La siella de montar ye un elementu que xune al caballeru a los llombos d'un caballu. Ye usada pa la mayor comodidá del caballeru y pa curiar el llombu del animal.

Siella inglesa.

Historia editar

Los primeros caballeros nun teníen sielles, sinón qu'acaballaben a pelo. La siella de montar de cueru foi inventada hai más de 2000 años polos guerreros de les estepes asiátiques. Esti inventu revolucionó l'arte de montar a caballu. Montaos sobre esta siella, los guerreros podíen lluchar en forma más efectiva, yá que menguaben les cayíes de los caballos.

Partes d'una siella editar

 
Partes d'una siella inglesa.

La siella de montar componer de distintes partes, en dellos países los nomes varien pero la función ye la mesma.

  • Asientu
  • Borrén delanteru
  • Borrén traseru
  • Baste
  • Aición
  • Cuña
  • Faldón
  • Cincha
  • Guarda febielles
  • Latiguillos
  • Fandoncillo
  • Calcetu

La siella de montar constrúyese sobre armazón tradicionalmente ellaboráu de madera y que na actualidá fabricar de materiales sintéticos o metal. El tamañu d'esti armazón determina l'axuste de la siella sobre l'envés del caballu, según el tamañu o talla del asientu del caballeru. Los dos estructures tresversales y curves son los arzones: unu delanteru y otru traseru, que xunen los brazos llonxitudinales.

Estribu editar

Los estribos son pieces, xeneralmente metáliques, de formes diverses que dexen que'l caballeru d'un caballu introduza los pies nelles p'afitase mientres acaballa. Fitos a la siella de montar, dexen una mayor comodidá, tantu pa la cabalgadura como pal caballeru.

Charnela o estribera editar

Parte de la siella de montar que, afitada a la estructura, sirve pa suxetar les aiciones d'estribos. Les charneles de la siella inglesa pueden abrir y cerrase, siendo conveniente montar nel campu con elles abiertes para en casu de cayida, evitar quedar fincáu. Esisten estriberas de seguridá, pensaes por que la aición del estribu lliberar en casu de cayida y de que'l pie quede agabitáu del estribu, evitando asina que'l caballu abasne al so caballeru.

Tipos de sielles editar

 
Siella d'adomadura.
 
Siella vaquera de cowboy.

Esisten una gran cantidá de tipos de sielles, caúna d'elles ta rellacionada col tipu de monta que se va a usar, l'adomadura del caballu, los materiales disponibles y la cultura del llugar d'orixe.

  • Les sielles más simples, llamaes "albardes" o "apareyos", consisten nun simple coxín de cueru o lona rellenu d'un material esponxoso y suxeto con delles cinchas, lo qu'ayuda a relaxar la resfregón del pesu del caballeru o de la carga sobre'l llombu del animal. Estes sielles siguen usándose namái nos ambientes rurales, en montadures tales como burrus y mules, o nos países en víes de desenvolvimientu, una y bones los materiales de los que tán feches son muncho más simples qu'una siella convencional.

Esiste una variante llocal y evolucionao d'esta siella, llamada "xerezana", que consiste nuna zalea de piel de borregu sobre una superficie de cueru y con borrenes y respaldu mínimos, y ensin nenguna armadura interna. Esta siella resulta muncho más llixera y funcional qu'una siella normal, pero más clasista qu'una albarda común.

 
Estructura d'una siella china de montar de la dinastía Ming, periodu Wanli (1572-1620), madera laqueada.
  • Les sielles d'adomadura o potreres. Son les emplegaes pa efectuar un primer contautu ente'l caballu y el caballeru, según nos trabayos d'adomadura. Estes sielles suelen tener borrenes desenvueltos, yá que ye más fácil que'l caballeru pueda precisar dalguna clase d'agarre al montar, y tamién son menos ríxides que les comunes. A la de usales, la primer siella d'adomadura que se pon al potru, ye llixera y más nidia, y a midida que l'adomadura avanza, va volviéndose más pesada.
  • Siella de paséu. Pa esti tipu de siella suelse usar la siella de montar inglesa. Trátase d'una siella de pesu medianu, con faldones llaterales, borrenes y respaldu práuticamente ausentes, y estribos simples. Ye básicamente una siella multiuso y ta pensada pa la monta regular al estilu "martalena", pero ensin enllargar. Ye la más estendida na práutica de la equitación con múltiples variantes según el so usu final. Hai unes más llixeres que s'empleguen nes competiciones o exhibiciones hípiques (polu, saltu, ensayamientu, etc.), porque al ser más llixeres el caballu tien menos pesu. Caúna presenta variantes acordes cola so función; asina por casu, una siella de saltu tien los faldones más curtios y arrondaos, cola parte frontera acolchada, ente que una siella d'adomadura clásica tien los faldones bien llargos y ensin acolchar.
  • Siella vaquera: Esti tipu de siella tien munches variantes acordies con el país d'orixe: asina la siella vaquera de los Butteri italianos ye distintu a la siella vaquera emplegada n'España, o la d'Australia, anque la más conocida internacionalmente ye la siella de cowboy americanu, y la bien similar siella charra de Méxicu.

A pesar de les variantes locales, toes tienen una serie de carauterístiques comunes, acordes pa ser usaes mientres enforma tiempu, en condiciones adverses y de trabayu duru, y que sían cómodes tantu pal caballeru como l'animal. La principal carauterística ye que más qu'una siella, ye un sillón, yá que resulta grande, amplia, con grandes borrenes y respaldu. Los sos estribos suelen ser bastante grandes, pa protexer los pies del caballeru de los accidentes, y la so posición ta llixeramente adelantrada, de forma que'l caballeru puede dir llixeramente recostado sobre la siella, lo qu'ayuda a pasar munches hores trabayando nel campu. Son bien amplies, cubriendo gran superficie del llombu del animal, lo qu'ayuda a distribuyir meyor el pesu del caballeru sobre'l llombu de la montadura, siendo asina menos cafiante.

En munches variantes locales tiense'l costume d'afatar profusamente esti tipu de siella, o bien aprovila d'una zalea.

Les más comunes son:

  • Siella vaquera española: esti tipu se siella, usada pa los llabores del campu y en rejoneo. Trátase d'un asientu almohadillado de tamañu ampliu, cuadráu y tradicionalmente fabricáu con cueru y paya de centenu que siempres s'anubre d'una zalea, de normal blanca; les úniques partes fixes son el fueste delanteru y la concha o respaldu. Nel borrén delanteru, llamáu pería, suel arreyar una pieza de llana que, orixinalmente, sirvía d'abrigu al caballeru, pero que quedó como adornu. Los estribos son bien grandes, de fierro (de normal pavonados) y en posición adelantrada, de forma que'l caballeru sofita tola superficie del mesmu. La zalea afitar al asientu con tires de cueru que suelen formar adornossobremanera la porra, en forma de cueru trenzado o repujado; ente que los borrenes suelen dir remachaos con pieces de metal que formen dibuxos d'adornu, especialmente'l traseru o concha. Siempres tienen dos cinchas: la principal, qu'arrodia'l cuerpu del caballu afitándola en redol al so cuerpu, y otra qu'escurre sobre la grupa hasta engabitar afitase a la cola, denomada baticuela; en dellos casos usa un petral que suxeta la siella en redol al pechu del caballu. La normativa de l'adomadura vaquera española establez qu'esa siella tien que ser negra, pero tamién lu hai de color avellana.
  • Siella de cowboy: la más espublizada internacionalmente, anque ta pensada solo pa un tipu d'adomadura vaquera en concretu, y deriva de la siella charra mexicana. Tien estribos anchos, recubiertos de cueru, ye fundida na so parte de tras y los faldones de cueru tamién tán presentes nos estribos; amás, tien un cuernu, onde s'arreyar una lluria o llazu cola que se suxetar les reses. Al contrariu que la siella española, esta nun usa zalea, y ye una siella amplio y cómodo, pal caballeru y l'animal. Esta siella ye usada polos vaqueros nel rodiu estauxunidense, magar tien variantes pa paséu y pa trabayos de campu.
  • Siella chilena: bien paecida a la vaquera, pero nun tien el cuernu, una y bones el llazu ensobiar na parte de tras del llau derechu. Esta montadura ye usada polos huasos nel rodiu chilenu. La montadura chilena, al igual que la vaquera, tien dos cinchas que s'usen p'asegurala contra'l tirón del ganáu.
  • Siella bardella de buttero italianu: hai tres tipos fundamentales de siella de butteri, anque toes tienen carauterístiques comunes, tales como forma oblonga, ausencia de faldones, y bien arquiaes na so superficie, de forma que'l caballeru queda fundíu na siella. Esti tipu de siella siempres ye acolcháu y dacuando, según el tipu, tien zalea.
  • Siella de Gardian de la Camarga francesa: similar a l'anterior y usada principalmente polos vaqueros de La Camarga nos sos caballinos típicos de la rexón. Ye una siella relativamente pequeña pa ser vaquera, siempres de cueru y con borrenes delanteros en distintes posiciones. Tamién suel dir provista d'una cincha lomera que s'engabitar na cola del animal. El so principal carauterística son los sos estribos de fierro que formen una serie de gavilanes onde se mete'l pie del caballeru, de forma que nesti casu'l pie va dientro del estribu y non sofitáu.
  • Siella mexicana o charra: influyida pola española y l'árabe, sicasí ye relativamente pesada comparada con otres; ye bien cómoda tantu pal caballu como pal caballeru y básicamente confórmase por un bastu o cadarma de madera con un fueste delanteru en forma de gabitu, cuerajes y estribos ente otros accesorios. Esisten tan belles sielles de montar charres que son una auténtica obra d'arte: de cueru talabarteado o amartelado que formen figures en toes los sos elementos o cinches. Hai con moldures de plata, con filadures de colores qu'allegren y enguapecen les cinches, y suélense acompañar de tentos, onde s'arreyar y cuelguen lo mesmo un machete qu'una cuarta o un fuste, un rifle o un gabán.
  • Siella de monta d'alta escuela: nun hai que confundila cola monta clásica, que ye otru tipu. Trátase d'una siella claramente barroca, que recuerda enforma a les usaes tradicionalmente n'Europa mientres sieglos. Esisten variantes según el país, como la siella portuguesa, o la siella de les escueles franceses, pero toos tienen de mancomún que son grandes, con faldones de cuerpu rectangular y borrenes bien desenvueltos, de forma que'l caballeru va agabitáu nellos. Los estribos tamién suelen ser grandes y amplios, de cuenta que se sofita'l pie y non solo la punta. Hai de solliñar los ricos materiales que suelen tener o presentar, asina que los estribos suelen ser siempres platiaos y tar repujados, ente que los materiales de la siella suelen tar afataos o cubiertos de texíus aterciopelaos, amás del cueru.

N'España y Portugal se estila un tipu de siella híbrida ente la tradicional portuguesa y la vaquera española, de forma que presenta carauterístiques comunes como los grandes borrenes y l'usu de zalea.

 
Caballu con siella de montar.

Referencies editar

Enllaces esternos editar