Santos Balmori Picazo (26 de setiembre de 1899Ciudá de Méxicu – 5 de marzu de 1992Ciudá de Méxicu) foi un pintor mexicanu d'orixe asturianu. Estudió en Real Academia de Belles Artes de San Fernando, en Madrid, y na Académie de la Grande Chaumière, en París. Espunxo les sos obres en París, Bruxeles, Estocolmo, Madrid y Ciudá de Méxicu. A pesar de que la so obra nun foi reconocida en Méxicu mientres la so dómina, debíu al nacionalismu que fomentaba la Escuela de Mexicana de Pintura, influyó en gran midida na siguiente xeneración d'artistes, quien seríen conocíos como La Xeneración de la Rotura.

Santos Balmori
Vida
Nacimientu Ciudá de Méxicu26 de setiembre de 1899[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Ciudá de Méxicu5 de marzu de 1992[1] (92 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu pintorprofesor universitariu
Emplegadores Universidá Nacional Autónoma de Méxicu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Primeros años editar

Nació'l 26 de setiembre de 1899, en Ciudá de Méxicu.[2] El so padre yera asturianu y la so madre mexicana.[3] Cuando tenía cuatro años la so familia treslladar a la llocalidá de Soberrón, cerca de Llanes, n'España.[4]

Mientres moraben n'Asturies, Balmori quedó güérfanu de madre a los seis años.[5]

El so padre decidió treslladar tola so familia nuevamente, esta vegada a Mendoza. Y dende Arxentina, cruciaron la cordal de los Andes, a caballu y con una recua de mules, p'aniciase en Santiago de Chile en 1912. Equí entró a estudiar el bachilleratu nel Institutu Barros Arana.[6]

Cuando Balmori tenía dieciséis años, el so padre suicidóse. Balmori definir como la mayor traxedia de la so vida y guardó llutu pol so padre mientres ocho años.[6]

España y Francia editar

A los quince años ingresó a la Escuela de Belles Artes de Santiago de Chile, pero los sos tutores prohibiéron-y estudiar arte. Tomó un barcu escontra Europa, onde llegó a Madrid y entró a la Real Academia de Belles Artes de San Fernando, onde tuvo de maestros a Moreno Carboneru, Joaquín Sorolla y Julio Romero de Torres,[7] estudió xunto a Salvador Dalí, Remedios Varo, Alberti y dellos más.[8]

Propunxéron-y la residencia en Roma, distinción esclusiva pa estudiantes españoles destacaos, cola condición d'arrenunciar a la nacionalidá mexicana, cosa que nun aceptó.

Dempués de cuatro años d'estudiar na Academia y a los ventidós años d'edá, dexó Madrid y foise a París.[9] Ellí permaneció mientres catorce años, mientres los cualos estudió, trabayó, pasó dificultaes económiques y llogró ésitu.

Ingresó a estudiar a Académie de la Grande Chaumière, onde trabayó so la direición del escultor Antoine Bourdelle.[9]

Fixo diseñu testil, cartelos publicitarios, grabáu, pintura y cartelos en contra del fascismu, polos cualos ganó premios internacionales.

En París conoció a Juan Gris, Maurice de Vlaminck, Tsuguharu Foujita, al premiu Nobel hindú Rabindranath Tagore, Gandhi —quién lu posó pa una semeya—; collaboró col periodista y editor Henri Barbusse no que güei ye'l periódicu Monde, onde Balmori faía les ilustraciones y los testos yeren de Miguel de Unamuno, Máximu Gorki, Rabindranath Tagore, Albert Einstein y Upton Sinclair, ente otros.[9]

Bien nuevu xunir en matrimoniu cola baillarina francesa Therése Bernard, que morrió pocos años dempués afeutada pol síndrome de Addison.[10] Xunir por segunda vegada cola baillarina sueca Rachel Björnström, con quién vivió en París, dómina en qu'espunxo na galería Duncan.

Viaxó a Suecia, onde igualmente realizó esitoses esposiciones; vivió tamién en Mallorca y nel norte d'África, buscando un clima más templáu, pos la so salú tamién s'había vistu afeutada.

En Mallorca tuvo alcuentros con artistes ya intelectuales y produció munches de les sos obres. Mientres la Guerra Civil Española, foi deteníu por cuenta de la so propaganda antifascista y la so collaboración con García Lorca, Unamuno, y León Felipe, ente otros.

Méxicu editar

Volvió a Méxicu na década de 1930, onde foi recibíu con una esposición de más de doscientes obres nel Palaciu de Belles Artes.

Debíu al nacionalismu favorecío pola Escuela Mexicana de Pintura, foi refugáu pola so formación europea; namái Carlos Mérida entender y defendió. Ye por esto que debe a dedicase a la docencia, llabor que desenvolvió mientres trenta años, siendo unu de los maestros responsables de formar ,nuna total llibertá estética y de pensamientu, a la llamada xeneración de la rotura. Dalgunos de los sos alumnos fueron Rodolfo Nieto, Pedro Coronel, Carlos Olachea, Juan Soriano y Jorge Figueroa Acosta.

Cola so esposa Rachel Björnström tuvo una fía llamada Kore Monica, quien careció de poliomielitis cuando neña; la so madre llevar a Suecia d'onde nun tornó. Balmori casóse nuevamente, cola baillarina y coreógrafa Helena Xordán, quien lo acompañó por más de cuarenta años.

Foi direutor de l'Academia de la Danza, collaborando direutamente con Miguel Covarrubias, en crear lo que se llamó la dómina d'oru de la danza en Méxicu.

Nunca dexó de dibuxar, pero namái retomó la pintura cuando se xubiló como maestru; a la edá de setenta años espunxo en múltiples ocasiones, siendo un importante investigador estéticu y xenerando obres inédites qu'incorporaben nueves propuestes, investigando sobre l'azar, la seición áurea y utilizando nuevos materiales.

Dientro del so llabor como artista escribió los llibros Áurea atueldu, que consiste nun estudiu de la seición áurea, y El dibuxu na espresión plástica, dambos publicaos pola Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. De la mesma, dexó munchos testos, ensayos y poemes.

Mientres el gobiernu del xeneral Lázaro Cárdenas del Río, favoreció les xestiones p'acoyer en Méxicu a los neños güérfanos, víctimes de la Guerra Civil Española, que seríen conocíos como los Neños de Morelia.

A los sos noventa años el Muséu del Palaciu de Bella Artes fíxo-y un homenaxe; de la mesma, foi homenaxáu pol Muséu de Belles Artes d'Asturies, n'Uviéu, España, onde se realizó una gran esposición retrospectiva, adquiriéronse dalgunes les sos pieces más importantes ya iguóse un catálogu de la so obra.

La obra de Santos Balmori puede atopase nel Muséu d'Arte Moderno de Toluca, Muséu d'Universitariu d'Arte Contemporáneo (MUAC), Muséu de la Estampa, Muséu d'Arte Moderno de Madrid y nel Muséu de Belles Artes d'Asturies.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Le Delarge. Identificador Delarge: 531_artiste_BALMORI_Santo. Apaez como: Santo BALMORI. Autor: Jean-Pierre Delarge. Editorial: Gründ. Data d'espublización: 2001. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. «Efémerides de setiembre». Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. Archiváu dende l'orixinal, el 19 de xunu de 2009. Consultáu'l 14 de xineru de 2010.
  3. «Santos Balmori Picazo, pintor ástur-mexicanu». El País. 12 de marzu de 1992. https://www.elpais.com/articulo/agenda/Santos/Balmori/Picazo/pintor/ástur-mexicanu/elpepigen/19920312elpepiage_1/Tes. 
  4. Xordán de Balmori, 2003, p. 13.
  5. Xordán de Balmori, 2003, p. 18.
  6. 6,0 6,1 (Xordán de Balmori, 2003, pp. 21-22)
  7. Xordán de Balmori, 2003, p. 30.
  8. Xordán de Balmori, 2003, p. 32.
  9. 9,0 9,1 9,2 (Xordán de Balmori, 2003, pp. 35-36)
  10. Xordán de Balmori, 2003, p. 41.

Bibliografía editar

  • Xordán de Balmori, Helena (2003). Remembranzas, silencios y charres con Santos Balmori. Méxicu, D. F.: Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. ISBN 9789703209118.

Enllaces esternos editar