Palaciu Llexislativu del Perú

see del Congresu de la República del Perú

El Palaciu Llexislativu de Perú ye la sede principal del Congresu de la República de Perú. Atópase allugáu na segunda corte del baldrayu Ayacucho, frente a la Plaza Bolívar, nel centru históricu de Lima.[1]

Palaciu Llexislativu del Perú
estructura arquiteutónica
Llocalización
PaísBandera del Perú Perú
Rexón Departamento de Lima (es) Traducir
Provincia Provincia de Lima (es) Traducir
Ciudá Lima
Coordenaes 12°02′53″S 77°01′31″W / 12.048°S 77.0253°O / -12.048; -77.0253
Palaciu Llexislativu del Perú alcuéntrase en Perú
Palaciu Llexislativu del Perú
Palaciu Llexislativu del Perú
Palaciu Llexislativu del Perú (Perú)
Historia y usu
Apertura1939
Arquiteutura
Arquiteutu/a Ryszard de Jaxa Małachowski
Estilu Beaux Arts (es) Traducir
Patrimoniu
Cambiar los datos en Wikidata

Nel Palaciu Llexislativu realícense les sesiones ordinariu y estraordinariu del Congresu según el mensaxe al Congresu que tolos 28 de xunetu tien de dirixir el Presidente de la República.[2]

Al so llombu atopa la Plaza Sánchez Carrión, tamién conocida como Plaza del Congresu. La so imaxe actual foi ordenada pol entós Presidente Óscar R. Benavides.

Historia editar

 
Planu del Palaciu Llexislativu de Perú dibuxáu en 1908, cola cámara de Senadores na derecha y la de Diputaos na izquierda dixebraos pol salón de los pasos perdíos.

El llugar onde güei se llevanta'l Palaciu Llexislativu tuvo diversos usos mientres tola historia republicana de Perú. Mientres el gobiernu del virréi Andrés Hurtado de Mendoza, Marqués de Cañete, dispúnxose la construcción nesa cortil de la Casa de mestices San Juan de la Penitencia. Darréu, en 1577, el virréi Francisco de Toledo, Conde de Oropesa apurrió esi local a la Universidá Nacional Mayor de San Marcos, que ocupar mientres tol periodu virreinal. En 1822, al convocar a eleiciones pal Congresu Constituyente de Perú, don José de San Martín dispunxo que'l llocal de la universidá sía ocupáu por ésti.

El 20 de setiembre de 1822 instalóse'l Congresu, estableciéndolo asina nel so reglamentu internu provisional. Mientres esi tiempu, el Congresu ocupó tamién ciertos ambientes del antiguu local que correspondía a la Inquisición, la mesma que foi desactivada en 1820 y que, en Lima, atopábase cercana al llocal de la Universidá, frente a la Plaza güei denomada Bolívar. En dichu inmueble establecióse la Cámara de Senadores dende'l 1 de setiembre de 1829, fecha en que s'instaló la primer sesión ordinaria. Enantes, el 20 de xunetu de 1829, celebróse la primer xunta preparatoria del Senáu.

Esa fecha marcó l'entamu de les actividaes de dicha cámara, que sesionaba nel mesmu ambiente onde d'antiguo se realizaben les audiencies del Tribunal de la Inquisición. En 1939, la Cámara de Senadores abandonó diches instalaciones p'allugase nel actual Palaciu Llexislativu. Les instalaciones del Congresu ocuparon, tamién, los predivos vecinos, onde, allugábense la Ilesia, el Colexu y hospital de Santa María de la Caridá, que fuera fundáu nel añu 1562. El 19 de xineru de 1869, el Congresu expedió un Resolvimientu Llexislativu autorizando al Presidente José Balta por que disponga la construcción d'un Palaciu Llexislativu».

«El Congresu autorizó a V. Y. por qu'ordene la construcción d'un palaciu pal Congresu, curiando de qu'axunte toles condiciones de solidez, comodidá y decencia que'l so destín rique; teniendo de presentase primeramente a les Cámares el planu y presupuestu respeutivu pa la so aprobación y por que se considere la partida correspondiente nel presupuestu de la República».[3]

El 26 d'abril de 1873 el Congresu aprobó nuevamente l'autorización pa la construcción del Palaciu Llexislativu señalando amás la necesidá de construyir tamién un local pal Poder Executivu de Perú.

«El Congresu teniendo en considerancia que los edificios destinaos anguaño al despachu de los poderes Llexislativu y Executivu nun son afechos al so oxetu, resolvió :Art. El Poder executivu va disponer lo conveniente por qu'en la capital de la República dar# en la construcción de dos edificios destinaos al despachu de los poderes Llexislativu y Executivu, pudiendo lleva a cabu diches obres per alministración o por contratu».[4]
 
Fachada posterior, d'estilu académicu francés, del Palaciu Llexislativu de Perú, con frente a la Plaza Sánchez Carrión.

Nengunu d'estos pidíos pudo ser atendíu por cuenta de la situación económica que cruciaba'l país (cayente de la bonanza guanera) y a la Guerra del Pacíficu qu'enfrentó'l Perú. Antes d'esi enfrentamientu, el 7 de payares de 1878, el Congresu suspendió los efeutos del so resolución expedíu en 1873.

«El Congresu teniendo en considerancia les circunstancies en que s'atopa anguaño l'erariu nacional, resolvió que se suspendan los efeutos de la llei de 26 d'abril de 1873, pola que s'autoriza al Gobiernu a ayenar delles propiedaes del Estáu al envís d'aplicar el so productu a la construcción d'edificios destinaos al despachu del Poder Llexislativu y del Poder Executivu».[5]

Yá nel sieglu XX retomáronse les intenciones de construyir un nuevu local llexislativu. En 1906, depués d'un concursu, encargóse la proyeición del edificiu al arquiteutu francés Emilio Robert quien ye l'autor del proyeutu orixinal del actual Palaciu Llexislativu y dirixó les primeres obres. Col entamu de les construcciones, el mesmu Congresu expedió la Llei Nᵘ909 que declaró d'interés públicu la construcción del palaciu.

La primer estructura en ser construyida foi'l hemiciclu correspondiente a la Cámara de Diputaos que se construyó sobre los terrenes que correspondieron al antiguu llocal de la Universidá Nacional Mayor de San Marcos. Este foi inauguráu'l 24 de setiembre de 1908 mientres la tresmisión de mando presidencial ente'l saliente José Pardo y Barreda y l'electu Augusto Leguía. El diariu El Comercio señaló:

«El nuevu salón de sesiones del Congresu, decoráu con esquisitu gustu y construyíu con pimpana maxestá, presentaba un golpe de vista verdaderamente notable; la concurrencia, bien numberosa y distinguida, enllenaba totalmente les amplies galeríes y pasadizos del llocal. L'Oficial Mayor y los emplegaos de la honorable Cámara de Diputaos, vistíos d'etiqueta, recibíen y atendíen a les persones convidaes. Axuntaos los Representantes, pocu dempués de los trés de la tarde, el doctor don Agustín Ganoza, Presidente del Congresu, abrió la sesión y nomó les comisiones d'anunciu y recibu pal Excelentísimo señor doctor José Pardo, Presidente saliente de la República, y pal señor don Augusto B. Leguía, Presidente entrante».[6]
 
Fachada principal del Palaciu Llexislativu de Perú, con frente a la Plaza Bolívar.

Sicasí, la Cámara de Diputaos realizó la so primer sesión ordinaria nel nuevu local recién en 1912, añu en que se terminó la construcción del so salón de sesiones y del Hall de los Pasos Perdíos. Mientres tol tiempu de construcción la Cámara de Diputaos sesionaba nel Palaciu de la Esposición construyíu en 1872. La construcción del Palaciu Llexislativu paralizar mientres los socesivos años. Foi recién nel segundu gobiernu d'Óscar R. Benavides que se reactivó la construcción del palaciu, so la direición del arquiteutu polacu Ricardo de Jaxa Malachowski, rematándose la construcción en 1938, mesmu añu que se terminó la construcción del actual Palaciu de Gobiernu de Perú y el Palaciu de Xusticia de Lima.

La construcción del palaciu aceleróse por cuenta de que esi añu celebró la VIII Conferencia Internacional Americana nel Perú. El 30 de payares de 1939 inauguróse la segunda etapa del Palaciu Llexislativu por aciu la instalación del Senáu pa la primer llexislatura del congresu que fuera escoyíu'l 22 d'ochobre d'esi mesmu añu. Dicha cámara allugóse sobre lo que d'antiguo fueron la Ilesia, el Colexu y hospital de Santa María de la Caridá.[1] Mientres el sieglu XX, la historia republicana de Perú amosó llargos periodos de gobiernos de facto nos que nun funcionar el Congresu de la República. El 5 d'abril de 1992, Alberto Fujimori eslleió'l Congresu de la República que fuera electu nos comicios de 1990.

Dende la promulgación de la Constitución de 1993, esaniciáronse les Cámares de Diputaos y de Senadores estableciéndose un sistema unicameral. L'actual Congresu de la República sesiona no que fuera primeramente l'hemiciclu de la Cámara de Diputaos siendo que'l salón que correspondía a la Cámara de Senadores pasó a ser un salón multiusos nomáu Hemiciclo Raúl Porres Barrenechea. El 15 d'agostu del 2007 el terremotu que sufrió la mariña central del país causó seriu daños estructurales nel edificiu motivando la clausura del tercer pisu del edificiu y llevó a considerar un posible treslláu de les oficines que s'allugaben nesi nivel.[7]

Descripción editar

 
Detalle del frontis del Palaciu Llexislativu. Puede trate na so parte alta y central una escultura alegórica compuesta de trés figures femenines, siendo la figura central la que representa a la Patria Victoriosa.

La fachada principal ye d'estilu académicu francés, obra del arquiteutu polacu Ricardo de Jaxa Malachowski y presenta na so parte alta y central una escultura alegórica compuesta de trés figures femenines, siendo la figura central la que representa a la Patria Victoriosa.

Hemiciclu de sesiones del Congresu editar

L'hemiciclu de sesiones del Congresu de la República de Perú, ye l'ambiente onde se celebren les sesiones plenaries del parllamentu. Según el Reglamentu del Congresu, estes sesiones tienen de celebrase, cuandoquier, selmanalmente. Esta cortil foi inauguráu en 1908 mientres la ceremonia de tresmisión de mandu presidencial de José Pardo y Barreda a Augusto Leguía. Sicasí, la so construcción total retrasó hasta 1912, tiempu nel cual los diputaos sesionaban nel Palaciu de la Esposición.[1] La primer sesión ordinaria de la Cámara de Diputaos nesti hemiciclu instalóse'l 13 de xunetu de 1912 anque l'íntegru del Palaciu entá s'atopaba inconcluso.

Nesa dómina, a parte del hemiciclu, namái se terminara la construcción del Hall de los Pasos Perdíos y el pasadizo esquierdu que conduz al despachu de la Presidencia del Congresu. Dende la so construcción, esta cortil sirvió como salón de sesiones de les distintes Cámares de Diputaos que s'instalaron mientres el sieglu XX. Sicasí, en 1993, cola instalación nel Perú d'un sistema unicameral, l'hemiciclu dexó d'acoyer a la cámara de diputaos y foi dispuesta pa sirvir d'hemiciclu de sesiones de la única cámara cola que cunta'l congresu.

Decoración editar

El techu de la bóveda del hemiciclu foi decorada a mano pol artista italianu Víctor Altissimo. Esta obra pictórica del boloñés quedó terminada en 1919. Les decoraciones d'esta sala

«...realizáronse sobre pastia de yelsu asitiáu en spanded metal, claváu convenientemente en bastidores de madera, con amiestu de cementu na parte del techu allegante a la gran farola y en contautu col abertal, pa evitar, posiblemente filtraciones d'agua. Nel hemiciclu había namái cuatro grandes graes nes qu'allugaben les carpetes y los escaños de los representantes, formando cuatro amplies files. Los pasiellos llaterales del gran salón taben dixebraos por ocho mampareles de madera con cristales, que la so estructura tomaba tola arcada, de pilastra a pilastra, lo que contribuyía a guarnir les condiciones acústiques de la sala que nun cuntaba con micros pa l'ampliación del soníu. Na parte alta de los pilastres allúguense escudos amorenaos correspondientes a los departamentos esistentes al momentu de construyise'l Congresu.»[8]

