Movimientu Nacional-Socialista de Chile

El Movimientu Nacional-Socialista de Chile (MNS), tamién llamáu Partíu Nacista, foi una agrupación nacionalista y d'enclinos fascistes esistente en dichu país ente 1932 y 1939.[1] Foi fundáu'l 5 d'abril de 1932 pol abogáu Jorge González von Marées, el sociólogu y economista Carlos Keller y el militar en retiro Francisco Javier Díaz.

Movimientu Nacional-Socialista de Chile
partíu políticu
Llocalización
Sede Santiagu
Direición Chile
Historia
Fundación5 abril 1932
Disolución 1938
Fundador Jorge González von Marées
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Entamos editar

 
Bandera del Movimientu Nacional-Socialista de Chile hasta 1938, basáu na bandera de la Patria Vieya.

El movimientu empezó a xestase en marzu de 1932, cuando Francisco Javier Díaz Valderrama, un militar retiráu y ex inspeutor Xeneral del Exércitu, convidó a la so casa al economista, sociólogu ya historiador Carlos Keller, autor del controversial testu La eterna crisis chilena. Na casa de Díaz tamién s'atopaba l'abogáu Jorge González von Marées, quien esi día cumplía 32 años. Díaz sabía que González taba bien interesáu n'aiciones polítiques, y amosólu una copia traducida al español por él mesmu del programa del Partíu Nacionalsocialista Obreru Alemán (NSDAP) d'Adolf Hitler, que taba interesáu n'aplicar nun partíu nacionalsocialista chilenu. Foi a partir d'esta xunta entre Keller, González y Díaz que surdió la idea de fundar el MNS, de que la so iniciativa foi Díaz el principal impulsor, ente que Keller y González convertir nos sos principales líderes.

El Movimientu Nacional-Socialista de Chile foi fundáu oficialmente'l 5 d'abril de 1932, nuna xunta realizada nel estudiu profesional de González von Marées, allugáu en cai Agustinas N° 1225 en Santiago, quedando constituyíu por Jorge González —quien asumió como'l so «xefe»—, Mauricio Mena, Carlos Keller, Fernando Calvo Larraín, Luis Felipe Llazu, Juan de Dios Valenzuela y Gustavo Vargas Molinare. Naquella ocasión tamién s'aprobó'l primer programa políticu creáu por Keller.

Primeramente, los miembros del MNS, conocíos como nacistas, tuvieron enfrentamientos con miembros de corrientes polítiques contraries, tantu de la derecha conservadora y lliberal como de grupos marxistes y estalinistes, polo que crearon en 1933 les Tropes Nacistas d'Asaltu inspiraes nes Sturmabteilung ('seición d'asaltu') o SA de l'Alemaña nazi—, que la so llabor fundamental foi la proteición y disuasión de forzar atacantes; cuatro de los sos militantes finaron en violentos enfrentamientos caleyeros.[n 1] El MNS cuntaba con una organización militarizada y xerárquica, que la so máxima posición yera la del xefe».

Participación n'eleiciones ya influencia editar

 
Jorge González von Marées, xefe del movimientu

A poco de ser fundáu, esti grupu llogró enfusar en sindicatos, amás de grupos de les clases media y alta de Chile, cuntando en 1935 con más de 20 000 militantes a lo llargo del país, principalmente nes grandes ciudaes y nel sur de Chile, y con importante presencia en federaciones estudiantiles universitaries, llegando inclusive a ocupar la presidencia de la FECH. Coles mesmes, el MNS atopó sofitu na comunidá alemana residente en Chile y na comunidá germanodescendiente.

Participó ensin ésitu nes eleiciones municipales y parllamentaries de 1932. Nes eleiciones parllamentaries de 1937, llogró escoyer a trés diputaos: el xefe» Jorge González von Marées por Santiago, Fernando Guarello Fitz-Henry por Valparaíso y Gustavo Vargas Molinare por Temuco. Sicasí, Carlos Keller foi ganáu nel so postulación por Osorno. Llograron en total 14 564 votos a nivel nacional.

Pese al refugu que xeneraron nel Congresu Nacional y al puestu desafuero de González, los nacistas participaron viviegamente en dellos proyeutos de llei como la creación de lo que sería la CORFO, un impuestu estraordinariu a les empreses estauxunidenses encargaes d'estrayer cobre en Chile, el derechu pal votu femenín, la suspensión del pagu de la delda esterna y la creación de la zona económica esclusiva nel océanu Pacíficu.

El MNS llogró 29 rexidores nes eleiciones municipales de 1938. Esi mesmu añu, y xunto con otres agrupaciones, el MNS formó l'Alianza Popular Llibertadora, liderada pol xeneral Carlos Ibáñez del Campo, quien se convirtió nel candidatu presidencial a les eleiciones de 1938. El 4 de setiembre de dichu añu, realizóse «La marcha de la victoria», una de les más grandes concentraciones de persones de la dómina.

La Matanza del Seguru Obreru» y xiru al socialismu editar

 
Miembros del MNS llevaos por Carabineros al edificiu del Seguru Obreru, onde fueron asesinaos (5 de setiembre de 1938).

A otru día de colar de la victoria», el 5 de setiembre de 1938, cerca de 60 mozos armaos del MNS tomaron la Caxa del Seguru Obreru y la Casa Central de la Universidá de Chile p'asina primir con un golpe d'estáu que derrocaría al entós presidente Arturo Alessandri Palma ya impunxera al xeneral Ibáñez nel poder. El golpe foi atayáu y los nacistas depunxeron les armes so la promesa de que se respetaríen les sos vides; sicasí, fueron fusilaos. El fechu provocó una conmoción pública y González apurrir a Carabineros reconociendo, per mediu d'una carta, l'autoría de los fechos:

A los miembros del Movimiento Nacional-socialista, que con tanto fervor y abnegación me siguieron incondicionalmente durante varios años y que con estoicismu ejemplar afrontaron la lucha cobarde y ruin con que nuestros adversarios pretendieron aniquilarnos, les expreso mi más honda gratitud por la fe y la confianza jamás desmentidas que supieron demostrarme, y si hoy se sienten ellos defraudados por mi actuación, les ruego crean que soy sincero al decirles qu'en todo momento hice lo humanamente posible por mantener incólumes nuestros ideales y conducirlos al triunfo.
Fragmento de carta escrita por Jorge González von Marées (El Diario Ilustrado, Santiago de Chile, 8 de setiembre de 1938).

González foi deteníu; el fechu provocó'l refugo de la opinión pública, que culpó al gobiernu y al presidente Alessandri de la masacre. Los miembros de l'Alianza Popular Llibertadora decidieron quitar de la candidatura a Ibáñez y en desquite contra'l gobiernu sofitaron al candidatu rival Pedro Aguirre Cerda, del Frente Popular, quien venció al oficialista Gustavo Ross Santa María per un estrechu marxe, atribuyíu xeneralmente a los votos nacistas.

En xineru de 1939, el Movimientu Nacional-Socialista de Chile pasó a llamase Vanguardia Popular Socialista (VPS). Sicasí, el cambéu provocó que la gran mayoría de los militantes abandonaren el partíu productu del so izquierdización, qu'implicaba la traición a los sos principios fundamentales, lo que, xuníu al cayente del nacismu chilenu, equivocadamente homologado al nazismu alemán tres l'empiezu de la Segunda Guerra Mundial, provocó la disolución del VPS en 1942. Amás, del movimientu esprendió un segundu grupu, el Partíu Nacional Fascista, dirixíu por Raúl Olivares y Osvaldo Gatica.[2]

Ideoloxía editar

 
Jorge González Von Marées (al centru) con miembros de la Vanguardia Popular Socialista (1940).

La so ideoloxía basar nes doctrines nacional-corporativistes del NSDAP alemán —cola diferencia de nun aceptar el racismu propio de les idees d'Adolf Hitler, yá que pa Jorge González von Marées yera'l «equivalente materialista de la llucha de clases impulsada pol marxismu y el consumismu capitalista»—, el fascismu italianu y la concepción ideolóxica portaliana.

Nos sos entamos, el partíu amosó una actitú germanófila y foi fuertemente influyíu poles ideoloxíes del nacionalsocialismu alemán, faciendo fincapié nel antisemitismu. Esto se evidenció na prensa del movimientu —la cual foi subvencionada con publicidá de firmes alemanes y descendientes d'alemanes asitiaos en Chile—, que s'allinió cola Alemaña nazi y sofitó les polítiques racista y antisemita d'Adolf Hitler. A pesar d'esto, y a diferencia del nazismu alemán, l'antisemitismu nun foi una ideoloxía dominante dientro del discursu del MNS. Darréu, estes idees Racista y antisemita fueron esaniciaes por González. Según Carlos Keller, el MNS taba orixinalmente comenenciudu n'aplicar el programa orixinal del NSDAP, que foi traducíu al español por Francisco Javier Díaz —xuno de los cofundadores del MNS—. El Völkischer Beobachter, el periódicu del NSDAP, inclusive llegó a emponderar a Díaz, destacando los sos llazos personal y profesional con Alemaña y la so dedicación por establecer la ideoloxía nacionalsocialista en Chile. El MNS entabló estreches rellaciones con Alemaña nel so momentu, recibiendo sofitu financieru y armamentístico per parte del gobiernu alemán.

Opuestu al marxismu y al capitalismu transnacional, el MNS consideraba al trabayu como valor fundamental del ser humanu. El partíu tamién se definió como antiliberal, antiparlamentarista, antimperialista, y socialista non marxista. Abogaba pola formación d'un Estáu basáu nel unipartidismu, l'autoritarismu, l'orde, la xerarquía y la xusticia social, y pola unión de les clases sociales en cuenta de la llucha de clases. El partíu abogaba pola espulsión de los comunistes y los estranxeros del país. En temes valóricos, como'l rol de xéneru, el MNS defendió posiciones conservadores. Por casu, el MNS definió'l rol de la muyer basáu nel so destín biolóxicu de ser esposes y madres. Cabo destacar que'l MNS cuntó con una considerable membresía femenina, ente que taba lideráu por homes.

