Sotillo de la Adrada

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

Sotillo de la Adrada ye un conceyu y llocalidá d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, comunidá autónoma de Castiella y Llión. Asitiáu na contorna d'Arenas de San Pedro, tamién conocida como contorna del Valle del Tiétar, forma parte del partíu xudicial d'Arenas de San Pedro.

Sotillo de la Adrada
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Sotillo de la Adrada (es) Traducir Juan Pablo Martín Martín
Nome oficial Sotillo de la Adrada (es)[1]
Códigu postal 05420
Xeografía
Coordenaes 40°16′59″N 4°34′59″W / 40.283055555556°N 4.5830555555556°O / 40.283055555556; -4.5830555555556
Sotillo de la Adrada alcuéntrase n'España
Sotillo de la Adrada
Sotillo de la Adrada
Sotillo de la Adrada (España)
Superficie 43.96 km²
Altitú 616 m
Llenda con
Demografía
Población 4870 hab. (2023)
- 2269 homes (2019)

- 2321 muyeres (2019)
Porcentaxe 3.07% de provincia d'Ávila
0.2% de Castiella y Lleón
0.01% de España
Densidá 110,78 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
sotillo.net
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

 
Escudu de Sotillo de la Adrada

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos de manera oficial respeutivamente la 23 de marzu de 1994 y la 6 de mayu de 1999.

El blasón o descripción heráldica escrita del escudu ye la siguiente:

«Escudu cortáu: 1, partíu: a) de gules una media lluna menguante de plata sobre castiellu d'oru, campaña de plata; b) de plata, un dragón verde mantelado d'oru con un palu de gules en cada manteladura. 2, de plata, cinco álamos verdes terrasados de lo mesmo. Va timbrado l'escudu cola Corona Real Española.»

La descripción de la bandera ye:

«Bandera cuadrada, de proporción 1 por 1, de color carmesí y nel so centru l'escudu municipal nos sos metales y esmaltes sobre fondu blancu.»

Xeografía editar

Allugamientu editar

El conceyu atopar nel macizu oriental de la Sierra de Gredos asitiáu nuna amplia llanura que se ruempe en minúscules cotes cerca de la nacencia del ríu Tiétar arrodiáu per montes delimitando al este con Santa María del Tiétar y Cenicientos, al norte con Casillas y El Barraco, al oeste cola Villa de La Adrada y al sur con Fresnedilla y Higuera de las Dueñas.

Noroeste: La Adrada Norte: El Barraco Nordeste: Casillas
Oeste: La Adrada   Este: Santa María del Tiétar
Suroeste: Fresnedilla Sur: Higuera de las Dueñas Sureste: Cenicientos (Comunidá de Madrid)

Clima editar

   Parámetros climáticos permediu de Sotillo de la Adrada nel periodu 1967-2003  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1967-2003 en Sotillo de la Adrada[4] 22 de mayu de 2013

Historia editar

Edá Media editar

Anque na Crónica de la población d'Ávila aludir a una batalla de Sotillo na que los caballeros d'Ávila, nel so enfotu por espandise escontra'l sur, consiguen una gran victoria sobre los musulmanes, por non tar descritu'l campu de batalla con precisión nun nos atrevemos a asegurar que se trate d'esti llugar. Puede afirmase que la llocalidá tien una llarga tradición ganadera y que'l so pasáu taría amestáu a Raimundo de Borgoña cuando en 1182 entama la repoblación de tola provincia abulense. En 1393 la llocalidá, como llugar parte del señoríu de la Adrada, foi concedida a Ruy López Dávalos.[5] La hestoria de la llocalidá ta amestada al antiguu Estáu de La Adrada, perteneciendo a Don Álvaro de Luna allá pel añu 1423.

Edá Moderna editar

Pasó a ser propiedá del Marqués de la Cueva y Portocarrero en 1570. Tiénense datos de que yá esistía como aldega nel añu 1561, colos sos propios alcaldes y rexidores anque siempres dependiente de la villa de La Adrada. Esta subordinación y proximidá cola llocalidá matriz influyó en que Sotillo nun tuviera Conceyu propiu hasta 1571.

Mientres tol sieglu XVI, la llocalidá esperimentó una gran crecedera de la so población aportando a el llugar más pobláu del Alto Tiétar, superando inclusive a la villa a la que taba amestada, La Adrada. Esti fechu tuvo como causa la prosperidá que xeneró en El Sotillo, como se llamaba por aquella dómina, l'agricultura y el comerciu, pilastres de la economía mientres aquel periodu.

Como apurría a la villa señorial cuantiosos beneficios, nun consiguió'l títulu de villa, hasta'l 7 de febreru de 1642, sol reináu de Felipe IV, tal que indica la Carta de Concordia. Esti fechu dio a Sotillo una total independencia pa xestionar la so xusticia y la so alministración nel so propiu términu municipal, amojonándosele naquella fecha un términu qu'algamaba los 43 quilómetros cuadraos. Carta de Villazgo . De resultes d'esti sucesu la villa pasó a llamase Sotillo de la Adrada, nome que denominó la llocalidá hasta l'actualidá.

Les Ordenances municipales del Estáu de La Adrada ellaboraes en 1501 como refundición y puesta al día d'otres anteriores llegaron hasta nós pola copia que se caltuvo nos archivos del conceyu de Sotillo. Gracies a elles podemos conocer non yá la forma d'organización municipal que rexía na villa y nos conceyos de les aldegues, sinón tamién los cultivos y normes esistentes pa la bona convivencia.

La suavidá de les llombes y el campu esteno polos frayatos a que fai referencia'l so nome (sotu significa campu esteno) conoció nel intre una rápida puxanza demográfica, una y bones el suelu ensin componentes arbustivos, la bayura d'enllanaes y les ondulaes llombes dexaben actividaes agrícoles de gran interés pal suministru del pandu norte.

Edá Contemporánea editar

Nel Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, ordenáu por Pascual Madoz ente 1846 y 1850, rellatar de Sotillo de la Adrada lo siguiente:[6]

Tien 260 cases, la del conceyu, escuela de dambos sexos dotada con 1.900 reales, una ilesia parroquial (la Santísima Trinidá), curato de primer ascensu y provisión ordinaria; 2 ermites (Nuesa Señora de los Remedios y Santísimu Cristu del Sangre) con cultu públicu á espensas (sic.) de los fieles, y un campusantu en parage (sic.) que nun ofiende la salú pública. Población: 230 vecinos. 1.010 almes.

Na actualidá, Sotillo de la Adrada ye unu de los enclaves de mayor valor turísticu de la provincia, con un envidiable patrimoniu natural qu'atrai en cualquier dómina del añu a numberosos viaxeros y amigos de la naturaleza.[ensin referencies]

Ye un fechu irrenunciable que la villa convirtióse na llocalidá más importante del Alto Tiétar[ensin referencies] tocantes a la gran cantidá de servicios que tien y el gran númberu de comercios que constitúin, nesti sentíu, un gran centru comercial al qu'allega la población del valle.

Comunicaciones editar

 
La CL-501 traviesa la llocalidá d'este a oeste

La principal vía d'accesu al conceyu y al valle ye por aciu la carretera autonómica CL-501, que ye la continuación natural de la llamada autovía de los banzaos M-501, formando la principal arteria vertebradora del Valle del Tiétar. Esta carretera naz na M-40 al altor del polígonu industrial Ventorro del Cano de la llocalidá madrilana d'Alcorcón, percuerre'l sur de la provincia abulense hasta desaguar na provinica estremeña de Cáceres. Amás de ser la principal vía d'accesu al conceyu, ye tamién la cai que vertebra'l mesmu, asitiándose les viviendes y negocios a lo llargo d'ésta. El pasu d'esta carretera pel centru del conceyu xeneró una gran riqueza, sobremanera en dómina braniza, pola reblagada de vehículos por ella, llegando a los 20.000 nos meses de branu

Otra carretera comarcal que trescurren pol conceyu ye la AV-915 que xune la ciudá castellanu-manchega de Talavera de la Reina col citáu conceyu. Esta carretera, en distintos tramos, llámase carretera AV-911 y comunica la llocalidá al sureste col conceyu madrilanu de Cenicientos.

Al norte del conceyu, encarando la Sierra de Gredos atópase la carretera de Casillas, AV-P-703, que coneuta Sotillo con dicha población.

Otra carretera cercana de suma importancia ye la N-403 que comunica les ciudaes d'Ávila y Toledo pasando per San Martín de Valdeiglesias. Esta carretera, tradicionalmente peligrosa, foi apocayá reformada y tien en proyeutu'l so desdoblamientu a autovía (o construcción de la mesma como variante) nel marcu del proyeutu de l'Autovía de Castiella-La Mancha.