La bóveda contién amás un vitral, que se caltién hasta güei y que representa al sol irradiando les sos lluces escontra cuatro puntos: arte, paz, llei y xusticia. Ente les varies remodelaciones que se fixeron a la cortil, reemplazáronse les mampares por cortinaxes que tamién fueron retiraos. Depués, cola instalación del sistema llétricu de llume, construyóse una nueva bóveda col mesmu estilu orixinal anque ensin les decoraciones de Altissimo. Tamién se retiraron los escudos de los departamentos.

Mesa direutiva editar

Atópase allugada na parte central frente al hemiciclu formáu poles curules de los congresistes, na mesa direutiva allúguense'l Presidente del Congresu y los respeutivos vicepresidentes según l'Oficial Mayor, el Direutor Xeneral Parllamentariu y los relatores (estos últimos cargos tán ocupaos por persones de carrera que nun son congresistes). Esta mesa direutiva ye la que dirixe les sesiones del congresu. La mesa ye una estructura de cedru en forma d'estráu que ta compuesta por delles pieces. Al llombos de la mesa principal allúgase un conxuntu de enchapes que cubren la parte baxa del muriu posterior. Cada pieza tien un pequeñu Escudo Nacional Talla de madera talláu na madera.

La segunda pieza ye la mesa puramente dicha, que'l so frente estender hasta'l pisu baxu del hemiciclu, mide 1,55 cm d'altu y ta formáu por once paneles. De llargu, la mesa mide 5 metros y ye complementada a cada llau con dos módulos onde s'alluguen, n'unu, l'Oficial Mayor del Parllamentu y el Direutor Xeneral Parllamentariu. Nel otru estremu allúguense los relatores. La tercer pieza ta compuesta por dos escalinates allugaes en cada estremu de la mesa direutiva. Caúna tien seis gradies y trés columnetas d'estilu neoclásicu. Adicionalmente, esta mesa tien dos accesos direutos que conducen escontra la galería de los Presidentes de la Cámara de Diputaos.

Curules editar

 
Vista panorámica del hemiciclu de sesiones del Congresu de la República, ambiente onde se celebren les sesiones plenaries del parllamentu.

Mientres la historia del hemiciclu, ésta sufrió cambeos y ampliaciones debíu al aumentu del númberu de diputaos. Hasta l'actualidá construyóse una filera adicional d'escaños nel centru del hemiciclu y una filera adicional na parte posterior, debaxo de los portales. Anguaño esisten cuatro hilera de curules dispuestos en forma semicircular y que son ocupaos polos Congresistes de la República y eventualmente, cuando son citaos pol Congresu, polos Ministros d'Estáu.

En total suman 134 curules, distribuyíos en dos llaos y cuatro files, en cada llau la primer fila cunta con diez curules en primer fila, trelce na segunda, venti na tercera y venticuatro na última fila. Cada curul ta provistu d'una conexón pa ordenadores portátiles y internet, amás d'un teléfonu y un sistema dixital pa la emisión del votu electrónicu. Finalmente, cada curul cuenta con un sistema d'audiu (micrófonu) pa les intervenciones del parllamentariu.

Galeríes editar

L'hemiciclu cunta amás con trés niveles de galeríes. Nel primer nivel pa galeríes allúguense, nel estremu derechu, el palcu pa los invitaos del Presidente del Congresu, el palcu pal cuerpu diplomáticu acreditáu nel Perú, y los allugamientos destinaos a la prensa. El segundu y tercer nivel de galeríes son pal usu del públicu visitante y los asesores de cada congresista que pueden aportar a les sesiones. Estes sesiones nun son públiques llindándose l'ingresu de públicu namái a los invitaos y namái a les sesiones que nun tienen calter confidencial. Nel segundu nivel clausuráronse dos ubicación pa la instalación de les pantalles electróniques qu'amuesen la presencia de los congresistes y el votu electrónicu d'estos.

Curul de Miguel Grau editar

Nel pisu baxu del hemiciclu, allugáu na parte central de la mesa direutiva y frente a tol hemiciclu atopa una retruque del escañu qu'ocupó nel sieglu XIX el Almirante Miguel Grau Seminario quien foi diputáu nacional. Grau, siendo parllamentariu, solicitó llicencia pa sirvir al Perú na Guerra del Pacíficu como capitán del Monitor Huáscar. Miguel Grau finó na guerra'l 8 d'ochobre de 1879 mientres el Combate de Angamos polo qu'enxamás se reintegró al parllamentu. Como una señal de respetu y un homenaxe al héroe, un retruque del so escañu ocupa esi llugar d'honor y el nome de Miguel Grau ye'l primeru que se llama al momentu de pasar llista a los congresistes.

Frontis del hemiciclu editar

Detrás de la mesa direutiva atópase'l muriu fronteru del hemiciclu que cunta con tres escultures, dos plaques y dos llenzos.

Alturrelieve de Xurar de la Independencia La escultura qu'apodera'l

muriu fronteru del hemiciclu correspuende al artista peruanu Luis Agurto y allúgase nel centru de dichu frontis sobre'l enchapado del conxuntu que constitúi la Mesa Direutiva del Congresu. Esta escultura de seis metros d'anchu y 5 metros d'altor amuesa la figura de don José de San Martín, quien fuera Proteutor de Perú, nel momentu que xube al tabladillo xunto con otros personaxes de la dómina y realiza la proclama de la independencia de Perú. La escultura foi develada el 28 de xunetu de 1917, siendo presidente de la cámara de diputaos el señor Juan Pardo Ibarreda.

Llenzos de los Llibertadores

A la banda izquierda del Alturrelieve de Xurar de la Independencia atopa un llenzu pintáu pol artista peruanu Daniel Hernández cola imaxe del llibertador José de San Martín de pies, col cuerpu de frente y cola cabeza xirada escontra la derecha del observador, la so mirada fixa escontra esi mesmu llau. Afatiáu con uniforme y espada al cintu, lleva una capa d'abrigu y un sombreru de xeneral. Como fondu atopa un paisaxe de los andes de Perú. A la banda derecha del mesmu alturrelieve, atópase otru llenzu, tamién del mesmu artista Daniel Hernández, amosando al llibertador Simón Bolívar de pies. Paráu de perfil, mirando escontra'l llau esquierdu del observador, tien el cuerpu llixeramente echáu escontra tras cola pierna derecha llixeramente adelantrada y elevada, sofitada nun poyu. El llibertador ta afatiáu con uniforme entorcháu y sofitáu na so espada, lleva capa. Como fondu preséntase tamién un paisaxe d'andar de Perú.

Estatua de la Llei Al

llau esquierdu del frontis, ente'l llenzu del llibertador José de San Martín y l'alturrelieve de Xurar de la Independencia atopar nuna fornica una escultura en bronce que representa a la llei.

Estatua de la Xusticia Al

llau derechu del frontis, ente'l llenzu del llibertador Simón Bolívar y l'alturrelieve de Xurar de la Independencia atopar nuna fornica una escultura en bronce que representa a la xusticia.

Plaques de Les Cuatro llibertaes Rooseveltianas

Ta allugaes a les bandes de la mesa direutiva, debaxo de los llenzos coles efixes de los llibertadores, atópense estes plaques de bronce esculpíes pol artista peruanu Joaquìn Roca Rey nos talleres de la fundación Campaiola de Lima. Les plaques fueron asitiaes en virtú del pidíu realizáu en 1946 por Luis Alberto Sánchez, quien fuera primer vicepresidente del la Cámara de Diputaos d'esi entós. Según el pidíu buscábase saludar la xestión de Franklin Roosevelt, Presidente de los Estaos Xuníos, mientres la etapa final de la Segunda Guerra Mundial. El 13 de xunetu de 1947, siendo presidente de la cámara de diputaos don Pedro Muñiz, dar# en develar dambes plaques. Les plaques amuesen una pareya de muyeres n'actitú d'apurrir ufriendes, la que s'atopa en primer planu ta arrodillada y la del segundu planu atópase parada. La placa allugada a la izquierda de la Mesa Direutiva lleva la siguiente lleenda:

FRANKLIN D. ROOSEVELT, DIXO: «Nos díes futuros que tratamos d'asegurar, naguamos por un Mundu fundáu nos cuatro llibertaes humanes:»

La placa allugada a la derecha de la Mesa Direutiva sigue:

«Llibertá de pallabra y espresión, Llibertá de creencies, Llibertá de la miseria, Llibertá de medrana. 6 de xineru de 1941»

Hall de los Pasos Perdíos editar

 
Vista panorámica del hemiciclu Raúl Porres Barrenechea.

El Hall de los Pasos Perdíos ye la principal vía d'accesu del palaciu. Empecipiar na portada del Palaciu Llexislativu que da a la Plaza Bolívar y conduz hasta l'hemiciclu de sesiones del Congresu y a les oficines de la Presidencia del Congresu. N'el so percorríu atopen catorce bustos d'importantes personaxes de la política peruana. Los bustos d'Andrés Townsend Ezcurra, quien fora fundador del Parllamentu Llatinoamericanu y de Ramiro Prialé, primer presidente del Parllamentu Llatinoamericanu. Tamién s'aprecien los bustos del héroe peruanu Juan Ríos y de los once presidentes de los congresos constituyentes dende l'añu 1882 hasta l'añu 1979.

Hemiciclo Raúl Porres Barrenechea editar

L'hemiciclu Raúl Porres Barrenechea ye lo que d'antiguo sirvía como la cortil de sesiones del Senáu de la República. La so construcción sobre los terrenes que d'antiguo correspondíen a la Ilesia, el Colexu y l'hospital de Santa María de la Caridá, terminó en 1938 y dende 1939 sirvió pa les sesiones ordinaries del Senáu. Dende 1993, debíu al sistema unicameral qu'adoptó'l Estáu Peruanu y ante la eleición del hemiciclu de la cámara de diputaos como recintu de sesiones de la cámara única, esti salón ye utilizáu pa delles actividaes, dende la sesión de comisiones parllamentaries, hasta la presentación de conferencies de prensa y demás actividaes. Foi nomáu en memoria del historiador y senador peruanu Raúl Porres Barrenechea quien tamién fora en dalguna ocasión Ministru de Rellaciones Esteriores de Perú.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Congresu de la República de Perú (ed.): «Conociendo'l Palaciu Llexislativu». Archiváu dende l'orixinal, el 18 d'agostu de 2007. Consultáu'l 9 d'agostu de 2007.
  2. Axencia ANDINA (ed.): «Xefe del Estáu dirixir a Palaciu Llexislativu» (2007). Archiváu dende l'orixinal, el 27 de setiembre de 2007. Consultáu'l 9 d'agostu de 2007.
  3. Congresu de la República de Perú (ed.): «Autorizando al Presidente por qu'ordene la construcción d'un palaciu pal Congresu» páx. 1. Consultáu'l 9 d'agostu de 2007.
  4. Congresu de la República de Perú (ed.): «Autorizando al Ejecutivo disponer la construcción de dos edificios para los poderes Legislativo y Ejecutivo» páx. 1. Consultáu'l 9 d'agostu de 2007.
  5. Congresu de la República de Perú (ed.): «Suspendiendo los efeutos de la llei de 26 d'abril de 1873» páx. 1. Consultáu'l 9 d'agostu de 2007.
  6. Diariu El Comercio, edición del 24 de setiembre de 1908. Páxina 1.
  7. peru.com (ed.): «Evalúen Tresllado» (2007). Archiváu dende l'orixinal, el 23 de marzu de 2009. Consultáu'l 21 d'agostu de 2007.
  8. Correa Echegaray, Ismael (1965). La Cámara de Diputaos y les Constituyentes de Perú. Imprenta del Ministeriu de Facienda y Comerciu de Perú.

Enllaces esternos editar