Turismu

actividá de viaxar por gustu

El turismu —en definición de la Organización Mundial del Turismu— entiende «les actividaes que realicen les persones mientres los sos viaxes y estancies en llugares distintos a la so redolada habitual por un periodu de tiempu consecutivu inferior a un añu, con fines d'ociu, negocios o otros».[1][2] El DALLA defínelo cenciellamente como l'actividá de viaxar por gustu.[3] Si nun se realiza pernoctación, considérense escursionistes. Los turistes y escursionistes formen el total de visitantes.

El turismu puede ser domésticu (turistes que se mueven dientro del so propiu país) o internacional. Esti postreru ye lo que ye güei una importante fonte d'ingresos pa munchos países. Nel añu 2015 hubo 1187 millones de desplazamientos turísticos internacionales, siendo los países más visitaos Francia (84 millones), Estaos Xuníos (77 millones), España (68 millones), China (56 millones) ya Italia (46 millones).[4]

Definiciones editar

Arthur Bormann define'l turismu como'l conxuntu de viaxes realizaos por prestar o por motivos comerciales o profesionales y otros análogos, mientres los cualos l'ausencia de la residencia habitual ye temporal. Nun son turismu los viaxes realizaos pa treslladase al llugar de trabayu.[5]

Walter Hunziker y Kurt Krapf, 1942 dicen que «El turismu ye'l conxuntu de rellaciones y fenómenos producíos pol desplazamientu y permanencia de persones fora de la so casa, en cuantes que dichos desplazamientos y permanencia nun tán motivaos por una actividá codalosa».[6]

Sicasí, Miguel Ledhesma nun amiesta'l turismu al desplazamientu efeutivu de les persones y describir como: «tol espectru que se xenera a partir de la idea y/o de l'acción qu'implica'l desplazamientu de los seres humanos a un llugar distintu al de la so residencia con posibilidaes recreatives, esto ye, con intenciones de descansu, diversión y/o contautu col destín receptor. El turismu preséntase entós como un fenómenu complexo y multidisciplinar qu'entiende arestes económiques, sociales, polítiques, artístiques, antropolóxiques, medioambientales, históriques, xeográfiques, educatives, psicolóxiques, comunicatives... qu'arreya simultáneamente al sector empresarial, al estatal, al non gubernamental, al sector profesional, a les poblaciones qu'habiten cada destín turísticu y a los turistes».[7]

El términu «turismología» surdió na década de 1960, foi'l yugoslavu Živadin Jovičić (xeógrafu na so formación académica) el científicu consideráu «padre de la turismología», quién lo popularizó cuando fundó la revista del mesmu nome en 1972.

Jovicic consideraba que nenguna de les ciencies esistentes podía realizar l'estudiu del turismu en tola so dimensión, por considerar que les sos aportaciones son unillaterales. Esto dexar la creación d'una ciencia independiente, la turismología.

Evolución histórica editar

El turismu como tal, naz nel sieglu XIX, como una consecuencia de la Revolución industrial, con desplazamientos que la so intención principal ye l'ociu, descansu, cultura, salú, negocios o rellaciones familiares. Estos movimientos estremar pola so finalidá d'otros tipos de viaxes motivaos por guerres, movimientos migratorios, conquista, comerciu, ente otros. Sicasí'l turismu tien antecedentes históricos escamplaes.

 
Ruines del Teatru y Templu de Apolo en Delfos, Grecia.

Edá Antigua editar

Na Grecia clásica dábase gran importancia al ociu, y el tiempu llibre dedicar a la cultura, diversiones, relixón y deporte.

Los desplazamientos más destacaos yeren los que realizaben por cuenta d'asistir a los Xuegos Olímpicos Antiguos na ciudá d'Olimpia, a les qu'allegaben miles de persones y onde s'entemecíen relixón y deporte. Tamién esistíen pelegrinaciones relixoses, como les que se dirixíen a los oráculos de Delfos y de Dódona.

Mientres l'Imperiu romanu los romanos frecuentaben agües termales (termes de Caracalla), yeren asiduos de grandes espectáculos, como los teatros, y realizaben desplazamientos habituales escontra la mariña (bien conocíu ye'l casu d'una villa de vacaciones a veres del mar).

Estos viaxes de prestar fueron posibles por cuenta de tres factores fundamentales: la Paz romana, el desenvolvimientu d'importantes víes de comunicación y la prosperidá económica que fizo posible a dellos ciudadanos medios económicos y tiempu llibre.

 
Pelegrín orando na mezquita Masjid al-Haram de La Meca.

Edá Media editar

Mientres la Edá Media hai nun primer momentu un retrocesu por cuenta de la mayor conflictividá y recesión económica consiguiente.

Nesta dómina surde un tipu de viaxe nuevu, les pelegrinaciones relixoses. Estes yá esistieren na dómina antiguo y clásico pero tanto'l cristianismu como'l islam estender a mayor númberu de creyentes y los desplazamientos seríen mayores.

Son famoses les espediciones dende Venecia a Tierra Santa y les pelegrinaciones pol Camín de Santiago (dende'l 814 en que s'afayó la tumba del santu); fueron continues les pelegrinaciones de toa Europa, creándose asina mapes, mesones y tou tipu de servicios pa los caminantes.

Nel mundu Islámicu'l Hajj o pelegrinación a La Meca ye unu de los cinco Pilastres del Islam obligando a tolos creyentes a esta pelegrinación siquier una vegada na vida.

 
Termes romanes de Bath n'Inglaterra, Reinu Xuníu.

Edá Moderna editar

Les pelegrinaciones siguen mientres la Edá Moderna. En Roma muerren 1500 pelegrinos por causa de una plaga de peste bubónica. Ye nesti momentu cuando apaecen los primeres agospiamientos col nome d'hotel (pallabra francesa que designaba los palacios urbanos).

Como les grandes personalidaes viaxaben acompañaes del so séquitu (cada vez más numberosu) faíase imposible agospiar a toos en palaciu, polo que se crearon estes construcciones. Ésta ye tamién la dómina de les grandes espediciones marítimes d'españoles, británicos y portugueses qu'espierten l'interés y l'interés por viaxar.

A finales del sieglu XVI surde'l costume de mandar a los mozos aristócrates ingleses a faer el Grand Tour al rematar los sos estudios col fin de complementar la so formación y adquirir ciertes esperiencies. Yera un viaxe de llarga duración (ente 3 y 5 años) que se faía per distintos países europeos, y de ende proceden les pallabres: turismu, turista, etc.

El Grand Tour ye un viaxe motiváu pola necesidá d'instrucción d'estos mozos aristócrates que nun futuru van haber de gobernar el so país. De la conocencia in situ del grandor de Roma, París o Atenes lo mesmo que de los alderiques nos cafés de los grandes centros termales, los viaxeros tendríen d'aprender como llevar les riendes d'un Imperiu como'l británicu. Pa dellos autores ésti ye l'auténticu fenómenu fundacional del turismu modernu yá que surde como un fenómenu revolucionariu en paralelu al restu de tresformamientos que se dan na Ilustración.

Tamién nesta dómina hai un resurdir de les termes, qu'habíen ablayáu mientres la Edá Media. Non yá garrástise a elles por conseyu médicu, sinón que tamién se pon de moda la diversión y l'entretenimientu nos centros termales como por casu en Bath (Inglaterra). Tamién d'esta dómina data'l descubrimientu de los baños de folla como remediu terapéuticu, sableres fríes (Niza, Costa Azul) a onde diben tomar los baños por prescripción médica.

Edá Contemporánea editar

 
Les Pirámides de Guiza, Exiptu.
 
La Gran Muralla China.
 
L'Acrópolis d'Atenes, Grecia.
 
El Coliséu Romanu, Italia.
 
La Ciudá de Petra, Xordania.
 
El Taj Mahal, Agra, India.
 
La Pirámide de Kukulkán, Chichén Itzá, Méxicu.
 
Ruines de Machu Picchu, Perú.
 
El Cristu Redentor, y al fondu la ciudá de Rio de Janeiro, Brasil.

Los viaxes de prestar tuvieron los sos entamos nos últimos años del sieglu XIX y los primeres del sieglu XX. Grandes cambeos na sociedá, nos estilos de vida, na industria y la teunoloxía alteriaben la morfoloxía de la comunidá. Hai n'historiar momentos de cambeos escepcionales y d'enorme espansión.

El sieglu XIX foi testigu d'una gran espansión económica, siguida d'una revolución industrial y científica inclusive mayor na segunda metá del sieglu XX. El turismu foi unu de los principales beneficiarios, pa aportar a a finales del sieglu XX, la mayor industria del mundu. Cola Revolución industrial consolídase la burguesía que volverá disponer de recursos económicos y tiempu llibre pa viaxar.

Na Edá Contemporánea l'inventu de la máquina de vapor supón un amenorgamientu espectacular nos tresportes, qu'hasta'l momentu yeren tiraos por animales. Les llinies ferriales estender con gran rapidez por toa Europa y Norteamérica. Tamién l'usu del vapor na navegación amenorga'l tiempu de los desplazamientos.

Inglaterra ufierta per primer vegada travesíes tresoceániques y apodera el mercáu marítimu na segunda metá del sieglu XIX, lo que va favorecer les corrientes migratories europees a América. Ye'l gran momentu del tresporte marítimu y les compañíes navieres.

Empieza a surdir el turismu de salú y tamién el turismu de monte. Constrúyense famosos sanatorios y clíniques privaes europees, munchos d'ellos lleguen a los nuesos díes como pequeños hoteles con encantu. Ye tamién la dómina de les sableres fríes (Costa Azul, canal de la Mancha, etc.).

En 1841 Thomas Cook entama'l primer viaxe entamáu de la historia. Anque foi un fracasu económicu, considérase un atayante ésitu tocantes a precedente del paquete turísticu, pos se decató de les enormes posibilidaes económiques que podría llegar a tener esta actividá, creando asina en 1851 la primera axencia de viaxes del mundu, Thomas Cook and Son.

En 1850, Henry Wells y William Fargo fundaron American Express, que primeramente se dedicaba al tresporte de mercancíes y que darréu se convirtió nuna de les axencies más grandes del mundu.

Anque Cook yá los introduxera, American Express estendió los sistemes de financiamientu y emisión de cheques de viaxe, como por casu el traveler's cheque (dineru personalizáu canjeable por papel moneda d'usu corriente que protexe al viaxeru de posibles robos o perdes). En 1867 inventa'l bonu o voucher, documentu que dexa l'usu en hoteles de ciertos servicios contrataos y prepagados al traviés d'una axencia de viaxes.

César Ritz, ye consideráu padre de la hostelería moderna. Dende bien nuevu ocupó tolos puestos posibles d'un hotel, hasta llegar a xerente d'unu de los meyores hoteles del so tiempu. Ameyoró tolos servicios del hotel: creó la figura del sumiller, introdució'l cuartu de bañu nes habitaciones y revolucionó l'alministración hotelera. Ritz convirtió hoteles decadentes nos meyores d'Europa, polo que lu llamaben "magu".

Al españar la Primer Guerra Mundial nel branu de 1914, considérase qu'había aproximao 150 000 turistes americanos n'Europa. En rematando la guerra empezó la fabricación en masa d'autocares y automóviles. Nesta dómina les sableres y los ríos convertir nel centru del turismu n'Europa empezando a adquirir gran importancia'l turismu de mariña.

L'avión, utilizáu por minoríes en llargues distancies, va desenvolviéndose tímidamente p'acabar imponiéndose sobre les compañíes navieres. La crisis del 1929 repercute negativamente nel sector turísticu, llindando'l so desenvolvimientu hasta bien entráu en 1932.

La Segunda Guerra Mundial paraliza absolutamente'l turismu nel mundu y los sos efeutos estender hasta l'añu 1949. Ente 1950 y 1973 empezar a falar del boom turísticu. El turismu internacional crez a un ritmu cimeru de lo que lo fixera en tola historia. Esti desenvolvimientu ye consecuencia del nuevu orde internacional, la estabilidá social y el desenvolvimientu de la cultura del ociu nel mundu occidental. Nesta dómina empezar a llexislar sobre'l sector.

La recuperación económica, especialmente d'Alemaña y Xapón, foi estelante alzando los niveles de renta d'estos países y faciendo surdir una clase media acomodada que s'empezar a interesar polos viaxes. La recuperación, alzó'l nivel de vida de los sectores más importantes de la población nos países occidentales. Surde la llamada sociedá del bienestar na qu'una vegada cubiertes les necesidaes básiques apaez el desenvolvimientu del nivel de formación y l'interés por viaxar y conocer cultures.

Per otra parte la nueva llexislación llaboral adoptando les vacaciones pagues, la selmana inglesa de 5 díes llaborales, l'amenorgamientu de la xornada de 40 hores selmanales, l'ampliación de les cobertories sociales (xubilación, desemplegu,…), potencien en gran midida'l desenvolvimientu del ociu y el turismu.

Tamién éstos son los años nos que se desenvuelven los grandes nucleos urbanos y faise evidente la masificación, surde tamién el deséu de fuximientu, escapar del estrés de les ciudaes y estenar les mentes de presión.

Nestos años desenvuélvese la producción d'automóviles en cadena que los fai cada vez más algamadices, según la construcción de carreteres y autopistes, dexa un mayor fluxu de viaxeros. Ello ye que la nueva carretera de los Alpes que traviesa Suiza de Norte a Sur supunxo la perda de la hexemonía d'esti país como nucleu receptor, yá que agora los turistes crucien Suiza pa dirixise a otros países con meyor clima.

L'avión de héliz ye sustituyíu pol de reacción, lo que supón un golpe definitivu pa les compañíes navieres, que se ven obligaes a destinar los sos barcos a los cruceros o al esguace. Toos estos factores llévennos a la era de la estandarización del productu turísticu.

Los grandes tour operadores llancen al mercáu millones de paquetes turísticos idénticos. Na mayoría de los casos utiliza'l vuelu chárter, qu'abarata'l productu y popularizar. De primeres d'esti periodu (1950) había 25 millones de turistes, y al rematar (1973) había 190 millones.

Sicasí esta etapa tamién se caracteriza pola falta d'esperiencia, lo qu'implica les siguientes consecuencies como la falta de planificación (construyir ensin faer nenguna previsión nin de la demanda nin de los impautos medioambiental y social que pueden sufrise cola llegada masiva de turistes) y el colonialismu turísticu (hai una gran dependencia de los tour operadores estranxeros estauxunidenses, británicos y alemanes fundamentalmente).

Nos 70 la crisis enerxética y la consiguiente inflación, especialmente sentida nel tresporte causen un nuevu periodu de crisis pa la industria turístico que s'estiende hasta 1978. Esta recesión supón un amenorgamientu de la calidá p'abaratar costos y precios apostando por una masificación de la ufierta y la demanda.

Nos 80 el nivel de vida vuelve alzase y el turismu convertir nel motor económicu de munchos países. Esto ye facilitáu pola meyora de los tresportes (nuevos y meyores aviones como'l Concorde y el Túpolev, trenes d'alta velocidá y l'afitamientu de los vuelos chárter, hasta suponer un duru competidor pa les compañíes regulares que se ven obligaes a crear les sos propies filiales chárter.

Nestos años produz una internacionalización bien marcada de les grandes empreses hosteleres y de los tour operadores, que busquen nueves formes d'usu del tiempu llibre (parques temáticos, deporte, riesgu, salú, etc.) y apliquen téuniques de marketing, pos el turista cada vez tien mayor esperiencia y busca nuevos productos y destinos turísticos, lo que crea una fuerte competencia ente ellos.

La multimedia y les comunicaciones tresformen el sector, modificando'l diseñu de los productos, la prestación del serviciu, la comercialización del mesmu d'una manera más fluyida.

La década de los 90 inclúi grandes acontecimientos como la cayida de los rexímenes comunistes europeos, la Guerra del Golfu, la reunificación alemana, les Guerres yugoslaves, etc., qu'inciden de forma direuta na historia del turismu.

Trátase d'una etapa de maduror del sector que sigue creciendo anque d'una manera más moderada y controlada. Llindar la capacidá receptiva (adecuación de la ufierta a la demanda, empezar a controlar la capacidá d'aforu de monumentos, etc.), diversifícase la ufierta (nuevos productos y destinos), diversifícase la demanda (apaecen nuevos tipos distintos de turistes) y ameyórase la calidá (al turista nun-y importa gastar más si la calidá ye meyor).

El turismu entra como parte fundamental de l'axenda política de numberosos países desenvolviendo polítiques públiques qu'afecten a la promoción, planificación y comercialización como una pieza clave del desenvolvimientu económicu. Ameyórase la formación desenvolviendo planes educativos especializaos. L'oxetivu d'algamar un desenvolvimientu turísticu sostenible por aciu la captación de nuevos mercaos y la regulación de la estacionalidad.

Tamién les polítiques a nivel supranacional consideren el desenvolvimientu turísticu con elementos tan importantes como'l Tratáu de Maastricht en 1992 (llibre tráficu de persones y mercancíes, ciudadanía europea,…), y nel 1995 la entrada a valir del Alcuerdu de Schengen y esaníciense los controles fronterizos nos países de la XE.

Esiste de nuevu un abaratamientu de los viaxes per vía aérea per mediu de les compañíes de baxu costu y la lliberación de les compañíes en munchos países y la feroz competencia de les mesmes. Esta lliberalización afecta a otros aspeutos de los servicios turísticos como la xestión d'aeropuertos y ensin dulda va ser afondada cuando ente a valir la llamada Direutiva Bolkestein (de lliberalización de servicios) en trámite nel Parllamentu Européu.

N'años recién, en recuperándose amodo de los efeutos de la recesión económica de 2008-2009, que foi agravada inda más en delles rexones debíu al biltu de la gripe A (H1N1) de 2009,[8][9][10] les llegaes de turistes internacionales algamaron un récor de más de 1000 millones de turistes per primer vegada na historia en 2012.[11] China foi'l país que los sos ciudadanos realizaron los mayores gastos en turismu internacional en 2012, algamando USD 102 mil millones, superando a Alemaña y los Estaos Xuníos, países que per dellos años ocuparon los primeros llugares. China y los mercaos emerxentes amontaron en forma significativa los sos gastos en turismu, con Rusia y Brasil como exemplos destacaos que xubieron delles posiciones na clasificación de países que más gasten en turismu nel esterior.[12]

Estadístiques sobre'l turismu internacional editar

 
La Torre Eiffel, en París, Francia, la ciudá y el país más visitaos nel mundu por turistes estranxeros.

Los países más visitaos editar

Acordies coles estadístiques de la Organización Mundial del Turismu (OMT), en 2008 les llegaes de turistes internacionales xubieron a 917 millones visitantes, lo que representó un aumentu de 1,76 % con al respective de 2007.[13] En 2009 los arribos de turistes internacionales cayeron a 882 millones, representando un amenorgamientu a nivel mundial del 4,4 % con al respective de 2008. La rexón más afeutada foi Europa con una cayida del 5,6 %, sicasí Francia continua siendo'l país más visitáu del mundu.[9] L'amenorgamientu nel fluxu de turistes internacional obedeció principalmente a los efeutos de la recesión económica de 2008-2009, que los sos efeutos empezar a sentir nel turismu dende xunu de 2008,[8] y que s'agravó inda más en delles rexones debíu al biltu de la gripe A (H1N1) de 2009.[9][10] En 2010 el númberu de llegaes de turistes recuperóse y xubió pa 940 millones, superando'l récor que s'algamara en 2008.[14] En 2012 el númberu de llegaes algamó'l récor de 1 035 millones de visitantes internacionales, superando los 983 millones de turistes internacionales de 2011.[11]

Los siguientes países fueron los 10 principales destinos del turismu internacional ente 2007 y 2011.

Posición
mundial
País Continente |

bgcolor="#ABCDEF" |Llegaes
de turistes
internacionales
en 2011
(en millones)[15]

Llegaes
de turistes
internacionales
en 2010
(en millones)[15]
Llegaes
de turistes
internacionales
en 2009[14]
(en millones)
Llegaes
de turistes
internacionales
en 2008[14]
(en millones)
Llegaes
de turistes
internacionales
en 2007[9]
(en millones)
1   Francia Europa 79,500 77,148 76,824 79,218 80,853
2   Estaos Xuníos d'América América 62,325 59,796 54,962 57,937 55,979
3   China Asia 57,581 55,664 50,875 53,049 54,720
4   España Europa 56,694 52,677 52,178 57,192 58,666
5   Italia Europa 46,199 43,626 43,239 42,734 43,654
6   Turquía Europa / Asia 29,343 27,000 25,506 24,994 22,248
7   Reinu Xuníu Europa 29,192 28,299 28,199 30,142 30,871
8   Alemaña Europa 28,352 26,875 24,233 24,866 24,420
9   Malasia Asia 24,714 24,577 23,646 22,052 20,973
10   Méxicu América 23,403 23,290 21,454 22,637 21,370

Los países que recibieron los mayores ingresos y realizaron los mayores gastos editar

 
La Estatua de la Llibertá, en Nueva York. Estaos Xuníos ye'l tercer mayor receptor de turismu internacional a nivel mundial y el primeru en xeneración d'ingresos.
 
El Parque nacional del Teide, en Tenerife, Islles Canaries. Ye'l parque nacional más visitáu turísticamente de toa España,[16]d'Europa y segundu del mundu.[17]

Acordies coles estadístiques de la Organización Mundial del Turismu (OMT), en 2008 los ingresos xeneraos a nivel mundial pol turismu internacional algamaron 942 mil millones USD (641 mil ), el so máximu históricu, pero por cuenta de los efeutos de la recesión económica de 2008-2009 los ingresos en 2009 cayeron pa 852 mil millones USD (611 mil millones €), representando un amenorgamientu en términos reales del 5,8 %, esto ye, afaciendo los ingresos pa considerar les fluctuaciones de la tasa de cambéu y la inflación del dólar d'Estaos Xuníos con respectu al euru. En 2010 los ingresos totales sumaron 919 mil millones USD (693 mil millones €) y los países cola mayor entrada de divises aniciaes nel turismu internacional concentrar n'Europa, sicasí, el mayor receptor d'ingresos en sigui siendo Estaos Xuníos con 103,5 millones USD siguíu por España y Francia.[9][18][14]

Según la OMT, con 77,7 mil millones USD, Alemaña sigo siendo'l país que xenera los mayores gastos en turismu internacional nel mundu en 2010, siguíu de cerca per Estaos Xuníos (75.5 mil millones USD). La República Popular de China siguió siendo'l país de mayor crecedera en términos de gastos en turismu de los últimos años, llegando a caltener el tercer llugar qu'algamó en 2009 dempués de mover al Reinu Xuníu d'esa posición.[9][14]

Ente 2010 y 2008 los siguientes 10 países recibieron los mayores ingresos provenientes del turismu internacional y tamién se presenten los 10 países emisores de turismu internacional colos mayores gastos:

Ingresos xeneraos pol turismu internacional
per país receptor

2008-2010[9][18][14]
Gastos del turismu internacional
per país emisor

2008-2010[9][18][14]
Posición
mundial
País Continente Ingresos
xeneraos
por turismu
internacional
en 2010
(en miles
de millones
de dólares)
Ingresos
xeneraos
por turismu
internacional
en 2009
(en miles
de millones
de dólares)
Ingresos
xeneraos
por turismu
internacional
en 2008
(en miles
de millones
de dólares)
Posición
mundial
País Continente Gastos
en turismu
internacional
per país emisor
en 2010
(en miles
de millones
de dólares)
Gastos
en turismu
internacional
per país emisor
en 2009
(en miles
de millones
de dólares)
Gastos
en turismu
internacional
per país emisor
en 2008
(en miles
de millones
de dólares)
1   Estaos Xuníos d'América América US$103,5 US$94,2 US$110,0 1   Alemaña Europa US$77,7 US$ 81,2 US$91,0
2   España Europa US$52,5 US$53,2 US$61,6 2   Estaos Xuníos d'América América US$75,5 US$74,1 US$79,7
3   Francia Europa US$46,3 US$49,4 US$55,6 3   China Asia US$54,9 US$43,7 US$36,2
4   China Asia US$45,8 US$39,7 US$40,8 4   Reinu Xuníu Europa US$48,6 US$50,1 US$68,5
5   Italia Europa US$38,8 US$40,2 US$45,7 5   Francia Europa US$39,4 US$38,5 US$41,4
6   Alemaña Europa US$34,7 US$34,6 US$40,0 6   Canadá América US$29,5 US$24,2 US$27,2
7   Reinu Xuníu Europa US$30,4 US$30,1 US$36,0 7   Xapón Asia US$27,9 US$25,1 US$27,9
8   Australia Oceanía US$30,1 US$25,4 US$24,8 8   Italia Europa US$27,1 US$27,9 US$30,8
9   Ḥong Kong Asia US$23,0 US$16,4 US$15,3 9   Rusia Europa US$26,5 US$20,9 US$23,8
10   Turquía Europa US$20,8 US$21,3 US$22,0 10   Australia Oceanía US$22,5 US$17,6 NA

Indicadores sobre'l turismu n'América Llatina editar

 
Monumentu a la Independencia, en Méxicu, D. F. Méxicu ye'l país más visitáu por turistes estranxeros n'América Llatina.
 
Torre de la catedral.

Panamá vieyu. Ciudá de Panamá ye la ciudá con mayor arribación turística internacional n'América llatina. Mientres dellos años Méxicu foi'l destín más visitáu pol turismu internacional n'América Llatina, a nivel de turismu masivu,[19] tien el mayor númberu de nomamientos y declaraciones patrimoniales pola UNESCO en tol continente americanu, tamién Méxicu ye'l principal destín de negocios na rexón,[20] y ye un importante destín educativu dientro de les sos universidaes;[21] Según el BID, los ingresos provenientes del turismu internacional son una importante fonte de divises pa dellos de los países d'América Llatina, y representa un porcentaxe importante del PIB y de les esportaciones de bienes y servicios, según una importante fonte d'emplegu, onde destaca la República Dominicana.[22]

Según la evaluación realizada pol Foru Económicu Mundial (FEM) dellos de los países d'América Llatina inda presenten defectos nes árees d'infraestructura y el marcu xurídicu, pero son bien competitives nos aspeutos relativos a recursos culturales y naturales, factores polos que resulta curiosu realizar inversiones o desenvolver negocios nel sector de viaxes y turismu de los países de la rexón.[23] Por casu, Brasil foi clasificáu nel Índiz de Competitividá en Viaxes y Turismu de 2009 na posición 45 a nivel mundial, pero ente los 133 países evaluaos clasificó na posición 2 nel aspeutu recursos naturales, y na posición 14 en recursos culturales, a pesar de clasificar nel llugar 110 n'infraestructura terrestre y como 130 en seguridá pública.[24]

Los ingresos del turismu ye clave pa la economía de dellos países d'América Llatina. En 2010, Méxicu recibió'l mayor númberu de turistes internacionales, con 22,3 millones de visitantes, siguíu por Panamá, con 5,2 millones, Brasil, con 5,1 millones, República Dominicana, con 4,1 millones, y Chile, con 3,3 millones.

País de
América Llatina
Llegaes
turistes
internl.
2010[14]
(miles)
Ingresos
turismu
internl.
2010[14]
(en millones
USD)
Ingresu
mediu
por
llegada
2010
(USD/tur)
Llegaes
por
1000 hab
(envaloráu)
2007[8][25]
Ingresos
per
cápita[26]
2005
USD
Ingresos
%
esportación
bienes y
servicios[22]
2003
Ingresos
turismu
%
PIB[22]
2003
% Emplegos
direutos
y
indireutos
en turismu[22]
2005
Clasificación
Mundial
Competitiv.
Turística[27]
TTCI
2011
Valor d'el
Índiz
TTCI[27]
2011
  Arxentina 5.288 4.930 932 115 57 7,4 1,8 9,1 60 4,20
  Bolivia* 671 279 416 58 22 9,4 2,2 7,6 117 3,35
  Brasil 5.161 5.919 1.147 26 18 3,2 0,5 7,0 52 4,36
  Chile 3.389 1.636 591 151 73 5,3 1,9 6,8 57 4,27
  Colombia 2.385 2.083 873 26 25 6,6 1,4 5,9 77 3,94
Costa Rica  Costa Rica 2.100 2.111 1.005 442 343 17,5 8,1 13,3 44 4,43
Cuba  Cuba 2.507 n/d n/d 188 169 n/d n/d n/d n/d n/d
  Ecuador 1.047 781 746 71 35 6,3 1,5 7,4 87 3,79
  El Salvador 1.150 390 339 195 67 12,9 3,4 6,8 96 3,68
  Guatemala 1.719 1.578 1.130 108 66 16,0 2,6 6,0 86 3,82
  Haití* n/d n/d 685* n/d 12* 19,4 3,2 4,7 n/d n/d
  Hondures 896 650 725 117 61 13,5 5,0 8,5 88 3,79
  Méxicu 22.395 11.872 530 201 103 5,7 1,6 14,2 43 4,43
  Nicaragua 1.011 309 306 443 316 16,5 7,9 13,1 100 3,56
  Panamá 1.512 1.676 1.273 530 511 10,6 6,3 12,9 56 4,30
  Paraguái 465 217 467 68 11 4,2 1,3 6,4 123 3,26
  Perú 2.299 2.274 989 65 41 9,0 1,6 7,6 69 4,04
  República Dominicana 4.125 4.240 1.028 408 353 36,2 18,8 19,8 72 3,99
  Uruguái 2.407 1.496 636 525 145 14,2 3,6 10,7 58 4,24
  Venezuela* 615 788 1.281 28 19 1,3 0,4 8,1 106 3,46
  • Nota (1): Los dos países marcaos con asteriscu (*) nun tienen toles sos estadístiques disponibles pa 2010, entós incluyéronse solo como referencia los datos de 2003 p'Haití[26] y de 2009 pa Bolivia y Venezuela.[14]
  • Nota (2): El color avisiegu verde denota el país col meyor indicador y el color avisiegu mariellu correspuende al país col valor más baxu, dambos pa países con datos de 2010.

Les ciudaes más visitaes del mundu editar

 
La Torre Baiyoke II, l'edificiu más altu de Bangkok, Tailandia.
 
El Big Ben de Londres, y al fondu'l London Eye.

Dende 2010, Mastercard realiza un estudiu de les 20 ciudaes más visitaes por turistes internacionales nel mundu.[28]

Posición
mundial
Ciudá País Continente Cantidá de
visitantes
2013[28]
(en millones)
1 Bangkok   Tailandia Asia 15.98
2 Londres   Reinu Xuníu Europa 15.96
3 París   Francia Europa 13.92
4 Singapur   Singapur Asia 11.75
5 Nueva York   Estaos Xuníos d'América América 11.52
6 Istambul   Turquía Asia 10.37
7 Dubái   Emiratos Árabes Xuníos Asia 9.89
8 Kuala Lumpur   Malasia Asia 9.20
9 Ḥong Kong   China Asia 8.72
10 Barcelona   España Europa 8.41
11 Seúl   Corea del Sur Asia 8.19
12 Milán   Italia Europa 6.83
13 Roma   Italia Europa 6.71
14 Shanghai   China Asia 6.50
15 Ámsterdam   Países Baxos Europa 6.35
16 Tokiu   Xapón Asia 5.80
17 Viena   Austria Europa 5.37
18 Taipéi   Taiwán Asia 5.19
19 Riyad   Arabia Saudita Asia 5.05
20 Los Angeles   Estaos Xuníos d'América América 4.84

Los llugares y atraiciones turístiques más visitaes del mundu editar

La revista Travel + Leisure publicó en 2011 un ranking de les 50 atraiciones turístiques más visitaes del mundu.[29] Forbes publicó una llista similar en 2007 y al momentu munchos tán d'alcuerdu en que les atraiciones numberaes merecíen un llugar ente les 50 meyores.[30] Les siguientes son les 10 meyores atraiciones del mundu según Travel + Leisure, y preséntense tamién delles otres allugaes dientro de les 50 del ranking:

 
Vista nocherniega de Times Square en Manhattan, Nueva York.
 
El Central Park de Nueva York, nel corazón de Manhattan.
 
La Union Station en Washington D. C., Estaos Xuníos.
 
The Strip, famosa avenida de Las Vegas, Nevada.
 
Les Tabayones del Niágara, na frontera Canadá-Estaos Xuníos.
Atraiciones turístiques más visitaes del mundu en 2011[29]
Les 10 atraiciones meyor clasificaes
Posición
mundial
Atraición turística Ciudá País Númberu de
turistes
(en millones)
1 Times Square Nueva York   Estaos Xuníos d'América 39,2
2 Central Park Nueva York   Estaos Xuníos d'América 38
3 Union Station Washington, D. C.   Estaos Xuníos d'América 37
4 Las Vegas Strip Las Vegas   Estaos Xuníos d'América 29,5
5 Tabayones del Niágara Niagara Falls   Canadá &   Estaos Xuníos d'América 22,5
6 Grand Central Terminal Nueva York   Estaos Xuníos d'América 21,6
7 Faneuil Hall Marketplace Boston   Estaos Xuníos d'América 18
8 Disney World's Magic Kingdom Orlando   Estaos Xuníos d'América 17
9 Disneyland Park & Disney California Adventure Anaheim   Estaos Xuníos d'América 16
10 Gran Bazar Istambul   Turquía 15
Otros llugares famosos escoyíos
13 Catedral de Notre Dame París   Francia 13,7
15 Ciudá Prohibida Beixín   China 12,8
19 Tsim Sha Tsui Waterfront Ḥong Kong   China 10,1
22 El Zócalo Méxicu, D. F.   Méxicu 10
26 Gran Muralla China Badaling   China 9
29 Muséu de Louvre París   Francia 8,5
32 Casa de la Ópera Sydney   Australia 7,4
35 Torre Eiffel París   Francia 6,7
40 Muséu Británicu Londres   Reinu Xuníu 5,8
46 El Coliséu Roma   Italia 5,1

Sector turísticu editar

El sector turísticu ufierta productos (servicios + derechos d'usu) al traviés de les distintes empreses y diverses organizaciones públiques y privaes, que les sos carauterístiques principales son:

Marketing de destinos editar

Turismu individual editar

Ye aquel que'l so programa d'actividaes ya itinerariu son decidíos polos viaxeros ensin intervención d'operadores turísticos. Vease turismu d'alpargata o mochileru.

Turismu masivu editar

Ye aquel que se realiza masivamente por tou tipu de persones, ensin importar el so nivel económicu polo que nun ye un tipu de turismu esclusivu. Ye'l más convencional, pasivu y estacional. Ye de normal menos esixente y especializáu. Equí podemos atopar el turismo de sol y sablera.

Turismu cultural editar

 
Centru históricu de Quito, primer llugar en ser declaráu Patrimoniu Cultural de la Humanidá.
 
Cartagena de Indias, Colombia una de les ciudaes más turístiques del mundu pola so arquiteutura colonial.
 
Viña Concha y Toro S.A., en Chile. La principal productora y esportadora de vinos en Llatinoamérica.
 
Cracovia: Wawel - castiellu real, un llugar d'alcordances históriques polacos

Ye'l que precisa de recursos históricu-artísticos pal so desenvolvimientu, como museos y monumentos, incluyíu'l llamáu patrimoniu inmaterial: idiomes, folclor, costumes, gastronomía, música, lliteratura, relixón, historia... Ye más esixente y menos estacional.

El turismu cultural pue ser un positivu preséu de desenvolvimientu llocal y rexonal, entendíu esto postreru dende una visión sociu-económica que dexe una equitativa distribución de los beneficios, yá sían de calter económicu, social y cultural nes comunidaes anfitrionas, reflexáu nuna meyora de la educación, la formación, la creación d'emplegu, y la xeneración d'ingresos, collaborando na erradicación de la probeza, por casu nel casu de los países en desenvolvimientu.

Nesti contestu, la implementación y el desenvolvimientu de diversos programes, yá sía a nivel nacional como rexonal o local, non yá aguiyaron el desenvolvimientu turísticu puramente dichu, sinón tamién han promovíu la recuperación y caltenimientu del patrimoniu local, y l'establecimientu de nueves industries culturales locales

Por casu, el programa de Turismu Rural implementáu pola Secretaría de Turismu de la Nación conjuntamente cola Secretaría d'Agricultura, Ganadería, Pesca y Alimentación aniciar pola necesidá d'impulsar el desenvolvimientu rexonal, arreyando a pequeños y medianos productores rurales con posibilidaes de realizar otres actividaes pa xenerar nuevos ingresos.

Nesti sentíu ye importante considerar que, d'alcuerdu a los conceutos arramaos por distintos autores (Sancho, 1998; Sarasa, 2000; Grande Ibarra, 2001), el turismu rural puede considerase como una variante del turismu cultural, dende la perspeutiva del descubrimientu del patrimoniu, les costumes y les actividaes de les comunidaes rurales.

Nel casu, específicu d'Arxentina, el turismu cultural incorpora práutiques culturales que quedaren n'esterilidá, revaloriza'l costumes y vezos llabradores, y recupera antiguos procesos y actividaes venceyaes a la producción agrícola ganadera, contribuyendo a caltener la memoria coleutiva y l'identidá local.

La certificación de la sustentabilidad ye un mecanismu col cual ye posible midir cualitativa y cuantitativamente el desempeñu del turismu al traviés de les sos práutiques d'operación. Los Programes de Certificación del Turismu Sustentable son preseos voluntarios que tán percima de los marcos llegales y que, acordies cola Organización Mundial del Turismu, cumplen una función cada vez más importante na reglamentación de servicios turísticos.

Turismu natural editar

 
Les islles Galápagos, hábitat d'especies úniques nel mundu.
 
Les tabayones del Iguazú, na frontera ente Arxentina y Brasil.

Suelse desenvolver nun ambiente natural, yá sía este un mediu rural o área protexida, tratando siempres de realizar actividaes recreatives nél, pero ensin deteriorar la redolada.[31] Tamién puede atopase incorporáu al área urbana, por aciu la contemplación de plantes y animales fora de les sos hábitats naturales, nos xardinos botánicos y zoolóxicos, como parques temáticos de flora y fauna.

  • Rural: ye desenvueltu nel mediu rural, y el so principal motivación ye conocer les costumes y tradiciones del home nel mundu rural, interesándose pol so gastronomía, cultura popular, artesanía, etc.[32]
  • Ecoturismo: ta basáu nel contautu direutu cola naturaleza, y los sos recursos componer les reserves ecolóxiques y los parques nacionales, que contienen la flora y fauna carauterístiques de la zona receptiva.
  • Agroturismo: ta acomuñáu a la formación educativa de grupos d'estudiantes, y la so finalidá ye amosar y esplicar el procesu de producción de la agroindustria por aciu la visita de faciendes, granxes y finques agropecuaries.
  • Agroecoturismo: ye aquel onde'l visitante agospiar nuna habitación con estándares turísticos, pero participa nos llabores agrícoles, convive cola comunidá y consume los alimentos recoyíos cola familia.
  • Ornitolóxicu: ta centráu nel avistamiento o observación d'aves nel so hábitat natural, realizáu tantu con fines recreativos (esfrutando de la naturaleza), como con fines científicos (estudio de les aves).
  • Ictioturismo: ta centráu na práutica de la pesca deportiva y el bucéu en diversos medios acuáticos d'árees naturales, que dexen la realización d'estes actividaes en forma controlada.
  • Cinexéticu: ta enfocáu en safaris o caza d'animales en llugares específicos (ranchos cinexéticos), onde se dexa cazar animales que fueron criaos específicamente pa esti fin.

Turismu activu editar

 
La basílica del Santu Sepulcru na Ciudá Vieya de Xerusalén.
 
El palaciu de Potala en Lhasa, residencia de los dalái lama.

El turismu activu ye aquel que se realiza n'espacios naturales, el turismu activu ta estrechamente rellacionáu col turismu rural y xeneralmente esti tipu d'actividaes realizar nun parque natural debíu al interés ecolóxicu qu'estos presenten.

Turismu de negocios editar

El turismu de negocios ye aquel que se desenvuelve con oxetu o fin de llevar a cabu un negociu o un alcuerdu comercial, desenvolver ente empreses polo xeneral. Utilizáu por empresarios, executivos, comerciantes y otros profesionales pa cerrar negocios, captar veceros o emprestar servicios. La estacionalidad ye invertida a la vacacional, polo que ye un productu bien importante pal sector. El veceru suel ser d'alto poder adquisitivu. Trátase d'un turismu fundamentalmente urbanu y con necesidaes d'infraestructura bien concretes como la conexón a internet.

Ciudá de Panamá ye unu de los principales destinos de negocios n'América Llatina.[35]
São Paulo ye la mayor ciudá de Brasil, y bien envalorada pol turismu de negocio
Buenos Aires ye la ciudá más visitada d'América del Sur por turistes estranxeros.
  • Xuntes y congresos: bien importante y davezu confundíu col de convenciones. El congresu axunta a un coleutivu o asociación y suel tener calter científicu. Alleguen profesionales del mesmu sector pero que nun tienen porque ser de la mesma empresa.
  • Seminarios y convenciones: a diferencia del congresu, la convención suel axuntar a distintos profesionales d'una mesma empresa al envís de dar a conocer a los sos emplegaos un nuevu productu, tratar la planificación estratéxica pa la nueva campaña, etc.
  • Viaxes d'incentivu: venceyáu a viaxes de negocios, ente que esti postreru ye de trabayu, los d'incentivu son de prestar. Utilizáu pola direición de grandes empreses p'ameyorar el rendimientu de los sos emplegaos, incentivándolos a ello con un viaxe que puede ser individual o de grupu.[36]
  • Fam trips: Los viaxes de familiarización (fam trips) son viaxes nos cualos periodistes, operadores turísticos o axencies de viaxes viven la esperiencia del destín turísticu de primera mano. Los beneficios d'esta práutica inclúin xenerar interés nel destín, que'l mesmu apaeza nos medios de comunicación, la construcción de rellaciones y contactos, y la posibilidá de crear un interés n'otru ángulu de la historia o'l destín turísticu.

Turismu científicu editar

 
Estación Científica Charles Darwin nes Islles Galápagos, albergue de más d'un centenar d'estudiantes, educadores y científicos de tol mundu.

El turismu científicu ye una modalidá de turismu que la so motivación ye l'interés na ciencia o la necesidá de realizar estudios ya investigaciones científiques en llugares especiales como estaciones biolóxiques o xacimientos arqueolóxicos.

N'ocasiones esiste la necesidá de viaxar pa reparar in situ dalguna realidá que ye oxetu d'estudiu. El turismu científicu realizar de forma individual o en pequeños grupos pa evitar alteriar l'oxetu d'estudiu nuna redolada natural.

El turismu científicu pal públicu polo xeneral apaeció per primer vegada en países desenvueltos, al envís d'arreyar d'una manera más direuta y participativa a les persones na conocencia del mundu natural.

Esta modalidá de turismu, busca ufiertar vacaciones empobinaes a un meyor entendimientu de la naturaleza dende un puntu de vista científicu. Esti turismu ye bien bona fonte de beneficios económicos.

Agora, n'ares d'una nueva visión de la ciencia dende la perspeutiva de la socialización de la conocencia, naz el Turismu Científicu Social[37] empobinada al fomentu d'una cultura turística y científica que dexa conocer, compartir y valorar l'orixe, les costumes, la sabiduría d'un pueblu de forma creativa (Tovar-J et al, 2009). Proporcional al desenvolvimientu social y al beneficiu que'l turismu apurre al valuarte d'una llocalidá.

Turismu espacial editar

 
Anousheh Ansari, d'orixe iranín, foi la primer muyer turista n'órbita y la cuarta del mundu.

El turismu espacial ye una modalidá de turismu que se realiza a más de 100 quilómetros d'altor de la Tierra, lo que se considera la frontera del espaciu.[38] Empezó a principios del sieglu XXI realizáu por persones bien riques y valientes, los riesgos de perder la vida nun viaxe al espaciu son elevaos.[39]

Afortunadamente pa los desacobardaos turistes espaciales, el fin de la Guerra Fría, la construcción de la Estación Espacial Internacional y, sobremanera, la capacidá de llevar al espaciu trés persones nuna cápsula cuando namái son necesaries dos, abrieron la puerta a esta modalidá d'ociu.

Los primeros viaxes consistíen nuna estancia de 3 o más díes na Estación Espacial Internacional na que realizaben fotografíes del espaciu y la Tierra, videos, conversaciones con persones na estación, esfrutar de la ingravidez, collaborar colos tripulantes de la estación y tamién realización de pequeños esperimentos.[38]

Delles empreses trabayen na construcción de naves capaces de realizar vuelos suborbitales y orbitales, asina[38] como nun hotel modulable pa estancies más llargues y algamadices que les actuales, valoraes nunos 21 millones de dólares.[40]

El 18 de mayu de 1996 la Fundación X Prize abrió la competición pa crear vuelos espaciales turísticos al ufiertar el Premiu Ansari X Prize con 10 millones de dólares en metálicu a quien pudiera diseñar un aparatu que llevara a trés tripulantes a más de 100 km de la Tierra dos veces en menos de quince díes.[38]

Turismu nuclear editar

 
Placa conmemorativa na central nuclear de Chernóbil.

Esta sorprendente variante del turismu d'aventura o de riesgu, ta teniendo un notable desenvolvimientu, que tien la so correspondencia nes inversiones que se tán realizando nes zones contaminaes radiactivamente p'acoyer al creciente númberu de visitantes. Trátase de zones nes que se realizaron pruebes nucleares, como Nevada, n'EE.XX.; o Sinkiang, en China; o que sufrieron un accidente nuclear, como Prípiat, n'Ucraína, onde s'atopa la central nuclear de Chernóbil.

Los mediu de comunicación medios reflexen esti fenómenu non ensin perplexidá, por cuenta del aparente desdexamientu cola que los visitantes asumen les molesties (mareos, vultures...) y los riesgos (desenvolvimientu de cáncer, malformaciones na descendencia por alteraciones nes célules de los órganos reproductores...) inherentes a la esposición a la radiación ionizante y la contaminación radiactiva. Sicasí, como bien s'indica en dichos medios: "... Los riesgos (...) nun paecen ser una torga pal desenvolvimientu d'esti tipu de turismu, sinón más bien una de les principales razones del so impulsu..."[41]

Polo que respecta a l'alministración pública, el gobiernu d'Ucraína declara que'l turismu nuclear ye illegal y que nun puede garantizar la seguridá de los turistes.[42] Nel casu d'España, el Ministeriu de Sanidá, Servicios Sociales ya Igualdá nun inclúi entá los riesgos pa la salú d'esti tipu de turismu nel so llistáu de conseyos pal viaxeru.[43]

 
Las Vegas Strip, Nevada, EE. XX.

Turismu sexual editar

El turismu sexual ye aquel que la so finalidá principal ye la práutica del sexu, esistiendo destinos con fama d'apurrir más facilidaes pa ello .[44]

Hasta apocayá tiempu'l turismu sexual foi consideráu una práutica marxinal, inclusive moralmente inaceptable ,[45] que frecuentemente se venceyó a la prostitución (especialmente la infantil),[46] pero la evolución social foi modificando esa vinculación. La xeneralización del turismu supunxo cambeos tamién nel turismu sexual, ente los que s'atopa la necesidá de redefinilo, según la d'identificar les sos carauterístiques y problemes.

Un reflexu del momentu actual d'esa realidá puede atopase en productos cinematográficos como Paraísu, dirixíu por Ulrich Seidl.

Turismu cinexéticu editar

El turismu cinexéticu puede definise como «l'actividá que desenvuelve un cazador deportivu nacional o estranxeru, que visita destinos, llocalidaes o árees onde se dexa la práutica  de la caza de fauna montesa d'interés cinexéticu na so redolada natural, y que fai usu de servicios loxísticos y turísticos pa faer más fácil la práutica d'esti deporte, nun marcu de caltenimientu y sustentabilidad de la vida montesa».[47]

El turismu cinexéticu, como forma de prauticar la cacería deportiva, ye una actividá refugada per gran parte de la población, al ser vistu como un deporte nel cual sacrifíquense animales per diversión. Los sos defensores acoten por contra que la falta d'información sobre la tema cinexética llevó a la población a ignorar los beneficios económicos, sociales y ambientales que xenera esta actividá. 

Nel casu de Méxicu, namái puede realizase llegalmente nes Unidaes de Manexu pal Caltenimientu y Vida Montesa (UMA), que son espacios rexistraos sobre la base d'un esquema de promoción pal caltenimientu de la biodiversidá, col estrictu apegu a la Llei Xeneral de la Vida Montesa (LGVS), al traviés de la Secretaría del Mediu Ambiente.

Servicios turísticos editar

 
Bus de la Corporación de Turismu "Juulchin" en Mongolia, con guía y conductor al serviciu.

Tienen la considerancia de servicios turísticos la prestación del:

  • Serviciu d'agospiamientu, cuando se facilite agospéu o estancia a los usuarios de servicios turísticos, con o ensin prestación d'otros servicios complementarios.
  • Serviciu d'alimentación, cuando s'apurra alimentos o bebíes pa ser consumíes nel mesmu establecimientu o n'instalaciones ayenes.
  • Serviciu de guía, cuando s'empreste servicios de guianza turística profesional, pa interpretar el patrimoniu natural y cultural d'un llugar.
  • Serviciu d'acoyida, cuando se brinde organización d'eventos como xuntes, congresos, seminarios o convenciones.
  • Serviciu d'información, cuando se facilite información a usuarios de servicios turísticos sobre recursos turísticos, con o ensin prestación d'otros servicios complementarios.
  • Serviciu d'intermediación, cuando na prestación de cualquier tipu de serviciu turísticu susceptible de ser demandáu por un usuariu, intervienen persones como mediu pa facilitalos.
  • Servicios de consultoría turística, ta dau por especialistes llicenciaos nel sector turismu pa realizar el llabor de consultoría turística. Dalgunos de los más importantes inclúin a CBRE, Jones Lang o PHG Hotels & Resorts.

Información turística editar

 
Oficina d'iperú nel Aeropuertu de la ciudá amazónica d'Iquitos. iperú ye la oficina nacional de turismu de Perú.

La información turística ye'l conxuntu de servicios que s'ufierten al turista coles mires d'informa-y, empobina-y, facilita-y y atende-y mientres el so viaxe o estancia vacacional en oficines d'información turística al traviés d'informadores turísticos o guíes, intérpretes, correos de turismu, acompañantes de grupu, videotex, etc.

La definición inclúi aquellos servicios públicos dependientes por regla xeneral d'organismos públicos o instituciones que tienen como misión informar facilitar y empobinar al turista mientres la so estancia vacacional o viaxes facilitando gratuitamente información.

