Revolución Cultural

La Gran Revolución Cultural Proletaria (en chinu simplificáu: 无产阶级文化大革命, en chinu tradicional: 無產階級文化大革命, en pinyin: wúchǎn jiējí wénhuà dà gémìng, davezu embrivida como 文化大革命, wénhuà dà gémìng, lliteralmente Gran Revolución Cultural, o a cencielles 文革 wéngé, Revolución Cultural) foi una campaña de mases na República Popular China entamada pol líder del Partíu Comunista de China Mao Zedong de 1966 a 1976 y empobinada contra altos cargos del partíu ya intelectuales a los que Mao y los sos siguidores acusaron de traicionar los ideales revolucionarios, al ser, según les sos propies pallabres, partidarios del camín capitalista. El so principal fin, a güeyos de los sos partidarios, foi'l de desaniciar el llamáu divorciu ente les mases y el partíu[1] que se taba produciendo na República Popular China.

Granxeros na dómina de la Revolución Cultural china.

Mao, sofitáu por un sector dirixente del Partíu (Banda de los Cuatro), utilizó una xigantesca movilización estudiantil (Guardias coloraos)[2] pa desacreditar a l'ala derecha, pro-capitalista (encabezada por Liu Shaoqi, Peng Zhen y Deng Xiaoping), dientro del aparatu del Partíu Comunista Chinu. Esta percorrió tol país, afectando tamién a les árees rurales, terminó per estender se a la clase obrera y, finalmente, a los soldaos del Exércitu Popular, convirtiéndose nun cuestionamiento xeneralizáu contra les autoridaes del Partíu, qu'amenaciaba con escapa-y -y de les manes. Esti procesu dio llugar a la conformanza de Comités Populares d'obreros, soldaos y cuadros del partíu[3] per cerca de la metá del país,[4] los cualos funcionaben como órganos de doble poder popular nes distintes xeres d'alministración y gobiernu;[5] situación que Mao llogró encauzar, asitiándolos so la direición del Partíu.[6] Esta situación duró hasta 1976, momentu en qu'un golpe d'Estáu militar encabezáu por Deng Xiaoping, con una dura represión, restauró nel poder a la facción encabezada por él mesmu, procediéndose al arrestu de la Banda de los Cuatro y la vuelta al statu quo, entamando los cambeos na economía que, sol nome de socialismu con carauterístiques de mercáu, empecipiaríen la vuelta a la economía de mercáu capitalista.

Según la interpretación más habitual, convencionalmente espublizada nos medios de prensa occidentales, no fondero la Revolución Cultural foi una llucha pol poder na que l'aspiración de Mao por recuperar la so autoridá viose sofitada poles ambiciones d'otros miembros del partíu, como la so esposa Jiang Qing y el líder del exércitu Lin Biao. L'oxetivu yera estremar del poder políticu a Liu Shaoqi, xefe del estáu, y a Deng Xiaoping, secretariu xeneral del Partíu. Sín embargu, dende'l puntu de vista de los sos dirixentes y de ciertos sectores de la esquierda, la Revolución Cultural foi un intentu sinceru de restaurar la ortodoxa comunista frente a la burocratización y esviación "derechiegu" de la cúpula del Partíu, lo qu'esplicaría l'entusiasmu con que les mases acoyéronlo, descontentes cola creciente corrupción y elitismu de los dirixentes de "segunda xeneración".

Magar la Revolución Cultural en sí remató col IX Congresu del Partíu Comunista de China n'abril de 1969, ye frecuente estender el periodu históricu designáu con esta espresión a tola etapa de lluches pol poder na República Popular China que s'estendió dende 1966 hasta 1976, añu en que morrió Mao y arrestóse a la Banda de los Cuatro, la facción encabezada por Jiang Qing.

La Revolución Cultural dexó a Mao recuperar el poder político, del que fuera estremáu tres el fracasu del Reblincón Alantre. Esta llucha pol poder daría llugar a una situación de caos y conmoción política que tuvo acompañada de numberosos episodios de violencia, na so mayoría protagonizaos polos Guardias coloraos, grupos de mozos, apenes adolescentes en munchos casos, que, entamaos en comités revolucionarios, atacaben a toos aquéllos que fueren acusaos de desllealtá política al réxime y a la figura y el pensamientu de Mao Zedong.

