Mireya Moscoso

política panamiega

Mireya Elisa Moscoso Rodríguez (1 de xunetu de 1946Pedasí (es) Traducir)[2] ye una política panamiega. Foi la primer muyer n'exercer la Presidencia de la República de Panamá, pol periodu constitucional del 1º de setiembre de 1999 hasta'l 1º de setiembre de 2004.

Mireya Moscoso
Presidente de Panamá

1r setiembre 1999 - 1r setiembre 2004
Ernesto Pérez Balladares - Martín Torrijos Espino
Vida
Nacimientu Pedasí (es) Traducir1 de xunetu de 1946[1] (77 años)
Nacionalidá Bandera de Panamá Panamá
Familia
Casada con Arnulfo Arias Madrid
Estudios
Estudios Miami Dade College (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu política
Creencies
Partíu políticu Partido Panameñista (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años editar

Nació'l 1 de xunetu de 1946 na ciudá de Pedasí, Panamá, llogró'l títulu de decoradora d'interiores nel Miami Dade Community College. A los 18 años, casóse col médicu y políticu panamiegu Arnulfo Arias Madrid, quien tenía 63 años y quien foi tres veces Presidente de la República, la postrera en 1968 cuando foi derrocáu por una rebelión militar encabezada pol mayor Boris Martínez y secundada pol teniente coronel Omar Torrijos Herrera.

Nomándose a sigo mesma heredera política del so difuntu maríu, facer cola presidencia del partíu de Arnulfo Arias, depués de reinscribir el partíu políticu curio de la doctrina panameñista, nun solu día a principios de los 1990, camudándo-y de nome a Partíu Arnulfista. Participa nes eleiciones presidenciales de 1994, onde foi vencedor el ex-presidente Ernesto Pérez Balladares, per un estrechu marxe nes eleiciones más tresparentes hasta'l momentu de la historia del país. Sicasí, reorganizar y participa nuevamente en 1999, esta vegada consiguiendo la victoria de manera contundente nes eleiciones presidenciales, capitalizando les fuercies opositores y el desencantu de la membresía de bases del Partíu Revolucionariu Democráticu (PRD) col presuntu gobiernu de llinia torrijista - y convirtiéndose asina na primer muyer presidente del país.

Presidencia editar

Ganó les eleiciones el 2 de mayu de 1999 col 42% de los votos.

Mientres los primeros años de la so xestión tuvo qu'enfrentar una fuerte desaceleración económica promovida pol retiru de la población residente na zona de la Canal de Panamá en cumplimientu colos Trataos Torrijos Carter.

Mientres el so gobiernu, la mandataria dirixió'l so oxetivu a atender asuntos rurales, enfocó'l trabayu del Fondu d'Inversión Social (FIS) na construcción de caminos de penetración, pozos rurales, la creación de granxes de producción auto sostenibles y electrificación comuñal.

Llogró una bona comunicación colos gremios d'educadores, colos cualos apautó un alcuerdu pa modernizar el sistema educativu. Construyó un nuevu muséu na capital destináu a la niñez. Reconstruyó y fornió l'Hospital Santu Tomás, principal centru d'atención de salú pública nel país y obra insigne de la so alministración, amás reconstruyó y fornió l'Hospital José Domingo de Obaldía, el más modernu del interior del país, allugáu na provincia de Chiriquí.

Nesti periodu presidencial, a la Sra. Moscoso tocó-y celebrar unu de los acontecimientos más grandes na hestoria recién de Panamá, la entrega total de la soberanía de la Canal de Panamá según axustar nos trataos Torrijos-Carter. Mireya Moscoso, xunto a Jimmy Carter fueron los protagonistes de tan importante actu celebráu al mediudía del 31 d'avientu de 1999.

El gobiernu de la Sra. Mireya Moscoso tresformó'l sistema alministrativu de delles instituciones públiques, modernizándoles y poniéndoles a la vanguardia del sieglu XXI. La más importante de toes foi la del Aeropuertu Internacional de Tocumen, que pasó a convertise nuna sociedá anónima de capital 100% del estáu, sumáu a esto, una importante renovación de la infraestructura del aeropuertu. Amás creó la Oficina del Cascu antiguu, oficina encargada de curiar, caltener y promover esti monumental barriu históricu de la ciudá de Panamá.

La so alministración desenvolvió un plan de reforma fiscal qu'enfocó la tributación nel consumu. Per primer vegada en Panamá artículos consideraos de luxu como yates, vehículos d'alta gama y otros productos d'esi tipu fueron gravados con una tasa adicional al 5% esistente al momentu.

N'el so xestión dio la celebración del concursu Miss Universu 2003, que representó un trampolín ensin precedentes pal turismu del país; a partir d'esi eventu la esplosión turística del país nun se detuvo. Esi mesmu añu celebró'l Centenariu de la República, onde la Ciudá tresformar pa convertise nel epicentru de la cultura d'América. Mireya Moscoso destacó sobremanera pol gran sofitu que dio a toes estes festividaes y nel añu 2002 foi la representante panamiega Justine Pasek la ganadora del concursu Miss Universu 2002.

A poco tiempu de rematar el so periodu presidencial, inauguró la segunda ponte sobre la Canal de Panamá, Ponte Centenaria, sicasí, foi bien cuestionáu que lo inaugurara primero que la obra tuviera concluyida.

Mientres los 5 años de xestión, el Gobiernu de Moscoso realizó inversiones públiques por 5 mil millones de dólares, fondos empobinaos principalmente a programes sociales y rurales pa ufiertar meyor calidá de vida a la población del interior del país.

Seis díes antes de terminar el so mandatu, Moscoso xeneró un gran escándalu internacional cuando, siguiendo orientaciones de la misión diplomática norteamericana en Panamá, indultó a los terroristes Luis Posada Carriles, Gaspar Jiménez, Pedro Remón y Guillermo Novo Sampol, prindaos en Panamá al intentar asesinar a Fidel Castro mientres la so visita a Panamá na Cume Iberoamericana nesti país. Esta aición llevó a Cuba y Venezuela a romper rellaciones diplomátiques con Panamá. Faiciones de la disidencia cubana aniciaos en Miami aparentemente estimáron-y l'indultu a los confesos terroristes anti cubanos arrestaos en Panamá.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Mireya-Moscoso. Apaez como: Mireya Moscoso. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. http://www.buscabiografias.com/bios/biografia/verDetalle/8973/Mireya%20Moscoso/

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Ernesto Pérez Balladares
Presidenta de Panamá
1 de setiembre de 1999 - 1 de setiembre de 2004
Socesor:
Martín Torrijos Espín