Serie de la Fundación

Plantía:Ficha de serie lliteraria

La Serie de la Fundación ye un conxuntu d'a lo menos 16 llibros de ciencia ficción escritos por Isaac Asimov nos años 1942-1957 y 1982-1992 (añu de la so muerte), testos qu'esbocen (según les sos propies pallabres) una especie d'historia del futuru. Trátase, en verdá, d'una ficción tecno-sociolóxica onde los artefautos teunolóxicos, fundamentalmente los robots, condicionen la organización social de maneres que sosprienden y afalen a la reflexón. En Preludiu a la Fundación (1988) Asimov asigna a la serie un total de 14 llibros y 1 450 000 pallabres. Darréu apaecieron siquier dos más, Visiones de robot en 1990 y Escontra la Fundación en 1993. El númberu exactu ye malo de determinar porque, anque la mayoría d'ellos son noveles, dalgunos son escoyetes de rellatos curtios que fueron fechos de manera bien distinta (y con frecuentes superposiciones) por distintos editores.

Los llibros de la serie editar

L'orde dau de siguío coincide mayoritariamente col de llectura encamentáu por Asimov, con delles correiciones que surden de la llectura de los mesmos testos y les inclusiones de testos posteriores antes señalaes. Esto nun esclúi otros ordenamientos de llectura, como'l dadu poles feches de publicación, una y bones los llibros fueron orixinalmente hestories separaes y darréu coneutaes nun tou coherente. Dellos críticos argumenten que la llectura de les precueles, antes de la de los primeros llibros escritos, desvelaría datos importantes que na trama orixinal plantegáronse como sorpresivos.

Como los títulos de los llibros fueron traducíos de manera diversa per cada editor, danse de siguío los títulos orixinales y feches de publicación de les ediciones n'inglés. Les ediciones castellanes de cada unu d'estos títulos danse más embaxo.

Serie de los robots (o Ciclu de la Tierra) editar

  • 1) I robot (I, Robot) (1950). Coleición de 9 rellatos curtios sobre robots. Munches compilaciones fixéronse incluyendo estos 9 rellatos.
  • 2) The Caves of Steel (Les bóvedes d'aceru) (1954). Primer novela de robots humanoides, trescurre na Tierra, nel sieglu 47, cuando la colonización de la Galaxa taba enllancada en 50 planetes. Plantégase, per primer vegada, una solución a esti problema, nel sentíu de la so continuación.
  • 3) The Naked Sun (El sol desnudu) (1957). Segunda novela de robots. Col mesmu protagonista (Elijah Baley), ye una continuación de l'anterior. Apaez per primer vegada'l planeta Solaria y una amenaza a tola Galaxa habitada.
  • 4) The Robots of Dawn (Los robots del amanecer) (1983). Tercer novela de robots. Baley tendrá de resolver un enigmáticu bloquéu mental d'un robot humaniforme n'Aurora, planeta líder de los Mundos Espaciales.
  • 5) Robots and Empire (Robots ya Imperiu) (1985). Cuarta novela de robots. Ambientada unos sieglos dempués de l'anterior novela, Baley morrió munchos años tras, y la Tierra empezó una nueva fola de colonización, pero los Espaciales nun tán dispuestos a arrenunciar ensin más a la conquista de la Galaxa.

Triloxía del Imperiu Galácticu editar

  • 6) The Stars, Like Dust (Nel sable estelar) (1951). El postreru de los 1099 planetes colonizaos, Tyrann, empecipia la colonización de los sistemes de la Nebulosa Cabeza de Caballu. Son los primeres balbuceos pa la formación del Imperiu Galácticu.
  • 7) The Currents of Space (Les corrientes del espaciu) (1952). La espansión de la Confederación de Trántor, con solu 5 sieglos d'esistencia, abarca yá la metá de la Galaxa con un millón de planetes habitaos.
  • 8) Pebble in the Sky (Un quixarru nel cielu) (1950). La historia trescurre na Tierra, más de 10.000 años dempués del empiezu de la colonización humana de la Galaxa, cuando yá s'escaeció que foi'l planeta que lu empecipió. Un xastre, Joseph Schwartz, viaxa por fuercia nel tiempu dende'l sieglu XX a los tiempos del Imperiu Galácticu.

Tamién esiste un cuentu curtiu llamáu Caleyón ensin salida publicáu en The Early Asimov (1973), una coleición de cuentos curtios. La historia ta ambientada nos empiezos del Imperiu Galácticu y trata del descubrimientu ya investigación de la única raza intelixente alienígena atopada na Galaxa, que, con ayuda d'un funcionariu de la burocracia imperial, fuxe a les Nubes de Magallanes, escapando del control humanu.

Ciclu de la Fundación (o Ciclu de Trántor) editar

  • 9) Prelude to Foundation (Preludiu a la Fundación) (1988). Primer precuela a la serie de la Fundación. Hari Seldon esboza les bases de la psicohistoria y queda atrapáu nuna competencia política por llograr les sos conocencies.
  • 10) Forward the Foundation (Escontra la Fundación) (1993). Segunda precuela a la Fundación. Hari Seldon sigue'l desenvolvimientu de la psicohistoria, tantu dende'l so despachu na universidá como dende'l gobiernu imperial.
  • 11) Foundation (Fundación) (1951). Primer novela sobre La Fundación. Rellata los empiezos del llargu camín de la Fundación escontra la creación del Segundu Imperiu Galácticu.
  • 12) Foundation and Empire (Fundación ya Imperiu) (1952). Segunda novela sobre La Fundación. Cunta'l choque del Imperiu cola Fundación y la so posterior cayida y muerte.
  • 13) Second Foundation (Segunda Fundación) (1953). Tercer novela. La Fundación enfrentar a enemigos ensin prever pola psicohistoria de Hari Seldon según a la solombra d'una misteriosa Segunda Fundación. Xunto con Fundación y Fundación ya Imperiu, constitúi la clásica Triloxía de la Fundación, o Ciclu de Trántor. Esta triloxía foi orixinalmente publicada por entregues (rellatos curtios) na revista Astounding Science Fiction de John Campbell y gallardoniada col Premiu Hugo (1966) a "la meyor serie de ciencia ficción de tolos tiempos". Estos trés noveles pueden ser lleíes independientemente del restu de la serie.
  • 14) Foundation's Edge (Les llendes de la Fundación) (1982). Sigue la historia de la Fundación. Lo qu'empieza siendo una busca del planeta Tierra lleva a un descubrimientu increíble.
  • 15) Foundation and Earth (Fundación y Tierra) (1986). Última novela sobre la Fundación que remata la serie. Termina onde empezó tou: la Tierra, y va llevar a descubrimientos estelantes.

Los trés lleis fundamentales de la robótica editar

Según el Oxford Dictionary, unu de los diccionarios más respetaos de la llingua inglesa, Asimov foi l'inventor de la pallabra robótica con que se designa güei la teunoloxía de diseñu y fabricación de robots. Asimov formuló tamién les tres ley de la robótica, que xueguen un rol esencial en tola saga. Asimov plantega que, pa evitar que se conviertan nuna amenaza pa la humanidá, nun se deben construyir robots autónomos que nun les tengan incorporaes de manera imborrable na so programación. En munches de les sos obres plantega precisamente cuálos seríen les consecuencies de nun incorporar los trés lleis o d'adulterase o modificar parcialmente dalguna d'elles. Los trés lleis de la robótica de Asimov son les siguientes:

  • Primer llei: Un robot nun puede faer dañu a un ser humanu nin, por inacción, dexar qu'un ser humanu sufra dañu.
  • Segunda llei: Un robot tien d'obedecer les órdenes daes polos seres humanos, sacante cuando estes entren en conflictu cola primer llei.
  • Tercer llei: Un robot tien de protexer la so propia integridá, siempres y cuando esto nun torgar el cumplimientu de la primera y segunda llei.

Nel últimu capítulu del últimu llibru de la saga, Fundación y Tierra, R. Daneel Olivaw rellata como él y R. Giskard Reventlov (robot telépata que la so historia rellatar en Los robots del amanecer) formularon la Ley Cero de la robótica, con prioridá sobre les otres 3. En Robots ya Imperiu esplícase cómo se creó esta nueva Llei, colo cual Asimov introduz un nuevu xiru na conducta de los robots nes sos hestories.

  • Ley Cero: Un robot nun puede faer dañu a la humanidá nin, por inacción, dexar que la humanidá sufra dañu.

Esto modifica les otres trés lleis, les que tienen de cumplise siempres y cuando nun entren en conflictu cola Llei Cero.

L'argumentu editar

Na saga encétase y desenvuelve la primera y reñida espansión humana na Galaxa por aciu la colonización de los primeros mundos espaciales, la llucha d'estos cola Tierra pol predominiu galácticu, la derrota final de los espaciales a manes de los colonos terráqueos, la decadencia de la Tierra como planeta civilizáu por efeutu d'una radioactividá inducida, la gran diáspora que significó la fuxida de la población humana de la Tierra y la so dispersión pola Galaxa, la colonización de millones de mundos pola humanidá, la formación del Imperiu Trantoriano, la so conversión n'Imperiu Galácticu y la decadencia del mesmu. En paralelu a esto narra'l desenvolvimientu de la ciencia robótica y la influyencia que los robots tienen sobre les sociedaes humanes. Un momentu clave y decisivu ye la creación del robot R. Daneel Olivaw, personaxe míticu que toma cola so presencia esplícita o velada tola saga. L'Imperiu, formáu orixinalmente pola espansión de los seres humanos nel espaciu esterior (orixe del que se perdió la memoria), arrexunta millones de planetes de nuesa Galaxa. La so decadencia asocede nun futuru bien alloñáu y el planteamientu central ye'l problema d'evitar el dolor y la destrucción de vides y bienes que se va producir cola desapaición del so sistema absolutista de gobiernu galácticu. Pa embrivir el dañu, una y bones la cayida del Imperiu ye inevitable, créanse dos poderoses organizaciones: una pública (la Primer Fundación) y otra secreta (la Segunda Fundación). Asitiaes n'estremos opuestos de la Galaxa, van sirvir de promotores de la xestación d'un Segundu Imperiu Galácticu. Les midíes a tomar son les dictaes por una ficticia ciencia aplicada, la psicohistoria, que van dexar amenorgar l'inevitable periodu de caos a solu mil años.

La saga cerrar con un enllaz ente'l ciclu de los robots y el de la Fundación puramente dicha, por aciu la esposición del plan Gaia-Galaxa de Daneel Olivaw, como respuesta a la necesidá de faer frente a una hipotética invasión alienígena. La psicohistoria, al paecer, nun basta p'asegurar el futuru de la especie humana, sinón que ye necesariu dir un pasu más allá, y crear una conciencia galáutica que sía un eficaz escudo frente al caos y les entidaes alienígenas. Sicasí, Asimov dexó plantegada una gran contradicción: el plan Gaia-Galaxa contrapuestu a la efectiva formación del Segundu Imperiu Galácticu, atestiguáu esti postreru pola publicación de la Enciclopedia Galáctica nel futuru del plan diseñáu por Hari Seldon, un parámetru difícil del resalvar. Asimov nun tuvo tiempu d'esplicar la contradicción y fueron otros autores los encargaos d'aventurar una solución. Por casu, David Brin, en "El trunfu de la Fundación", apuesta que la Fundación va prevalecer a la fin sobre Gaia, sía por aciu una transaición, una incorporación o una absorción. Donald Kingsbury en Crisis psicohistórica prescinde totalmente del plan de Daneel y supón la efectiva creación del Segundu Imperiu so la direición de los psicohistoriadores de la Segunda Fundación; en ciertos pasaxes del capítulu 12 hasta fai una ironía del famosu robot asimoviano, presentando a Danny-Boy, un vieyu robot entá activu, polifuncional, en poder d'un espertu n'antigüedaes, que abarrunta que'l so orixe remontar a los empiezos de la colonización galáctica.

