Protestes de la Plaza de Tiananmén de 1989

(Redirixío dende Masacre de Tian'anmen)

Les protestes de la Plaza de Tiananmén de 1989, tamién conocíes como la masacre de Tiananmén, la revuelta de Tiananmén o'l incidente del 4 de xunu (en chinu: 六四事件), consistieron nuna serie de manifestaciones lideraes por estudiantes na República Popular China, qu'asocedieron ente'l 15 d'abril y el 4 de xunu de 1989. La protesta recibe'l nome del llugar en que l'Exércitu Popular de Lliberación suprimió la movilización: la plaza de Tiananmén, en Beixín. Los manifestantes proveníen de distintos grupos, dende intelectuales que creíen que'l gobiernu del Partíu Comunista de China Partíu Comunista yera demasiáu represivu y corruptu, a trabayadores de la ciudá que creíen que les reformes económiques en China habíen alloriáu demasiáu lloñe y que la inflación y el desemplegu taben amenaciando les sos formes de vida. L'acontecimientu qu'empecipió les protestes foi'l fallecimientu de Hu Yaobang.

La plaza de Tiananmén, centru de les protestes.

Tres les protestes y les llamaes del Gobiernu pidiendo la so disolución, producir nel senu del Partíu Comunista una división de criteriu alrodiu de cómo responder a los manifestantes. La decisión tomada foi suprimir les protestes pola fuercia, en llugar d'aportar a les sos reivindicaciones. El 20 de mayu, el Gobiernu declaró la llei marcial y na nueche del 3 de xunu, unvió los tanques y l'infantería del exércitu a la plaza de Tiananmén pa eslleir la protesta. Les estimaciones de les muertes civiles varien: 400-800 (CIA), 2600 (según fontes ensin identificar de la Cruz Roja China). El númberu de mancaos envalorar ente 7000 y 10 000. En 2017 el gobiernu británicu desclasificó una telegrama del, daquella embaxador británicu, Alan Donald, nel qu'asegura que'l númberu de civiles muertos ye d'unos 10000[1]. Tres la violencia, el Gobiernu entamó un gran númberu d'arrestos pa suprimir a los instigadores del movimientu, espulsó a la prensa estranxera y controló puramente la cobertoria de los acontecimientos na prensa china. La cruel represión de la protesta de la plaza de Tiananmén causó la condena internacional de l'actuación del gobiernu de la República Popular China.

N'unu de los últimos díes d'estes protestes foi tomada la semeya ganadora del World Press Photo de 1990, na cual amuésase a un mozu opositor enfrentándose a una columna de tanques, moteyáu l'home del tanque.[2]

Fonderada editar

 
Deng Xiaoping empecipió la reforma económica china en 1978 y ordenó la represión de les protestes estudiantiles na plaza de Tiananmén de 1989.

Dende 1978, Deng Xiaoping liderara una serie de reformes polítiques y económiques que traíen l'establecimientu gradual d'una economía de mercáu y cierta lliberalización política que distendía'l sistema establecíu por Mao Zedong. A principios de 1989, estes reformes políticu y económicu llevaren a dos grupos a una insatisfaición col Gobiernu.

El primer grupu incluyía estudiantes y intelectuales, que creíen que les reformes nun yeren abondes y que China precisaba reformar el so sistema políticu, yá que les reformes económiques namái afectaben a los granxeros y a los obreros de les fábriques. Amás, los ingresos de los intelectuales quedaben bien arrezagaos al respeutive de los de los beneficiaos poles reformes. Taben descontentos colos controles políticu y social qu'exercía'l Partíu Comunista de China. Arriendes d'ello, esti grupu conocía la lliberalización política entamada na Xunión Soviética col nome de glásnost por Mikhaíl Gorbachov. El segundu grupu taba constituyíu principalmente por obreros industriales de les ciudaes, que creíen que les reformes habíen alloriáu demasiáu lloñe. Les reformes económiques empezaren a causar inflación y desemplegu, lo que, xulgaben, amenaciaba la so forma de vida.

En 1989, el principal sofitu del Gobiernu taba constituyíu polos llabradores rurales, que vieren cómo los sos ingresos amontábense considerablemente mientres la década de 1980 como resultáu de les reformes del Partíu. Sicasí, esti sofitu tenía una utilidá llindada porque'l llabradores rurales taben distribuyíos a lo llargo de país, y permanecieron desorganizados y con dificultaes pa movilizase, en contraste colos grupos urbanos, que taben entamaos n'escueles y unidaes de trabayu.

L'acontecimientu qu'encendió la mecha de les protestes foi la muerte, por enfermedá, del ex Secretariu Xeneral del Comité Central del Partíu Comunista de China Secretariu Xeneral del Partíu Comunista de China Hu Yaobang, que fuera espulsáu del gobiernu por Deng Xiaoping en febreru de 1987. Hu yera vistu como un lliberal, y la so espulsión en respuesta a les protestes estudiantiles de 1987 foi vista como inxusta en determinaos círculos. Amás, la muerte de Hu dexó a los ciudadanos de la República Popular China espresar el so descontentu colos sos socesores ensin medrana a la represión política, pos resultaría estrañu espulsar al pueblu del funeral d'un ex Secretariu Xeneral del Partíu.

Entamu de les protestes editar

 
Hu Yaobang (equí nuna semeya de 1953), nomáu Secretariu xeneral del Comité Central del Partíu Comunista de China por Deng Xiaoping en febreru de 1980, yera un lliberal dientro del partíu. Foi releváu del so cargu por Deng en 1986 y la so muerte en 1989 desencadenó les protestes de los estudiantes.

Les protestes empezaron como pequeños disturbios, na forma d'oraciones por Hu Yaobang y reivindicaciones por que'l partíu revisara la visión oficial de la figura de Hu. Les protestes crecieron tres les noticies d'enfrentamientos cola policía; los estudiantes creyeron que los medios de comunicación chinos taben aburuyando la naturaleza de les sos actividaes, lo qu'amontó'l sofitu a la so protesta. Nel funeral de Hu, un gran grupu d'estudiantes atópase na plaza de Tiananmén y pidió axuntase col Primer Ministru Li Peng, llargamente reconocíu como'l rival políticu de Hu, pidimientu que nun foi atendida. Arriendes d'ello, los estudiantes fixeron un llamáu a la fuelga nes universidaes de Beixín. El 26 d'abril de 1989, un editorial nel Diariu del Pueblu, tres un discursu internu fechu por Deng Xiaoping, acusó a los estudiantes de crear balasmes. El discursu enoxó a los estudiantes, y el 29 d'abril 50 000 estudiantes allegaron a una de les cais de Beixín, faciendo casu omiso de los avisos disuasorios realizaos poles autoridaes y aportunaron na retirada de dicir nel discursu.

En Beixín, la mayoría de los estudiantes de la ciudá participaron nes protestes col sofitu de los sos instructores y otros intelectuales. Los estudiantes refugaron les asociaciones oficiales d'estudiantes controlaes pol Partíu Comunista y establecieron les sos propies asociaciones. Los estudiantes ver a sigo mesmos como patriotes chinos, herederos del Movimientu del Cuatro de Mayu pola "ciencia y la democracia" de 1919. Les protestes remembraben tamién les alcordances de les Protestes de la Plaza de Tiananmén de 1976 que llevaron a la espulsión de la Banda de los Cuatro. Dende los sos oríxenes nel funeral de Hu Yaobang, consideráu polos estudiantes como un defensor de la democracia, l'actividá estudiantil desenvolvióse gradualmente mientres el cursu de les sos protestes dende protestes contra la corrupción política hasta demandes de llibertá de prensa o la reforma del control sobre l'Estáu per parte del Partíu Comunista de China y de Deng Xiaoping, el líder chinu de facto. Tamién se realizaron dellos intentos parcialmente esitosos d'entrar en contautu con estudiantes y obreros d'otres ciudaes.

Les protestes iniciales fueron realizaes por estudiantes ya intelectuales que creíen que les reformes de Deng Xiaoping solo contemplaben midíes económiques de lliberalización del mercáu y desregulación estatal ente que nun yeren acompañaes d'una reforma política na cual instaurárase la democracia. Llueu atraxeron el sofitu de los trabayadores urbanos, que creíen pela so parte que les reformes habíen alloriáu demasiáu lloñe. Esto asocedió porque los líderes enfocaron les sos protestes na corrupción, protesta que dambos grupos exercíen de mancomún, y porque los estudiantes fueron capaces d'invocar arquetipos chinos nel so beneficiu.

En contraste coles protestes de 1987, que fueron realizaes principalmente por estudiantes ya intelectuales, les protestes de 1989 consiguieron un ampliu sofitu de los trabayadores urbanos, sollertaos pola inflación creciente y la corrupción. En Beixín fueron sofitaes por una amplia fraición de la ciudadanía. N'otres ciudaes como Ürümqi, Shanghai y Chongqing consiguiéronse porcentaxes similares de sofitu, y más tarde en Ḥong Kong, Taiwán y les comunidaes chines de Norteamérica y Europa.

Les protestes intensifíquense editar

El 4 de mayu, aproximao 100 000 estudiantes y obreros colaron en Beixín pidiendo reformes pa la llibertá d'espresión y un diálogu formal ente les autoridaes y los representantes de los estudiantes. El gobiernu refugó la propuesta de diálogu tal como se-yos presentaba, amosándose sicasí dispuestu a falar coles organizaciones estudiantiles oficiales. El 13 de mayu grandes grupos d'estudiantes ocuparon la plaza de Tiananmén y entamaron una fuelga de fame, pidiendo al Gobiernu la retirada de l'acusación realizada nel editorial del Diariu del Pueblu y qu'empezaren les conversaciones colos representantes escoyíos polos estudiantes. Cientos d'estudiantes siguieron la fuelga de fame y recibieron el sofitu d'otros miles d'estudiantes y residentes de Beixín, que siguieron les protestes mientres tola selmana.

