Primer Imperiu Mexicanu

L'Imperiu Mexicanu foi un estáu que nació como resultancia del movimientu independentista de Nueva España. El so periodu históricu entiende dende la firma de los Trataos de Córdoba en 1821 hasta la proclamación del Plan de Casa Mata y la instauración de la República Federal en 1823. Méxicu foi la única nación qu'adoptó un réxime monárquicu dempués de la so independencia d'España.

Virreinatu de Nueva España
Primer Imperiu Mexicanu
(de 19 mayu 1822 a 19 marzu 1823)
Primer República Federal
República Federal d'América Central
[[Costa de Mosquitos (es) [[Costa de Mosquitos (es) Traducir|→]]
estáu desapaecíu
Himnu nacional himnu nacional
Alministración
Capital Ciudá de Méxicu
Forma de gobiernu Monarquía constitucional
Llingües oficiales castellanu
Relixón oficial catolicismu
Xeografía
Coordenaes 19°24′38″N 99°07′50″W / 19.41056°N 99.13056°O / 19.41056; -99.13056
Superficie 4925283 km²
Demografía
Población 6 500 000 hab.
Densidá 1,32 hab/km²
Economía
Moneda real mexicano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El so territoriu correspondió al antiguu virreinatu de Nueva España, con esceición de les capitaníes xenerales de Cuba, Santu Domingu y Filipines. Les provincies del antiguu Reinu de Guatemala, militarmente axuntaes so la Capitanía Xeneral de Guatemala, amestáronse dempués al Imperiu mexicanu.[n. 1] El primer y únicu monarca d'esti estáu foi Agustín de Iturbide, quien gobernó col nome d'Agustín I de Méxicu.[1]

En 1863 establecióse un Segundu Imperiu Mexicanu, que nun tien rellación direuta col establecíu en 1821.

Antecedentes editar

 
Morelos nuna pintura de 1865.

La Guerra d'independencia de Méxicu duró once años y faltaba enforma de ser un movimientu homoxéneu. El so propósitu inicial yera sofitar el regresu de Fernandu VII como rei d'España contra la invasión francesa, anque dempués José María Morelos y Pavón y el restu de los caudiellos insurxentes tomaron como causa la independencia total de Nueva España. La reacción española encaloró l'ímpetu bélicu de los primeros años, dempués de la execución de Morelos los insurxentes aguantaron como guerrilles confinaes en pequeños territorios. Agustín de Iturbide convertir nel representante d'una élite que vio amenaciaos los sos intereses cola adopción de la Constitución de Cádiz. En vista d'ello, decidieron apautar colos insurxentes y sofitar la separación de Nueva España.

 
Agustín de Iturbide semeya del sieglu XIX, tomáu del llibru: Guadalupe Jiménez Codinach, Méxicu. El so tiempu de nacer. 1750-1821.

Na ciudá de Córdoba[2] axuntáronse Agustín de Iturbide, xefe del Exércitu Trigarante, y l'últimu virréi que recién llegaba d'España, Juan O´Donojú, atopar pa roblar la independencia del virreinatu. El 24 d'agostu de 1821, dambos personaxes axuntar nel Portal de Zevallos y roblaron los puntos denominaos Trataos de Córdoba, nos que se reconocía la independencia y la soberanía del territoriu qu'antes representaba la Nueva España. La frase célebre d'aquel alcuentru ye Supuesta la bona fe y harmonía cola que conducimos nesti negociu; creo que va ser bien bona cosa que desamarremos el nuedu ensin rompelo, felicidá por Agustín de Iturbide.

Dempués de peracabase la independencia de Méxicu per mediu del Plan de los Trés Garantíes, la forma alcordada de la organización de la naciente nación sería una monarquía constitucional, polo que se funda l'asina llamáu Imperiu Mexicanu, a la cabeza del cual queda'l Xeneral Agustín de Iturbide. Agustín de Iturbide foi electu unánimemente Presidente de la Xunta y depués Presidente de la Rexencia del Imperiu, pero por ser incompatible col mandu del exércitu, y considerándose que tenía de caltener esti postreru, nomóse-y Xeneralísimu de les armes del imperiu de mar y tierra. Dempués de la entrada del Exércitu Trigarante, eslleióse'l gobiernu virreinal, y les fortaleces d'Acapulco y Perote espresaron la so rindición.

El previu virreinatu de Nueva España pasó a ser una monarquía constitucional moderada llamada Imperiu Mexicanu. El Plan d'Iguala, proclamáu por Don Agustín de Iturbide amparaba tres garantíes: la independencia de Méxicu, el caltenimientu de la relixón católica, y la xunión de tolos habitantes de la Nueva España, refiriéndose a los mexicanos y españoles (dempués históricamente aplicáu a los pueblos indíxenes). El plan nun camudaba la situación social del país, solo la política, dando más poder a los criollos y a los mexicanos, pero convidaben a un monarca européu a tomar el tronu del Imperiu Mexicanu. Nengún monarca facer, pa evitar conflictos con España quien nun reconocía la independencia de les sos ex colonies americanes. Por eso Agustín de Iturbide foi proclamáu emperador de Méxicu.

Historia editar

A esti imperiu sumáronse los tamién acabante independizar estaos centroamericanos, polo que xeográficamente ye nesti periodu cuando'l territoriu mexicanu algama la so máxima estensión xeográfica, dende l'estáu d'Oregón ya incorporando parcialmente a la rexón Centroamericana. El gobiernu de Iturbide, ensin un plan económicu, duró solu nueve meses, y la rebelión republicana amparada pol Plan de Casa Mata tomaría'l poder, instaurando'l sistema republicanu federal en Méxicu en 1824, dando fin al Primer Imperiu, y l'entamu de la Primer República Federal de los Estaos Xuníos Mexicanos amparada na Constitución Federal de los Estaos Xuníos Mexicanos de 1824.

Proclamación de Iturbide como emperador editar

 
Coronación de Iturbide el 21 de xunetu de 1822.

Dempués de setiembre de 1821 Iturbide quedara como Presidente de la Rexencia, pero'l tronu siguía vacante, y el Plan d'Iguala axustaba un gobiernu de monarquía moderada por un Congresu. La primer midida que se tomó foi crear una Xunta Provisional de Gobiernu que, como'l so nome indicar, encargar de gobernar hasta qu'hubiera un emperador. Darréu, mandóse una carta a Fernandu VII na que se-y convidaba a él o unu de los sos familiares a qu'aceptara'l tronu mexicanu.

Escasu tiempu pasó por que les diferencies ideolóxiques ente los mexicanos españaren y amuesa d'ello foi'l Congresu que se formó por que detentara el poder llexislativu. Nel so interior podríen atopase tres tendencies: monárquicos, republicanos y borbonistas.

Los primeres -monárquicos- sofitaben la monarquía moderada que s'afigurara nel Plan d'Iguala y los Trataos de Córdoba , y nun-yos ofendía la idea de que'l mesmu Iturbide terminara coronándose como l'emperador del país. Los republicanos, na so mayoría insurxentes qu'engarraron a la causa de 1811 y 1812, tarrecíen que l'imperiu terminara convirtiéndose nun común réxime absolutista que tea a les manes de Iturbide; ellos proponíen copiar el patrón de gobiernu de los Estaos Xuníos qu'hasta'l momentu diba funcionando perbién. Los borbonistas taben indecisos y a metá, taben dispuestos a sofitar a cualesquier d'estes opciones dependiendo de quien sería'l monarca y esclariaben que si nun víen pa gobernar a un rei de la casa Borbón, preferiríen inclinase por un gobiernu republicanu.

La situación empioró cuando llegó la respuesta del rei d'España onde afirmaba que nin él y nengunu de los sos familiares adquiriríen el tronu mexicanu yá que nun reconocíen la independencia de la Nueva España. La noticia cayó como balde d'agua frío en Méxicu pos alteriaba los planes que se teníen. Sicasí, los que más s'allegraron fueron los iturbidistas, pos imaxinaben al so líder a lo más gobernante del país. La nueche del 18 de mayu de 1822 el sarxentu Pío Marcha encabezó una manifestación onde participó un ensame fogosu que percorría les cais de la capital aclamando a Iturbide como emperador y glayando: "Vivo Agustín I, emperador de Méxicu".[3]

El 19 de mayu axuntóse'l Congresu, Iturbide manifestó que se suxetar a lo que decidieren los diputaos, representantes del pueblu, mentanto la xente aclamaba. El Congresu nun podía contener al ensame aponderáu, y diéronse dos alternatives. El consultar a les provincies o proclamalo darréu. Iturbide aportunó na primer opción. Los diputaos del Congresu votaron de callao, la resultancia foi de sesenta y siete votos a favor de faelo darréu contra quince por consultar a les provincies.

La coronación llevar a cabu'l día 21 de xunetu de 1822 na Catedral de Méxicu, él y la so esposa Ana María Huarte fueron nomaos emperador y emperatriz del Imperiu mexicanu. D'igual manera la bandera del gobiernu d'Agustín Iturbide foi modificada por él mesmu con franxes verticales col orde de verde, blancu y colloráu, amás de l'águila real coronada sobre un nopal, en representación de la lleenda náhuatl.[4]

Disolución editar

 
Antonio López de Santa Anna, qu'encabezo'l plan de Casa Mata 1823.

En febreru de 1823, por aciu el Plan de Casa Mata lideráu por Antonio López de Santa Anna, producióse una rebelión, tamién sofitada por Vicente Guerrero, quien sofitara la coronación de Iturbide, na qu'esixíen que se reinstalara el Congresu, anulárase l'Imperiu d'Agustín I y que la monarquía aportara en República, implementada en 1824. Producíu'l Golpe d'Estáu, remata'l mandatu de Iturbide nueve meses más tarde, abdicando la corona nel Congresu'l 19 de marzu de 1823, embarcándose escontra Europa'l 11 de mayu. Rematada la etapa d'Agustín I, Centroamérica independizar de Méxicu y Iturbide foi acusáu como traidor pol Congresu. Dempués de que l'Imperiu Mexicanu fuera disueltu, les provincies centroamericanes decidíes pa salir de Méxicu crearon la so propia federación. Nun hai rexistru históricu d'esfuerzos mexicanos de volver tomar los territorios. N'abril de 1824 el Congresu declaró traidor a Iturbide. El país reorganizóse y remató cola creación de la Primer República Federal de Méxicu. Delles décades dempués un imperiu nuevu sería establecíu en territoriu mexicanu, con Maximiliano d'Habsburgu como emperador. Como Maximiliano y la so esposa, Carlota de Bélxica, nun podíen tener neños, decidieron da-yos privilexos especiales a dos de los nietos de Iturbide, tomándolos sol so tutela y nomándolos príncipes del Segundu Imperiu Mexicanu, herederos de Maximiliano pal casu de qu'ésti nun tuviera descendencia llexítima, siempres y cuando finaren dempués de la familia reinante, incluyendo a la Emperatriz, fechu que nun asocedió.[5]

La guerra civil en Costa Rica editar

La participación costarricense dientro del Imperiu Mexicanu (conocíu na historiografía costarricense como Imperiu de Iturbide) estremó al país ente aquellos que sofitaben la integración plena y yeren lleales a la Corona (conocíos como imperialistes o monárquicos) y los que buscaben la independencia plena (llamaos republicanos).[6] Les ciudaes de San Xosé y Alajuela apoderaes por una burguesía lliberal favorecíen la República ente que l'aristocracia conservadora dominante en Cartago (entós capital) y Heredia víen nel Imperiu la forma de caltener los sos privilexos. Esto provocó'l primera golpe d'estáu na historia costarricense cuando'l monárquicu Joaquín de Oreamuno y Muñoz de la Trinidá derroca al gobiernu'l 29 de marzu de 1823 y amiesta al país. Por cuenta de que Cartago yera la capital oficial Costa Rica foi incluyida como parte del Imperiu Mexicanu, magar dientro del país San José y Alajuela nun reconocieron l'anexón.[6] Entá asina se realizaron eleiciones pa escoyer los diputaos que representaríen a Costa Rica ante l'Imperiu Mexicanu, pero la disolución del Congresu primero que los diputaos electos dexaren el país esfreció les rellaciones y amenorgó el sofitu popular escontra l'Imperiu.[6] La guerra civil españaría ente los bastiones republicanos de San José y Alajuela y los imperialistes de Cartago y Heredia col trunfu republicanu n'abril de 1824, fecha pa la cual l'Imperiu habíase disueltu (ensin que los monárquicos saber entá).[6]

Gobiernu y política editar

Al momentu qu'España nun acepto unviar un príncipe, fixéronse 2 rexencies onde Iturbide yera presidente.

 
L'emperador Agustín I, por Josephus Aries Huerta.

Dempués d'estes rexencies gobernó Iturbide.

A otru día de la entrada del Exércitu Trigarante a la ciudá de Méxicu, instalóse'l 28 de setiembre de 1821 la Xunta Provisional Gubernativa compuesta por 34 persones la cual, dempués de decretar el Acta d'Independencia del Imperiu Mexicanu, decidió estremar los poderes del nuevu imperiu. D'esta manera, la xunta asignó les xeres del poder Llexislativu y nomó una rexencia en quien depositaría'l poder Executivo compuesta por Agustín de Iturbide como presidente; Juan O'Donojú como primer rexente; y Manuel de la Bárcena, José Isidro Yáñez y Manuel Velázquez de León como 2°, 3° y 4° rexentes, respeutivamente; quedando asina peracabada la Independencia de Méxicu.

De siguío amuésase una tabla colos participantes de la rexencia y Agustín de Iturbide:

Rexencies (1821-1822) editar

Rexencia !width=150px|Periodu !width=

50px|

Miembru !Notes
  Rexencia de 1821 28 de setiembre de 1821-
11 d'abril de 1822
  Agustín de Iturbide Presidente de la primer rexencia.
  Juan O'Donojú Finó'l 8 d'ochobre de 1821
  Manuel de la Bárcena
  José Isidro Yañez
  Manuel Velázquez de León y Pérez
  Antonio Pérez Martínez y Carbayos Sustituyó'l 9 d'ochobre de 1821 a Juan d'O'Donojú y O'Rian
  Rexencia de 1822 11 d'abril de 1822-
18 de mayu de 1822
  Agustín de Iturbide Presidente de la segunda rexencia, formada en sesión secreta pol Congresu.
  José Isidro Yañez
  Miguel Valentín y Tamayo
  Manuel de Heras Sotu
  Nicolás Bravo

Emperador (1822-1823) editar

Emperador Periodu !width=50px Consorte Notes
  Agustín I 19 de mayu de 1822-
19 de marzu de 1823
  Ana María Huarte Foi proclamáu Emperador pol Congresu Constituyente, sofitáu pol pueblu y l'exércitu. Tres el descubrimientu d'una combalechadura, Iturbide eslleió'l Congresu, lo qu'anició tensiones que derivaron nel descontentu de la clase política mexicana. Poco dempués, Santa Anna proclamó la República; Iturbide reinstaló el Congresu y abdicó ante él.

Organización territorial editar

 
División territorial.      Trataos de Córdoba      Alquisiciones (1821-1822)

Sol gobiernu d'Agustín de Iturbide Méxicu tuvo la so mayor estensión territorial, ganando les anexones más o menos voluntaries d'otres provincies que declararen la so independencia d'España. Provincies que podíen nun depender militarmente del virreinatu de Nueva España, anque sí políticamente. L'Imperiu mexicanu busca per solicitú de Iturbide l'anexón de les provincies del Reinu de Guatemala declaraes independientes d'España.[7]

Pel sur Yucatán y Chiapas tamién se declararon independientes y depués solicitaron la so anexón. Pel norte, Nuevu Méxicu, L'Alta California, Texas y Nuevo León llograron la so independencia y como dependencies polítiques del Virreinatu de la Nueva España xunir al Imperiu. Pa finales de 1822, la bandera de los trés garantíes yá ondeaba dende Panamá nel sur,[8] hasta l'enorme territoriu qu'entiende una llinia imaxinaria ente l'Alta California hasta'l ríu Mississippi. Namái quedaben fuera del Imperiu, la parte central de la Intendencia de San Salvador, apoderada pola mesma ciudá de San Salvador, que foi amestada'l 9 de febreru de 1823, y tamién San Vicente.[9]

Sicasí, al términu del gobiernu monárquicu d'Agustín de Iturbide y la ocupación militar parcial de Centroamérica, les provincies d'esta rexón, apoderaes yá polos lliberales, declárense independientes, quedando solu Chiapas so anexón voluntaria a la República federal de los Estaos Xuníos Mexicanos. Por distintes circunstancies y so otros gobiernos republicanos, la perda de territorios amenorgó Méxicu a menos de la metá del so antiguu territoriu. Les 24 Provincies en que s'estremó l'Imperiu fueron:[10]

Declaraciones editar

Estes publicaciones fueron espuestes a la Secretaría de Rellaciones Esteriores, Méxicu, 1922;[11]

  • De Nicaragua, Sr. Doctor Don Ramón Solórzano..L'antigua provincia de Nicaragua, Escelentísimu Señor, comparte nestes festividaes, non solo nel so calter d'invitada d'honor, sinón tamién como anfitrión bonal, col corazón llenu d'allegría y gratitud, porque ella celebra este mesmu mes el Centenariu de la so Independencia y recuerda la inxerencia [sic] que tuvieron los Patriotes mexicanos quien favorecieron la nacencia de la Federación de les Provincies Xuníes de l'América Central. El sangre esparnao polos vuesos héroes en tan cruenta y llarga llucha, abonó l'árbol de la Llibertá que florió simultáneamente en La vuesa capital y na ciudá de Guatemala, nel mes de setiembre de 1821
  • De Venezuela, Sr. D Eudóro Urdaneta.."...güei celébrase la entrada a Méxicu del Exércitu Trigarante, el que, al son d'épiques fanfarries, y dempués d'once años de cruentes lluches, anunciaba al mundu los alboreceres de la nueva nación independiente".
  • De Guatemala, Sr. Doctor Don Luis Felipe Obregón.."Difícil ye pal mio espresavos fielmente la sinceridá con que'l pueblu y el gobiernu de Guatemala palpitan nun solu corazón col Pueblu y el gobiernu de Méxicu, na ocasión solemne de conmemorar la epopeya peracabada en 1821; pos amás de que les glories mexicanes atoparon siempres ecu na alma del Continente, la mio Patria, como sabéis, celebra nestos mesmos momentos el Primer Centenariu de la so Independencia Nacional"
  • De Hondures, Sr. Doctor Don Manuel Ugarte..."Méxicu y Centroamérica, desnortiaos na nueva situación política, pa la cual nun taben preparaos, tuvieron un imperial esllumamientu, y Honduras, como fracción de les que depués fueron provincies xuníes de Centroamérica, xunir al Plan del vuesu xeneral Iturbide: entá guardáis so la vuesa bandera territorios centroamericanos que se sumaron bonalmente a la vuesa República..."
  • De Costa Rica, Sr. Don Ricardo Fernández... "Peracabada simultáneamente la Independencia de Méxicu y de Centroamérica, una mesma bandera acoveció de primeres les seis naciones hermanes, que nun tuvieron de dixebrar se nunca y que dalgún día van haber de xunise de nuevu."

Símbolos editar

Símbolos Nacionales del Primer Imperiu Mexicanu
Años Símbolu Información
1822 - 1823   Primer Bandera Nacional. Utilizada mientres el Primer Imperiu Mexicanu d'Agustín de Iturbide, según Orde de la Soberana Xunta Provisional Gubernativa del 2 de payares de 1821, qu'establez «que'l pabellón nacional y banderes del exércitu tendrán de ser tricolores, adoptándose los colores verde, blancu y encarnáu en franxes verticales, y dibuxándose na blanca una águila coronada», nótese que l'escudu nun lleva una culiebra nin una corona de cañes de lloreos o olives.
1822 - 1823 Gran Escudu del Imperiu Mexicanu. El blasonamiento ye'l siguiente: "En campu de Plata perfiláu n'Oru, l'Águila Mexicana Coronada Imperialmente al natural, parada sobre la so garra diestra sobre un nopal en sinople y florado en gules, nacíu d'una peña que brota de l'agua. Yelmu de Soberanu coronáu Imperialmente y con lambrequines al interior en plata y al esterior alternando sinople y gules. Encolaos al blasón la Cruz de la Independencia de primer clase y dómina y el collar de la Orde Imperial de La nuesa Señora de Guadalupe. Mantu imperial de gules timbrado con corona imperial y por divisa "Independencia, Relixón y Unión".
1822 - 1823 Escudu Pequeñu del imperiu Mexicanu. El Decretu de la Soberana Xunta Gubernativa del Imperiu, fecháu'l 7 de xineru de 1822 y establez que "les Armes del Imperiu pa toles clases de sellos sían solamente'l nopal nacíu d'una peña que sale de la llaguna, y sobre él parada nel pie esquierdu una águila con corona imperial".

Ver tamién editar


Predecesor:
Independencia de Méxicu
(1810-1821)
Historia de Méxicu
Méxicu Independiente
(1821-1855)
Socesor:
La Reforma
(1854-1876)
Predecesor:
Independencia de Méxicu
(1810-1821)
Méxicu Independiente
1821-1854
Socesor:
Primer República Federal
(1821-1825)

Bibliografía editar

  • Arcila Farias, Eduardo. El sieglu ilustráu n'América. Reformes económiques del sieglu XVIII en Nueva España. Méxicu, D. F., 1974.
  • Calderón Quijano, José Antonio. Los Virréis de Nueva España mientres el reináu de Carlos III. Sevilla, 1967-1968.
  • Céspedes del Castillo, Guillermo. América Hispánica (1492-1898). Barcelona: Labor, 1985.
  • Hernández Sánchez-Barba, Mario. Historia d'América. Madrid: Alhambra, 1981.
  • Konetzke, Richard. América Llatina. La dómina colonial. Madrid: Sieglu XXI d'España, 1976.
  • Navarro García, Luis. Hispanoamérica nel sieglu XVIII. Sevilla: Universidá de Sevilla, 1975.
  • Pérez-Mallaína, Pablo Emilio y otros. Historia Moderna. Madrid: Cátedra, 1992.
  • Ramos Pérez, Demetrio y otros. América nel sieglu XVII. Madrid: Rialp, 1982-1989.
  • Ramos Pérez, Demetrio y otros. América nel sieglu XVIII. Madrid: Rialp, 1982-1989.
  • Rubio Mañé, Ignacio. Introducción al estudiu de los virréis de Nueva España, 1535-1746. Méxicu, D. F., 2ª ed., 1983.
  • Obregón, Clotilde María. Una Historia de Valor. Editorial Universidá de Costa Rica, 2002.
  • Fernández Guardia, Ricardo. Cartiya histórica de Costa Rica. Llibrería Lehmann, 1927.

Notes editar

  1. La diputación provincial de Guatemala robló'l Acta d'independencia del 15 de setiembre de 1821, na que s'establecía la formación d'un congresu que tenía de disponer el futuru de les provincies.

Referencies editar

  1. Guía Primer Imperiu
  2. Xunta Provisional Gubernativa
  3. "Agustín de Iturbide", nel portal Bicentenariu.gob.mx.
  4. Coronación d'Agustín Iturbide
  5. Decretos Publicaos por Maximiliano nel Diariu Oficial del Imperiu, el que da los privilexos a los neños Iturbide ye'l de fecha 16 de setiembre de 1865.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 Obregón, Clotilde Los nuesos gobernantes: verdaes del pasáu pa entender el futuru. Consultáu'l 9 de mayu de 2017.
  7. Sicasí los centroamericanos entá nun se constitúin como país, y nun realicen un congresu en declarando la so independencia d'España en razón de la so anexón a Méxicu.
  8. [1]
  9. María Eugenia López Velázquez: San Salvador na Anexón Centroamericana al Imperiu del Septentrión, p. 101. ISBN 99923-0-040-X
  10. Evolución de la organización territorial de México#1821-1823
  11. Mayor Estensión de Méxicu

Enllaces esternos editar