Hungría[19] ye un estáu européu, miembru de la Xunión Europea. Cuenta con 93.030 km². La so capital ye Budapest. Llenda con Austria, Eslovaquia, Ucraína, Rumanía, Serbia, Croacia y Eslovenia.

Hungría
Magyarország
estáu soberanu
Bandera d'Hungría escudu d'Hungría
Himnu nacional Isten, áldd meg a magyart
Alministración
Nome oficial Magyarország (hu)
Maďarská republika (cs)
la Hongrie (fr)
Capital Budapest
Forma de gobiernu República parllamentaria
Presidente d'Hungría Tamás Sulyok (dende 5 marzu 2024)
Primer Ministru d'Hungría Viktor Orbán (dende 29 mayu 2010)
Llingües oficiales húngaru
División
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 47°N 19°E / 47°N 19°E / 47; 19
Superficie 93011.4 km²
% agua 0,74%
Llenda con Eslovaquia, Ucraína, Rumanía, Serbia, Croacia, Eslovenia y Austria
Puntu más altu Kékes (es) Traducir
Puntu más baxu Gyálarét (es) Traducir
Demografía
Población 9 603 634 hab. (1r ochobre 2022)
Densidá 103,25 hab/km²
Xentiliciu húngaru[17]
húngara[18]
húngaro (xéneru neutru)
Esperanza de vida 75,56829 años
IDH 0,846 (2021)
Tasa de fertilidá 1,35 (2014)
Economía
Moneda forintu húngaru
PIB nominal 181 848 022 230 $ (2021)
PIB per cápita 37 128 $ (2021)
Bancu central Bancu Nacional d'Hungría
Más información
Dominiu d'Internet .hu
Códigu telefónicu +36
Códigu ISO 348 / HUN / HU
Estaya horaria UTC+01:00, UTC+02:00, Europe/Budapest (en) Traducir y Hora central europea
kormany.hu…
Cambiar los datos en Wikidata

Dempués del pasu pel territoriu de pueblos como los celtes, los romanos, los hunos, los eslavos, los xépidos y los ávaros, nel sieglu IX d.C. el gran príncipe Árpád fundó Hungría. El so bisnietu Esteban I aportó al tronu nel 1000 y convirtió el reinu al cristianismu. El Reinu d'Hungría esistió mientres casi mil años y en dellos momentos de la so historia aportó a unu de los centros culturales del mundu occidental. Tres la derrota maxar na batalla de Mohács énte los otomanos, gran parte d'Hungría integró l'imperiu otomanu mientres 150 años (1541–1699). Dempués, Hungría integróse nos dominios de los Habsburgu y más tarde formó parte del Imperiu austriacu, dientro del cual llogró autonomía como Reinu d'Hungría dende 1867 convirtiéndose ésti en Imperiu austrohúngaru.

Hungría foi una potencia hasta'l final de la Primer Guerra Mundial, cuando la derrota llevó a la firma del Tratáu de Trianon que-y supunxo la perda de más de dos tercios del so territoriu. Na Segunda Guerra Mundial el país lluchó nel bandu del Exa y tamién sufrió importantes perdes materiales y humanes. Ente 1947 y 1989 Hungría tuvo rexida por un gobiernu comunista, un periodu nel que foi'l centru de l'atención mundial pola Revolución de 1956 y pola pionera apertura de la so frontera con Austria en 1989, fechu qu'aceleró'l colapsu del Bloque comunista.

Dende 1989 Hungría ye una república parllamentaria democrática y ye considerada un país desenvueltu. Ye un destín turísticu importante, pos atrai a más de diez millones de visitantes tolos años. El país cunta col mayor sistema de cueves d'agües termales del mundu, el mayor llagu d'Europa Central, el llagu Balatón, y les mayores praderíes naturales del Vieyu continente, en Hortobágy.

