Presidente de la Comisión Europea

El presidente de la Comisión Europea (tamién presidente del Colexu de Comisarios, o primer comisariu) ye'l más altu funcionariu executivu de la Xunión. Encabeza la institución qu'ostenta'l brazu executivu del poder comuñal. El Presidente dirixe y coordina l'acción política y l'alministración de la Comisión Europea y supervisa los sos trabayos. Imparte instrucciones a los demás comisarios ya impulsa l'actividá del colexu. La institución que preside, la Comisión, ye la encargada de la execución del presupuestu y les polítiques, d'ellaborar n'esclusiva los proyeutos llexislativos y de velar pol cumplimientu efectivu del Derechu nes condiciones establecíes polos Trataos. El Presidente de la Comisión representa a la Unión al más altu nivel esterior nes materies ayenes a la PESC.[1][2] Ye designáu pol Parllamentu Européu, por mayoría absoluta, pa un mandatu de 5 años a propuesta del Conseyu Européu en función de los resultaos de les eleiciones al Parllamentu Européu.

Presidente de la Comisión Europea
cargu
presidente
Titular Ursula von der Leyen dende 1r avientu 2019
Residencia Edificiu Berlaymont
Nomáu por Parllamentu Européu
Parte de Colegio de Comisarios de la Unión Europea (es) Traducir
Xurisdicción Xunión Europea
Institución Comisión Europea
Duración del cargu 5 años
Creación 1r xineru 1958
Sitiu web https://commissioners.ec.europa.eu/ursula-von-der-leyen_de
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

La hestoria xeneral del cargu de Presidente ta marcada por una incuestionable enclín escontra la concentración del poder que los trataos atribúin a la Comisión Europea na figura del so Presidente, al que se dota, primero de facto y depués al traviés del so reflexu nos trataos, de crecientes facultaes de direición interna y coordinación política. Acordies con esta progresiva implantación d'un métodu presidencialista nel funcionamientu del Colexu, el Presidente de la Comisión reasitia'l so papel políticu, dende l'inicial de primus inter pares que s'alcordaba nos trataos de París y de Roma hasta'l de verdaderu xefe de gabinete o Xefe de Gobiernu xefe del executivu que configuren los trataos dende Maastricht d'equí p'arriba, cada vez más acusadamente.

París y Roma: primeros presidentes editar

Cola creación de l'Alta Autoridá de la CECA (Tratáu de París de 1951) y la designación d'unu de los sos miembros como presidente, diose orixe a un modelu que, primero calcáu nes otres dos comunidaes europees (CEE y Euratom) y depués, mercé al Tratáu de fusión de les instituciones robláu en Bruxeles en 1965, ta nel orixe de l'actual institución que conocemos como Comisión Europea. Nel senu d'esti órganu colexáu, nomáu de común alcuerdu polos Estaos miembros, estremar a unu de los sos miembros cola condición de presidente. Pero la escasa contemplación que d'esta figura faíen los trataos, sumáu a la falta de voluntá política de los gobiernos nacionales de dotalo d'una autoridá clara, paecíen apuntar más a un coordinador de los trabayos del Colexu qu'a una verdadera autoridá política. Sicasí, dada la finalidá de les Comunidaes Europees, que superaba a les clares la función de cooperación económica internacional que paecía esprendese de la so lletra y asitiaba nuna integración política progresiva de los pueblos d'Europa'l so verdaderu horizonte, dende llueu pudo apreciase que tanto l'Alta Autoridá/Comisión como'l so presidente taben revistíos d'una autoridá política y de vixilancia moral más atayante de la que prevíen los trataos. A esto quixo sumase la designación pal puestu de presidente de personaxes dotaos de relevancia política y un fuerte compromisu européu. Asina foi como s'escoyó a Jean Monnet, inventor del métodu comuñal y posiblemente el más relevante y empeñáu constructor de la Europa xunida; pa la presidencia de la Comisión de la más relevante de les Comunidaes, la CEE, escoyer al decisivu ministru alemán d'asuntos esteriores, el federalista Walter Hallstein.

