Declaración d'Independencia de Perú

L'Acta d'Independencia de Perú ye'l documentu por aciu el cual el Perú declaró solemnemente el so independencia de la Corona Española. Redactada pol ariqueño Manuel Pérez de Tudela, foi roblada'l 15 de xunetu de 1821 polos vecinos notables de la Ciudá de los Reis (Lima). La ceremonia de la Proclamación de la Independencia realizó'l 28 de xunetu del mesmu añu, na Plaza Mayor de Lima y n'otros dos plazuelas más de la capital.

Infotaula documentDeclaración d'Independencia de Perú
Tipu Documento (es) Traducir
Estáu Perú
Llingua orixinal castellanu
Creación 15 xunetu 1822
Publicación 28 xunetu 1821
Autor Manuel Pérez de Tudela
Cambiar los datos en Wikidata

Antecedentes editar

La declaración y proclamación de la Independencia de Perú constitúi unu de los fechos más trascendentales de la hestoria d'América, una y bones la lliberación de Perú yera bien importante pa la seguridá de les naciones circundantes, pos ellí topábase'l nucleu del poderíu español en Suramérica. Por ello foi que l'Exércitu Xuníu Llibertador de Perú, al mandu del xeneral José de San Martín, aportó al Perú procedente de Chile.[1] Yá en territoriu peruanu recibieron el sofitu de la población, especialmente nel norte, onde una inmensa xurisdicción, la Intendencia de Trujillo, sumar a la causa independentista ensin violencia, sol mandu del marqués de Torre Tagle. Tres Trujillo, socesivamente xuraron la independencia Piura, Cajamarca, Chachapoyas, Jaén y Maynas; antes yá lo había fechu Lambayeque. El mesmu San Martín reconoció darréu que si nun fuera pol sofitu masivu del norte peruanu, veríase na necesidá de volver a Chile pa reorganizar les sos fuercies, una y bones estes yeren inferiores a les fuercies virreinales.

San Martín estableció'l so cuartel xeneral en Huaura, al norte de Lima. Foi en Huaura onde per primer vegada proclamó la independencia de Perú, en payares de 1820. Lima, la capital virreinal, viose amenazada pola meyora del exércitu llibertador y l'acoso de les montoneras patriotes (estes mayormente conformaes por homes andinos). A empiezos de xunetu de 1821 vivir en Lima una terrible escasez d'alimentos, debíu precisamente al asediu de les montoneras, que cortaron les víes de comunicación col esterior. Les tropes realistes nun cuntaben con recursos y los patriotes yá habíen consiguíu importantes victories al interior del país, en tantu la población entera reclamaba la presencia del llibertador.

El 5 de xunetu de 1821, el virréi de Perú José de la Serna, anunció a los limeños qu'abandonaba la ciudá, señalando al Callao como abellugu pa quien se sintieren inseguros na capital. Munchos vecinos españoles y criollos treslladáronse entós a dichu puertu, buscando amparu na Fortaleza del Real Felipe, ente que'l virréi retirar coles sos fuercies escontra la sierra central, dexando solo una guarnición nel Real Felipe, al mandu de José de la Mar. El mesmu virréi, por aciu una carta, convidó a San Martín por qu'entrara d'una vegada en Lima, primero que lo fixeren les montoneras indies, pos tarrecía qu'estes pudieren cometer escesos.

El 9 de xunetu les primeres tropes llibertadores ingresaron a Lima. Na nueche del 12 de xunetu facer el mesmu xeneral San Martín y dos díes depués tol Exércitu Llibertador. Esi mesmu día, 14 de xunetu, San Martín, instaláu yá nel Palaciu de los virréis, convidó al Conceyu a xurar la Independencia. Esti Cabildru, el segundu establecíu por eleición mientres el Virreinatu, fuera escoyíu'l 07 d'avientu de 1820 según les bases de la Constitución de 1812 que restableció Fernandu VII. en 1821

Xunta del Cabildru Abiertu editar

 
Acta de la Independencia de Perú.

El domingu 15 de xunetu de 1821, cumpliendo'l pidíu de San Martín, l'alcalde Conde de San Isidro convocó a los vecinos en cabildru abiertu. Sicasí, nun fueron citaos tolos ciudadanos de Lima, sinón solo'l rexidores perpetuos, los títulos de Castiella, los miembros de les órdenes militares, el cabildru eclesiásticu y los titulares de families distinguíes. El restu foi totalmente escluyíu, incluyíu'l pueblu llanu.

Redaición editar

Axuntáu'l cabildru, el pueblu limeñu atacar nes contornes del edificiu, glayando la so adhesión a la causa independentista. Metanes esi bullicio, los cabildantes, que yeren mayormente vieyos representantes del colonialismu, entainar a aprobar l'Acta de la Independencia, que foi redactada pol abogáu Manuel Pérez de Tudela, quien más tarde sería'l Ministru de Rellaciones Esteriores de la nueva Nación.

Conteníu editar

"Na ciudá de Los Reis, el quince de xunetu de mil ochocientos veintiunos. Aconceyaos nesti Escelentísimu Conceyu los señores que lu componen, col Escelentísimu y Ilmo. Señor Arzobispu d'esta santa Ilesia Metropolitana, prelaos de los conventos relixosos, títulos de Castiella y dellos vecinos d'esta Capital, al envís de dar cumplimientu a prevenir nel oficiu del Escelentísimu Señor Xeneral en xefe del exercito Llibertador de Perú, Don José de San Martín, el día d'ayeri, que'l so tenor lleer, impunxi del so conteníu amenorgáu a que les persones de conocida probidad, lluces y patriotismu qu'habita nesta Capital, espresen si la opinión xeneral tópase decidida pola Independencia, que'l so votu sirviéra-y de norte al espresáu Sr. Xeneral pa dar en xurar d'ella. Tolos Srs. concurrentes , por sigo y satisfechos, de la opinión de los habitantes de la Capital, dixeron: Que la voluntá xeneral ta decidida pola Independencia de Perú de la dominación Española y de cualesquier otra estranxera y que por que se dar# en la sanción per mediu del correspondiente xuramentu, contestar con copia certificada d'esta acta al mesmu Escelentísimu y roblaron los Srs.: El Conde de San Isidro- Bartolomé, Arzobispu de Lima, Francisco Javier de Zárate- El Conde de la Vega de Ren- El Conde de les Llagunes-Toribio Rodríguez-Javier de Luna Pizarro-José de la Riva Aguero-El marquez de Villa fuerte ..."

Firma editar

La Declaración foi roblada pola mayoría de miembros del Cabildru (alcalde de primer votu, 10 rexidores y 2 síndicos procuradores), el cleru secular limeñu y miembros destacaos de la sociedá. En total roblaron esta acta 339 prohomes de la ciudá.[2]

Na primer páxina apaecen les firmes de 60 persones. Darréu roblar 3504 persones de diversos sectores sociales. Según l'historiador Timothy Anna, la gran mayoría robló por mieu a les tropes d'ocupación. Otros, por ambición de pagos y nomamientos. Tamién había xente d'eleváu espíritu patrióticu. Saber d'españoles y criollos que s'escondieron pa nun roblar l'Acta, medrosos de les represalies del Virréi cuando recuperara Lima. Al respeutu, sobre la cayida del gobiernu español de Perú, escribe: Amás, dos selmanes dempués de la Declaración de la independencia cuarenta y tres de los sesenta y cuatro miembros del Consuláu fuxeron. Solo diecisiete de los miembros del Consuláu roblaron la Declaración. Tamién señala que munches persones prominentes roblaron la Declaración d'Independencia y darréu fuxeron del país... Entá más, de los que roblaron la Declaración d'Independencia, munchos retornaron al bandu realista.[3]

Proclamación de la Independencia de Perú editar

 
Proclamación de la Independencia de Perú, per parte del xeneral José de San Martín.

El sábadu 28 de xunetu de 1821, siguiendo los protocolos virreinales, José de San Martín salió del palaciu de Lima a les 10 a.m. xunto a un numberosu séquitu a caballu. Componer, de primeres, les autoridaes de la Universidá de San Marcos vistíes con toga y birrete, depués, los altos miembros del cleru y el priores de los conventos, dempués, los xefes militares del Exércitu patriota y, finalmente, los títulos de Castiella y los caballeros de les órdenes de caballería, acompañaos polos oidores de la Real Audiencia de Lima Real Audiencia y los rexidores perpetuos del Cabildo. Precedíu d'esti cortexu, venía San Martín flanqueado pol conde de San Isidro, a la izquierda, y el marqués de Montemira, a la derecha, quien como portaestandarte llevaba la flamante bandera diseñada pol llibertador. Detrás d'ellos diben el conde de la Vega del Ren, los altos xefes del Exércitu y un escuadrón de húsares. Flanqueaban la marcha los Alabarderos de la Guardia Real.