La cuestión de cómo una llucha pol poder algamó niveles tan altos de violencia y desorde social hai intrigado a los historiadores y a los espertos en psicoloxía de mases, y fueron numberosos los estudios académicos publicaos en China y nel estranxeru sobre esti periodu de la historia recién de China, qu'intentaron ufiertar esplicaciones sobre les causes de los sucesos d'aquellos años.

Oríxenes editar

El fracasu del Reblincón Alantre forzara la salida del poder de Mao Tse. Ésti, anque calteniendo los sos cargos como presidente del partíu y como presidente de la Comisión Militar Central, dexaba les xeres de gobiernu en manes del nuevu presidente de la República Popular Liu Shaoqi y del secretariu xeneral del Partíu Deng Xiaoping. A pesar d'esto, Mao nun se resignaría a perder la so influencia y la so autoridá. Consciente de cómo Khrushchov refugara la figura del so antecesor Stalin na Xunión Soviética, y viendo que Liu y Deng paecíen buscar una meyora nes rellaciones con Moscú, Mao vía la evolución política de China a principios de los años 1960 como una traición a los ideales revolucionarios. De manera sorprendente, dada la so edá avanzada y la so falta de sofitu ente los miembros importantes del Buró Políticu, les ambiciones de Mao daríen llugar a una agafada llucha pol poder qu'acabaría devolviéndo-y l'autoridá absoluta y empericotiaría de nuevu la so imaxe pública como líder indiscutible del réxime. Esta torna al poder producióse al traviés d'una enorme campaña de reafirmación ideolóxica, la Gran Revolución Cultural Proletaria, na que s'afaló al exércitu y a los mozos a condergar a toos aquellos que los sos actos estremar de la ortodoxa del espíritu revolucionariu.

La violencia estrema de la campaña condergaría al ostracismu a la mayor parte de dirixentes del partíu y a los intelectuales, quien, acusaos de derechiegos y contrarrevolucionarios, sumiríen de la vida pública mientres dellos años. Munchos d'ellos, como'l mesmu Liu Shaoqi, van morrer. Liu Shaoqi muerre nuna prisión de Kaifeng, supuestamente porque se-y negó la medicación pa la diabetes.[7]

La puesta en marcha de la Revolución Cultural y la torna al poder de Mao nun seríen posibles ensin el sofitu de dos figures fundamentales nesi momentu históricu: Lin Biao, militar fiel a Mao que se convirtiera en ministru de defensa en sustitución de Peng Dehuai, y la mesma esposa de Mao, Jiang Qing, qu'años más tarde encabezaría la llamada Banda de los Cuatro. Tantu Lin Biao como Jiang Qing sirvir del prestíu de Mao p'atacar a los otros dirixentes del partíu, y promover asina les sos propies aspiraciones a la socesión nel poder. Asina, la Revolución Cultural sería'l frutu de la combinación de, per una parte, los deseos de Mao de recuperar el so protagonismu políticu y, por otra, de les ambiciones de poder de persones qu'ocupaben puestos pocu relevantes na xerarquía del partíu.

L'ascensu de Lin Biao na xerarquía de poder empezara tres la defenestración de Peng Dehuai na Conferencia de Lushan d'agostu de 1959. Naquella xunta de los miembros del Comité Permanente del Buró Políticu, Peng criticó abiertamente a Mao pol fracasu del Reblincón Alantre y ésti, qu'anque estremáu entós de la xefatura d'estáu caltenía los sos cargos como líder del partíu y del exércitu, forzó la so destitución. Foi Lin Biao, como unu de los militares de más prestíu del Exércitu Popular de Lliberación y lleal a Mao, quien reemplazó a Peng como ministru de defensa y como líder máximu del exércitu. Dende esa posición de poder nel exércitu, Lin empecipió una serie de midíes pa reforzar la fidelidá ideolóxica de los soldaos al Partíu y, bien n'especial, al propiu Mao.

Con esti fin, en 1963, Lin Biao arrexuntaba un pequeñu llibru tituláu Cites del Presidente Mao (n'alusión al rangu de Mao como presidente del Partíu Comunista). Esti llibru contenía una escoyeta de los discursos más importantes pronunciaos por Mao Zedong y sería conocíu popularmente como'l Llibru Coloráu de Mao. Otru llibru que se convertiría n'obra de referencia obligada de los mozos soldaos del exércitu sería'l Diariu de Lei Feng. Lei Feng fuera un mozu militar fináu del que se dixo qu'escribiera un diariu descubiertu tres la so muerte. Nel diariu, Lei Feng describía'l so esfuerciu constante por sirvir al pueblu y al partíu, siempres siguiendo les enseñances del presidente Mao. Anque anguaño sabemos que'l Diariu de Lei Feng fuera escritu polos servicios de propaganda del exércitu, naquel momentu l'exemplu de Lei Feng tendría una enorme inflúi sobre la mocedá china. Ente 1964 y 1971, tamién se producieron historietes d'intención pedagóxica y peramplia tirada pa intentar llegar al máximu númberu posible de llectores.[8] Toes estes obres convertir nos preseos de adoctrinamiento políticu de los mozos integraos nel Exércitu Popular de Lliberación, sometíu a l'autoridá de Lin Biao y a la fidelidá ideolóxica a Mao.