La fusión d'executivos editar

Sicasí, les tensiones que causaba la irrupción d'esta forma de gobernanza supranacional nos vieyos Estaos-nación europeos remaneceríen significativamente en 1965 con dos acontecimientos relevantes, pero de signu opuestu: la firma del Tratáu de fusión de les instituciones de los trés Comunidaes Europees nun solu cuerpu, y la dimisión del Presidente Hallstein, forzada pol tarrecible xeneral De Gaulle. N'efeutu, pocos meses dempués de la so dimisión, el Presidente de la Comisión sometiera a la considerancia del Conseyu'l so Plan de Reforma Agraria y el gobiernu francés opunxérase vivamente. Aquel Plan, xerme de la política agrícola común, taba destináu a convertise nel baluarte d'un poder comuñal en puxanza, y con él les competencies de la Comisión creceríen considerablemente. Amás prevía un sistema financieru de recursos propios pa la Comunidá. La oposición de De Gaulle foi tal que'l gobiernu francés desertó de toles xuntes del Conseyu, imponiendo un vetu indireutu al faltar la unanimidá necesaria. La resolución posterior d'esti enfrentamientu al traviés del "Compromisu de Luxemburgu" nun aseló les roxures del vieyu xeneral, y finalmente Hallstein dimitió.

Simultáneamente a la nacencia d'esta crisis, los Seis roblaron n'abril un Tratáu pol que convinieron na fusión de los trés executivos comuñales nuna sola Comisión, y de los trés nonatas asamblees parllamentaries nuna sola cámara, y coles mesmes en crear un solu Tribunal de Xusticia. Estes disposiciones, qu'entraríen a valir en 1967, sentaron les bases d'un executivu fuerte y unificao, que la so presidencia recayería nel políticu belga Jean Rei, muncho menos ambiciosu que Hallstein, a quien sustituyó en 1967.

Delors y el reblincón alantre editar

Presidencialismu y control parllamentariu editar

Eleición y nomamientu editar

La eleición del Presidente de la Comisión estrémase netamente del procesu de designación del restu de miembros del Colexu de Comisarios. Tien llugar primero que cualesquier otru y, a resultes del mesmu, el so titular ye l'únicu legitimado democráticamente de manera individualizada y direuta pola so eleición parllamentaria. El procesu puede estremase nes siguientes fases:

  • Tres la constitución del nuevu Parllamentu Européu, el Conseyu Européu va empecipiar, per mediu del so Presidente, una amplia ronda de consultes coles fuercies polítiques resultantes de les eleiciones al mesmu, internamente constituyíes en grupos parllamentarios de la Cámara, y externamente sosteníes polos partíos políticos europeos, acordies con el pesu que-yos correspuenda na nueva configuración política. Nesta xera va cuntar col sofitu y la mediación del nuevu Presidente del Parllamentu Européu.
  • Teniendo en cuenta diches consultes y la resultancia de les eleiciones, el Presidente del Conseyu Européu va alzar al mesmu una propuesta y someter la so considerancia.
  • Sobre la base de la propuesta del so Presidente, el Conseyu Européu va adoptar, por mayoría cualificada, una decisión pola que se proponga al Parllamentu Européu un candidatu a la presidencia de la Comisión.
  • El candidatu propuestu pol Conseyu Européu va comparecer ante'l Parllamentu pa esponer el so programa de gobiernu pa un mandatu quinquenal. De siguío va sometese al candidatu a un alderique d'invistidura.
  • Tres la comparecencia y l'alderique, el Parllamentu Européu va someter a votación la candidatura propuesta pol Conseyu Européu. Si'l candidatu llograra l'enfotu de la Cámara, va considerase escoyíu Presidente de la Comisión. Si fóra-y refugada, el Conseyu Européu tendrá de reiniciar la fase de consultes. Pa llograr l'enfotu parllamentariu, el Presidente designáu rique de la mayoría absoluta de los miembros de la Cámara favorable a la so eleición.

Tres la invistidura parllamentaria, el candidatu asina votáu llogra la condición de Presidente Electu. Concluyíu l'enteru procesu de designación y asignación de carteres a los demás comisarios, la Comisión sométese colegiadamente al votu d'aprobación conxunta ante'l Parllamentu Européu, que lo otorgará por mayoría simple.

