Los pechenegos o patzinakos (n'húngaru: Besenyő, en búlgaru: печенеги, en rusu: Печенеги, n'ucraín: Печеніги) fueron un pueblu seminómada de les estepes d'Asia Central que falaba una llingua túrquica y qu'invadió partes d'Europa oriental y central llegando a los territorios güei pertenecientes a Bulgaria, Hungría y Ucraína escontra'l sieglu ix.

Infotabla de grupu humanuPechenegos

Tipu grupu étnicu históricu
Llingua pechenego (es) Traducir
Relixón tengrianismo (es) Traducir y paganismu
Parte de Pueblos túrquicos
Periodu 860 - 1091 (Gregorianu)
Mapa de distribución
Cambiar los datos en Wikidata

Oríxenes y área editar

Según una teoría, los pechenegos provienen de los wusun del Asia Central, que fueron rexistraos nes cróniques chines de los primeros sieglos de la nuesa era. Verdá o non, los pechenegos surden nos documentos históricos namái a partir del sieglu VIII o IX, nos qu'habitaben la rexón ente'l baxu Volga, el Don y los Urales. A partir del sieglu IX y X controlaron la mayoría de les estepes de la Eurasia suroccidental y la Península de Crimea. Anque fueron una fuercia importante na rexón, como la mayoría de les tribus nómades el so conceutu d'Estáu nun pasó del ésitu inmediatu de los ataques contra pueblos vecinos y curties aliances como mercenarios pa otres potencies.

Según lo escrito en 950 por Constantino Porfirogénito, Patzinakia, el reinu pechenego, taba asitiáu al oeste, nel ríu Siret (o inclusive nos Cárpatos orientales) y atopábase a cuatro díes de distancia de «Tourkias», esto ye, Hungría.

Patzakia ta estremada n'ocho provincies y tien el mesmu númberu de príncipes. Les provincies son les que siguen: Irtim, Tzour, Gyla, Koulpei, Charaboi, Talmat, Chopon y Tzopon. Nos tiempos nos que los pechenegos fueron espulsaos de la so patria, los sos príncipes yeren: na provincia de Irtim, Baitzas; en Tzour, Konek; en Gyla, Kourkoutai; en Koulpei, Ipaos; en Charaboi, Kaidoum; en Talmat, Kostas; en Chopon, Giazis y en Tzopon, Bates.
Constantino Porfirogénito, D'Alministrando Imperiu, aprox. 950, traducción al inglés de R.J.H. Jenkins y al español de F. Marrero
 
Europa del Este, colos pueblos qu'arrodiaben a los pechenegos, aprox. 1015.

Alianza con Bizancio editar

Nel sieglu IX, los bizantinos aliar colos pechenegos pa caltener a raya a otres tribus más peligroses, como los varegos o los maxares. Esta fuera la política del vieyu imperiu (estrema y vas vencer), siguida polos sos socesores bizantinos al enemistar unes tribus con otres.

Los uzos, otru pueblu túrquico de les estepes, finalmente espulsaron a los pechenegos de la so patria. Nel procesu robáron-yos el so fataos y otros bienes. Una alianza compuesta polos oghuz, los kimekos y los qarluqtaba primiéndovos, de la mesma, a los pechenegos, pero foi otru grupu, los samánides, quien ganó a esa alianza. Llevaos entá más al oeste polos jázaros y los cumanos en 889, los pechenegos tuvieron qu'espulsar a los maxares escontra l'oeste del Dnieper en 892.

En 894, los búlgaros entraron en guerra con Bizancio. A principios de 895, l'Emperador Llión VI el Sabiu pidió ayuda a los maxares, quien unviaron un exércitu a Bulgaria sol mandu d'un adalid llamáu Levente. Ésti realizó una brillosa campaña y enfusó en Bulgaria, ente que los bizantinos entraron pel sur del país. El zar Simeón I de Bulgaria, prindáu ente les fuercies maxares y bizantines, diose cuenta de que nun podía lluchar en dos frentes y robló un armisticiu al momentu col Emperador bizantín.

Esti zar, coles mesmes, utilizó a los pechenegos pa defendese de los maxares. Los pechenegos tuvieron tanto ésitu qu'espulsaron a los maxares que quedaben en Etelköz y les estepes del Mar Negru, obligándo-yos a retirase al baxu Danubiu, a Transdanubia y a la llanura de Panonia, onde más tarde fundaríen l'Estáu húngaru.

Historia y cayente editar

Dende'l sieglu IX los pechenegos empezaron una nada bona rellación col Rus de Kiev. Mientres más de dos sieglos fixeron razzias peles tierres de Rus, que n'ocasiones aportaron a guerres a gran escala (como la de 920, llevada a cabu por Ígor de Kiev, qu'apaez na Crónica de Néstor), anque tamién hubo dalguna qu'otra alianza militar (por casu, en 943, na qu'Igor fixo una campaña contra Bizancio). En 968, los pechenegos atacaron y sitiaron la ciudá de Kiev. Parte del so exércitu aliar col príncipe Sviatoslav I de Kiev na so campaña bizantina de 970-971, anque finalmente los pechenegos se emboscaron y mataron al príncipe en 972 y, según la Crónica de Néstor, el jan pechenego Kurya fixo una mota col so craniu, un costume de los nómades esteparios. La hestoria de los enfrentamientos ente la Rus y los pechenegos camudó mientres el reináu de Vladímir I de Kiev (990-995), pero foi siguíu d'una derrota de los nómades tres el reináu de Yaroslav I el Sabiu (1037). Poco dempués los pechenegos fueron reemplazaos nos territorios qu'arrodiaben Kiev por otru pueblu estepario, los cumanos o polovtsianos.

Tres sieglos de lluches con tolos sos vecinos (bizantinos, búlgaros, rusy de Kiev, jázaros y maxares), los pechenegos fueron aniquilaos na batalla de Levounion por un exércitu combináu de bizantinos y cumanos que mandaba l'emperador Alejo I Comneno en 1091. A esto siguió-y un ataque cumano, colo que fueron casi toos asesinaos o absorbíos. Fueron ganaos de nuevu polos bizantinos na batalla de Beroia en 1122. Mientres un tiempu quedaron comunidaes considerables n'Hungría, pero finalmente los pechenegos dexaron de ser un pueblu con identidá propia, siendo asimilaos polos sos vecinos búlgaros, maxares y gagauzos.


Referencies editar

Enllaces esternos editar