Historia editar

Hungría premagiar editar

Ente los primeres en llegar tuvieron los hunos, que construyeron un poderosu imperiu baxu Atila l'Hunu. Atila foi consideráu como un gobernante ancestral de los húngaros, pero esti argumentu foi refugáu güei día pola mayoría de los estudiosos. Dempués que'l reinu de los hunos esmorecióse, los xermanos ostrogodos y lombardos llegaron a Panonia, y los xépidos ocuparon la parte oriental de la cuenca de los Cárpatos mientres unos 100 años. Nel añu 560 los ávaros fundaron el ḥanatu d'Avar, un Estáu que caltuvo la supremacía na rexón mientres más de dos sieglos. El so poder militar queda demostráu poles frecuentes batalles y victories sobro tolos sos vecinos. El ḥanatu d'Avar viose debilitáu poles constantes guerres y la presión esterna. Finalmente, el gobiernu de los ávaros terminó cuando'l ḥanatu foi conquistáu pol Imperiu de Carlomagnu n'Occidente y los búlgaros con Khan Krum nel Este. Nengún de los dos, nin otros fueron capaces de crear un Estáu duraderu na rexón, y nel sieglu IX la tierra taba habitada solo por una escasa población d'eslavos.

Los maxares (húngaros) apocayá unificaos, empuestos por Árpád, empezaron a establecese na cuenca de los Cárpatos a partir del 895. D'alcuerdu a los llingüistes los húngaros tendríen el so orixe nuna antigua población ugrofinesa qu'habitó orixinariamente les zones montiegues asitiaes ente'l ríu Volga y los montes Urales. El rei Arnulfu I de Baviera convidó a los húngaros a ocupar les tierres de Svatopluk al este del ríu Danubiu. En 894, ente que Simeón de Bulgaria atacó al imperiu bizantín, Svatopluk cuestionáu Arnulfu invadiendo Panonia. Tanto Arnulfu como Lleón VI el Sabiu buscaron l'ayuda de los húngaros, quien taben en condiciones d'atacar a los búlgaros y los moravos de la parte posterior. Arnulfo caltuvo l'alianza colos húngaros hasta la so muerte en 899.

La Xente d'Árpád editar

 
La llegada de los maxares, cuadru d'Árpád Feszty.

La tradición sostién qu'Hungría foi fundada por siete tribus maxares (húngares) qu'emigraron dende la rexón de los Montes Urales cerca de la llende d'Europa y Asia hasta'l territoriu actual nel sieglu VIII. Estes fueron empuestes por siete xefes: Álmos, Előd, Ond, Kond, Tas, Huba y Töhötöm. Un par de décades dempués de llegar a les tierres del Danubiu, Árpád - el fíu mayor d'Álmos - convirtióse en príncipe y líder absolutu de les tribus, que fixeron un pactu de sangre pa simbolizar una unión indivisible. Asina empezó la historia de la nación húngara y la dinastía de los Árpád.

San Esteban y el Cristianismu editar

 
Corona de San Esteban.

El tataranietu d'Árpád foi Esteban I (1000-1038), fíu del príncipe Géza. Esteban naciera como paganu col nome de Vajk y darréu foi bautizáu col so nome cristianu. Esteban sabía que si la so nación quería sobrevivir, tenía de ser reconocida como un reinu cristianu y tar baxu la tutela del Papa. Asina, empezó la so llucha contra'l paganismu en siendo coronáu Rei d'Hungría nel añu 1000. El principal adversariu d'Esteban foi un familiar so llamáu Koppány, que deseyaba la corona d'Hungría y refugaba el cristianismu. Cuando ésti morrió, Esteban ordenó que fuera estazáu y que les partes del so cuerpu fueren unviaes a ciudaes importantes como muestra de lo "poco conveniente" que podría ser el Paganismu.

Un fervosu defensor del Cristianismu foi'l rei caballeru San Ladislau I d'Hungría (1077-1095), que'l so cultu florió tres la so canonización en 1192. Na so dómina Croacia y Dalmacia fueron amestaes a Hungría, consolidándose tamién el poder real y la situación interna del reinu.

Casa de los Anjou y Segismundu editar

Una vegada sumida la familia real húngara, la Casa d'Árpad en 1301, el príncipe napolitanu Carlos Roberto d'Anjou reivindicó'l tronu como únicu descendiente per vía materna de los reis húngaros. Empezó entós la Edá d'Oru del reinu, aplicándose numberoses reformes económiques. Hungría pasó a ser el mayor provisor d'oru y plata n'Europa na so dómina, y a apoderar comercial y militarmente la so redolada. Depués de la perda del poder n'Hungría pola Casa d'Anjou en 1387, Segismundu de Luxemburgu convirtióse en rei húngaru per vía de matrimoniu. Como rei checu y darréu emperador xermánicu, Segismundo llogró cada vez más adeptos, y concentrándose siempres n'Hungría, impulsó l'arte y l'arquiteutura gótica.