Servicios d'acoyida editar

  • Árees de serviciu. Esti serviciu consiste en recibir a dalgún turista na so casa o cualesquier otru llugar ufiertándo-y ensin costu dalgunos de los servicios que s'ufierten nun hotel como lu son l'alimentación, l'agospéu, etc.
  • Árees de serviciu pa autocaravanas. Son puntos de vaciáu ecolóxicu de les agües residuales d'estos vehículos según pal suministru d'agua potable de los mesmos. Yá que l'actividá principal d'estos vehículos y de los sos usuarios ye viaxar habitando, el nuevu códigu de circulación de vehículos de motor definir como tal, vehículu vivienda, que, nel so enfotu itinerante, utiliza davezu les infraestructures viarias.

Empreses turístiques editar

Son aquelles rellacionaes col turismu. Hai dos grandes bloques les que producen bienes y servicios (productores), y les que los distribúin (distribuidores).

Ficheru:Kaba - panoramio (2).jpg
El Makkah Clock Royal Tower Hotel en La Meca, Arabia Saudita. Ye l'hotel más grande y más altu del mundu pol so allugamientu a 601 m. sobre'l suelu.

Hotelería editar

La hotelería ye la caña del turismu qu'empresta'l serviciu del agospiamientu al turista. Este puede tener diverses clasificaciones, según el confort y el llugar onde s'atopen. Cada instalación hotelera tien les sos propies cualidaes.

Los establecimientos hoteleros estremar en:

  • Hoteles: establecimientos que, ufiertando agospiamientu con o ensin comedor y otros servicios complementarios, ocupen la totalidá d'unu o dellos edificios (o una parte independizada d'ellos) constituyendo'l so dependencies toa un homoxéneu con accesos, escaleres y ascensores d'usu esclusivu y qu'axunte los requisitos téunicos mínimos pa cada categoría. Clasificar en 1 estrella o categoría básica, 2, 3, 4, 4 superior, 5 estrelles y Gran luxu.
  • Pensiones: establecimientos que, ufiertando agospiamientu con o ensin comedor y otros servicios complementarios, tienen una estructura y carauterístiques que-yos torga algamar los requisitos y condiciones esixíes nos hoteles.

Otros establecimentos destinaos al agospiamientu turísticu son:

  • Apartamentos turísticos: son bloques d'apartamentos, cases, bungalós y demás edificaciones similares que, disponiendo de les necesaries instalaciones y servicios. Clasificar por categoríes en 1, 2, 3 y 4 llaves.
  • Ciudaes de vacaciones: son que por cuenta de la so situación física, instalaciones y servicios, dexen al usuariu la vida al campu, el contautu cola naturaleza y la práutica del deporte n'espacios abiertos, facilitándo-y agospéu por aciu contraprestación económica. Clasificar en 1, 2 y 3 estrelles.
  • Campings: el camping ye un terrén debidamente delimitado, dotáu y acondicionáu pa la ocupación temporal por persones que pretendan faer vida al campu con fines vacacionales o d'ociu y que pasen les nueches en tiendes de campaña (acampada), remolques, caravanes o otros elementos similares fácilmente tresportables. Les sos instalaciones pueden tener calter de residencia permanente dende'l puntu de vista constructivu anque l'Alministración puede autorizar construcciones fixes si son destinaes a agospiamientu temporal, siempres y cuando s'atopen instalaciones independientes y nun superen el 25% de les places total del camping. Clasificar en: luxu, 1ª, 2ª y 3ª categoría.
  • Tiempu compartíu: tratar d'agospiamientu en réxime d'aprovechamientu por veces. Entiéndese aquel qu'atribúi al so titular la facultá d'esfrutar con calter esclusivu mientres un periodu concretu de cada añu. Dicha facultá nun dexa al titular alteraciones nel apartamentu nin nel moblame.
  • Establecimientos de turismu rural: edificaciones allugaes nel mediu rural que, axuntando carauterístiques rurales de construcción, antigüedá y tipicidad y desenvolviendo o non actividaes agropecuaries, empresten servicios d'agospiamientu turísticu por aciu contraprestación económica. Tienen diverses clasificaciones locales.
  • Viviendes vacacionales: unidaes d'agospiamientu aisllaes n'apartamentos, bungalós, viviendes uniformes y polo xeneral cualquier vivienda ufiertada por motivos vacacionales por aciu contraprestación económica. Sía que non va referise al agospiamientu del pisu completu, pero nunca per habitaciones.
  • Balnearios: establecimientos dedicaos al reposu y el sanamientu, al traviés del usu d'agües termales o minerales, según los centros de spa o talasoterapia, pero que s'estremen de los anteriores por disponer d'instalaciones turístiques pal agospéu.
  • Consultoras hoteleres: empreses qu'asesoren a los propietarios d'establecimientos hoteleros (propietarios individuales, fondos d'inversión, family offices, etc.) na puesta en valor d'esti tipu d'activos. Estes empreses pueden asesorar na busca d'operador hoteleru, busca d'inversor, etc. Exemplu: CBRE, Jones Lang, PHG Hotels & Resorts, ente otres.

Restauración editar

 
El Celler de Can Roca, en Girona, España. Consideráu como'l meyor restorán del mundu en 2013, pola revista británica Restaurant.
 
Buddha Bar, en París, Francia. Catalogáu ente los 10 meyores chigres del mundu en 2010, pola revista británica Drinks International.

Son establecimientos de restauración aquellos que la so actividá principal ye la de suministrar davezu y por aciu preciu, alimentos y bebíes pal so consumu yá sía dientro o fora del llocal. Anque estos establecimientos son consideraos d'usu públicu, los sos propietarios van poder establecer normatives o considerancies sobre la prestación de los sos servicios y adecuación de les sos instalaciones.

Los establecimientos de restauración estremar en dos tipos:

  • Alimentación comercial: ye aquella que la so vecería nun ye cautiva, atopándose delles alternatives a la so disposición. Estes estrémense de la mesma en:
    • Tradicional: establecimientos rellacionaos coles tradiciones y costumes gastronómiques d'una zona (marisquerías, parrillaes, raxerías, arrocerías, jamonerías, chigres de tapes, cerveceríes, sidreríes, etc.). Tamién un chifa y una pizzería considérense tradicionales en cuanto a la manera de xestionalo.
    • Neoalimentación: establecimientos de restauración que respuenden a innovaciones culinaries (cocina d'autor) y medios de xestión novedosos (Starbucks, McDonald's, máquines de vending, etc.).
  • Alimentación social: ye aquella que la so vecería, pola so condición de coleutividá, ye cautiva, o que n'el so mayoría acabar siendo (patios de comida, centros comerciales, estaciones de serviciu, autopistes, terminales de buses, aeropuertos, estaciones de tren, centros de negocios, instituciones educatives, etc.). Caracterízase porque amenorga'l preciu a cuenta de menguar la ufierta. Esti tipu de restauración cubre los costos fixos con una vecería habitual.

Los principales establecimientos d'esti tipu d'alimentación son:

  • Restorán: establecimientu que dispón de cocina y comedor col fin d'ufiertar comíes y/o cenes por aciu preciu pa ser consumíes nel mesmu llocal. Clasificar según la so categoría en: 5,4,3,2 y 1 tenedor. Aquellos qu'axunten especiales carauterístiques d'edificación, antigüedá y llocalización xeográfica, afitaes nes disposiciones que s'establecen, van poder usar (previa autorización alministrativa) la denominación de “cases de comíes”.
  • Cafetería: establecimientu que nuna mesma unidá espacial dispón de barra y servicios de mesa, escareciendo de comedor, col fin d'ufiertar al públicu por aciu preciu y a cualquier hora del horariu d'apertura: xelaos, refrescos, bebíes polo xeneral, tapes fríes o calientes, bocaos y platos combinaos/simples d'ellaboración senciella y rápida en fríu o a planchar. Clasificar en: 3, 2 o 1 taza.
  • Chigre: establecimientu que dispón de barra y que, escareciendo de comedor, tamién puede disponer de serviciu de mesa na mesma unidá espacial col fin d'apurrir al públicu bebíes acompañaes o non de tapes y bocaos, y a lo más de 1 platu del día. Aquellos qu'axunten carauterístiques especiales (reconocíes pola alministración) d'edificación, antigüedá y llocalización xeográfica, van poder usar la denominación de “tabiernes”.
  • Restobar: establecimientu de restauración que puede ser consideráu un amiestu ente restorán y chigre. Ufierta xeneralmente, tantu una gran seleición de platos como de bébores, de forma que tantu pa comer como pa consumir bébores alcóholicas puede visitase esti tipu d'establecimientu. Caracterícense porque de cutiu hai shows en direuto de grupos musicales o de baille.

Tresporte editar

 
Delta Air Lines tien la so sede n'Atlanta, Georgia (Estaos Xuníos). Convertir na mayor Aereollinia del mundu nel 2008, depués de fundise con Northwest Airlines.
 
Carnival Corporation & plc tien sedes en Southampton, Inglaterra y en Miami, Florida. Ye'l mayor Operador mundial de cruceros.

Son compañíes de tresporte aquelles destinaes a treslladar o tresportar viaxeros d'un puntu a otru. Clasificar en:

Operadores turísticos: Son empreses que proyeuten, ellaboren, diseñen, entamen y operen los sos productos y servicios dientro del territoriu nacional, pa ser ufiertaos y vendíos al traviés d'axencies de viaxes, pudiendo tamién ufiertalos y vendelos direutamente al turista.

Percancies de viaxes: Son empreses distribuidores de bienes y servicios turísticos (tresporte, agospiamientu, etc.) que, en posesión d'un títulu o llicencia, exercen actividaes d'intermediación turística, coles mires de ponelos a disposición de los turistes.

Les axencies de viaxes clasificar en tres grupos:

  • Mayoristas: proyeuten, ellaboren y entamen toa clase de servicios y paquetes turísticos pa vendelos a otres axencies, nun pudiendo ufiertar nin vender los sos servicios direutamente al públicu.
  • Minoristes: comercialicen los productos ellaboraos poles mayoristas o los suyos propios direutamente al consumidor, nun pudiendo en nengún casu ufiertar los sos productos a otres axencies.
  • Mayoristas-minoristes: son empreses que, disponiendo de los dos llicencies, pueden ellaborar y vender paquetes turísticos a otres empreses y al públicu polo xeneral dependiendo de la reglamentación del país.

Les axencies tamién pueden clasificase en:

  • Emisores: les qu'unvien viaxeros a otros destinos turísticos, *

Receptores: les que reciben y acueyen a los turistes procedentes del esterior.

  • Emisores-receptores: aquelles que realicen dambes funciones.

Otres empreses rellacionaes editar

Hai otres munches empreses rellacionaes col turismu direuta o indireutamente, como les d'ociu (cines, teatros), d'entretenimientu (parques temáticos, d'atraiciones) y de diversión (casinos, hipódromos). Tamién empreses d'equipamientu d'hostelería (maquinaries, menaxe), artículos de viaxe (maletes, bolsos), publicaciones especializaes (revistes, guíes turístiques), etc.

Organizaciones internacionales rellacionaes col turismu editar

 
Sede central de la Organización Mundial del Turismu en Madrid, España.

Efeutos del turismu editar

Efeutos económicos editar

Son bien relevantes debíu al nivel de negociu que representa.[48] Según la OMT el volume de sector turísticu nel 2003 yá representaba aproximao'l 6 % de les esportaciones mundiales de bienes y servicios; Esta cifra representaba'l 30 % de la esportación de servicios. Estos fluxos económicos debíos al turismu afecten tantu en términos macroeconómicos como microeconómicos tantu nes zones emisores como nos receptores (anque especialmente néstes). Les repercusiones económiques del turismu pueden clasificase nes siguientes:

Dependencia de la situación económica xeneral editar

La demanda turística depende sobremanera de la fuerte situación económica de los países avanzaos. Cuando la economía crez tamién de normal crez el dineru disponible de la población. Y una parte importante d'esti dineru disponible pola población gastar nel turismu, particularmente nes economíes en desenvolvimientu. Una retracción económica de normal amenorga'l gastu turísticu.

Polo xeneral la crecedera de los desplazamientos turísticos sigue claramente los enclinos de crecedera económica midíes pol PIB. Los años en que la crecedera económica mundial entepasa'l 4 %, la crecedera del volume turístico tiende a ser mayor y los años nos que'l PIB ye menor el turismu crez inclusive menos. Nel periodu 1975-2000 el turismu amontóse una media d'un 4,6 % añal.

Emplegu editar

El turismu rique una considerable mano d'obra y, sobremanera, el caltener una reserva de trabayadores especializaos. El sector turísticu ocupa alredor d'un 10 % de la población activa del mundu, non solo n'emplegu direutu sinón tamién n'indirectu. El problema que plantega'l turismu con respectu al emplegu ye la fuerte estacionalidad, pos un gran númberu de puestos de trabayu creyer en temporada alta. Tamién el volume turístico depende en gran midida de la situación macroeconómica.

Amás esti emplegu presenta unes condiciones particulares. Por casu n'España, en según l'INE nel 2004 el sector turísticu en rellación cola media d'área de servicios tenía un salariu mediu inferior, una estabilidá d'emplegu menor y una participación mayor de la muyer. Tamién esti tipu d'emplegu constitúi una parte más importante de los gastos empresariales (con una tasa del 64,7)[ensin referencies] y la menor tasa de valor añedíu (43,7).[ensin referencies]

Tanta ye la importancia actual del turismu qu'en dellos países esiste la carrera universitaria y estudios de posgráu dedicaos al turismu.

Producción editar

El turismu supón nos países eminentemente turísticos un pesu específicu eleváu nel so PIB, por casu n'España según el INE representó un 11 % del PIB en 2004 con una facturación de 91 988,7 millones d'euros, de los cualos el 41 346,3 millones (un 4,9 % del PIB) correspuenden a lo que se denomina turismu receptor (d'orixe internacional).

Presión inflacionista editar

Al amontase los precios na temporada alta nos nucleos receptores, automáticamente afecta a tola población de la zona. Hai una ufierta monetaria escesiva, polo que la demanda ta dispuesta a pagar más polos arriendos, salarios, etc.

Distribución de la renta editar

El turismu tien un efeutu multiplicador y equilibrador nos países desenvueltos, yá que al xenerar emplegu mengua en cierta midida les diferencies económiques ente la población.

Tasa de cambéu editar

El valor internacional del mercáu de divises tien una incidencia direuta sobre'l turismu, pos una baxada o xubida de les distintes divises repercute positiva o negativamente nel númberu de turistes nes distintes zones. Per otra parte cuantos más turistes entren más xube la moneda llocal del país repercutiendo d'esta manera nel mercáu de divises.

Fiscales editar

Animar a construyir macro-complexos turísticos de los cualos l'Estáu va cobrar impuestos d'estes millonaries inversiones inmobiliaries.

Sobre la balanza de pagos editar

Los países receptores esporten turismu porque, anque en realidá recibir, tratar d'un productu d'esportación solo que consumíu nel llugar de producción. Los ingresos por turismu aumenten en rellación a los pagos, polo tanto la balanza vese beneficiada. Amás tien un efeutu positivu nes esportaciones d'otros bienes, pos promociona los productos locales al traviés de los turistes que los conocieron in situ.

Inversiones públiques editar

El desenvolvimientu de les zones turístiques crea inversiones per parte de les Alministraciones Públiques n'infraestructures (aeropuertos, carreteres, etc.) p'afaer la ufierta turística a la demanda. Amás enguapécense y ameyoren les ciudaes (parques, llimpieza,...)por que sían prestosos pal turista. Tou ello nun fai sinón ameyorar la vida del ciudadanu y l'estancia del turista nel llugar de destín.

Efeutos culturales editar

 
Una lleición d'historia nel muséu en Biecz, Polonia

El turismu pon en contautu a distintes cultures: la local y receptora cola forana o emisora. Esto supón un intercambiu de pautes de conducta, formes de vida, vezos de diversa índole (gastronómicos, llingüísticos, estéticos, etc.). Esti efeutu, anque positivu n'ocasiones, puede aportar a perxudicial pa la población autóctona, yá que pueden perder la so identidá al intentar afaese a los gustos y tradiciones del visitante (por casu l'artesanía de los Massai en Kenia camudó'l so colores tradicionales afaciéndose al gustu del turista). Ente los efeutos culturales del turismu destaquen los siguientes:

Alteración de les estructures sociales editar

Na zona turística, les consecuencies deriven de la introducción dende fora d'una nueva realidá sociocultural a la cual tantu la población indíxena como'l so sistema social tienen qu'afaese. La primer adautación consiste en desenvolver una clase encargada de tratar a los foresteros. Esto refléxase na estructura llaboral local nuna espansión de los servicios. Los turistes han de ser tresportaos, agospiaos, ayudaos en munchos problemes que surden y hai qu'aprovi-yos d'actividaes recreatives. Estes consecuencia primaries del turismu van dir acompañaes de cutiu de conflictos psicolóxicos y sociales.

Aculturación editar

El modelu de aculturación puede aplicase al contautu ente turistes y anfitriones. Esti módelo esplica que cuando dos cultures entren en contautu caúna de los dos tiende a asemeyase en parte a la otra por aciu un procesu de préstamu. Nel casu del turismu ye carácteristico qu'esti procesu de préstamu sía asimétricu. Los turistes tienen menos probabilidaes de tomar determináu elementos de los sos anfitriones. Esto provoca una cadena de tresformamientos na comunidá de la zona turística pa convertise en daqué cada vez más paecíu a la cultura de los turistes. Mientres esta interacción el turista de cutiu alteria la so conducta cuando ta lloñe del so país y los sos anfitriones van aprender de cutiu una serie de papeles destinaos a encaxar colos gustos de los visitantes. El turista de cutiu desea arriquecer tou lo posible'l so viaxe y el so tiempu d'ociu. Los motivos del turista van reflexase les sos mires y na so conducta na zona turística.

Meyor conocencia d'otres sociedaes y mentalidaes editar

Poro, mayor tolerancia y respetu escontra otru costumes, lo qu'evitaría fenómenos racistes y xenófobos. Gran parte de munchos tracamundios culturales surden de la inorancia d'estos (p. ex., ritos, creencies, mitoloxíes), el conocer les sos razones y velos impliquen una mayor tolerancia. Un turista que creció con estereotipos puede tener un cambéu de paradigmes cuando conoz una cultura distinta.

Estrecha los llazos d'entendimientu ente estaos editar

El turismu favorez la paz y l'entendimientu afiguráu na firma de convenios d'amistá ente países que caltienen rellaciones basaes nos sos fluxos turísticos.

Favorez l'aprendizaxe d'idiomes estranxeros editar

Non yá los turistes que viaxen intenten aprender el idioma del país al que van, sinón que nel país receptor fáense esfuercios por aprender la llingua de los países emisores p'atender meyor a los turistes. L'alquisición d'una segunda llingua de cara a l'actividá turística suel tener por resultancia una mayor movilidá económica.

Efeutos nes actividaes artesanales editar

En dellos casos (Bali, Kuna Yala) el turismu sirvió pa refaer el comerciu de les artesaníes de forma tradicional, al brinda-yos una espansión del so mercáu y l'allugamientu de productos indíxenes en places a los qu'antes nun teníen accesu, basáu principalmente na promoción de los sos productos.

Sicasí tamién se desenvuelve una degradación de la estética a que da llugar la comercialización de caxigalines al traviés de tiendes d'intereses y souvenirs de cutiu de fabricación non indíxena, que pola so naturaleza mesma queda claro que dichos productos yá nun son consideraos una artesanía, pero que sicasí xeneren una competencia deslleal pa los artesanos.

Efeutos sociopolíticos editar

El turismu ye una actividá económica más, polo que tien d'esistir un control públicu en materia de fiscalidá, seguridá, etc.

  • Desenvolvimientu turísticu: el desenvolvimientu del turismu en gran escala rique con frecuencia la participación del gobiernu central que ye l'únicu dotáu del poder necesariu p'ameyorar la competitividá a nivel internacional pola popularidá turística para lo que de cutiu hai d'ufiertar concesiones importantes. Amás son los únicos capaces de llograr asignaciones turístiques de los fondos de la ONX o d'otros gobiernos.
  • Control en materia de llexislación: créanse lleis que regulen les actividaes turístiques, especialmente en materia de sanidá, fiscalidá, etc.
  • Control monetariu del capital qu'entra y sale del país.
  • Control sanitariu: contrólense les vacunes que se precisen pa visitar ciertos países, según les que se-yos esixen a ciudadanos procedentes de país de riesgu.
  • Midíes de proteición del ambiente: anguaño la conciencia económica de los gobiernos llevó a una proteición continua del mediu porque la naturaleza ye la materia primo del turismu y si nun se curia va afectar negativamente al turismu futuru. Les Alministraciones Públiques suelen desenvolver polítiques de sostenibilidá que velen por una planificación ordenada que respete la cadena ecolóxica.

Tamién hai otru tipu d'efeutos sociopolíticos non rellacionaos puramente col control de les alministraciones públiques.

  • Efeutos teunolóxicos: aquelles sociedaes receptores de fluxos turísticos ardíciense polo xeneral de toles meyores de la teunoloxía al ser solicitada polos visitantes.
  • Efeutos políticos: el turismu puede influyir en cierta midida na política d'un país pos la so mala imaxe internacional puede afectar los fluxos turísticos.
  • Efeutos sociales: la llegada masiva de turistes puede xenerar refugos a ciertes cultures o races.
  • Efeutos ambientales: el desenvolvimientu turísticu traxo fuertes impautos nel medioambiente como la contaminación de ríos, acústica, estética. Anque ente los impautos más importantes cabo citar la perda de la diversidá biolóxica y la llimitación de recursos naturales sobre los cualos asítiase l'actividá turística. Esta sobresplotación de recursos amontóse nos últimos años a niveles non sostenibles. El turismu nun puede funcionar ensin los recursos naturales básicos sobre los que s'asitia yá que la so propia degradación ambiental incide direutamente sobre la so ufierta y puede poner en peligru la mesma actividá turística en si. Por tou ello diversos organismos y convenciones (Axenda 21, ONX) nos últimos años tomaron conciencia de la importancia del caltenimientu de la redolada natural p'aplicar non solo al sector turísticu sinón a tolos ámbitos sociales p'algamar un desenvolvimientu sustentable.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «UNWTO technical manual: Collection of Tourism Expenditure Statistics» páx. 10. World Tourism Organization. Archiváu dende l'orixinal, el 22 de setiembre de 2010. Consultáu'l 26 de marzu de 2009.
  2. Sancho, Amparo (1998). «Unidá 1 El turismu como actividá economica», OMT Organizacion Mundial del Turismu: Introduccion al Turismu. OMT Organizacion Mundial del Turismu, páx. 11. ISBN 978-92-844-0269-4. Consultáu'l 20 de xunetu de 2017.
  3. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: turismu
  4. WTO Tourism Highlights 2016.
  5. Die ehre vom Fremdenverkehr, 1930.
  6. Hunziker, Walter & Kurt Krapf, Fundamentos de la Teoría Xeneral del Turismu, 1942.
  7. Ledesma, Miguel (2016). Periodismu turísticu: munchos principios y dalgunos finales. Buenos Aires: Miguel Ledesma, páx. 14. ISBN 9789873396892.
  8. 8,0 8,1 8,2 Organización Mundial del Turismu (2009). «Barómetru OMT del Turismu Mundial, xineru 2009» (inglés). UNWTO. Consultáu'l 12 de xineru de 2009. Volume 6 Non. 2
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 9,5 9,6 9,7 Organización Mundial del Turismu. «UNWTO World Tourism Barometer, April 2010 - Interim Update» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 20 d'ochobre de 2010. Consultáu'l 29 d'agostu de 2010.
  10. 10,0 10,1 Organización Mundial del Turismu. «UNWTO World Tourism Barometer January 2010» (inglés). Consultáu'l 18 de marzu de 2010. Volumem 8 Non. 1
  11. 11,0 11,1 «UNWTO World Tourism Barometer» (n'inglés). UNWTO World Tourism Barometer (Organización Mundial del Turismu) 11 (1). Xineru 2013. http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/pdf/unwto_barom13_01_jan_excerpt_0.pdf. Consultáu'l 9 d'abril de 2013. 
  12. «China - the new number one tourism source market in the world» (inglés). Organización Mundial del Turismu (4 d'abril de 2013). Consultáu'l 9 d'abril de 2013.
  13. «UNWTO Tourism Highlights, 2008 Edition» (inglés). Organización Mundial del Turismu. Consultáu'l 18 d'agostu de 2009.
  14. 14,00 14,01 14,02 14,03 14,04 14,05 14,06 14,07 14,08 14,09 «UNWTO Tourism Highlights - 2011 Edition» (inglés). Organización Mundial del Turismu (xunu de 2011). Consultáu'l 26 de setiembre de 2011.
  15. 15,0 15,1 «Panorama OMT del turismu internacional, edición 2012». Organización Mundial del Turismu (xunu de 2012). Archiváu dende l'orixinal, el 14 de payares de 2012. Consultáu'l 22 de setiembre de 2012.
  16. parque nacional-mas-visitáu-en-espana-en-2011/ El Parque Nacional más visitáu n'España en 2011
  17. El parque nacional más visitáu d'Europa y el segundu del mundu Archiváu el 24 de setiembre de 2010 na Wayback Machine.
  18. 18,0 18,1 18,2 «UNTWO Tourism Highlights 2010 Edition» (inglés). Organización Mundial del Turismu. Archiváu dende l'orixinal, el 7 de xunu de 2013. Consultáu'l 7 de payares de 2010. Clicar nel enllaz "UNWTO Tourism Highlights" p'aportar al informe en pdf.
  19. «UNWTO Tourism Highlights, 2009 Edition» (inglés). World Tourism Organization. Archiváu dende l'orixinal, el 10 de xunetu de 2007. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2009. Clicar nel enllaz "UNWTO Tourism Highlights" p'aportar al informe en pdf.
  20. turismu-en-Mexico.pdf Méxicu, gran visión.
  21. Méxicu, educación pal sieglu XXI.
  22. 22,0 22,1 22,2 22,3 Carmen Altés. «El turismu n'América Llatina y el Caribe y l'esperiencia del BID, Paper Series ENV-149». Bancu Interamericano de Desenvolvimientu. Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  23. Jennifer Blanke y Thea Chiesa, Editors. «Travel & Tourism Competitiveness Report 2009» (inglés). World Economic Forum, Geneva, Switzerland. Archiváu dende l'orixinal, el 19 d'abril de 2009. Consultáu'l 7 de marzu de 2009. Ver Resume Executivu, Tabla 3: Les Américas
  24. «Travel & Tourism Competitiveness Report 2009. Country Profiles» (inglés). World Economic Forum, Geneva, Switzerland. Archiváu dende l'orixinal, el 14 de payares de 2010. Consultáu'l 7 de marzu de 2009. Consultar cualquier país nel "2.1 Country Profiles" pol nome de la llista
  25. United Nations. «UNData. Country profiles» (inglés). Consultáu'l 9 d'agostu de 2008. Población per país envalorada pa 2007 (busque'l perfil de cada país)
  26. 26,0 26,1 Organización Mundial del Turismu. «Dato Tourism Market Trends, Annex 12, 2006 Edition» (inglés). Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  27. 27,0 27,1 Jennifer Blanke and Thea Chiesa, Editors. «Travel & Tourism Competitiveness Report 2011» (inglés). World Economic Forum, Geneva, Switzerland. Consultáu'l 14 de marzu de 2011.
  28. 28,0 28,1 «Global Destination Cities Index». Mastercard. Consultáu'l 17 de mayu de 2014.
  29. 29,0 29,1 The Hopeful Traveller (28 d'ochobre de 2011). «Top 50 World's Most Visited Tourist Attractions by Travel + Leisure» (inglés). Consultáu'l 24 de xunetu de 2015.
  30. The Hopeful Traveler (29 de xunetu de 2007). «Top 50 Most Visited Tourist Attractions by Forbes» (inglés). Consultáu'l 28 de marzu de 2008.
  31. Melani, María Emilia (2006). Humedal y turismu sustentable. Estudiu de casu: Llaguna de Chascomús..  p. 55. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3294. Consultáu'l 26 de setiembre de 2014. 
  32. Cataldi, Zulma; Bombelli, Enrique C.; Fernández, Sandra; Di Pierro, Valeria; Barberis, J. Guillermo; Bertoncello, Rodolfo (2012). «TIC y turismu rural. Les redes sociales d'entamadores y viaxeros de Turismu Rural como oferentes y demandantes de servicios turísticos.». XIV Workshop d'Investigadores en Ciencies de la Computación:  páxs. 903-907. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/19327. Consultáu'l 26 de setiembre de 2014. 
  33. Bonavita, Laura (2005). Turismu deportivu.  p. 41. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3295. Consultáu'l 26 de setiembre de 2014. 
  34. Mirande, Leandro Oscar (2010). Turismu social. La ciudá d'Azul como destín p'alumnos d'escueles rurales..  p. 66. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3260. Consultáu'l 26 de setiembre de 2014. 
  35. «destinos-turisticos-favoritos Copia archivada». Archiváu dende l'destinos-turisticos-favoritos orixinal, el 15 de xineru de 2013. Consultáu'l 19 d'avientu de 2012.
  36. Juan Ramón Plana, 1999: Los suaños vienden más, el viaxe d'incentivu, una bomba del márketing en Fernando Bayón (Ed.) “50 años del turismu español, un analís histórico y estructural”, páxs. 686-692, Edita Centru de Estudio Ramón Areces, Madrid, ISBN 84-8004-372-5
  37. Tovar-J, G.; Díaz, Y.; Rojas, B.; Aldana, D. (2009).Sistematización d'Esperiencies de Turismu Científicu Social nel estáu Lara. MC Editora, Barquisimeto, Venezuela
  38. 38,0 38,1 38,2 38,3 Juan Pons, Empieza la era del turismu espacial, nᵘ269 d'Avión Revue, Motor Press Ibérica, Madrid, payares de 2004
  39. Carl Sagan, Un puntu azul maciu, Editorial Planeta, Barcelona, 1996, ISBN 84-08-01645-8
  40. Pragamata Astru, nᵘ132 de Revista Quo, Grupu Hachette Filipacchi, Madrid, setiembre de 2006
  41. turismu nuclear-poner de-moda_a14024.html
  42. [1]
  43. [2]
  44. turismu sexual/#
  45. [3]
  46. [4]
  47. Cestur. «Estudio Estratéxicu de Viabilidá del Segmentu de Turismu Cinexéticu en Méxicu». Secretaría de Turismu. Consultáu'l 25 de febreru de 2017.
  48. Porto, Natalia (2004). Economía del turismu. Un enfoque dende la teoría del comerciu internacional,.  p. 234. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3370. Consultáu'l 26 de setiembre de 2014. 

Enllaces esternos editar