La rítmica en cruz ye una forma de componer rítmicamente una tema, mesma de la tradición d'África Occidental, carauterizada pola superposición de la polirritmia y la polimetría. El términu rítmica en cruz» foi usáu per primer vegada en 1934 por Arthur Morris Jones.

Polirritmia editar

El conceutu foi plantegáu primeramente pol poeta africanu Léopold Sédar Senghor pa referise al contrapuntu rítmicu esistente ente'l ritmu de la pallabra y el ritmu de los tambores, presente na música africana.

El musicólogu de jazz Alfons M. Dauer definir con más precisión como un sistema rítmicu nel que, sobre un mesmu sistema de midida (esto ye, sobre un esquema de compases permanente), utilícense acentuaciones rítmiques distintes, combinaes y/o superpuestes pa les distintes voces.

Nuna partitura, les llinies divisories de los compases seríen, en sentíu vertical, paraleles unes a otres, como na música europea, pero la forma de marcar el ritmu sería distintu pa les distintes voces.

Polimetría editar

Na polimetría, suenen coles mesmes dellos metros fundamentales de diversu tipu. Por casu, un tambor suena en compás de 4/4, otru en 3/4 y un terceru en 2/4. Les entraes de los distintos tambores nun tienen de coincidir.

En representación de partitura, les llinies divisories de los compases nun pueden trazase rectes travesando tola partitura, como ye avezada na música occidental. Sicasí, la duración de los metros ye la mesma, esto ye, la secuencia de llinies divisories del compás cada ciertu númberu de compases coincide y repitir regularmente.

Rítmica en cruz editar

Dambes formes xuntes, componen el principiu de la rítmica en cruz, nel que los grandes acentos de les formes fundamentales utilizaes, nun coinciden, sinón que se sofiten unos n'otros, en forma de cruz.

Nesti sistema, los metros fundamentales de la polimetría, nun entren al empar, sinón en distintos tiempos. Pa Dauer, esta socesión d'acentos, ye precisamente la verdadera música del africanu occidental, especialmente de les tribus d'orixe yoruba y fon, anque tamién de casi toles naciones ecuatoriales y sub-ecuatoriales.

Como estes formes rítmiques son mesmes de la cultura africana, y nun se dan conxuntamente en nenguna otra música (y, poques gracies, tampoco na occidental clásica), la so presencia ye un signu seguru pa saber hasta ónde s'estiende la influencia africana nel campu musical.

Presencia de la música africana editar

Dauer prueba que, nes Antilles y en Llatinoamérica, polimetría y polirritmia caltiénense inda nel ámbitu afroamericanu; n'América del Norte queda solamente la polirritmia como elementu vétero-africanu y sigue siendo determinante, siquier, hasta'l swing.

Esti elementu trazador, fai que dellos autores, como Jahn, plantegen la posibilidá de que la música africana influyera nel flamencu, al ver permanencies de la rítmica en cruz en dellos palos (fandangu) y abarruntar que delles carauterístiques rítmiques d'otros (seguiriya, bulería) puedan conteneles igualmente, a falta d'estudios serios al respeutu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  • Jahn, Janheinz: Muntu-Les cultures de la negritud (Guadarrama, Madrid, 1970)
  • Dauer, Alfons M.: El Jazz (Kassel, 1958)
  • Sengor, Léopold Sedar: Der geist der negru-afrikanischen kultur. Transcrito por Jahn: Balada Negra (Dusseldorf, 1957)