Un sincretismu[1] n'antropoloxía cultural y en relixón, ye un intentu de conciliar doctrines distintes. Comúnmente entiéndese qu'estes uniones nun guarden una coherencia sustancial. Tamién s'utiliza n'alusión a la cultura o la relixón pa resaltar el so calter de fusión y asimilación d'elementos distintos.

Sincretismu
sistema de creencias (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Bustu janiforme d'Antínoo, divinizado como Serapis, sincretismu d'Osiris y Apis. Muséu Gregorianu Egiziano.

Etimoloxía editar

La pallabra sincretismu vien del griegu συγκρητισμος (sincretismós) (DRAE) compuestu pol prefixu συν- (ensin-) que vemos presente en sinestesia, simbiosis o idiosincrasia, xuníu a un vocablu que puede derivar del xentiliciu «cretense», pa lo que sofitamos na referencia histórica que comenta Plutarcu nel capítulu del Amor fraternal» nos sos Moralidaes, que nos diz que los cretenses dexaben a un llau les sos diferencies internes en periodos de guerra; del términu κερας -ατος, que significa cuernu y en términos bélicos fai referencia a les ales o lladrales del exércitu, en caúna de les cuales taba arrexuntáu un pueblu o rexón, que se xunía colos sos aliaos frente a los invasores; o más probablemente del verbu κεραννυμι, que significaba entemecer (especialmente vieno con agua) o fundir y del que deriva cerámica.

Sincretismu relixosu editar

 
Isis Lactans. Exemplu de diosa de la maternidá proveniente de la relixón del Antiguu Exiptu que la so iconografía foi asimilida polos Romanos y diversos pueblos mediterráneos. Isis yera un aspeutu de la diosa frixa Cibeles. Muséu Pio Clementino. Museos Vaticanos.

El sincretismu relixosu ye un procesu, xeneralmente bonal, consecuencia de los intercambios culturales asocedíos ente los diversos pueblos. En dellos casos, deber a una intervención oficial, como asocedió col dios Serapis. Ye un procesu nel que s'intenta superar una situación de crisis cultural producida pol choque de dos o más tradiciones relixoses distintes. Ye un intentu por consiguir que dos o más tradiciones culturales distintes sían capaces de crear un ámbitu de cohabitación n'harmonía. La so carauterística principal ye que se realiza al traviés del amiestu de los productos culturales de les tradiciones coincidentes.

El procesu de sincretización relixosa tien de desenvolvese a la manera d'una simbiosis na que los dos cultos calténganse. Pero esta simbiosis nun se debe entender como la consecución de la cohabitación de les tradiciones implicaes, la simbiosis puede dar llugar a la nacencia d'una nueva identidá cultural única inclusive calteniendo dos cultos distintos. Pa entender la so fondura tenemos d'estremar primeramente ente la esperiencia relixosa y l'esperiencia cultural. La ornamentación de la tradición, tien de reconocese como ornamentación. Tien De entendese que la esencia nun s'atopa na forma d'un ritu, sinón na so significación ensin confundir la significación col significáu del cultu.

Un exemplu pa resolver la cuestión: la «baiana», considerada como un traxe rexonal brasilanu, ye una prenda d'orixe africanu qu'entró a formar parte de la cultura brasilana, una prenda compartida más allá del significáu que pueda tener nes distintes comunidaes. El sincretismu ye, poro, un procesu ayenu a la propuesta abstrayente de la comunión de cultos al traviés de la reconocencia d'una divinidá común, la vía de comunión son los productos culturales de la relixón.

D'esta manera, el sincretismu nun ye un procesu automáticu frutu del diálogu o d'una puesta de mancomún. La realización del sincretismu relixosu nun surde del alcuerdu sinón de la cohabitación. El momentu nel que dos cultures distintos atópense de frente puede provocar un grave conflictu. El sincretismu supón aceptar la situación de crisis y encarala en dos etapes: la acomodación y l'asimilación.

Mientres la acomodación nun se produz nengún cambéu en nenguna de les cultures. Produzse un axuste esterior, que puede producise de forma rápida, pero nun supón un pasu sólidu. La acomodación de les cultures puede entendese como una toma de consciencia per parte de los individuos de cada cultura de la esistencia d'una cohabitación dientro d'un mesmu espaciu vital de dos tradiciones distintos. Pueden producise cambeos na fachada de cada tradición nuna busca de faer más fácil la rellación, pero tolos individuos guarden los valores de la so cultura orixinal.

La segunda fase, l'asimilación, afecta a les cultures en conflictu que se funden al traviés d'una interpenetración. Los individuos pertenecientes a les distintes tradiciones nun se cierren sobre los sos valores orixinarios, sinón que s'abrir, aceptando y adquiriendo nueves costumes. Ye un procesu bien lentu ya inconsciente. L'asimilación producir cola apaición d'una historia común pa los dos tradiciones. Los individuos viven el mesmu día ente día dende dos tradiciones distintos, pero formen un nuevu grupu que se forma cola integración de los distintos individuos a un nuevu ámbitu social.

L'oxetivu últimu del sincretismu ye algamar l'asimilación relixosa, pero pa ello siempres ye necesariu la acomodación. La acomodación dexa al individuu vivir dientro d'un nuevu mundu plural como nun ámbitu propiu. Podría dicise que l'asimilación precisa d'una convivencia natural coles nueves cultures.

Según el Diccionariu de les relixones el sentíu antiguu de sincretismu emplegar pa designar l'actividá de ciertos teólogos, principalmente protestantes, que se proponíen llograr reconciliaciones, alcuerdos ente doctrines distintes o opuestes, per mediu d'alderiques, confrontaciones públiques de les tesis presentaes.[2] El términu "sincretista" foi aplicáu al luteranu alemán Pfaff (1723).[2]

Exemplos n'arquiteutura relixosa llatinoamericana editar

El sincretismu nos nuevos movimientos relixosos editar

Nel contestu de los nuevos movimientos relixosos falar de sincretismu ye falar ensin dulda de la Nueva Era. Nesta doctrina esisten movimientos de múltiples relixones y doctrines, basándose na creencia de que toles relixones son básicamente una con "distintes ropes". Esto y la so popularidá fai que la New Age sía'l máximu esponente del sincretismu.[ensin referencies]

Apocayá calificóse a la Ilesia de la Unificación como una organización sincrética, fundada so la iniciativa del coreanu Sun Myung Moon (moonismo), que pretende trescender les grandes relixones universales, xunir el mesianismu coreanu, les filosofíes d'Estremu Oriente y el cristianismu. Carauterizada pol so dinamismu económicu y la so intensa propaganda, esta organización ta dotada d'evidente intencionalidad política.[2]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: sincretismu
  2. 2,0 2,1 2,2 Poupard, Paul (1998). Diccionariu de les relixones editorial=Herder & Herder, 1ª.