Les protestes y les fuelgues empezaron en munches universidaes d'otres ciudaes, dende onde viaxaron munchos estudiantes a Beixín pa xunise a les manifestaciones. Xeneralmente, les manifestaciones na Plaza de Tiananmén calteníen un ciertu orde, con marches diaries d'estudiantes de delles universidaes de Beixín amosando la so solidaridá col boicó a les clases académiques y col desenvolvimientu de les protestes. Dellos estudiantes cantaron "La Internacional" en delles manifestaciones[ensin referencies] y amosaron coles mesmes el so sofitu al socialismu chino ayudando a la policía a arrestar a tres homes de la provincia de Hunan qu'habíen llanzáu tinta sobre una gran semeya de Mao que s'atopaba al norte de la plaza de Tiananmén.[3] Unu d'estos homes, Yu Dongyue, permaneció en prisión hasta'l 22 de febreru de 2006.[4]

La estratexa principal de los manifestantes basar nuna fuelga de fame entamada por un númberu envaloráu d'ente dellos cientos y más de mil estudiantes. Esta fuelga algamó gran resonancia ente'l pueblu chinu. Anque nun se repararon güelguistes d'aspeutu demacrado, una lleenda urbana china, que persiste na actualidá, diz que dalgunos d'ellos morrieron de fame.[5]

Fixéronse dellos intentos parcialmente satisfactorios pa los propósitos de los manifestantes coles mires d'axustar colos gobernantes de la República Popular China, que taben cerca, nos edificios centrales del Partíu Comunista en Zhongnanhai. Por causa de la visita de Mikhaíl Gorbachov en mayu, munchos periodistes de medios de comunicación estranxeros presentar en China. La cobertoria que realizaron de les protestes foi intensiva y xeneralmente favorable a los manifestantes, pero pesimista alrodiu de les sos posibilidaes de llograr los sos oxetivos. Escontra'l final de les protestes, el 30 de mayu, alzóse una estatua a la Diosa de la Democracia na plaza, esculpida polos estudiantes de Belles Artes, que constituyó un símbolu visual de la protesta pa los televidentes que siguíen la cobertoria de la prensa en tol mundu.

El Buró Políticu del Comité Central del Partíu Comunista de China, xunto colos vieyos del partíu (oficiales del gobiernu y del Partíu yá retiraos pero qu'entá exercíen influencia política), allugaben, nun principiu, la esperanza de que les protestes tendríen una vida curtia o que reformes de calter cosméticu satisfadríen a los manifestantes. Deseyaben evitar la violencia tanto como fuera posible, y confiaron nun principiu nel aparatu del Partíu pa persuadir a los estudiantes d'abandonar la protesta y volver a los sos estudios. Una barrera a l'aición efectiva foi que'l mesmu líder del Gobiernu, Zhao Ziyang, sofitaba munches de les reivindicaciones de los estudiantes, especialmente les tocantes a la corrupción. Sicasí, los manifestantes taben compuestos de grupos diversos con reivindicaciones diverses, lo qu'enzancó estes primeres midíes. Inclusive nun taba claru con quién tenía d'axustar el Gobiernu, y cuálos yeren los pidimientos de los distintos grupos. El tracamundiu y l'indecisión ente los manifestantes traduciéronse asina en tracamundiu ya indecisión del Gobiernu. Los medios oficiales tamién amosaron esta indecisión nel Diariu del Pueblu, alternando ente la simpatía colos manifestantes cola so denuncia.

Nes altes esferes del lideralgu del Partíu, el secretariu xeneral Zhao Ziyang taba fuertemente a favor d'un aproximamientu nidiu a los manifestantes, ente que Li Peng amosóse partidariu del acoso pola fuercia. N'última instancia, la decisión d'eslleir les manifestaciones pola fuercia tomar por un grupu de vieyos del Partíu que víen la posibilidá d'abandonu del Estáu unipartidista como una vuelta al caos de la Revolución Cultural. Anque munchos nun teníen cargu oficial, teníen la capacidá de controlar l'exércitu, pos Deng Xiaoping yera'l presidente de la Comisión Militar Central y tenía la capacidá de declarar la llei marcial. Los vieyos del partíu creyeron que les protestes duraderes yeren una amenaza a la estabilidá del país. Los manifestantes fueron consideraos pol gobiernu como una ferramienta de los partidarios del "lliberalismu burgués", que taríen moviendo les cuerdes na solombra, y como ferramientes de miembros del Partíu que buscaben satisfaer les sos ambiciones personales.

La disolución editar

 
El primer ministru Li Peng declaró la llei marcial y sofitó la intervención del exércitu.

Anque'l gobiernu chinu declaró la llei marcial el 20 de mayu, les manifestaciones siguieron. La fuelga de fame averábase a la fin de la tercer selmana, y el Gobiernu decidió acabar col asuntu primero que se produxeren muertes. Tres una deliberación ente los líderes del Partíu Comunista, ordenóse l'usu de la fuercia militar pa resolver la crisis, y Zhao Ziyang foi desaposiáu del lideralgu políticu como resultáu del so sofitu a los manifestantes. El Partíu Comunista decidió detener la situación primero que fuera más lloñe.

Los soldaos y tanques de les divisiones 27 y 28 del Exércitu Popular de Lliberación fueron unviaos pa tomar control de la ciudá. Anque'l Gobiernu ordenó a tolos civiles de Beixín que permanecieren nes sos cases por aciu emisiones de televisión y megafonía, les alvertencies nun fueron teníes en cuenta y munchos manifestantes pacíficos fueron atacaos polos soldaos; la violencia exercida tuvo como resultancia enormes baxes civiles y delles muertes de soldaos.[6][7] El gobiernu chinu atestiguó la muerte de dellos cientos de persones.[ensin referencies]

La entrada de les tropes na ciudá recibió la oposición activa de munchos ciudadanos de Beixín, que la so resistencia causó baxes ente los militares. Los ciudadanos construyeron grandes barricaes nes carreteres que ralentizaron el progresu de los tanques, pero la plaza quedó vacida na nueche del 4 de xunu, por decisión de los manifestantes. El combate siguió nes cais qu'arrodiaben la plaza, colos manifestantes avanzando repetidamente escontra les tropes armaes del Exércitu Popular de Lliberación, que respondió con fueu automático. Munchos ciudadanos mancaos fueron puestos a salvo por conductores de rickshaws que s'aventuraron en tierra de naide ente los soldaos y l'ensame y llevaron a los mancaos a los hospitales.

La eliminación de la protesta viose simbolizada nos medios de comunicación occidentales pola fotografía d'un manifestante solitariu, tomada'l 5 de xunu, de pies frente a una columna de tanques, deteniendo la so meyora. L'home siguió de pies griespu frente a los tanques mientres media hora antes de ser espulsáu del llugar. A pesar de los esfuercios, hasta'l día de güei los medios de comunicación occidentales fueron incapaces d'identificar a la figura solitaria. La revista Time escoyólu como una de los cien persones más influyentes del sigo XX. Poco dempués del incidente, el diariu británicu Sunday Express identificólu como Wang Weilin, un estudiante de 19 años d'edá; sicasí, la veracidá d'esta identificación ye dudosa. Bruce Herschensohn, asistente especial del ex-presidente de los Estaos Xuníos Richard Nixon y miembru del equipu de Ronald Reagan aseguró que foi executáu catorce díes dempués de la revuelta por un pelotón de fusilamiento. Jan Wong escribió qu'esti home sigue con vida y despíntase nun área rural de China. William Bell, escritor canadiense, asegura sicasí que se llamaba Wang Aimin y foi executáu'l 9 de xunu.

Na mesma plaza hubo un bancia ente los que, como Han Dongfang, deseyaben retirase pacíficamente, y los que, como Chai Ling, deseyaben permanecer na plaza pese al riesgu de qu'hubiera un bañu de sangre. Los partidarios de la retirada ganaron, y los manifestantes dexaron la plaza. El gobiernu de la República Popular China aseguró que nun morrió naide na plaza, un fechu que, acordies colos testimonios de los que tuvieron na plaza, paez ser téunicamente ciertu, pero nun fala de les baxes mientres l'aproximamientu a la plaza. El númberu de muertos y mancaos sigue siendo un secretu d'estáu. Un funcionariu ensin identificar de la Cruz Roxa china aseguró qu'hubo 2600 muertos, 2000 ciudadanos mancaos y que se perdió contautu con 400 soldaos. Acordies coles universidaes, morrieron 23 estudiantes. El Comité Central d'Asociaciones Autónomes de la Universidá de Tsinghua faló de 4000 muertos y 30 000 mancaos. Chen Xitong, l'alcalde de Beixín, informó 26 díes tres los acontecimientos de que 36 estudiantes y decenes de soldaos morrieron, xubiendo hasta un total de 200 muertos, y 3000 civiles y 6000 soldaos mancaos.[8] Los reporteros estranxeros que taben en Beixín afirmaron que morrieren siquier 3000 persones. Creáronse delles llistes de baxes a partir de fontes clandestines que falaben de 5000 muertos.[9] Sicasí, ye interesante remarcar que los documentos de la NSA desclasificaos en 1999 amuesen que la intelixencia estauxunidense envaloró ente 180 y 500 la cantidá de muertos. D'esta forma, les estimaciones del gobiernu chinu concuerden cola estimación oficial estauxunidense. Per otra parte, primero que'l gobiernu de Beixín restableciera'l control de les noticies en China por completu, una emisión n'inglés dende Beixín afirmó que morrieren siquier 3.000 estudiantes. Coles mesmes, la Cruz Roja china informó de que la so cuenta algamara los 2600 muertos —y siguía amontándose—. Yá que ye imposible llograr accesu a información oxetiva por cuenta de la llei marcial, inda nun se resolvieron les discrepancies ente les distintes fontes.

Dempués de la disolución de les protestes de Beixín el 4 de xunu, éstes siguieron en gran parte de China mientres unos díes. El gobiernu de la República Popular China foi incapaz de rematar estes protestes fora de Beixín ensin la perda d'un númberu significativu de vides

Repercusiones editar

Arresto y purgues editar

 
Estatua alzada n'Ávila, España, por Amnistía Internacional en conmemoración de los 10 años del sucesu (obra de José Antonio Elvira).

Mientres y tres la represión de la protesta realizaron intentos d'arrestar y escorrer a los líderes del Movimientu Democráticu de China, cuantimás a Wang Dan, Chai Ling y Wu'er Kaixi. Wang Dan foi prindáu y unviáu a prisión, y más tarde dexóse-y emigrar a los Estaos Xuníos. Wu'er Kaixi escapó a Taiwán. Na actualidá ta casáu y trabaya como comentarista políticu de la Televisión Nacional Taiwanesa. Chai Ling escapó a Francia y más tarde recaló nos Estaos Xuníos.

Los obreros que fueron arrestaos en Beixín fueron xulgaos y executaos. Sicasí, los estudiantes, munchos de los cualos proveníen de families relativamente influyentes, recibieron sentencies muncho más nidies. Inclusive Wang Dan, el líder estudiantil qu'encabezaba la llista de los más buscaos, acabó pasando solamente siete años en prisión.

Nel Gobiernu, Zhao Ziyang, que s'opunxera a la llei marcial foi espulsáu del poder, y Jiang Zemin, daquella l'alcalde de Shanghai, que nun tuvo arreyáu nos acontecimientos, tomó posesión del cargu de Presidente de la República Popular China. L'ascensu de Jiang al poder interpretóse con frecuencia como un pagu per parte de Deng Xiaoping pola capacidá de Jiang pa caltener l'orde en Shanghai, qu'oldeó col caos que s'apoderó de la capital. Los miembros del Gobiernu prepararon un informe del incidente, que se publicar n'Occidente en xineru de 2001 col nome de los Documentos de Tiananmén, que da'l puntu de vista del gobiernu chinu alrodiu de los manifestantes y foi apurríu por una fonte anónima.

Los dos presentadores de la CCTV, qu'informaben el 4 de xunu fueron despidíos pocos díes dempués de los acontecimientos. Wu Xiaoyong, el fíu d'un miembru del Comité Central del Partíu Comunista de China, y el vizprimer ministru Wu Xueqian, fueron espulsaos del Departamentu de Programes n'Inglés de la Radio Internacional China. Qian Liren, direutor del Diariu del Pueblu, el periódicu del Partíu Comunista de China, foi coles mesmes espulsáu por causa de los artículos en sofitu a los estudiantes.

Cobertoria de los medios editar

 
Memorial alzáu nel décimu aniversariu de la revuelta por estudiantes polacos en Wrocław.

Les protestes de la plaza de Tiananmén estropiaron la reputación de la República Popular China nos países occidentales. Los medios de comunicación occidentales fueren convidaos pa cubrir la visita de Mikhaíl Gorbachov en mayu, y atopábense por tantu nuna posición escelente dende la que cubrir en direutu la represión del gobiernu chinu, especialmente la BBC y la CNN. Los manifestantes aprovecharon esta oportunidá, creando cartelos empobinaos a la opinión pública internacional. La cobertoria facilitar polos conflictos gubernamentales alrodiu de la manera de tratar les protestes, lo que tuvo como resultáu que les emisiones nun fueren atayaes darréu.

Mientres la disolución de les protestes, el 4 de xunu, ordenar a la CNN que rematara les sos emisiones, y anque trataron de desafiar estes órdenes y cubrir les protestes al traviés del teléfonu, el Gobiernu inhabilitó los enllaces per satélite. La única cadena de televisión que pudo grabar nel interior de la plaza na nueche del 3 al 4 de xunu foi TVE. La mayoría de les cadenes atopar nel Hotel Beixín, dende onde nun se ve la plaza de Tiananmen.[10]

Les imáxenes de les protestes xunto cola cayida del comunismu na Xunión Soviética y n'Europa del Este contribuyeron a formar la opinión y la política occidentales sobre la República Popular China mientres la década de 1990 y los primeros años del sieglu XXI. Producióse una considerable simpatía poles protestes estudiantiles n'Occidente y, casi darréu, los Estaos Xuníos y la Xunión Europea anunciaron un embargu tocante al comerciu d'armes, y l'imaxe de la década de 1980 de China como un país qu'entamaba reformes y un contrapesu aliáu contra la Xunión Soviética foi reemplazada pola d'un réxime autoritariu bien represivu. Les protestes de Tiananmén mentáronse frecuentemente n'Estaos Xuníos como argumentu contra la lliberalización del comerciu con China y como evidencia de que'l gobiernu de China yera una amenaza pa la paz mundial y los intereses de los Estaos Xuníos. Per otra parte, los medios de comunicación occidentales, al remanar estos argumentos, nun tuvieron en cuenta con frecuencia que dellos estudiantes cantaben La Internacional nes sos manifestaciones[ensin referencies].

Ente los estudiantes chinos nel estranxeru, les protestes de Tiananmén causaron la formación de servicios de noticies n'Internet como China News Digest y de la organización non gubernamental China Support Network nos Estaos Xuníos. Amás, formáronse organizaciones como l'Alianza China pola Democracia y la Federación Independiente d'Estudiantes ya Intelectuales Chinos, anque l'impautu políticu d'estes organizaciones menguó na segunda metá de la década de 1990.

Aportar de les reformes polítiques editar

En Ḥong Kong, la supresión violenta de les protestes de 1989 provocó la medrana de que la República Popular China nun cumpliera les sos promeses del plan un país, dos sistemes nel inminente trespasu de soberanía de 1997. Una consecuencia d'esta medrana foi que'l nuevu gobernador de Hong Kong, Chris Patten intentó espandir la franquicia del Conseyu Llexislativu de Hong Kong, lo que traxo consigo resfregones col gobiernu chinu.

El desenllaz de les protestes de 1989 mancilló la creciente sensación de lliberalización política que tuvo bien vista nos últimos años de la década de 1980, lo que resultó nel olvidu de munches de les reformes democrátiques propuestes mientres la década. Anque se produció una cierta medría na llibertá individual dende 1989, los discutinios alrodiu de cambeos estructurales nel Gobiernu y el papel del Partíu Comunista de China siguen siendo tabú.

Sicasí, a pesar de delles mires, sobremanera dende fora de China, de que'l gobiernu chinu derrumbárase y fuera reemplazáu pol Movimientu Democráticu de China, mientres los primeros años del sieglu XXI el Partíu Comunista de China sigue teniendo'l control de la República Popular China, y el movimientu estudiantil qu'empezó en Tiananmén se desarraigó dafechu.

Impautu económicu editar

Nos díes darréu posteriores a la disolución de les protestes, l'ala conservadora del Partíu Comunista intentó retayar delles de les reformes de lliberalización del mercáu que s'entamaren como parte de la reforma económica de China,[ensin referencies] y restituyir los controles alministrativos sobre la economía.[ensin referencies] Sicasí, estos esfuercios atoparon la dura resistencia de los gobernadores provinciales y abandonáronse dafechu a principiu de la década de 1990 por causa de la cayida de la Xunión Soviética y el llamáu "viaxe al sur" o "xira pel sur" de Deng Xiaoping, la visita que'l dirixente chinu fixo en 1993 a les zones del sur nes que s'empecipiaren les reformes económiques más ambicioses. El "viaxe al sur" supunxo la llombarada a les reformes per parte del líder chinu, frente a los sectores conservadores que deseyaben paralizar o inclusive revertir munches d'eses midíes.[ensin referencies] La continuidá de la reforma económica provocó una intensa crecedera económica na década de 1990,[ensin referencies] lo que devolvió al Gobiernu una bona parte del sofitu que perdiera en 1989.[ensin referencies] Amás, nengunu de los dirixentes actuales del gobiernu chinu desempeñó un papel decisivu na decisión de reprimir pola fuercia a los manifestantes,[ensin referencies] y una de les figures prominentes del Gobiernu, l'actual primer ministru Wen Jiabao, foi ayudante de Zhao Ziyang y acompañar nos sos alcuentros colos manifestantes.

Per otra parte, los líderes estudiantiles de Tiananmén fueron incapaces de producir un movimientu o ideoloxía coherentes.[ensin referencies] Munchos d'estos líderes proveníen de sectores de la sociedá relativamente bien establecíos[ensin referencies] y percibióse-yos más tarde como persones ensin contautu cola xente común.[ensin referencies] Amás, munches de les organizaciones que nacieron de resultes de les protestes de Tiananmén llueu perdieron fuercia por cuenta de lluches internes.[ensin referencies] Per otra parte, un bon númberu d'ONG establecíes n'Estaos Xuníos coles mires de fomentar les reformes democrátiques en China y protestar contra les violaciones de derechos humanos qu'asoceden en China siguen el so llabor.[ensin referencies] Una de les más antigües ya importantes,[ensin referencies] China Support Network, fundar en 1989 por un grupu d'activistes estauxunidenses y chinos en respuesta a la represión en Tiananmén.[ensin referencies]

Una fienda xeneracional editar

 
Retruque de la Diosa de la Democracia, esculpida por Thomas Marsh y asitiada na Universidá de Columbia Británica. La orixinal foi construyida polos manifestantes de Tiananmén en namái cuatro díes usando poliestireno y papel maché sobre un armazón de metal.

Na actualidá, munchos chinos nun consideren la lliberalización política inmediata como una midida sabia,[ensin referencies] amosando preferencia por una democratización lenta.[ensin referencies] Apuntáronse como causes la valoración de la prosperidá y la medría d'influencia internacional de la República Popular China, según les dificultaes qu'esperimenta Rusia dende'l fin de la Guerra Fría.[ensin referencies] Munchos mozos chinos, ante'l resurdir económicu de China, tán más concenciaos col desenvolvimientu económicu, el nacionalismu, la restauración del prestíu internacional de China y perciben l'actitú del gobiernu al respeutive de asuntos como'l estatus políticu de Taiwán o'l conflictu poles Islles Diaoyu con Xapón como debilidá.[ensin referencies]

Ente los intelectuales de China, l'impautu de les protestes de Tiananmén creó una cierta fienda xeneracional.[ensin referencies] Los intelectuales que s'atopaben na ventena mientres les protestes tienden a sofitar menos al gobiernu de la República Popular China que los mozos estudiantes nacíos tres el fin de les reformes de Deng Xiaoping.[ensin referencies]

Pa los obreros industriales de les ciudaes, la continuación de les reformes de mercáu na década de 1990 traxo consigo una meyora nel so nivel de vida xunto a una cierta incertidume respeuto a la crecedera económica.[ensin referencies] Les sos protestes contra la corrupción local siguieron siendo frecuentes, y envalórase qu'asocedieron cientos cada añu.[ensin referencies] El Partíu Comunista de China amosóse reticente a sufrir la publicidá negativo de reprimir felicidaes protestes[ensin referencies] y, yá que se dirixeron a dirixentes locales y yá que nun consistieron en reclamos de reformes más fondes y nun taben coordinaos con otres ciudaes, nun los envaloraron una amenaza.[ensin referencies]

Na actualidá, en contraste cola situación de 1989, les principales árees de descontentu en China paecen ser les zones rurales,[ensin referencies] que vieron como los sos ingresos enllancar mientres la década de 1990 al nun participar del boom económicu de la década.[ensin referencies] Sicasí, de la mesma forma que la falta d'organización y la dispersión de los llabradores torgó que se movilizaren en sofitu al Gobiernu en 1989,[ensin referencies] estos factores tamién inhiben la movilización d'esti grupu contra'l Gobiernu na actualidá.[ensin referencies]

El presente editar

Inda un asuntu tabú en China editar

Les protestes de la Plaza de Tiananmén son inda un tabú políticu en China, y falar d'ello considérase desaveniente o ventureru. La única opinión de los medios de comunicación realizar dende'l puntu de vista del Partíu Comunista: que foi una aición apropiada p'asegurar la estabilidá. Cada añu hai manifestaciones en Ḥong Kong contra la decisión del partíu en 1989. La plaza de Tiananmén patrúllase frecuentemente cada 4 de xunu pa torgar cualquier tipu de conmemoración.

Tres el cambéu nel gobiernu central de 2004, munchos miembros del Gobiernu mentaron los sucesos de Tiananmén. N'ochobre de 2004, mientres la visita del presidente Hu Jintao a Francia, repitió que "el Gobiernu entamó una aición determinada p'aselar la nube política en 1989, que dexó a China esfrutar un desenvolvimientu estable". Tamién aportunó en que'l puntu de vista del Gobiernu respeuto al incidente nun camudaría.

En marzu de 2004, el Primer Ministru Wen Jiabao dixo nuna conferencia de prensa que mientres la década de 1990 producióse una grave nube política na República Popular China, por causa de la cayida de la Xunión Soviética y los cambeos radicales n'Europa del Este. Declaró que'l Comité Central del Partíu Comunista estableció con ésitu una política de puertes abiertes y protexó el "intre del socialismu con carauterístiques chines".

En xineru de 2006, un tratu con Google confirmó que l'asuntu ye inda bien sensible pal gobiernu chinu, pos la web china de Google (Google.cn), aplica restricciones locales a les busques d'información sobre la masacre de Tiananmén, según con otros asuntos como l'independentismu tibetanu, la prohibición del grupu relixosu Falun Gong, consideráu una secta pol gobiernu chinu, o les rellaciones con Taiwán. El 22 de marzu de 2010 Google comunicó oficialmente qu'esviaría la so páxina web en China (google.cn) a los sos servidores en Hong Kong, fechu que se produció a otru día, forzando la so espulsión per parte de les Autoridaes Chines.

El 4 de xunu de 2012, 23º aniversariu de la "matanza de Tiananmen", les autoridaes chines bloquiaron na rede social Weibo los términos "mercáu bursátil de Shanghai" y "mercáu bursátil" ente otros, dempués de que la Bolsa de Shanghai cayera 64,89 puntos (4 de xunu de 1989), una estraña coincidencia. Les autoridaes chines tomaron tou tipu de midíes pa evitar la conmemoración pero en Ḥong Kong miles de persones consiguieron xunise a una vixilia nocherniega n'alcordanza de les víctimes. El gobiernu chinu sigui considerando aquelles protestes como una "rebelión contrarrevolucionaria" y sigue ensin reconocer los sos errores y ensin compensar a les families de les víctimes. Envalórase qu'inda permanecen en prisión por aquellos fechos seis persones. El gobiernu chinu, a pesar de los repitíos pidimientos de diversos países como Estaos Xuníos y de distintes organizaciones de derechos humanos, tamién se niega a faer pública la llista de tolos que morrieron, fueron deteníos o siguen sumíos.[11]

Embargu européu-estauxunidense editar

La Xunión Europea y los Estaos Xuníos caltienen un embargu sobre la venta d'armes a la República Popular China, por causa de la represión violenta de les protestes, pasaos yá más de venti años. La República Popular China pidió la suspensión del embargu mientres munchos años, durantes los cualos recibió un sofitu variable de miembros del Conseyu Européu. Gerhard Schröder añadió la so voz a la de Jacques Chirac pidiendo la suspensión del embargu.

L'embargu armamentístico aldericar nel Cume XE-China n'Holanda del 7 al 9 d'avientu de 2004. Nel intre del cume, la República Popular China intentó amontar la presión sobre'l Conseyu Européu alvirtiendo que podría estropiar la rellación ente China y l'XE. El viceministru d'esteriores chinu Zhang Yesui aplicó al embargu l'axetivu "obsoleto" ante los medios de comunicación, y añadió: "si l'embargu caltiénse, les rellaciones billaterales van resentise definitivamente". A la fin, el Conseyu Européu nun suspendió l'embargu. La vocera de la XE Françoise -y Bail dixo que persistíen les esmoliciones sobre'l respetu a los derechos humanos na República Popular China. Pero coles mesmes, la Unión Europea formuló la promesa de trabayar pola suspensión del embargu. Bernard Bot, el Ministru d'Asuntos Esteriores holandés, qu'exercía la presidencia europea nesa dómina dixo "tamos trabayando asiduamente pero... el momentu nun ye'l fayadizu pa suspender l'embargu". Tres el cume, el Conseyu confirmó que tien la intención de trabayar pola suspensión del embargu. Wen Jiabao, Primer Ministru de la República Popular China dixo tres l'alcuentru que l'embargu nun reflexa les bones rellaciones ente China y la Xunión Europea.

China sigui primiendo por que el embargu suspéndase, y dellos estaos miembros empiecen a relaxar la so oposición. Jacques Chirac pidió que l'embargu suspender a mediaos de 2005. Sicasí, la llei antisecesión de Taiwán aprobada en Beixín (marzu de 2005), amontó les tensiones y estropió los intentos de suspender l'embargu. Dellos miembros del Congresu estauxunidense propunxeron tamién restricciones a la tresferencia de teunoloxía militar a la Unión Europea si ésta suspende l'embargu. D'esta forma'l Conseyu Européu fracasó nel intentu d'algamar un consensu y anque Francia y Alemaña fixeron presión por que se suspendiera l'embargu, nun se tomó nenguna decisión nes xuntes siguientes.

El Reinu Xuníu tomó posesión de la Presidencia de la Unión Europea en 2005, faciendo imposible la suspensión del embargu mientres el so mandatu. El Reinu Xuníu amosó siempres reserves al respeutive de la suspensión del embargu. Amás, el fracasu de la Constitución Europea y los desalcuerdos respeuto al Presupuestu Européu y la Política Agrícola Común devasaron n'importancia al embargu d'armes a China.

La política camudó tamién nos países más favorables a la suspensión del embargu. Gerhard Schröder perdió les eleiciones federales en setiembre de 2005. El so oponente, Angela Merkel, tomó posesión del cargu de Canciller el 22 de payares de 2005 y amuesa una firme oposición a la suspensión del embargu. Nicolas Sarkozy, socesor de Jacques Chirac na presidència de la república francesa, tampoco foi partidariu mientres el so mandatu de suspender el bloquéu d'armes a China.

Amás, el Parllamentu Européu opúnxose reiteradamente a la suspensión del embargu d'armes. Anque nun ye necesariu'l so beneplácito pa suspender l'embargu, munchos aducen que reflexa'l deséu del pueblu européu.

L'embargu de venta d'armes llindó les opciones de China p'aprovise de teunoloxía militar. Ente les fontes nes que buscó inclúyense dellos países que pertenecíen al bloque soviéticu, grupu col que tien una rellación tirante como resultáu de la separación ente China y la Xunión Soviética. Otros provisores fueron Israel y Sudáfrica.

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  • The New Emperors: China in the Yera of Mao and Deng, Harrison Y. Salisbury, Nueva York, 1992, Avon Books, ISBN 0-380-72025-6.
  • The Tiananmen Papers, The Chinese Leadership's Decision to Use Force Against their Own People—In their Own Words, compilado por Zhang Liang, Editáu por Andrew J. Nathan y Perry Link con prólogu de Orville Schell, PublicAffairs, Nueva York, 2001, 514 páxines, ISBN 1-58648-012-X Una revisión intensiva y sinopsis de los documentos "The Tiananmen na publicación Foreign Affairs puede atopase en Sinopsis na publicación Foreign Affairs.
  • Cuatro de Xunu: La verdadera hestoria, Tian'anmen Papers/Zhongguo Liusi Zhenxiang Volumes 1–2 (Edición China), Zhang Liang, ISBN 962-8744-36-4
  • Red China Blues: My Long March from Mao to Now, Jan Wong, Doubleday, 1997, 416 páxines, ISBN 0-385-48232-9 (Contién, amás d'abondosu material autobiográficu, una narración d'un testigu ocular de la disolución de la protesta y la base pa envalorar el númberu de baxes.)

Enllaces esternos editar