De siguío, el Conseyu Européu va proceder al nomamientu de la Comisión per mediu de decisión adoptada por mayoría cualificada. El Presidente y los demás comisarios asumen asina, n'emprestando solemne xuramentu sobre los Trataos, la plena posesión de les sos funciones.

Funciones y poderes editar

El Presidente ye'l dirixente máximu de la institución, ostenta la máxima representación de la mesma y ocupa el primer puestu na cadena de xerarquía, preeminencia que vien reforzada pola llexitimidá democrática direuta ya individualizada que-y apurre al cargu la so eleición direuta pol Parllamentu Européu. El Presidente de la Comisión ye miembru tamién del Conseyu Européu. Conforme a la so posición principal, ye quien adopta, col Conseyu, la llista de miembros restantes de la Comisión, y quien parte ente ellos les "carteres" departamentales. Puede coles mesmes esixir la dimisión forzosa de cualesquier de los miembros del Colexu. A él correspuende pos:

  • la direición política del Colexu;
  • la definición de les orientaciones xenerales con arreglu a les cualos la Comisión va desempeñar les sos funciones;
  • la determinación de la organización interna de la Comisión, velando pola coherencia, la eficacia y la colegialidad de la so actuación;
  • el nomamientu d'ente los sos integrantes de Vicepresidentes distintos del Alto Representante;
  • la máxima direición del personal funcionario y alministrativu de la institución;
  • la más alta representación institucional de la Comisión, y como tal la de la Unión nel so conxuntu, tanto interior como esterior, pa les materies ensin incluyir na política esterior y de seguridá común, que'l so máximu embaxador ye'l Presidente del Conseyu Européu.

Gran parte del impulsu políticu a la integración europea vieno determináu pola fuercia del executivu comuñal, y en particular pol pesu específicu y el calter de los sos presidentes, como pudo comprobase mientres les Comisiones presidíes por Jacques Delors. Esaminar el perfil y les iniciatives de les persones qu'ocuparon y ocupen esti cargu ye una indicación del estáu d'ímpetu nel que s'atopa ésta.

Anque'l Presidente de la Comisión dacuando foi descritu como'l Presidente de la Unión Europea, sería muncho más averáu rellacionalo cola posición d'un Xefe de Gobiernu primer ministru, dau l'estilu del gabinete de gobiernu pol que se conduz el Colexu de Comisarios.[3][4] En virtú del Tratáu de Lisboa, el Presidente va ser escoyíu pol Parllamentu Européu sobre propuesta del Conseyu, que darréu lo nomará.[5] Con esto búscase dar llugar a un mayor venceyu cola resultancia de les eleiciones. Nesti sentíu, propúnxose que los partíos políticos designen antes de les eleiciones un candidatu cada unu; el ganador sería nomáu Presidente pol Conseyu Européu.[6][7][8]

La persona qu'ocupa'l puestu tien la responsabilidá de distribuyir les árees de responsabilidá política ente los Comisarios y puede inclusive, si cunta cola aprobación de la Comisión, esixir tamién la dimisión d'un Comisariu.

Órganos d'apoyo editar

Oficina del Presidente editar

El Presidente de la Comisión Europea ta asistíu nes sos funciones polos servicios que se numberen de siguío. Toos xuntos conformen un departamentu bien peculiar, el de la presidencia, que garrasti non yá al propiu Presidente; dalgunos de los sos componentes cooperen o coordinen a tol Colexu de Comisarios. Esti departamentu ye conocíu pol nome d'Oficina del Presidente de la Comisión.

Amás de pola so Oficina, el Presidente ye asistíu nes sos funciones polos Vicepresidentes de la Comisión, especialmente pol so Primer Vicepresidente.

Gabinete del Presidente editar

El Gabinete del Presidente de la Comisión ye l'órganu alministrativu y políticu d'asistencia y asesoramientu personal del xefe del executivu. Ta encabezáu por un Xefe de Gabinete, que puede tar aidáu por unu o más Axuntos. Tolos miembros del Gabinete son designaos pol Presidente de la Comisión. El Gabinete tien encamentaes les funciones de coordinación política ya impulsu executivu de tola Oficina, y puede integrar, amás del Xefe de Gabinete, los sos Adxuntos y los demás miembros, a Conseyeros especiales. Ye la unidá orgánica más próxima al Presidente.

Anguaño, el Gabinete del Presidente Barroso[9] ta compuestu por 14 miembros:

  • un Xefe de Gabinete, l'abogáu alemán Johannes Laitenberger;
  • un Xefe de Gabinete Axuntu, el portugués Fernando Frutuoso de Melo;
  • un Conseyeru Especial p'asuntos económicos, el portugués António José Cabral;
  • 11 miembros más, de los cualos trés tienen títulu de Conseyeros y una ye l'Asistente personal del Presidente.

La Oficina de Conseyeros editar

La Oficina de Conseyeros de Política Europea[10] (BEPA, poles sos sigles n'inglés: Bureau of European Policy Advisers) ye'l más altu órganu consultivu que garrasti a la Comisión Europea, y en particular al so Presidente, del que depende. La so función ye la d'apurrir al Presidente y, nel so casu, al Colexu, un analís a xeitu de la información disponible y de la situación xeneral de les polítiques de la Unión, col fin d'encontar les llinies d'actuación estratéxica que, nel mediu y llargu plazu, tien de siguir la Comisión pal más eficaz y acertáu exerciciu de les sos funciones. BEPA ye un serviciu de naturaleza eminentemente política, ensin función alministrativa o executiva dalguna, con una finalidá consultiva o d'estudiu, pero que la so importancia política real y relevancia na formación d'idees y proyeutos puede ser bien destacada.

Ye'l Presidente quien designa a los miembros que considere más aptos pal puestu de Conseyeros de Política Europea, magar suel asoceder que cada Presidente añade unu o dellos espertos a los esistentes, relevando a dalgunos de los anteriores, pero calteniéndose hasta la fecha una cierta tradición de continuidá na so composición xeneral que favoreza'l bon funcionamientu de los sos trabayos como un llaboratoriu d'idees y de pensamientu bien cualificáu.

Por cuenta de la so variada y polifacética composición, que cunta con Conseyeros procedentes de distintos ámbitos y espertos en materies bien diverses, BEPA suel desempeñar tamién funciones d'enllaz cola sociedá civil, especialmente nes universidaes y demás instituciones académiques, les confesiones relixoses, los partíos políticos nacionales y europeos, el sector científicu, el mundu de les finances y de la economía, etc...

Los trabayos d'esti órganu suelen partise por encargu del Presidente de la Comisión, y son coordinaos por un Direutor de la Oficina de Conseyeros de Política Europea, nomáu coles mesmes pol Presidente. Los encargos, y sía que non la repartida ordinaria o internu de les sos funciones suel asignalos el so direutor a grupos de trabayu, integraos por dos o más Conseyeros espertos na materia, encargaos de la llevanza y del siguimientu de determinaos asuntos y los sos espedientes, y de les rellaciones correspondientes. Asina suelen establecese un grupu d'asuntos económicos, otru pa la política esterior, etc...

Amás, y adscritu al propiu Gabinete, esiste tamién una Secretaría personal integrada por 14 asistentes y secretarios personales que sofiten los llabores del propiu Presidente y de los miembros del so Gabinete.

La Secretaría Xeneral editar

La Secretaría Xeneral de la Comisión ye l'órganu internu que coordina l'actividá alministrativo y operativo de toles direiciones xenerales y servicios del executivu comuñal. La so estructura interna[11] entiende:

  • los servicios de protocolu;
  • un Serviciu de Mediación con competencies internes y interinstitucionales;
  • la Direición R, de recursos internos y asuntos xenerales;
  • la Direición A, de rexistros y del procesu Decisoriu;
  • la Direición B, de regulación y polítiques alministratives;
  • la Direición C, d'evaluación y analís d'impautu de la llexislación;
  • la Direición D, de coordinación llexislativa;
  • la Direición Y, d'asuntos institucionales;
  • la Direición F, de rellaciones col Conseyu Européu, el Conseyu y los Estaos de la Unión;
  • la Direición G, de rellaciones col Parllamentu, el Defensor del Pueblu Européu, el CES y el CdR.

Al mandu de la Secretaría Xeneral de la Comisión atopen un Secretariu Xeneral y dos Axuntos o Vicesecretarios. Anguaño'l puestu de Secretaria Xeneral correspuende a la economista irlandesa Catherine Day.

El Serviciu de Voceros editar

 
Sala de Prensa del Berlaymont

El Serviciu de Voceros ye'l serviciu internu de la Comisión que coordina l'actuación de tolos voceros de cada unu de los comisarios europeos. Ye tamién responsable d'esponer, acordies coles direutrices del Presidente y del Comisariu européu competente na política de comunicación (anguaño la Vicepresidenta Viviane Reding), les cuestiones de política xeneral y les decisiones o posiciones polítiques concretes del Colexu de Comisarios. Coles mesmes, el Serviciu de Voceros,[12] que ta dirixíu por un Xefe del Serviciu, ye l'únicu responsable de la planificación y execución de la política de comunicación direuta colos medios del Presidente de la Comisión, a que la so Oficina ta adscritu.

Anguaño'l Xefe del Serviciu de Voceros ye'l filólogu belga Koen Doens.

El Serviciu Xurídicu editar

El Serviciu Xurídicu ye'l serviciu internu adscritu a la Oficina del Presidente de la Comisión que tien encamentaes les siguientes funciones:[13]

  • el más altu asesoramientu xurídicu a la Comisión Europea y a tolos sos servicios
  • la defensa y representación en xuiciu de la Comisión, el Colexu y cada unu de los sos miembros, lo mesmo que de tola Alministración comuñal, tanto ante la xurisdicción comuñal y l'internacional como ante les nacionales de los Estaos miembros o de terceros países.

La primera d'estos dos funciones tien una doble aguada consultiva (pa garantizar y ameyorar la calidá xurídica de los actos adoptaos pola Comisión) como preventiva (pa evitar asina ulteriores contenciosos xudiciales), y exerzse de manera preferente nel interior de la mesma Comisión. La segunda equival a la que desempeñen en munchos países los Abogaos del Estáu, y exerzse na mayoría de los casos ante'l Tribunal de Xusticia de la Unión Europea, o ante'l so Tribunal Xeneral.

Llista de presidentes editar

Lleenda*:   [     Centru esquierda (actual PSE) - [     lliberal (actual ELDR) - [     centru derecha (actual PPE)- [     centru (actual PDE)

Presidente
Entamu de mandatu
Fin de mandatu
Tao / cargu anterior
Partíu políticu / Ideoloxía
Semeya |----- 1 HallsteinWalter Hallstein
Comisión Hallstein
01958-01-01 1 de xineru de 1958 01967-06-30 30 de xunu de 1967  
Ministru federal de Finances
PPE / demócrata cristianu
Nacional: CDU
 
2 ReiJean Rei
Comisión Rey
01967-07-02 2 de xunetu de 1967 01970-07-02 2 de xunetu de 1970  
Ministru de Finances
ELDR / lliberal
Nacional: Lliberales y Demócrates Flamencos (VLD)
 
3 MalfattiFranco Maria Malfatti
Comisión Malfatti
01970-07-02 2 de xunetu de 1970 01972-03-01 1 de marzu de 1972  
Ministru d'Asuntos Esteriores
PPE / demócrata cristianu
Nacional: DC
 
4 MansholtSicco Mansholt
Comisión Mansholt
01972-03-22 22 de marzu de 1972 01973-01-05 5 de xineru de 1973  
Ministru d'Agricultura, Naturaleza y Calidá Alimenticia
PSE / llaborista
Nacional: PvdA
 
5 OrtoliFrançois-Xavier Ortoli
Comisión Ortoli
01973-01-06 6 de xineru de 1973 01977-01-05 5 de xineru de 1977  
Ministru de Finances y Presupuestos
PPE / gaullista
Nacional: RPR
6 JenkinsRoy Jenkins
Comisión Jenkins
01977-01-06 6 de xineru de 1977 01981-01-19 19 de xineru de 1981  
Canciller del Exchequer (Ministru d'Economía y Facienda)
PSE / llaborista
Nacional: Labour
 
7 ThornGaston Thorn
Comisión Thorn
01981-01-20 20 de xineru de 1981 01985-01-06 6 de xineru de 1985  
Primer Ministru
ELDR / lliberal
Nacional: PD
 
8 DelorsJacques Delors
Comisión Delors
01985-01-07 7 de xineru de 1985 01995-01-24 24 de xineru de 1995  
Ministru de Finances
PSE / socialista democráticu
Nacional: PS
 
9 SanterJacques Santer
Comisión Santer
01995-01-25 25 de xineru de 1995 01999-03-15 15 de marzu de 1999[14]  
Primer ministru
PPE / socialcristiano
Nacional: CSV
 
~ MarinManuel Marín
Comisión Marín (interina)
01999-03-15 15 de marzu de 1999 01999-09-17 17 de setiembre de 1999  
Primer vicepresidente de la Comisión Santer
PSE / socialista democráticu
Nacional: PSOE
 
10 ProdiRomano Prodi
Comisión Prodi
01999-09-17 17 de setiembre de 1999 02004-11-22 22 de payares de 2004[15]  
Presidente del Conseyu de Ministros
PDE / socialcristiano
Nacional: El Olivo
11 BarrosoJosé Manuel Durão Barroso
Comisión Barroso
02004-11-22 22 de payares de 2004 31 d'ochobre de 2014  
Primer ministru
PPE / socialconservador
Nacional: PSD
 
12 JunckerJean-Claude Juncker
Comisión Juncker
02014-11-01 01 de payares de 2014 nel cargu  
Presidente del Eurogrupu
PPE / demócrata cristianu
Nacional: CSV
 

Nota: *Los expresidentes tán clasificaos por partíu políticu européu. En dellos casos el partíu políticu nun esistía, pero como'l políticu yera miembru de dalgún partíu que güei ye miembru, asignóse-y como miembru del actual partíu políticu européu. En casu de nun tener datos claros, púnxose namái la so corriente ideolóxica.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «The European Commission». europa.eu. Archiváu dende l'orixinal, el 23 de xunu de 2007. Consultáu'l 9 de mayu de 2008.
  2. «Role and Powers». europa.eu. Consultáu'l 9 de mayu de 2008.
  3. Rossant, John (1999). «Commentary: Romano Prodi: Europe's First prime Minister? (int'l edition)». Business Week. Consultáu'l 9 de mayu de 2008.
  4. James, Barry (12 d'abril de 1999). «Prodi to have wide, new powers as head of the European Commission». International Herald Tribune. Archiváu dende l'orixinal, el 27 de xineru de 2008. Consultáu'l 9 de mayu de 2008.
  5. «Glossary: Democratic deficit.». europa.eu. Archiváu dende l'orixinal, el 16 d'avientu de 2007. Consultáu'l 9 de mayu de 2008.
  6. Mahony, Honor (27 de xunu de 2007). «European politics to get more political». EU Observer. Consultáu'l 9 de mayu de 2008.
  7. Spongenberg, Helena (26 de febreru de 2007). «EU wants to dress up 2009 elections on TV». EU Observer. Consultáu'l 9 de mayu de 2008.
  8. Palmer, John (10 de xineru de 2007). «Size shouldn't matter». The Guardian. Consultáu'l 9 de mayu de 2008.
  9. Actual Gabinete del Presidente Barroso
  10. web de la Oficina de Conseyeros de Política Europea
  11. Organigrama de la Secretaría Xeneral de la Comisión (n'inglés)
  12. Equipu del Presidente Barroso
  13. Serviciu Xurídicu de la Comisión (n'inglés)
  14. La Comisión Santer dimitió colectivamente a instancia del so presidente. Foi reemplazada en funciones la Comisión Marín hasta'l nomamientu de la Comisión Prodi.
  15. Mandatu concluyíu'l 31/10/04. Siguió en funciones hasta 22/11/04 pol retrasu na aprobación de la Comisión Barroso pol Parllamentu Européu.