No es correcto situarlo sin más en el campu de los partidos de derecha. Por de pronto, sus contemporáneos no lo consideraban como tal, y este mismu se definía como de izquierda [...] Rechazaban el capitalismu y el comunismu; se definían como socialistas —porque le otorgaban primacía al Estado por sobre el individuo—, como nacionalistas y como corporativistas, pues aspiraban a reemplazar a los partidos políticos por corporaciones que estarían bajo la tuición de un Estado poderoso.[3]
Sofía Correa, Con las riendas del poder: La derecha chilena en el siglo XX, páxina 59.

Sicasí, en marzu de 1938, González alloñar del fascismu, desacreditó les polítiques de l'Alemaña nazi y atacó tanto a la comunidá alemana residente en Chile como a los chilenos d'orixe alemán. Amás, González tornóse contrariu al nacionalsocialismu, calificando la so presencia en Chile como una «penetración de pensamientos hitleristas nes colonies alemanes en Suramérica»; ello ye que miembros germanodescendientes del movimientu fueron espulsaos por cuenta de la so identificación col nacionalsocialismu alemán.

Esta situación se ha agravado desde hace 5 años por causa de la propaganda hitlerista y de la extensión de organizaciones hitleristas en nuestros países.
Jorge González von Marées.[4]

González tamién declaró que fuera un error de lo so parte nomar al so movimientu nacional-socialista», y el partíu declaró que'l nome fuera escoyíu como un intentu d'aprovechar l'ésitu que'l nacionalsocialismu tenía entós n'Europa.[5] González, quien primeramente se declaró antisemita, alloñar d'esta ideoloxía.[6] El NSDAP/AO, organización internacional del NSDAP alemán, abandonó'l contautu inicial qu'estableciera col MNS y criticó al partíu pol so pocu compromisu col antisemitismu. Esti alloñamientu del fascismu y del nacionalsocialismu per parte de González desaguó en 1939 na creación de la Vanguardia Popular Socialista (VPS), que'l mesmu González definió como una coleutividá antifascista.

Magar esti xiru ideolóxicu, dalgunos nacis, como Miguel Serrano, siguieron sofitando les idees d'Adolf Hitler. Darréu, los antiguos miembros del MNS que siguieron identificándose col fascismu apigurar nel Partíu Nacional Fascista (PNF).

Resultaos eleutorales editar

Eleiciones parllamentaries editar

Eleición Diputaos Senadores
Votos % de votos Escaños Votos % de votos Escaños
1932 961[7]
 0,29 %
0/142
0/45
1937 14 564
3/146
3858
0/45

Notes y referencies editar

Notes editar

  1. Los miembros del Movimiento Nacional-Socialista de Chile (MNS) se cuidaban de presentarse como nacis con «c» para diferenciarse de los nazis alemanes. Así también lo reconocieron sus contemporáneos y se ha mantenido la distinción de la «c» en la producción historiográfica sobre el periodo.

Referencies editar

  1. «Movimiento Nacional Socialista de Chile (Partido Nacista)». Enciclopedia Chilena (s/f). Consultáu'l 6 de payares de 2013.
  2. Gazmuri, Cristián (2012). Histografía chilena (1842-1970). vol. II. Penguin Random House. p. 39. Consultáu'l 17 d'agostu de 2015.Gazmuri, Cristián (2012). Histografía chilena (1842-1970), vol. II, Penguin Random House, páx. 39. Consultáu'l 17 d'agostu de 2015.
  3. Correa Sutil, Sofía (2005). Con las riendas del poder: La derecha chilena en el siglo XX, 1ª, Santiago: Editorial Sudamericana, páx. 313.
  4. «Cita de Jorge González von Marées». Diario Trabajo:  páxs. 1. 29 de marzu de 1938. http://www.archivochile.com/Historia_de_Chile/ante_1950/HCHante19500009.pdf. 
  5. Friedman, Max Paul (2003). Nazis & Good Neighbours (en inglés). Inglaterra: Cambridge University Press. p. 52.Friedman, Max Paul (2003). Nazis & Good Neighbours (n'inglés). Inglaterra: Cambridge University Press, páx. 52.
  6. Payne, Stanley G. (2001). A History of Fascism: 1914-1945 (en inglés). Londres: Routledge. p. 341.Payne, Stanley G. (2001). A History of Fascism: 1914-1945 (n'inglés). Londres: Routledge, páx. 341.
  7. Urzúa Valenzuela, Germán (1992). Historia política de Chile y su evolución eleutoral desde 1810 a 1992. Santiago: Editorial Jurídica de Chile.Urzúa Valenzuela, Germán (1992). Historia política de Chile y su evolución eleutoral desde 1810 a 1992. Santiago: Editorial Jurídica de Chile.