Narrillos del Álamo

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

Narrillos del Álamo ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Asitiar al oeste de la provincia, na contorna de la Serrezuela, a 24 quilómetros de Piedrahíta, cabeza del so partíu xudicial, y a 85 de la capital de la provincia. El so términu municipal entiende la llocalidá del mesmu nome, el barriu d'El Álamu, y los anexos d'Airosa de la Cuesta y de Mercadín, col pobláu de la Devesa de Codes. La llocalidá atópase enclavada nes tierres d'El Barco de Ávila-Piedrahíta y el Valle del Corneja. Los sos habitantes conocer pol xentiliciu de narrillenses. En 2017 el conceyu cuntaba con una población de 78 habitantes.

Narrillos del Álamo
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Narrillos del Álamo (es) Traducir Eleuterio Prieto Marcos
Nome oficial Narrillos del Álamo (es)[1]
Códigu postal 05154
Xeografía
Coordenaes 40°34′01″N 5°28′01″W / 40.566944444444°N 5.4669444444444°O / 40.566944444444; -5.4669444444444
Narrillos del Álamo alcuéntrase n'España
Narrillos del Álamo
Narrillos del Álamo
Narrillos del Álamo (España)
Superficie 29.35 km²
Altitú 1122 m
Llenda con Cespedosa de Tormes, La Tala, Armenteros, Horcajo Medianero, Arevalillo, El Mirón, Gallegos de Solmirón y Puente del Congosto
Demografía
Población 60 hab. (2023)
- 37 homes (2019)

- 35 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.04% de provincia d'Ávila
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,04 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
narrillosdelalamo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente'l 19 de marzu de 2011. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

 
Escudu de Narrillos del Álamo
«Escudu de forma Española. De Plata, tueru d'álamu con tres fueyes de sinople y colgante del mesmu por aciu tiracol de gules escudu apuntáu de gules con bloca d'oru (de Navarra), tou ello terrazado sobre monte de tres altures d'oru puestu na punta. Bordura de Gules cargada d'ocho torres d'oru, almenadas y abiertes, puestes trés nel timbre, cuatro nos lladrales y una na punta. Al timbre, corona Real d'España.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Bandera de dimensiones 2:3, fileteada. Sobre'l pañu blancu o de plata, monte de tres altures de verde o sinople, superáu nel so centru d'escudu apuntáu de colloráu o gules, blocado de mariellu o oru, acompañáu a derecha y izquierda de dos fueyes d'álamu verde o sinople. Fileteado de colloráu o gules cargáu d'ocho torres almenadas y abiertes de mariellu o oru puestes trés al timbre, dos nos lladrales y trés na base.»

Estensión y llendes editar

El términu municipal de Narrillos del Álamo ocupa una estensión de 2935 hectárees, esto ye, 29,35 quilómetros cuadraos, con una altitú que bazcuya ente los 1079 y los 1343 metros sobre'l nivel del mar, nel vértiz xeodésicu del Picarozo, asitiáu na paraxa de “El Mirador, siendo ésta la mayor altitú de la llamada Sierra de Narrillos, continuación de les de Bercimuelle y Ventosa de la Cuesta, que la so altor va en descensu hasta'l siguiente vértiz, asitiáu nel Altu del Molín de Vientu, a una altitú de 1268 metros. Dexando ente dambos otros altores como les del Picu Miramar y l'Altu de Santa Brígida, con altores que bazcuyen ente los 1313 y los 1330 metros d'altitú sobre'l nivel del mar. La población de la mesma atópase a 1122 metros sobre'l nivel del mar. Llinda per Norte y Sur col conceyu de Armenteros. Con Aldealabad del Mirón per Sur y Este, y con Gallegos de Solmirón, per Norte y Oeste. Siendo nesi puntu estremeru cola provincia de Salamanca. La contorna se delimita ente los montes del cantu meridional del pandu, más concretamente ente les sierres de Francia y Gredos. La llocalidá capital del conceyu ta asitiada a una altitú de 1116 msnm.[3][4]

Noroeste: La Tala (Salamanca) Norte: Armenteros (Salamanca) Nordeste: Arevalillo
Oeste: Cespedosa de Tormes (Salamanca)   Este: El Mirón
Suroeste: Puente del Congosto (Salamanca) Sur: Gallegos de Solmirón (Salamanca) Sureste: Gallegos de Solmirón (Salamanca)

Mediu natural editar

El so clima ye mediterraneu de monte, con temperatures medies de 2 a 4 graos en xineru y de 20 a 22 en xunetu. Con escasez de precipitaciones y probeza de cursos soterraños. Na zona hai presencia d'especies de avifauna incluyíes nel Catálogu Nacional d'Especies Amenaciaes. Esta zona exerz una irresistible querencia pa les grandes aves planeadoras, cuantimás respectu a la utre negra y utre leonado, yá que la utilicen como zona de cicleo. De la mesma y de resultes de les elevaes cantidaes de coneyu esistentes nos acutaos cercanos, ye área de dispersión y cazadoriu de l'águila imperial ibérica. Amás d'estes atopen otres aves sedentaries o de camín, como la cigüeña negra, el aguilucho cenizo, el alimoche común bilanu o uxu real.

Historia editar

Como la gran mayoría de les poblaciones vecines, los sos oríxenes remontar a la repoblación llevada a cabu tres la conquista de la tierra d'Ávila. El topónimu del so nome danos cuenta de los sos primitivos pobladores vascu navarros. Quedó incluyíu, xunto al so anexu de Mercadín, nel Común de Villa y y Tierra d'Ávila, a la que perteneció hasta'l sieglu XIX, en que pasó a depender del partíu xudicial de Piedrahíta, entós de la Sierra. Sicasí, con anterioridá a la llegada d'estos pobladores yá foi llugar habitáu por tribus vetones, de les que nos llegaron, ente otros, el castru del Altu del Quemáu, unu de los más peculiares atopaos pol so doble recintu cercáu. La so hestoria no civil cuerre pareya nel tiempu cola de la ciudá d'Ávila, hasta l'abolición de los señoríos; y de Bonilla de la Sierra no eclesiástico, de la cual dependía arciprestalmente, y d'onde llegaben, tanto a predicar como a recibir, los franciscanos de la villa episcopal, dalgunu de los cualos, tres la exclaustración, pasó a vivir a Narrillos, onde quedó como cura de misa y olla. Del so pasáu agrícola y ganaderu queden los rastros documentales nos llargos pleitos calteníos polos titulares de los mayoralgos de los Moreta, Maldonado, Vargas de Figueroa o Dávila colos pueblos vecinos pol usu o abusu de camperes, o pol pasu de los ganaos de los unos o los otros en tiempos d'alzada. Apellíos representativos de los Vizcondes de Güerta; marqueses de la Coquilla, de Astorga o Velada. D'aquellos tiempos, y en amenorgándose el so pasáu señorial, representáu por un palaciu” o casa fuerte llevantada xunto a la sierra y dende onde empezó a crecer el pueblu a los nuesos díes, l'agricultura quedó amenorgada a un meru testimoniu pa ser, percima de too, ganaderu; más desque la totalidá de la sierra, nel so día perteneciente a la Corona Real, foi vencida pa la so esplotación pol Conceyu de Narrillos, por Real decretu de Sabela II en 1862.

Demografía editar

La población de Narrillos del Álamo y los sos anexos, sufrió nel intre de la hestoria un fuerte procesu de decrecimiento demográficu motiváu pola fuerte emigración de les décades de 1950 y 1960. Los censos de población más antiguos, fechaos nel sieglu XVIII, dan pa Narrillos del Álamo y los sos anexos una cifra de 400 habitantes.[ensin referencies]

El conceyu, que tien una superficie de 29,35 km²,[5] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 78 habitantes y una densidá de 2,66 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Narrillos del Álamo ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[6]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2011[7] y de 2017 del INE.

Monumentos editar

De la so primitiva dómina medieval queda l'anovada ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción, llevantada nel permediu de los sieglos XIII-XIV, de la que la de Mercadín, nos sos oríxenes con torre vigía, y reformada en gran parte a partir de 1564, añu nel qu'una quema taramió la so cubrición y ablayó la torre. Les nueves obres fueron aprovechaes pa llevantar una torre renacentista y dotar a la ilesia d'ornamientos de los qu'hasta entós escarecía, rematando la renovación nos años finales del XVIII, cuando-y la dotó d'un impresionante retablu barrocu adquiríu en Salamanca a Manuel Márquez. Cuenta igualmente la población con dos interesantes miliarios romanos, procedentes de la señalización viaria de la llamada Vía de la Plata, y una interesante muestra d'arquiteutura popular na llamada Casa de la Vera Cruz, documentalmente la más antigua de la población, y primer sede del Conceyu, remontándose al sieglu XV, y ostentando na so fachada una interesante muestra de cercu funerariu discoidal, única na provincia d'Ávila.

Fiestes y etnografía editar

Del so pasáu etnográfico y cultural queden los rastros documentales d'una de les más interesantes cofraderíes de la Vera Cruz esistentes na provincia, a la que perteneció gran parte de la población. Cofradería de penitentes fundada a empiezos del sieglu XVI, reformada en 1645 y xunida, a partir de 1745, a la del Señor, con fundación de Mises de Minervas, aniversarios y un cientu de mandes más. Na Cofradería d'Ánimes, sumida nel sieglu XIX, atópase l'orixe del ritu de les corríes de gallos”, celebraes nos sos primeros tiempos coincidiendo coles carnestolendas ivernices. Celebrándose con especial relevancia la festividá del Corpus en Narrillos del Álamo, y la so octava en Mercadín, hasta empiezos del sieglu XX. La so patrona en La nuesa Señora de l'Asunción, con fiesta llocal el día 15 d'agostu; celebrando como segunda festividá la de San Miguel, el día 29 de setiembre, en Mercadín. Según la llamada “Fiesta Chica”, dedicada al Sagráu Corazón de Jesús, el día 3 de xunetu.

Referencies editar

Bibliografía editar

  • “Narrillos del Álamo, una mirada tras. Hestoria de Narrillos del Álamo y los sos anexos”. Tomás Gismera Velasco. Guadalaxara, 2011.

Enllaces esternos editar