Naypyidaw

capital de Myanmar

Naypyidaw, tamién escritu Nay Pyi Taw (en birmanu: , pronunciación birmana: [ nèpjìdɔ̀ ]), ye la capital de Myanmar. Asitiada na villa de Kyatpyae, nel conceyu de Pyinmana, na división de Mandalay. El so nome significa "Ciudá real" o "Asientu de reis" y el so nome foi anunciáu mientres l'intre del Día de les Fuercies Armaes celebráu'l marzu de 2006, fecha considerada como la inaugural de la ciudá.[2] La capital alministrativa de Birmania foi oficialmente treslladada dende Yangon a Naypyidaw el 6 de payares de 2005 por decisión de la xunta militar. La población de la ciudá ye incierta, pero piénsase que ronda los 100.000 habitantes, con una mayoría de birmanos, y con minoríes de chinos y indios. La relixón mayoritaria de los habitantes ye'l budismu con una minoría de cristianos.

Naypyidaw
Alministración
PaísBandera de Myanmar Myanmar
Union territory of Myanmar (en) Traducir Territorio de la Unión de Naipyidó (es) Traducir
Tipu d'entidá ciudá
Cabezaleru/a del gobiernu Myo Aung
Nome llocal နေပြည်တော် (my)
Xeografía
Coordenaes 19°44′51″N 96°06′54″E / 19.7475°N 96.115°E / 19.7475; 96.115
Naypyidaw alcuéntrase en Myanmar
Naypyidaw
Naypyidaw
Naypyidaw (Myanmar)
Superficie 7054.37 km²
Altitú 115 m
Demografía
Población 1 160 242 hab. (2014)
Porcentaxe 100% de Territorio de la Unión de Naipyidó (es) Traducir
2.17% de Myanmar
Densidá 164,47 hab/km²
Más información
Fundación 2005
Prefixu telefónicu 067
Estaya horaria UTC+06:30
Cambiar los datos en Wikidata
'yangon'
Birmanu နေပြည်တော်
STCLB Nepranytau
ALA-LC Nepraññto‘[1]
BGN-PCGN Nepyidaw
Okell Neipyido
AFI <span class="IPA" style="font-family:{{{1}}}; font-family /**/:inherit;">[ nèpjìdɔ̀ ]

Llocalización editar

La so llocalización, nun campu a unos 3 quilómetros al oeste de la ciudá de Pyinmana y a unos 320 quilómetros al norte de l'antigua capital, Yangon,[3] foi por cuenta de que ellí atopábase un importante campu d'entrenamientu pa los soldaos y oficiales del Exércitu Independiente de Myanmar que s'enfrentó primero a los británicos, y qu'onde depués instaló'l xeneral Aung San el so cuartel xeneral, que llogró la victoria frente a les tropes xaponeses mientres la so ocupación del país mientres la Segunda Guerra Mundial. Pyinmana convertir nun iconu pal exércitu de Myanmar, yá que foi'l llugar onde los birmanos llograron ganar a exércitos invasores superiores.

La ciudá alcuéntrase aproximao nel centru del país, nun nuedu ferroviariu y centru de comunicaciones cercanu a los estaos de Shan, Chin y Karen, asegurando una presencia militar continua cerca de les rexones más conflictives. Otra de les ventayes que presenta la nueva llocalización ye la so situación alloñada de Rangún, ciudá congestionada por cuenta de la so gran población y que faía imposible l'ampliación de los edificios gubernamentales.[4] Según manifestó la oposición de Myanmar al réxime militar del país, la razón principal foi alloñar la ciudá de la mariña pa protexela d'una posible invasión estranxera liderada polos Estaos Xuníos.

Historia editar

 
Plaza de la Pagoda Uppatasanti.

L'actual gobiernu militar del país empezó'l treslláu de los ministerios dende Yangon a Naypyidaw el 6 de payares de 2005. Cinco díes más tarde, el 11 de payares, a los once de la mañana, un segundu convói de 1100 camiones militares, que tresportaben once batallones y once ministerios dexaben Rangún en direición a la nueva capital. La repetición del númberu 11 ye por cuenta de les observaciones de los astros del astrólogu personal de Than Shwe. Esperábase que la mayoría de los ministerios tuvieren na ciudá escontra'l final de febreru de 2006. Sicasí, por cuenta de la falta d'escueles y otres infraestructures, los funcionarios fueron treslladaos a la ciudá y separaos de les sos families hasta que la ciudá dispunxera de les infraestructures necesaries. Al este de la ciudá atopa un complexu fortificáu, onde mora'l líder de Myanmar, el xeneral Than Shwe. Los cuarteles xenerales del exércitu tán asitiaos nun recintu separáu de los ministerios, y los ciudadanos tienen prohibíu l'entrar na zona militar. Los comerciantes y vendedores tienen reestringida la so área de trabayu a una zona cercana a les oficines gubernamentales.

El 27 de marzu de 2006, más de 12 000 soldaos desfilaron na nueva capital nel que foi'l so primer acontecimientu públicu; un desfile multitudinariu'l Día de les Fuercies Armaes nel día que se conmemoraba l'aniversariu de la lliberación del país de la ocupación xaponesa. Tomar d'imáxenes foi reestringida al llugar del desfile, tres el que pudo apreciase la figura de trés enormes estatues que representen a los reis birmanos Anawrahta, Bayinnaung y Alaungpaya O Aung Zeya, los trés reis más importantes de la historia del país.

En payares de 2006, realizóse la ceremonia inaugural de la construcción d'un gran complexu relixosu na nueva capital, bien similar a Shwedagon en Yangon. El complexu va tar coronáu con una pagoda de 98 metros, el mesmu altor que la de Shwedagon, y tendrá de ser visible dende la mayor parte de la ciudá.

El periodista indiu, Siddharth Varadarajan, quien visitó la ciudá en xineru de 2007, describió la inmensidá de la nueva capital como "el máximu seguru contra un cambéu de réxime, una obra maestra del urbanismu diseñáu pa ganar cualesquier supuesta revolución colorista - non por aciu tanques y cañones d'agua, sinón per mediu de la xeometría y la cartografía".[5] Esti periodista publicó un blogue fotográficu que ye la primer muestra de l'arquiteutura de la ciudá.[6]

Por cuenta de les protestes antigubernamentales en Myanmar de 2007, la ONX mandó a un unviáu especial pa evaluar la situación. El 30 de setiembre de 2007 l'unviáu axuntar col xefe de la xunta militar de Myanmar en Naypyidaw y darréu treslladóse a Yangon, onde s'axuntó cola líder opositora Aung San Suu Kyi.[7]

El 23 de mayu de 2008 el secretariu xeneral de la ONX, Ban Ki-moon convertir nel primer dignatariu estranxeru que visitó la nueva capital de Myanmar nel escenariu de la crisis humanitaria desamarrada tres el pasu del ciclón Nargis el país, consiguiendo per parte del númberu unu de la Xunta militar, el Xeneralísimu Than Swe, "el compromisu de dexar la entrada de tolos trabayadores humanitarios, sía como quier la so nacionalidá", según l'aceptación per parte del réxime de que l'aeropuertu de Rangún fuera utilizáu como plataforma internacional pa la distribución de l'ayuda.[8]

Infraestructures editar

A pesar de que la ciudá cunta con bonos servicios d'agua y eletricidá, munchos emplegaos públicos manifestaron la so oposición a la midida gubernamental que los obligó a camudase a Naypyidaw. Esto debe a la casi inesistencia de centros comerciales y restoranes na ciudá, y munchos emplegaos decidieron nun camudase coles sos families, a lo menos, primeramente.[9]

Tresporte editar

Ferroviariu

El viaxe dende Rangún hasta Naypyidaw dura nueve hores. Los trenes salen a les 12:00 y lleguen a les 21:00, hora llocal.[10]

Aereu

Pa dar serviciu a la ciudá, l'aeropuertu de Ela foi remocicáu pa ser capaz d'acoyer vuelos con aviones de grandes dimensiones. L'aeropuertu ta asitiáu a unos diez milles al sureste de Kyatpyae. Toles compañíes aérees del país (Myanma Airways, Yangon Airways, Air Mandalay y Air Bagan) inclúin Naypyidaw como destín de los sos vuelos, afrecen vuelos ente la capital y otres ciudaes del país.

A mediaos de marzu de 2006, Air Mandalay punxo en funcionamientu un serviciu de vuelos ente Rangún y Naypyidaw. El 5 de xunu de 2006, ente Naypyidaw y Thandwe y Sittwe, nel estáu de Rakhine, p'apurrir a los funcionarios un meyor accesu al oeste del país.[11]

Referencies editar

  1. Fundéu BBVA. «Naypyidaw» (castellanu). Consultáu'l 9 d'avientu de 2010.
  2. «Burma's new capital stages parade». BBC News. BBC (27 de marzu de 2006). Consultáu'l 6 d'abril de 2006.
  3. «Naypyidaw: Myanmar». Nomes Ggeográficos. Consultáu'l 20 de mayu de 2012.
  4. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes pedrosa
  5. «Dictatorship by Cartography». Himal Southasian (1 de febreru de 2007). Consultáu'l 20 de febreru de 2007.
  6. «Nay Pyi Taw - A photo album». Reality, One Bite at a Time.
  7. «Unviáu especial de la ONX». Consultáu'l 27 d'ochobre de 2007.
  8. «Ban Ki-moon consigue que la Xunta de Myanmar acepte a los cooperantes». Consultáu'l 24 de mayu de 2008.
  9. BBC News: Burma's new capital city unveiled
  10. «Import, export licensing moving to Naypyidaw». The Myanmar Times. Myanmar Consolidated Media (2006-05-29). Consultáu'l 29 d'ochobre de 2007.
  11. «News Briefs (New air destinations)». The Myanmar Times. Myanmar Consolidated Media (12 de xunu de 2006). Consultáu'l 29 de xunu de 2006.

Enllaces esternos editar

 
Artículu de traducción automática a partir de "Naipyidó" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.