La República de Tuvá (en rusu, Респу́блика Тыва́, tr.: Respúblika Tyvá; en tuvano, Тыва Республика) o Tuvá (Тува́) ye una de les repúbliques constituyentes de la Federación Rusa.[1][2] La so capital ye Kyzyl.

Tuvá
Bandera de Tuvá (es) Traducir Escudo de Tuvá (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Rusia Rusia
ISO 3166-2 RU-TY
Tipu d'entidá república de Rusia
Capital Kizil (es) Traducir
Jefes de gobierno de la República de Tuvá (es) Traducir Sholban Kara-ool (es) Traducir
Nome oficial Тыва Республика (<abbr title="Llingua non definida na plantía {{obtener idioma}}.">tyv)
Республика Тува (ru)
Тувинская АССР (ru)
Тувинская автономная область (ru)
Nome llocal Тыва Республика (<abbr title="Llingua non definida na plantía {{obtener idioma}}.">tyv)
Llingües oficiales rusu
Idioma tuvano
Xeografía
Coordenaes 51°47′N 94°45′E / 51.78°N 94.75°E / 51.78; 94.75
Superficie 170500 km²
Llenda con Altái (es) Traducir, Khakassia, Krai de Krasnoyarsk (es) Traducir, Óblast d'Irkutsk, República de Buriatia, Hövsgöl (es) Traducir, Zavhan (es) Traducir, Uvs (es) Traducir y Bayan-Ölgiy (es) Traducir
Demografía
Población 330 368 hab. (1r xineru 2021)
Densidá 1,94 hab/km²
Más información
Estaya horaria Hora de Krasnoyarsk (es) Traducir y Asia/Krasnoyarsk (en) Traducir
Fundación 24 mayu 1991
rtyva.ru
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

 

Ta asitiada al centru d'Asia, na parte meridional de Siberia. Llenda al sur y al este con Mongolia, al nordeste cola república de Buriatia y el Óblast d'Irkutsk, al norte col territoriu de Krasnoiarsk, al noroeste cola república de Jakasia y al oeste cola República de Altái. Tien una estensión de 168.606 km².

Ye una zona montascosa, llindada pelos montes Sayanes Occidentales al norte y los montes Tannu Fola al sur, en frontera con Mongolia. Al oeste alcen los montes del macizu d'Altái. El país ye travesáu pel ríu Yeniséi (equí llamáu Ulug-Jem), que xune a Kyzyl na confluencia del Bii-Jem (o Gran Yeniséi) y el Kaa-Jem (o Pequeñu Yeniséi).

Historia editar

Oríxenes y primeros Estaos editar

El primer Estáu independiente al sur de Siberia apaeció ente los sieglos IV - III e.C. Les antigües cróniques chines llamen dinliny (ballena, 丁零 ) a los sos habitantes, y al Estáu Dinlin th (丁零國). Dinlinthan #atopar al oeste del llagu Baikal.

Nel sieglu VIII Tuvá yera una rexón independiente, dirixida polos sos propios señores, yera'l Kanato de Tuvá. Nel sieglu IX l'imperiu de la estepa espandióse rápido. Kirguistán, dirixíu pol divinizáu Faigan, centró'l so territoriu en Jakasia.

En 840, l'Estáu ye destruyíu pol Kanato Güigur (745-847), que estendió la so autoridá sobre'l territoriu de l'actual Tuvá y Mongolia. En busca de los restos de los güigures, los kirguises del Yenisei llucharon en Irtysh y Amur, invadieron los oasis del Turkestán Oriental. Mientres el periodu del Kanato de Kirguistán (840-944), Yenisei Kirghiz foi unu de los más grandes líderes militares y alministrativos. Considérase que taba rellacionáu per mediu del matrimoniu dinásticu con China y países vecinos.

Los turcos y mongoles del Kanato de Kirguistán defendieron la so independencia hasta'l sieglu XIII, cuando se convirtió nun puntu d'inflexón nel desenvolvimientu independiente de la rexón de los montes Altái. Depués Kirguistán perdió Mongolia. Yenisei Kirghiz retuvo'l so asentamientu en dos conxuntos principales: 1) Altu y Mediu Yenisei 2) Altái y Irtysh. De l'anterior manera los kirguises del Yenisei esvalixáronse. El Reinu de Mongolia Hori-Túmety atopase al oeste del Llagu Baikal. Los Tumety yeren una tribu grande y guerrero, emigraron a la tierra de la moderna Mongolia Interior nel sieglu XIII.

Otres tribus mongoles del monte vivíen nos territorios de l'actual Buriatia, Tuvá y la rexón d'Irkutsk. Una d'elles, los Oirats, habitaben el territoriu de la Tuvá moderna y los Huvsgel Aimag en Mongolia, pero emigraron escontra'l sur nel sieglu XIV. En 1206, Gengis Kan proclama nel Congresu del gran Khan la unión de les tribus mongoles. El territoriu del Tuvá modernu incluyíase dientro de los sos territorios. Nel sieglu XIV l'imperiu mongol se desintegró n'Estaos separaos. El territoriu de Tuvá foi parte del Kanato del Norte de Yuan en China, depués de Hotogoytskogo y d'últimes del Kanato de Zungaria hasta l'añu de 1758.

Dempués de la derrota del Kanato de Zungaria, el territoriu de Tuvá foi parte del Imperiu Qing de China. Hasta 1914 Tuvá tuvo sol dominiu de China (l'Imperiu Qing, dende l'añu 1912 de la República de China), como parte de los sos dominios mongoles. Dempués de la Revolución de Xinhai en China y la cayida del Imperiu Qing en 1912-1913, mandatarios tuvanos apelaron repetidamente al gobiernu imperial de Rusia pa poner a Tuvá sol protectoráu del Imperiu Rusu. El 17 d'abril de 1914, l'Emperador Nicolás II peracabó l'anexón de Tuvá a Rusia, anunciándolo nun memorandúm oficial.

Imperiu Rusu editar

 
Confluencia del ríu Bolshói Yeniséi y del Mali Yeniséi en Kyzyl.

En 1914 Tuvá ingresó voluntariamente nun protectoráu del Imperiu rusu llamáu Krai de Urianjái qu'entendía la provincia de Yeniséi. Nel mesmu añu, empezó la construcción de la población, capital de la rexón, conocida como Belotsarsk (o zar blancu, esto ye, l'emperador rusu), siendo rebautizada pol réxime prosoviéticu como Coloráu o Kyzyl.

El 18 de xunu de 1918 celebróse na provincia Urianjái una xunta conxunta de los congresos de Rusia y Tuvá, adoptándose por unanimidá'l Tratáu de la llibre determinación de Tuvá, amistá y ayuda mutua de los pueblos rusu y tuvano.

El 7 de xunetu de 1918, la rexón de Urianjái foi prindada poles tropes de Aleksandr Kolchak. El 14 de xunu de 1919 , les tropes de la República Soviética de Badzhéi sol mandu de Aleksandr Krávchenko y Piotr Schetinkin tomaron la mayor parte de Tuvá. El 18 de xunetu de 1919, prindóse Belotsarsk, ciudá que fuera tomada por fuercies insurxentes. El poder soviético na rexón de Tuvá restauróse.

A mediaos de 1921, los revolucionarios tuvanos locales sofitaron la RSFS de Rusia, decidieron proclamar la independencia nacional de Tuvá y formóse la República Popular de Tannu Tuvá.

República Independiente editar

El pueblu de la República de Tuvá tenía una constitución, bandera, escudu d'armes, reserves d'oru, presupuestu y representante autorizáu na Xunión Soviética y la República Popular de Mongolia.

Dende 1926 esistía la República Popular de Tuvá. Foi reconocida pola Xunión Soviética en 1924 y el MPR en 1926, pero nun foi reconocida por China, y la mayoría de los países del mundu dicíen que Tuvá yera parte de China.

La República Popular de Tuvá entró'l 22 de xunu de 1941 na Segunda Guerra Mundial del llau de la Xunión Soviética. Dende xunu de 1941 hasta agostu de 1944, el pueblu de Tuvá dio a la URSS más de 50.000 caballos de guerra, según más de 700.000 cabeces de ganáu, de los cualos casi 650.000 de forma gratuita. Poro, caúna de les families de Tuvá dio a la URSS de 10 a 100 cabeces de ganáu. Mientres la guerra, Tuvá tamién suministró les necesidaes del exércitu soviéticu con 52.000 pares d'esquís, 10.000 abrigos de piel d'oveya, 19.000 pares de guantes, 16.000 pares de botes, 67 tonelaes de llana, 400 tonelaes de carne, de centenu, farina de cebada y mantega de búfalu, y decenes de tonelaes de miel, conserves de fruta y concentraos, productos de pexe, un montón de viendas vestidores, medicina alternativa, cera y resina. Alredor del 90% tresportar a la URSS de forma gratuita.

Dende 1943 los voluntarios de Tuvá participaron nes batalles de la Gran Guerra de la Patria y fueron premiaos polos gobiernos de Tuvá y la URSS cola medaya del Méritu Militar.

Tuvá na URSS editar

El 17 d'agostu 1944 la Sesión VII del Pequeñu Jural de la República Popular de Tuvá adoptó una declaración sobre xunise a la Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques (URSS) y presentó un pidimientu ante'l Sóviet Supremu de la República Popular de Tuvá pa Formar parte de la URSS como una rexón autónoma na Federación Rusa.

El Presidium del decretu URSS Sóviet Supremu de 11 d'ochobre de 1944 concedió'l pidimientu y solicitó al Conseyu Supremu de la República Popular de Tuvá (RSFSR) participar na rexón autónoma.

El presidium del Sóviet Supremu decretó na RSFSR el 14 d'ochobre de 1944 Sobre l'aprobación de la República Popular de Tuvá de la Federación de Rusia República Socialista Federativa Soviética. Les persones de Tuvá fueron adoptando a Tuvá como parte de la URSS; el referendu sobre la tema nun se llevó a cabu.

El 10 d'ochobre de 1961 trasformase na República Autónoma Socialista Soviética de Tuvá. El 17 d'avientu de 1961, nes eleiciones pal Conseyu Supremu de la RSSA de Tuva tuvo los so primera declaratoria.

En 1978 aprobóse la primer Constitución de la RSSA de Tuvá desque llegó a la URSS. El 12 d'avientu de 1991 na RSSA de Tuvá aprobaron la Declaración de Soberanía de los Estaos de la República soviética de Tuvá. Dempués del golpe d'estáu d'agostu na Xunión Soviética, el 28 d'agostu de 1991 la RSSA de Tuvá foi renombrada como'l Conseyu Supremu de la República na República de Tuvá. Esti nome foi consagráu na Constitución rusa, modificada en 1992.

República de Tyva editar

Nel 1993 la versión foi adoptada pola Constitución de la República col nuevu nome de República: República de Tyva. La nueva Constitución de Rusia en 1993, adoptolu dempués de 2 meses de que s'afitó'l nome de «República de Tyva». Mientres l'actual Constitución de la República del añu 2001 especificóse que'l nome de República de Tyva y Tuva yeren sinónimos. El 12 d'abril de 2010 celebróse un referendu por que la constitución tuvana coincidiera cola rusa.

Demografía editar

La población nel añu 2002 foi de 305.510 habitantes. Según datos oficiales (2002), más de dos tercios de la población (235.313 persones, el 77% de la población) son d'etnia tuvana, pueblu d'orixe mongoloide'l cual fala una llingua d'orixe turcu; otros tuvanos vienen de Mongolia y de China. El restu de la población de la república ta formada por rusos.

Economía editar

La mayor parte de la producción industrial ta concentrada na capital Kyzyl y en Ak-Dovurak. La economía de Tuvá basase na industria (madera, metal, materiales de construcción), l'agricultura (ceberes) y na estracción de materies primes (amiantu, cobaltu, carbón, sal). Na rexón central, la más habitada, atópense los centros industriales de Kyzyl, Ak-Dovurak y Chadan, y ye una zona rica en ceberes (trigu, cebada, miyu) y ganadería (oveyes, cabres); el sur ye tamién una rexón ganadera, y el nordés ye una área montiega na que la economía ta basada na esplotación forestal, la cacería, la cría de venaos y la pesca.

Política editar

 
Parllamentu de Tuvá.

El líder del gobiernu en Tuvá ye'l Presidente del Gobiernu, quien ye escoyíu pa un periodu de cuatro años. El Presidente del Gobiernu anguaño ye Sherig-ool Oorzhak (2005), quien foi reelixíu'l 17 de marzu de 2002. El centru llexislativu, el Congresu de Tuvá -el Gran Jural-, tien 162 escaños.  Cada diputáu ye escoyíu por un periodu de cuatro  años. La constitución de la república adoptó'l 23 d'ochobre de 1993.

Cultura editar

Los habitantes de Tuvá son famosos polos sos cantares, particularmente pola téunica vocal del cantar difónico o cantar del gargüelu. Khuresh, La llucha llibre de Tuvá ye un deporte bien popular. Realícense competiciones nel festival añal de Naadam en Tos-Bulak.

Relixón editar

Les relixones con más adherentes en Tuvá son el budismu tibetanu, el cristianismu ortodoxu y el xamanismu.

Educación editar

Los más importantes centros d'educación universitaria inclúin la Universidá Estatal de Tuvá y l'Institutu d'Investigación Humanitaria de Tuvá, dambos atópense na capital Kyzyl.

Referencies editar