Numberación Nome Itinerariu Datos
 N-502  Nacional 502 Ávila - Ramacastañas –Talavera de la ReinaEspiel (Córdoba)
 CL-501  Carretera de los Banzaos Comarcal 501 Frontera cola Comunidá de Madrid (interseición cola  M-501 ) – Sotillo de la Adrada – Arenas de San PedroCandeleda - Frontera con Cáceres (interseición cola  EX-203 )
 AV-915  ||Carretera a Talavera de la Reina||Sotillo de la Adrada – Higuera de las DueñasFresnedilla – Frontera con Provincia de Toledo ( CM-5001  ) ||
 AV-911  ||Carretera a Cenicientos|| AV-915  – Frontera cola Comunidá de Madrid ||
 AV-P-703  ||Carretera a Casillas || Sotillo de la Adrada – Casillas ||

Sotillo de la Adrada cuenta con una llicencia de Taxi pa dar serviciu a los habitantes y turistes de la llocalidá

En cuanto al tresporte n'autobús, esisten dos empreses que dan esti serviciu y comuniquen el conceyu tantu con Ávila como con Madrid y los demás conceyos a lo llargo de la carretera CL-501.

Doaldi. Pertenciente al grupu Samar, da serviciu a la llocalidá coles llinies :

·Arenas de San Pedro-Madrid (Comunica Sotillo de la Adrada, al traviés de la C-501 con Madrid y Arenas de San Pedro). Pa llegar a la llocalidá dende Madrid tienen de coyer los autobuses dende la Estación Sur d'Autobuses de Madrid

·Pedro Bernardo-Ávila (Comunica Sotillo de la Adrada, al traviés de la C-403 con Ávila). Destacar qu'esti serviciu ye bien amenorgáu.

El Gatu. Esta compañía da serviciu al traviés de la llinia Sotillo de la Adrada- Madrid

Demografía editar

El conceyu tien una población de 4535 habitantes (INE, 2017) pudiéndose triplicar en dómines branices pola llegada de braniantes provenientes fundamentalmente de Madrid, al allugar dichu pueblu gran cantidá de cases de veranéu.

Evolución demográfica de Sotillo de la Adrada
2000200220042006200820102015
3575369140094413474247754652
(Fonte: INE)
Gráfica d'evolución demográfica de Sotillo de la Adrada ente 1842 y 2017
     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[7]     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001 y 2011) según los censos de población del INE.[7][8]

     Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Cultura editar

Tradiciones editar

Nesti apartáu cabo destacar el folclor sotillano, siendo la tradición musical unu de los sos principales baluartes de la villa. Como se va comentar darréu, nun puede falase de la tradición musical del pueblu ensin nomar a los quintos, mozos/as que cumplen la mayoría d'edá esi añu, y que tienen por tradición cantar la ronda por tol pueblu y a la Virxe de los Remedios a la puerta de la ilesia.

Sotillo de la Adrada cuenta con una nutrida banda municipal, creada na década de los noventa, que participa viviegamente nes fiestes de la llocalidá según representa al pueblu cola so música en festivales musicales de la provincia y fai esfrutar de la mesma nes fiestes d'otres llocalidaes cercanes. El prestíu d'esta banda, fizo que lleven la so música a grandes llocalidaes como Madrid o Móstoles. Pa consiguir esti ésitu, la banda cunta con una escuela municipal que suministra de nuevos músicos a la mesma.

La llocalidá cunta con un nutríu grupu d'aficionaos taurinos, ye por ello que tien una plaza de toros estable na que se celebren regularmente diversos festivales taurinos.

Gastronomía editar

De los sos usos gastronómicos, nun podemos escaecer, xunto a los guisos propios de la matanza, paecíos a los de los pueblos vecinos, los asaos y cochifritos de la tierra, el "salmorejo", el "cocíu" sotillano y les bien famoses, delicioses y demandaes morcilla d'arroz de Sotillo.

Festividaes editar

Les fiestes n'honor de la patrona de la llocalidá, la Virxe de los Remedios, son les fiestes grandes del pueblu y celébrense con gran devoción ente'l cinco y el nueve de setiembre. Pa festexar diches fiesta treslládase la imaxe de la Virxe en procesión dende la ermita hasta la parroquia.

La devoción que siente'l pueblu sotillano pola so Patrona la Virxe de los Remedios nun ye nueva, sinón que tien el so orixe nel s. XVI, dómina na que yá s'allegaba a la so ermita y festexábase la so fiesta con música, bailles tradicionales y la so conocida puya.El día 8 de setiembre, dempués de la procesión na que se devuelve la imaxe a la ermita, puyar ente los asistentes los regalos que los devotos faen a la Virxe. El dineru recaldáu, alministráu pola Cofradería, sirve pal caltenimientu de la Ermita y Santuariu de La nuesa Señora de los Remedios.

Una de les tradiciones d'estos díes ye la ronda que consiste en cantar diverses coples y seguidillas locales primeru a la patrona del pueblu na ilesia y dempués peles cais de la llocalidá hasta altes hores de la mañana a los/les moces del pueblos per parte de los quintos(mozos/as que cumplen dieciocho años n'anguaño). Tocantes a los demás actos cabo destacar les diverses actividaes culturales entamaes pol conceyu y les peñes, bailles nocherniegos amenizados por orquestes, corríes de toros na plaza de la llocalidá...

Anque nun tienen la considerancia de fiestes patronales, deben asina mesmu resaltase pol so gran importancia los Antroxos, les fiestes de la Santísima Trinidá( celébrense l'octavu Domingo dempués de Pascua y gocien d'una gran entusiasmu per parte de los sotillanos), la Verbena del Botijo (Agora col so nuevu nome:¡Hola Branu!) o la Verbena del Palombu.

Patrimoniu editar

 
Ermita de La nuesa Señora de los Remedios

El cascu urbanu de Sotillo, por cuenta de la so espectacular espansión física nos últimos años, caltuvo escases muestres de les sos antigües carauterístiques; aun así, pueden contemplase dellos elementos d'interés, como por casu:

  • Ilesia Parroquial: dedicada a la Santísima Trinidá, asitiada na zona conocida como'l Calvariu. El so orixe asitiar nel sieglu XV, como lo confirmen los llibros del Archivu Diocesanu; y primeramente a la guerra civil de 1936-1939 atopábase arrodiada de cruces de piedra destinaes a la representación del Vía Crucis. A lo llargo de los sieglos, esta ilesia sufrió importantes cambeos: nada queda del so órganu barrocu del sieglu XVII, de les sos riques capiyes, cuadros y los sos altares. En 1960 sufrió la última remodelación, que namái respetó la torre y la capiya mayor cola so artesonado mudéxar de 1700, pertenecientes a la edificación antigua. Esta capiya acueye, tres un arcu ojival de piedra, el retablu mayor, del barrocu tardíu, con imáxenes de San Joaquín, Santa Ana y San José col Neñu.
  • Ermita de La nuesa Señora de los Remedios: Magar que la advocación de la Virxe de los Remedios queda documentada yá a empiezos del sieglu XVI, nun se tien constancia de la esistencia de la so Ermita hasta'l sieglu XVII; entós daquella coesistíen nel conceyu tres templos relixosos: la mesma Ermita de La nuesa Señora de los Remedios, la Parroquia de la Santísima Trinidá y la sumida Ermita del Cristu del Sangre, construyida antes del sieglu XVI. Trátase d'un edificiu sobriu, simétricu nes sos formes y bien senciellu nel so interior. La so bóveda circular y les sos parés apaeceríen decoraes al frescu primeramente a la destrucción de la cubrición nos años 60. L'actual imaxe de la Virxe de los Remedios ye posterior a la guerra civil de 1936-1939.
  • Ayuntamiento Viejo (Casa de la Cultura): Magar la constancia de la esistencia d'una casa del Conceyu nel sieglu XVI, esti edificiu encaxa nel estilu dominante na contorna nel sieglu XVIII, cuando se construyó. Son carauterísticos los sos pórticos y la so balconada de piedra. Sirvió de conceyu hasta la construcción del nuevu na Plaza de la Concordia momentu nel que foi reformáu p'acoyer la Biblioteca Municipal qu'empresta serviciu anguaño a la población sotillana.
  • Fonte de los Cinco Caños: Como puede lleese nuna inscripción, la construcción de la fonte data del añu 1754 y suministró d'agua al conceyu hasta mediaos del sieglu venti.
  • Balconaes: Típiques de l'arquiteutura popular de los sieglos XVIII, y XIX, pueden vese delles na cai de Les Parres y cai Llarga, dientro del cascu antiguu del conceyu, anque non en perbién estáu de caltenimientu.
  • Cantar de los Pitinos: Pela rodiada del pueblu en direición a La Adrada na devesa esiste un pequeñu cuetu y nel so visu, unes piedres que reparaes dende una determinada posición tradicionalmente recuerden a una pita xunto colos sos güevos. Esti cuetu, por dichu motivu, atópase allumáu. Al tar enclaváu'l pueblu a los pies del monte abiertu a una llanura que percuerre'l Valle del Tietar, la villa gocia d'unes grandes vistes y de unes belles paraxes naturales destacando ente otros el Venero Mañas, les Poces del Borbollón, La Aliseda, el Cancho del Berrueco, el Puertu de Casillas o la cercanía de los Toros de Guisando.

Educación editar

Sotillo cuenta con dos centros educativos que cubren la etapa obligatoria de la enseñanza pública:

La llocalidá tamién cunta con una guardería municipal.

Amás cunta con una Biblioteca Municipal agospiada nel antiguu conceyu de la llocalidá.

Alministración y política editar

Anguaño, l'alcalde de la llocalidá ye Juan Pablo Martín Martín, del Partíu Popular, quien ocupa'l cargu dende xunu de 2011, asocediendo na alcaldía a María Jesús Broncano Díaz, de la so mesmu partíu, y revalidando per segunda vegada la mayoría absoluta que'l so partíu consiguió en toles eleiciones municipales a partir de 1995.[ensin referencies] Nel actual periodu democráticu asocediéronse diversos gobiernos municipales de dellos colores políticos.[ensin referencies] Nos dos primeres eleiciones municipales, los partíos representantes de UCD y PSOE na llocalidá formaron un gobiernu bipartitu que concluyó nes eleiciones municipales de 1995 cuando UCD dexó de tener representación nel conceyu pola disolución de la coalición a nivel nacional y los socialistes perdieron un conceyal. Juan Pablo Martín Martín, actual voceru del Partíu Popular na Diputación d'Ávila según diputáu de Recursos Humanos y Economía y Facienda, yá tuvo como conceyal de la llocalidá n'anteriores mandatos.

Llistáu d'alcaldes dende les eleiciones municipales democrátiques de 1979:

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Julio San Segundo García UCD
1983-1987
1987-1991 Acisclo Linares Martín UCD
1991-1995 Teresa Huerta Arenas UCD
1995-1999 Gregorio Rodríguez De La Fuente PP
1999-2003 Gregorio Rodríguez De La Fuente PP
2003-2007 Gregorio Rodríguez De La Fuente PP
2007-2011 María Jesús Broncano Díaz PP
2011-2015 Juan Pablo Martín Martín PP
2015-2019 Juan Pablo Martín Martín PP
2019-2023 Juan Pablo Martín Martín PP
2023- n/d n/d

La resultancia eleutoral de les eleiciones municipales de mayu de 2019 ye'l siguiente:

Eleiciones municipales de Xunu de 2015[9]
Partíu Votos Porcentaxe Conceyales
  Partíu Popular 1235 57,23 % 7
  Partíu Socialista 385 17,84 % 2
  Izquierda Xunida 272 12,6 % 1
  Vox 245 11,35 % 1

Personaxes célebres editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «ORDE de 23 de marzu de 1994, de la Conseyería de Presidencia y Alministración Territorial, pola que s'aprueba l'Escudu Heráldicu Municipal con que pretende dotase'l Conceyu de Sotillo de la Adrada (Avila).» (pdf). Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ63. Xunta de Castiella y Lleón (4 d'abril de 1994). Consultáu'l 14 de xunu de 2013.
  3. «ALCUERDO de 3 de mayu de 1999, del Conceyu de Sotillo de la Adrada, pol que s'aprueba la Bandera Municipal de la llocalidá.» (pdf). Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ96. Xunta de Castiella y Lleón (21 de mayu de 1999). Consultáu'l 5 de mayu de 2013.
  4. «Promedios mensuales - Sotillo de la Adrada, ESP». Consultáu'l 22 de mayu de 2013.
  5. Luis López, 2002, p. 44.
  6. Madoz, Pascual (1846-1850). Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Tomu XIV: Scalae Anibalis - Toledo. Pp. 573-574.
  7. 7,0 7,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Sotillo de la Adrada». Consultáu'l 26 d'ochobre de 2012.
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  9. «Resultaos Eleiciones Municipales 2015 en Sotillo de la Adrada» (Xunu de 2015). Consultáu'l 2 de xunu de 2015.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar