historiador chilenu Alejandro Guzmán Brito[5]— nestos términos:

Ye de más recordar el fárrago qu'hai d'elles, la multiplicidá de los sos códigos, el bracéu d'unos con otros, la repetición d'unes mesmes dispocisiones, la antilogía que delles lleis ufierten na so propia redaición y hasta lo pesada d'ésta y el so desusáu llinguaxe.

Presidente de Bolivia (1841) editar

Asumió la presidencia de la República de Bolivia'l 9 de xunetu de 1841, invocando la llegalidá del gobiernu depuestu de Santa Cruz del que formara parte, al tomar el so gobiernu'l nome de "Rexeneración".[6] Duró namái hasta'l 27 de setiembre del mesmu añu. Pocu o nada ye lo que pudo faer en tan pocu tiempu y en situación de gobiernu tan precaria. Foi derrocáu por José Ballivián. Poco dempués morrió en Cochabamba, el 29 de xunetu de 1842.

Bibliografía editar

Publicó delles obres, ente elles:

  • Observaciones sobre la reforma que tien de faese del Códigu penal bolivianu La Paz d'Ayacucho: Imprenta del Colexu de les Artes (1834)
  • Memoria del ministru del Interior a les Cámares Constitucionales de Bolivia Sucre: Imprenta Chuquisaqueña (1834)
  • Contestación al manifiestu publicáu pol gobiernu de Bonos-Ayres sobre les razones con que pretende xustificar la declaratoria de guerra qu'hai espedido en 19 de mayu últimu Chuquisaca: Imprenta del Congresu (1837)

Bibliografía editar

  • Roberto Querejazu Calvo, Oposición en Bolivia a la confederación Perú-Boliviana: cartes del Vicepresidente Mariano Enrique Calvo y el Presidente Andrés Santa Cruz La Paz: Departamentu de Gaceta, Biblioteca y Publicaciones de la Corte Supreme de Xusticia (1996)
  • Carlos D. Mesa Gisbert, Historia de Bolivia 8ª edición (2012)

Referencies editar

  1. Querejazu Calvo, Roberto (1987). Chuquisaca 1539-1825, páx. 294.
  2. Cortés, Manuel José (1861). Ensayo sobre la historia de Bolivia, páx. 150.
  3. Ramos Núñez, Carlos (2005). Historia del derechu civil peruanu: Sieglos XIX y XX, II La codificación del sieglu XIX: Los códigos de la Confederación y el Códigu Civil de 1852, páx. 79-80.
  4. Robinson Wright, Marie (1907). Bolivia: The Central Highway of South America, a Land of Rich Resources and Varied Interest, páx. 169.
  5. «La crítica póstuma a dereches Indianu». 
  6. Suárez Fernández, Luis (1992). Historia xeneral d'España y América, páx. 524.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Sebastián Ágreda
 
Presidente de Bolivia

9 de xunetu de 1841 - 27 de setiembre de 1841
Socesor:
José Ballivián