Matías Corvinu y los turcos editar

Hungría convirtióse gradualmente nun reinu vastu ya independiente, onde floriaría la cultura y daríase un importante progresu económicu, sobremanera de la mano de Mátyás (Matías Corvinu), que conquistó Moravia, Bohemia y Silesia y darréu treslladó la corte húngara a Viena. Asina, Matías foi una figura de gran relevancia para'l renacencia n'Hungría y la llucha armada contra los turcos, a los que s'intentaba repeler dende diba décades (por casu, el so padre, el Rexente húngaru Juan Hunyadi, fíu d'un noble de Valaquia, dirixó incontables campañes contra los turcos).

La batalla de Mohács y la victoria turca editar

 
La muyer d'Eger (1867), cuadru que retrata la victoria húngara nel asediu del castiellu d'Eger en 1552, mientres les Guerres otomanu-húngares.
 
Castiellu de Sümeg

La dómina dorada remató cola derrota húngara de Mohács en 1526 y la ocupación turca de Buda (güei parte de Budapest). A la muerte de Lluis II na batalla de Mohács, la nobleza húngara escoyó rei a Fernando d'Habsburgu, hermanu del emperador Carlos V, venceyándose asina Hungría a la Casa d'Habsburgu mientres casi 400 años.

En 1529 fracasó la ofensiva turca contra Viena. Mientres la dominación otomana de gran parte d'Hungría, ésta foi alministrada por delles grandes families, y les revueltes seríen constantes, al igual qu'en Transilvania. A finales del sieglu XVII, los Habsburgu reconquistaríen Hungría (Budapest en 1686 y en 1699 Transilvania). Mientres los sieglos XVIII y XIX, Hungría formó parte de los territorios alministraos polos Habsburgu (Imperiu austriacu a partir de 1806).

Los Habsburgu y el so dominiu sobro Hungría editar

Tres les victories imperiales de finales del sieglu XVII, Hungría y Transilvania pasaron a formar parte del Imperiu de los Habsburgu, causando dellos conflictos ente la nobleza maxar, poderosa y d'espíritu independiente, y los enclinos centralistes de Viena.

En 1848, españaron rebeliones perdayuri del imperiu, y n'Hungría escritores como Sándor Petőfi tomaron les cais y empunxeron los ensames contra los austriacos. Llueu s'estableció un gobiernu provisional que foi derrocáu pol emperador Francisco José I col sofitu n'Hungría de les minoríes que taben sometíes a los húngaros (especialmente croates y rumanos) y pola intervención rusa. La rebelión fracasó, y ente 1849 y 1866 se reimplantó una política centralista y autoritario.

El Compromisu austro-húngaru» editar

 
Mapa étnicu del Imperiu austrohúngaru en 1910.

Tres la derrota austriaca de 1866 contra Prusia na Guerra de les Siete Selmanes, Hungría convertiríase finalmente, en 1867, nuna parte autónoma del Imperiu austrohúngaru. En 1902, una comitiva húngara encabezada por Ferenc Deák foi unviada a Viena, onde se robló'l Compromisu (n'húngaru: Kiegyezés y n'alemán: Ausgleich). Nesti tratáu otorgábense a Hungría instituciones polítiques propies, gobiernu y exércitu propios y el parllamentu tendría la so sede en Budapest. Hungría (territorios de la Corona de San Esteban) constituyóse na 2ª entidá de la nueva monarquía, con plena independencia sacante n'asuntos militares, esteriores, monetarios y aduaneros. El káiser pasó a ser simultáneamente "rei apostólicu" d'Hungría. La política interna húngara caracterizóse por apostar pola maxarización de les minoríes (croates, serbios, eslovacos, ucraínos y rumanos), la centralización alministrativa (solo Croacia caltuvo cierta autonomía) y el caltenimientu d'un réxime tendiente al autoritarismu (sufraxu censitariu amenorgáu, discriminación de les minoríes, etc.). A diferencia de la parte austriaca, Hungría caltúvose esencialmente rural y agraria sol dominiu d'una numberosa y poderosa nobleza que controlaba gran parte de los recursos del Estáu.

Hungría desmembrada (periodu d'enteguerres) editar

Sicasí, l'Imperiu foi ganáu na Primer Guerra Mundial, polo qu'Hungría declaró la so independencia'l 1 d'ochobre de 1918. Col tratáu de Trianon en 1920 Hungría robló la paz coles potencies vencedores y perdió más d'un 70% del so territoriu, que pasó a los nuevos Estaos centroeuropeos. Eslovaquia y Rutenia (esto ye, la Rutenia subcarpática) xuniríense a Bohemia y Moravia pa formar Checoslovaquia. Transilvania y parte del Bánato xuntaríense a Rumanía. Croacia y Voivodina pasaríen al Reinu de los Serbios, Croates y Eslovenos, futura Yugoslavia. Quedaron, sicasí, importantes grupos de población húngara en Checoslovaquia (884.000 individuos), Voivodina serbia (420.000) y Transilvania rumana (1.662.000), anguaño tamién siguen siendo mayoritarios en numberosos distritos y conceyos de los trés nueves naciones.

Poco dempués, hubo una revolución comunista instaurándose la República Soviética Húngara, que foi encalorada trés meses más tarde poles tropes anticomunistes rumanes. Mientres esti estáu d'anarquía, el almirante Miklós Horthy tomó'l poder como rexente "permanente" del Reinu d'Hungría (1920 - 1945), anque torgando la restauración del rei Carlos IV d'Habsburgu (que finó en 1922), quien cuntaba con un sofitu social bien ampliu.

La Segunda Guerra Mundial editar

 
Hungría ente 1941 y 1944.
 
Miembros de la Cruz Flechada desfilando peles cais del centru de Budapest.

Tres cierta presión, Horthy, el rexente húngaru, estableció una alianza cola Alemaña nazi y los otros miembros de les Potencies de la Exa (Italia y Xapón) nos años 1930, cola promesa de revisar el Tratáu de Trianon. Hungría foi compensada per Alemaña con territorios pertenecientes a Checoslovaquia, Yugoslavia y Rumanía, y tomó parte activa na Segunda Guerra Mundial, pudiendo asina recuperar temporalmente unos territorios onde había húngaros (sur d'Eslovaquia, Rutenia subcarpática, Transilvania septentrional y el norte de la Voivodina), y onde les autoridaes húngares pretendieron que los húngaros yeren la mayoría, anque los censos fechos poles autoridaes rumanes, eslovaques o serbies pretendíen lo contrario. N'ochobre de 1944, Adolf Hitler forzó l'abdicación del non demasiao dondu Horthy, por un mayor collaboracionista pronazi húngaru, Ferenc Szálasi, col fin d'evitar asina la defección d'Hungría. La segunda guerra mundial afectó decisivamente a Hungría nel sitiu de Budapest, onde perecieron unos 40.000 civiles amás de 50.000 defensores y 70.000 atacantes del Exércitu Coloráu.

La Hungría comunista y la rebelión de 1956 editar

 
Tanque soviéticu destruyíu nes cais de Budapest mientres la Revolución húngara de 1956.

Tres la cayida de Hitler, Hungría foi ocupada por tropes soviétiques y, magar qu'hubo un pequeñu periodu lliberal, en 1947 instauróse un gobiernu comunista, lideráu pol Partíu de los Trabayadores Húngaros, tando a la cabeza d'esti Mátyás Rákosi. Polo tanto'l país pasaba a ser una parte importante del Bloque del Este. En 1949 Hungría ingresó nel Conseyu d'Asistencia Económica Mutua (COMECON) patrocináu pola Xunión Soviética, del que formó parte hasta 1991.

Cuando morrió Josif Stalin en 1953, empecipióse - como na Xunión Soviética y toa Europa del Este (menos Yugoslavia, qu'escoyera la so propia vía al socialismu) - el procesu de desestalinización, en que s'aprobó un nuevu programa económicu y concedióse amnistía a dellos prisioneros políticos. En 1955 roblóse'l Pactu de Varsovia, que yera un tratáu d'ayuda mutua, tanto económica como militar.

El 28 d'ochobre de 1956, una revolución que pidía la retirada del Pactu de Varsovia foi respondida con una intervención militar pola Xunión Soviética y la deposición y execución del primer ministru Imre Nagy. A finales de los años 1980, Hungría encabezó'l movimientu pa eslleir el Pactu de Varsovia y empúnxose escontra una economía empobinada al mercáu sol lideralgu de János Kádár, secretariu xeneral del Partíu Socialista de los Trabayadores Húngaros hasta 1988, añu en que dimitió. Mientres el so gobiernu impulsóse una política reformista, dexándose l'establecimientu de pequeñes empreses o PYMES particulares, anque'l gobiernu defendía arduamente los derechos de los trabayadores y caltenía el control políticu del país.