Llanzamientu de la Revolución Cultural editar

Mientres Lin Biao afalaba'l cultu a la personalidá escontra la figura de Mao, la so esposa Jiang Qing, antigua actriz implicada na vida cultural del país, promovía la defensa de los ideales revolucionarios na producción artística. Precisamente al traviés d'un ataque a una obra lliteraria desencadenaríase la Revolución Cultural. En 1961, Wu Han, escritor de prestíu y vicealcalde de Beixín, publicara una obra de teatru, Hai Rui cesáu del so cargu (海瑞罢官 / 海瑞罷官 Hǎi Ruì Bàguān), na que s'utilizaben personaxes de la dómina de la dinastía Ming p'aludir al conflictu ente Mao Zedong y Peng Dehuai. Esta obra indignara a Mao, que reconoció les alusiones evidentes a la so persona. Otros dos miembros del gobiernu municipal de Beixín, Deng Te y Liao Mosha, recurriríen tamién a la ficción histórica pa criticar a Mao. Naquel momentu, el gobiernu municipal de Beixín, col so alcalde Peng Zhen al frente, allugaba a munchos de los partidarios de Liu Shaoqi y Deng Xiaoping, y contra ellos dirixiríense les primeres crítiques de los maoístes. Consciente de la hostilidá escontra la so persona en Beixín, Mao viaxó a Shanghai nel branu de 1965. Nesa ciudá, mientres una xunta del Comité Central nel mes de setiembre, Mao fixo un llamamientu a la resistencia frente a la ideoloxía burguesa reaccionaria. La contraofensiva empezara y Mao, dende Shanghai, preparaba la so torna. Por aciu la influencia de Jiang Qing y gracies al sofitu del exércitu, l'editorialista de la edición de Shanghai del Diariu del Exércitu de Lliberación Yao Wenyuan, estrechu collaborador de Jiang Qing, escribía un agresivu editorial nesi diariu nel qu'atacaba a Wu Han pola desllealtá del argumentu de Hai Rui cesáu del so cargu.

Asina, la estratexa de Mao y los sos siguidores refugaba l'ataque direutu a Liu Shaoqi y Deng Xiaoping y cebábase en quien los sofitaben. Esto ponía nuna situación difícil a los líderes del partíu yá que, con too y con eso, Mao siguía teniendo la reconocencia a lo más ideólogu del réxime y les crítiques al equipu del gobiernu municipal de Beixín encontar na obediencia estricta a la ideoloxía de Mao, polo que resultaben difíciles de compensar ante la opinión de los cuadros del partíu. Los ataques tuvieron l'ésitu esperáu y, el 30 d'avientu de 1965, Wu Han reconocía públicamente'l so error. Esto animó a los siguidores de Mao a aumentar la presión. El 26 de marzu de 1966, aprovechando l'ausencia de Liu Shaoqi en visita oficial a Paquistán y Afganistán, los partidarios de Mao secuestraben al alcalde de Beixín y miembru destacáu del Buró Políticu Peng Zhen. Al sofitu de Yao Wenyuan en Shanghai xuníase-y el control de la capital per parte del exércitu, lleal a Lin Biao y a Mao. A partir d'esti momentu, la edición nacional del Diariu del Exércitu de Lliberación pasaba a tar controlada polos siguidores de Mao y, el 18 d'abril, un históricu editorial nesi diariu proclamaba llevantemos la gran enseña colorada del pensamientu de Mao Zedong y participemos de forma activa na Gran Revolución Cultural Socialista. L'editorial daba yá nome al movimientu y confirmaba el sofitu del exércitu al mesmu. El 1 de xunu, el Diariu del Pueblu, principal órganu d'espresión del Partíu Comunista, cayía tamién sol control de los maoístes.

Vuelta de Mao al poder editar

 
Deng Xiaoping.

Col control de tolos medios de comunicación, el sofitu del exércitu y el silenciu forzáu de los intelectuales, la posición de Liu Shaoqi y Deng Xiaoping faíase yá insostenible. D'una manera sorprendente, que naide podría prever tres el fracasu del Reblincón Alantre, cuando tola cúpula del partíu punxérase nel so contra, Mao volvía ser el líder indiscutible. El 18 de xunetu de 1966, tornaba a Beixín y mientres la Oncena Sesión Plenaria del Comité Central del Buró Políticu del Partíu Comunista de China, imponía dellos resolvimientos, coles mires de desallugar de los puestos d'autoridá a quien tomaríen la sienda capitalista. Nesa sesión plenaria anuncióse tamién la creación de los Guardias coloraos, movimientu xuvenil qu'arrequexaba a la Lliga de les Mocedaes del Partíu, lleal a Liu Shaoqi. Les actividaes de propaganda estendiéronse y los ataques a Liu Shaoqi, moteyáu'l «Khrushchov de China», y a Deng Xiaoping fixéronse cada vegada más intensos. Liu Shaoqi fuera yá estremáu del poder, anque'l so abandonu de los cargos qu'ocupaba nun se fadría públicu hasta payares de 1968.

Na segunda metá de 1966, la situación de caos estender por tol país. La educación quedó paralizada, y los guardias coloraos, entamaos al traviés de comités revolucionarios partíos por tola República Popular China, imponíen la so llei castigando a toos aquellos que fueren acusaos de derechiegos o revisionistes. Los incidentes y desordes xeneralizaos sorprendieron al propiu Mao, que vía cómo la situación escapábase-y de les manes. Pa xineru de 1967, Mao ordenó al exércitu qu'interviniera pa restaurar l'orde. Les actividaes de los guardias coloraos siguiríen, sicasí, hasta 1968.

Unu de los pocos altos cargos del partíu que se llibró de les purgues foi'l primer ministru Zhou Enlai. La so habilidá negociadora dexó-y mediar ente los guardias coloraos, que los sos escesos criticó, y l'exércitu. La proteición de Zhou Enlai salvó a munchos altos cargos del partíu, y n'especial del exércitu, de los ataques de los guardias coloraos, ente que'l so sofitu a Mao caltener al marxe de les crítiques.

Con Liu Shaoqi y Deng Xiaoping estremaos yá del poder, la llucha pol control del Partíu y l'Estáu fuera ganada por Mao y los sos siguidores. Pa ratificar la nueva situación convocóse un nuevu congresu del Partíu, el novenu de la so historia.

L'IX Congresu editar

L'IX Congresu del Partíu Comunista de China, inauguráu n'abril de 1969, confirmaba'l poder de Mao, reelixíu unánimemente como presidente del partíu y como presidente de la Comisión Militar Central. Amás, adoptaba'l pensamientu de Mao Zedong como la ideoloxía oficial del Partíu y del Estáu. Lin Biao, pela so parte, yera escoyíu vicepresidente del partíu y socesor de Mao.

El Congresu daba per concluyida la Gran Revolución Cultural Proletaria, presentada como un gran ésitu del pueblu chinu que, gracies al lideralgu de Mao, venciera a los revisionistes y contrarrevolucionarios que punxeren en peligru la pureza ideolóxica del sistema.

Anque col IX Congresu ponía fin de manera oficial a la Revolución Cultural, les estructures de la sociedá, del Partíu y del Estáu quedaren gravemente estropiaes poles purgues de miembros del partíu y d'intelectuales. Les consecuencies de la Revolución Cultural dexaríense sentir mientres enforma tiempu, y les lluches pol poder siguiríen nos años siguientes.

La cayida en desgracia de Lin Biao editar

Tres l'IX Congresu, Lin Biao remanecía como'l nuevu gran líder n'acurres de la República Popular. Nomáu oficialmente socesor de Mao y vicepresidente del partíu, el so ascensu vertixinosu na xerarquía del poder paecía asitialo nuna posición inmeyorable pa ser el nuevu home fuerte del réxime.

Tres esos ésitos aparentes, sicasí, la realidá yera más complexa. La adulación estrema de Lin Biao llevara yá a Mao a resabiar de les auténtiques intenciones del que paecía ser el so lleal collaborador. Mientres l'IX Congresu, producióse un enfrentamientu fuerte ente dambos por cuenta de la insistencia de Lin Biao en que Mao tenía de ser proclamáu nuevu presidente de la República Popular, pa ocupar asina la xefatura d'Estáu qu'había perdíu Liu Shaoqi. Mao, sicasí, negar a ocupar la presidencia y defendía l'abolición del cargu. Puede paecer paradóxicu que fuera Lin Biao el que primiera a Mao p'asumir la presidencia pero,a última hora, Mao sabía qu'aceptar el cargu de presidente podía xustificar a los miembros del partíu que víen la Revolución Cultural como una estrataxema so pa faese col poder político. Al refugar el puestu, Mao presentábase como líder esmolecíu namái pola ideoloxía y el partíu, y non por ambiciones personales. Pero hai una razón entá más importante pa la negativa de Mao a restaurar la xefatura del Estáu: en nomando a Lin Biao socesor y vicepresidente del partíu, Mao sabía qu'en casu de restaurar la presidencia, el cargu de vicepresidente tendría de corresponder a Lin Biao, lo cual aseguraría a ésti'l so papel como socesor. Otra manera, la suspensión de la xefatura del Estáu esaniciaba tanto'l cargu de presidente como'l de vicepresidente, y dexaba al primer ministru Zhou Enlai a lo más dirixente del aparatu del Estáu, lo cual llindaba de manera considerable'l poder de Lin Biao. Dada la rocea creciente que sentía escontra Lin, Mao preferiría nun dar a ésti una parcela más de poder, dexando a Zhou Enlai como home fuerte de los aspeutos políticos y de xestión del Gobiernu.

A partir d'esi momentu, anque en públicu ambos yeren eponderaos como'l trunfadores de la Revolución Cultural, les rellaciones ente los dos entraren nuna fase de rocea cada vegada mayor. Dempués de qu'en marzu de 1970 Mao aboliera la xefatura del Estáu, na II Sesión Plenaria del IX Congresu Nacional del Partíu, celebrada en Lushan n'agostu d'esi añu, Lin Biao, sofitáu en dellos collaboradores cercanos, intentó faese cola presidencia de la República Popular. Esi intentu de golpe d'Estáu, que sería reveláu trés años más tarde por Zhou Enlai, supondría l'enfrentamientu total ente Mao y Lin. Nuna situación análoga a la que se diera al empiezu de la Revolución Cultural con Liu Shaoqi, Mao empezó'l so ataque a Lin Biao de manera indireuta, criticando a los sos collaboradores. A sabiendes de los sofitos que Lin Biao tenía nel senu del exércitu, Mao criticó primero a unu de los sos siguidores principales nel exércitu, Chen Boda, al qu'acusó de «ultraizquierdista», y esixó a los mandos del exércitu que se xunieren a les crítiques. Los militares aceptaron, y Lin Biao diose cuenta de que s'había quedáu totalmente aislláu frente al ataque de Mao y Zhou Enlai.

Ante esa situación d'aislamientu, Lin Biao decidió pasar al ataque y poner en marcha un nuevu intentu de golpe d'Estáu, qu'entamaría al pie del so fíu Lin Liguo mientres l'iviernu de 1970 y la primavera de 1971. Ye posible que l'intentu de golpe d'Estáu cuntara col sofitu de la Xunión Soviética, anque esto nunca se pudo confirmar. La perda de sofitos de Lin Biao, sicasí, llevó al fracasu del intentu golpista. Paez que foi unu de los conspiradores, Li Weixin, quien delataría a Lin. Según les afirmaciones de Zhou Enlai nel X Congresu Nacional del Partíu celebráu en 1973, ésti sería'l segundu intentu per parte de Lin Biao, tres el de Lushan, de llevar a cabu un golpe d'Estáu ya inclusive d'asesinar a Mao.

La muerte de Lin Biao dempués de que fueren afayaos los sos planes golpistes tuvo arrodiada del misteriu y l'especulación. La versión oficial afirma que Lin Biao, xunto a dos de los sos fíos y seis homes más, intentó escapar escontra la Xunión Soviética dempués de que los sos planes fueren descubiertos. La escasez de combustible del avión nel que'l grupu de conspiradores fuxó de manera azotada fizo que l'avión estrellar nel desiertu de Mongolia Esterior, morriendo tolos sos ocupantes. La poca verosimilitud de la historia y l'ausencia d'evidencies constatables del accidente caltuvieron hasta l'actualidá les duldes sobre la veracidá d'esta versión oficial.

La Banda de los Cuatro editar

La muerte de Lin Biao dexaba de nuevu vacíos de poder nel Partíu, lo cual llevó a la convocatoria d'un nuevu congresu: el X Congresu Nacional del Partíu Comunista de China. Mientres esti congresu, celebráu del 24 al 28 d'agostu de 1973, condergóse la traición de Lin Biao y producióse l'ascensu na xerarquía de quien protagonizaríen la siguiente llucha pol poder: la esposa de Mao, Jiang Qing, y les sos más cercanos collaboradores, Yao Wenyuan y Zhang Chunqiao, que dirixieren la Revolución Cultural dende Shanghai, y un mozu casi desconocíu, Wang Hongwen, que pasaba a ocupar una de les vicepresidencies del partíu, tres Maos y Zhou Enlai. Estos cuatro dirixentes, encabezaos por Jiang Qing, seríen más palantre conocíos despectivamente como la Banda de los Cuatro.

A pesar del poder que los cuatro habíen acumuláu, la muerte de Mao el 9 de setiembre de 1976 dexaba l'autoridá máxima nes manes de Hua Guofeng, el socesor nomáu por Mao poco primero de morrer.

Consciente de qu'una llucha pol poder con Jiang Qing y los sos siguidores diba ser inevitable, Hua Guofeng aprovechó la so autoridá pa ordenar l'arrestu de los cuatro. Xulgaos y condergaos, y convertíos nel chivu espiatoriu de tolos males de la Revolución Cultural, la cayida de la Banda de los Cuatro marcababa el final d'una década de fervor revolucionariu y de lluches pol poder qu'afectaron fondamente a la sociedá china del momentu.

El regresu a una cierta normalidá nun lu sirviría, sicasí, a Hua Guofeng p'afitar la so autoridá. Tres una nueva llucha pol poder, Deng Xiaoping, una de les víctimes principales de la Revolución Cultural, acabaría convirtiéndose, a partir d'avientu de 1978, nel nuevu líder máximu del país. Los acontecimientos de los años de la Revolución Cultural seríen revaluados en 1981. La memoria de Liu Shaoqi foi rehabilitada de manera póstuma y la Revolución Cultural foi considerada pol partíu como la década catastrófica».

Consecuencies de la Revolución Cultural editar

 
Rastros d'una máxima propagandística de la Revolución Cultural, inscrita nun muriu; la lleenda invoca l'enfotu nel presidente Mao.

A diferencia de l'anterior gran campaña maoísta, el Reblincón Alantre, que tuviera como víctimes a los sectores más desfavorecidos del mediu rural, la Revolución Cultural tuvo como víctimes a la clase intelectual y dirixente del país. Les acusaciones xeneralizaes de «actividaes contrarrevolucionarias» a téunicos calificaos y a profesores universitarios llevaron a una paralización del desenvolvimientu tecnolóxico y educativo del país. Los exámenes d'accesu a la universidá fueron abolíos en 1966 y los programes d'estudios fueron redefiníos pa faer primar la enseñanza de valores ideolóxicos sobre aquelles materies puramente intelectuales y científiques consideraes «burgueses». Una xeneración entera de moces viose asina privada de la posibilidá d'una educación cimera más allá de la repetición de lemas revolucionarios. Frente a esta crisis de la enseñanza cimera, l'espíritu maoísta d'igualdá tuvo una consecuencia positiva nel aumentu de la escolarización primaria y de l'alfabetización mientres esta dómina.

 
Balta de Confucio en Qufu, que sufrió los ataques de los guardias coloraos mientres la Revolución Cultural.

La idea maoísta de que la nueva China tenía de romper colos vezos feudales del pasáu tuvo tamién consecuencies nefastes pa la cultura tradicional china. Jiang Qing y los sos collaboradores encamentaron a los mozos a acabar colos llamaos «Cuatro antiguos» (四旧 / 四舊 / sì jiù, dacuando traducíu como 'Los cuatro vieyos'): los usos antiguos, les costumes antigües, la cultura antigua y el pensamientu antiguu. La interpretación de qué elementos de la sociedá merecíen la considerancia d'antiguos o burgueses quedó, sicasí, en manes de los mesmos guardias coloraos, quien, vidueños de demostrar el so espíritu revolucionariu, embarcar nuna campaña de destrucción d'obres d'arte, llibros, templos y edificios antiguos, al empar que sometíen a humillantes sesiones d'autocrítica a intelectuales y altos cargos del Partíu a los qu'acusaben de reaccionarios.

Yá que cualesquier qu'espresara na so vida pública un interés cultural o artísticu escontra cualquier asuntu que nun fuera la esaltación de la figura de Mao podía ser acusáu de reaccionariu, nun ye d'estrañar que la inmensa mayoría de los escritores y artistes sufrieren persecuciones mientres la Revolución Cultural, y fueron munchos los que resultaron mancaos ya inclusive muertos pola violencia de los guardias coloraos. Otros munchos acabaron suicidándose, como'l famosu escritor Lao She. Envalórase que fueron miles les víctimes mortales de la violencia de los guardias coloraos y más de tres millones de miembros del Partíu fueron víctimes de les purgues na cúpula del poder.

Nel ámbitu de la cultura, amás de la destrucción de numberoses obres d'arte, la Gran Revolución Cultural Proletaria afectó tamién a la relixón tradicional china y al sistema d'escritura. No que fai a la relixón, la mayor parte de los templos budistes y taoístes fueron zarraos y munchos monxos fueron obligaos a siguir programes de reeducación. Otru de los blancos de les roxures de los guardias coloraos foi'l pensamientu confucianu, al que s'identificaba cola sociedá feudal antigua. Por cuenta de esto, la ciudá natal de Confucio, Qufu, na provincia de Shandong, sufrió los ataques de grupos de guardias coloraos que destruyeron gran parte del so patrimoniu artísticu, que sería restauráu n'años recién. Tocantes a la escritura chino, el procesu de simplificación de los calteres, anque empezara con anterioridá, coles llistes de calteres reformaos publicaes en 1956 y 1964, ésti consolidóse gracies al espíritu de rotura col pasáu impulsáu pola Revolución Cultural. Nesti sentíu, munches de les diferencies culturales que se perciben na actualidá ente la China continental y les sociedaes chines de Taiwán, Ḥong Kong y Macáu tienen los sos raigaños precisamente na Revolución Cultural, que los sos efeutos enllargar hasta los nuesos díes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Sweezy y Bettleheim. Dellos problemes actuales del socialismu (1974, Sieglu Ventiún Ediciones, Madrid)
  2. "Una enorme masa de moces axuntar na plaza de Tien An Men de Beixín. Estes concentraciones asoceder mientres los meses siguientes, y el 25 de xineru, Mao Tsé-tung pasara revista a más d'once millones de moces que proveníen de toles llatitúes chines y de les rexones autónomes. Yeren los guardias coloraos, la fuercia qu'habría de llevar l'ímpetu revolucionariu a tolos rincones de China". Santos Juliá. La China Colorada (1971). Problemes Ingrientes de la Historia.
  3. "La continuación de los fechos tuvo a puntu de provocar la derrota del maoísmu. Al inaugurase'l nuevu añu, la revolución enfusara abondo nos ambientes obreros y Shanghai yera una fervencia d'enclinos contrapuestos. Los partidarios de la llinia maoísta empezaron a entamase y entrar en contautu colos guardias coloraos, creando nueves agrupaciones revolucionaries que van llevar el nome de 'Organizaciones de rebeldes revolucionarios' que la so política consiste en faer la revolución ensin abandonar la producción y tomar el poder nos mesmos puestos de trabayu apurriéndose a una crítica de les autoridaes establecíes. Sicasí, y contra les decisiones de la Declaración de los dieciséis puntos, los partidarios de Liu, que controlaben la municipalidá, afalaron una política de reivindicaciones económiques que llevó a una gran masa d'obreros a la fuelga. Lo que se pretendía yera, evidentemente, un caos económicu y un tracamundiu políticu que torgara saber ónde taba asitiada caúna de los enclinos en bracéu.
     
    La purga del xeneral Luo Ruiqing solidificó la llealtá del exércitu chinu a Mao.

    La posibilidá de qu'esti tracamundiu estender a tolos centros industriales de China fixo salir al Exércitu Popular de la so anterior neutralidá y recibió la conseña de sofitar perdayures a los revolucionarios del enclín maoísta. Una intervención del Exércitu chinu nun ye esautamente igual que les intervenciones militares de cualquier país yá que el contautu ente la población civil y los militares caltúvose viva gracies a la participación d'estos nun ensin fin de trabayos públicos coleutivos y nes campañes de formación y propaganda política. El 11 de xineru de 1967, l'Exércitu recibe la misión de protexer les banques y les emisores de radio y unos díes dempués, el 23, proclámase la decisión de consagralo por completu a la revolución en cursu, siguiendo les conseñes de sostener positivamente la llucha por tomar del poder qu'entamó la esquierda revolucionaria y reprimir firmemente a los elementos y organizaciones contrarrevolucionarias que s'oponen a esta esquierda.

    Esta intervención del Exércitu foi decisiva pal aldu de los acontecimientos. En Shanghai los obreros 'rebeldes revolucionarios' consiguen faese col poder y derrocar les autoridaes municipales liusistas, ocupando los sos puestos per mediu d'unos comités revolucionarios que se van estender rápido por delles rexones chines: Heiliong-kiang, Kueit-cheu, Chantung, Shenshi... El 22 de xineru'l Diariu del Pueblu ponía l'acentu na creación y propaganda de la 'gran alianza revolucionaria', base de los comités, que tenía d'integrar nel so senu a un terciu de representantes de los obreros, otru terciu de cuadros del Partíu y el postreru de miembros del Exércitu Popular. Con ello llográbase crear la unidá de les distintes fuercies qu'interveníen na llucha y evitábase la dispersión o l'enfrentamientu. Yera una nueva forma de consiguir la vieya conseña de 'unidá-crítica-nidad' [...]. Los comités revolucionarios, la gran alianza y la triple unión van ser los que d'equí p'arriba lleven tol pesu de la política maoísta". Santos Juliá. La China Colorada (1971). Problemes Ingrientes de la Historia.

  4. "Los últimos meses de 1967 son, pos, de vuelta al orde. Los comités nun pudieron enllantase en toa China, nin siquier algamen la metá de les rexones; la fracción liusista sigue siendo poderosa pero la necesidá de nun destruyilo tou impon una especie de compromisu ente l'orde nuevu pretendíu por Mao y l'antiguu, más tradicional de Liu". Santos Juliá. La China Colorada (1971). Problemes Ingrientes de la Historia.
  5. "La Revolución Cultural tuvo efeutos decisivos principalmente na organización política de la vida china anque caltuvo a otres esferes de vital importancia, como yeren la investigación y l'económica —que magar sufrió les lóxiques consecuencies del baturiciu nun tuvo que carecer nengún colapsu como lu prueba'l fechu de que'l comerciu esterior caltener a un ritmu bien pocu deficitariu en rellación colos años anteriores. Los órganos del poder políticu, sicasí, sumieron mientres esti periodu: el Congresu Popular nacional, la Conferencia política consultiva popular, la Conferencia suprema del Estáu, el Conseyu de la defensa nacional, el Tribunal supremu y la Procuradoría suprema ya inclusive el Conseyu d'Estáu dexaron d'exercer les sos normales atribuciones. Tol poder recayó d'equí p'arriba sobre los ventinueve comités revolucionarios provinciales y el Cuartel Xeneral Proletariu o 'grupu de los catorce'". Santos Juliá. La China Colorada (1971). Problemes Ingrientes de la Historia.
  6. "Cola celebración del Ix Congresu del Partíu Comunista chinu n'abril de 1969 tou volvía de nuevu al orde queríu por Mao. Los aconceyaos aprobaben unos nuevos estatutos nos que se faía prescriptivu siguir la direición marcada pol Pensamientu de Mao Tsé-tung, contra'l silenciu que sobre'l mesmu puntu facer nel VIII Congresu celebráu so los auspicios y l'altu patrociniu de Moscú en 1956. Nos estatutos y designaba, amás, a Lin Piao como socesor del actual presidente del Partíu y volvíase a dar a ésti les riendes de tola política china. El papel del Partíu Comunista, tal como lo entiende Mao y como Mao quier entamalo, foi por tanto'l resultancia más bultable de los trés años revoluconarios: 'Los órganos del poder del Estáu de la dictadura del proletariáu, l'Exércitu Popular de Lliberación, según la Lliga de mocedá comunista, les organizaciones d'obreros, de llabradores probes y mediu probes, de los guardias coloraos y de les otres organizaciones revolucionaries tienen de sometese, ensin esceición a la direición del Partíu.' (art. 5,5)". Santos Juliá. La China Colorada (1971). Problemes Ingrientes de la Historia.
  7. [1]
  8. Huici, Fernando en Histories exemplares de la China de Mao para El País, 30/05/1976.

Bibliografía editar

Referencies
  • Hsü, Immanuel C. Y. The Rise of Modern China, 6ª edición, Oxford University Press, Oxford, 1999 (ISBN 0-19-512504-5).
Llectures adicionales

Enllaces esternos editar