Francisca Ernestina Moya Luna (7 de payares de 1900Villa Ocampo (Durango) (es) Traducir – 9 de xunetu de 1986Progreso de Obregón), conocida como Nellie Campobello, foi testigu y narradora de la Revolución Mexicana amás de precursora del balé en Méxicu. Hermana mayor de Gloria Campobello (Soledad Campobello Luna), quien so la direición de Nellie aportó a considerada la primera Prima Ballerina de Méxicu.

Nellie Campobello
Vida
Nacimientu Villa Ocampo (Durango) (es) Traducir7 de payares de 1900[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Progreso de Obregón9 de xunetu de 1986[1] (85 años)
Sepultura Durango
Estudios
Llingües falaes castellanu[1]
Oficiu escritora, coreógrafapoeta
Seudónimos Nellie Campobello y Kentaurka severu[2]
IMDb nm1689495
Cambiar los datos en Wikidata

Delles fontes apunten que'l so pseudónimu tomar de "Nellie" una perra que tenía por mascota la so ma, y Campobello del so padrastru Jesús Campbell Morton, o'l Dr. Ernesto Stephen Campbell.[3]

La primer infancia de Nellie y los sos hermanos desenvolver en Villa Ocampo, darréu en Hidalgo del Parral, Chihuahua, escenarios de les sos obres: Cartuchu, Les manes de Ma y Apuntes sobre la vida militar de Francisco Villa. Tres la muerte de la so madre, Rafaela Luna, la familia camudar a la Ciudá de Méxicu a finales de 1923. Nésta ciudá ye onde Campobello afaya la danza y desenvuelve la so prolífica carrera.

Coreógrafa y baillarina editar

En 1923 empecipió la so carrera como baillarina , xunto cola so hermana Gloria, na Ciudá de Méxicu. Foi alumna d'hermanar Mariña (Adela, Amelia y Linda), Lettie Carroll, Carmen Galé, Madame Stanislava Potapovich y de Carol Adamchevsky.[4]

Pa la conmemoración del entamu de la Revolución Mexicana, el presidente Lázaro Cárdenas -y comisionó la presentación d'una coreografía que representara al movimientu armáu y los sos ésitos posteriores (la educación pública, la paz, etc.). En payares de 1931, Campobello presentó'l Ballet de mases 30-30 nel Estadiu Nacional, representar estudiantes de la Escuela Plástica Dinámica (güei Escuela Nacional de Danza Nellie y Gloria Campobello) y neños de primaria (quien simbolizaben al pueblu), mientres Nellie, vistida de colloráu, representó a la Revolución.[5] El ballet 30-30, darréu, dir de xira per tol país, como parte de les Misiones Culturales.

En 1937 foi designada direutora de la Escuela Nacional de Danza, cargu qu'ocupó hasta 1984.[6]

Ente les sos obres dancísticas, amás del Ballet 30-30, cúntense: La virxe de les fieres, Barricada, Clarín, Binigüendas de plata, Tierra. Coreografíes folklóricas: Cinco paso de danza o danza ritual, Danza de los malinches, El coconito, Bailles istmeños, Ballet tarahumara, Danza de los concheros. Col Ballet de la Ciudá de Méxicu: Fuensanta, Obertura republicana, Ixtepec, El sombreru de tres pico, Vespertina, Estragal, Alamea 1900, Circu Orrín, La feria, etc.

Xunto con Martín Luis Guzmán y José Clemente Orozco fundó'l Ballet de la Ciudá de Méxicu, que se presentaba nel Palaciu de Belles Artes, nél collaboraron artistes como Carlos Chávez, Julio Castellanos, Carlos Orozco Romero y Roberto Montenegro.

Ente les munches alumnes de Nellie Campobello atópense: Guillermina Bravo, Amalia Hernández, Josefina Lavalle, Dina Torregrosa, Emma Ruíz, Rosa Reyna, Martha Bracho, etc.

Obra editar

Yo editar

En 1929, publica'l so primer llibru de poemes tituláu "Yo" y robláu como Francisca (el so nome de nacencia), editáu por LIDAN, la editorial de Gerardo Murillo (pintor mexicanu conocíu como'l Dr. Atl), ta compuestu por cinco poemes, consideraos por Doris Meyer (crítica lliteraria norteamericana) como "precursores necesarios na formación d'un espíritu de crítica social" ya Irene Matthews describir como "[...]versos que los sos ritmos son al empar infantiles y dancísticos. Muncha de la so poesía báillase´ rítmicamente".[7] Dellos poemes de Yo, auníos a otros escritos mientres la so estancia en L'Habana como baillarina, fueron publicaos na revista cubana "Revista de L'Habana", titular "Ocho poemes de muyer" y roblar tamién, col so nome de nacencia.

Dellos d'estos poemes fueron traducíos al inglés por Langston Hughes na so antoloxía de Dudley Pitts.

Cartuchu editar

En 1931, publicar en Xalapa, Veracruz, la so obra más conocida Cartuchu, rellatos de la llucha nel norte de Méxicu, financiada por Germán List Arzubide.

La motivación de la obra, en pallabres de la mesma autora, ye la de "vengar una inxuria"; tres el fin del movimientu armáu y l'empiezu de la institucionalización de la Revolución, dellos personaxes revolucionarios fueron xulgaos de manera maniquea según el grupu nel poder, ente ellos Francisco Villa, ídolu de la infancia de Campobello. Esta llucha reivindicadora del so paisanu siguir na so obra Apuntes sobre la vida militar de Francisco Villa.

Cartuchu ta narrada en trés grandes bloques: "Homes del norte", "Fusilaos" y "Nel fueu", cada unu constituyíu por rellatos curtios d'episodios o personaxes de Parral y de Villa Ocampo, cuntaos dende'l puntu de vista de la neña Nellie. Esta visión ye rara dientro del xéneru de la Novela de la Revolución, ta apinada de familiaridá y de detalles cotidianos, dizse que ye una versión femenina de la Revolución, porque se narra dende los espacios privaos: dende la casa de l'autora y de los sos vecinos de la cai Segunda de Rayu en Parral, la mayoría d'ellos neños y muyeres.

La obra fálanos peculiarmente de la personalidá de les muyeres nel mediu d'un movimientu bélicu, non so los estereotipos atribuyíos na la dómina a lo femenín como'l sentimentalismu y l'irracionalidá, sinón como personaxes pragmátiques y fuertes, dacuando desarimaes, pero qu'enfrenten la so realidá. Tamién amuesa a los homes revolucionarios so otra lluz: a la Villa que llora, al soldáu que xuega y bromia colos neños, al revolucionariu que rúa y canta a la pequeña hermanita, Gloria.

Les manes de ma editar

En 1937 publica una obra dedicada a la so madre, Rafaela, un rellatu sobre la crianza de los fíos en tiempos de guerra, Irene Matthews calificar como un exemplu de "la fuercia y intrepidez femenina". Amosar a la madre como una muyer fuerte y pragmático, atributos que Campobello heredó o, quiciabes el personaxe ye una proyeición de la so persona. Campobello diz sobre Les manes de ma "componer pa pagar una delda, una delda contraida con Ella, con ma".[8]

Collaboraciones en periódicos editar

Mientres la década del 30, collaboró nos periódicos Últimes noticies y L'Universal Gráficu, con artículos d'opinión sobre la vida política del país y sobre "sucesos y noticies rares".[9]

Apuntes sobre la vida militar de Francisco Villa editar

Publicáu en 1940 pola editorial Ediapsa, de Martín Luis Guzmán.[10] Ye una crónica de la carrera militar de Francisco Villa según del Norte de Méxicu, la rexón que Nellie conoció a la perfeición, poro, el so rellatu ye bien cercanu, casi personal, como lo son los sos otres dos obres (Cartuchu y Les manes de ma). Pero non por eso escarez de veracidá, nin ye suxetivu o de poco rigor histórico, la so investigación basar en documentos d'archivu, según en testimonios d'historia oral de dalgunos de Los Doraos (José Nieto ya Ismael Maynez[11]) y de Austreberta Rentería, vilba de Villa, quien aportó a gran amiga de Campobello. Nel rellatu, Nellie intenta reivindicar al so ídolu de la infancia, a quién calificó de “El meyor guerrilleru, dempués de Gengis Kan”.[12]

L'ánimu de la dómina y la postura oficial frente al personaxe de Francisco Villa, negativa, fixeron que la obra de Nellie Campobello fora con frecuencia facer# de menos, llomada de falsa o de pocu oxetiva.

Ritmos indíxenes de Méxicu editar

En 1940 co-escribió, cola so hermana Gloria Campobello, Ritmos indíxenes de Méxicu, editáu pola Secretaría d'Educación Pública, ya ilustráu pol so hermanu Mauro Rafael Moya. Con esta obra buscaron caltener les dances de los pueblos indíxenes de Méxicu, mesmes que llegó a conocer mientres les xires al interior del país de les llamaes Misiones Culturales. Amás de caltener, les hermanes Campobello pretendieron fundar una danza verdaderamente mexicana, quiciabes lo llograron.

Tres poemes editar

En 1957 publicó "tres poemes", tomaos d'un llibru supuestamente perdíu tituláu Abra na roca, los trés poemes son "Ella", "Ríu floríu" y "Estadios".

Los trés poemes tán escritos nun llinguaxe y estilu más “sofisticáu” que Yo, por Francisca, pero siguen coles temátiques íntimes que permean tola obra de Campobello. En Ella fala sobre la so madre; En Ríu floríu sobre la so tierra natal (Durango) y lo qu'ende vivió; a lo último, en Estadios, trata sobre la dómina de les misiones culturales, les sos presentaciones nos grandes estadios del país, los ballets de mases y la so pasión pola danza.

=== Los mios llibros Publicáu en 1960, ye un trabayu de autoreflexión de l'autora al traviés de la revisión de les sos obres, de la dómina en que vive y de la so propia vida.

Ta compuestu por un prólogu escritu pola mesma autora, lo mesmo que de los poemes qu'escribió mientres los postreros 30 años, mesmos que nun vieren la lluz, y les sos demás testos publicaos con anterioridá.

“[…]acandilante. Escribe a berros. Creo bonalmente que nenguna otra escritora mexicana tien la so fuercia, nenguna ye tan abrupta, tan arisca, tan peligrosa, tan arma de fueu. Esplota pero tamién analiza. Nellie tien la mesma capacidá que Martín Luis Guzmán de xulgar a la Revolución Mexicana […] Nellie, sicasí, ye muyer, nun la tomen en cuenta y al ratu se desencanta de tanta pasión ensin oxetivu. […] Cuando vio qu'escribía nel vacíu, decidió apurrise a la danza que ye una de les grandes dinámiques redentores de la vida […] Nel prólogu de Nellie Campobello, La Centaura del Norte[13]

Desapaición y muerte editar

En 1984, a les sos 84 años de manera súbita sumió de los llugares que frecuentaba, según les sos pertenencies y pervalibles pintures de Diego Rivera y de José Clemente Orozco. En 1998, la "Comisión de Derechos Humanos del Distritu Federal" investigó y afayó que Nellie morrió'l 9 de xunetu de 1986, y que fuera soterrada nel "Campusantu Progreso de Obregón" n'Hidalgo. Nos sos últimos díes, foi privada de la llibertá por Claudio Fuentes Figueroa y/o Claudio Neñu Cienfuentes y la so esposa (una alumna de Campobello) María Cristina Belmont. Afortunadamente, munches de les sos coreografíes de dances indíxenes fueron rescataes. Los sos restos fueron treslladaos al so natal Durango.

Epónima editar

  • Escuela Nacional de Danza Nellie y Gloria Campobello: les hermanes Nellie y Gloria Campobello dan orixe, en 1931, por espreses instrucciones del Secretariu d'Educación Pública, a la primer escuela de danza pública, allugada nes instalaciones d'esi organismu social.[14]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jo2004232857. Data de consulta: 30 agostu 2020.
  3. Matthews, Irene (1997). «1», Nellie Campobello. La Centaura del Norte (en castellanu). Méxicu: Cal y Arena, páx. 34. ISBN 968-493-308-8.
  4. Matthews, Irene (1997). «2», Nellie Campobello. La Centaura del Norte (en castellanu). Méxicu: Cal y arena, páx. 47. ISBN 968-493-308-8.
  5. Guadalupe García, Clara (2000). Nellie, el casu Campobello (en castellanu). Méxicu: Arena y Cal.
  6. Matthews, Irene (1997). «4», Nellie Campobello. La Centaura del Norte (en castellanu). Méxicu: Cal y arena, páx. 139. ISBN 968-493-308-8.
  7. Matthews, Irene (1997). «1», Nellie Campobello. La Centaura del Norte (en castellanu). Méxicu: Cal y Arena, páx. 58. ISBN 968-493-308-8.
  8. Carballo, Emmanuel (1986). Nellie Campobello, en Protagonistes de la lliteratura mexicana (en castellanu). Méxicu: Ediciones del Ermitañu/SEP, páx. 417.
  9. Matthews, Irene (1997). «Capítulu 2, p. 56», Nellie Campobello. La Centaura del Norte (en castellanu). Méxicu: Cal y Arena. ISBN 968-493-308-8.
  10. Guadalupe García, Clara (2000). Nellie el casu Campobello (en castellanu). Méxicu: Arena y Cal.
  11. Gutiérrez de Velasco, Luzelena (2006). «Pancho Villa imaxináu por Nellie Campobello», Laura Cázares H.: Nellie Campobello, la revolución en clave de muyer (en castellanu). Méxicu: CONACULTA/Universidá Iberoamericana/Teunolóxicu de Monterrey, páx. 98. ISBN 970-94781-2-5.
  12. Matthews, Irene (1997). «3», Nellie Campobello. La Centaura del Norte (en castellanu). Méxicu: Cal y Arena, páx. 122. ISBN 968-493-308-8.
  13. Matthews, Irene (1997). «Prólogu», Nellie Campobello. La Centaura del Norte. (en castellanu). Méxicu: Cal y Arena, páx. XI. ISBN 968-493-308-8.
  14. Escuela Nacional de Danza Nellie y Gloria Campobello.

Enllaces esternos editar