Un caballeru[1] ye, según l'acepción más estricta de la pallabra, una persona que monta a caballu o, más xeneralmente, una persona d'orixe noble o, en dómina actual, a cencielles distinguida o posesora d'un códigu de conducta gentil, sollerte y solidariu. Esta variedá de significaos a lo llargo de la historia deber a que montar a caballu caracterizó a distintes condiciones sociales según les cultures o etapes históriques de que se trate.

Caballeru
títulu real o nobiliariu, grau militar y profesión
guerreru
Tratamientu Sir
Cambiar los datos en Wikidata
Caballeru, la Muerte y el Diañu
Alberto Durero (1513), grabáu en metal.
David I d'Escocia nomando caballeru a un infanzón
Semeya de caballeru por Vittore Carpaccio, 1510

Historia editar

 
Armadures de caballería pesada nel Muséu Metropolitanu d'Arte de Nueva York.

Pa les tribus nómades d'Asia Central esistía una rellación bien estrecha ente home y caballu, pos esti postreru yera non solo un mediu de tresporte, sinón tamién una poderosa fonte de riqueza al facilitar la caza, el comerciu y los viaxes, contribuyendo amás a la guerra y los rituales máxicos relixosos. Les cultures sedentaries utilizar, amás de para eses funciones, como fuercia pa mover maquinaria (nories, etc.) y cargues pesaes y cultivar el campu; inclusive los sos escrementos o cuchu sirvíen p'abonar los güertos o alimentar fogatas.

Pa los romanos y griegos, sicasí, ser caballeru implicaba un prestíu social y económico dáu'l gran costo de caltenimientu d'unu o dellos caballos (tener unu solo esixía la renta económica abonda pa pagar un establu, tierres con abonda estensión como pa criar l'alimentu con que da-y de comer (y que de la mesma precisaben a caballos, pollinos o mules pa llabrales), un pozu p'abastecer d'agua al animal o animales, servidume pa semar eses tierres y curiar, alimentar, llimpiar y curiar al animal, dineru pa pagar la so adomadura y les sos cinches -la costosa siella de cueru, herraje y avíos-, etcétera).

Per otra parte, la caballería otorgaba un gran poder militar. Los griegos y macedonios conxugar con una unidá militar menos fuerte, la infantería, na llamada falanxe que dexó a los macedonios conquistar l'Imperiu Persa en tiempos d'Alexandru Magnu.

Na Edá Media, la institución de la caballería taba rellacionada con un códigu de conducta y de honor que definía non solamente l'arte de la guerra, sinón que tamién implicaba reglamentos específicos de conducta relixosa, moral y social (vease órdenes de caballería) identificaos dafechu colos ideales de la vida cortesana medieval. El caballeru yera necesariamente un señor feudal y la caballería llixera o bien pesada un cuerpu militar al serviciu d'un rei o poder feudal dende los tiempos de los antiguos imperios medo y aqueménida, qu'adoptaron el costume d'usar el caballu como arma, montando a los guerreros sobre l'animal, a diferencia d'etapes anteriores, cuando namái se-y usaba como animal de tiru al que s'arreyar un carru o xarré de combate. Darréu los medos adoptaron l'usu de l'armadura completa, dando entamu asina a la caballería pesada, recursu fundamental pa la guerra hasta l'apaición de la pólvora.

Etimoloxía editar

En llatín llamábase caballus –i a los caballos que yeren especialmente de trabayu, pero usaben el términu equus –i pal restu de los caballos, especialmente pa los utilizaos na guerra. D'ende que se dixera ordo equester pa la clase social de los caballeros. Caballus venía de la mesma del griegu kaballes –ou, col significáu igualmente de caballu de trabayu. El guerreru yera un home noble que sirviera como paxe y escuderu. La pallabra Knight (caballeru n'inglés) deriva de la pallabra anglosaxona Cnight, que significa sirviente.

Caballeru como conducta editar

 
Caballeru medieval nuna ordalía.

Caballeroso, dichu d'un home, referir a quien se porta con distinción, nobleza y arrogancia. L'home caballeroso, o fidalgu n'España, ye quien tien la virtú de la fidalguía, honor o llexítimo arguyu nacíu de provenir de xentes virtuoses y sensates y faer honor a esa tradición siguiéndola. Ye esa virtú la que fai d'un home una persona honrao y circunspecto, daquién que la so urbanidad, compostura y templanza oblíga-y a qu'en tou momentu amuésese servicial, sollerte y xentil coles muyeres, los humildes y los desfavorecidos, según tan fuerte y honorable como pa desautorizar y nel so casu torgar cualquier baxeza, incorreición, grosería o ruindá. De forma más frívola tamién puede referise a la mera galanería cortés.

Caballeros según etapes históriques editar

 
Dos caballeros medievales engarrando nun duelu, Muséu del Louvre
 
Nomamientu de caballeru per parte d'una reina medieval, cuadru d'Edmund Blair Leighton
  • Caballeru na Persia preislámica
  • Caballeru na Antigua Roma
  • Caballeru villanu, na Edá Media hispánica, fundamentalmente nel Condáu de Castiella y posterior reinu, villanu que por tener caballu y armes, encargar de la defensa del territoriu
  • El caballeru cubiertu yera un noble con grandor d'España, esto ye, el que gociaba del privilexu de nun quitar el sombreru en presencia del monarca. El rei d'España otorgaba esta distinción o títulu a un noble mandándo-y en voz alta que se cubrir na so presencia, y dende entós amás podíen llamase "primos".
  • Caballeru de cualesquier de les órdenes de caballería (Orde de Malta, por casu)
  • El caballeru d'industria, de la industria o de mohatra ye l'estafador o lladrón que, pa poder exercer meyor el so oficiu, faise pasar por tal adoptando la so apariencia y modales pa vivir a mariña ayena.
  • Persona que se porta noblemente: "ye tou un caballeru"
  • Caballeru andante, de los llibros de caballeríes
  • Caballeru en plaza llamábase tamién a los rejoneadores
  • Caballeru como obra de defensa na torre d'un castiellu
  • Caballeru en sustitución de señor: vieno un caballeru
  • La perspeutiva caballera yera una manera de dibuxar dalgún oxetu, como si ver dende lo alto
  • Caballeros cuantiosos o de cuantía yeren los que, pol fechu de tener determinada renta, taben obligaos a caltener armes y caballu pa salir en casu necesariu a contener a los moros que faíen correríes ya incursiones pola rexón.
  • Caballeros noveles. Tomaben el nome de noveles los que yeren recién investidos coles insinies de la caballería llevando l'escudu en blancu y ensin divisa dalguna por non tener inda ocasión de ganala na guerra.
  • Caballeros de conquista. Los de conquista, como lo indica la pallabra, yeren aquellos a quien s'estremaba partiéndo-yos les tierres que se tomaben al enemigu.
  • Caballeros mesnaderos o de la mesnada del rei. Llamábense asina por ser los que lu acompañaben al rei nel cachu principal de la so caballería.
  • Caballeros pardos. Falta numberar una clase de caballeros que menten les nueses antigües lleis, denominaos pardos y yeren los que llograben la considerancia y preeminencias de caballeros a pesar de pertenecer al estáu llanu, por privilexu real o por enllenar ciertos requisitos marcaos nes lleis. Nun ufierta dificultá la esplicación de la pallabra con que se-yos designa, yá que les lleis de Partíes cifraben nos colores de los traxes, distinciones del rangu de los caballeros.

Tamién s'utiliza esti términu pa referise a la pieza d'axedrez que güei día se suel representar con un caballu, de cutiu sosteniéndose sobre les pates traseres. Esto ye porque na tradición d'esti xuegu (que tuvo numberoses variantes y versiones hasta llegar al axedrez modernu), les pieces representaben guerreros, y en llugar del caballu actual solíen usar la figura d'un guerreru sentáu sobre un animal de montadura, cola condición precisa de tener yá enantes nobleza o fidalguía. El doráu de la espuela yera'l distintivu que-yos daba a conocer siendo una de les señales necesaries naquel tiempu en que se combatía cubiertu cola armadura tol cuerpu.

Pudieren inda citase otres especies de caballeros, pero menos interesantes, coles que se demostraría hasta la evidencia les diferencies qu'ente ellos había.[2]pa declaralo primeru caballeru tien-y que dar con una espada nos 2 coldos y na cabeza y d'últimes péga-y na nuca pa nomalo caballeru.

Armamentu editar

  • Espada bastarda o espada de mano y media: Una espada que s'utilizaba principalmente pa baltar a un caballeru dende'l so caballu. Tenía la potencia necesaria pa balta-yos pero tamién la movilidá que se riquir para lluchar cuerpu a cuerpu.
  • Lluceru del alba: Una maza con pinchos emplegada pa combates a media distancia. Puede estrozar el craniu del so adversariu si esta arma cute cola abonda eficacia y precisión.
  • Ballesta: Les ballestes yeren armes letales a llargues distancies. Disparaben una flecha capaz de travesar l'armadura d'un enemigu, ensin retrocesu, el so únicu defectu ye que se tardaba enforma en recargar. El Papa Inocencio II inclusive la prohibió por considerala demasiáu "malina".
  • Alabarda: La alabarda ye una arma polivalente d'infantería, con dos partes, fai les vegaes d'hachu y de llanza, pudiendo baltar a un caballeru de la so montadura o de travesar limpiamente el cuerpu del so adversariu; una arma diseñada pa combates a curtia y media distancia.
  • Armadura: L'armadura yera la principal baza del caballeru, con un blindaxe de siquier dos chapes de metal y una cota de malla. L'armadura protexía al caballeru en tou momentu, munches vegaes ensin necesidá de resta-y movilidá.
  • Escudu: L'escudu ye l'arma defensiva pa protexese de los ataques.
  • Martiellu de guerra: Arma de caballería pa cutir a media distancia. Puede estrozar el craniu del so adversariu si esta arma cute cola abonda eficacia y precisión.
  • Hachu d'armes
  • Roquete (llanza)

Reyes Caballeros editar

 
Ricardu I "Corazón de Lleón" d'Inglaterra. Rei y caballeru cruciáu. Obra de Merry-Joseph Blondel.
 
San Ladislao I d'Hungría. Rei, caballeru y santu. Estatua en Somogyvár, Hungría.

Mientres los sieglos X, XII, XIII y XIV, nel periodu heroicu de la caballería, unu de los fenómenos más resaltantes sería l'apaición de los reis caballeros. Ellos portaben los ideales d'honor, relixosidá cristiana, valor, xusticia y, polo xeneral, seríen recordaos como figures mítiques ya idealizaes, que conducíen infaliblemente Estaos medievales. La so imaxe sirvía pa infundar moral y motivación a les naciones, por que éstes caltuvieren fieles al Cristianismu. Ente les figures más conocíes tópense:

  • El Rei Arturu, un personaxe míticu inglés, que afítase nel sieglu VI. Na lliteratura, sería'l fundador de la caballería inglesa medieval.

Sieglu IX editar

Sieglu XI editar

Sieglu XII editar

Sieglu XIII editar

Sieglu XIV editar

Sieglu XVI editar

Acepción social editar

 
Caballeru inglés, Thomas Gainsborough, 1782

El caballeru volviérase de dudosu valor ante los grandes cambeos políticos y sociales del sieglu XIX que dio a él un significáu más ampliu y esencialmente cimeru. El cambéu ta bien ilustráu nes definiciones daes nes socesives ediciones de la Enciclopedia Británica al caballeru o gentilhombre. Nel so 5ª edición (1815), "un caballeru ye unu, qu'ensin nengún títulu, lleva un escudu d'armes, o que los sos ancestros fueron llibres". Na séptima edición (1845) inda implica un estatus social definíu, pero na octava edición (1856), l'escritor añade, "por cortesía esti títulu ye xeneralmente dau a toles persones percima de la fila de comerciantes comunes cuando los sos modales son indicativos d'una cierta cantidá de refinamientu y d'intelixencia".

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Bertényi, I. , Diószegi, I. , Horváth, J. , Kalmár, J. y Szabó P. (2004). Királyok Könyve. Magyarország és Erdély királyai, királynői, fejedelmei és kormányzói. Budapest, Hungría: Helikon Kiadó.
  • Tanner, J R., Previte-Orton, C W., Brooke Z N. (1929) The Cambridge Medieval History, Volume VI: Victory of the papacy. Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.

Enllaces esternos editar