Provincies Xuníes del Centru d'América

Les Provincies Xuníes del Centru d'América o Estaos Federaos del Centru d'América fueron un Estáu qu'esistió ente'l 1 de xunetu de 1823 y el 22 de payares de 1824, depués pasaron a llamase República Federal de Centro América. Dacuando nomar col nome de «Provincies Xuníes de Centroamérica».[n 1][ensin referencies]

Provincies Xuníes del Centru d'América
(de 1r xunetu 1823 a 22 payares 1824)
estáu desapaecíu
Himnu nacional La Granadera (es) Traducir
Alministración
Capital Ciudá de Guatemala
Llingües oficiales castellanu
Relixón oficial catolicismu[1]
Xeografía
Coordenaes 14°37′00″N 90°31′00″W / 14.61667°N 90.51667°O / 14.61667; -90.51667
Cambiar los datos en Wikidata
Mapa de los países que conformaron les Provincies Xuníes del Centru d'América hacia 1860.

Antecedentes editar

Les Provincies Xuníes del Centru d'América formar en gran parte de los territorios qu'hasta 1820 formaren el llamáu Reinu de Guatemala, perteneciente a la Corona española. En 1820, de resultes del reestablecimientu de la Constitución de Cádiz, esti reinu sumió como unidá política y el so territoriu quedó estremáu en dos provincies, la Provincia de Guatemala, con capital na ciudá de Guatemala, y la Provincia de Nicaragua y Costa Rica, con capital en León. Estes provincies yeren unidaes separaes y ensin subordinación político-alministrativa ente sigo, pero no xudicial siguíen dambes so la xurisdicción de la Real Audiencia de Guatemala y no militar dependíen del capitán xeneral de Guatemala, títulu que para lo castrense tenía'l xefe políticu superior de la provincia de Guatemala.

En 1821 les Cortes españoles decidieron alzar en provincies a toles intendencies americanes, colo cual les intendencies de Ciudá Real de Chiapas, Comayagua y San Salvador pasaron a ser respeutivamente la Provincia de Ciudá Real de Chiapas, la Provincia de Comayagua y la Provincia de San Salvador. Poco dempués, en setiembre de 1821, toes estes provincies, al igual que la Provincia de Guatemala (15 de setiembre) y la Provincia de Nicaragua y Costa Rica (11 d'ochobre), proclamaron la so independencia de la Monarquía española. N'avientu de 1821, el Partíu de Costa Rica, unu de los siete que formaben la Provincia de Nicaragua y Costa Rica, dixebrar d'ésta y reasumió la condición de provincia estreme, que tuviera hasta 1820. De 1822 a 1823, les provincies de Guatemala, El Salvador y Nicaragua tuvieron xuníes d'una manera o otru al Primer Imperiu Mexicanu. Pal casu específicu de Costa Rica, esta provincia decidió nun amestase al Primer Imperiu Mexicanu, esto como resultáu de la primer guerra civil costarricense, la Batalla de Ochomogo.

A la cayida del Imperiu mexicanu, les autoridaes de la provincia de Guatemala convidaron a les demás a unviar diputaos a un congresu que s'axuntaría na so capital. El Salvador, Honduras y Nicaragua escoyeron diputaos y unviar a la ciudá de Guatemala; Costa Rica anunció que los unviaría una vegada que se retiraren de la capital guatemaliana les tropes mexicanes d'ocupación unviaes pol Imperiu en 1822. Chiapas nun unvió diputaos, yá que prefirió caltenese xunida a Méxicu, anque sí lo fixo la so rexón costera de Soconusco.

Establecimientu de les Provincies Xuníes editar

El 1 de xunetu de 1823, axuntar en Guatemala el congresu, so la presidencia del presbíteru José Matías Delgado, y declaró que les provincies ende representaes yeren independientes d'España, de Méxicu y de toa otra nación. El nuevu país tomó'l nome de Provincies Xuníes del Centru d'América. A otru día, 2 de xunetu, los diputaos declaráronse constituyíos n'Asamblea Nacional Constituyente y proclamaron que nella moraba la soberanía nacional, y punxeron en vixencia temporalmente la Constitución de Cádiz.

L'Asamblea Nacional Constituyente decretó una bandera y un escudu pal nuevu Estáu, y nomó una xunta de gobiernu provisional de tres miembros (Primer Triunviratu de Centroamérica). N'ochobre de 1823 foi reemplazada por otru (Segundu Triunviratu de Centroamérica), que gobernó hasta 1825.

Les Bases de Constitución Federal editar

Pa la organización definitiva del país, l'Asamblea Constituyente nomó una comisión pa redactar un proyeutu de Constitución. Esta comisión, formada por cuatro diputaos d'ideoloxía lliberal, trabayó primero nun documentu denomináu Bases de Constitución Federal, nel que se recoyíen los principios fundamentales de la futura Carta fundamental y se delineaba la organización del gobiernu.

Anque tamién tuvieron a la vista la Constitución de Cádiz, la Constitución portuguesa de 1822, los testos constitucionales colombianos federales y unitarios y les Constituciones franceses, el principal modelu utilizáu polos miembros de la comisión redactora foi la Constitución promulgada en 1787 polos Estaos Xuníos d'América, que'l so ésitu fuera indiscutible. La comisión paeció creer que'l progresu y la paz de los Estaos Xuníos taben determinaos direutamente pola so forma d'organización, ensin tomar en considerancia que respondía a una realidá social y económico bien distinta de la de Centroamérica, nin tampoco les considerables diferencies qu'esistíen ente la tradiciones políticu y xurídicu de dambos países. Pa cuelmu, nun se llindaron a inspirase nes disposiciones de la Carta americana, sinón qu'introducieron nel modelu una serie de cambeos bien pocu felices, sobremanera na parte orgánica. Documentos más cercanos a la idiosincrasia centroamericana, como la Constitución española de 1812 o la portuguesa de 1822 solamente sirvieron de referencia p'aspeutos secundarios. La resultancia de too esto, como lo indicó años más tarde don Felipe Francisco Molina y Bedoya, fíu d'unu de los miembros de la comisión redactora, foi un «albuertu monstruosu que namái na estructura esterior asemeyar a les instituciones que se tomaron por modelu».

El 25 d'ochobre de 1823, la comisión redactora presentó les Bases de Constitución federal al plenariu de la Constituyente. El 17 d'avientu siguiente, l'Asamblea dispunxo faer circular el testu, y convidó a les Provincies Xuníes a formular y presentar observaciones o propuestes de cambéu.

Les Bases de Constitución federal estremar en 45 artículos, distribuyíos en diez partes o seiciones ensin numberación.

La primer seición, que nun llevaba titulación, consagraba la independencia del país, col nome d'Estaos Federaos del Centru d'América, referir a la soberanía nacional, la división tripartita de poderes, l'afianzamientu de los derechos del home y el ciudadanu y l'adopción d'un sistema de gobiernu republicanu, representativu y federal. Indicaba que la relixón sería la católica, con esclusión del exerciciu públicu de cualesquier otra, lo cual implícitamente autorizaba l'exerciciu priváu d'otros credos.

La segunda seición referir al Poder Llexislativu, que moraría nuna sola cámara, denomada Congresu Federal, escoyida sobre base numbérica y anovable por mitaes cada añu, que la so función principal sería aprobar les lleis federales.

La tercer seición regulaba'l Senáu, compuestu por Senadores escoyíos popularmente y anovable por tercios cada añu. Al contrariu de lo qu'asocedía nel sistema americanu, onde'l Congresu taba formáu por dos Cámares, una de Representantes y otra de Senadores, les Bases diseñaben un sistema unicameral, una y bones el Senáu nun tendría iniciativa na formación de la llei, sinón que se llindaría a da-y o nega-y la sanción. Corresponderíen-y amás funciones de conseyeru forzosu del Poder Executivu y delles potestaes controladores.

La cuarta seición trataba sobre'l Poder Executivo, qu'exercería un Presidente escoyíu popularmente cada cuatro años, con posibilidá de ser reelixíu pal periodu inmediatu siguiente. El Presidente tendría bien escasos poderes, yá que nun podría vetar los proyeutos de llei y llindaríase a publicar los sancionaos y curiar de la so observancia y del orde públicu, según a dirixir la fuercia armada de la Federación. Pa entablar negociaciones diplomátiques tendría de consultar al Senáu, qu'amás-y propondría ternes pa efectuar los nomamientos de funcionarios federales. En falta del Presidente fadría les sos vegaes un Vicepresidente, escoyíu conxuntamente con él, y qu'amás presidiría'l Senáu, anque solamente podría votar en casu d'empate.

La quinta seición regulaba'l Poder Judiciario. El máximu órganu d'ésti sería una Suprema Corte de Xusticia, formada por individuos escoyíos popularmente y anovables por tercios cada dos años, que tendría les funciones de tribunal d'última instancia en ciertos casos y a la que correspondería conocer de les causes contra'l Presidente y otros altos funcionarios. Estableceríase'l xuráu, según tribunales d'apelación. Tolos ciudadanos, ensin distinción dalguna, taríen sometíos al mesmu orde de procedimientos y xuicios, esto ye, suprimiríense los fueros eclesiástico y militar.

La sesta seición referir al Poder Llexislativu de cada unu de los Estaos federaos. Estos tendríen un Congresu análogu al federal, compuestu por representantes escoyíos popularmente. Al primer Congresu correspondería-y formar la Constitución particular del Estáu, y a él y los socesivos la ellaboración de les lleis.

La séptima seición trataba sobre'l Conseyu Representativu, órganu d'eleición popular qu'en cada Estáu daría la sanción o vetu a les lleis aprobaes pol Congresu estatal y tendría otres funciones análogues a les del Senáu federal.

La octava seición referir al Poder Executivu de los Estaos, qu'exercería un Xefe escoyíu popularmente. Na so falta fadría les sos vegaes un Segundu Xefe, tamién escoyíu popularmente, que presidiría'l Conseyu Representativu, anque sufragaría solamente en casu d'empate.

La novena seición regulaba'l Poder Judiciario de los Estaos federaos. En cada unu d'éstos habría una Corte Cimera de Xusticia formada por xueces escoyíos popularmente, que sería'l tribunal d'última instancia y a la cual correspondería faer efectiva la responsabilidá de los altos funcionarios estatales.

La décima y última seición contenía disposiciones xenerales y numberaba una serie de derechos y llibertaes públiques de la tradición lliberal.

Adhesión de Costa Rica y separación definitiva de Chiapas editar

En marzu de 1824 tomaron asientu na Asamblea los representantes costarricenses, y a solicitú so, el 4 d'esi mes el cuerpu constituyente declaró que la provincia de Costa Rica (enantes partíu) quedaba incorporada a la República del Centru y yera una parte integrante d'ella sol sistema adoptáu nes Bases. La mesma declaratoria indicó que les autoridaes establecíes en Costa Rica siguiríen nes sos funciones hasta que s'establecieren les que teníen de rexila conforme a les Bases.

En Chiapas, otra manera, en setiembre de 1824 efectuóse un plebiscitu que resultó na decisión de xunise definitivamente a Méxicu.

Les Bases como Constitución provisional editar

Anque les Bases fueren emitíes solamente como una propuesta d'esquema pa la futura Constitución centroamericana, la provincia de San Salvador, que les sos autoridaes yeren decidíes partidaries d'un sistema federal, entainar a convocar un congresu constituyente pa emitir la so constitución conforme al documentu. Ante esi fechu, el 5 de mayu de 1824 l'Asamblea Constituyente alcordó facultar a les provincies pa escoyer congresos y entamar les sos autoridaes de conformidá coles Bases de Constitución, y amás convocó a eleiciones pa les futures autoridaes federales, anque inda nun s'emitiera la Carta fundamental. Estes decisiones fixeron que'l testu de les Bases empezara a adquirir positividad y alzárase de la condición de simple anteproyeutu a la d'una verdadera Constitución provisional, que la so vixencia caltener mientres l'Asamblea aprobaba la Constitución definitiva. Amás, les Bases, a pesar de los sos defectos, quedaron irreversiblemente convertíes nel modelu principal de la futura Carta fundamental.

Les Bases de Constitución Federal tuvieron vixentes hasta la emisión de la Constitución de la República Federal de Centro América, aprobada pola Asamblea Nacional Constituyente'l 22 de payares de 1824.

La República Federal editar

Cola emisión de la Constitución federal en payares de 1824, quedó sustituyíu'l nome de provincies pol d'estaos, y el nome del país tamién camudó, polo que les Provincies Xuníes del Centru d'América pasaron a llamase República Federal de Centro América.

Francisco Morazán editar

El militar y políticu hondureñu, Xeneral Francisco Morazán, foi gobernador de la República Federal de Centro América ente 1827 a 1838. Él siempres suañó con ver a Centro América como una sola nación que se convertiría nuna potencia a nivel rexonal. Foi'l mayor impulsor d'esta idea de ver a C.A xunida. Mientres el so gobiernu estableció la reforma lliberal y revolucionó la forma de pensar y la política de los cinco estaos pertenecientes a la República. Sicasí distintos intereses ente persones poderoses dientro de los cinco estaos, acabaron col so gobiernu. Foi depués llamáu a Costa Rica y foi escoyíu Presidente de Costa Rica, pero Rafael Carrera acometió contra Costa Rica amenaciándo-y con guerra ensin nun apurríen a Morazán, depués una facción de Heredia prindó a Morazán y dio-y muerte. El so cuerpu foi soterráu n'El Salvador por cuenta de la gran simpatía que Morazán tenía cola xente d'esa provincia, y en siguimientu a los sos órdenes de ser soterráu ende.[ensin referencies]

Notes editar

  1. Na actualidá, los nomes «Centro d'América» y «Centro América» considérense obsoletos, y fueron reemplazaos pol nome «Centroamérica».

Referencies editar

  • OBREGÓN QUESADA, Clotilde: Les Constituciones de Costa Rica. San José (Costa Rica): Editorial de la Universidá de Costa Rica (1ª ed.), 2007.
  • SÁENZ CARBONELL, Jorge Francisco: Los sistemes normativos na hestoria de Costa Rica. Santu Domingu de Heredia (Costa Rica): Mozu (2ª ed.), 2008.
  • TOWSEND EZCURRA, Andrés: Les Provincies Xuníes de Centroamérica: fundación de la República. San José (Costa Rica): Editorial Costa Rica (1ª ed.), 1973.





  1. URL de la referencia: https://archive.org/details/decreto15delsupr00veguat.