Muniesa ye una llocalidá y conceyu de la provincia de Teruel, integráu na contorna de les Cuenques Mineres, Aragón, España.

Muniesa
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Teruel
Partíu xudicial Calamocha
Tipu d'entidá conceyu d'Aragón
Alcalde de Muniesa (es) Traducir José Yus Blasco
Nome oficial Muniesa (es)[1]
Códigu postal 44780
Xeografía
Coordenaes 41°01′54″N 0°48′36″W / 41.0316°N 0.81°O / 41.0316; -0.81
Muniesa alcuéntrase n'España
Muniesa
Muniesa
Muniesa (España)
Superficie 129.796561 km²
Altitú 782 m
Llenda con Albalate del Arzobispo, Alcaine, Alacón, Arinyo, Oliete, Josa, Cortes de Aragón, Plou, Blesa, Moneva y Lécera
Demografía
Población 571 hab. (2023)
- 308 homes (2019)

- 275 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.42% de provincia de Teruel
0% de Aragón
0% de España
Densidá 4,4 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
muniesa.org
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

Muniesa ta asitiada al norte de la provincia de Teruel, a 101 km de la ciudá de Teruel y a 85 km de Zaragoza ciudá. Ta a 760 msnm, y cuenta con una población de 714 habitantes (INE 2008). Nos últimos años l'esmolecedor cayente demográficu del pueblu (que cuntaba con 2000 habitantes na década de 1950) ta invirtiéndose por cuenta de la llegada d'inmigrantes magrebinos que representen anguaño'l 15% de la población.

Llugar y términu enclavaos na parte más septentrional de la provincia, al norte del macizu de Montalbán, y separaos de la depresión del Ebro pola Sierra d'Arcos. Ta asitiáu nel interior d'una pequeña depresión terciaria, compuesta por niveles de magres y conglomeraos de tonos anaranxaos que constitúin la principal zona de cultivu. Esta depresión ta enmarcada por relieves de caliares xurásiques: al norte, l'estremu noroccidental de la Sierra d'Arcos, y al sur la Sierra de los Moros, dambes correspondientes a dos talos anticlinales de nucleu xurásicu, que xeneren morfoloxíes anidiaes por cuenta d'aplanamientos erosivos. La depresión de Muniesa ta percorrida pol regueru Granxera, que se xune al ríu Aguasvivas yá fora de la provincia de Teruel.

Los materiales que componen la depresión favorecieron les grandes estensiones de cultivu, qu'apostraron a los relieves más sobresalientes de la zona la vexetación natural, na so mayor parte un tomillar xerofítico, anque destaca al norte, sobre los materiales caliares de la Sierra d'Arcos, un romeral con motudu esvalixáu de coscoja y carrasca. Al sur caltienen pinares de Pinus halepensis.

Nesti términu municipal, n'El Gamonar, alcuéntrase un taller de xil al campu datáu nel Eneolíticu. Nél toparon elementos macro y microlíticos, con predominiu de pieces d'amenorgáu tamañu de tradición mesolítica. En San Mateo asítiase un asentamientu de dómina romana.

Con un topónimu de raigañu hispanoárabe, la historia de Muniesa tres la conquista aragonesa ta amestada al Honor o Común de Huesa, del que foi aldega, hasta qu'en 1559 incorporóse como sesma a la Comunidá de Daroca.

Historia editar

En 1328, Alfonsu IV vendió Huesa y les sos aldegues a Pedro de Luna, pasando a formar parte de Sesma del Honor de Huesa na Comunidad de Aldeas de Daroca, comunidá d'aldegues qu'en 1838 foi eslleida.

Política llocal editar

Últimos alcaldes de Muniesa editar

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Ignacio Blasco Sanz[2] UCD
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007
2007-2011
2011-2015 José Yus Blasco[3] PP d'Aragón
2015-2016 Pablo Iranzo Yus PP d'Aragón
2016- José Luis Iranzo Morales PP d'Aragón

Resultaos eleutorales editar

Eleiciones municipales[4]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PP 1 3 4 3
PSOE 2 1 1 2
PAR 4 3 2 1
CA 1
CHA - - -
Total 7 7 7 7

Economía editar

La economía del pueblu básase fundamentalmente na agricultura y na ganadería, yá que la so principal industria, la fábrica de xuguetes «La Ilusión», qu'esportaba gran cantidá de xuguetes a diversos puntos d'España, cerró a principios de los 90.

Cultivos editar

En Muniesa el cultivu de viñes ye importante. Ente les variedaes cultivaes destaquen la garnacha, tempranillo, y drechero. Tamién se cultiven ceberes, olivar, verdures y hortolices. La esplotación de ganáu ovín y porcín tamién ye habitual.

Tresporte editar

Carretera editar

Muniesa ta coneutada pola  A-222  con dos poblaciones cercanes, al norte con Lécera, na provincia de Zaragoza, y al sur con Cortes d'Aragón. Por aciu la  A-1401  con Oliete al este y cola  A-2306  con Blesa al oeste.

Cultura editar

Personaje pernomaos editar

Fiestes editar

 
Vista de Muniesa.

Fiestes patronales editar

Celébrense en redol al 10 d'agostu n'honor al patrón de Muniesa, San Llorienzo, y suelen durar ente cinco y siete díes. Ensin dulda l'ambiente lúdico y antroxador tresmitir nes sos xentes y nel pueblu enteru, ye tradicional el paséu poles peñes del pueblu acompañaos pola charanga, el toru de ronda, la comida popular, la revista, les orquestes... pero ensin dulda el calter atentu de les sos xentes ye lo que caracteriza a esti pueblu.

San Isidro Llabrador editar

Al ser un pueblu tradicionalmente de llabradores nun puede omitise la festividá celebrada'l 15 de mayu a tributu de San Isidro Llabrador, na cual los llabradores pídenlu bones colleches al santu.

Deporte editar

Muniesa cuenta con un pabellón polideportivu con equipación completa. De la mesma nel estremu este del pueblu tal recintu deportivu dedicáu a la natación con tres piscines, amás de tener barra de chigre abierta tol branu. Tamién tien una cancha de frontenis techada xunto al antiguu polideportivu. Nel branu del añu 2014 construyóse una pista de padel nes proximidaes del nuevu pabellón. Nos últimos años ta celebrándose a mediaos del mes de mayu'l Rallysprint Cuenques Mineres, nel arcu de la ermita de la Virxe de la Árgoma produz la ceremonia de salida y a la fin del día la entrega de premios na fonte de los trés remexos con gran participación de los ciudadanos.

Patrimoniu editar

Monumentos editar

Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción editar

Ente los monumentos más significativos de la llocalidá esta la Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción, datada del sieglu XVI. La Ilesia Parroquial de Muniesa ye una construcción de considerables dimensiones, ocupa 1.198 m², con un altor de 13 m, y la estensión de los sos teyaos cuntando la sacristía vieya ye de 1.400 m² La so gran planta ta estremada en tres naves y capiyes llaterales comunicaes ente sigo. Los sistemes de cubrición son variaos: bóvedes vaídas, bóvedes de crucería estrellada, de cañón con lunetos, etc. El cruceru ta cubiertu por una gran cúpula sobre pechinas. Nel llau de la epístola hai una capiya cubierta con bóveda de crucería estrellada, na que se ve una inscripción indicando que dicha capiya foi realizada por Antonio Serrano de Nuez, capellán y criáu de Felipe II, y que foi concluyida en 1593.

 
Torre de la ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción.

L'interior d'esta ilesia foi desmanteláu en 1936 y perdiéronse obres d'induldable valor. Al paecer el templu contuvo delles imáxenes de Gregorio Mesa, realizaes a finales del sieglu XVII.

Na fachada de los pies dispónse la so portada. Ta acovecida por un arcu llixeramente rebaxáu y decorada con motivos vexetales. S'estructura en dos cuerpos, l'inferior definíu pol accesu n'arcu de mediu puntu flanqueado por pilastres, y el superior, con una pequeña fornica coronada por frontón curvu.

Al so llau atopa la torre mudéxar de Muniesa, que preséntase como monumentu emblemáticu del conceyu, de 55 metros d'altor y de forma octogonal, la so torre-campanariu. Trátase d'una obra mudéxar del sieglu XVI, únicu exemplar turolense dafechu octogonal d'esi sieglu y unu de los más sobresalientes de l'arquiteutura mudéxar aragonesa. Pal basamento utilizóse la piedra y pal restu de la torre, lladriyu y azulexos. S'estructura en cinco cuerpos, de los cualos el superior ye resultáu d'una ampliación posterior, quiciabes del sieglu XVIII. Hasta l'altor de los vanos del segundu pisu tien un machón central buecu, mientres la escalera, qu'escarez de les carauterístiques bovedilles, disponer ente esti cuerpu poligonal y la torre esterior.

Exteriormente, los pisos tán dixebraos por volaos entablamentos decoraos con bellos azulexos, y los sos ángulos tán reforzaos con pilastres. De la mesma, en cada cuerpu estrémense distintes zones delimitadas por otros entablamentos de menor valumbu y por frisos de azulejería. Los elementos ornamentales son pocu variaos: lladriyos en esquinillas y rombos, según azulejería de cartabón y de cuenca o aresta. Los vanos tán definíos por arcos de mediu puntu doblaos. Gran parte del curiosu d'esta torre mora nel so gran esbeltez, llograda pol retranqueo de los cuerpos y poles pilastres de los sos ángulos. Xunto cola Ilesia, foi declarada monumentu nacional nel añu 1931, y el 14 d'avientu de 2001, dientro del Mudéxar d'Aragón, hai foi designada Patrimoniu de la Humanidá, pola Unesco.

Ermita de la Virxe de la Árgoma editar

A la entrada sur de la población atopa la capiya o ermita de la Virxe de la Árgoma, resultáu de superponer a un portal una capiya abierta, que paez delimitar l'estremu sur d'una primer cortil acomuñada al asentamientu medieval. La capiya cimera ta cubierta con cúpula sobre pechinas y coronada por una espodada llinterna. Intramuros presenta una bella fachada en lladriyu, na que s'abrir un gran vanu n'arcu de mediu puntu y trés pequeñes forniques. La zona de camín ta definida por amplios arcos. En 1936 resultó bien estropiada y al reconstruyise decoróse la so cúpula con pintures de gustu popular.

Otru posible testimoniu de l'antigua cortil medieval constituyir la capiya abierta de Santiago, dispuesta nel tramu oriental de la rambla que traviesa esta población. El portal ta definíu por arcos rebaxaos y nel superior dispónse la carauterística capiya abierta n'arcu de mediu puntu. Nel otru estremu de la rambla créase un gran espaciu urbanu, nel que se dispón una fonte, un bebederu y una pequeña ermita, esta postrera construyida en mampostería y con una sola nave. Presenta cubierta a doble aguada y accesu n'arcu de mediu puntu.

Casa Aranguren editar

 
Casa Aranguren.

Dientro de la so arquiteutura civil destaca la casa Aranguren. Esta casa-palaciu construyir en lladriyu y se estructura en trés plantes. Nel cuerpu inferior estrémase una gran portada n'arcu de mediu puntu y un basamento de sillería. El cuerpu principal presenta grandes baldíos adintelados con barandielles de forxa. Finalmente, el cuerpu cimeru presenta la carauterística galería aragonesa rematada por un gran bistechu de madera. Esti edificiu ta reproducíu nel Pueblu Español de Palma.

Na mesma cai y con unes carauterístiques bien similares construyóse la llamada casa de la Telefónica, carauterísticu edificiu palacial aragonés construyíu en lladriyu y estructurado en trés plantes. Presenta bella galería aragonesa y preciosista bistechu de madera con elementos pinjantes. Otres obres d'interés son la casa de la familia Latorre, les antigües escueles y delles cases-palaciu de la zona central de la población.

Ermita de Santa Bárbara editar

Nes contornes de la población, en direición norte, caltiénse la ermita de Santa Bárbara, edificiu construyíu na segunda metá del sieglu XIX (sobre'l so arcu triunfal vese la fecha de 1853). Ta realizáu en mampostería y entámase por aciu una sola nave, bien llarga y estrecha, cubierta con bóveda de cañón con lunetos. Tien testeru rectu y coru altu a los pies. Al esterior acusen los contrafuertes llaterales y el volume correspondiente a la capiya mayor, de dimensiones menores que'l restu. Una senciella portada n'arcu de mediu puntu abrir nel llateral de la epístola. N'este mesmu llau álzase'l so espodada torre-campanariu. Tien tres cuerpos y ta construyida en piedra y lladriyu, de sillería l'inferior y de lladriyu los dos cimeros. Los dos primeros cuerpos son de planta cuadrada y el superior, octogonal. Coronando esta torre dispúnxose una gran escultura del Corazón de Jesús.

Cada añu'l domingu de Pentecostés allegar en romería al santuariu de la Virxe de la Árgoma, nel vecín términu de Cortes d'Aragón, onde se vuelve otra vegada'l domingu más cercanu al 24 d'agostu pa celebrar el Día del Sitiu xunto al restu de los pueblos que pertenecen a la cofradería de la Árgoma: Anadón, Blesa, Huesa del Común, Josa, La Foz de la Viella, Maicas, Plou, Segura de los Baños y Cortes d'Aragón. Esta pelegrinación sigue cumpliendo'l papel de nexu ente llocalidaes con un pasáu históricu común, anque la motivación orixinal de pidir agües que favorezan una bona collecha pasara a un segundu planu.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  3. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  4. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 30 de setiembre de 2012.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar