Un prexuiciu (del lat. praeiudicium, ‘xulgáu de mano’) ye'l procesu de formación d'un conceutu o xuiciu sobre dalguna persona, oxetu o idea de manera antemanada. En términos psicolóxicos, ye una actividá mental inconsciente qu'aburuya la perceición.

Definición clásica editar

Gordon Allport, psicólogu de la Universidá de Harvard, quien dedicó gran parte de la so vida a la tema, nel so llibru The Nature of Prejudice[1] publicáu en 1954, definió al prexuiciu como: principalmente a la etiquetación que faemos de manera negativa, sobre la base d'una forma de pensar qu'adoptamos dende pequeños. Esta forma de pensar surde como resultáu de la necesidá que tien el ser humanu de tomar decisiones firmes y concretes de manera rápida, tomando información xeneralizada de la que se tien hasta'l momentu pa emitir xuicios, y ensin verificar la so veracidá.

El prexuiciu fai referencia a lo infundao del xuiciu y al tonu afeutivu. Allport señala que la frase «pensar mal d'otres persones» tien d'entendese como «una espresión elíptica, que inclúi sentimientos de despreciu o ofiendo, de mieu ya iñerizu, según delles formes de conducta contraria, tales como falar en contra de ciertes persones, prauticar dalgún tipu de discriminación contra elles o atacales con violencia». Nes práutiques cotidianes de los suxetos, el prexuiciu opera a partir de presupuestos valorativos basaos en costumes, tradiciones, mitos y demás aprendizaxes adquiríos a lo llargo de los procesos de conformanza de les identidaes. Allport nun inclúi la posibilidá de calificación positiva na so definición. El so ensayu foi escritu cola cuenta de que sirviera como material didáctico pa los estudiantes universitarios y públicu polo xeneral referente a la tema de la discriminación étnica, particularmente la que sufríen los xudíos y los negros americanos polo cual ye consideráu un testu importante na psicoloxía social, por cuenta de que plantega que'l racismu ye producíu por medranes imaxinaries», lo que nos lleva a una visión positiva de que ye posible erradicar el prexuiciu pa poder vivir nuna sociedá más harmónica.

Prexuicios nel ser humanu editar

Orixe editar

El prexuiciu surde por una conveniencia, pa discriminar, refugar o apoderar a otres persones o aceptales preferentemente, ensin tener reconcomios y ensin cavilgar si eso ye bonu o malu, o si ye una opinión oxetiva o suxetiva. Comúnmente ye una actitú contraria o, menos frecuentemente, favorable escontra una persona que pertenez a determináu grupu (social, étnicu, sexual, políticu, socioeconómico, ocupacional, relixosu, deportivu, etario, de salú o d'enfermedá o de cualesquier índole, inclusive territorial o xeográfica) a cencielles pol fechu de pertenecer (voluntaria o involuntariamente, consciente o inconscientemente) a esi grupu, na presunción de que tien les cualidaes negatives o positives atribuyíes por munches persones al mesmu. La opinión produzse primeru respectu del grupu prejuiciado y dempués incorpora al individuu.

  • El prexuiciu ye una evaluación preconcebida de les persones, una idea preconcebida que se tien sobre los otros.
  • El prexuiciu consiste en tener una opinión o idea alrodiu de un miembru d'un grupu ensin realmente conocer al individuu. L'antipatía suel basase n'información pasada y na esperiencia con un individuu en particular.
  • La estensión de les mesmes esperiencies negatives al casu xeneral puede considerase como sesgu. Por casu, una persona que tuvo una serie de rellaciones negatives con miembros del sexu opuesto puede desenvolver un prexuiciu contra esi sexu, y asumir asina que los factores qu'estropien les rellaciones siempres tán presentes nesi sexu, y adoptar el conxuntu de prexuicios que se conoz como sexismu. O, si una persona creció col conceutu de que los miembros del grupu «X» tienen ciertes carauterístiques, por cuenta de un alcuentru pasáu amargu con un X, puede asumir que tolos miembros del grupu son X y tratar a tolos miembros d'esi grupu en función d'esa esperiencia: racismu, prexuicios rellacionaos cola llingua (tratar ciertes variantes dialeutales d'un idioma como si nun fueren idiomes, por casu), intolerancia relixosa, homofobia o'l refugu de daquién porque'l so fonduxe políticu ye distintu de la mesma.
  • N'otros casos, ta rellacionáu col tribalismo. A los mozos d'un grupu, nuna educación temprana, enséñase que ciertes actitúes y valores son los «correutos». Fórmense opiniones ensin sopesar la evidencia en dambos llaos del asuntu consideráu. Munchos comportamientos prexuiciosos formar na infancia al emular la forma de pensar y falar de los mayores, ensin intención maliciosa per parte del neñu. L'adultu prexuiciosu puede inclusive sorprendese al oyer una llista de improperios y de les sos propies opiniones a mediu cocinar sobre ciertos grupos de boca de los sos fíos y fíes.

Bases neuroquímicas editar

Dende'l puntu de vista de la neurociencia social, disciplina apocayá desenvuelta, namái cuando antemanamos una interacción con una persona ayena al nuesu grupu la respuesta na producción de cortisol nel exa hipotalámico-hipofisario-adrenal a un eventu asina va poder predicir la manifestación (midida al traviés d'un cuestionariu d'autoevaluación) d'un prexuiciu sutil o d'unu intensu.[2]

El prexuiciu como mecanismu de defensa editar

Suxurióse qu'en determinaes situaciones onde puede correse ciertu riesgu o peligru los prexuicios protexeríennos de los mesmos por aciu un mecanismu d'anticipación y una rápida respuesta ensin necesidá d'emitir un razonamientu. Por tanto podría ser una ventaya evolutiva.[ensin referencies]

Tipos editar

Prexuicios escluyentes editar

 
Cartelu de la película The Birth of a Nation (The Birth of a Nation), visión histórica norteamericana llena de prexuicios, onde apaez el Ku-Klux-Klan.

Como na persecución, la persona qu'actúa con una creencia prexuiciosa cree na maldá o bondá del otru y na xusticia del razonamientu propiu. Na mayor parte de los casos, dar por fechu qu'esiste una inferioridá natural o xenética nel grupu segregáu, o bien una circunstancia cualesquier qu'establez la inferioridá de los sos integrantes. Tamién ye común que se ponga un acentu nes estremes culturales, lo qu'esplicaría la inferioridá o superioridá de los otros. El fechu concretu ye que, per mediu d'unes o otres escuses, siempres hai una evaluación xenérica de la persona afeutada. Por casu, el prexuiciu de que'l pueblu español ye «brutu ya ignorante» tien un claru raigañu inglés. La gran influencia cultural británica nes clases dominantes d'España dempués de la Guerra de la Independencia instaló n'España'l mesmu prexuiciu. Tan fuerte foi esa prédica negativa que los mesmos españoles terminaron per creer la.

Tener una visión políticamente impopular nun constitúi en sí un prexuiciu, y non toles visiones políticamente populares tán llibres de prexuiciu. Cuando s'apliquen a los grupos sociales, los prexuicios xeneralmente refiérense a los sesgos esistentes escontra los miembros d'esos grupos, con frecuencia basaos n'estereotipos, y na so forma más estrema convertir na negación inxusta de los beneficios y derechos d'esos grupos o, a la inversa, nel favorecimiento inxustu d'otros. Mientres el sieglu XIX y principios del sieglu XX la mayor parte de los empresarios consideraben que los sos obrerus yeren vagos, puercos, inmorales y sanguinarios, no cual xustificábase dafechu la oligarquía, pa esplotar a la so subhumano proletariáu ensin reconcomios.

Na ciencia editar

Na actividá científica polo xeneral, un sesgu ye un error qu'apaez nes resultancies d'un estudiu por cuenta de factores que dependen de la recueya o del analís, la interpretación, la publicación, la revisión de los datos que pueden conducir a conclusiones que son sistemáticamente distintes de la verdá o incorreutes alrodiu de los oxetivos d'una investigación. Esti error puede ser sistemáticu o non, y ye distintu al error aleatoriu.

Nel ámbitu de cualquier disciplina científica, denominar sesgu al fechu de que'l científicu faiga lo posible, yá sía de manera apostada o por un error involuntariu, por que los datos de los sos esperimentos coincidan colo que d'ellos s'espera.

Na lliteratura editar

Na novela Pride and Prejudice (Pride and Prejudice), de la novelista británica Jane Austen, la heroína forma una opinión fuerte sobre'l calter d'un home antes de tener la posibilidá d'oyer la so versión de la hestoria. Cuando finalmente dáse-y a conocer el balance de los fechos, estos resten y finalmente ganen esti prexuiciu. El prexuiciu tamién ye tema de la novela Matar a un ruiseñor (To Kill a Mockingbird), de la estauxunidense Harper Lee.

Na sociedá editar

 
Un home proclama'l so homofobia. Nel cartelu puede lleese: «Dios odia a los maricas».
  • Delles persones son escluyíes inxustamente de trabayos, barrios, préstamos bancarios, oportunidaes educatives, eventos sociales y asociaciones.
  • Delles persones reciben insultos bien hirientes o son escluyíes de participar n'eventos.
  • Delles persones son atacaes o violaes.
  • A delles persones páguenlos inxustamente menos anque faigan el mesmu trabayu.
  • Los llares de delles persones, llugares d'oración o campusantos son estrozaos.

El conflictu» que la vida crea sistemáticamente, enfrentando a grupos contra grupos y «interacciones simbóliques», como etiquetar a les persones, producen prexuicios que nun tán basaos na esperiencia direuta.

El prexuiciu ye «funcional» y apínase pol ambiente o mediu social: el racismu, la homofobia, los puntos de vista políticos, relixosos o espirituales firmemente sosteníos... surden ante un enemigu potencial como posición defensiva que puede salvar la vida del individuu o grupu prexuiciosu. Los sociólogos consideraron al prexuiciu como un comportamientu adaptativu instintivu. Nes competencies ente grupos o individuos, los puntos de vista sesgados son útiles ante la escasez de recursos pa la sobrevivencia humana, o a cencielles pa caltener el poder en manes d'unos pocos. Pero puede tamién evitar la ganancia, si'l prexuiciu forma sobre un aliáu o compañeru potencial; por casu, nun consultar al únicu médicu del pueblu que podría salvar la vida namái pol fechu de que'l médicu ye afrodescenciente (términu que, al igual que afroamericanu, munchos consideren políticamente apoderáu pa evitar utilizar el términu negru).

El psicólogu norteamericanu John Dollard suxurió que'l prexuiciu ye la resultancia de la frustración, y reconozse que ye la base de la discriminación en contra de la dignidá humana.

Hai tres perspectives sociolóxiques pa esplicar el prexuiciu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. [Allport|Gordon Allport]. «The Nature Prejudice» (inglés). Consultáu'l 15 de payares de 2016.
  2. Bijleveld, Y., Scheepers, D. y Ellemers, N. (2012). The cortisol response to anticipated intergroup interactions predicts self-reported prejudice. PLoS One, 7(3), y33681. PMID 22442709

Enllaces esternos editar