Práutiques de resistencia

Les práutiques de resistencia son el conxuntu de movimientos qu'efectúa un grupu de persones en protesta sobre daqué que-yos cafia.

Les práutiques de resistencia manifestar na población de múltiples maneres.

Principales teóricos editar

El conceutu de práutiques de resistencia salea de los analises que Michel Foucault realiza sobre los nuevos movimientos sociales surdíos a partir de 1968, interesándose poles estratexes d'oposición a una realidá que s'asume como natural. Dichos movimientos tienen de mancomún el fechu de plantegar la so llucha fora de los criterios tradicionales de reivindicación que xiraben, hasta entós, en redol al esquema identidá-opresión-lliberación. Ye al traviés de les sos reivindicaciones que s'empezar a dotar de significáu políticu a lo qu'hasta entós yera consideráu del planu priváu. D'esta manera ruempen coles llendes de establecer como política, asumiendo que «tou ye políticu».

La resistencia, sobre la base de la teoría foucaultiana, sería una resistencia activa, creativa, que la so principal ferramienta taría en práutiques que dexen «esprendese» d'unu mesmu, lliberar de l'actual suxetividá pa construyir una nueva y distinta. A estes postreres, Foucault denominar «práutiques de sigo», y consistiríen en pequeños cambeos en redol a práutiques convencionales y culturalmente establecíes col fin de xenerar nueves práutiques y poro, nueves formes de subjetivación. D'esta manera, Foucault asume la posibilidá d'aición (entendida como resistencia potencial) de tolos individuos pa modificar el statu quo.

Pa los teóricos de les práutiques de resistencia (Ranciere, Touraine, Giroux, Bourdieu, etc.), los desafíos de la nueva sociedá tienen de ser respondíos depués d'una crítica social de los conteníos que definen tal intervención al enfrentase a les nueves formes de configuración de lo social. Dende cualquier marcu teóricu, la conocencia de los actuales tresformamientos y del deber éticu-políticu de tomar partíu y participar nel desencadenamiento del cambéu va depender la efectividá de la intervención. Va Haber tres eje básicos nos cualos ármase la teoría base de les práutiques de resistencia, sobremanera en llatinoamérica]]:

  • Diversidá ya identidaes nos procesos de resistencia al sistema de dominación múltiple del capitalismu global; l'articulación de les lluches, saberes, cosmoloxíes, cultures y perspectives llibertaries.
  • Poder, política y llucha pola emancipación y los desafíos a los movimientos sociales frente a nuevos estímulos y realidaes.
  • Alternatives frente a la cultura y la comunicación hexemóniques.

Educación editar

Una tema central en toa teoría de les práutiques de resistencia ye la educación. Asina, llógrase establecer un tercer venceyu cola desigualdá na lóxica de poder y privilexu. Cuando funcionen como esclusión, les categoríes d'igualdá y educación nel analís de los movimientos sociales, les práutiques de resistencia tienden al encha popular que n'última instancia apuerta n'inestabilidá política y falta de claridá nos oxetivos. Por eso, primero que superponer el control social a les práutiques de resistencia, ye importante entender la lóxica de les demandes de les poblaciones inscrites como suxetos sociales pa tener un clima consistente de participación, preparación y de seguridá sobre los planteamientos.

Popkewitz señala qu'esisten munches acepciones del conceutu de resistencia y apurre delles distinciones interesantes: «El conceutu de resistencia ye estructural y esplora la diversidá de respuestes a un mundu de rellaciones desiguales de poder. Cuando'l conceutu resistencia tien un nucleu teóricu, define un mundu dualista de dominadores y apoderaos. En cuanto al conceutu empíricu, la resistencia esplora de qué formes se caltién, confier y plantégase la oposición al poder. Otres vegaes, la resistencia ye una idea política referida a los llugares nos que puede intervenise pa movilizar grupos».

Giroux, al trabayar el conceutu de resistencia nel ámbitu de la práutica, enfatiza les rellaciones desiguales de poder. Pa él les resistencies son aquelles conductes d'oposición frente a les estratexes esternes o obligaciones cotidianes, que nacen del interés emancipatorio y tienen por oxetivu desarticular formes de dominación esplícites o implícites del sistema escolar y social. Puede entendese el términu tamién como mecanismu de proteición social, consciente o inconsciente, que puede superar la mayoría de les vegaes a les estratexes de dominación que se manifiesten al traviés del control social.

Ver tamién editar

Bibliografía adicional editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar