Segurilla

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Segurilla ye un conceyu y llocalidá d'España, perteneciente al partíu xudicial de Talavera de la Reina, allugáu nes estribaciones de la Sierra San Vicente na provincia de Toledo, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una población de 1384 hab. (2023)[2][3].

Segurilla
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Segurilla (es) Traducir Pablo Barroso Corrochano
Nome oficial Segurilla (es)[1]
Códigu postal 45621
Xeografía
Coordenaes 40°01′11″N 4°51′56″W / 40.019722222222°N 4.8655555555556°O / 40.019722222222; -4.8655555555556
Segurilla alcuéntrase n'España
Segurilla
Segurilla
Segurilla (España)
Superficie 22 km²
Altitú 560 m
Llenda con Talavera de la Reina, Mejorada, Montesclaros, Cervera de los Montes y Pepino
Demografía
Población 1384 hab. (2023)
- 666 homes (2019)

- 658 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.07% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 62,91 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
segurilla.org
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

El vocablu Segurilla, nel nuesu casu referíu a un pobláu con una talaya, vien significar "llinia o zona fortificada, segura, fronteriza".[4]

Xeografía editar

 
Situación dientro de la provincia

Conceyu alcontráu al noroeste de la provincia de Toledo. Con una superficie averada de 22 km², la llocalidá ta emplazada a 590 m d'altitú, anque en dellos casos llega a 670 m, nes estribaciones de la Sierra de San Vicente. Llenda al norte con Montesclaros, al sur con Talavera de la Reina y Pepino, al este con Cervera de los Montes y al oeste con Mejorada.

Ta bañada pel ríu Guadyerbas. Sufre un clima continental con temperatures estremes y fuertes amplitúes. Les precipitaciones son bien irregulares y escases, concentraes preferentemente nes estaciones de seronda y primavera.

Vexetación editar

Los accidentaos terrenes ensin cultivar acueyen dalgunos sufreres y encines, amás de diversos tipos de carbes. Les zones cultivaes son puramente de secanu, con dedicación casi esclusiva al cebera, qu'alterna con lleguminoses. Tamién se dediquen delles hectárees al cultivu de la vide, en dellos casos con caldos de bien bona calidá, y la olivar.

Fauna editar

La fauna ye típicamente serrana, nesti pueblu pueden apreciase llibremente pelos sos campos: coneyos, llebres, xabalinos, águiles, culiebres, tou tipu de páxaros, etc.

Historia editar

 
Ilesia de San Xuan Bautista

Los primeros testimonios del poblamientu remontar al sieglu XI, cuando'l territoriu foi reconquistáu por Alfoso VI. A mediaos del sieglu XII, en plena xera repobladora, tuvo llugar la tarrecible incursión almohade, qu'afaró bona parte de l'alfoz de Talavera. Esto fizo que se llevantaren y fortificaren numberoses torres y talayes en tola contorna. En 1152 Alfonsu VII afita les llendes ente les tierres d'Ávila y les de Talavera, quedando Segurilla englobada na alfoz talaverano xunto con Marrupe, San Román, Cardiel, Sotillo, Cervera, Mejorada... Va Ser yá'l rei Sancho IV quien dixebre Segurilla (con Mejorada y Cervera) de l'alfoz de Talavera y otorgar en señoríu al so porteru Mayor, Juan García de Toledo, por documentu de 9 de xunetu de 1288. Mientres el sieglu XIV y parte del XV caltién el Señoríu de los García de Toledo, hasta que s'escasta esta familia y pasa a don Diego López de Toledo. Y tres ciertos heriedos, compres y ventes en 1534 revierte'l Señoríu nel Conde d'Oropesa. Nel sieglu XVI el pueblu esperimenta una puxanza bien bultable: crez la población, dedicada fundamentalmente a l'agricultura y a la ganadería (que se ve favorecida poles sanciones a favor nos pleitos xurisdiccionales con Talavera) y constrúyense la Ilesia Parroquial y les Ermites. Nel sieglu XVII ye en Segurilla, como nel restu de la contorna, dómina de crisis y decadencia, sobremanera na segunda metá: derrota militar d'España, pésimes colleches, emigración a les Indies, plaga de llagosta y otres... Nel sieglu XVIII, cola estabilidá xeneral d'España, reparar ciertu resurdimientu económico y social, cifrándose la población ente 600 y 700 habitantes. Los empiezos del XIX volvieron ser catastróficos, pos la Guerra d'Independencia (Batalla de Talavera, que se llibró na redoma del pueblu) dexó tarrecibles remortines, según espresó l'entós párrocu de Segurilla, don Pablo López Prau, en carta empobinada al rei d'España en 1815. Según l'informe de Madoz, del añu 1848, Segurilla tenía devesa boyal, dehesón d'encinas y alconoques, praos naturales, una cantera de cal y tierres de llabor, toes de secanu y mediana calidá: terrenal escabroso y desigual, más aptu pa la ganadería (vacunu, lanar, cabrío y de gocha) y pa la caza que pa l'agricultura.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Segurilla ente 1900 y 2006
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Monumentos editar

  • La Talaya de Segurilla, construcción Islámica de planta circular de 18 metros d'altor, foi construyida a principios del sieglu X, mientres el califatu d'Abd-al-Ranhmán III. Enclavada nun cuetu a 623 metros d'altitú, ufiértanos una vista inigualable de la cuenca del Tajo, al sur; los Montes de Toledo y Talavera de la Reina a vista de páxaru. Escontra'l norte perfílense claramente los montes de Gredos. So la proteición de la Declaración xenérica del Decretu de 22 d'abril de 1949, y la Llei 16/1985 sobre'l Patrimoniu Históricu Español.
  • Ermita de la Soledá, ye l'edificiu más antiguu del pueblu. Na actualidá tópase restaurada, calteniendo l'encantu de la piedra y les formoses construcciones del sieglu XVI. Trátase d'una orixinal construcción con un gran pórticu hexálito de granitu, perfectamente ambientada ente un cascu urbanu que caltién gran parte de los curiosos que procura una arquiteutura tradicional, onde'l granitu ye'l gran protagonista, y les trabancoses y estreches cais el sellu d'una arquiteutura serrana.
  • Ilesia de san Juan Bautista, patronu del pueblu, data del sieglu XVI, siendo la obra más antigua conocida del artista Luis Salvador Carmona. Destaca'l so gran pórticu hexástilo de granitu y ábside semicircular.
  • Antiguu llavaderu y actual merenderu, el vahondillo, atopar nel llau oriental de la villa, nesti llugar los nuesos güelos y, primero que ellos, un bon númberu de xeneraciones diben llavar la ropa. Consta de 30 piles de piedra formando un círculu alredor d'un pozu que nos recuerda a un monumentu megalíticu dedicáu al sol.
  • Ruta del Riscal, pa empecipiar esta ruta, el visitante puede tomar el camín nororiental que lleva al Riscal. Yá sía a cuerpu, en bici, quad o caballu -que va poder arrendar xunto a guíes y monitores- va esfrutar d'un paséu d'hora y media que se va pasar volando gracies al esfrute del maravío paisaxe qu'ellí se contempla. Va Percorrer el camín que trescurre nuna paraxa típica serranu d'encinas, sufreres, arregláu con golores a retama, a la flor del espín y a flores monteses. A lo último al llegar al Riscal va atópase na harmonía combinada de la tierra y l'agua: saltos naturales d'agua puro y d'una fauna selvaxe d'aves que solamente pueden columbrase en rutes rurales como esta.
  • Ruta del Viriato, tamién y con más tiempu puede siguir la gran sienda de Viriato que tien pasu pola Villa de Segurilla formando un gran círculu de 140 km recuperando asina los antiguos senderos y cañaes naturales que xuníen antaño a tolos pueblos de la contorna de la Sierra de San Vicente.
  • Observatoriu Astronómicu, ye un observatoriu d'aficionaos a l'astronomía dedicáu al esfrute de la naturaleza na so totalidá y del cielu nocherniegu en particular. Segurilla ye conocida pola so antigua Talaya árabe (sieglu XI), el monumentu representativu d'esta llocalidá. Siguiendo la tradición d'una zona d'observación y seguridá, d'ende'l so nome que caracterizó a los sos habitantes. L'OAS constitúyese asina na nueva talaya del sieglu XXI.

Fiestes editar

  • Navidá: Hai fiesta na casa de la cultura.
  • 17 de xineru (San Antón): Hai misa con procesión onde se bendicen animales, pela nueche fiesta na casa de la cultura.
  • Fiesta de La Vaquilla, tradicionalmente celebrábase'l miércolés de ceniza pero, pa favorecer la participación popular, mover al sábadu posterior pela tarde. Los quintos y quintes conviden a tolos presentes a una comida que siempres inclúi un platu arroz con bacaláu. Dempués de la comida los quintos realicen una danza, qu'ensayaron los díes previos, y que conclúi cola muerte simulada de la representación d'una vaquilla portada por unu de los participantes, tres estos los quintos desamarren una batalla de pelusa y papelucos per tol pueblu.
  • Fiesta de Selmana Santa: actos relixosos, sábadu de gloria celebra'l chozo y el domingu de resurreición quemar a Judas.
  • 23 d'abril: Fiesta del Rayu, con orquestes, toros y programación infantil. Conocida tamién como Fiesta del Milagru del Cristu porque en 1813 sacárase al Cristu de les Maravíes faciendo rogativas pola agua. Cuando taba otra vegada na ilesia y tol pueblu rezaba pol fin de la seca, formóse una nube y un rayu enfusó na cortil per una ventana y nun causó dañu a naide.
  • 24 de xunu (San Juan Bautista): Patrón de la ilesia.
  • Segundu fin de selmana de xunetu: Romería de San Benitu.
  • 14 de setiembre (Santísimu Cristu de les Maravíes): fiestes mayores, con corrida de toros, encierres, conciertos, concursos, bailles, orquestes, programación infantil, xuvenil y adulta, etc.

Vecinos pernomaos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  3. oficina de rexistru
  4. «Historia». Consultáu'l 9 d'ochobre de 2016.

Enllaces esternos editar