El cambéu de réxime y la nueva Hungría editar

 
Ceremonia de firma del Tratáu de Lisboa.

Tres la disolución de la Xunión Soviética en 1991, Hungría intensificó los llazos con Europa occidental, xunióse a la OTAN en 1999 y a la Unión Europea'l 1 de mayu de 2004. Hungría foi'l país que meyor encaró la cayida de la Xunión Soviética n'Europa Central, una y bones el país fora averándose pasu ente pasu al sistema de llibre mercáu escontra los últimos años del réxime socialista.

El 18 de setiembre de 2006, miles d'húngaros, en gran parte llamaos pol FIDESZ (o Alianza de Mozos Demócrates), el partíu conservador mayoritariu (na oposición nesi momentu) salieron a les cais enarbolando les banderes del antiguu Reinu d'Hungría (comúnmente identificáu colos movimientos d'estrema derecha), depués de que fuera sopelexáu un audiu onde'l Primer Ministru, Ferenc Gyurcsány, almitía que mintió tocantes a la situación económica húngara pa ganar les eleiciones. Nel audiu puede oyese claramente que: «si la economía caltúvose empobinada foi pola divina providencia, la bayura de dineru efectivo na economía mundial y cientos d'engaños», pa dempués amestar: «ye obviu que mentimos nel últimu añu y mediu, dos años. Nun hai duldes de que lo que tamos diciendo nun ye verdá».

Los miles d'húngaros movilizaos pol FIDESZ esixeron tantu l'arrenunciu del ministru como la del so gabinete, produciéndose enfrentamientos onde la policía foi enchida y ocupóse l'edificiu de la televisión estatal húngara (MTV), produciéndose delles quemes nel so interior, no que fueron les xornaes más violentes vistes per Hungría dende la cayida del Socialismu. Nes eleiciones del 2010 el FIDESZ resultó escoyíu pa encabezar el nuevu gobiernu por una mayoría apolmonante de más de dos tercios de los votos emitíos.

Política editar

 
Parllamentu de Budapest.

La constitución húngara a valir hasta 2011 foi adoptada en 1949, y foi modificada en diverses ocasiones, la postrera'l 23 d'ochobre de 1989, cuando se proclamó la República en llugar de la República Popular esistente hasta entós. El 18 d'abril de 2011 el Parllamentu aprobó una nueva constitución.

Na actualidá, Hungría defínese como una democracia lliberal parllamentaria, na que l'autoridá mora nel pueblu y la práutica del gobiernu realízase dientro del marcu d'un estáu de derechu.

L'órganu supremu del poder ye'l parllamentu, o n'húngaru Országgyűlés. Acordies cola constitución, cada cuatro años tienen llugar eleiciones al parllamentu pa escoyer los 386 diputaos según un sistema mistu; 176 escaños son escoyíos en distritos eleutorales individuales y 210 según los votos consiguíos poles llistes ellaboraes polos partíos.

El presidente de la República ye escoyíu cada cinco años pol parllamentu. El so papel ye más bien representativu. El primer presidente tres la llegada de la democracia foi l'escritor y traductor Árpád Göncz, que tuvo nel cargu ente'l 2 de mayu de 1990 y el 4 d'agostu del 2000. Dende 2012 el presidente ye János Áder. El Primer Ministru ye Viktor Orban dende'l 29 de mayu de 2010.

Organización territorial editar

 
Mapa d'Hungría.

El país ta dixebráu en 7 rexones, que se dividen en 19 condaos y la capital. Tamién hai ciudaes que tienen l'estatus de condaos urbanos, anque nun son divisiones alministratives independientes.

Condaos d'Hungría editar

Nome del condáu Sede de condáu Superficie (km²) Población Densidá de población #Pueblo/villes
 SomogyBaranyaTolnaZalaVasVeszprémGyőr-Moson-SopronHevesPCsongrádBékésBács-KiskunBorsod-Abaúj-ZemplénKomárom-EsztergomNógrádSzabolcs-Szatmár-BeregHajdú-BiharFejérJász-Nagykun-SzolnokBudapestPest
Bács-Kiskun Kecskemét 8,445 541,584 64 119
Baranya Pécs 4,430 402,260 91 301
Békés Békéscsaba 5,631 392,845 70 75
Borsod-Abaúj-Zemplén Miskolc 7,247 739,143 102 355
Csongrád Szeged 4,263 425,785 100 60
Fejér Székesfehérvár 4,359 428,579 98 108
Győr-Moson-Sopron Győr 4,208 440,138 105 182
Hajdú-Bihar Debrecen 6,211 550,265 89 82
Heves Eger 3,637 323,769 89 119
Jász-Nagykun-Szolnok Szolnok 5,582 413,174 74 75
Komárom-Esztergom Tatabánya 2,265 315,886 139 76
Nógrád Salgótarján 2,546 218,218 86 129
Pest Budapest 6,393 1,124,395 176 186
Somogy Kaposvár 6,036 334,065 55 244
Szabolcs-Szatmár-Bereg Nyíregyháza 5,936 583,564 98 228
Tolna Szekszárd 3,703 247,287 67 108
Vas Szombathely 3,336 266,342 80 216
Veszprém Veszprém 4,493 368,519 82 217
Zala Zalaegerszeg 3,784 269,705 78 257

Xeografía editar

L'estáu d'Hungría pue dividise en tres fasteres principales: el norte montañosu, les planicies o alföld y la fastera occidental.

Ta travesada per dos grandes ríos: el Danubiu y el Tisza, pero tamién tien llagos de cierta consideración, como'l Balatón, el Fertö y el Tisza.

Economía editar

 
Budapest, ciudá más poblada del país.

Hungría sigue demostrando ser una economía de crecedera moderada-alto, como uno de los miembros más recién de la Xunión Europea (dende'l 2004). El sector priváu ye responsable de más d'un 80 % del PIB. La inversión estranxera en compañíes húngares ye abondo común, con inversiones por un total de más de 23.000 millones de dólares dende 1989. El sector automovilísticu ta en puxanza cola inversión d'empreses tan importantes como Audi, Mercedes, GM-Opel, Suzuki, que van faer aumentar la so PIB. La inflación y el desemplegu —dambes polítiques prioritaries dende 2001— menguaron sustancialmente; sicasí, la tasa de suicidios permanez abondo alta. Reformes económiques como la del sistema de salú, impuestos y financiamientu de los gobiernos llocales nun fueron llograes pol presente gobierno. La so moneda ye'l Florín húngaru (n'húngaru Forint).

Demografía editar

 
Evolución de la población ente 1715 y 2005.

Al añu 2011, Hungría tien una población de 9.982.000 habitantes. La esperanza de vida ye de 74 años. El permediu de fíos per muyer ye de tan solo 1,40, una de les tases más baxes d'Europa, lo cual ta provocando que la so población amenorgue un 0,25 % cada añu. El 99,4 % de la población ta alfabetizada.

La composición étnica actual ye la siguiente:

  • Europeos: 97,9 % (húngaros 96,2% + otros europeos 1,7 %)
  • Xitanos: 2,0 %
  • Asiáticos, americanos, africanos: 0,1 %

Ciudaes principales editar


 
Budapest
 
Debrecen
 
Szeged
 
Miskolc

Ranking Ciudá Condáu Ciudá Aglomeración Área Metropolitana

 
Pécs
 
Győr
 
Nyíregyháza
 
Kecskemét

1 Budapest Budapest 1,735,711  2,540,608 3,095,259
2 Debrecen Hajdú-Bihar 204,333  230,506 248,611
3 Miskolc Borsod-Abauj-Zemplen 162,905  200,187 259,851
4 Szeged Csongrád 161,837  200,187 228,771
5 Pécs Baranya 147,719  167,295 197,301
6 Győr Győr-Moson-Sopron 128,567  178,317 201,408
7 Nyíregyháza Szabolcs-Szatmár-Bereg 118,185  132,875 155,721
8 Kecskemét Bács-Kiskun 111,863  145,054 205,881
9 Székesfehérvár Fejér 99,247  120,654 145,876
10 Szombathely Vas 77,547  117,402 -
11 Szolnok Jász-Nagykun-Szolnok 73,123  90,917 -
12 Tatabánya Komárom-Esztergom 67,406  125,879 -
13 Kaposvár Somogy 65,337  80,321 -
14 Érd Pest 63,333  Budapest -
15 Veszprém Veszprém 60,876  80,007 -
16 Békéscsaba Békés 60,046  145,473 -
17 Zalaegerszeg Zala 59,618  72,328 -
18 Sopron Győr-Moson-Sopron 60,528  71,875 -
19 Eger Heves 54,867  71,762 -
20 Nagykanizsa Zala 49,070  49,070 -

Cultura editar

 
Celebración de la boda en 1856
 
Atapecer nel llagu Balatón

La cultura húngara evolucionó al traviés de los sieglos recibiendo influencies turques, llatines y xermanes ente munches otres.

Vease tamién: Pintura húngara - Cine d'Hungría - Música húngara - Lliteratura d'Hungría - Danza húngara

Tocantes a l'arquiteutura, n'Hungría pueden vese la más grande sinagoga d'Europa (La Sinagoga de la Cai Dohány), el bañu melecinal européu más grande (El bañu melecinal Széchenyi), una de les más grandes basíliques d'Europa (Esztergom Basílica), según el necrópolo cristianu más grande del mundu (en Pécs), amás de los qu'hai n'Italia. Los estilos arquiteutónicos más importantes d'Hungría son l'Historicismu y el Art Nouveau, nel postreru destacó l'arquiteutu Ödön Lechner.

Deportes editar

Hungría destaca nel deporte colectivo del water-polo, según nel llanzamientu de martiellu. Tamién tienen muncha tradición la esgrima y la natación pola qu'Hungría consiguió munchos ésitos internacionales. La seleición nacional de fútbol tuvo considerada a principios de los años 50 como una de los meyores del mundu (el llamáu Equipu d'oru), llogrando ser finalista del Mundial de fútbol de 1954, y siendo tamién la primer seleición que foi capaz de ganar a Inglaterra en Wembley. La Revolución húngara de 1956 coyó a casi tolos sos integrantes, ente los que taben xugadores como Laszlo Kubala o Ferenc Puskas, xugando un partíu nel estranxeru, y la mayoría decidieron nun tornar al país.

La meyor participación de Hungría nos Xuegos Olímpicos, foi en 1952 cuando llogró en tercer puestu en cuadru de medayes.

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://mtcr.info/partners/. Data de consulta: 4 avientu 2017.
  2. URL de la referencia: https://www.interpol.int/Member-countries/World. Editorial: Interpol. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  3. URL de la referencia: http://www.nuclearsuppliersgroup.org/en/participants1. Editorial: Grupu d'abastecedores nucleares. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  4. URL de la referencia: https://www.opcw.org/about-opcw/member-states/. Editorial: Organización pa la Prohibición d'Armes Químiques. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  5. URL de la referencia: http://mcce-mil.com/wp-content/uploads/glance/MCCE-AT-A-Glance-September-2017.pdf. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  6. URL de la referencia: https://www.sacprogram.org/en/Pages/The%20Strategic%20Airlift%20Capability.aspx. Editorial: Strategic Airlift Capability. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  7. URL de la referencia: https://www.iea.org/countries/membercountries/. Editorial: Axencia Internacional de la Enerxía. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  8. URL de la referencia: http://www.unesco.org/eri/cp/ListeMS_Indicators.asp.
  9. URL de la referencia: http://www.upu.int/en/the-upu/member-countries.html. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  10. URL de la referencia: https://www.itu.int/online/mm/scripts/gensel8. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  11. URL de la referencia: https://www.touteleurope.eu/pays/hongrie.html.
  12. URL de la referencia: https://www.dhs.gov/visa-waiver-program-requirements. Data de consulta: 7 marzu 2020.
  13. URL de la referencia: https://public.wmo.int/en/members/hungary. Data de consulta: 26 mayu 2020.
  14. URL de la referencia: https://www.who.int/choice/demography/by_country/en/. Data de consulta: 21 xunetu 2020.
  15. URL de la referencia: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/wco-members/list-of-members-with-membership-date.pdf. Data de consulta: 16 marzu 2024. Páxina: 4. Supports qualifier: data de principiu.
  16. URL de la referencia: https://holocaustremembrance.com/countries/hungary. Data de consulta: 17 marzu 2024. Tipo de referencia: official member page. Supports qualifier: data de principiu.
  17. Aplícase a esta parte: masculín singular.
  18. Aplícase a esta parte: femenín singular.
  19. (2010) Cartafueyos Normativos. Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana. ISBN 978-84-8168-500-8.

Enllaces esternos editar