La Opríchnina (опри́чнина) foi una porción del territoriu rusu controlada direutamente pol zar Iván el Tarrecible. La pallabra deriva del rusu antiguu (опричь) oprich, y significa "aparte", "sacante". Por estensión, opríchnina designó al periodu de poder despóticu del monarca Iván IV el Tarrecible y a la so propia guardia personal los opríchniks, famosa pola so despiadada crueldá contra la población, abrasando considerablemente la ciudá de Nóvgorod.[1]

Los opríchniks. Oleo de Nikolái Névrev

Anguaño, el términu opríchnina utilízase como sinónimu de tiranía y de poder absolutu exercíu con estremu rigor y crueldá.

Historia editar

En 1564, príncipe Andréi Kurbski, condució un exércitu lituanu contra Rusia, afarando la rexón de Velíkiye Luki. El zar Iván IV abarruntando que los otros aristócrates taben preparaos pa traicionalo, decide abandonar Moscú[2] el 3 d'avientu de 1564, llevándose toles sos reliquies históricu y relixosu, ensin designar socesor na xefatura del estáu, instalándose en Aleksándrov, a 120 km de Moscú, cola so segunda esposa, la zarina María Temryúkovna, los zarévichs y tolos miembros de la corte. El 3 de xineru de 1565 dirixó al arzobispu metropolitanu de Moscú, Afanasio, una carta na cual describe la traición de los boyardos y anuncia la so intención d'abdicar.

Una delegación compuesta pola Ilesia, l'arzobispu metropolitanu, boyardos y comerciantes dirixir a Aleksándrov pa pidi-y que tornara a Moscú y reponga la corona. Iván pon una sola condición, qu'acepte dase -y un poder ilimitao. El cleru debe, por tanto, arrenunciar al so derechu de interceder en favor de persones cayíes en desgracia y los boyardos a la garantía d'una xusticia equitativa. La delegación acepta les condiciones y un mes más tarde el zar torna a Moscú.

La creación de la Opríchnina editar

 
Maliuta Skurátov y el metropolita Felipe. Por Nikolái Névrev, 1898.

El mesmu mes, un ukaz del Zar estrema'l Principáu de Moscú o Moscovia en dos territorios: la Zémschina que caltién l'antigua alministración zarista, y la Opríchnina (el nordés) onde Iván detenta un poder absoluto. Nel mesmu decretu, el Zar crea los opríchnik, una tropa d'élite que caltién una obediencia ciega. Estos homes, que'l pueblu llama la tropa satánica, diben vistíos de negru, con una escoba y un craniu de perru como insinia, siendo la so lema: Barrer les Rusias, y morder la traición. La Opríchnina viose darréu debilitada cola muerte de los trés principales escoyíos pol Zar, Alekséi Basmánov, Afanasi Viázemski y Maliuta Skurátov.

El sistema de Opríchnina duró de 1565 a 1572, siete años mientres los cualos Iván esforciar n'aniquilar a los sos adversarios y en romper l'antiguu réxime de gobiernu, que nun-y convien. La represión fai que dellos boyardos inclusive afalen a Lituania a intervenir. La Opríchnina intercepta los mensaxes ya intensifica la represión y les purgues. L'arzobispu metropolitanu, Felipe, intenta interceder en favor de los prisioneros y ye arrestáu y asesináu. Iván encárgase igualmente de los Stáritski: la so tida Eufrosinia y el fíu d'ésta, Vladímir, son obligaos a envelenase.

En 1570, Iván, esmolecíu pol valor estratéxicu de Nóvgorod na guerra contra la Orde Teutónica y Suecia, afaya que los filos de la intriga conducen a Nóvgorod. Los sos opríchniks escalen, amburen y destrúin la ciudá, asesinando a 30.000 habitantes,[3] anque dellos historiadores modernos asitiar n'alredor de 2.000 a 3.000 muertos, considerando que dempués de les fames y epidemies de 1560, la población de Nóvgorod nun entepasaba de 10.000 a 20.000 habitantes.[4]

De regresu a Moscú, la tropa satánica ataca a los nobles ensin títulu y los masacra. El mesmu añu, Iván cree que los sos fieles asistentes Alekséi Basmánov y Afanasi Viázemski intenten traicionalo y son executaos sumariamente.

Esti sistema foi vistu por dellos historiadores como una ferramienta contra la poderosa nobleza hereditaria rusa de los boyardos quien s'oponíen a la centralización.[5]

La Opríchnina foi tratada de forma similar a la Ilesia del so tiempu, gociando de la mesma llibertá d'impuestos como la Ilesia, teniendo la so mesma organización monástica, inclusive Iván mesmu proclamóse Abá de la Opríchnina.[6] La única diferencia ente estos dos, ye qu'una foi creada como un mediu esclusivu pa cumplir la voluntá d'Iván nel so territoriu.[7]

El fin de la Opríchnina editar

En 1560, nel periodu conocíu como la Pequeña Edá de Xelu, nuna combinación de colleches probes, plagues, incursiones polacu-lituanes, sueques, ataques de los tártaros y la Lliga Hanseática, Rusia foi afarada. El preciu de los granos aumentó a un factor de diez, el valor de les tierres otrora fértiles cayera per debaxo de les del restu del país, causando que los que vivíen na Opríchnina camudar a otres rexones, d'esta manera la esistencia d'estos dos sistemes d'autoridá (la Opríchnina y la Zémschina) condució a la desorganización político y económico del país.[8]

Iván empezó a duldar de la utilidá de la Opríchnina dempués de les execuciones de Basmánov y Viázemski. Dellos miembros del so guardia d'élite, encargaos d'asegurar la so seguridá, fueron acusaos de traición. La muerte de la so tercer esposa Marfa Sobákina, quince díes dempués de la so boda, convencer de que dalgunos de los sos guardias pudieron envelenala. La tropa entiende agora a unos 6 000 homes qu'escalen los territorios de la Zémschina, ensin qu'Iván lo autorizara.

Na primavera de 1571, los tártaros de Crimea invaden Rusia y lleguen a Moscú, a la qu'amburen parcialmente, ensin que los opríchniks movieren un deu pa defender la ciudá. Iván abarrunta que lo traicionaron en beneficiu del Jan de Crimea.

Decide entós castigalos severamente. En xunetu de 1572, un nuevu ukaz abolió'l sistema de la Opríchnina y los opríchniks fueron disueltos. Los territorios de l'antigua Opríchnina son fundíos a los de la Zémschina y los antiguos propietarios recuperaron les sos tierres.

Los impuestos, como esperara Iván, nun s'amontaren, y Rusia perdió toles sos ganancies na guerra contra Livonia, de manera que la Opríchnina nun demostró una meyora considerable, sinón más bien un perxuiciu a la economía y estabilidá de Rusia. La Opríchnina, sicasí, foi esitosa n'instaurar un réxime d'obediencia sumisa y medrosa en tol reinu.[9]

Consecuencies editar

Los historiadores rusos creen que'l terror de la Opríchnina causó cerca de 10 000 muertos. Los llabradores viéronse obligaos a emigrar escontra rexones más seles, el comerciu foi aniquiláu, el país arruináu. La economía rusa resentir mientres años.

Más tarde Pedru I de Rusia y Stalin tomaron exemplu d'Iván el Tarrecible y del so sistema pa cometer les sos propies purgues.

Legado editar

Iván Lazhéchnikov escribió la traxedia "El opríchnik" (Опричник), na cual Chaikovski basó la so ópera homónima. Esta obra de la mesma inspiró en 1911 la pintura d'Apolinary Vasnetsov, describiendo la cai d'una ciudá y persones fuxendo de la llerza a la llegada de los opríchniki.

Años dempués del reináu d'Iván El Tarrecible, el sistema Opríchnina siguió afectando a Rusia. El mesmu Stalin, basó munchos de los sos esquemes depurativos na "tarrecible y sedienta de sangre" Opríchnina, y la posición del zar quedó avafada pa siempres con un sentíu de poder tarrecible.[9]

Serguéi Eisenstéin representó a los opríchniki na so película Iván el Tarrecible (primer parte), como persones saludables y d'apariencia llimpia. Na película Iván el Tarrecible, segunda parte los vinu a amosar con una apariencia menos favorecida.

En 2006, l'escritor rusu Vladímir Sorokin (en:Vladimir Sorokin) publicó la distopía El día del opríchnik que la so aición trescurre en 2027, en Moscú, onde se restauró l'autocracia col zar reinando dende'l Kremlin. Rusia ta arrodiada por una Gran Muralla Rusa y el idioma rusu apaez llaráu de pallabres chines. La novela ta dedicada al siniestru personaxe históricu Maliuta Skurátov.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Heller, Michel. Histoire de la Russie et de son empire. Plon. Paris. 1997.

Notes editar

  1. Walter Leitsch. "Russo-Polish Confrontation" in Alifaces Hunczak, ed. "Russian Imperialism". Rutgers University Press. 1974, p.140.
  2. R.Skrynnikov, Ivan Grosny, M., Science, 1975, páxs.93-96
  3. S. B. Veselovskii, Isledovaniia po istorii oprichniny (Moscow, 1963) páxs. 133ff.
  4. Having investigated the report of Maliuta Skurátov and commemoration lists (sinodiki), R. Skrynnikov considers, that the number of victims was 2,000-3,000. (Skrynnikov R. G., Ivan Grosny, M., AST, 2001)
  5. R. Skrynnikow untersuchte dean Bericht des Kommandeures dean Opritschniki Maljuta Skuratow und Gedächtnisfeier-Listen (Sinodiki) und schätzte die Zahl der Opfer auf 2000-3000. (Skrynnikow R. G., "Iwan Grosny", M., AST, 2001)
  6. A. Dvorkin, Ivan the Terrible as a Religious Type (Erlangen, 1992), p. 105
  7. R. Skrynnikov, Ivan Groznyi (Moscow, 1980), páxs. 233-43, páxs. 172f., 168ff.
  8. R.Skrynnikov, Ivan Grosny, M., Science, 1975, p.158
  9. 9,0 9,1 Philip Longworth, Russia: The Once and Future Empire (New York, 2005), pp98-105

Enllaces esternos editar