Robreda-Cervantes ye un conceyu español de la provincia de Zamora y de la comunidá autónoma de Castiella y Llión.[3]

Robleda-Cervantes
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Robleda-Cervantes (es) Traducir Juan Francisco Rodriguez Casas
Nome oficial Robleda-Cervantes (es)[1]
Códigu postal 49321
Xeografía
Coordenaes 42°05′01″N 6°35′29″W / 42.083611111111°N 6.5913888888889°O / 42.083611111111; -6.5913888888889
Robleda-Cervantes alcuéntrase n'España
Robleda-Cervantes
Robleda-Cervantes
Robleda-Cervantes (España)
Superficie 32.47 km²
Altitú 1019 m[2]
Llenda con Puebla de Sanabria
Demografía
Población 415 hab. (2023)
- 223 homes (2019)

- 182 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 12,78 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Pertenez a la histórica y tradicional contorna de Sanabria y a la xurisdicción de Puebla de Sanabria. El conceyu de Robreda-Cervantes atópase formáu en 2013 poles llocalidaes de Barriu de la Gafa, Barriu Llagareyos, Cervantes, Ferreirus, Paramiu, Robreda, Sampil, San Xuan, Triufé y Valdespinu. Hasta principios del sieglu XIX, esistió tamién la llocalidá de Chaguaceda, anguaño un despoblado perteneciente al términu de Robleda. Hasta 1973 tamién pertenecía a esti conceyu la llocalidá de Castellanos, fecha na que se desanexonó y pasó a formar parte del conceyu de Puebla de Sanabria.

Xeografía física editar

Allugamientu editar

El conceyu de Robleda-Cervantes atiesta coles siguientes llocalidaes:

Xeoloxía editar

El relieve vien marcáu pola altitú de delles de los sos anexos, asitiando la media en 960 m nel casu de Sampil y Triufe o nos 1140 m de media en Cervantes y San Juan de les Cuesta. Al respective de la so xeomorfoloxía, esisten tres tipos distintes de formaciones de naturaleza paleozoica:

  • El Cambrianu, cola cayuela como elementu dominante, tantu en tonalidaes grises como verdoses. Tamién s'estremen roques cuarcíticas y grauwacas, especialmente nuna franxa llonxitudinal que percuerre la zona, dando llugar a una serie de puexos alliniaos.
  • El Ordovícicu tamién cunta cola so presencia por aciu los bancos de cuarcites armoricanas en diverses tonalidaes (color claru, amarellentaes o acolorataes). Entrepolaes ente les mesma, tamién esisten filaes de cayueles magrices, magres y arenisques.
  • Del Silúricu destaquen cayueles magrices qu'acompañen a indicaes cuarcites.

El territoriu pertenez a la conca del Duero, siendo'l ríu Tera el qu'establez el llende oeste del conceyu. Esti últimu ríu define una banda d'espaciu protexíu (LIC).

Los regueros más significativos na zona son los regueros Manzanal, Barrolino y Piñero.

Clima editar

El clima d'esti conceyu ye definíu como Mediterraneu templáu, con temperatures medies añales de 11,5 °C, siendo la media de mínimes del mes más fríu de 1,1 °C y la media de máximes del mes más templáu de 29,9 °C. Tocantes a les precipitaciones la media añal asítiase nos 781 mm, con una pluviometría media máxima n'avientu de 125 mm y una pluviometría media mínima n'agostu de 14 mm.

Historia editar

Mientres la Edá Media'l términu quedó integráu nel Reinu de Llión, que los sos monarques acometieron una repoblación de la contorna de Sanabria. Tres la independencia de Portugal del reinu lleonés en 1143 les llocalidaes del términu de Robleda-Cervantes sufriríen pola so situación xeográfica los conflictos ente los reinos lleonés y portugués pol control de la frontera, quedando estabilizada la situación a entamos del sieglu XIII.[4]

Darréu, na Edá Moderna, tanto Robleda como Cervantes y el restu de llocalidaes del conceyu integrar na provincia de les Tierres del Conde de Benavente y dientro d'esta na receptoría de Sanabria.[5] Sicasí, al reestructurase les provincies y crease les actuales en 1833, les llocalidaes del actual términu pasaron a formar parte de la provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa,[6] quedando integraes en 1834 nel partíu xudicial de Puebla de Sanabria.[7]

Per otru llau, en redol a 1850, el conceyu de Robleda tomó práuticamente la so actual estensión territorial, al integrar nel so términu les llocalidaes de Castellanos, Cervantes, Ferreros, Paramio, Sampil, San Juan de la Cuesta, Triufé y Valdespino,[8] camudando la so denominación por Robleda-Cervantes na década de 1910. La estensión del actual términu, sicasí, débese a la desanexón de Castellanos del términu en 1973 p'amestase al de Puebla de Sanabria.[9]

Flora y fauna editar

Vexetación editar

Trátase d'una zona aparente pa los rebollares húmedos (Holco-mollis-Querceto pyrenaicae sigmetum). Sicasí l'actividá humana tresformó'l paisaxe vexetal dende antiguu, estremándose na actualidá les siguientes unidaes estremaes:

  • Praos y cultivos: paraxes nos que s'inclúi praos y zones de cultivu, con presencia de fresnos (Fraxinus angustifolia), abedurios (Betula pendula), sanguiños (Rhamnus frangula), etc.
  • Carbes: con predominiu del gorbizales de Erica australis, pero nos que s'entrepolen esocobonales (Cytisus) y cistáceas (Halimium).
  • Pinares: zones de repoblación de diverses dómines, na que predomina'l Pinus sylvestris, sguido del Pinus pinaster.
  • Rebollares: La carbayera (Quercus pirenaica) ye la principal masa arbórea, entemecida n'ocasiones con castañales y árboles de ribera, acompañáu d'un sotobosque formáu por diversu arbustos y carbes.
  • Castañares: xeneralmente de plantíu, anque tamién pueden reparase entemecíos nos rebollares.
  • Vexetación de ribera: atópense asitiaes xunto a les riberes y regueros, predominando les especies de del xéneru Alnus, Faxinus, Salix y Populus.

Fauna editar

Al disponer d'una notable diversidá y riqueza vexetal, tamién dispón d'una gran riqueza faunística, siendo dalgunos de los vertebraos más representativos:

  • Peces: con bayura de salmónidos (trucha común y asalmonada) y ciprínidos (barbu, boga y bermejuela).
  • Anfibios y reptiles: con notable presencia, derivada de les favorables condiciones que-yos ufierta esti territoriu. Ente los anfibios destaca la presencia del sapu corredor, sapu parteru, sapillo pintojo, xaronca llistada, xaronca patillarga, ranita de San Antonio, tritón xaspiáu, tritón palmotiáu, tritón ibéricu, sacavera rabilarga y sacavera común. De los reptiles: culiebra de collar, culiebra viperina, culiebra llisa meridional, culiebra llisa nortiza, culiebra d'escalera, culiebra bastarda, víbora nortiza, víbora hocicuda, escolanciu, llagartesa colilarga, llagartesa ibérica, llagartu ocela o, llagartu verdinegru, llagartesa serrana y eslizón común.
  • Aves. Esiste una variada avifauna, con fuerte presencia d'especies migratories. Dientro d'elles estrémense:
  • Nes riberes: la focha común, la polla d'agua, les llavanderes y el mierlu acuáticu.
  • Aves de presa: ente les diurnes atópense l'águila real, l'águila culebrera, l'azor,el gavilán, l'águila pescadora, el aguilucho cenizo, el ferre común, el bilanu negru, el ratoneru común y la peñerina vulgar, siendo tas dos últimes especies les más fácilmente observables. De les nocherniegues merecen mención l'uxu real, l'uxu chicu, el miagón común, el cárabo común y la curuxa común.
  • Otres: na sierra o nes fasteres entemedies, especialmente les que contienen zones de peña, atópense'l roqueru colloráu, la chova piquirroja y la chova piquigualda. Tamién se detecten otros córvidos como'l glayu común, la pega, la corneja negra y el cuervu. Tamién ye frecuente la presencia de gallinácees como la perdiz colorada y la pardilla. A lo último, la llista puede completase con otres aves como los palombos (bravida y torcaz), avocetas, avefrías, calandries, abubillas, cogujadas, golondrines, mierlos, malvises, herrerillos, carboneros, gorriones, pinzones, verducos, pardillos, escribanos, etc.
  • Mamíferos: destaquen pol so especial guarda los corpuspinos, coneyos, llebres, llobos, foinos, armiños, papalbes, melandros, turones, llondres, fuines, foines, ginetas, gatos monteses, xabalinos, venaos comunes y corzos.

Espacios protexíos editar

Na llende oeste del conceyu atopa'l LIC de les Riberes del ríu Tera y afluentes, nos que son fácilmente detectables bones poblaciones de distintes especies de peces continentales, como la Lutra lutra y la Galemys pyrenaicus.

D'especial interés ye la presencia de poblaciones bivalvos como'l Unio crassus y de Margaritifera margaritifera, principalmente en tramos del ríu Negru, al atopase cercana a la llende de la so distribución europea y ser una de les mayores poblaciones de la Rexón Mediterránea.

Demografía editar

El conceyu presenta un amenorgamientu progresivu de población, principalmente a partir de 1950 de resultes del éxodu rural, y n'especial de los estratos de población más nueves, lo que trai de resultes l'acusáu avieyamientu y el drásticu descensu de la natalidá.

Gráfica d'evolución demográfica de Robleda-Cervantes ente 1900* y 2017
*Ente 1900 y 1970 inclúyese la llocalidá de Castellanos, segregada en 1973

Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población editar

El conceyu estremar n'ocho nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2016 según l'INE.[10]

Nucleu de población Población
Valdespinu 158
Robreda 115
Sampil 47
San Xuan 34
Paramiu 29
Cervantes 27
Triufé 24
Ferreirus 14

Economía editar

Esisten pequeñes esplotaciones agrícoles atendíes por llabradores y ganaderos del conceyu, dedicaos al cultivu de pequeñes superficies de terrén y al caltenimientu de les poques unidaes ganaderes esistentes, ensin que les mesmes puedan considerase como grandes esplotaciones.

El sector secundariu cuenta cola so pequeña presencia cola esistencia unes poques empreses y autónomos dedicaes a actividaes propies de la construcción.

El sector terciariu cuenta con dos chigres y trés cases de turismu rural pal aprovechamientu de les posibilidaes qu'ufierta'l curiosu turísticos d'esti conceyu.

Patrimoniu editar

L'Inventariu Arqueolóxicu de la provincia de Zamora contempla dellos xacimientos nel conceyu. Detectáronse restos arqueolóxicos nel Altu de Santu Toribio (Ferreros), nel Sierro de San Juan de la Cuesta y Cervantes, Ermita de San Pelayo.

Por esti territoriu pasa'l cordel de la Mesta que xunía Puebla de Sanabria a la Ponte de Sanabria, amás de siendes y tendalaes. Ente ellos el cordel Sanabrés, la sienda de Vidoleo, la sienda de Remesal a La Ponte y la tendalada de Rozas a Valdespino.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

[1]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/robleda-cervantes-id49179.
  3. ESTUDIU D'IMPACTU AMBIENTAL DE LA ZONA DE CONCENTRACIÓN PARCELARIA DE ROBLEDA - CERVANTES (ZAMORA): DOCUMENTU DE SÍNTESIS
  4. Martín Viso, Iñaki (2000). Universidá de Salamanca: Poblamientu y estructures sociales nel norte de la Península Ibérica. Sieglos VI-XIII (en castellanu), páx. 349. «Mientres el periodu anterior (sieglos X-XI), l'occidente zamoranu integrárase nel reinu de Llión. La escasez de noticies nel sieglu XI alimenta la hipótesis de que topamos ante un espaciu marxinal dientro de la formación lleonesa, al igual qu'asocede con otres de la periferia interior. La xénesis de la monarquía portuguesa fixo necesaria una delimitación fronteriza qu'estremaría rexones con similitud socio-económiques, polítiques y culturales, conformándose como zones de frontera. […] Los conflictos rematen a principios del XIII, cuando Nuño de Zamora, posiblemente Nuño Froilaz, repuebla Castro de Alcañices y los lleoneses controlen Aliste, en conquistando temporalmente dellos castiellos de la zona trasmontana oriental. La llinia fronteriza va quedar asina afitada hasta los nuesos díes»
  5. Salgado Fuentes, Carlos Javier (2016). Universidá de Salamanca: La evolución de la identidad regional en los territorios del antiguo Reino de León (Salamanca, Zamora y León) (en castellanu), páx. 149-150.
  6. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  7. INE: Provincia de Zamora. Entiende esta provincia los siguientes conceyos por partíos xudiciales
  8. Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842: Robleda Cervantes
  9. Decreto 766/1973, de 29 de marzu, pol que s'aprueba la segregación del anexu Castellanos del Conceyu de Robleda-Cervantes pal so agregamientu al de Puebla de Sanabria y resuélvese que nun procede la incorporación voluntaria del restu del Conceyu de Robleda-Cervantes al de Galende (Zamora)
  10. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 19 de marzu de 2017.

Enllaces esternos editar