Deng Xiaoping (chinu simplificáu: 邓小平, chinu tradicional: 鄧小平, pinyin: Dèng XiǎopíngWade-Giles: Teng Hsiao-p'ing) Tocante a esti soníu (Escuchar) (22 d'agostu de 1904Guanganzhou (en) Traducir – 19 de febreru de 1997Beixín) foi un políticu chinu, máximu líder de la República Popular China dende 1978 hasta los últimos años de la so vida.

Deng Xiaoping
Miembru'l Comité Permanente'l Poliburó del Partíu Comunista Chinu

21 xunetu 1977 - 2 payares 1987
Miembru'l Comité Permanente'l Poliburó del Partíu Comunista Chinu

xineru 1975 - abril 1976
Miembru'l Comité Permanente'l Poliburó del Partíu Comunista Chinu

28 setiembre 1956 - marzu 1967
Vicepremier de la República Popular China (es) Traducir


Lin Biao - Wan Li
Presidente de la Comisión Militar Central de la República Popular China


← ensin valor - Jiang Zemin
Presidente de la Comisión Militar Central del Partíu Comunista Chinu


Hua Guofeng - Jiang Zemin
Chairman of the National Committee of the Chinese People's Political Consultative Conference (en) Traducir


Zhou Enlai - Deng Yingchao
Líder Supremo (es) Traducir


Hua Guofeng - Jiang Zemin
Vida
Nacimientu Guanganzhou (en) Traducir22 d'agostu de 1904[1]
Nacionalidá Bandera de la Dinastía Qing Dinastía Qing  (22 agostu 1904 -  1912)
Bandera de Taiwán República de China  (1912 -  1949)
Bandera de la República Popular China República Popular China  (1949 -  19 febreru 1997)
Grupu étnicu Etnia han
Llingua materna chinu
Muerte Beixín19 de febreru de 1997[2] (92 años)
Causa de la muerte Enfermedá de Parkinson
Familia
Casáu con Zhang Xiyuan (es) Traducir (1928 – 1929)
Jin Weiying (es) Traducir (1931 – 1939)
Zhuo Lin (1939 – 1997)
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidá Sun Yat-sen de Moscú
Universidá Comunista del Este
Llingües falaes chinu[4]
Oficiu políticu, periodistadiplomáticu
Premios
Movimientu Reforma económica china (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Popular de Lliberación
Graduación Comandante en Xefe
Lluchó en segunda guerra sino-xaponesa
Creencies
Relixón ateísmu
Partíu políticu Partíu Comunista de China (de xunetu 1924 a 19 febreru 1997)
Kuomintang (de abril 1924 a 1927)
IMDb nm0219031
Cambiar los datos en Wikidata

Sol so lideralgu, la República Popular China entamó les reformes económiques de lliberalización de la economía socialista[5] que dexaron a esti país algamar unes impresionantes cotes de crecedera económica.[6] Frente a estos ésitos na economía, Deng exerció un poder de marcáu calter autoritariu, y el so papel foi decisivu na represión violenta de les protestes de la Plaza de Tian'anmen en 1989.

Miembru del Partíu Comunista de China dende los sos años d'estudiu en Francia y na Xunión Soviética, Deng convertir n'unu de los dirixentes más importantes del Partíu Comunista mientres la dómina de Mao Zedong. Sicasí, la so cercanía ideolóxica al entós presidente de la República Popular Liu Shaoqi, convertir n'unu de los blancos de la Revolución Cultural, campaña de reafirmación ideolóxica impulsada por Mao, presidente del partíu, pa caltener el poder frente a los reformistes como Deng y Liu, quien fueron acusaos de derechiegues y contrarrevolucionarios. Estremáu de la cúpula del poder mientres esos años de conmoción ideolóxica, Deng acabaría volviendo a un primer planu de l'actividá política tres la muerte de Mao, imponiéndose finalmente al socesor d'ésti, Hua Guofeng, na llucha pol poder. A diferencia de Mao, Deng nun promovió un cultu a la personalidá en redol a la so figura y les sos apaiciones públiques fueron escases. Mientres los últimos años de la so vida, nun ocupaba yá nengún cargu políticu y, aquexáu de la enfermedá de Parkinson, apenes podía siguir los asuntos d'estáu. Con tou, siguió considerándose-y el líder supremu de China hasta la so muerte, asocedida'l 19 de febreru de 1997.

Infancia y mocedá editar

Infancia en Sichuan editar

Deng, que'l so nome orixinal yera Xīxián (希賢), nació na pequeña llocalidá de Paifang nel distritu de Guang'an de la provincia de Sichuan, a unos 160 km de Chongqing, nel senu d'una familia d'orixe hakka, anque asitiada en Sichuan por delles xeneraciones. El so padre, Deng Wenming, tenía delles tierres, lo cual dexaba a la familia Deng tener una posición modestamente acomodada.

N'estudiando en Guang'an hasta los catorce años d'edá, en 1919 ingresó xunto col so tíu Deng Shaosheng, tres años mayor qu'él, nun colexu de Chongqing qu'impartía clases de francés y preparaba a los estudiantes pa prosiguir estudios en Francia. Nun se conocen les razones que pudieron llevar a una familia rural a escoyer una educación internacional pa los dos nuevos. Sía que non, Deng Xiaoping, daquella inda Deng Xixian, pasó pocu más d'un añu en dicha escuela, onde estudió francés, y en 1920 viaxó a Francia xunto col so tíu. En viaxando primero por barcu a lo llargo del Yangzi hasta Shanghai, embarcaron con camín de Francia xunto con un grupu d'estudiantes chinos, llegando a la ciudá de Marsella en payares d'esi añu.

Años de mocedá en Francia y la Xunión Soviética editar

 
Deng Xiaoping en Francia, 1920.

En Francia, Deng Xiaoping estudió y trabayó en delles ciudaes, con apenes recursos pa subsistir. Ellí entraría en contautu con otros chinos emigraos a Europa, como Zhou Enlai, al traviés de los cualos conoció l'incipiente movimientu comunista chinu. Apenes se conocen los detalles de cuándo y cómo s'incorporó al movimientu comunista. Según la so biografía oficial, en 1922 xunir al llamáu Partíu Comunista de los Mozos Chinos n'Europa (que más palantre pasaría a llamase Lliga de Mozos Socialistes Chinos n'Europa), y en 1924 pasó a formar parte del Partíu Comunista de China,[7] fundáu en Shanghai unos años enantes por Chen Duxiu y Li Dazhao con sofitu soviéticu. Mientres estos años n'Europa, empezó a escribir artículos nuna revista, Lluz Colorao, publicada polos comunistes chinos en Francia. Naquellos escritos de mocedá revelábase yá una ideoloxía radical, que vía na revolución comunista la solución a los problemes de China.

 
Como estudiante tenía los nome de "Deng Xixian", pronunciáu como "Teng Hsi Hsien"

En 1926, Deng viaxó a Moscú, onde pasaría once meses estudiando xunto con otros comunistes chinos, primero na Universidá Comunista de los Trabayadores del Este, destinada a la formación de moces d'Asia Oriental y dempués na Universidá Sun Yat-sen, tamién empobinada a asiáticos. Ellí, Deng pasó un añu estudiando los principios del marxismo-leninismu. Ente los sos compañeros de clase atopábase Chiang Ching-kuo, el fíu de Chiang Kai-shek, dirixente del partíu nacionalista chinu Kuomintang.

Regresu a China editar

A finales de 1926, Deng abandonó Moscú pa volver a China, onde se xunió al exércitu de Feng Yuxiang, líder militar del noroeste de China, que pidiera ayuda a la Xunión Soviética na so llucha con otros dirixentes locales del norte de China. Naquel momentu, la Xunión Soviética, al traviés de la Komintern, organización internacional de sofitu a los movimientos comunistes nel mundu, sofitaba l'alianza de los comunistes chinos colos nacionalistes del Kuomintang (KMT), el partíu fundáu por Sun Yat-sen que, anque non comunista, compartía munchos de los principios organizativos del leninismu.

Nun se conocen bien los detalles de la salida de Deng de Moscú nin del so regresu a China, pero paez que llegó a Xi'an, la plaza fuerte de Feng Yuxiang, en marzu de 1927, y formaría parte del exércitu d'esti líder militar hasta la rotura de l'alianza ente'l KMT y los comunistes. Esta rotura foi provocada por Chiang Kai-shek, el socesor de Sun Yat-sen, qu'empezó la persecución de los comunistes, obligando a éstos a fuxir de les zones controlaes pol KMT. Nesi añu de 1927, Chiang Kai-shek vio reforzada la so posición como líder del KMT al consiguir conquistar gran parte del sur y l'este de China, estableciendo la capital de la República de China en Nankín. Tres la rotura de l'alianza ente comunistes y nacionalistes, Feng Yuxiang asitióse del llau de Chiang Kai-shek, y los comunistes que participaben nel so exércitu, como Deng Xiaoping, viéronse obligaos a fuxir.

Ascensu nel Partíu Comunista mientres la clandestinidá editar

Activismu político en Wuhan y Shanghai editar

N'abandonando l'exércitu del noroeste de Feng Yuxiang, Deng recaló na ciudá de Wuhan, onde los comunistes teníen naquel momentu la so sede central. Nesa dómina, empezó a utilizar el nomatu "Xiaoping" y ocupó posiciones destacaes nel aparatu del partíu. Participó na histórica sesión d'emerxencia del 7 d'agostu de 1927, na que, por iniciativa soviética, destituyir al fundador del partíu Chen Duxiu, y Qu Qiubai pasó a ser el secretariu xeneral. En Wuhan, Deng entabló contauto per vegada primera con Mao Zedong, daquella un militante pocu valoráu polos dirixentes prosoviéticos del partíu.

Ente 1927 y 1929, Deng Xiaoping moró en Shanghai, onde collaboró na organización de protestes clandestines que seríen escorríes con durez poles autoridaes del Kuomintang. La muerte de munchos militantes comunistes naquellos años llevó a un descensu nel númberu de miembros del Partíu Comunista, lo cual dexó a Deng Xiaoping xubir posiciones rápido na xerarquía del mesmu. Mientres esta etapa en Shanghai, Deng casóse per primer vegada, con una moza a la que conociera en Moscú, Zhang Xiyuan.

Campaña militar en Guangxi editar

A partir de 1929, participó na llucha contra'l Kuomintang na provincia (anguaño rexón autónoma) de Guangxi. La superioridá de les fuercies de Chiang Kai-shek provocó un númberu enorme de baxes nes files comunistes. La estratexa de los dirixentes del partíu resultó un fracasu que causó la muerte de bien de militantes. Foi nesti momentu cuando asocedió unu de los episodios más confusos na biografía de Deng Xiaoping: en marzu de 1931 abandonó'l Séptimu Exércitu comunista y apaecería dalgún tiempu más tarde en Shanghai. La biografía oficial afirma qu'a Deng Xiaoping encargaríen-y los sos superiores alloñar de la zona de batalla y movese a Shanghai, onde s'atopaben los líderes na clandestinidá del Partíu Comunista. Nun puede refugase, seya que non, que Deng desertara nesi momentu. Esti episodiu pocu claru na so biografía sería utilizáu na so contra mientres la dómina de la Revolución Cultural.

Regresu a Shanghai y treslláu al sóviet de Jiangxi editar

 
La bandera de la República Soviética de China, o soviet de Jiangxi, foi creada por él.

Al volver a Shanghai, Deng conoció'l fechu tráxicu de la muerte de la so esposa y de la so fía recién nacida. Amás, atopar con que tamién munchos de los sos antiguos collacios morrieren como resultáu de la represión anticomunista de los nacionalistes del Kuomintang.

Les campañes contra los comunistes nes grandes ciudaes supunxeron un duru revés pal partíu y en particular pa la llinia d'actuación defendida polos asesores soviéticos de la Komintern, que víen na movilización del proletariáu urbanu la estratexa correuta pa la meyora del comunismu. Frente a esta visión urbana de la revolución, basada na esperiencia soviética, el dirixente comunista Mao Zedong vía nel mediu rural l'auténtica fuercia revolucionario en China, y sería nel campu, nuna zona montascosa de la provincia de Jiangxi, onde Mao consiguiría establecer un sistema comunista, l'embrión d'un futuru estáu chinu sol comunismu, qu'adoptó'l nome oficial de República Soviética de China, anque de cutiu denominóse-y a cencielles el "sóviet de Jiangxi".

Una de les ciudaes más importantes na zona del sóviet yera Ruijin, onde Deng Xiaoping asumió'l cargu de secretariu de comité del partíu nel branu de 1931. Un añu dempués, nel iviernu de 1932, pasó a desempeñar el mesmu cargu nel distritu cercanu de Huichang. En 1933, convertir en direutor del departamentu de propaganda del Comité Provincial del Partíu en Jiangxi. Nesta dómina casar por segunda vegada, con una nueva llamada Jin Weiying, a la que conociera en Shanghai.

Los ésitos del sóviet de Jiangxi fixeron que la cúpula de líderes del Partíu mover a Jiangxi dende Shanghai. L'enfrentamientu ente les idees de Mao y les de los líderes del partíu y los sos asesores soviéticos yera cada vegada más acusáu y la llucha pol poder ente los dos faiciones tuvo como una de les sos consecuencies la destitución de Deng, allegada a les idees de Mao, del so cargu nel departamentu de propaganda.

A pesar de los enfrentamientos internos nel senu del partíu, el sóviet de Jiangxi convertir nel primer esperimentu esitosu de gobiernu comunista nel mediu rural chinu. Llegar inclusive a emitir sellos y papel moneda col membrete de la República Soviética de China, y l'exércitu de Chiang Kai-shek decidió finalmente atacar la zona comunista.

La Llarga Marcha editar

Arrodiaos pol exércitu de la República de China, muncho más poderosu que les fuercies comunistes, los comunistes viéronse obligaos a fuxir de Jiangxi n'ochobre de 1934. Asina s'empecipió la histórica fuxida al traviés del interior de China conocida como la Llarga Marcha.

La Llarga Marcha convertir nel acontecimientu épicu que marcaría un puntu d'inflexón nel desenvolvimientu del comunismu chinu. La salida de Jiangxi foi difícil, una y bones l'exércitu de la República tomara posiciones en redol a tola zona comunista. Avanzando per zones aisllaes y montascoses, unos 80.000 homes (y delles muyeres) consiguieron fuxir de Jiangxi empecipiando un llargu periplu pel interior de China qu'acabaría na provincia nortiza de Shaanxi un añu dempués, onde llegaríen apenes 8.000 o 9.000 homes de los que salieren de Jiangxi.

Dende la Xunta de Zunyi, de primeres de la Llarga Marcha, Mao Zedong convirtiérase nel nuevu líder del Partíu Comunista Chinu, desallugando del poder, pa consternación de la Xunión Soviética, a los llamaos 28 bolxeviques, lideraos por Bo Gu y Wang Ming. La llinia prosoviética del partíu Comunista de China terminara y un nuevu partíu d'inspiración rural surdía sol lideralgu de Mao. Deng Xiaoping convirtiérase de nuevu nuna figura destacada nel partíu, que dende'l norte acabaría venciendo la guerra civil contra'l Kuomintang.

L'enfrentamientu ente los dos partíos chinos veríase atayáu, sicasí, pola invasión xaponesa, que forzó al Kuomintang a aliase per segunda vegada colos comunistes pa la defensa de la integridá nacional frente a l'agresión esterior.

La invasión xaponesa editar

La invasión de les tropes xaponeses en 1937 marcó l'empiezu de la Segunda Guerra Sino-Xaponesa. Mientres la invasión, Deng Xiaoping permaneció na zona controlada polos comunistes nel norte, onde asumió'l papel de comisariu políticu d'una de los trés divisiones en que se reestructurara l'exércitu comunista.

