Modúbar de la Emparedada

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Modúbar de la Emparedada ye una llocalidá y un conceyu[2] español, perteneciente a la provincia de Burgos, na Comunidá Autónoma de Castiella y Llión. Asitiáu na contorna d'Alfoz de Burgos, el conceyu pertenez tamién al partíu xudicial de Burgos.

Modúbar de la Emparedada
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Modúbar de la Emparedada (es) Traducir Sebastián Sardina Gallo
Nome oficial Modúbar de la Emparedada (es)[1]
Códigu postal 09620
Xeografía
Coordenaes 42°15′36″N 3°39′35″W / 42.26°N 3.6597222222222°O / 42.26; -3.6597222222222
Modúbar de la Emparedada alcuéntrase n'España
Modúbar de la Emparedada
Modúbar de la Emparedada
Modúbar de la Emparedada (España)
Superficie 11.75 km²
Altitú 886 m
Llenda con Carcedo de Burgos, Revillarruz, Sarracín, Saldaña de Burgos y Cardeñadijo
Demografía
Población 777 hab. (2023)
- 376 homes (2019)

- 319 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.22% de provincia de Burgos
0.03% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 66,13 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
modubardelaemparedada.es
Cambiar los datos en Wikidata

Datos xeográficos editar

Ta asitiáu[3] nel valle del ríu Modúbar (‘redondu’ n'árabe) y atópase a unos 14 km de la capital de provincia en direición a Soria. A los sos lladrales el monte Altotero (1.009 m) y los altos de Ribamarina (923 m) y Campanariu (1.021 m). Entiende tamién la llocalidá de Cojóbar.

  • Situación xeográfica: N 42º15,7'; O 3º39,5'
  • Superficie: 11,75 km²
  • Población: 620 habitantes (2016).
  • Altor: 890 m
  • Xentiliciu: Modubeos o Modubeños. Tamién los conoz popularmente como «ahorcacristos».

Xeomorfoloxía editar

Dende'l puntu de vista xeolóxicu pertenez al Periodu Terciariu miocenu (menos recién), de 25 millones d'años a 11 millones d'años p'acá. Altérnense los materiales caliares, magrizos, pudinges y margas. El clima ta marcáu pola continentalidad, consecuencia de la elevada altitú. Iviernos duros y enllargaos y branos secos. Precipitaciones que bazcuyen alredor de 450 mm. Predomina una vexetación de carbayu nel monte y chopos, sauces y frutales nel valle. La so economía básase nes actividaes primaries (cebera), industria (fábrica de piensos en Cojóbar) y servicios (construcción y restauración principalmente).

Xardinos Europeos editar

Proyeutu de xardín integráu na iniciativa Interreg III, contempla llantar unos 1.000 árboles en nueve hectárees d'una escombrera y acondicionar un tramu de la vía ferrial Santander-Mediterraneu, con participación d'otres llocalidaes d'España, Portugal y Francia.

Realizar en delles fases: Planificación, xornaes de trabayu na rede de xardinos, contautu con entidaes el suroeste européu, intercambiu d'árboles y plantíu, execución de mini-infraestructures, actividaes de promoción con páxina web [2], campu de trabayu nuevu, celebración del Seminariu Internacional sobre Recuperación d'Espacios Degradaos, Taller Internacional sobre Soluciones pal futuru de la Rede de Xardinos y publicación: Árboles melecinales del Suroeste Européu.

Historia editar

Poco se conoz de los sos oríxenes, anque cabo pensar que los árabes guardaron la so nacencia al dar nome al "Ríu Modúbar" (n'árabe, مدور mudawwar, que significa "redondu"[4]) o según otros autores, como'l Cronista Oficial de la Provincia Fray Valentín de la Cruz tratar d'una pallabra prerromana referida a "montículos de tierra". Tocantes al so apellíu "Emparedada", diz la lleenda que ta tomáu d'una rica señora que foi acoyida en declarándose la peste y curada ente parés de la Ilesia, anque nesta tema discrepa tamién l'historiador atribuyendo esti apellíu a una deformación de "Emperador" referíu al Rei Alfonsu VI.

Conócense restos arqueolóxicos prehistóricos nel Altotero.

Tres la desapaición del so pobláu (Quintana de los Coxos o Quintanilla de los Coxos) pasó los sos bienes y tierres a la comunidá. Alministrativamente y como barriu, forma parte del Pueblu Cojóbar.

Llugar que formaba parte del Alfoz y Xurisdicción de Burgos nel partíu de Burgos, unu de los catorce que formaben la Intendencia de Burgos mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833, tal como se recueye nel Censu de Floridablanca de 1787. Tenía xurisdicción de realengu con alcalde pedáneo.

A los Modubeos o Modubeños conózse-yos como «ahorcacristos» (paez ser que tres una romería dexaron colgáu a un carbayu la Cruz de Cristu, pa salvar de feroz nube los pelleyos de vinu que tamién portaben en procesión).

Monumentos editar

Fiestes llocales editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Códigu INE 221
  3. Wikimapia, [1]
  4. José María Calvo Baeza, Nomes de llugar españoles d'orixe árabe, Madrid: Darek-Nyumba, 1990.

Enllaces esternos editar