Nun se trata de burdas hestories de bisarmes verdes con güeyos saltonos nin de vaquerus espaciales. Asimov foi un profesional universitariu qu'escribió tamién escelentes llibros de divulgación científica. El rigor científico con que tán escritos los sos llibros refléxase, por casu nes frecuentes cites de la ficticia Enciclopedia Galáctica, monumental obra qu'arrexunta los saberes de tolos habitantes de la galaxa. Los siguientes son curtios fragmentos de delles de les informaciones que la enciclopedia brinda sobre la Psicohistoria:

Psicohistoria:

...Gaal Dornick, utilizando conceutos non matemáticos, definió la Psicohistoria como la caña de la Matemática qu'estudia les reacciones de los conglomeraos humanos ante determináu estímulos sociales y económicos... Implícitamente, en toes estes definiciones presuponse que'l conglomeráu humanu de que se trata ten de ser lo suficientemente grande como pa poder almitir un tratamientu estadísticu. La magnitú necesaria pa tal conglomeráu puede determinase pol Primera Teorema de Seldon que diz... Otra condición necesaria ye que'l conglomeráu humanu nun tien de ser consciente d'esi analís psicohistórico, en ficies de que les reacciones sían realmente auténtiques...

Los fundamentos de tola Psicohistoria tán nel desenvolvimientu de les Funciones de Seldon, qu'amuesen les propiedaes congruentes de fuercies sociales y económiques tales como...

En tolos llibros de la saga Asimov enfatiza la importancia de los factores culturales y ejemplifica maneres de promover los positivos y d'esaniciar, atenuar o sortear los negativos.

Ediciones n'español de la serie editar

Danse equí los títulos traducíos dende'l inglés, yá que fueron interpretaos de manera variada per cada editor.

  • 1) Escoyetes de rellatos curtios sobre robots:
    • I, Robot, EDHASA, Barcelona, 1965 [1ᵘ edición en castellán]
    • I, Robot, Bruguera, Barcelona (España), 19??.
    • El llibru de los robots, Bruguera, Barcelona (España), 19??.
    • De nuevu los robots, Ediciones Vértice, Barcelona (España), 1964.
    • Visiones de Robot, Plaza y Janes Editores, Barcelona (España), 1993.
    • I, Robot, Editorial Edhasa (Coleición Nebulae, Pocket y Pocket Cubierta Película), Barcelona (España), 2004.
    • I, Robot, Editorial Edhasa (Coleición Diamante, en cartoné), Barcelona (España), 2007.
    • Visiones de Robot, Editorial Debolsillo, Barcelona (España), 2010.
    • El Robot Completu, Editorial Alamut (Saga de los robots 1), Madrid (España), 2011.
    • Suaños de Robot, Editorial Debolsillo, Barcelona (España), 2013.
  • 2) The Caves of Steel:
    • Los Covarones d'Aceru, Revista Más allá, Buenos Aires (Arxentina), 1955.
    • Troglodites de la Mañana, Editorial Vértiz, Barcelona ( España ), 1967
    • Bóvedes d'Aceru, Edición Martínez Roca, Barcelona (España), 1979.
    • Bóvedes d'aceru, Hyspamérica Ediciones, Buenos Aires (Arxentina), 1986.
    • Bóvedes d'Aceru, Bibliópolis, Madrid (España), 2003.
    • Bóvedes d'Aceru, Debolsillo, Barcelona (España), 2010.
    • Bóvedes d'Aceru / El Sol Desnudu, Editorial Alamut (Saga de los robots 2), Madrid (España), 2013.
  • 3) The Naked Sun:
    • El Sol Desnudu, Edición Martínez Roca, Barcelona (España), 1979.
    • El sol Desnudu, Hyspamérica Ediciones, Buenos Aires (Arxentina), 1986.
    • El Sol Desnudu, Editorial Debolsillo, Barcelona (España), 2009.
    • Bóvedes d'Aceru / El Sol Desnudu, Editorial Alamut (Saga de los robots 2), Madrid (España), 2013.
  • 4) The Robots of Dawn:
    • Los Robots del Amanecer, Plaza y Janes Editores, Barcelona (España), 1987.
    • Los robots del amanecer, Editorial Debolsillo, Barcelona (España), 2011.
  • 5) Robots and Empire:
    • Robots ya Imperiu, Plaza & Janés Editores, Barcelona (España), set. 1986. [1ª edición]
    • Robots ya Imperiu, Plaza & Janes Editores, Barcelona (España), 2000.
    • Robots ya Imperiu, Editorial Debolsillo, Barcelona (España), 2012.
  • 6) The Stars, Like Dust:
    • Les estrelles, como polvu, Revista Más allá, Buenos Aires (Arxentina), 1955.
    • Rebelión na Galaxa, Editora y Distribuidora Hispanu Americana S.A., Barcelona (España), 1956.
    • Nel Sable Estelar, Edición Martínez Roca, Barcelona (España), 1979.
    • Triloxía del Imperiu, Editorial Bibliópolis, Madrid (España), 2007.
    • Triloxía del Imperiu, Editorial Alamut, Madrid (España), 2012.
  • 7) The Currents of Space:
    • Les Corrientes del Espaciu, Edhasa, Barcelona (España), 1955 1ª Edición.
    • Triloxía del Imperiu, Editorial Bibliópolis, Madrid (España), 2007.
    • Triloxía del Imperiu, Editorial Alamut, Madrid (España), 2012.
  • 8) Pebble in the Sky:
    • Un quixarru nel cielu, Edición Martínez Roca, Barcelona (España), 1987.
    • Gravilla nel Cielu.
    • Triloxía del Imperiu, Editorial Bibliópolis, Madrid (España), 2007.
    • Triloxía del Imperiu, Editorial Alamut, Madrid (España), 2012.
  • 9) Prelude to Foundation:
    • Preludiu a la Fundación, Plaza y Janes Editores, Barcelona (España), 1988.
    • Preludiu a la Fundación, Debolsillo, Barcelona (España), 2010.
  • 10) Forward the Foundation:
    • Escontra la Fundación, Plaza y Janes Editores, Barcelona (España), 1993.
    • Escontra la Fundación, Editorial La Factoría d'Idees, Madrid (España), 2010.
    • Escontra la Fundación, Debolsillo, Barcelona (España), 2016.
  • 11) Foundation:
    • Fundación, Ediciones Cenit, Barcelona, 1962 [1ᵘ edición en castellán]
    • Fundación, Ediciones Dronte, Buenos Aires (Arxentina), 1975.
    • Fundación, Bruguera, Barcelona (España), abril de 1976.
    • Fundación, Editorial Oveya Negra (Colombia), 1984.
    • Fundación, Editorial La Factoría d'Idees, Madrid (España), 2007 [2ª edición 2007].
    • Serie de la Fundación (estoxu), Editorial La Factoría d'Idees, Madrid (España), 2008.
    • Triloxía de la Fundación, Debolsillo, Barcelona (España), 2010.
    • Triloxía de Fundación, Editorial Alamut, Madrid (España), 2012.
    • Fundación, Debolsillo, Barcelona (España), 2013.
  • 12) Foundation and Empire:
    • Fundación ya Imperiu, Ediciones Cenit, Barcelona, 1962 [1ª edición en castellán]
    • Fundación ya Imperiu, Bruguera, Barcelona (España), xunu de 1976.
    • Fundación ya Imperiu, Ediciones Dronte, Buenos Aires (Arxentina), 1975.
    • Fundación ya Imperiu, Editorial Oveya Negra (Colombia), 1985.
    • Fundación ya Imperiu, Debolsillo, Barcelona (España), 2003 [5ª edición 2005].
    • Fundación ya Imperiu, Editorial La Factoría d'Idees, Madrid (España), 2007.
    • Serie de la Fundación (estoxu), Editorial La Factoría d'Idees, Madrid (España), 2008.
    • Triloxía de la Fundación, Debolsillo, Barcelona (España), 2010.
    • Triloxía de Fundación, Editorial Alamut, Madrid (España), 2012.
  • 13) Second Foundation:
    • Fundación Segunda, Ediciones Cenit, Barcelona, 1962 [1ᵘ edición en castellán]
    • Segunda Fundación, Bruguera, Barcelona (España), xunetu de 1976.
    • Segunda Fundación, Editorial Oveya Negra (Colombia), 1985.
    • Segunda Fundación, Editorial La Factoría d'Idees, Madrid (España), 2008.
    • Serie de la Fundación (estoxu), Editorial La Factoría d'Idees, Madrid (España), 2008.
    • Triloxía de la Fundación, Debolsillo, Barcelona (España), 2010.
    • Triloxía de Fundación, Editorial Alamut, Madrid (España), 2012.
    • Segunda Fundación, Debolsillo, Barcelona (España), 2014.
  • 14) Foundation's Edge:
    • Les Llendes de la Fundación, Bruguera, Barcelona (España), 1984.
    • Les llendes de la Fundación, Plaza & Janés Editores, Barcelona (España), set. 1986. [1ª edición]
    • Les Llendes de la Fundación, Círculu de Llectores, Barcelona (España), 1989.
    • Les Llendes de la Fundación, Debolsillo, Barcelona (España), 2010.
  • 15) Foundation and Earth:
    • Fundación y Tierra, Plaza & Janés Editores, Barcelona (España), oct. 1987. [1ª edición]
    • Fundación y Tierra, Círculu de Llectores, Barcelona (España), 1989.
    • Fundación y Tierra, Debolsillo, Barcelona (España), 2015.

Otros llibros rellacionaos cola Fundación editar

Isaac Asimov fai referencia a la Fundación en dalgunos de los sos numberosos llibros. Inversamente, dellos llibros de la saga de la Fundación menten otros de los sos escritos. Ente los postreros destácase The End of Eternity (El Fin de la Eternidá), aludíu nel llibru Les llendes de la Fundación. Ellí desenvuélvese la conxetura, anguaño bien en boga, de la esistencia de múltiples universos paralelos onde cualquier historia puede tener un númberu casi infinitu de variantes. La saga de la Fundación sería la historia d'unu d'esos universos posibles, aquel onde la Tierra dio orixe al poblamientu de 25 millones de planetes de la Vía Láctea y que formaron nel so apoxéu'l Imperiu Galácticu. Nesti contestu (provocadora idea) cada unu de los llibros de Asimov rellataría fragmentos de posibles variantes de la historia del Universu.

Esiste una triloxía de noveles (Triloxía de Calibán) escrites pol autor estauxunidense Roger MacBride Allen en collaboración estrecha con el mesmu Asimov, que contribuyó cola concepción xeneral. Tal triloxía ta constituyida poles noveles Calibán (1993), Inferno (1994) y Utopía (1996). Ambientadas nel contestu de los decadentes mundos espaciales y la so llucha por sobrevivir frente a los espansivos colonizadores terrícoles, la Triloxía ye una reelaboración de la tema detectivesco -tema desenvuelta por Asimov en noveles como "Les bóvedes d'aceru"- en combinación col robóticu -en que se problematiza hasta l'estremu les posibles consecuencies negatives de l'aplicación de los Trés Lleis, postulándose la necesidá d'un tipu de robot con una conducta ensin rexir por elles y capaz d'afayar el mundu por sigo mesmu y aceptar una dosis de riesgu pa la humanidá-; a esto amiéstense-y esmoliciones ecolóxiques y ambientalistas.

Hai tamién llibros escritos por otros autores qu'usen personaxes, circunstancies y conceutos de la saga de la Fundación. Dalgunos d'ellos tán autorizaos polos herederos de Isaac Asimov, tal como la "Segunda Triloxía de la Fundación": - La medrana de la Fundación (Gregory Benford) - Fundación y Caos (Greg Bear) - El trunfu de la Fundación (David Brin)

Otros son homenaxes a Asimov, como la novela curtia El originista (Orson Scott Card) y el cuentu La cayida de Trántor de Harry Turtledove. Estos dos últimos puede topar, xunto con otros, nel llibru homenaxe: "Asimov y los sos amigos. En redol a la Fundación".

Asimov y los sos amigos. En redol a la Fundación

Empieza con un prefaciu dedicáu por Ray Bradbury y tamién contién comentarios de Asimov y la so esposa.

Nesti complementen delles hestories esistentes, remanecen vieyos personaxes y hasta una cuarta llei de la robótica.

En 1989 cumplióse mediu sieglu de l'apaición del rellatu "Marooned off Vesta" en Amazing Stories; cincuenta años faía entós que s'empecipiaba la carrera del más destacáu autor de ciencia ficción de tolos tiempos: Isaac Asimov. Y un aniversariu más: el de los cuarenta años qu'apaeció Segunda Fundación, remate de la mítica triloxía del mesmu autor, la saga galáutica qu'abrió les puertes del universu a la imaxinación humana. Arriendes de la primer fecha, diecisiete autor -ente ellos ensin dulda, los nomes más sólidos ente los cultivadores del xéneru- recrearon a manera d'homenaxe y a partir de los sos llinguaxes específicos los mundos del maestru. La segunda fecha venceyada a una obra tan influyente y significativa como pa dar títulu a esti volume, ye aparente pa recuperar hestories tan creatives, formoses y plenes d'inxeniu como aquella que-yos dio pie. El prólogu de Ray Bradbury y l'epílogu del mesmu Asimov son tributos de respetu y agradecimientu respeutivamente a un esfuerciu con escasos antecedentes na ciencia ficción.

Autores: Barry N. Malzberg, Connie Willis, Edward D. Hoch, Edward Wellen, Frederik Pohl, George Alec Effinger, George Zebrowski, Hal Clement, Harry Harrison, Harry Turtledove, Mike Resnick, Orson Scott Card, Pamela Sargent, Poul Anderson, Robert Sheckley, Robert Silverberg, Sheila Finch.

Escoyeta de Martin H. Greenberg


Prólogu/Epílogu de Ray Bradbury

El Isaac non metálicu o It's a Wonderful Life (Ben Bova)

La corredora de cintes (Pamela Sargent)

La solución Asenion (Robert Silverberg)

Asesinatu en grau Urth (Edward Wellen)

La cayida de Trantor (Harry Turtledove)

Dilema (Connie Willis)

Maureen Birnbaum dempués del anochar (George Alec Effinger)

Equilibriu (Mike Resnick)

L'eternu presente (Barry N. Malzberg)

PAPPI (Sheila Finch)

La xunta nel Mile-High (Frederik Pohl)

El covarón de Platón (Poul Anderson)

Conciencia de Fundación (George Zebrowski)

Los cazacoches de la llanura de cementu (Robert Sheckley)

La conversación oyida por casualidá (Edward D. Hoch)

El mancha (Hal Clement)

La cuarta llei de la robótica (Harry Harrison)

El originista (Orson Scott Card)

Unes pallabres de Janet

Cincuenta años (Isaac Asimov)


Pela so parte, Donald Kingsbury escribió Crisis psicohistórica (2001), que ta ambientada nel contestu d'un Segundu Imperiu Galácticu controláu polos psicohistoriadores de Trántor; la novela nun tuvo'l respaldu de los herederos de Asimov, polo que l'autor tuvo qu'usar una nomenclatura distinta a la tradicional.

Estos llibros nun pertenecen a la saga orixinal escrita por Asimov, anque en cierta forma afondaron l'universu creáu por ésti, arreyando cabos sueltos y esplicando en forma más bien coherente clásiques interrogantes dexaes pol autor, que nun pudo o nun tuvo tiempu d'esplicar. Por casu, ye notable la respuesta que da Benford a la incógnita de por qué la Galaxa atopábase carente de civilizaciones alienígenas al momentu de ser colonizada y apoderada pol home. Y la respuesta ye simple y lóxica: flotes de robots positrónicos (los "amadiros") unviaes dende'l planeta Aurora acabaron con elles nel empiezu de la colonización galáctica. O la esplicación que da Brin a la interrogante de cómo una civilización galáutica pudo caltenese estática no social y tecnolóxico mientres miles d'años ensin, por casu, reinventar los robots una y otra vez nos millones de mundos que formaben l'Imperiu Galácticu; la respuesta -na llinia de Asimov- ye consecuencia de la manipulación mental que Daneel Olivaw fixo por aciu los llamaos "emisores giskardianos" (sofisticaos aparatos que se camuflen n'órbita de cada mundu habitáu) induciendo un estáu de conformismu y estancamientu, en respuesta al problema del caos y pol "bien" -tal como lo entiende Daneel- de la humanidá. Per otru llau, Kingsbury encara valientemente la xera de narrar les consecuencies que supón un Segundu Imperiu controláu polos poderes mentales y la psicohistoria, concluyendo que'l paternalismu psicohistórico nun tien de llindar la llibertá humana.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar