Torcuato Fernández-Miranda

(Redirixío dende Torcuato Fernández Miranda)

Torcuato Fernández-Miranda y Hevia[11] (10 de payares de 1915Xixón – 19 de xunu de 1980Londres)[12] foi un políticu y xurista asturianu, conocíu pol so papel mientres los últimos años de la dictadura franquista y por ser profesor de Derechu Políticu de Xuan Carlos I. Ta consideráu como un estratega del procesu de Transición a la democracia n'España.[13][14] Desempeñó de forma interina la Presidencia del Gobiernu n'avientu de 1973, tres l'asesinatu de Luis Carrero Blanco hasta l'asunción de Carlos Arias Navarro.

Torcuato Fernández-Miranda
miembru del Senáu español

1977 - 1979
presidente de las Cortes franquistas (es) Traducir

6 avientu 1975 - 15 xunu 1977
Alejandro Rodríguez de Valcárcel
Presidente del Gobiernu d'España

20 avientu 1973 - 31 avientu 1973
Luis Carrero Blanco - Carlos Arias Navarro
procurador nes Cortes fraquistes

11 payares 1971 - 30 xunu 1977
Luis Carrero Blanco - José Utrera Molina
Eleiciones: X legislatura de las Cortes franquistas (es) Traducir
Ministru-secretariu xeneral del Movimientu

29 ochobre 1969 - 3 xineru 1974
José Solís (es) Traducir - José Utrera Molina
procurador nes Cortes fraquistes

6 payares 1967 - 12 payares 1971
José Solís (es) Traducir
Eleiciones: IX legislatura de las Cortes franquistas (es) Traducir
procurador nes Cortes fraquistes

3 xunetu 1964 - 15 payares 1967
Eleiciones: VIII legislatura de las Cortes franquistas (es) Traducir
direutor xeneral d'Enseñanza Universitaria

1956 - 1962
Joaquín Pérez Villanueva - Juan Manuel Martínez Moreno (es) Traducir
director general de Enseñanza Media (es) Traducir

1954 - 1956
José María Sánchez de Muniáin Gil - Lorenzo Vilas López
procurador nes Cortes fraquistes

18 ochobre 1952 - 5 abril 1952
Sabino Álvarez Gendín
Eleiciones: III legislatura de las Cortes franquistas (es) Traducir
procurador nes Cortes fraquistes

14 mayu 1952 - 15 ochobre 1954 - Valentín Silva Melero
Eleiciones: IV legislatura de las Cortes franquistas (es) Traducir
caderalgu d'universidá

Vida
Nacimientu Xixón[1]10 de payares de 1915[2]
Nacionalidá España
Muerte Londres[1]19 de xunu de 1980[2] (64 años)
Estudios
Estudios Universidá d'Uviéu
Colexu de la Inmaculada
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, xurista, profesor universitariuabogáu
Llugares de trabayu Madrid
Emplegadores Universidá d'Uviéu
Universidá Complutense de Madrid
Universidá de Salamanca
Premios
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Falange Española Tradicionalista y de las JONS
Cambiar los datos en Wikidata

Ostentó'l títulu nobiliariu de duque de Fernández-Miranda.

Biografía editar

Primeros años y franquismu editar

Los primeros años de Fernández-Miranda trescurren n'Asturies. Estudió nel Colexu de la Inmaculada de Xixón antes de llicenciase en Derechu na Universidá d'Uviéu, onde darréu llogró una plaza de caderalgu de Derechu Políticu. Nos años 40 votó a favor d'Enrique Tierno Galván nel tribunal d'oposiciones onde se-y concedió la cátedra, reconociendo asina'l so llabor académicu. Aportó a rector de la Universidá d'Uviéu ente 1951 y 1953.[12] En 1960 foi nomáu Direutor d'Enseñances Medies y Enseñances Universitaries.[12]

A finales de la década de 1950 Tierno Galván pertenecía a una organización mayoritariamente monárquica llamada Unión Española,[15] pero quería tamién contribuyir a estrechar los venceyos ente los grupos antifranquistes dientro y fora d'España. Con ocasión d'atopase Tierno Galván en Madrid nos entamos del cursu 1960-61, Torcuato Fernández-Miranda, en calidá de direutor d'Enseñances Universitaries, llamólu pa comunica-y que quedaba suspendíu d'empléu y sueldu como caderalgu en virtú d'una disposición d'avientu de 1957 pola que se dexaba suspender a los funcionarios sometíos a procesu (Tierno lo taba). Como la suspensión fuéra-y comunicada de manera oral y non escrita, Tierno protestó declarando la so nulidá y entós Fernández-Miranda amenaciólu con ser reu de delitu de rebelión militar si treslladar a Salamanca y ellí producíense incidentes. Anque nun pudo consiguir pol escritu'l comunicáu, por conseyu del so amigu y compañeru d'oficiu Manuel Fraga Iribarne, decide dir impartir clases como profesor convidáu na Universidá de Princeton, n'Estaos Xuníos, y volvería ser caderalgu na Universidá de Salamanca en 1962.[16] Esi mesmu añu abandonó la Unión Española.[16]

Anque nel mundu académicu desconocíase la razón del procesu de Tierno, la so situación espertó la solidaridá de dellos profesores.[17] Estos calificaron como "fechu sobremanera grave" la "discriminación académica del cuerpu docente" nuna carta de 1960 roblada por Aranguren, Laín Entrialgo, Terán, Dámaso Alonso y otros. Esta yera la segunda carta de protesta roblada por académicos (la primera foi en 1956) y darréu vendríen otres.[17]

Torcuato Fernández-Miranda empecipiar en política, una y bones el cargu de rector otorgába-y el cargu implícitu de procurador nes Cortes franquistes. Ocupó diverses direiciones xenerales nos Ministerios d'Educación y Trabayu hasta algamar el cargu de Ministru Secretariu Xeneral del Movimientu Secretariu Xeneral del Movimientu —el partíu únicu del réxime del xeneral Franco— ente 1969 y 1974.

Esti periodu final del franquismu foi un periodu de creciente conflictividá social, al que la dictadura respondió con represión, y nel cual dellos políticos diérense cuenta de la difícil sobrevivencia de la dictadura tres la futura muerte del dictador. Esto llevó a Fernández-Miranda a plantegar como salida del Réxime l'adopción del Estáu de les "asociaciones polítiques" como vehículos de participación ciudadana. El proyeutu viose albortáu col asesinatu de Carrero Blanco en 1973 y l'ascensu de Carlos Arias Navarro.

Dende 1969[18] foi profesor de Derechu Políticu, mentor y conseyeru del entós príncipe Xuan Carlos. Xuan Carlos yá fuera nomáu enantes "socesor na xefatura del Estáu col títulu de rei".

Mientres el curtiu periodu nel que Luis Carrero Blanco exerció la presidencia del gobiernu, Torcuato Fernández-Miranda exerció'l cargu de vicepresidente. Tres l'asesinatu de Carrero Blanco por ETA'l 20 d'avientu de 1973, Fernández-Miranda pasó a exercer la presidencia del gobiernu de forma interina mientres 11 díes.

Foi unu de los principales candidatos a asoceder a Carrero Blanco na Presidencia del Gobiernu, pero la so declarada independencia política (nun formaba parte de nenguna de les families» del réxime) y la proximidá de Carlos Arias Navarro, antiguu alcalde de Madrid, a la esposa de Franco Carmen Polo de Franco y al xenru del xeneral Franco, Cristóbal Martínez-Bordiú, fizo que la balanza inclinar en favor d'ésti, magar que, como ministru de Gobernación nel momentu del atentáu, foi criticáu pola so incompetencia.

Fernández-Miranda foi consultáu pol rei sobre les sos preferencies tocantes a ser nomáu presidente del Gobiernu o presidente de les Cortes. La so respuesta foi:

Maxestá, l'animal políticu que llevo dientro pídeme la presidencia del gobiernu, pero creo que-y voi ser más útil dende la presidencia de les Cortes

Ye, pos, nomáu presidente de les Cortes, cargu que llevaba apareyada la Presidencia del Conseyu del Reinu, asocediendo a Alejandro Rodríguez de Valcárcel. Dende esta posición pudo empobinar al rei alrodiu de los rellabicos del sistema políticu postfranquista controlando y desmontando, dende dientro, los resortes de poder qu'inda tenía'l llamáu "búnker".

Transición a la democracia editar

El 30 d'ochobre de 1975 l'entós príncipe Xuan Carlos asume la Xefatura del Estáu de forma interina. El 13 de payares Carlos Arias Navarro, presidente del gobiernu por mandatu de Franco, presenta la so dimisión al príncipe sabiendo qu'esti nun la aceptaría. D'esta forma, Arias Navarro demostraba'l so poder frente al nuevu Xefe del Estáu.[19]

A la muerte del xeneral Franco, el 20 de payares, el príncipe Xuan Carlos de Borbón ye proclamáu rei d'España el 22 de payares de 1975.

La periodista y "cronista" de la Transición Pilar Urbano, realiza'l siguiente analís:[20]

Muertu Franco abríen dos caminos: rotura o reforma. Los rupturistas queríen liquidar el armatoste estatal de momentu, la dictadura al basureru, y edificar con una nueva planta. Podía ser rápidu, como una baltadera, anque con riesgos imprevisibles. [...] El rei, sicasí, prefería una reforma sele, un pasu a pasu acaldáu, ensin acrobacies temeraries. [...] Torcuato esplicar cien veces. Les Lleis Fundamentales non yá yeren modificables, sinón derogables.

Arias Navarro nun deseyaba dimitir, argumentando que'l nomamientu por Franco pa ser presidente del gobiernu yera pa cinco años[21] y que expiraba en 1979.

El rei nun creía tener poder suficiente pa cesar al presidente del gobiernu, Carlos Arias Navarro. Sicasí, el 28 de payares propón-y incluyir a Torcuato na terna pal Conseyu del Reinu. Arias siéntese seguru y acepta el pidimientu del Rei.[22] Arias contribuyiría a que'l Conseyu del Reinu poner na terna porque conocía les bones rellaciones ente Torcuato y el rei y pensaba que, si Torcuato quedábase ellí asitiáu, nun habría d'esmolecese de que lu sustituyeren por él na presidencia del Gobiernu.[23]

El 1 d'avientu axuntó'l Conseyu del Reinu pa ellaborar la terna de nomes ente los cualos Xuan Carlos tenía d'escoyer al nuevu Presidente de les Cortes. La xunta, presidida por Manuel Lora Tamayo, duró unes 4 hores.[24] Tres la xunta, Valentín Silva Melenero comunicólu a Torcuato que tou saliera bien.[24] El 2 d'avientu José Antonio Girón de Velasco axuntar con Fernández-Miranda y tresmitiólu que'l rei nun podía actuar como Franco y que Carlos Arias debía de siguir nel so cargu. El 3 d'avientu Fernández-Miranda xuró nel Palaciu de la Zarzuela'l cargu de Presidente de les Cortes y del Conseyu del Reinu y, darréu, toma posesión del so cargu nel Salón de los Pasos Perdíos de les Cortes.[25][26] Nel discursu del so toma de posesión dixo:[25]

Somos lo que Dios y los nuesos padres punxeron en nós. Somos lo que la mesma psicoloxía, bioloxía y personalidá apúrrenos. Pero somos, sobremanera, lo que faemos. Siéntome absolutamente responsable de tol mio pasáu. Soi fiel a él. Pero nun m'arreyar, porque'l serviciu a la patria y al Rei ye una empresa de futuru. La clave del mio comportamientu va ser sirvir a España na persona del Rei. Tiempu va haber pa les pallabres, les idees y les aiciones.

Torcuato yera partidariu de reformar les Lleis Fundamentales del Reinu por aciu les sos propies disposiciones pa llegar asina a la democracia evitando vacíos llegales. En pallabres del propiu Fernández-Miranda, tratar de dir "de la llei a la llei al traviés de la llei". Torcuato escribió:[27]

Non un pequeñu caudiellu sinón un gran Rei

Nun romper, dir d'una situación a otra dende la llei
Non rotura, reforma dende la Llei de Socesión, 2/3 y referéndum

Integrar a la izquierda

La idea de Torcuato Fernández-Miranda yera establecer un sistema con dos partíos políticos, unu conservador y otru de tipu más lliberal, y que na so opinión podía ser el Partíu Socialista Obreru Español (históricu) que presidía Rodolfo Llopis, y que se caracterizaba por ser más moderáu que'l PSOE Anováu del interior, encabezáu dende 1976 por Felipe González, Alfonso Guerra, Javier Solana y Enrique Múgica, tres la dixebra del Congresu de Suresnes.

Arias Navarro recibió l'encargu de Xuan Carlos I d'anovar el Conseyu de Ministros. Col beneplácito del monarca, Torcuato Fernández-Miranda allegó a la casa d'Arias Navarro, conocida como La Chiripa, p'aldericar de los nuevos ministros y propúnxo-y que la cartera de Ministru del Movimientu fora p'Adolfo Suárez González.[28] Suárez, nel so orixe, fuera apadrináu na política por Fernando Herrero Texedor, que fuera tamién Secretariu Xeneral del Movimientu.

Buscando acelerar les reformes, Fernández-Miranda creó una comisión mista integrada por miembros del Gobiernu y del Conseyu Nacional del Movimientu. Trátase de daqué atípicu porque'l gobiernu yera'l que llexislaba y la cámara la qu'executaba.[29] Nesi momentu Adolfo Suárez yera ministru-secretariu xeneral del Movimientu y, al empar, procurador en Cortes y conseyeru nacional.

El 2 de marzu de 1976 Torcuato Fernández-Miranda axuntó na Zarzuela al Conseyu del Reinu por primer y última vegada. L'oxetivu yera dar a conocer a les Cortes, al Conseyu Nacional y al Gobiernu que la so negativa o obstrucción a la reforma política podía ser fácilmente salvada pol rei recurriendo a un referéndum nacional.[30]

Arias Navarro taba disgustáu porque les midíes económiques de Villar Mir llevaben yá dos selmanes nes Cortes y yera precisu aprobales. Arias plantegaba pidi-y a Xuan Carlos I gobernar a golpe de Decreto Ley y que'l so primer decretu fuera eslleir les Cortes. Esto creara un gobiernu ensin Cortes nin partíos llibremente constituyíos, con un rei al serviciu del gobiernu. Pa evitalo, Fernández-Miranda decidió aplicar a les lleis tramitaes poles Cortes el procedimientu d'urxencia.[31] El 7 de mayu axuntó a les Cortes pa esplica-yos, y defender ante elles, el procedimientu d'urxencia pa tramitar les lleis.[32] Esti publicar nel Boletín Oficial del Estáu'l 23 d'abril. Este establecía unos tiempos p'aldericar y enmendar les lleis y potenciaba el papel del Presidente de les Cortes.[33]

El 7 d'abril de 1976 Torcuato Fernández-Miranda axuntó a la Comisión Mista Gobierno-Conseyu Nacional pa proponer una reforma de les Cortes. Esta consistiría nun parllamentu bicameral col Conseyu Nacional del Movimientu integráu nel Senáu.[34]

Arias yera descomanadamente inmovilista y nin el rei nin Fernández-Miranda deseyaben que siguiera siendo presidente del Gobiernu. Nesi momentu Adolfo Suárez atopábase faciendo una peñerada nel Movimientu Nacional pa llograr candidatos colos que conformar un partíu de centru. Fernández-Miranda vía en Suárez un gran candidatu a presidente porque Suárez taba comprometíu con principios bien xenerales, como la llibertá d'asociación, pero nun yera intransixente coles sos propies idees y nun faía imposiciones sobre la estructura que tendría de tener l'Estáu.[35] El monarca consideraba que Suárez nun taba abondo curtido en política, pero per conseyu de Torcuato incluyir nuna llista de posibles presidentes.[36] La llista taba compuesta por: Areilza, Fraga, López de Letona, Pérez de Bricio, Federico Silva, López Bravo y Adolfo Suárez.[36]

Tres la dimisión, forzada pol rei, d'Arias Navarro'l 1 de xunetu de 1976, Torcuato Fernández-Miranda axunta al Conseyu del Reinu nel Salón de Mariana Pineda del Palaciu de les Cortes pa ellaborar una terna de la cual el Rei tenía d'escoyer al nuevu Presidente del Gobiernu.[37] Yeren 16 miembros más el Presidente del Conseyu, Fernández-Miranda, pero namái allegaren 15. Cada unu de los 15 ellaboró una llista colos posibles candidatos, sumando un total de 32 personaxes. Torcuato propunxo, de siguío, que d'esa llista de 32 esaniciárense 29 colos argumentos qu'ellí s'espunxeren. Pa ello realizó una votación y el candidatu que nun llograra 8 votos sería suprimíu. Asina, por aciu sistemes de votación llibres, foi quedando una llista de 9 miembros. A la fin de la xornada se emplazaban pa la siguiente, y asina el día 3 de xunetu pela mañana quedaben yá 6 candidatos. Nesa xornada quedaron, finalmente, 3 candidatos: Federico Silva, con 15 votos, Gregorio López Bravo, con 13 votos, y Adolfo Suárez, con 12 votos.[38]

Fernández-Miranda, qu'amás de presidilo tenía voz y votu nel Conseyu, "mueve los filos" con cuenta de que na preceptiva terna de candidatos atopara Suárez, tal que deseyaben él y el monarca. Ésti, y non otru, ye'l significáu de les enigmátiques pallabres que pronunció Fernández-Miranda cuando, a la salida de la última sesión del Conseyu del Reinu, y colos trés nomes yá decidíos, dixo: "Toi en condiciones d'ufiertar al Rei lo que'l Rei pidióme".[39]

Manuel Fraga consideró qu'él yera muncho más indicáu pal cargu que Suárez. Leopoldo Calvo-Sotelo escribió en 1990:[40]

La inclusión d'Adolfo Suárez na terna del Conseyu del Reinu y la so designación pol rei como Presidente del Gobiernu (xunetu de 1976) vinieron romper brutal ya intelixentemente les llexítimes y fundaes aspiraciones que Manuel Fraga punxera nel so proyeutu centrista: siempres, de magar, vio aquelles decisiones como un gran error de Torcuato Fernández-Miranda y del Rei.

La estratexa de dir "de la llei a la llei" precisaba una llei ponte que fora clara, curtia y senciella.[41] Pa ello, nel branu de 1976 Suárez encargó a los meyores xuristes del Estáu realizar esbozos que teníen de ser apurríos a Suárez ente'l 11 y el 12 d'agostu. El borradores tuvieron estilos tan distintos como los sos autores: José Manuel Otero Novas, Miguel Herrero y Rodríguez de Miñón y Eduardo Navarro, con aportaciones puntuales de José Miguel Ortí Bordes, Félix Hernández Gil, Aurelio Menéndez, etc.[41] Tamién se pidió un borrador de la llei al catedráticu Carlos Olleru.[41] Sicasí, Suárez nun supo qué faer con tantu borradores y esquemes, polo que mandó llamar a Fernández-Miranda, que s'atopaba n'Asturies, por que tomara una decisión de cómo tenía de ser la llei. Fernández-Miranda recoyó toos aquellos documentos y llevar a Navacerrada el 21 y el 22 d'agostu pa estudialos. El llunes 23 allegó al so despachu nel Palaciu de les Cortes y apurrió-y el so trabayu manuscritu a Juan Sierra por que los pasara a llimpiu.[41] Depués foi a ver a Suárez al Paséu de la Castellana, númberu 3, y apurrió-y el documentu con una nota que dicía: "Equí te dexo esto que nun tien padre".[41] Esto ye, que yera frutu del trabayu de munches persones, de toos y de nengunu.[41]

En lleéndolo, el presidente del gobiernu treslladar al Conseyu de Ministros comentando que creía tener la solución al problema. Esi testu convertir na Llei pa la reforma política.

Esta llei, redactada por Torcuato Fernández-Miranda, foi'l preséu llegal que dexó desmontar el réxime franquista llegalmente cola aprobación de les mesmes Cortes, nomaes años antes pol xeneral Franco, polo que tamién foi conocida como'l "hara-kiri franquista". Dellos procuradores contrarios a la Llei de Reforma Política fueron extorsionados con dosieres del SECED.[42]

Cola aprobación de la llei, afitáronse tamién les bases del sistema eleutoral actual, apautaes ente Suárez y Alianza Popular.[42] Fernández-Miranda, considerando que'l so llabor yá taba cumplida, presentó la so dimisión como presidente de Cortar ante'l monarca y este aceptar. La dimisión fadríase efectiva tres les eleiciones del 15 de xunu de 1977, que configuraríen una nueva asamblea.[43]

El rei designar senador neses Cortes Constituyentes.

En premiu al so inestimable llabor, como símbolu del so mayor respetu y considerancia al so antiguu profesor, concedió-y el títulu de duque de Fernández-Miranda. En xunu de 1977 nomó-y caballeru de la Orde del Toisón d'Oru, máxima condecoración que concede'l rei,[44] que yá fuera concedida a otros políticos españoles de gran relevancia histórica como Antonio Cánovas del Castillo, Práxedes Mateo Sagasta o Antonio Maura.[45]

Últimos años editar

Retiráu de la política, tres dellos desencuentros con Adolfo Suárez, atopar en Londres peracabando los detalles pa la creación d'una empresa de consultoría xurídica cuando sufrió un grave ataque cardiacu. Morrió'l 19 de xunu de 1980 na clínica Saint Mary de Paddington de la capital británica.[46] Los sos restos fueron treslladaos al Aeropuertu de Barajas el 20 de xunu y depués fueron llevaos en coche hasta Navacerrada, onde recibieron sepultura el día 21.[47]

El 27 de xunu tuvo llugar una modesta misa funeraria na capiya del Palaciu de la Zarzuela a la cual allegó la familia cercana de Torcuato Fernández-Miranda, Xuan Carlos I y el ministru de Xusticia en representación del Gobiernu.[48]

Ta consideráu unu de los trés artífices de la transición, xunto a Xuan Carlos I y Adolfo Suárez.

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 URL de la referencia: http://www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/Congreso/Iniciativas?_piref73_2148295_73_1335437_1335437.next_page=/wc/servidorCGI&CMD=VERLST&BASE=DIPH&FMT=DIPHXD1S.fmt&DOCS=1-1&DOCORDER=FIFO&OPDEF=Y&NUM1=&DES1=&QUERY=%2838110%29.NDIP.. Data de consulta: 20 xineru 2020.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Torcuato-Fernandez-Miranda-y-Hevia. Apaez como: Torcuato Fernandez Miranda y Hevia. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1959-4509.
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1965-12891.
  5. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1965-12453.
  6. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1967-13136.
  7. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1969-43242.
  8. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1972-36827.
  9. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1973-43015.
  10. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1974-31070.
  11. Urbano, op. cit., p. 846
  12. 12,0 12,1 12,2 Íñigo Mendaro Elío. Torcuato Fernández-Miranda (PDF), Fundación Transición Española.
  13. Antonio Elorza (2 d'ochobre de 2013). El tapáu de la democracia. El País. http://politica.elpais.com/politica/2013/10/02/actualidad/1380750813_291362.html. 
  14. Paul Preston (3 de xunu de 2014). Una inmensa llexitimidá popular. El País. https://elpais.com/elpais/2014/06/02/opinion/1401734402_213698.html. 
  15. Tusell, op. cit., p. 355
  16. 16,0 16,1 Tusell, op. cit., p. 356
  17. 17,0 17,1 Tusell, op. cit., p. 357
  18. Urbano, op. cit., p. 18
  19. Pilar y Alfonso Fernández Miranda, op. cit., p. 115
  20. Urbano, op. cit., páxs. 18-19
  21. Pilar y Alfonso Fernández-Miranda, op. cit., páxs. 115-116
  22. Pilar y Alfonso Fernández-Miranda, op. cit., p. 109
  23. Urbano, op. cit., páxs. 22-24
  24. 24,0 24,1 Pilar y Alfonso Fernández-Miranda, op. cit., p. 111
  25. 25,0 25,1 Urbano, op. cit., p. 25
  26. Pilar y Alfonso Fernández-Miranda, op. cit., p. 112
  27. Urbano, op. cit., p. 38
  28. Urbano, op. cit., p. 35
  29. Urbano, op. cit., p. 58
  30. Urbano, op. cit., p. 70
  31. Urbano, op. cit., p. 79
  32. Bonifacio de Cuadrar (7 de mayu de 1976). Fernández-Miranda defendió les razones polítiques pa la urxencia llexislativa. El País. https://elpais.com/diario/1976/05/07/espana/200268021_850215.html. 
  33. Urbano, op. cit., p. 113
  34. Urbano, op. cit., p. 86
  35. Urbano, op. cit., p. 100
  36. 36,0 36,1 Urbano, op. cit., p. 101
  37. Urbano, op. cit., p. 177
  38. Urbano, op. cit., p. 178-182
  39. Urbano, op. cit., p. 182
  40. Calvo-Sotelo, op. cit, p. 96
  41. 41,0 41,1 41,2 41,3 41,4 41,5 Urbano, op. cit. p. 235
  42. 42,0 42,1 Casals, Xavier (17 de payares de 2016). «franquismu-casals-articulo-5632291 La voladura controlada del franquismu». El Periódico. http://www.elperiodico.com/es/noticias/opinion/voladura-controlada-del franquismu-casals-articulo-5632291. 
  43. El Rei aceptó'l llunes la dimisión de Torcuato Fernández-Miranda. El País. 1 de xunu de 1977. https://elpais.com/diario/1977/06/01/espana/233964003_850215.html. 
  44. El Toisón, una orde ensin fronteres. El País. 2 de xunu de 1977. https://elpais.com/diario/1977/06/02/espana/234050405_850215.html. 
  45. Torcuato Fernández Miranda, Duque de Fernández Miranda: El Rei concediólu tamién el collar del Toisón d'Oru. Yá. 1 de xunu de 1977.  p. 10. http://www.march.es/ceacs/biblioteca/proyeuto/linz/documentu.asp?reg=r-10103. 
  46. Carlos Mendo (20 de xunu de 1980). El ex-presidente de les Cortes, Torcuato Fernández-Miranda, fina nuna clínica de Londres. El País. https://elpais.com/diario/1980/06/20/espana/330300006_850215.html. 
  47. Torcuato Fernández-Miranda va ser soterráu güei en Navacerrada. El País. 21 de xunu de 1980. https://elpais.com/diario/1980/06/21/espana/330386424_850215.html. 
  48. Funeral en Zarzuela por Torcuato Fernández-Miranda. El País. 28 de xunu de 1980. https://elpais.com/diario/1980/06/28/espana/330991217_850215.html. 

Enllaces esternos editar


Predecesor:
José Solís Ruiz
 
Ministru secretariu xeneral del Movimientu

29 de octumbre de 1969 - 3 de xineru de 1974
Socesor:
José Utrera Molina
Predecesor:
Luis Carrero Blanco
 
Vicepresidente del Gobiernu d'España

11 de xunu de 1973-3 de xineru de 1974
Socesor:
José García Hernández
Predecesor:
Luis Carrero Blanco
 
Presidente del Gobiernu d'España
(interín)

20-31 d'avientu de 1973
Socesor:
Carlos Arias Navarro
Predecesor:
Alejandro Rodríguez de Valcárcel
 
Presidente de les Cortes franquistes

6 d'avientu de 1975 - 15 de xunu de 1977
Socesor:
Institución disuelta