Paolo Caliari o Cagliari (1528Verona – 19 d'abril de 1588Venecia), tamién conocíu como Paolo Veronese, foi un pintor italianu, figura central del Manierismu venecianu.

Paolo Veronese
Vida
Nacimientu Verona[1]1528[2]
Nacionalidá Bandera de la República de Venecia República de Venecia
Grupu étnicu Pueblu italianu
Muerte Venecia[1]19 d'abril de 1588[3] (59/60 años)
Sepultura iglesia de San Sebastián (es) Traducir
Familia
Casáu con Elena Badile (en) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es Benedetto Caliari
Estudios
Llingües falaes italianu[5]
Alumnu de Antonio Badile (es) Traducir
Profesor de Antonio Vassilacchi
Oficiu pintor, dibuxantedibuxante arquiteutónicu
Llugares de trabayu Mantua (es) Traducir, Padua, Treviso, Venecia y Verona
Trabayos destacaos Villa Barbaro (es) Traducir
Influyencies Domenico Brusasorci (es) Traducir, Giovanni Battista Zelotti (es) Traducir y Paolo Farinati
Movimientu Manierismu[6]
Veronese school (en) Traducir
Alto Renacimiento (es) Traducir[6]
Escuela veneciana (es) Traducir[6]
Xéneru artísticu semeya
retrato pictórico (es) Traducir
pintura de historia (es) Traducir
alegoría (es) Traducir
arte sacro
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Vida editar

 
Casa de Veronese en Venecia.

Fíu d'un picapedreru, nació en Verona, ciudá de la que tomó'l so apellativu y onde se formó como pintor. En 1556 establecióse definitivamente en Venecia, onde desenvolvió'l so arte, siendo una de les figures más destacaes de la escuela veneciana. Dende 1541 foi discípulu y ayudante del tamién veronés Antonio Badile, con que la so hijo Elena casóse.

En 1555 o 1556 recibe en Venecia el so primer encargu representativu: la decoración de la sacristía y los techos de la ilesia de San Sebastián. Ellí crea un ciclu de pintures con perspeutiva "sotto in sù" (de baxo a enriba).

En 1560 viaxa a Roma pa estudiar los techos de la Capiya Sixtina de Michelangelo, que la so influencia dexar notar nes obres posteriores, como los frescos de la Villa Barbaro, en Máser (principios de la década de 1560), que fuera diseñada por Andrea Palladio. Esta collaboración ente Veronés y Palladio influyó nes arquitectures que se representen nos sos cuadros posteriores.

A principios de los años 1570, la familia Cuccina encargó-y una serie de cuadros de gran formatu sobre temes bíbliques: La Virxe y la familia Cuccina, la Adoración de los Reis, Les bodes de Caná y el Camín del Calvariu, nos que Veronés representa un estilu anováu, afondando nel color y amontándose el clarescuru. Los cuatro atópase na Galería de Dresde y nun hai de confundise estes Les bodes de Caná cola versión anterior que del mesma tema guardar nel Muséu del Louvre.

En 1573 recibió un encargu pa pintar un gran llenzu cola tema de "La Última Cena". La resultancia del cuadru (agora na Galería de l'Academia de Venecia) llevó-y ante'l tribunal de la Inquisición, al entendese que Veronés pintaba la tema relixosa con una escesiva llibertá que raspiaba la irreverencia pos representó a San Pablo partiendo los alimentos. Veronés argumentó qu'añediera personaxes, animales y otros elementos en dichu cuadro por esixencies creatives. L'artista resolvió'l conflictu camudándo-y el nome al cuadru que pasó a denominase "Cena en casa de Leví", un capítulu d'importancia relixosa menor, colo cual la Inquisición aceptó ciertes llicencies.

En parte por esti conflictu cola Inquisición y d'alcuerdu a una relixosidá más emotiva, el pintor evolucionó na so vieyera escontra una pintura de tipu más reflexivu, menos decorativu.

Estilu editar

 
Les bodes de Caná, 1563.

Aprendió de los grandes venecianos, Tintoretto y Ticianu, según los pintores d'Emilia, como Parmigianino. Considerar creador, xunto con Tiziano, d'un gustu suntuoso y colorista, qu'en Venecia enllargar hasta'l sieglu XVIII.

Prefier los grandes formatos. El so estilu carauterizar pol luxu, l'arquiteutura clásica qu'enmarca les sos escenes y el ricu anque nidiu coloríu. Amigu de Palladio y otros grandes arquiteutos de la dómina, enmarca les sos escenes n'amplios escenarios arquiteutónicos, traza que la fai precursor de la pintura decorativa barroca. El so tratamientu del color antemanar a la pintura francesa, destacando na reproducción y suxerencia del rellumu y testura de les teles. Prefier los tonos fríos y escamplaes: gris, plata, azules y mariellos.

La so temática ye predominantemente relixosa, pero representa les escenes bíbliques a la manera de les grandes fiestes venecianes, reflexando l'allegría de vivir y la rellumanza de la República de los dogos. Los traxes son campanudos y l'ambiente, suntuosu, pobláu d'ensame de personaxes en grandilocuentes ambientaciones. Estos rumbos creativos topetaben frontalmente cola fidelidá histórica de los fechos bíblicos, lo que motivó los resfregones ente l'artista y la Ilesia.

Tamién dedicó una parte de la so producción a la semeya, onde amuesa la so faceta más intimista y sobria, anque siempres de gran calidá y perfecta captación de la personalidá del modelu. Los encargos pa la decoración d'edificios de calter civil, dexó-y tamién cultivar la mitoloxía y l'alegoría; nesti terrén aprecia'l so enclín al decorativismo y la llibertá de la composición en mayor grau.

Tocantes a la so téunica, usa un empastie llixeru, lo que dexa innumberables tresparencies. Interésa-y la perfeición del dibuxu.

Considerar unu de los artistes más destacaos de la escuela veneciana. La so trescendencia nel estilu posterior dexen clasificar la so obra de prebarrocasobremanera pola elegancia de la forma, el so gustu poles atmósferes diáfanas y el sentíu decorativu de la composición.

Veronés influyó en pintores posteriores, como Rubens, Tiépolo y otros pintores del barrocos. Esti pintor y Rubens son los grandes maestros del pasáu qu'almiraba'l pintor románticu Eugène Delacroix.

Obra editar

Son cientos les obres que se caltienen de Veronés, fecundidá creadora que s'esplica en función del trabayu n'equipu. De toes eses obres, cabo destacar:

 
Jesús ente los doctores, h. 1560. Oleu sobre llenzu, 236 x 430 cm. Muséu del Prado (Madrid, España).

Referencies editar

  • Walther, I.F. (dir), Los maestros de la pintura occidental, Taschen, 2005. ISBN 3-8228-4744-5
  • Pérez Sánchez, A.Y., "La Pintura del «Cinquecento». El Manierismu n'Italia", en Historia del arte, Anaya, Madrid, 1986. ISBN 84-207-1408-9
  • Monreal, L., Grandes Museos, Vol. 1, 2, 3, 5 y 6, Planeta, 1975. ISBN 84-320-0460-X

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 URL de la referencia: https://rkd.nl/explore/artists/80585.
  2. Afirmao en: Diccionario biográfico de los italianos, . Llingua de la obra o nome: italianu. Data d'espublización: 1960.
  3. «RKDartists» (neerlandés). Consultáu'l 23 agostu 2017.
  4. Identificador ULAN: 500021218. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 20 payares 2017. Data de consulta: 22 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. URL de la referencia: https://plus.si.cobiss.net/opac7/conor/8281955.
  6. 6,0 6,1 6,2 URL de la referencia: https://www.nationalgallery.org.uk/artists/paolo-veronese.

Enllaces esternos editar