Protectoráu francés de Marruecos

El protectoráu francés de Marruecos (francés: Protectorat français au Maroc; árabe: حماية فرنسا في المغرب, Himaïet Fransa fi el-Maghreb) foi un Protectoráu francés establecíu en Marruecos mientres la primer metá del sieglu XX.

[[Imperio jerifiano (es) Traducir|←]] [[Imperio jerifiano (es)
Protectoráu francés de Marruecos
(de 30 marzu 1912 a 2 marzu 1956)
Marruecos
protectoráu
Bandera de Marruecos
Himnu nacional La Marsellesa
Alministración
Capital Rabat
Forma de gobiernu protectoráu
Llingües oficiales árabe
Llingües bereberes
Relixón oficial catolicismu, xudaísmu y islam
Xeografía
Coordenaes 32°N 6°W / 32°N 6°O / 32; -6
Economía
Moneda Franco marroquí (es) Traducir y Rial marroquí (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Esistió dende 1912, cuando s'estableció formalmente un protectoráu por aciu el Tratáu de Fez, hasta la independencia marroquina'l 2 de marzu de 1956. El territoriu so'l so alministración estendía sobre bona parte de Marruecos, nuna zona que diba dende Fez y Rabat escontra al sur, llegando hasta Mogador, y escontra l'este, llegando hasta la cordal del Atles. La parte norte pasó a ser el territoriu del Protectoráu español de Marruecos, qu'en realidá constituyía un sub-arrendamientu del protectoráu francés.

Antecedentes editar

Les actividaes franceses en Marruecos empezaron remontar al sieglu XIX; Ello ye que l'interés francés en Marruecos obedecía al mesmu qu'esistía n'otra zones d'África so presencia o influencia colonial.[1] Sería en 1904 cuando Francia y España alcordaron de callao una primer repartida del territoriu del sultanatu, anque esta primer repartida finalmente non fructiferó.

La Primer Crisis Marroquina provocada pola visita del Kaiser Guillermu II d'Alemaña a Tánger el 31 de marzu de 1905, na que fizo ciertos comentarios en favor de la independencia marroquina, tuvo a puntu de provocar una crisis internacional. Ensin embargó, acabó celebrándose una Conferencia n'Alxecires na que Francia caltuvo la so posición d'influencia sobre Marruecos y el so control de puntos clave. La Segunda Crisis Marroquina en [[1966] acabó provocando la decisión francesa d'establecer un protectoráu, p'asegurar el control del territoriu. A mediaos d'esi añu, tropes españoles desembarcaren en Larache adelantrándose nel establecimientu d'una zona de protectoráu.[2]

Historia editar

Establecimientu del protectoráu editar

 
Caricatura de Tovar titulada «El nuevu Koran del moru», publicada en Heraldu de Madrid el 25 d'abril de 1912.

Francia estableció oficialmente un protectoráu tres la firma del Tratáu de derek el 30 de marzu de 1912, pol que'l sultán Abd al-Hafid abdicaba en favor del so hermanu Mulay Yúsuf y dexa l'establecimientu francés nel país. De siguío la zona norte del país (Rif) y sur (Sidi Ifni-Cabu Juby) foi axudicada a España, que al añu siguiente oficializar cola fundación del Protectoráu español de Marruecos. El 17 d'abril los infantes marroquinos remontar contra la guarnición francesa en Fez, anque nun taben en condiciones de tomar la ciudá y finalmente fueron ganaos poles fuercies franceses. A finales de mayu fracasó otru intentu de revuelta contra la guarnición francesa.

La Compañía Franco-Española del Ferrocarril de Tánger a Fez tuvo encargada de la construcción d'un ferrocarril que xuniera la Zona internacional de Tánger cola capital, Fez. La llinia, qu'entró en serviciu en 1927, xunió de la mesma los protectoraos español y francés.[3]

 
Enseña mercantil del Marruecos francés ente 1919 y 1946.

Marruecos yera l'únicu de los países del Norte d'África que tenía mariña atlántica, lo que ýa motivara los intereses estratéxicos de dellos países na Conferencia d'Alxecires. Sol protectoráu, los funcionarios civiles franceses faíen alianza colos colonos franceses y los sos sofitos locales pa evitar cualquier movimientu empobináu a un aumentu de l'autonomía marroquina. Sicasí, como midida de pacificación, el gobiernu francés promocionó les inversiones y el desenvolvimientu económicu, cola esplotación de los recursos minerales, la creación d'un meyor sistema de comunicaciones y l'afitamientu d'una agricultura moderna que tuviera afecha al mercáu francés. Decenes de miles de colonos franceses establecer nel protectoráu francés y mercaron miles d'hectárees de terrén agrícola. Estos formaron importantes grupos de presión que de cutio encamentaben a Francia p'aumentar el so control sobre Marruecos.

Oposición al protectoráu editar

El reináu de Mulay Yúsuf viose constantemente chiscáu por rebeliones de distintu signu, pero la más seria de toes elles foi la revuelta del Rif dirixida por Abd el-Krim. Anque la revuelta fuera dirixida contra España, tres la Batalla de Uarga tamién s'estendió a la zona sur y provocó la intervención francesa nel conflictu. La victoria conxunta hispanu-francesa punxo fin a esta intentona pero la situación nun quedó ellí. P'asegurar la seguridá del soberanu, la capital foi treslladada dende Fez hasta Rabat, calteniéndose hasta l'actualidá na mesma situación.

Mientres los años 30 y los años 40 empezaron a apaecer diversos movimientos políticos y culturales, como'l Partíu Istiqlal, que busquen n'última instancia la independencia de Marruecos. La gana francesa mientres los primeros momentos de la Segunda Guerra Mundial nun fixo sinón amontar l'actividá d'estos movimientos, actitú que se vio amontada con desembarcu de les Fuercies aliaes en Marruecos en payares de 1942.

Independencia editar

En 1953 les simpatíes y sofitos del sultán Mohamed V escontra los movimientos independentistes provocaren la rocea de les autoridaes franceses, quién lu unviaron al exiliu a Madagascar y depunxeron por Mohámmed Ben Arafa. El nuevu sultán nun cuntó col sofitu popular nin tampoco un escesivu entusiasmu de los franceses, quién acabaron dexando en 1955 la vuelta y restauración de Mohamed V, como tamién la independencia del país. Con éses el 2 de marzu de 1956 producíase la independencia formal de Marruecos y el fin del protectoráu. Unes selmanes más tarde el Marruecos español siguiría'l mesmu camín.

Política monetaria editar

Los franceses emitieron monedes pal so usu nel Protectoráu dende 1921 hasta 1956, lo cual siguió hasta que foi introducida una nueva moneda. Los franceses emitieron monedes cola denominación de francu, que equivalía a 100 céntimos. Esta foi reemplazada en 1974 cola reintroducción del dirham, actual unidá monetaria de Marruecos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Furlong, Charles Wellington (setiembre de 1911). «The French Conquest Of Morocco: The Real Meaning Of The International Trouble» páx. 14988–14999. The World's Work: A History of Our Time.
  2. Emilio Marín Ferrer: Guerres de Marruecos 1859-1926, páx.100. ISBN 978-84-677-1896-6
  3. John A. Consiglio et al (2012); Banking and Finance in the Mediterranean: A Historical Perspective, páx. 287

Bibliografía editar