Deng permaneció mientres la mayor parte del conflictu colos xaponeses nel frente de guerra na zona estremera de les provincies de Shanxi, Henan y Hebei, dende onde viaxó delles vegaes a la ciudá de Yan'an, onde Mao estableciera la base de la direición del Partíu Comunista. N'unu de los sos viaxes a Yan'an, en 1939, casóse per tercera y última vegada na so vida, con Zhuo Lin, una moza natural de Kunming, que, como otros mozos idealistes de la dómina, viaxara a Yan'an pa xunise a los comunistes.

Continuación de la guerra contra'l Kuomintang editar

 
Deng Xiaoping en 1941.

Tres la derrota de Xapón na Segunda Guerra Mundial, Deng Xiaoping viaxó a Chongqing, la ciudá na que Chiang Kai-shek estableciera'l so gobiernu mientres la invasión xaponesa, pa participar nes conversaciones de paz ente'l Kuomintang y el Partíu Comunista. Los resultaos d'eses conversaciones nun fueron positivos y l'enfrentamientu militar ente los dos partíos antagónicos volver# a entamar pocu dempués de la xunta de Chongqing.

Mientres Chiang Kai-shek recomponía los gobiernu en Nankín, la capital de la República de China, los comunistes lluchaben por controlar el campu. Siguiendo una táctica de guerrilles amenaciando dende les sos posiciones na zona rural a les ciudaes, sol control del gobiernu de Chiang, y a les sos llinies de suministru, los comunistes fueron aumentando'l territoriu sol so control, ya incorporando a cada vegada más soldaos que desertaben del exércitu nacionalista.

Nesta fase final de la guerra contra l'exércitu de la República de China, Deng Xiaoping exerció de nuevu un papel fundamental como responsable políticu y de propaganda. Comisariu políticu de la división del exércitu comunista comandada por Liu Bocheng, participó nel espardimientu de les idees de Mao Zedong, convertíes en fundamentu ideolóxicu del Partíu Comunista. El so llabor en xeres polítiques ya ideolóxiques, xunto cola so condición de veteranu de la Llarga Marcha, asitiar nuna posición de privilexu nel senu del partíu pa ocupar cargos de poder dempués de que'l Partíu Comunista consiguiera, finalmente, ganar a Chiang Kai-shek y fundar un nuevu estáu comunista: La República Popular China.

Trayeutoria política sol réxime maoísta editar

De nuevu en Chongqing editar

Ficheru:Mao proclaiming the establishment of the PRC in 1949.jpg
Imaxe de Mao Zedong proclamando la fundación de la República Popular China na Puerta de Tian'anmen de la Ciudá Prohibida de Beixín el 1 d'ochobre de 1949.

El 1 d'ochobre de 1949, Deng Xiaoping asistió en Beixín a la proclamación de la nueva República Popular China. Nesi momentu, el Partíu Comunista yá controlaba tol norte del país, pero entá quedaben partes del sur del país en poder del réxime del Kuomintang. Deng Xiaoping convertir nel encargáu de dirixir la conquista (o "lliberación", nel llinguaxe utilizáu davezu na República Popular China) del suroeste chinu, na so condición de primer secretariu del Departamentu del Suroeste. Esti organismu tenía la misión de xestionar tomar de poder definitivu sobre esa parte del país onde, per un sitiu, amplies zones permanecíen entá en poder del Kuomintang, ente que, per otru llau, la mayor parte del Tíbet fuera independiente de facto mientres munchos años.

El gobiernu del Kuomintang, tres trate obligáu a abandonar Nankín primeru y dempués Cantón, estableciera la capital provisional de nuevu en Chongqing, como na dómina d'invasión xaponesa. Ellí, Chiang Kai-shek xunto col so fíu Chiang Ching-kuo, l'antiguu compañeru d'estudios de Deng Xiaoping en Moscú, enfotar por detener la meyora comunista.

Sol control políticu de Deng Xiaoping, l'exércitu comunista conquistó Chongqing a principios d'avientu de 1949 y unos díes dempués entraba triunfante en Chengdu, últimu apartaz de poder de Chiang Kai-shek. A partir d'esi momentu, Deng asumió'l cargu d'alcalde de Chongqing, amás de ser el máximu dirixente del Partíu Comunista nel suroeste, onde adulces l'Exércitu Popular de Lliberación, como pasó a conocese al exércitu comunista, acababa colos focos de resistencia lleales al vieyu réxime del Kuomintang. En 1950, el nuevu estáu llograba tamién el control sobre'l Tíbet.

Deng Xiaoping pasaría tres años en Chongqing, la ciudá na qu'estudiara na so adolescencia enantes de dir a Francia. En 1952, treslladóse a Beixín, onde ocuparía diverses posiciones nel gobiernu central.

Ascensu políticu en Beixín editar

En xunetu de 1952, Deng volvió a Beixín p'asumir los cargos de vizprimer ministru y vicepresidente de la Comisión d'Economía y Finances. Poco dempués, ocuparía los cargos de ministru de finances y de direutor de la Oficina de Comunicaciones. En 1954, abandonó toos estos cargos, sacante'l de vizprimer ministru, pa pasar a ser secretariu xeneral del Comité Central del Partíu, direutor del Departamentu d'Organización y vicepresidente de la Comisión Nacional de Defensa.

En 1955, tres la Quinta Sesión Plenaria del Séptimu Comité Central, ingresó nel Buró Políticu del partíu. Al añu siguiente, en 1956, dempués del VIII Congresu Nacional del Partíu y tres la Primer Sesión Plenaria del Octavu Comité Central, pasó a formar parte del Comité Permanente del Buró Políticu, la cúpula de poder de la República Popular. Ocupó tamién el puestu de secretariu xeneral del Comité Central, una de les posiciones más altes na complexa xerarquía de poder del Estáu, cargu que siguiría desempañando mientres los siguientes diez años, hasta 1966. Mientres tou esi tiempu, Deng efectuó un llabor bien importante na organización del Estáu. Foi práuticamente la mano derecha del presidente de la República Popular Liu Shaoqi.

Tanto Liu como Deng sofitaren a Mao nes campañes de mases de los años 1950, nes que s'atacó a los burgueses y capitalistes, y promovióse la fidelidá ideolóxica al proyeutu comunista. Sicasí, el fracasu económicu del Reblincón Alantre fixo surdir les crítiques escontra la capacidá de xestión económica de Mao. El dirixente comunista Peng Dehuai llegó a criticar abiertamente a Mao, y Liu Shaoqi y Deng Xiaoping, anque más acordaos, empezaron a tomar les riendes de la política económica, dexando a Mao nun papel simbólicu como referente ideolóxicu. Mao aceptó dexar la presidencia de la República Popular a Liu Shaoqi, mientres caltenía los sos puestos como líder del partíu y del exércitu.

En 1963, Deng viaxó a Moscú encabezando la delegación china que s'axuntó col socesor de Stalin, Nikita Khrushchov. Les rellaciones ente la República Popular y la Xunión Soviética empioraren dende la muerte de Stalin y tres esta xunta en que nun se llogró nengún alcuerdu peracabóse la llamada Rotura Sinón-Soviética, la suspensión cuasi total de les rellaciones ente los dos grandes rexímenes comunistes del mundu naquel momentu.

Mientres estos años, el Presidente de la República Popular Liu Shaoqi y Deng Xiaoping empezaron a aplicar reformes económiques invirtiendo les polítiques del Reblincón Alantre. Esta situación movió a Mao a pasar a l'aición pa recuperar el control total sobre l'Estáu. Apelando al so espíritu revolucionariu, Mao llanzaba la llamada Revolución Cultural, cola qu'afalaba a les mases a erradicar a los capitalistes y derechiegos infiltrados nel partíu, ente éstos los mesmos Liu y Deng.

La Revolución Cultural editar

La Gran Revolución Cultural Proletaria foi un movimientu de mases promovíu por el mesmu Mao Zedong. Ésti, recurriendo al so llinguaxe más revolucionariu y sofitándose en collaboradores fieles como Lin Biao, afaló a les mases a caltener de toes toes l'espíritu revolucionariu ante la posibilidá de que, en momentos de debilidá de la revolución, derechiegues y capitalistes infiltrados pudieren llevar a cabu polítiques contraries a l'auténtica ideoloxía del partíu.

L'oxetivu de Mao al llanzar la Revolución Cultural paez ser recuperar el so poder, que fuera cuestionáu tres el fracasu económicu del Reblincón Alantre. Frente al intentu de Deng y Liu d'estremar a Mao del día ente día de les xeres de gobiernu, Mao movilizó sobremanera a los mozos por qu'atacaren a quien nun yeren fieles al so lideralgu. Nesta dómina apaecieron una gran cantidá de cartelos en que se condergaba a Liu Shaoqi y a Deng Xiaoping como capitalistes y derechiegos. Coles mesmes, el cultu a la personalidá de Mao, promovíu por Lin Biao, algamó les sos cotes más estremes.

Mientres l'añu 1968, Deng y la so esposa Zhuo Lin permanecieron na so casa de Beixín baxu arrestu domiciliariu. N'ochobre d'esi añu, el VIII Congresu del Partíu Comunista desaposiaba a Deng de tolos sos cargos y en 1969 Deng yera unviáu a la provincia de Jiangxi, onde xunto cola so muyer, trabayó nun taller de tractores. La so familia carecería los peores escesos de la violencia de la Revolución Cultural; el so fíu Deng Pufang quedó parapléxicu en siendo refundiáu per una ventana de la Universidá de Beixín por nuevu guardias coloraos que lo acusaron de capitalista.

El puntu d'inflexón na situación de Deng producir tres la muerte de Lin Biao, el socesor de Mao. Deng Xiaoping empezó a ponese en contautu con collaboradores que permanecíen en Beixín, onde la situación paecía tar aselándose. N'agostu de 1972, unvió una carta a Mao pidiendo esculpes polos sos actos contrarrevolucionarios. Esta actitú dexó-y ser rehabilitáu en febreru de 1973, cuando se-y ordenar volver a Beixín, onde s'incorporaría de nuevu a la direición del partíu.

Rehabilitación de Deng y muerte de Mao editar

 
Deng Xiaoping (centru) col presidente d'EEXX Gerald Ford (izquierda), 1975.

En recuperando los sos cargos oficiales el 20 de marzu de 1973, el papel de Deng Xiaoping nun tendría la importancia que tuviera enantes. El so trabayu centrábase sobremanera nes rellaciones esteriores, una y bones Mao y la Banda de los Cuatro controlaben con firmeza la política interior.

Tres la muerte de Lin Biao y la rehabilitación de Deng, ésti yera unu de los candidatos a asoceder a Mao Zedong. Sicasí, Mao escoyería finalmente como socesor a un miembru pocu conocíu del partíu, Hua Guofeng.

El 5 d'abril de 1976, mientres la fiesta de Qingming produciéronse protestes na Plaza de Tian'anmen de Beixín, nes manifestaciones de duelu pol fallecimientu del primer ministru Zhou Enlai, asocedíu en xineru d'esi añu. Deng foi culpáu de los desordes y desaposiáu, una vegada más, de los sos cargos.

Asina, con Deng Xiaoping estremáu del poder, Hua Guofeng asumiría la responsabilidá, como socesor de Mao, de caltener el sistema maoísta tres la muerte d'ésti'l 9 de setiembre de 1976

Deng Xiaoping como líder supremu de China editar

La llucha pol poder con Hua Guofeng editar

Tres la muerte de Mao Zedong, Deng Xiaoping alcuéntrase en Beixín estremáu de los sos cargos políticos. La llucha pol poder establecer ente, per un sitiu, Hua Guofeng, el socesor designáu por el mesmu Mao, y, por otru, la Banda de los Cuatro, el grupu de cuatro dirixentes del partíu, ente ellos la esposa de Mao Jiang Qing, que llevaren a cabu la organización de la Revolución Cultural.

Hua Guofeng fixo arrestar a la Banda de los Cuatro, culpándolos de los peores escesos y desordes de la Revolución Cultural. D'esta manera, Hua paecía consolidar el so poder, y la Banda de los Cuatro convertir nel chivu espiatoriu de les aiciones más radicales de los últimos años del maoísmu. Esto dexaba a Hua presentase a sigo mesmu como fiel herederu y continuador del legáu del presidente Mao.

Sicasí, ente que Hua cuntaba con pocos sofitos dientro del partíu, munchos de los dirixentes que sufrieren les purgues de la Revolución Cultural sofitaben a Deng Xiaoping, que, dende'l so exiliu voluntariu na ciudá sureña de Cantón, solicitara la so rehabilitación. El prestíu personal de Deng paez llevar a Hua Guofeng y los sos collaboradores a aceptar la so rehabilitación política. El 22 de xunetu de 1977, mientres la Tercer Sesión Plenaria del X Congresu del Comité Central del Partíu Comunista, Deng volvía al gobiernu, recuperando los cargos de vizprimer ministru, vicepresidente del Comité Central del Buró Políticu, vicepresidente de la Comisión Militar y xefe del Estáu Mayor del Exércitu Popular de Lliberación.

Coles mesmes, partidarios de Deng Xiaoping, como Zhao Ziyang, líder del partíu en Sichuan, aumentaben la so influencia nel partíu gracies a los ésitos de les reformes económiques a pequeña escala nel mediu rural.

Ascensu al poder y reformes económiques editar

Gracies a los sofitos d'otros dirixentes del partíu y a recuperar los sos cargos oficiales, en 1978 l'ascensu escontra'l poder de Deng yera yá imparable. A pesar de que Hua Guofeng atropaba formalmente los máximos cargos na República Popular, la so posición, ensin apenes sofitos, yera cada vegada más difícil. N'avientu de 1978, mientres la Tercer Sesión Plenaria del XI Congresu del Comité Central del Partíu Comunista de China, Deng Xiaoping facer coles riendes del poder.

Ello ye que la política china de los siguientes años taría marcada peles llinia maestres definíes nel discursu pronunciáu por Deng Xaoping naquella xunta. Los sos collaboradores pasaron a ocupar posiciones nel Buró Políticu, y Hua Guofeng, entá cuando caltenía los trés cargos de presidente del partíu, primer ministru del Conseyu d'Estáu y presidente de la Comisión Militar Central, viose apostráu a posiciones secundaries. Repitíase asina una situación bien común a lo llargo de la historia china, na que los cargos nominales de cutiu guarden poca rellación col poder real.

 
Deng Xiaoping, xunto al presidente d'Estaos Xuníos Jimmy Carter, en Washington el 31 de xineru de 1979, mientres l'establecimientu de rellaciones diplomátiques ente los Estaos Xuníos y la República Popular China.

A partir de 1979 aceleráronse les reformes económiques de tipu capitalista, anque calteniendo la retórica d'estilu comunista. El sistema de comuñes foi esmanteláu progresivamente y los llabradores empezaron a tener más llibertá p'alministrar les tierres que cultivaben y vender los sos productos nos mercaos. Coles mesmes, la economía china abrir al esterior. El 1 de xineru d'esi mesmu añu, Estaos Xuníos pasaba a reconocer diplomáticamente a la República Popular China, abandonando a les autoridaes de Taiwán, y los contactos comerciales ente China y Occidente empezaron a crecer. Yá a finales de 1978, la empresa aeronáutica Boeing anunciara la venta de dellos aviones 747 a les llinies aérees de la República Popular China, y l'empresa de bébores Coca-Cola fixera pública la so intención d'abrir una planta de producción en Shanghai.

 
Deng Xiaoping (nel centru) y la so esposa Zhuo Lin (a la so izquierda) visiten el Centru Espacial Johnson de Houston el 2 de febreru de 1979. El direutor del centru Christopher C. Kraft (a la derecha) acompañó-yos mientres la visita.

A empiezos de 1979, Deng Xiaoping llevó a cabu una visita oficial a Estaos Xuníos, mientres la cual entrevistóse en Washington col presidente Jimmy Carter y con dellos congresistes, y visitó el centru espacial de la NASA en Houston, según les sedes de Boeing y Coca-Cola en Seattle y Atlanta, respeutivamente. Con estes visites tan significatives, Deng dexaba claro que les nueves prioridaes del réxime chinu yeren el desenvolvimientu económico y tecnolóxico.

Fiel a la so famosa frase de que "da igual que'l gatu seya blancu o negru, lo importante ye que cace mures", pronunciada en 1960, y que tantes crítiques causára-y, Deng Xiaoping, xunto colos sos más cercanos collaboradores, como Zhao Ziyang, qu'en 1980 relevaba a Hua Guofeng como primer ministru, y Hu Yaobang, qu'en 1981 faía lo propio col cargu de presidente del partíu, tomaba les riendes del poder y col propósitu d'avanzar nes llamaes "Cuatro Modernizaciones" (de la economía, l'agricultura, el desenvolvimientu científico y tecnolóxico y la defensa nacional) ponía en marcha un ambiciosu plan d'apertura y lliberalización de la economía. L'últimu cargu de poder que caltuvo Hua Guofeng, el de presidente de la Comisión Militar Central, pasaba precisamente a Deng Xiaoping en 1981.

A diferencia de Hua Guofeng, que precisara atropar cargos pa demostrar la so autoridá, Deng namái ocupó formalmente'l cargu de presidente de la Comisión Militar Central, pero naide ponía en dulda yá'l so papel de líder supremu de la República Popular China.

Mientres los años 1980, Deng dirixó la espansión de la economía y, nel planu políticu, fíxose cargu de les negociaciones col Reinu Xuníu pa la devolución del territoriu de Ḥong Kong, entrevistándose personalmente cola primer ministra británica Margaret Thatcher. Frutu d'eses negociaciones foi la Declaración Conxunta Sinón-Británica roblada'l 19 d'avientu de 1984, qu'alcordaba la devolución a China del territoriu de Hong Kong para 1997. El gobiernu chinu comprometer a respetar el sistema económicu y de llibertaes individuales de la entós colonia británica mientres los cincuenta años siguientes a la devolución. Portugal, primíu poles autoridaes chines, aceptaba alcordar la devolución de la so colonia de Macáu en 1999, con un alcuerdu a les traces igual al de Ḥong Kong. La devolución d'estos dos territorios basar nel principiu políticu formuláu por el mesmu Deng conocíu como "un país, dos sistemes", que se refier a la convivencia so una única autoridá política de territorios con sistemes económicos distintos, comunista y capitalista. Anque esta teoría aplicar a los casos de Hong Kong y Macáu, paez que la intención de Deng Xiaoping yera presentala como una opción curiosa a los ciudadanos de Taiwán pa una eventual incorporación d'esta isla, reivindicada como territoriu chinu, a la República Popular.

Nel ámbitu económicu, la rápida crecedera enfrentar a dellos problemes. Per un sitiu, el censu de población de 1982 revelara la estraordinaria crecedera de la población china, que degolaba yá los mil millones de persones. Deng Xiaoping siguió los planes empecipiaos por Hua Guofeng p'acutar la natalidá imponiendo la Llei del Fíu Únicu, pola cual la mayoría de les pareyes solamente podíen tener un únicu fíu so pena de sanciones alministratives. Per otru llau, la creciente llibertá económica taba traduciéndose nuna mayor llibertá d'opinión y empezaben a surdir voces crítiques col sistema, como'l famosu disidente Wei Jingsheng, qu'acuñó la espresión "quinta modernización" pa referise a la democracia, elementu ausente de los planes renovadores de Deng Xiaoping. A finales de los años 1980, el descontentu col autoritarismu del réxime y les desigualdaes crecientes provocaron la mayor crisis de la etapa de poder de Deng Xiaoping.

Les protestes de 1989 editar

La muerte de Hu Yaobang el 15 d'abril de 1989 desencadenó numberoses protestes nel país. Na Plaza de Tian'anmen de Beixín, les manifestaciones de duelu pola muerte de Hu, reformista que fuera estremáu del poder dos años enantes, tresformáronse adulces nuna numberosa concentración de persones, na so mayoría estudiantes moces que reclamaben más llibertaes y la salida del poder de políticos conservadores como'l primer ministru Li Peng. Les protestes intensificáronse, y el 20 de mayu declarábase la llei marcial. A pesar d'ello, los manifestantes nun abandonaron la plaza y la continuación de les protestes provocó la división nel Buró Políticu del Partíu Comunista. Per un sitiu, los reformistes como Zhao Ziyang defendíen la posibilidá d'una salida dialogada ente que'l primer ministru Li Peng defendió l'usu de la fuercia militar pa desallugar la plaza y acabar coles protestes. Anque nun se conocen bien los detalles, les informaciones que se fueron penerando nos últimos años paecen confirmar que Deng Xiaoping bazcuyó mientres bastante tiempu hasta que finalmente dio la razón a Li Peng y autorizó l'usu de la fuercia'l 4 de xunu.

La represión violenta de les protestes cobró un númberu entá desconocíu de víctimes, ente 400 y dellos miles de finaos dependiendo de les fontes. Zhao Ziyang, al qu'hasta entós se-y consideró'l socesor natural de Deng Xiaoping, foi desallugáu del poder y pasaría el restu de la so vida, hasta la so muerte nel añu 2005, so arrestu domiciliariu, ente que'l sector conservador encabezadura por Li Peng fortalecer nel senu del partíu. Sicasí, Deng Xiaoping nun escoyó a Li Peng como socesor. Nel so llugar, Deng llamó al hasta entós alcalde de Shanghai Jiang Zemin, que llograra caltener l'orde públicu en Shanghai mientres les protestes, y asitiar como socesor so nel Buró Políticu, dexando -y l'únicu cargu importante que Deng entá ocupaba de manera oficial, el de presidente de la Comisión Militar Central.

 
Jiang Zemin.

La decisión de Deng Xiaoping de nomar como socesor a Jiang Zemin y non a Li Peng paez habese por cuenta de la rocea que Deng sentía escontra'l conservadorismu en materia económico de Li. Anque'l reformista Zhao Ziyang fuera estremáu pola so debilidá frente a les protestes, Deng nun taba dispuestu a sacrificar les reformes económiques.

El "viaxe al sur" y l'espansión económica editar

A pesar d'abandonar los sos cargos públicos en 1989, dexando en manes del so protexíu Jiang Zemin el día ente día de la xestión política, el vieyu Deng Xiaoping siguió exerciendo'l poder dende la solombra. Ente que l'ala conservadora del partíu representada por Li Peng deseyaba poner frenu a la lliberalización económica ya inclusive volver aumentar el control del Estáu sobre la economía, Deng impunxo'l so criteriu de que la lliberalización de la economía tenía de siguir alantre.

El desenvolvimientu económicu, que s'había vistu frenáu pola incertidume y l'aislamientu internacional qu'afectó a la República Popular China tres la represión violenta de les protestes de Tian'anmen, veríase reactiváu a partir del famosu "viaxe al sur" o "xira pel sur" (南巡 Nán Xún), cuando na primavera de 1992, a les sos 88 años d'edá, Deng Xiaoping sorprendió a los medios de comunicación de China y el mundu al visitar les ciudaes sureñes de Cantón, Shenzhen y Zhuhai, amás de Shanghai, pronunciando nestos llugares discursos nos qu'anunciaba la continuación y profundización de les reformes entamaes. D'esta manera, Deng dexaba claro que l'apertura económica nun tenía marcha tras. La llombarada del vieyu líder a les reformes económiques empecipió una aceleración ensin precedentes de la crecedera económica y de la inversión estranxera na República Popular China mientres los años 1990.

Legáu y valoración histórica editar

 
Estatua de Deng Xiaoping, una de les poques esistentes, na ciudá de Shenzhen, surdida gracies a les reformes económiques.

Deng Xiaoping morrió en Beixín a los 92 años d'edá'l 19 de febreru de 1997. Nos últimos años de la so vida había estáu estremáu de la vida pública y, aquexáu de la enfermedá de Parkinson, apenes podía comunicase colos sos allegaos.

A pesar de la so avanzada edá, hasta la so muerte consideróse-y el líder supremu de China ya inclusive dempués de la so desapaición, el Partíu Comunista de China siguió a les traces les polítiques que Deng punxera en marcha. El so socesor Jiang Zemin dexó'l poder a otru dirixente tamién cercanu a Deng Xiaoping, l'ex-presidente de la República Popular China Hu Jintao.

Según los sos partidarios, sol lideralgu de Dean Xiaoping, China, con más de mil millones d'habitantes, empecipió una dómina de desenvolvimientu económicu con apenes precedentes históricos. A pesar de los problemes sociales que se derivaron de les reformes económiques. Consideren que les polítiques de Deng Xiaoping sacaron de la probeza absoluta a cientos de millones de chinos y asitiaron a la República Popular na sienda de convertise nuna de les superpotencies económiques del mundu.

Frente a estos ésitos nel desenvolvimientu económico y social de China, Deng Xiaoping foi criticáu pola so forma de gobiernu autoritaria y pol so papel decisivu nel usu de la fuercia contra los manifestantes de la Plaza de Tian'anmen en 1989. Sicasí, dellos analistes consideren que l'estilu de gobiernu de Deng Xiaoping foi muncho más humanu y altruista que'l del so predecesor Mao Zedong. A diferencia de Mao, Deng nun promovió'l cultu a la so persona, y la represión de les llibertaes individuales, según dalgunos, foi muncho más leve que na dómina maoísta.

Al pie de estes visiones positives de la figura histórica de Deng Xiaoping, hubo tamién analistes d'ideoloxía marxista que criticaron l'abandonu de la ortodoxa comunista y l'introducción de polítiques económiques capitalistes, que seríen responsables de les fondes desigualdaes económiques y sociales na China actual. Asina, responsabilicen a Dean Xiaoping d'arrampuñar a los trabayadores y llabradores el control del Estáu, pa dexalo en manes de los grandes burócrates y los empresarios.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: The Rise of Modern China (6ª edición). Capítulo: 41. Páxina: 974. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2000. Autor: Immanuel C.Y. Hsü.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: The Rise of Modern China (6ª edición). Capítulo: 41. Páxina: 946. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2000. Autor: Immanuel C.Y. Hsü.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Harvey, D. Curtia hestoria del neolibealismo, (2005), Ediciones Akal, 2007, ISBN 978-84-460-2517-7. p. 3
  6. China na Era de Deng Xiaoping (inglés) Books.google.ca. Aportáu 8 de setiembre de 2011
  7. Biografía de Deng Xiaoping na páxina biografiasyvidas.com Aportáu'l 10 de setiembre de 2011

Bibliografía (n'inglés) editar


Predecesor:
Hua Guofeng
Presidente de la Comisión Militar Central de la República Popular China
1981–1989
Socesor:
Jiang Zemin
Predecesor:
Zhang Wentian (cargu sacupáu dende 1943)
Secretariu Xeneral del Partíu Comunista de China
1956–1967
Socesor:
Hu Yaobang

Enllaces esternos editar