Pastrana

conceyu de la provincia de Guadalaxara (España)

Pastrana ye un pueblu y conceyu asitiáu al sur de la provincia de Guadalaxara, na contorna de la La Alcarria, España.

Pastrana
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Pastrana (es) Traducir Ignacio Ranera Tarancon
Nome oficial Pastrana (es)[1]
Códigu postal 19100 y 19116
Xeografía
Coordenaes 40°25′04″N 2°55′21″W / 40.417777777778°N 2.9225°O / 40.417777777778; -2.9225
Pastrana alcuéntrase n'España
Pastrana
Pastrana
Pastrana (España)
Superficie 95.7 km²
Altitú 759 m
Llenda con Almonacid de Zorita, Zorita de los Canes, Yebra, Escariche, Escopete, Hueva, Valdeconcha, Sayatón y Buendía
Demografía
Población 901 hab. (2023)
- 435 homes (2019)

- 415 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0.04% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 9,41 hab/km²
Más información
Llocalidaes hermaniaes Éboli (es) Traducir
pastrana.org
Cambiar los datos en Wikidata

Ye una ciudá importante de la contorna de la Alcarria. Foi una ciudá especialmente importante ente los sieglos XVI y XVII. Ta declarada Conxuntu Históricu-Artísticu dende 1966.

Destaquen nella la Colexata, el Palaciu Ducal onde moró la Princesa de Éboli, los Tapices Flamencos d'Alfonsu V, y los conventos fundaos por Santa Teresa de Jesús; tou ello configura un ambiente medieval- renacentista ente alcordances y lleendes que-y mereció la calificación de "instantánea del tiempu pasáu" en pallabres del escritor Camilo José Cela, quien na so obra Viaxe a la Alcarria diría "...A la mañana siguiente cuando'l viaxeru asomar a la Plaza de la Hora y entró de verdá pal so usu, en Pastrana, la primer sensación que tuvo foi la d'atopase con una ciudá medieval, una gran ciudá medieval".

Situación y población editar

El conceyu ta asitiáu a 45 km de la capital, Guadalaxara y a 95 de Madrid. Cuenta con una población de 885 habitantes (INE 2017).

Clima editar

Pastrana tien un clima mediterraneu Csa[2] (templáu con branu secu y calorosu) según la clasificación climática de Köppen.

   Parámetros climáticos permediu de Pastrana nel periodu 1981-2003  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 5.6 7.6 11.2 12.0 16.7 21.7 25.5 25.5 20.5 14.4 9.4 6.3 14.7
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1982-1996 y de temperatura pal periodu 1981-1996 en Pastrana[3] 9 d'ochobre de 2012

Historia editar

Los romanos llamar Paternina. El pretor romanu Tiberio Sempronio Graco destruyó la ciudadela carpetana mientres la conquista nel añu 180 antes de Cristu. 100 años dempués foi reconstruyida por orde del cónsul Paternu Paterniano, de quien tomó'l nome de Paternina.

Nel añu 1174, el rei Alfonsu VIII de Castiella concedió la entós aldega de Pastrana, xunto con Zorita de los Canes a la Orde de Calatrava, de quien llograría importantes privilexos. Más palantre, el rei Enrique II de Castiella a propuesta del maestre calatravo concedió-y el privilexu de villazgo en 1369. Pastrana creció a partir d'entós en desterciu de Zorita.

En 1541, con fuerte oposición de los pastraneros que nun queríen perder l'estatus de realengu, mercó la villa a Coronar doña Ana de la Cerda, güela de la célebre doña Ana de Mendoza de la Cerda, (Princesa de Éboli), la famosa princesa tuerta, quien casaría con don Ruy Gómez de Silva, secretariu real de Felipe II, quien llograron del Rei los títulos de Duques de Pastrana y Príncipes de Éboli.

Col ducáu empieza una dómina de rellumanza pa Pastrana. Los duques fundan la Colexata y ayudando a Santa Teresa de Jesús, dos conventos de carmelites descalzos en 1569. En 1573 muerre'l duque Ruy Gómez, y la so vilba, la Princesa de Éboli, decide metese a monxa na Concepción, causando numberosos escándalos nel conventu, razón qu'impulsa a Teresa de Jesús a llevase a les monxes de la población.

En xunetu de 1579, al conocer el rei Felipe II, les intrigues de la Princesa de Éboli y el so secretariu Antonio Pérez, ordena l'encarcelamientu d'Ana de Mendoza. La Princesa de Éboli permaneció zarrada los sos últimos años nel so propiu Palaciu Ducal hasta la so muerte en 1592.

Nel sieglu XVIII los duques treslladen la so residencia a Madrid, colo que s'empecipia la decadencia de la villa.

Monumentos editar

 
Plaza de la Hora y Palaciu Ducal de Pastrana.
 
Ermita del Sagráu Corazón de María, nel visu de la Matea.
  • La Colexata, cuayada de retablos barrocos, d'estatues y escudos. Declarada Bien d'Interés Cultural publicáu nel DOCM Nᵘ 129 el 5 de xunetu de 2013 (testu)
  • La Fonte de los Cuatro Caños, típicu ambiente de ruralismo cultu. Construyida en 1588.
  • El Palaciu Ducal, anguaño propiedá de la Universidá d'Alcalá.
  • El Conventu de San José, que fundó Santa Teresa. La llocalidá forma parte de les Buelgues de Santa Teresa, ruta de pelegrinación, turística, cultural y patrimonial qu'axunta les 17 ciudaes onde santa Teresa de Jesús dexó la so "buelga" en forma de fundaciones.[4] La ruta nun tien un orde establecíu o un tiempu llindáu yá que cada pelegrín o visitante puede realizala cómo y nel tiempu que deseye.
  • El Conventu de San Pedro, onde San Juan de la Cruz fundó los carmelites anovaos: museos y alcordances místiques.
  • El Conventu de San Francisco, con fachada y claustru de lladriyu.
  • La Plaza del Deán, jalonada d'edificios históricos, alcordanza del grandor de tiempos pasaos.
  • Conventu de la Concepción Francisca
  • La cai de la Palma, colos sos palacios de la Inquisición, de los Burgos, de los caballeros calatravos y la Sinagoga Xudía.
  • La Casa de Moratín, onde vivió llargues temporaes Leandro Fernández de Moratín l'autor de El sí de las niñas.
  • La Plaza de la Hora, onde s'atopa'l Palaciu Ducal.
  • La Plaza de Toros, una de les más antigües de la provincia de Guadalaxara, asitiada ente les vieyes cases del Albaicín.
  • Ermita de los Remedios, Bien Especialmente Protexíu[5]

Museos editar

  • El Muséu Parroquial, na Colexata, con una coleición de tapices flamencos del sieglu XV.
  • El Muséu Carmelitano, nel Conventu del Carmen, fundáu por Santa Teresa de Jesús: pintura, escultura, llibros, alcordances teresianes.
  • El Muséu d'Historia Natural, n'otra planta del conventu. Animales disecaos traíos por misioneros franciscanos de Filipines y l'Estremu Oriente.

Rellación topográfica de Felipe II editar

Felipe II, cola cuenta de llograr información detallada de tolos pueblos y villes sol so mandatu, ordenó ellaborar un cuestionariu que tenía de ser contestáu en tolos conceyos. Con esti oxetivu, en 1575, unvia a los correxidores y gobernadores del reinu un cuestionariu con 59 entrugues, xunto con unes instrucciones d'obligáu cumplimientu. Néstes, ordenábase la so distribución a tolos llugares de la so xurisdicción, ónde teníen de nomar a "dos persones intelixentes ya interesaes", vecinos del pueblu, quien seríen los encargaos de faer "rellación d'ellos, lo más cumplida y cierta que se pueda". La falta de respuesta y la remisión de cuestionarios incompletos obligaron al Rei a unviar, trés años dempués, un segundu interrogatoriu, esta vegada de 45 entrugues, y una nueva instrucción na que se eximía de declaración a les llocalidaes que contestaren con anterioridá.

Personaxes Pernomaos editar

Ana de Mendoza y de la Cerda, esposa de Ruy Gómez de Silva, primer duquesa de Pastrana y Princesa de Eboli.

Fiestes y feries editar

  • San Antón. 17 de xineru. Tres la bendición de los animales na ermita, cómense gatafos, naranxes y los típicos dulces “Caridaes”.
  • San Sebastián. 20 de xineru Fiesta patronal na que se celebra la Procesión del Santu y en que la so viéspora celebrar la Ronda de los Mozos, ronda na que se canten xotes y seguidillas tradicionales.
  • Feria Apícola de Castiella La Mancha. Feria más importante del sector apícola n'España, onde s'esponen productos y maquinaria rellacionada col sector. Celébrase siempres na segunda selmana de marzu. Miel de la Alcarria.
  • Selmana Santa. Interesantes desfiles y procesiones como la De Los Pasos, la Del Silenciu y la Del Calvariu.
  • Fiesta de Los Mayos. 30 d'abril. Cantar de la Rondalla de Pastrana de los mayos y xotes y seguidillas tradicionales con repartida de dulces y llimonada na Plaza de La Ilesia, que continua cola visita a les cruces de madera engalanáu asitiaes en distintos rincones de la Villa Ducal les cualos, siguiendo la tradición, son afataes con lloreos y flores.
  • Corpus Christi. Procesión y desfile colos estandartes de toles hermandaes de la Villa.
  • Festival Ducal de Pastrana. Mediaos de Julio. Festival Cultural que recrea'l Sieglu d'Oru Sieglu XVI na Villa Ducal.
  • Virxe de l'Asunción. 15 d'agostu. Toros, pelota, peñes y verbenes, procesión y misa. Los toros, l'últimu día, se meriendan na Plaza de la Hora en caldereta *

Santa Teresa de Jesús. 15 d'ochobre. Fiesta Patronal. Misa y procesión n'honor de la patrona de la Villa.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. aemet.es, Atles climáticu ibéricu.
  3. «Promedios mensuales - Pastrana, ESP». Consultáu'l 9 d'ochobre de 2012.
  4. Conceyu d'Alba de Tormes (ed.): «Alba de Tormes 2014. Santa Teresa de Jesús: V centenariu de la nacencia» páxs. 71-75. Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'abril de 2015. Consultáu'l 15 de marzu de 2015.
  5. vecín-tira-una ermita-en-pastrana-pa-ampliar-la so-casa.html que foi baltáu parcialmente
  6. 6,0 6,1 6,2 Fíu de Ruy Gómez de Silva y Ana de Mendoza de la Cerda.

Enllaces esternos editar

Bibliografía editar

  • Esther Allegre Carvajal (1999). Les Villes Ducales como tipoloxía urbana.L'exemplu de la Villa Ducal de Pastrana. UNED Tesis Doctoral.
  • Fermín de Sojo y Lomba (1928). El Capitán Luis Pizaño. Imprenta del Memorial d'Inxenieros del Exércitu.Madrid.
  • Alicia Cámara (2000). Les fortificaciones del Emperador Carlos V. Sociedá estatal pa la conmemoración de los centenarios de Felipe II y Carlos V.
  • Andrés José Talavera Romero (2015). Tapices de Pastrana.