Navacepedilla de Corneja

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

Navacepedilla de Corneja ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Forma parte del partíu xudicial de Piedrahíta y de la comarca d'El Barco de Ávila-Piedrahíta. Asitiáu na parte alta del valle del Corneja, toma'l so nome del ríu Corneja, que escurre dientro del so términu na parte más abrupta del so cursu. En 2017 cuntaba con una población de 98 habitantes.

Navacepedilla de Corneja
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Navacepedilla de Corneja (es) Traducir Antonio Mendoza Sánchez
Nome oficial Navacepedilla de Corneja (es)[1]
Códigu postal 05151
Xeografía
Coordenaes 40°29′09″N 5°11′03″W / 40.4858°N 5.1843°O / 40.4858; -5.1843
Navacepedilla de Corneja alcuéntrase n'España
Navacepedilla de Corneja
Navacepedilla de Corneja
Navacepedilla de Corneja (España)
Superficie 29 km²
Altitú 1255 m
Llenda con San Martín de la Vega del Alberche, Villafranca de la Sierra, Casas del Puerto y Garganta del Villar
Demografía
Población 94 hab. (2023)
- 46 homes (2019)

- 46 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.06% de provincia d'Ávila
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,24 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
navacepedilladecorneja.es
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente'l 24 de xunu de 2013. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

 
Escudu de Navacepedilla de Corneja
«Escudu de forma española. D'oru, monte heráldicu de tres peñes de sinople sumáu de dos cabres saltantes de sable, cornines y armaes de plata, soportando escusón coles armes del llinaxe Dávila (d'azur, trelce bezantes d'oru puestu trés, trés, trés, trés y una) y cargáu de faxa ondada y baxada de plata y azur. Al timbre, corona real d'España.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Bandera de dimensiones 2:3, fileteada de mariellu o oru, faxa d'ondada de tres ondes d'azul o azur y blancu o plata. Filete d'anchor 1/7 de la batiente, d'azul o azur. cargáu de dieciocho bezantes mariellos o d'oru, puestos seis nes partes cimera ya inferior, respectivamete, cinco al estil y cinco n'en estremu de la batiente.»

Mediu físicu editar

Allugamientu editar

 
Vista xeneral.

La capital del conceyu —que s'atopa una altitú de 1255 msnm[3][4] ta asitiada nel estremu suroeste del so términu municipal, a los pies de la falda suroeste del macizu de La Serrota y de l'aguada norte de la Sierra de Villafranca, ente los cursos del Corneja y el regueru que baxa del Puertu Chía. La distancia a Ávila ye de 58 km y l'accesu ye al traviés d'una esviadura de la N-110, escontra Villafranca de la Sierra.

La llocalidá asítiase a una altitú de 1256 m sobre'l nivel del mar, con una cota máxima de 1924 m (Cervunaloco) y una mínima de 1195 m nel regueru de la Gargantiya na llende con Villafranca de la Sierra.

Atiesta pel norte con Casas del Puerto, al sur con San Martín de la Vega del Alberche, al este con Garganta del Villar y Villafranca de la Sierra (enclaves del Puertu Chía y la Serrota) y al oeste con Villafranca de la Sierra.

Noroeste: Villafranca de la Sierra Norte: Casas del Puerto Nordeste: Casas del Puerto
Oeste: Villafranca de la Sierra   Este: Villafranca de la Sierra
Suroeste: San Martín de la Vega del Alberche Sur: San Martín de la Vega del Alberche Sureste: Garganta del Villar

Clima editar

D'alcuerdu a los datos de la tabla de siguío y a los criterios de la clasificación climática de Köppen modificada[5] el clima de Navacepedilla de Corneja ye mediterraneu de tipu Csb.[6]

   Parámetros climáticos permediu de Navacepedilla de Corneja nel periodu 1965-2003  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 3.7 4.3 6.5 7.9 11.2 16.2 19.7 20.6 16.7 11.5 7.0 4.5 10.8
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1965-2003 y de temperatura pal periodu 1973-2003 en Navacepedilla de Corneja[7] 2 d'ochobre de 2012

Xeoloxía editar

 
Mole granítica. Al fondu Garganta de los Hornos.
 
Pumar de la variedá reineta blanca.

Asitiada sobre'l zócalo hercínico del Sistema Central constituyíu por materiales d'orixe ígneos, son roques plutóniques y roques metamórfiques que se remonten al Paleozoicu, les primeres son granitos adamellíticos de dos miques de granu predominantemente mediu o gruesu, les segundes son esquistos cristalinos ácidos pocu estremaos con frecuentes apaiciones de granodioritas moscovíticas.

Flora y fauna editar

La mesma que se da na Sierra de Villafranca. Aproximao la metá del so territoriu ta protexíu, formando parte del espaciu natural de les Sierres de la Paramera y Serrota. Nel pasáu, dempués de la Guerra Civil Española, el llobu ibéricu foi bien abondosu na contorna, abeyando per inclusive pola mesma población, según la información de prensa de la dómina.[8]

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 29,50 km²,[9] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 98 habitantes y una densidá de 3,32 hab./km².

Tien un anexu denomináu Garganta de los Hornos (popularmente conocíu como La L'Aldea).

Gráfica d'evolución demográfica de Navacepedilla de Corneja ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[10]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[10]      Población según el padrón municipal de 2011[11] y de 2017 del INE.

Patrimoniu históricu-artísticu editar

  • Ilesia de San Martín, d'una sola nave con sotocoro a los pies, construyíu en piedra. Destaca'l artesonado con decoración de piñes y el retablu barrocu. Foi ésti realizáu en 1630 y ye de los primeres que se fabriquen na contorna nesti estilu, polo que sigue modelos herrerianos y les sos llinies son clasicistes. Estremar en trés calles y dos cuerpos superpuestos. Remata n'áticu semicircular con talla de Dios padre a manera de venerable vieyu. El so sagrariu ye posterior al retablu, que foi doráu en 1667, según reza la inscripción del bancu. El retablu colateral de la Virxe ye de mediaos del sieglu XVIII. Alluga la talla en buecu trilobulado flanqueado por estípites. El colateral de la Epístola ye posterior, como puede apreciase na so decoración d'estilu rococó. La so orixinalidá mora na so cai qu'abre trés baldíos: unu con forma trebolada p'agospiar un Crucifixu y dos pequeños de mediu puntu que s'asitien a los llaos del pie de la cruz.
 
Callejuela empinada.
  • Ermita de San Xuan Bautista en La L'Aldea.
  • Plaza Mayor, de planta cuadrada, tien pilón y tien delles cases con portalaes.
  • Molinos fariñeros, nel cursu del ríu Corneja, dos en Garganta de los Hornos, unu d'ellos en ruines y otru funciona cola maquinaria antigua, y unu en Navacepedilla nel que namái queden les sos ruines.
  • Xubiendo escontra El Puertu Chía, xusto al llau de la Peña El Cuervu, esisten restos d'una calzada de piedra, que'l so orixe nun ta bien claro, anque se supón bien antigua. Foi emplegada como cordel en tiempos de la Mesta pa treslladar el ganáu dende Valdecorneja escontra les camperes d'Oropesa y Talavera o más al sur hasta Estremadura.

Fiestes editar

  • Fiestes patronales n'honor de San Martín: primer fin de selmana d'ochobre.
  • Fiestes de branu: Primer fin de selmana d'agostu

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Diputación Provincial d'Ávila (ed.): «ALCUERDO de 24 de xunu de 2013, del Plenu del Conceyu de Navacepedilla de Corneja, relativu a l'aprobación del Escudu y Bandera del conceyu de Navacepedilla de Corneja (Ávila).». Boletín Oficial de la Provincia d'Ávila nᵘ6 de 10 de xineru de 2004.
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Navacepedilla de Corneja na páxina de previsión meteorolóxica d'AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  5. Critchfield, H.J.. University of Idaho (ed.): «Criteria for classification of major climatic types in modified Köppen system» (inglés). Xeneral Climatology. Prentice Hall. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2009. Consultáu'l 29 de payares de 2012.
  6. Axencia Estatal de Meteoroloxía (ed.): «Atles climáticu ibéricu».
  7. «Promedios mensuales - Navacepedilla de Corneja, ESP». Consultáu'l 2 d'ochobre de 2012.
  8. «Los llobos abeyen per polos pueblos de la sierra d'Ávila y causen víctimes nel ganáu». Diariu ABC (1 d'abril de 1949).
  9. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  10. 10,0 10,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Navacepedilla de Corneja».
  11. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar