Riós ye un conceyu español de la provincia d'Ourense en Galicia. Pertenez a la contorna de Verín. Ta asitiáu al sureste d'esta provincia. Anque'l so territoriu ye bastante estensu (unos 112 quilómetros cuadraos), cuenta con una población bien baxa: apenes 2097 persones según el censu del añu 2004 (2.132 en 2002). Sicasí, esta población atópase bien avieyada por cuenta de la intensa emigración escontra Alemaña, Francia, Suiza, Brasil, Arxentina y el restu d'España. La densidá de población ye bien baxa ( ello ye qu'atiesta colos territorios más despoblados de Galicia) y la población atópase en retrocesu. La población atópase esvalixada a lo llargo del so vastu territoriu en pequeñes aldegues y llugares, que bazcuyen ente los trenta y los cinco vecinos. Namái l'aldega de Riós, onde s'atopa asitiáu'l conceyu, tien una población más considerable. Población en 2009: 1907 persones según el IGE.

Riós
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia d'Ourense provincia d'Ourense
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcaldesa de Riós (es) Traducir Eva María Barrio López
Nome oficial Riós (es)[2]
Códigu postal 32...
Xeografía
Coordenaes 41°58′27″N 7°16′57″W / 41.974166666667°N 7.2825°O / 41.974166666667; -7.2825
Riós alcuéntrase n'España
Riós
Riós
Riós (España)
Superficie 114.44 km²
Altitú 809 m
Llenda con Vilardevós, Castrelo do Val, A Gudiña y Vinhais
Demografía
Población 1414 hab. (2023)
- 774 homes (2019)

- 742 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.46% de provincia d'Ourense
0.05% de Galicia
0% de España
Densidá 12,36 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
concelloderios.info…
Cambiar los datos en Wikidata
Evolución de la población de Riós - dende 1900 hasta 2011 -
 1900  1930  1950  1981  2004  2007  2010  2011
 4.664  4.966  5.169  5.008  2.097  {{{6}}}  {{{7}}}  {{{8}}}
Fontes: INE e IGE

(Los criterios de rexistru censal variaron ente 1900 y 2011, y los datos del INE y del IGE pueden nun coincidir.)

Historia editar

 
Ilesia de Santa María de Riós.

Los primeros pobladores del territoriu del actual conceyu de Riós (tamién conocíu nes fontes históriques como O Riós, Orriós o País d'o Ríos) fueron los interamnios, que pertenecíen al conxuntu de los pueblos interamnenses, términu qu'alude a la presencia de ríos que "Entemedien", con abondoses truches y anguiles. Esti pueblu ye unu de los que figuren na inscripción de la ponte romana de Chaves, llamada "Padrón dos pobos" xunto con tamaganos, bibalos y límicos, toos ellos estendíos pela zona meridional de Galicia. Dende la Edá Media la villa foi llugar de camín d'una vía de pelegrinación xacobea importante, la Ruta de la Plata, qu'enfusaba dende'l reinu de Castiella hasta Santiago de Compostela. Mientres l'Antiguu Réxime les parroquies qu'integren l'actual conceyu de Riós integrar na xurisdicción de Souto Bermudo, señoríu del conde de Monterrei. Al ser un territoriu fronterizu ente España y Portugal sufrió los avatares de les rellaciones ente los dos países. En 1569, los exércitos portugueses travesaron el territoriu siguiendo la Ruta de la Plata y llegaron hasta A Gudiña antes de ser espulsaos. La proclamación de la Constitución española de 1812 supunxo l'abolición del réxime señorial y la so sustitución por una alministración municipal del territoriu. Naquel momentu produció la creación de los conceyos de Riós y Castrelo. En 1823 Fernandu VII derogó la Constitución, lo que supunxo la supresión d'estos conceyos y la restauración del réxime señorial. La definitiva recuperación de la municipalidá producir en 1835 cuando surdió'l conceyu de Riós, que toma Riós y Castrelo.

Xeografía editar

 
Río Mente.

El términu municipal atopar nun espaciu de transición ente les tierres altes asitiaes al este y les del valle del ríu Támega, nes que sobresalen pel sur los altores de la Sierra de Penes Llibres Vilardevós y pel norte les de la Sierra Seca A Gudiña. El so terrén carauterizar por tener una superficie ondulada na que s'entemecen y combinen una socesión de valles fluviales y llombes, con una altitú media de 600-800 m. Lloses y pelitas, con dalguna banda de cuarzu, son los materiales que componen el sustratu litolóxicu. N'el so llindes atopen les mayores altores, asitiaes na Urdiñeira (1148 m), escontra'l N, Castelo da Pena (941 m) y Alto das Ferrerías (924 m) al suroeste, nes llendes con Vilardevós y dientro del territoriu municipal delles alliniadures de llombes d'Oeste a Este con altores que nun pasen de los 1000 metros: As Touzas (943 m), Porto dos Bois (868 m), Xermil (930 m), As Caneles (731 m).

Dizse popularmente qu'en Galicia hai unos diez mil ríos, de xuru cuntando tamién los pequeños regatos, y que la tierra foi modelada por estes corrientes d'agua. En Riós son tamién innumberables los filos cristalinos que baxen llixeros per llombes y cañaes, desaguando n'otres corrientes de mayor caudal. Pol so volume d'agua destaquen nel conceyu los ríos Mente, Arzoá y Marcelín. Los trés formen parte de la cuenca fluvial del Duero, dempués de trespasar la frontera con Portugal. Un contestu singular, orográficu ya hidrográficu, antaño bien definíu por Ramón Otero Pedrayo: "El Ríu Mente señala unes amplies cuestes y un empiezu d'enllanada de sotos y bonos llabrantíos que la carretera xeneral crucia por Ventes de la Barrera, nel imperiu de formes baxaes de Pena Cofre y entá valientes na indefensión y soledá del monte que se fai sierra. Les llombes de Santa Baia y Progos determinen Riós pela banda de Verín. Fumaces, yá na cuesta dende Verín, empieza los relieves de Riós que pol aldu de les agües baxen escontra la tierra portuguesa de Vilariño y tienen rellación coles tierres de Vilardebós y la sierra de Penes Llibres, esta yá una labrantía bien clara. Los pueblos principales de Riós –Castrelo de Visu, Castrelo de Abaixo, Florderrei Novo, asitiaos nel centru del valle, Maialde, Berrande, Soutochán– envolubrar en sotos y montes y delles viñes esfrutando de largueza pregueres. Son castros o constelaciones geórgicas nel mundu del pastor..."

El clima del conceyu ye oceánicu de monte, anque con ciertos matices mediterráneos. Les temperatures medies que se rexistren equí asítiense alredor de los 10 °C. Los iviernos suelen ser bien fríos y los branos nidios. Na estación iverniza son frecuentes les xelaes y les precipitaciones ronden los 1200 mm, con nevaes nes zones de mayor altor.

Na so flora destaca l'árbol del castañu, qu'abonda y crez brengosu nesta tierra, na que ye fácil atopase con exemplares centenarios. Paez que s'atopa equí dende tiempos inmemoriales, una y bones la toponimia constatar con llugares como A Pena do Souto, O Souto na Chaira; O Souto, barriu de Marcelín; o paraxes como O Souto Tameirón en Riós, Os Soutos da Arzá, con castañales centenaries (Riós/Marcelín); O Souto Grande, onde se faía d'antiguo la fiesta de Riós (15-16 d'agostu); O Souto (Castrelo de Visu), O Souto Baratu (Pena do Souto), O Souto (Navallo); O Souto y O Souto de Miñambres (Progo); O Souto do Concello (Vilariño das Touzas), O Souto das Chairas (Florderrei), O Souto do Civil (Romariz)… Bastante ye que, l'escudu heráldicu municipal lluz un frondoso castañu.

Los montes y deveses de carbayos abonden y tamién crecen equí otres especies de carba como la retama, fenoyu, etc. y otres variedaes propies de les riberes de los ríos.

Les distintes especies de fauna tienen equí un hábitat aparente pal so desenvolvimientu. Mamíferos, aves, reptiles y otros animales de menor tamañu tuvieron y tienen la so presencia equí, estereotipaos na toponimia local, asina ente otros esisten llugares como A Aguieira, O Val de Quiebros, O Pozu do Llobu, A Cigoña, A Pala d'Osa o Val de Corzas en Castrelo de Abaixo; A Fraga da Rapiega, O Val da Culiebra, As Raposeiras, O Foxo (trampa pa cazar llobos), O Val da Abelleira o O Raposu en Castrelo de Visu; Os Miotos en San Pedro de Trasverea, O Palombar y A Fraga Bicheira en San Paio; O Val da Culiebra y As Raposeiras en Covelas; A Lavandeira en Mourisco; Val de Porqueríes y O Neñu do Gaio n'A Engata; Penacorveira y A Azureira n'O Navallo; O Foxo Vellu en Pedroso; O Val das Lebres en Progo, Os Campos da Rapiega en Vilariño das Touzas, Os Ichós y A Viña da Bicha en Marcelín, As Corvaceiras en Riós, A Abelleira y O Palombar en Ventes de la Barrera, O Val do Cucu y Os Bubales n'A Chaira…

Esiste un cotu de caza que, amás de tol conceyu estender al monte de Sanguñedo y Veiga de Nostre. Nél hai presencia de pieces de caza mayor y menor: corzu, xabalín, coneyu, llebre, perdiz... y el númberu de socios ronda los doscientos. El asociacionismo na pesca ta representáu pola Asociación de Pescadores Río Mente.

Amás de les especies propies de la zona meridional de Galicia nel conceyu esisten delles especies de flora y fauna particularmente escases na comunidá:

flora: Encina (Quercus ilex ssp. rotundifolia), pládanu de Montpellier (Acer monspessulanum)

fauna: Abeyerucu (Merops apiaster), Golondrina dáurica (Hirundo daurica), Carraca (Coracias garrulus), Salamanquesa común (Tarentola mauritanica).

Organización territorial editar

 
Vista de l'aldega d'A Veiga do Seixo.

A pesar de ser un llugar de camín obligáu dende tiempos históricos, l'interior del conceyu d'esta comunidá comunícase al traviés de carreteres n'ocasiones asfaltaes y otres vegaes a cencielles abiertes monte al traviés. Dizse que cerca de l'aldega de Trasestrada pasaba una calzada romana. De xuru lo faía dende l'aldega próxima de Ventes de la Barrera, llugar pol que trescurren anguaño la N-525 y l'autovía A-52, víes d'entrada al sur de Galicia. El nome de Ventes de la Barrera alude probablemente a la parada de postas qu'esistía cuando pol llugar pasaba'l camín real de Castiella.

Económicamente y alministrativamente, Riós siempres dependió del conceyu de Verín (que s'atopa a unos 20 km) y en menor midida de La Gudiña (tamién a unos 20 km), onde hai una parada de tren (nun la hai en Verín). Yá dende la Edá Media, Riós formaba parte de la xurisdicción de Souto Bermudo nel señoríu de Monterrei.

Anque'l conceyu parte con Portugal, apenes esiste constancia d'intercambiu colos territorios portugueses próximos, de xuru por cuenta de que la frontera nesti llugar, ye bastante abrupta y llena de ribayos. Ye posible qu'esistieren intercambios ocasionales, ya inclusive intercambios matrimoniales y de población, pero lo único que pervive na memoria de los paisanos ye'l numberosu contrabandu que se faía pelos estrechos caminos fronterizos a caballu de pollinos y pollinos. Según los rellatos orales tradicionalmente consistía n'alixos de café, azucre, teles, ganáu (vacunu y caballar), etc. Dempués de la Guerra Civil Española, el contrabandu ampliar con otros bienes escasos como'l pan, la farina, o cementu y plásticu.

Base económica editar

 
Conceyu de Riós.

Tradicionalmente el conceyu tuvo una economía de base agrícola y ganadera, dependiente del Valle de Verín.

Les sos principales producciones yeren la pataca, el maíz, la castaña (son numberosos los montes de castañales y les variedaes de castaña de la zona tienen una merecida fama), forraxe pal ganáu y en menor midida, trigu y cebada. Nes riberes de los ríos Lamas y Mente cultivábase llinu, pero la so producción decayó hasta sumir na década de 1950. Anguaño tamién se dar# en la recoyida de cogordes.

Dientro de la ganadería destaquen les cabañes bovina, porcina y aviar, y en menor midida la equina y caprina. Les vaques y gües yeren, como na mayor parte de Galicia, utilizaos como fuercia de trabayu y pa la producción de carne, y de forma secundaria de lleche y mantega. El gochu yera y sigue siendo la base de la alimentaicón humana na zona. Les oveyes tuvieron una fuerte presencia nos montes de Riós, principalmente destinaes a la producción cárnica, y en menor midida, lanar. Dende la década de 1950 el númberu d'oveyes foi decayendo, anque se caltuvo'l de cabres, especialmente pola so lleche (la lleche de vaca namái foi abondosa y barata a partir de la década de 1970) y pola carne de los cabritos. Davezu una familia de llabriegos de Riós tenía, a partir de los datos estrayíos de la redención de foros de 1929, unos trés o cuatro vaques, una o dos cabres, pites y pollos en cantidá variable, unu o dos gochos y media docena de coneyos.

Nos últimos años, debíu al despoblamientu y al avieyamientu de la población, l'agricultura y la ganadería atopar nun notable retrocesu. Les esplotaciones, como n'otros munchos llugares de Galicia, se tecnificaron anque por cuenta del so tamañu (per debaxo de la media gallega) enzanca la so rentabilidá al llargu plazu. Apocayá introducióse nel conceyu un proyeutu ecolóxicu pa la recuperación del ganáu vacuno de raza vianesa.

Esisten delles esplotaciones llecheres pero'l so pequeñu tamañu nun-yos agora demasiáu futura de siguir nes sos actuales condiciones. D'esta miente, una gran parte de l'actividá económica de Riós recái anguaño na recoyida de la castaña. Ello ye que na aldega de Trasestrada, nel llugar d'A Igrexa, creóse un Centru d'Interpretación de la Castaña financiáu pola Xunión Europea. Sicasí, nos últimos años el cultivu de la castaña viose afeutáu por diversu plaga qu'abrasaron les poblaciones de castaños. Amás, munchos d'estos árboles son centenarios (dalgunos d'ellos probablemente lleguen a los mil años) y namái en dómina recién empecipiáronse nuevos plantíos de castañal pa sustituyir a los árboles que previsiblemente van dir morriendo y sumiendo al mediu plazu.

Tamién se repara un llixeru aumentu nes actividaes apícolas y de recueya de cogordes, ente que los plantíos tradicionales de maíz, (atacaes polos xabalinos), de pataques (namái llantaes pal autoconsumo) y de trigu (que la so esplotación nun pudo ser mecanizada pel terrén abrupto tán siendo abandonaes. Dellos plantíos d'ocalitos y sobremanera de chopos nos montes xunto a los ríos, empezaron a apaecer nos últimos años, alteriando'l paisaxe tradicional. Amás, el preciu mediu de les tierres cayó en picáu y munchos de los sos dueños tener en barbechu o dafechu abandonaes o arrendaes a los pocos paisanos qu'inda caltienen los antiguos métodos de llabranza.

Anque'l conceyu foi repobláu con pinos por ICONA mientres la década de 1950 nun paez que'l sector forestal vaya a algamar un importante desenvolvimientu nos próximos años. Ye esmolecedor la introducción d'ocalitos, que los sos rendimientos forestales son menores que los de los pinos por cuenta de la altitú y a les xelaes ivernices. Tamién s'introducieron chopos. Sicasí, la cayida nos precios de la madera nun paez que vaya a producir rentabilidá al curtiu plazu a los propietarios.

Toponimia editar

L'interesáu nome del conceyu (Riós) nun tien una esplicación clara. En principiu la mayoría de los autores cree que se trata d'una alteración del nome orixinal (Ríos) que por influencia del plural gallegu de les pallabres terminaes en -ón, que nesta zona facer en -ós: camión-camiós; pantalón-pantalós. Sicasí esta hipótesis llevaríanos a una hipotética denominación Rión o Rióm sumida y que naide esplicó claramente. Otros autores, sicasí, consideren que l'orixe toponímica remóntase direutamente al llatín. Los antiguos escritores llatinos denominaron la zona "Ente-los Ríos" (interanerenses o interámnicos son denominaciones utilizaes en distintes dómines), por cuenta de la abundacia de regueros y fontes. El cambéu d'acentuación na pallabra "Ríos" produciríase más tarde por motivos non esclariaos inda. Per otra parte, la delimitación de la zona llamada polos testos llatinos Ente-los Ríos resulta difícil, anque cerca de la parroquia de Castrelo de Abaixo inda s'atopa un llugar llamáu Trambolosríos, nel que se xunen los ríos Mente y Arzoá, pero nun ta claro que sía'l mesmu llugar de dómina romana.

Otru exemplu toponímicu asemeyáu puede atopase dientro del mesmu conceyu de Riós, na parroquia de Rubiós. De xuru van ser necesaries posteriores investigaciones pa resolver la peculiar toponimia de Riós.

Anguaño'l Nomenclátor de Galicia rexistra Riós como nome del conceyu y del so capitalidad, pero n'otres dómines, en documentos medievales y eclesiásticos antiguos, esti nome apaez documentáu d'otres formes. Na primer metá del sieglu X, nun documentu del monesteriu de Celanova apaez rexistráu como Orriolos; Villaurriola (capitalidad) en 1031; Urriós en 1466; Orriós nel Catastro del Marqués de la Ensenada (a mediaos del sieglu XVIII); Orriós en 1763. En 1777 Pedro González de Ulloa cita "Xurisdicción del Riós" y tamién "Montes del Riós", anque inda se ve Orriós nel añu 1845 na cartografía de Fontana, y tamién en 1851 en dellos documentos eclesiásticos. Dempués tamién apaez O Riós, Riós (la forma oficial actual), ya inclusive términos erróneos como "Ríos" o "Los Ríos".

Fernado Cabeza Quiles dexa constancia de la posible procedencia del diminutivu llatín "riviolos" (ríos pequeños) y otros autores tamién compartebn la mesma opinión. Per otra parte tampoco se refuga la posible procedencia d'un topónimu de raigañu prerromanu orr- que significa "altores, cumes" o "valles ente montes"; con base nes formes antigües que se documentan sobre'l topónimu, Urriola, Orriolos, Urriós, Orriós, en semeyanza a otros alcontraos n'Ourense, en Galicia, en Sanabria y en Portugal, como Orras, (Val de Orras), Urros, Urrós, Urroa, Orra, Orro, Orros, Órrea, Trasorras (Castroverde, Lugo), Valdorros (Burgos), Urrieta (Sanabria) o con Orreta na zona portuguesa de Trás-os-Montes. Polo xeneral atribúyese-y el significáu de "valle ente montes" y con Urreta (Vimioso), onde tamién se refier a "valle o monte con munchos valles", Arrieta, Urieta, Ourreta, Orreta son nomes d'unos trenta pequeños valles ente Portugal y Zamora y la pallabra posiblemente significa lo mesmo en Valdurro (Asturies) o Valdorria (Llión). Amás, teniendo en cuenta la orografía del conceyu, resulta fayadizu pensar nesta vinculación toponímica.

El 9 de xunu del añu 2006 Vicente Feijoo Ares, coordinador de los trabayos del proyeutu Toponimia de Galicia, recoyó más de 4.200 nomes propios d'aldegues, llugares, tierres de cultivu, montes, vaguaes, fontes, caminos, piedres, regatos y molinos, cola ayuda de los vecinos del conceyu.

Heráldica editar

L'escudu actual del conceyu data del 14 de xunetu de 2000, siendo emitíu pola Comisión d'Heráldica da Xunta de Galicia a propuesta del propiu conceyu, nel que se recueyen tres alusiones representatives de la realidá –o peculiaridá– física y del propiu pasáu históricu de les tierres que güei lo conformen. Asina les ondes azules remembren el mesmu topónimu de Riós, la castañal destaca la especie arbórea predominante nel términu municipal, nel que per otra parte la riqueza forestal ye bien importante. Nel escudu inclúyese la cadena de la familia Zúñiga, dispuesta n'orla, que dexa perpetuar l'alcordanza –como yá fixeron otros conceyos de la contorna– de la so vinculación cola noble casa de Monterrei, circunstancia que nesti casu adquier una significación más especial, pos que nesti conceyu alcuéntrense los nucleos orixinarios de los sos estensos patrimonios gallegos.

Festividaes y monumentos editar

 
El "vellarrón", la mázcara tradicional del antroxu de Castrelo de Visu.

La festividá más importante del conceyu de Riós celébrase'l 15 d'agostu na parroquia de Santa María de Riós, que tien una ilesia barroca del sieglu XVIII, que se terminó de construyir en 1718. Esta ilesia foi construyida siendo abá don Antonio Ramos Moscoso. Tamién ye necesariu mentar les ilesies parroquiales de Santa María de Castrelo de Abaixo, Santa María de Castrelo de Visu, la de San Miguel de la parroquia de Progo y la ilesia de San Esteban en Trasestrada. Otra construcción interesante de calter relixosu ye'l cruceru de Santa María de Riós.

Tamién especial relevancia tien l'antigua ponte que s'asitia nel llugar denomináu O Mente, que traviesa dichu ríu, y que data del sieglu XVIII, anque anguaño les autoridaes del llugar nun consideren oportunu atoldalo pa la so visita. Intereses del progresu, cercanu a esta antigua ponte atópase otru más recién de principios del sieglu XX, y ente los dos puede reparase como nel so tiempu hubo un terceru más antiguu. Cola llegada de los accesos a Castiella, construyóse un gran viaductu, que de la mesma se vio superáu por otru de mayores dimensiones al realizase les obres de l'autovía A52, quedando d'esta forma los cuatro pontes xuntes.

Por tol territoriu municipal tán esvalixaos dalgunos castros pero casi nengún atópase en condiciones de ser visitáu con facilidá.

Nel pueblu d'A Silva caltién un antiguu molín d'agua, apocayá restauráu y habilitáu pal turismu.

Nel pueblu de Castrelo de Visu celébrase la fiesta da Queimada, en setiembre, n'honor de la Virxe de los Remedios. Esistía un antroxu tradicional con mázcares y traxes típicos ("vellarróns") en Castrelo de Visu y A Veiga do Seixo, anque sumieron va delles décades. Anguaño'l conceyu de Riós patrocina la recuperación d'estes vistimientes nel marcu de los antroxos de la contorna de Verín.

Estos traxes d'antroxu lleven un mazcaritu de cartón duru, onde resalta una afilada ñariz con bigote y barba fechos de llana d'oveya de color negru; trupes ceyes; un blancu dentame y unes grandes oreyes de papel. El traxe consta d'una camisa d'algodón con llazos d'once colores y un calzón con flecos coloriaos. Y los complementos son una pañoleta blanca, faxa, botes, pololos y un palu.

La diferencia principal ente'l traxe de Castrelo y el d'A Veiga consistía en que nel primer casu'l traxe llevaba tires de tela ente que nel segundu estes tires yeren de papeles.

Sicasí, lo más interesante de la zona ye'l so inmensu monte de carbayos, castaños y pinos qu'ocupa la mayor parte del conceyu, según los sos valles y paisaxes naturales que na zona lindante de Portugal tienen la categoría de Parque Natural.

Nos últimos años na seronda celébrase en Riós a "Festa da castaña y do cogumelo" (Fiesta de la castaña y la cogorda) pa poner en valor los productos gastronómicos de la zona.

Tamién se consolidó ,na so VIII edición, el " Festival das Artes Escéniques, Abelardo Gabriel" , (www.festivalderios.es), que se celebre tolos años los díes 13 y 14 d'agostu y que constitúi una importante muestra folcklórica, musical y cinematográfica d'esaltación de la riqueza cultural de Galicia, y nel que participaron los más importantes músicos y actores gallegos (Cristina Pato, Maria do Ceo, Mercedes Peón,Carlos Blanco,Luis Tosar, Los Nidios,Javier Gutierrez, Rosa Cedrón,Antonio Durán "Morris", Manuel Manquiña, etc.). Apocayá creóse, dientro del festival, una peculiar ruta "La Ruta del Talentu" que pretende crear una simbiosis ente'l ser humanu y les castañales de Riós,y que consiste n'asitiar el nome de personaxes que destacaren nos sos distintos ámbitos, a una castañal de la zona pa perpetuar la memoria d'estos personaxes. Yá tienen el so nome, Moncho Fernández, entrenador de baloncestu, Javier Gutiérrez, actor, Carlos Sobera, presentador de televisión, Carmen Avendaño, de la Fundación Erguete, María do Ceo, cantante y Roberto Verino, diseñador de moda y productor de vinos.

L'alma mater d'esti ambiciosu festival y les sos actividaes paraleles ye Rubén Riós, actor, direutor y productor, nacíu en Riós.

Parroquies editar

Bibliografía editar

  • Xosé Lois Foxo. Cancioneiro das Terras do Riós, Vol. I. Diputación Provincial d'Ourense, 2007.
  • R. Otero Pedrayo, Hestoria de Galiza, Ed. Nos, 1962
  • Xerardo Dasairas Valsa. Cróniques rexiomontanas, Mancomunidade de Concellos da Contorna de Monterrei, 1999
  • Xerardo Dasairas Valsa. O Entroido en Terras de Monterrrei. Edicións do Cumio, 1990.
  • Pedro González de Ulloa. Descripción de los Estaos de la Casa de Monterrey en Galicia (1777). CEG, anexu IV 1950
  • Fernando Cabeza Quiles. Os Nomes de Llugar. Ed. Xerais, 1992

Referencies editar

  1. Afirmao en: Houses of the municipalities of Galicia. Autor: Llista de presidentes de Galicia.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.