Teodora (en griegu: Θεοδώρα, c. 500-28 de xunu de 548), emperatriz bizantina y esposa de Xustinianu I. Goció de gran popularidá y poder. Ye santa na Ilesia ortodoxa, al igual que'l so home, y siendo el so santu'l 14 de payares. Teodora ye, quiciabes, la muyer más influyente y poderosa na historia del Imperiu bizantín. Delles fontes mentar como emperatriz reinante xunto con Xustinianu I, siendo correxente.

Teodora
emperador bizantino (es) Traducir

9 agostu 527 - 28 xunu 548
Eufemia - Sofía
Vida
Nacimientu Xipre[1], Siria[2] y Paflagonia[3]circa 500
Nacionalidá Bandera de Imperiu bizantín Imperiu Bizantín
Muerte Constantinopla28 de xunu de 548 (47/48 años)
Sepultura ilesia de los Santos Apóstoles
Causa de la muerte cáncanu de mama
Familia
Padre Acacius
Casada con Xustinianu I [4]
Fíos/es Ioannes (en) Traducir
Hermanos/es
Pueblu dinastía Justiniana (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes griegu antiguu[5]
Oficiu baillarinamimu
Santoral
14 de payares
Creencies
Relixón monofisismu
Cambiar los datos en Wikidata

Historiografía editar

Les principales fontes históriques sobre la so vida son les obres de Procopio, contemporaneu so, escriba del xeneral Belisario. Sicasí, l'historiador ufiertó tres representaciones contradictories de la Emperatriz. Na Historia de les Guerres, carauterizar como una emperatriz influyente y llena de coraxe. Dempués, escribió la Historia secreta, que nun foi publicada nel momentu d'acabala. La obra revela a un autor qu'aportó fondamente desilusionáu col emperador Xustinianu, la Emperatriz ya inclusive col so patrón Belisario. Xustinianu ye carauterizáu como cruel, corruptu, gastiegu ya incompetente; de Teodora fai una semeya detallao y escitante de vulgaridá y lluxuria insaciable, combináu con mal xeniu y calculada maldá; Procopio inclusive clama que dambos yeren demonios que les sos cabeces ver abandonar los sos cuerpos y analayar por palaciu de nueche. Sobre los edificios, escritu coles mesmes que la Historia secreta, ye un panexíricu que representa a Xustinianu y a Teodora como una pareya pía con tonu adulatorio. Amás de la so piedá, la so guapura ye descomanadamente allabada. Anque Teodora yá morriera a la de publicar esta obra, Xustinianu siguía vivu, y probablemente encargar.[6]

El so contemporaneu Juan d'Éfesu escribe alrodiu de Teodora na so obra Vides de los santos orientales. Menta una fía illexítima que nun nomó Procopio.[7]

Otros historiadores presenten información adicional de la so vida. Teófanes el Confesor menta delles otres rellaciones familiares de Teodora non mentaes por Procopio.

Miguel el Siriu, na Crónica de 1234 y Chigre-Hebraeus asitien la so nacencia na ciudá de Daman, en Siria. Contradicen a Procopio faciendo a Teodora la fía d'un sacerdote, entrenada nes pías práutiques del monofisismu dende la so nacencia. Estes son fontes miafisitas tardíes que recueyen la so descripción ente miembros del so credo. Los miafisitas tendieron a considerar a Teodora como unu de los suyos, y puede ser inventáu como una forma d'ameyorar la so reputación. Tamién entren en conflictu con dicir por Juan d'Éfesu, contemporaneu miafisita.[8] Estes fontes suelen ser tornaes en favor de la versión de Procopio.[7]

Primeros años editar

Teodora, acordies con Michael Grant, yera descendiente de xipriotes.[9] Sicasí, hai dellos nicios alrodiu del so posible llugar de nacencia. Acordies con Miguel el Siriu, el so orixe tuvo llugar en Siria; Nicéforo Calixto asitiar en Xipre, ente que Jorge Codinos en Patria defende que nació en Paflagonia. L'orixe xipriota de Teodora puede ponese en dulda por cuenta de que, como esplica Gibbon (Decadencia de Roma), naquella dómina munches prostitutes veníen de Xipre y por ello la pallabra xipriota yera equivalente a meretriz.

Tocantes a la fecha, considérase que nació nel 500 d. C. El so padre, Acacio, yera un entrenador d'osos de la facción Azul nel hipódromu de Constantinopla. La so madre, que'l so nome nun quedó rexistráu, yera baillarina y actriz.[10] Los sos padres tuvieron dos fíos más, llamaes Komito y Anastasia.[11] Dempués de la muerte del so padre, la so madre mandó a les fíes llevar guirlandes al hipódromu y presentar como suplicantes na facción Azul. Dende entós Teodora sería siguidora de la mentada facción.[11]

Juan d'Éfesu y Procopio –nel so Historia secreta- rellaten que Teodora siguió dende bien temprana edá l'exemplu de la so hermana Komito y trabayó nun chamizu de Constantinopla ufiertándose a homes de baxa mena; dempués convirtióse n'actriz.[12]

Lynda Garland en Byzantine empresses: women and power in Byzantium (1999) resalta que paecía haber poques razones pa creer que trabayó nun chamizu "empobináu por un proxeneta". Trabayar como actriz na so dómina n'ocasiones incluyía "indecentes exhibiciones nel escenariu" y otorgar servicios sexuales fora d'él. No que Garland llapada "sórdido negociu d'entretenimientu na capital", Teodora ganóse la vida por aciu una combinación de les sos habilidaes teatral y sexual.[8] Según Procopio, Teodora saltó a la fama cola so representación de Leda y el Cisne, onde s'esnudaba más allá de lo que la llei dexaba, xaciendo nel suelu mientres dellos asistentes espardíenlu grano sobre'l cuerpu y dempués delles oques picotiar, ente que ella asonsañaba que la violaben.

Mientres esti tiempu como actriz conoció a la esposa de Belisario, Antonina, que sería la so amiga mientres tola vida. Con 16 años, viaxó hasta'l Norte d'África, como compañera d'un oficial siriu llamáu Hecebolo ente que él dirixíase escontra la Cirenaica pa ser el gobernador. Teodora permaneció con él siquier cuatro años antes de tornar a Constantinopla. Abandonada y maltratada por Hecebolo nel camín de vuelta, permaneció por un tiempu en Alexandría, Exiptu. Teodora afirmó que nesa ciudá conoció al patriarca Timoteo III d'Alexandría, quien yera monofisita, y foi nesi tiempu cuando ella convirtióse al monofisismu. Dende Alexandría dirixir a Antioquía, onde conoció a una baillarina de la facción Azul, Macedonia, quien yera, quiciabes, informante de Xustinianu I.

Teodora tornó a Constantinopla nel 522 y abandonó la so antigua manera de vida, estableciéndose como filandera nuna casa cerca del palaciu. La so guapura, inxeniu y el so calter bonal y risondero atraxeron l'atención de Xustinianu, que quixo casase con ella. Sicasí, nun podía ser: él yera l'herederu del tronu del so tíu, Justino I, y la Llei Romana de la dómina de Constantín I evitaba'l matrimoniu d'actrices con oficiales gubernamentales. Eufemia, esposa de Justino I, a quien-y cayía bien Xustinianu y nunca-y negaba nada, tuvo en contra d'esti matrimoniu con una actriz. Sicasí, Justino tenía-y enforma ciñu a Teodora. Nel 525, cuando Eufemia morrió, Justino esanició esa llei, y Xustinianu pudo casase con Teodora. Nesti momentu, ella yá tenía una fía que'l so nome perder. A pesar de la maternidá, los sos munchos escesos y penosos viaxes siguía calteniendo una gran guapura. Aparentemente, Xustinianu trató a esta fía y al fíu de la mesma Atanasio como dafechu llexítimos,[13] anque delles fontes nun se ponen d'alcuerdu alrodiu de si Xustinianu yera realmente'l padre de la moza.

Poder de mancomún editar

 
Emperatriz Teodora y los sos siervos (mosaicu d'Ilesia de San Vital de Rávena, sieglu VI).

Disturbios de Niká editar

Teodora probar a sigo mesma como una pervalible y apta gobernante mientres los Disturbios de Niká. Había dos facciones polítiques nel Imperiu, los Azules y los Verdes, quien empezaron un disturbiu en xineru de 532 mientres una carrera de carros nel hipódromu. El disturbiu provenía de munches quexes, dalgunes alrodiu de les mesmes aiciones de Xustinianu y Teodora.[14] De los distintos partíos o grupos que pertenecíen nel estadiu baxu distintos colores, Teodora siempres recordó qu'ella y les sos hermanes fueron refugaes pol partíu de los "verdes" (los cualos tampoco quixeron dar al so padrasto el puestu de adiestrador d'osos), ente que los "azules" aceptar nes sos files¹. Los agitadores, con toa probabilidá "verdes", prendieron fueu a munchos edificios públicos, incluyendo la ilesia de Hagia Sofia, y proclamaron un nuevu emperador, Hipatio, el sobrín del anterior emperador Anastasio I. Incapaz de controlar a les mases, Xustinianu y los sos oficiales preparar pa fuxir. Nun alcuentru del conseyu gubernamental, Teodora criticó la fuxida del palaciu y sorrayó el significáu de daquién que muerre como rexente a pesar de vivir como exiliáu o escondíu, diciendo que "la púrpura ye un escelente balobru", significando esta frase que ye meyor morrer como un emperador que llucha pa defender y caltener el so tronu en llugar de fuxir asustáu y vivir nel exiliu.

El so discursu tayante convenció-yos a toos, incluyendo al propiu Xustinianu, quien tuviera preparando les sos coses pa fuxir. Como resultancia, Xustinianu ordenó a les sos tropes lleales, lideraes por dos oficiales, Belisario y Mundus, qu'atacaren a los manifestantes nel hipódromu. Los sos xenerales cumplieron les órdenes daes y asaltaron l'hipódromu, matando –según Procopio- aproximao a 30000 rebeldes. A pesar d'afirmar que fuera nomáu emperador polos agitadores al so pesar, Hipatio foi tamién axusticiáu, aparentemente por cuenta de la insistencia de Teodora.[15] Los historiadores tán acordies con que foi'l coraxe de Teodora y la so decisión los que salvaron el reinu de Xustinianu, que nunca escaeció que foi ella quien salvara'l so tronu, colo que'l so gratitud y apreciu creció descomanadamente.

Más allá de Niká editar

Dempués de la revuelta de Niká, Xustinianu y Teodora reconstruyeron y reformaron Constantinopla y convertir na ciudá más arrogante que'l mundu viera en sieglos, construyendo o reconstruyendo acueductos, pontes y más de venticinco ilesies. La mayor d'estes ye Hagia Sofia, considerada la epítome de l'arquiteutura bizantina y una de les maravíes arquiteutóniques del mundu.

Teodora yera bien puntillosa no que respecta al ceremonial de la corte. Acordies con Procopio, la pareya Imperial fizo que tolos senadores, incluyendo a los patricios, postrárense ante ellos namás entrar a la so presencia, y dexó claro que les sos rellaciones cola milicia civil yera la d'amos y esclavos. Tamién supervisaron curioso a los maxistraos, muncho más que los emperadores previos, posiblemente p'amenorgar la corrupción burocrática.

Tamién creó los sos propios centros de poder como Hagia Sofia, la construcción eclesiástica más ellaborada. L'eunucu Narsés, que yá yera mayor, convertir nun brillante xeneral, siendo'l so protexíu. Juan de Capadocia, el xefe de los pañadores d'impuestos de Xustinianu, foi consideráu enemigu de Teodora, por cuenta de la so influencia independiente.

Teodora participó nes reformes llegal y espiritual de Xustinianu, y arreyóse nel aumentu de los derechos de les muyeres. Ente les sos lleis destaca la que prohibía la prostitución forzosa y cerró chamizos que lu incumplíen. Coles mesmes, creó un conventu na parte asiática de los Dardanelos llamáu Metanoia, arrepentimientu, onde exprostitutas podíen caltenese a sigo mesmes. Tamién espandió los derechos de la muyer en casu de divorciu y referentes a la propiedá, instituyó la pena de muerte por violación, prohibió que los ñácaros ensin deseyar fueren abandonaos, dio a les madres derechos de custodia sobre los sos fíos y prohibió l'asesinatu de les muyeres que cometieren adulteriu. Procopio escribió qu'ella taba naturalmente inclinada a ayudar a les muyeres desafortunaes.[16]

De xacíu, la Historia secreta de Procopio presenta una versión distinta de los eventos. Por casu, en llugar de prevenir la prostitución forzosa, diz que Teodora axuntó a unes 500 prostitutes, confinándolas nun conventu como si fora una suerte de chamizu. Esto, según narra, inclusive les llevaba al suicidiu o intentaben escapar, 'al ser tresformaes contra la so voluntá'.

Política relixosa editar

Teodora oponer al sofitu del so home a la Ilesia calcedonia nes lluches en cursu pola predominancia de cada facción.[12] A pesar de pertenecer Xustinianu a la Ilesia ortodoxa, Teodora fundó un monesteriu monofisita en Gálata y aprovió abellugu a los líderes monofisitas que fixeron oposición a la mayoría cristiana ortodoxa n'el mesmu palaciu, como a Severu y al patriarca Antimo I. Antimo foi designáu Patriarca de Constantinopla so la so influencia y dempués de la orde d'escomunión, permaneció escondíu nos cuartos secretos de Teodora mientres doce años, hasta la muerte de la Emperatriz. Cuando'l Patriarca calcedonio Efraín provocó una violenta revuelta en Antioquía, ocho obispos monofisitas fueron convidaos a Constantinopla y Teodora dio-yos la bienvenida y acoyólos nel palaciu Hormisdas, axacente al Gran Palaciu de Constantinopla, que fuera la vivienda de Xustinianu y Teodora antes de convertise n'Emperador y Emperatriz respeutivamente.

N'Exiptu, tres la muerte de Timoteo III, Teodora consiguió ayuda de Dioscoros, el Prefeutu Augusto, y de Aristómaco, el duque d'Exiptu, pa facilitar l'ascensu de Teodosio, un discípulu de Severu, maniobrando asina en contra del so maríu, qu'apostaba por un calcedionio como socesor del Patriarca; pero Teodosio d'Alexandría, inclusive cola ayuda de les tropes imperiales, nun pudo caltenese contra los siguidores calcedonios de Xustinianu y cuando foi exiliáu por Xustinianu xunto con otros 300 monofisitas a una fortaleza en Tracia, Teodora rescató-y y llevó-y al palaciu Hormisdas, onde vivió so la so proteición, y dempués de la so muerte en 548, so la de Xustinianu.

Cuando'l papa Silverio refugó la demanda de Teodora de revocar la anatema del papa Agapito I dirixida al Patriarca Antimo I, dio órdenes a Belisario d'atopar una sida pa destronar a Silverio. Cuando lo consiguió, Vigilio foi asitiáu nel so tronu.

La política de Teodora n'asuntos teolóxicos foi separatista. Puede acotar, como fixeron los calcedonios, que Teodora promovió la herexía y de resultes socavaría la unidá de la cristiandá. Pero ye igualmente xusto reconocer que la política de Teodora retrasó la alienación de la Ilesia ortodoxa.

Otru incidente, qu'amuesa hasta ónde podría llegar Teodora pa burllar al so home en materia relixoso, ye'l casu de Nobatia, nel sur d'Exiptu, que los sos habitantes fueron convertíos al monofisismu nel 540. Xustinianu determinara qu'ellos teníen de ser convertíos a la fe calcedonia y Teodora, otra manera, que teníen de ser monofisitas. Xustinianu faló con misionarios calcedonios de Tebaida por que se presentaren con regalos a Silko, el rei de Nobatia. Pero, al enterase, Teodora preparó los sos propios misioneros y escribió al duque de Tebaida que tendría de retrasar a la embaxada del so maríu por que los monofisitas llegaren antes; de lo contrario, pagar cola so vida. El duque foi lo suficientemente astutu p'atayar al despreocupado Xustinianu, a pesar de la implacable Teodora, y consiguió el so cometíu. Cuando los calcedonios algamaron a Silko, fueron refugaos, porque los de Nobatia yá adoptaren el credo monofisita de Teodosio.

Descendencia editar

Magar nun tuvo fíos col so maríu Xustinianu, antes de conocelo nició dos illexítimos, unu llamáu Juan, xunto a unu de los sos amantes mientres exercía la prostitución[17] y una fía llamada Teodora mientres tuvo al llau de Hecebolo.

Muerte editar

 
La Emperatriz Teodora nel Coliséu, pintura de Jean-Joseph Benjamin-Constant

Teodora morrió pola peste bubónica el 28 de xunu de 548, a la edá de 48 años, y Xustinianu sobrevivir hasta 565. A pesar de que foi acotáu que la única fonte de la so muerte, Victor de Tonena, nun usa la pallabra "cáncer" nel so sentíu modernu, paez alvertise qu'esa foi la enfermedá que pudo con ella, y, anque nun hai documentación que suxura que morrió de cáncer de pechu, dellos estudiosos suxurir. Xustinianu lloró amargamente nel so funeral.[18] El so cuerpu foi soterráu na Ilesia de los Santos Apóstoles, en Constantinopla.

Teodora y Xustinianu son representaos en mosaicos que se caltienen güei na San Vital de Rávena, Italia, que fueron completaos un añu dempués de la so muerte.

Influencia duradera editar

La so influencia en Xustinianu foi tan fuerte qu'inclusive dempués de la so muerte él trabayó pa llevar l'harmonía ente los monofisitas y los ortodoxos nel Imperiu, y cumplió la so promesa de protexer la so pequeña comunidá de refuxaos monofisitas nel palaciu Hormisdas. Teodora igualmente dio soporte políticu al ministeriu de Jacob Baradeus, y aparentemente amistá personal tamién. Diehl atribúi la esistencia moderna de la cristiandá jacobita a dambos.[19]

Teodora ye considerada como una gran figura femenina del Imperiu Bizantín, y una pionera del feminismu, una y bones les lleis que fizo fueron destinaes principalmente a aumentar los derechos de les muyeres. Como resultáu de los esfuercios de Teodora, l'estáu de la muyer nel Imperiu Bizantín foi más eleváu que'l del restu de les muyeres n'Europa.

Olbia, na Cirenaica foi renombrada a Theodorias pa honrala, eventu común ente les ciudaes antigües pa honrar a un emperador o emperatriz. La ciudá, güei llamada Qasr Libia, ye conocida polos sos arrogantes mosaicos del sieglu sestu.

 
Sarah Bernhardt interpretando a Teodora en 1884.

Películes, representaciones y cultura editar

Victorien Sardou escribió la obra 'Théodora en 1884. Sarah Bernhardt interpretar, y darréu afíxose la obra a la ópera por Xavier Leroux en 1907.

La película muda de 1910, Justinian and Theodora foi dirixida por Otis Turner y protagonizar Betty Harte y Bebi Daniels.

 
Fotograma de la película de 1921.

Hubo otres películes mudes, italianes, llamaes Teodora (1914) y Teodora, la princesa esclava (Teodora, 1921) fueron dirixíes por Roberto Roberti y Leopoldo Carlucci, respeutivamente. La película italiana de 1954 Teodora, imperatrice di Bisanzio foi dirixida por Riccardo Freda.

La Emperatriz ye la villana principal de la novela histórica de 1906 Pod svobodnim soncem del escritor eslovenu Fran Saleški Finžgar.

En 1987, la novelista norteamericana Gillian Bradshaw publicó la novela The bearkeeper's daughter, traducida al español como Teodora, emperatriz de Bizancio, na que Teodora y un supuestu fíu bastardu so, Juan, tienen un papel positivo y significao.

Coles mesmes, foi la heroína de la novela histórica de 2011 "Theodora: Actress, Empress, Whore" de Stella Duffy.

En Civilization V: Dioses y Reyes Teodora ye la líder de la civilización bizantina.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Nicéforo Calixto.
  2. Afirmao en: Miguel el Sirio.
  3. Afirmao en: Patria constantinopolitana. Llingua de la obra o nome: griegu antiguu. Autor: Anonymous (Patria of Constantinople).
  4. «Q45276753» (en rusu). Real'nyj slovar' klassicheskih drevnostej po Ljubkeru. 
  5. URL de la referencia: https://plus.si.cobiss.net/opac7/conor/196325731.
  6. James Allan Evans, "Theodora (Wife of Justinian I)"
  7. 7,0 7,1 Prosopography of the Later Roman Empire, vol. 3, ed. J.Martindale. 1992.
  8. 8,0 8,1 Garland, 1999, p. 13.
  9. From Rome to Byzantium: The Fifth Century A.D., Michael Grant, Published by Routledge, p.132
  10. The Prosopography of the Later Roman Empire 2 Volume Set., J. R. Martindale, 1992 Cambridge University Press, p.1240
  11. 11,0 11,1 Garland, 1999, p. 11.
  12. Claudine M. Dauphin (1996). «Brothels, Baths and Babes: Prostitution in the Byzantine Holy Land». Classics Ireland 3:  páxs. 47–72. doi:10.2307/25528291. http://www.ucd.ie/cai/classics-ireland/1996/Dauphin96.html. 
  13. Diehl, 1972, páxs. 69-70.
  14. Dielh, ibid.
  15. Diehl, 1972.
  16. Garland, 1999, páxs. 18.
  17. Procopio de Cesarea, Historia secreta XVII 16-23
  18. Diehl, 1972, p. 197.
  19. Diehl, 1972, p. 184.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Eufemia
Emperatriz bizantina consorte
(527-548)
Socesor:
Sofía