Nomenclatura química

La nomenclatura química (del llatín nomenclatūra) ye un conxuntu de regles o fórmules que s'utilicen pa nomar tolos elementos y los compuestos químicos. A la fecha d'esti artículu, la IUPAC (Unión Internacional de Química Pura y Aplicada; n'inglés, International Union of Pure and Applied Chemistry) ye la máxima autoridá nesta materia, y encárgase d'establecer les regles correspondientes (vease Nomenclatura IUPAC.

Nomenclatura química
nomenclatura científica (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

La moderna nomenclatura química tien el so orixe nel Méthode de nomenclature chimique. Siguiendo propuestes anteriores formulaes por químicos como Bergmann y Macquer, los autores franceses adoptaron como criteriu terminolóxicu fundamental la composición química. Los elementos fueron designaos con nomes simples (anque ensin nengún criteriu común) y únicos, ente que los nomes de los compuestos químicos fueron establecíos a partir de los nomes de los sos elementos constituyentes más una serie de sufixos. Esta terminoloxía aplicóse primeramente tantu a sustancies del reinu mineral como del vexetal y animal, anque nestos últimos casos plantegaba munchos problemes.

El desenvolvimientu de la química orgánica a partir de los años trenta del sieglu XIX favoreció la creación de nuevos términos y formes de nomar compuestos que fueron aldericaos y entamaos nel congresu de Xinebra de 1892, del que surdieron munches de les carauterístiques de la terminoloxía de la química orgánica. L'otru momentu decisivu nel desenvolvimientu de la terminoloxía química foi la creación de la IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry). La sociedá surdió a partir de l'Asociación Internacional de Sociedaes de Química que se fundó en París en 1911 con representantes de sociedaes nacionales de catorce países. D'esta asociación surdieron dellos grupos de trabayu encargaos d'estudiar nueves propuestes de reforma de la nomenclatura química.

Tres la interrupción producida pola Primer Guerra Mundial, una nueva asociación volvió crease en 1919, camudando'l so nome pol d'Unión Internacional de Química Pura y Aplicada (IUPAC). La guerra non yá supunxo l'apaición d'una nueva organización sinón tamién la salida de les sociedaes alemanes, que fueren unu de los primeros impulsores d'estes organizaciones internacionales de química. A pesar d'ello, la nueva institución creció rápido hasta axuntar en 1925 ventiocho organizaciones nacionales de química, ente les que s'atopaba la española. Amás, figuraben químicos representantes de diverses revistes como Chemical Abstracts estauxunidense, el Journal of the Chemical Society, de Gran Bretaña, y el Bulletin Signaletique de la Société Chimique de France. Darréu sumáronse los editores de la Gazzeta Chimica italiana, los de la suiza Helvetica Chimica Acta y los del Recueil des Travaux Chimiques d'Holanda. Finalmente, en 1930, producióse la entrada de los representantes de les sociedaes alemanes, lo que dexó que s'integraren los representantes del Beilstein Handbuch d'Alemaña, colo que se completó la representación de les principales revistes y de los dos repertorios de química más importantes del momentu. Toos ellos, xunto colos representantes de les sociedaes químiques, xugaríen un papel decisivu nel desenvolvimientu de la terminoloxía química nos años siguientes.

Sistema de nomenclatura pa compuestos orgánicos editar

Esti sistema de nomenclatura contién les regles y normes pa nomar a los compuestos orgánicos, molécules compuestes esencialmente por carbonu ya hidróxenu enllazaos con elementos como l'osíxenu, boro, nitróxenu, azufre y dellos halóxenos. Esti sistema arrexunta a la gran familia de los Hidrocarburos.

Sistema de nomenclatura pa compuestos inorgánicos editar

Esti sistema de nomenclatura arrexunta y noma a los compuestos inorgánicos, que son tolos compuestos distintos de los orgánicos. Anguaño acéptense tres sistemes o sub-sistemes de nomenclatura, estos son: el sistema de nomenclatura estequiométrica o sistemáticu, el sistema de nomenclatura funcional o clásicu o tradicional y el sistema de nomenclatura Stock. Estos trés sistemes nomen a casi tolos compuestos inorgánicos, siendo la nomenclatura tradicional la más estensa, y tien grandes cañes del desenvolvimientu físico y alternativo, y lleva a cabu delles interpretaciones de les funciones básiques de cada elementu.

Función química editar

Llámase Función química al conxuntu de propiedaes comunes que caractericen a una serie de sustancies, dexando asina estremales de les demás. Esti tipu de sustancies tienen un comportamientu propio y específico nos procesos químicos. Por casu:

Grupu funcional editar

En química orgánica les sustancies que pertenecen a una función química determinada tienen nes sos molécules un átomu o grupu d'átomos de constitución análoga que les caractericen. Por casu, cualesquier alcohol ye identificable pol so grupu funcional OH (oxidrilo) y el so comportamientu químicu ye carauterísticu.

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Antonio García Belmar; José R. Bertomeu Sánchez, Nomar la Materia , Barcelona, L'Alcafresnu, 1999.