L'eutiquianismu o monofisismu (del griegu μόνος, monos, «unu», y φύσις, physis, «naturaleza») ye una doctrina teolóxica que sostién qu'en Xesús namái ta presente la naturaleza divina, pero non la humana.

Monofisismu
movimientu relixosu
cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata

El dogma definíu en Calcedonia y calteníu pola Ilesia ortodoxa y la Ilesia católica sostién qu'en Cristu esisten dos naturaleces, la divina y l'humana «ensin separación» y «ensin tracamundiu», según el símbolu niceno-constantinopolitano. Sicasí, el monofisismu caltién qu'en Cristu esisten los dos naturaleces, «ensin separación» pero «confundíes», de forma que la naturaleza humana piérdese, absorbida, na divina.

Orixe del monofisismu editar

El monofisismu tien el so orixe nes disputes cristolóxiques que tuvieron llugar n'Oriente mientres el sieglu IV, de resultes de la postura ortodoxa fita nel Segundu Conceyu Ecuménicu, celebráu en Constantinopla en 381 y que, pa condergar el arrianismu, caltenía la igualdá d'esencia ente'l Padre y el Fíu. Darréu, Nestorio, como Patriarca de Constantinopla, y la escuela teolóxica d'Antioquía, defenden qu'en Xesucristu esisten dos persones, la divina y l'humana, que tán totalmente separaes (nestorianismu). Esto sería refutado nel Conceyu d'Éfesu del añu 431.

Frente a esta postura álcense Cirilo d'Alexandría, como Patriarca d'Alexandría y la escuela filosófica de dicha see patriarcal, que afirmen que Xesucristu ye una persona na cual esisten dos naturaleces, la divina y l'humana, que nun tán dixebraes.

La disputa, que nun ye namái relixosa, sinón tamién política, al tar detrás d'ella la supremacía patriarcal de Constantinopla o d'Alexandría, obliga al papa Celestín I a convocar un sínodu que se celebra en Roma en 430 y que conderga les tesis de Nestorio aprobando les de Cirilo, que sostién qu'en Xesucristu nun hai dos persones sinón solo una na que los sos dos naturaleces nun tán dixebraes.

Ante la condena, Nestorio convence al emperador Teodosio II por que convoque un conceyu que ponga fin a la discrepancia ente los nestorianos y los cirilistas.

Dichu conceyu celebrar n'Éfesu, Anatolia, en 431 y constitúi el Tercer Conceyu Ecuménicu en que la so primer sesión, aprovechando l'ausencia de Nestorio y de los sos representantes, Cirilo consigue l'aprobación d'un decretu nel que se conderguen les tesis nestorianas y consigue la escomunión del patriarca constantinopolitano.

Cuando los nestorianos lleguen al conceyu celebren una asamblea na que conderguen les tesis cirilistas y escomulguen de la mesma a Cirilo.

Ante esta situación l'emperador Teodosio II opta por encarcelar y declarar depuestos a Cirilo y Nestorio, anque darréu, ye persuadíu polos legaos papales por qu'aceptara les tesis de Cirilo y lliberara a los dos patriarques, volviendo Cirilo a Alexandría y retirándose Nestorio a un monesteriu de Antioquía.

Con este conceyu nun se llegó sicasí a una solución, una y bones el problema siguiría esistiendo y tendría una nueva activación cuando, tres la muerte de Cirilo, l'abá alexandrín Eutiques (378454) lleva al estremu les idees d'aquél al afirmar amás que, dempués de la Encarnación, la humanidá de Cristu ye n'esencia distinta a la nuesa (Monofisismu).

Esta nueva postura obliga a la celebración, en 449, d'un nuevu conceyu n'Éfesu presidíu por Dióscoro, socesor de Cirilo, quien, negándose a almitir a los legaos del papa Lleón I y a los teólogos antioquenos más importantes, llogra que se reconoza'l monofisismu como la doctrina oficial de la Ilesia.

El papa Lleón nun reconoció la resultancia de dichu conceyu, al que se va referir non como concilium sinón como latrocinium (Lladroniciu d'Éfesu), y va convocar col sofitu de la emperatriz Pulqueria y el so home Marcianu el Cuartu Conceyu Ecuménicu que celebráu en Calcedonia en 451, va deponer a Dióscoro, va condergar como herética la doctrina monofisita y va establecer los cuatro axetivos qu'establecen la ortodoxa tanto frente a los herexes monofisitas: inconfuse y inmutabiliter, como a los herexes nestorianos: indivise y inseparabiliter.

Iglesias monofisitas actuales editar

Sicasí, la condena nun foi aceptada poles congregaciones exipcies, polo que'l Patriarca d'Alexandría Timoteo Eluro nel 457 refugó'l conceyu y escomulgó al Papa y al restu de los Patriarques dando orixe a la Ilesia copta.

Los unviaos armenios, que llegaron tarde al Conceyu, tampoco aceptaron la condena surdiendo la Ilesia apostólica armenia.

Delles comunidaes en Siria tamién taben contra Calcedonia, polo que darréu mientres la dómina de Xustinianu estes comunidaes fueron entamaes y lideraes por Jacobo Baradeo de Edesa, amigu de la emperatriz Teodora, fundando la Ilesia Jacobita (tamién llamada Siriaca).

La Ilesia ortodoxa malankara que forma parte de la Ilesia Jacobita, xunto a la Ilesia copta etíope y la Ilesia copta eritrea que pertenecen a la Ilesia copta tamién siguen doctrines monofisitas.

 
Desenvuelvo de los grupos cristianos dende'l cristianismu primitivu.

Iglesias en comunión con Alexandría editar

Ye dicir qu'acepten la primacía del Papa d'Alexandría.

Iglesias que nun tán en comunión col Papa d'Alexandría editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar