Rosinos[3] (en castellán, Rosinos de la Requejada) ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora na comunidá autónoma de Castiella y Llión.

Rosinos
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Rosinos de la Requejada (es) Traducir Ángel Prada Barrios
Nome oficial Rosinos de la Requejada (es)[1]
Códigu postal 49322
Xeografía
Coordenaes 42°05′21″N 6°32′03″W / 42.0892°N 6.5343°O / 42.0892; -6.5343
Rosinos alcuéntrase n'España
Rosinos
Rosinos
Rosinos (España)
Superficie 154.78 km²
Altitú 1027 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 316 hab. (2023)
- 195 homes (2019)

- 162 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,04 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Atópase allugáu na contorna de Senabria, al noroeste de la provincia de Zamora y a unos 14km al nordeste de La Viella. Nel so términu municipal atópense les llocalidaes d'Anta, Carbalinos, Donéi, Escuréu, Gusandanos, Monterrubiu, Rionegritu, Rosinos, Santiagu y Villareiyu. Nesti términu municipal conflúin dos figures de la Rede Natura 2000, como son el llugar d'interés comuñal Riberes del ríu Tera y afluentes y el llugar d'interés comuñal y zona d'especial caltenimientu pa les aves Sierra de la Cabreira.

El cascu urbanu de Rosinos ta concentráu a lo llargo de la carretera que la traviesa. Cuenta con una notable muestra de l'arquiteutura popular propia de la contorna senabresa, tantu nos sos edificios civiles como relixosos.

Símbolos editar

L'escudu heráldicu y la bandera de Rosinos, conforme Alcuerdu del so conceyu de 31 de marzu de 2006, respuende a les siguiente descripción:[4]

  • Escudu heráldicu: en campu de plata, palu ondado d'azur, acompañáu de diez crucies griegues de gules, xefe encaxáu de sinople. Al timbre corona real zarrada.
  • Bandera municipal: bandera rectangular de proporciones 2:3, formada por trés franxes horizontales iguales, siendo blanques con cinco crucies griegues coloraes les esteriores, azul la central y al estil una franxa vertical encaxada verde de 1/3 de la llongura.

Xeografía física editar

Allugamientu editar

Asítiase na contorna de Senabria, llindando'l so territoriu colos siguientes términos municipales y provinciales:

Xeoloxía editar

Xeolóxicamente predominen los materiales de la Yera Primaria, destacando les roques sedimentaries metamorfizadas d'orixe paleozoicu (cayueles, cuarcites y esquistos), qu'anicien un relieve peculiar de sierres y amplios valles.

Dende un puntu topográficu, el territoriu municipal ye una socesión de sierres con relieves abruptos, nos que n'ocasiones se devasen los 2000 m, ente les que s'entrepolen valles y penillanuras elevaos que bazcuyen ente los 800 y los 900 m.

Los suelos amuesen la formación d'horizontes bien estremaos, con una meteorización intensa, provocada principalmente poles habituales xelaes y los continuos cambeos sópitos de temperatura. La testura de la superficie d'estos suelos ye principalmente arenosa, con importantes concentraciones de magre y llimu nes zones más fondes. Polo xeneral, tratar de suelos fácilmente erosionables, especialmente nes zones ensin vexetación.

Ye una zona de notable meteorización química, de resultes de la elevada pluviosidá y el so altu porcentaxe d'humus, pudiéndose reparar fenómenos de podsolización. Al cuntar con un pH acedu, los suelos son probes en calciu, fósforu y potasiu, y con cantidaes medies o elevaes en nitróxenu.

Tol términu pertenez a la cuenca hidrográfica del Duero, siendo'l ríu Negru'l que recibe les agües nesta zona. Los principales regueros son:

  • Regueru del Humero (Escuréu).
  • Regueros de los Carballeses, Valdepegas y Trepaflor (Donéi).
  • Regueru de les Llapaes (Santiagu).
  • Regueru de Roelos (Rosinos).
  • Río Sapo y los Molinos (Villarieju).
  • Río Villar de Res (Monterrubiu y Alce de Rioconejos).

Clima editar

El clima del conceyu ye mediterraneu continentalizado, anque amuesa una acentuación de los valores continentales nel réxime térmicu y nel aumentu de la pluviometría, con valores cercanos a los climes húmedos de la fachada atlántica, por cuenta del so allugamientu nel cuadrante noroccidental de la península ibérica y al notable sistema montascosu que lu arrodia.

Al respective de el so réxime térmicu, el conceyu cunta con iviernos llargos y rigorosos qu'oldeen con branos curtios y nidios, siendo los meses de xunetu y agostu los que presenten temperatures daqué más elevaes.

Esta ye una zona de pluviometría elevada, especialmente nel periodu ivernizu, presentando rexistros similares en primavera y seronda.

Apoderen los vientos de componente nordés, con clara influencia continental, carauterizaos por abasnar temperatures fríes, lo que favorez fuertes xelaes ya inclusive nieve. Los vientos de componente oeste y suroeste, yá de procedencia atlántica, provoquen carauterístiques térmiques más templaes y húmedes, con abondoses precipitaciones na seronda, iviernu y primavera.

Historia editar

 
Fíbula de bronce topada nel castru de Peñes de la Cerca, en Rionegritu

La documentación de dellos castros de la Edá del Fierro nel conceyu, como los del Cuetu de Peña Castriello (ente Santiagu y Donéi), el de Valleciudad (en Santiagu) o'l de Peñes de la Cerca (en Rionegritu), amuesen la esistencia de poblamientu humanu nel conceyu de Rosinos dende la Prehistoria.

Darréu, mientres la Edá Media, Rosinos quedó integráu nel Reinu de Llión, que los sos monarques acometeríen la repoblación de la llocalidá dientro del procesu repoblador lleváu a cabu en Sanabria.[5]

Yá na Edá Moderna, Rosinos foi una de les llocalidaes que s'integraron na provincia de les Tierres del Conde de Benavente y dientro d'esta na receptoría de Sanabria. Sicasí, al reestructurase les provincies y crease les actuales en 1833, la llocalidá pasó a formar parte de la provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa,[6] quedando integráu en 1834 nel partíu xudicial de La Puebla de Senabria.[7]

Finalmente, en redol a 1850, el conceyu de Rosinostomó la so estensión actual, al integrar nel so senu a los antiguos conceyos d'Alce de Rioconejos, Carbalinos, Donéi, Escuréu, Rionegritu, Santiagu y Villarieju.[8]

Flora y fauna editar

Vexetación editar

Atopamos nun territoriu potencial de rebollares húmedos supramediterráneos, anque nes zona altes de la sierra la vexetación amenorgar a carbes oromediterráneos. Sicasí, la vexetación orixinal foi notablemente tresformada a lo llargo de la historia, especialmente nel sieglu XX cola repoblación forestal y l'abandonu de los cultivos tradicionales.

La descripción de la vexetación actual puede resumise en:

  • Zona de carba: ye la formación vexetal de mayor presencia, ocupando aproximao'l 40 % del total, con predominiu de les ericácees (Erica australis, Erica arborea, Calluna vulgaris, etc) y les lleguminoses (Genista florida, Cytisus scoparius, Ullex europaeus, etc.).
  • Pinares: vienen de les repoblaciones efectuaes mientres el sieglu XX y ocupen un terciu del territoriu.
  • Carbayeres: ye la tercer formación vexetal n'estensión, con cerca d'un 10 % del total del territoriu, n'ocasiones entemecida con castañales, y árboles de ribera. El sotobosque amuesa la presencia de diversos arbustos y carbes propies de la so serie de vexetación.
  • Pacionales: presentes nes zones más altes, con especial presencia de camperes ibériques xilizos de festuca indixesta, anque n'ocasiones son sustituyíos por cervunales nes zones de mayor mugor.

Fauna editar

Esiste una gran diversidá d'especies animales poblando'l términu municipal de Rosino, ente los vertebraos destaca la presencia de:

  • Mamíferos: corpuspinos, coneyos, llebres, llobos, foinos, armiños, papalbes, melandros, turones, llondres, fuines, foines, ginetas, gatos monteses, xabalinos, venaos comunes y corzos.
  • Aves: la avifauna ye bien variada, con especial representación de les especies migratories. Ente elles destaquen:
  • Riberanes: como la focha común, la polla d'agua, les llavanderes y el mierlu acuáticu.
  • Aves de presa:
  • Diurnes: l'águila real, l'águila culebrera, l'azor, el gavilán, l'águila pescadora, el aguilucho cenizo, el ferre común, el bilanu negru, el ratoneru común y la peñerina vulgar, siendo tas dos últimes especies les más fácilmente observables.
  • Nocherniegues: l'uxu real, l'uxu chicu, el miagón común, el cárabo común y la curuxa común.
  • De roquedales: Na sierra o les sos fasteres, especialmente les que contienen peñes, puede reparase el roqueru colloráu, la chova piquirroja y la chova piquigualda.
  • Otros: el glayu común, la pega, la corneja negra y el cuervu. Gallinácees destacables son la perdiz colorada y la perdiz pardilla. La llista podría siguise con palombos (bravida y torcaz), avocetas, avefrías, calandries, abubillas, cogujadas, golondrines, mierlos, malvises, herrerillos, carboneros, gorriones, pinzones, verducos, pardillos, escribanos, etc.
  • Anfibios y reptiles: Les carauterístiques montanas de la contorna, según la bayura de regueros y riberes, fai qu'esta área sía bien afecha pa la esistencia y desenvolvimientu d'anfibios y reptiles.
  • Anfibios: sapu corredor, sapu parteru, sapillo pintojo, xaronca llistada, xaronca patillarga, ranita de San Antonio, tritón xaspiáu, tritón palmotiáu, tritón ibéricu, sacavera rabilarga y sacavera común.
  • Reptiles: culiebra de collar, culiebra viperina, culiebra llisa meridional, culiebra llisa nortiza, culiebra d'escalera, culiebra bastarda, víbora nortiza, víbora hocicuda, escolanciu, llagartesa colilarga, llagartesa ibérica, llagartu ocela o llagartu verdinegru, llagartesa serrana y eslizón común.
  • Peces: Son abondosos en salmónidos como la trucha común y l'asalmonada y ciprínidos como'l barbu, la boga y la bermejuela.

Espacios protexíos editar

Nesti territoriu conflúin delles figures de la Rede Natura 2000:

  • Llugar d'interés comuñal (LIC) «riberes del ríu Tera y afluentes», nel que s'inclúin dellos tramos fluviales que cunten con bones poblaciones de distintes especies de peces continentales, amás de la presencia de la llondra y el falcatrúa ibérica. Tamién son d'especial interés les poblaciones de bivalvos como'l xunió crassus y de margaritifera margaritifera.
  • Llugar d'interés comuñal (LIC) y zona d'especial caltenimientu pa les aves (ZEPA) «sierra de la Cabrera», espaciu de gran valor dende un puntu de vista botánicu, especialmente de monte caducifoliu húmedu y con gran númberu d'especies d'aves y mamíferos. Ente les aves, destaca la presencia del aguilucho cenizo, la perdiz pardilla, anque tamién ye frecuente la presencia del águila culebrera, la perdiz pardilla, el pechiazul y la chova piquirroja, ente otres.

Demografía editar

La zona carauterizar por un amenorgamientu progresivu de la población de resultes del éxodu rural empecipiáu hacia 1950. El movimientu migratoriu, cola salida de los sos nucleos d'orixe de los estratos de población más nueves, traxo de resultes un acusáu avieyamientu y un drásticu descensu de la natalidá.

Gráfica d'evolución demográfica de Rosinos ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población editar

El conceyu estremar en diez nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2016 según l'INE.[9][3]

Nucleu de población Población
Rosinos 102
Anta 62
Santiagu 61
Donéi 59
Villareiyu 37
Carbalinos 27
Rionegritu 20
Escuréu 12
Monterrubiu 6
Gusandanos 1

Economía editar

Les actividaes principales de los habitantes del términu partir nos sectores de l'agricultura, construcción y servicios, siendo minoritariu l'industrial.

Comunicaciones editar

  • Carreteres:
  • ZA-P-2662, pasa poles llocalidaes de Rionegritu, Rosinos, Santiagu y Donéi.
  • ZA-P-2665, transita per terrenes pertenecientes a Donéi y Escuréu.
  • ZA-V-2640, escurre íntegramente pol términu municipal, empieza en Rosinos y termina en Gusandanos dempués de travesar la llocalidá de Carbalinos.
  • ZA-L-2683, parte de la ZA-P-2665 y da accesu a la llocalidá d'Escuréu.
  • ZA-L-2680, parte de la ZA-V-2640 y da accesu a la llocalidá de Monterrubiu.
  • ZA-L-2679, parte de la ZA-V-2640 y da accesu a la llocalidá de Villarieju.
  • Víes pecuaries: el términu municipal de Rosinos tien les víes pecuaries de la tendalada de Cueso» y la tendalada de la Sierra».

Servicios editar

En materia sanitario, l'atención primaria ye ufiertada dende'l Centru de Salú de Puebla de Sanabria, anque'l personal sanitario muévese una vegada per selmana a les llocalidaes con consultoriu médicu: Rosinos, Santiagu, Donéi, Villarieju y Alce de Rioconejos. Nel conceyu de Rosinos nun esiste nenguna farmacia. La más cercana ye la que s'atopa en Palacios de Sanabria.

Esisten pistes deportives o árees recreatives en casi toles llocalidaes, anque ye escasa la so dotación en material deportivo. Rosinos tien una sablera fluvial. Nella vais poder esfrutar d'un bon bañu y, si'l tiempu nun acompaña, d'un sele paséu a veres del ríu.

Pal restu de servicios sociales y culturales, dar# en la rehabilitación de les antigües escueles, convirtiéndoles en centros sociales de xunta. Este ye'l casu de Rionegritu, Rosinos (asitiada na cai El Sierro) Santiagu (llocal de nueva construcción), Donéi y Escuréu. Los servicios relixosos son ufiertaos nes distintes ilesies y/o ermites de caúna de les llocalidaes.

Esiste un serviciu de tresporte públicu, cubiertu por un taxi na llocalidá de Donéi y por aciu el serviciu de “Tresporte a la Demanda consistente nun autobús que se mueve a les distintes llocalidaes previa llamada de teléfonu per parte de los viaxeros solicitando'l serviciu deseyáu. El trayeutu más habitual suel ser los llunes pela mañana escontra'l mercadín de La Ponte.

La Mancomunidá de Sanabria-Carballeda empresta'l serviciu de recoyida de basura. Podemos atopar contenedores pa basura ordinaria asitiaos a lo llargo de la cai Santa Colomba. Podemos atopar contenedores de papel y vidriu na interseición ente la cai Santa Colomba y la cai la Repolla

El serviciu d'educación ye emprestáu, pa primaria, por aciu el CRA Palacios de Sanabria. Los alumnos de secundaria han de movese a Puebla de Sanabria pa recibir les sos clases nel IES Valverde de Lucerna. El desplazamientu realizar per mediu d'un autocar.

Los servicios comerciales ufiertaos nel conceyu son:

  • Donéi: chigre y tienda de comestibles.
  • Villarieju: dos chigres.
  • Alce: dos chigres.

Cultura editar

Fiestes editar

Rosinos celebra la festividá del Santu Cristu, los díes del 14 y 15 de setiembre. Dende'l 2015 volvió retomase la "fiesta d'agostu" entamada pola Asociación Cultural Llamagrande.

Lleendes editar

  •  
    Ermita del Santu Cristu
    La cueva de los moros: Falar d'una familia de moros qu'habitaben va años una pequeña cueva asitiada na nueva cantera (apuértase, dende la carretera de Santiagu-Rosinos o dende'l camín de La Facera). Posiblemente fuxíen de la persecución empecipiada tres l'edictu d'espulsión de los moriscos de 1609 de Felipe III. La cueva qu'hai güei, pequeña y de mal accesu, yera utilizada polos pastores cuando llovía, p'abelugase de l'agua cuando diben col fatáu, tal que cunten los vieyos.
  • La buelga del Caballu de Santiagu: Sobre l'orixe del nome de Santiagu de la Requejada. Dizse que l'apóstol Santiagu dexó marcaes nuna roca les buelgues del so caballu, cerca de la zona de Los Molinos en Donéi. Ye de mal accesu y tópase casi totalmente cubierta por maleza.

Arquiteutura popular editar

  • Ermita del Santu Cristu: Sieglu XIX. Anguaño úsase pa los oficios relixosos. Bien caltenida. Retablu pequeñu.
  • Ilesia de Santa Colomba o conocida como Ilesia "de riba": Foi construyida sobre los restos d'una ilesia románica datada ente'l sieglu XI y XIII mientres el Sieglu XVIII. Exite una viga de madera onde puede atopase la fecha exacta de la so construcción: 1774. Foi restaurada a finales de los años 70, esaniciando'l cal de les parés dexando la piedra a vista. Nel pórticu reutilizóse una basa y capitel románicu. El capitel, que ta invertíu, ta decoráu con una ave de cuerpu serpentiforme, una culiebra y un cuadrúpedu. La basa ye d'altu plintu, con perfil áticu con un ampliu toru inferior entartalláu con llingüetes.[10] Sigue usándose pa oficios relixosos. Daqué deteriorada, especialmente nel esterior. Bellu retablu con profusa decoración.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/rosinos-de-la-requejada-id49181.
  3. 3,0 3,1 Toponimia menor del noroeste de la provincia de Zamora: 4. carbalinos
  4. Alcuerdu de 31 de marzu de 2006, pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera Municipal, d'esti Conceyu.
  5. Martín Viso, Iñaki (2000). Universidá de Salamanca: Poblamientu y estructures sociales nel norte de la Península Ibérica. Sieglos VI-XIII (en castellanu), páx. 349. «Mientres el periodu anterior (sieglos X-XI), l'occidente zamoranu integrárase nel reinu de Llión. La escasez de noticies nel sieglu XI alimenta la hipótesis de que topamos ante un espaciu marxinal dientro de la formación lleonesa, al igual qu'asocede con otres de la periferia interior. La xénesis de la monarquía portuguesa fixo necesaria una delimitación fronteriza qu'estremaría rexones con similitud socio-económiques, polítiques y culturales, conformándose como zones de frontera. […] Los conflictos rematen a principios del XIII, cuando Nuño de Zamora, posiblemente Nuño Froilaz, repuebla Castro de Alcañices y los lleoneses controlen Aliste, en conquistando temporalmente dellos castiellos de la zona trasmontana oriental. La llinia fronteriza va quedar asina afitada hasta los nuesos díes»
  6. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  7. INE: Provincia de Zamora. Entiende esta provincia los siguientes conceyos por partíos xudiciales
  8. Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842: Rosinos de la Requejada
  9. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 19 de marzu de 2017.
  10. http://www.romanicozamora.es/es/monumentos/ver/ilesia-de-santa-colomba/43

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar