Morelábor

conceyu de la provincia de Granada (España)


Morelábor ye un conceyu español asitiáu na parte meridional de la contorna de Los Montes, provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Ta integráu poles llocalidaes de Moreda y Laborcillas. Llenda colos conceyos de Gobernador, Pedro Martínez, Huélago, Darro y Píñar. Llocalidaes cercanes a Moreda son Bogarre y Torre-Cardela.

Morelábor
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Morelábor Miguel Sánchez
Nome oficial Morelábor (es)[1]
Códigu postal 18540
Xeografía
Coordenaes 37°26′23″N 3°19′55″W / 37.439722222222°N 3.3319444444444°O / 37.439722222222; -3.3319444444444
Morelábor alcuéntrase n'España
Morelábor
Morelábor
Morelábor (España)
Superficie 38.56 km²
Altitú 1090 m
Llenda con Gobernador, Pedro Martínez, Huélago, Darro y Píñar
Demografía
Población 585 hab. (2023)
- 329 homes (2019)

- 278 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 15,17 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
morelabor.es
Cambiar los datos en Wikidata

La Estación de Moreda ye unu de los más importantes nuedos ferroviarios d'Andalucía Oriental,[2] onde conflúin les llinies que vienen de Granada y Almería, pa dirixise yá xuntes dende ende escontra Linares y Madrid.

Historia editar

Moreda y Laborcillas fueron dos conceyos independientes hasta que, en 1974, fundir n'unu solu llamáu Morelábor, recayendo la capitalidad municipal nel nucleu moredano. La so denominación vien de la unión de los dos primeres sílabes de los nomes de dambes poblaciones.

 
La Estación de Moreda.
 
Términu municipal de Morelábor al respective de la provincia de Granada.

Los xacimientos arqueolóxicos atopaos —nel Cuetu de los Castellanos, o na paraxa de Los Araxales, ente otros— documentan l'antigüedá de los primeres asentamiento humanos na zona en más de 5.000 años. La hestoria del actual enclave de Moreda y Larbocillas naz na dómina árabe.

Foi tomada polos Reis Católicos en setiembre de 1485. Al igual que toles tierres de la redolada de Guadix, Moreda entró tamién na repartida realizada polos Reis Católicos ente los caballeros que más se destacaron na última fase de la Reconquista cristiana, correspondiendo nesti casu a los Contreras Benavides; de magar, la zona siempres tuvo en manes de terratenientes. Nos últimos dos sieglos la propiedá del pueblu y tol so territoriu perteneció de forma casi feudal al Marquesáu de la Motilla, al qu'inclusive había que pidir autorización pa l'apertura de nueves ventanes o puertes, y que mientres delles décades tuvo a la llocalidá constreñida nes sos mesmos llendes al nun apurrir tierres pa la construcción de nueves viviendes. Ésa foi la razón que llevó en 1987 a la corporación municipal a espropiar por decretu delles parceles del antiguu señoríu, que los sos primeros cinco mil metros cuadraos fueron ocupaos simbólicamente pol conceyu pa construyir les nueves escueles de la población.

En 2008 l'entós alcalde de Morelábor, Joaquín García Ramos (PSOE), pidió públicamente al traviés d'un bandu que los vecinos de Laborcillas sofitaren el so independencia de Moreda.[3]

Política editar

Los resultaos en Morelábor de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2011, son:

Eleiciones Municipales - Morelábor (2011)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Popular (PP) 313 55,89% 4
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) 244 43,57% 3

Cultura editar

Tradiciones editar

La nueche de San Antón, el 17 de xineru, caltiénse la tradición de prender numberoses fogueres pa pasar alredor d'elles unes hores de convivencia ciudadana mientres les que se come y bébese.

Fiestes editar

Nel segundu fin de selmana del mes d'agostu tien llugar nel nucleu de Moreda la llamada Feria de Branu n'honor de la Santa Cruz, y una selmana dempués, dedicada a San Xosé, en Laborcillas.En laborcillas alredor del 19 de marzu tienen llugar les sos fiestes patronales y en Moreda tienen llugar del 1 al 4 de mayu destacando percima'l día 3 que ye'l día grande pa tolos moredanos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. morelabor.es. «Información básica sobre'l conceyu de Morelábor el la páxina web del so Conceyu» (castellanu).
  3. laopiniondegranada.es (10 d'agostu de 2008). «El bandu de la independencia» (castellanu).

Enllaces esternos editar


Noroeste: Píñar y Gobernador Norte: Gobernador Nordeste: Gobernador y Pedro Martínez
Oeste: Píñar   Este: Pedro Martínez y Huélago
Suroeste: Píñar y Darro Sur: Darro Sureste: Huélago
El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.