Al llegar al tabladillo armáu na Plaza Mayor de Lima, frente a un públicu de más de 16.000 persones, San Martín recibió la bandera del marqués de Montemira y proclamó:

"El Perú ye dende esti momentu llibre ya independiente pola voluntá xeneral de los pueblos y pola xusticia de la so causa que Dios defende.

¡Viva la patria! ¡Viva la llibertá!

¡Viva la independencia!"
José de San Martín, el 28 de xunetu de 1821

La mesma ceremonia repitir na plazuela de La Mercé y, depués, frente al Conventu de los Descalzos.

Al terminar proclamar, San Martín y el cortexu tornaron al palaciu de los Virréis, onde recibieron a Lord Cochrane, quien acababa d'aportar al Callao. Na tarde, siguieron les celebraciones con una corrida de toros na Plaza de Acho y, na nueche, con una receición nel palacio municipal.

Basil Hall, al comentar la ceremonia, remata:

“Les sos pallabres fueron recoyíes y repitíes pol ensame qu'enllenaba la plaza y les cais axacentes, mientres repicaban toles campanes y faíense salves d'artillería ente aclamaciones como nunca s'oyera en Lima”.
Basill Hall

Fragmentos de la carta que mandó Tomás Guido, amigu de San Martín, a la so esposa sobre les Ceremonies de 28 de xunetu de 1821:

"...El 28 del mes anterior xurar nesta capital la Independencia de Perú. Nun vi n'América un concursu nin más llucíu nin más numberosu. Les aclamaciones yeren un ecu siguíu de tol pueblu... Yo fui unu de los que pasiaron esi día l'estandarte de Perú independiente... Enxamás podría premiu dalgunu ser más afalagón pa mi, que ver enarboliáu l'estandarte de la llibertá nel centru de la ciudá más importante d'esta parte d'América, cumpliendo l'oxetu de los nuesos trabayos na campaña ... ). Nesa mesma nueche dio refrescu y baille nel cabildru. Nenguna tropa llogró contener la aglomeración de xente y nun pudo llucir l'ambiguu que se preparar pa los convidaos (...). Na nueche siguiente dar nel palaciu del xeneral un baille, al qu'asistieron toes los señores, esto riquiría una descripción particular pa lo que nun tengo tiempu. La compostura con que se presentaron aquelles era elegante... Yo baillé'l mio contradanza d'etiqueta con una señora y dixebréme colos mios amigos a analizar los efeutos de la política del gobiernu antiguu"[4]
Tómas Guido

Tanto la firma de l'Acta como la proclamación de la Independencia de Perú fueron meres formalidaes, podría dicise hasta simbóliques. Les fuercies realistes siguieron apoderando les rexones más estenses, más poblaes y más riques del país: la sierra central y tol sur peruanu, teniendo como nueva capital virreinal al Cuzco. Ello ye que Lima volvió ser ocupada eventualmente poles tropes realistes. Nun sería sinón hasta 1824 cuando se pondría fin a la dominación española nel Perú.

Firmantes de l'Acta editar

 
Firma de l'Acta de la Independencia de Perú. Nesta recreación tán representaos Hipólito Unanue, José de la Riva Agüero y Toribio Rodríguez de Mendoza.

Los firmantes de la primer páxina de la Declaración fueron

Darréu roblaron l'Acta:

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Independencia de Perú». Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'avientu de 2011.
  2. Firmantes de l'Acta
  3. independencia-del-peru.html L'Acta de la Independencia de Perú (Amautacuna)
  4. «Independencia».
  5. http://www4.congresu.gob.pe/museo/mensaxes/a-Mensaxe-1821-1.pdf . Foi Rexidor del Cabildru, Prefeutu del Departamentu de Lima nos años de 1842, 1844,y 1853 y Conseyeru d'Estáu y Direutor de la Casa Nacional de la Moneda. Cf. EGUIGUREN ESCUDERO, Luis Antonio (1959) Fueyes pa la Historia de la Emancipación de Perú Tomo I. Lima:T.Scheuch p.III
Bibliografía
  • Roel Pineda, Virgilio: Conatos, llevantamientos, campañes ya ideoloxía de la independencia. Incluyida n'Historia de Perú. Perú Republicanu. Tomu VII. Cuarta edición. Lima, Editorial Mejía Baca, 1982. ISBN 84-499-1611-9
  • Quiroz Chueca, Francisco: De la colonia a la república independiente. Incluyíu en Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4

Enllaces esternos editar