Uxmal o Óoxmáal /óːʃmáːl/ ye una antigua ciudá maya del periodu clásicu. Na actualidá ye unu de los más importantes xacimientos arqueolóxicos de la cultura maya, xunto colos de Chichén Itzá y Tikal. Ta alcontrada nel conceyu de Santa Elena nel estáu de Yucatán, Méxicu. Allugar na llamada zona Puuc y ye la ciudá más representativa d'esti estilu arquiteutónicu.

Ciudá prehispánica de Uxmal
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Llugar  Méxicu
Criterios Cultural: i, ii, iii
Referencia 791
Inscripción 1996 (XX Sesión)
Área América Llatina y el Caribe
Cambiar los datos en Wikidata
Pirámide del Adivín (frente)
Panorámica de Uxmal.

Alcontrar a 62 km al sur de Mérida, capital del estáu de Yucatán en Méxicu. Les sos edificaciones destaquen pol so tamañu y decoración. Ente elles, según ente otres ciudaes de la zona, hai construyíes unes calzaes llamaes sacbés.

Los sos edificios son típicamente del estilu Puuc, con murios baxos llisos sobre los que s'abrir frisos bien afataos a base de representaciones de les cabañes típiques mayes, que se representen por columnillas (en representación de les cañes coles que se construyíen les parés de cabanos) y figures trapezoidales (en representación de los teyaos de paya), culiebres enllazaes y, en munchos casos bicéfales, mazcarones del dios de l'agua, Chaac coles sos grandes ñarices que representen los rayos de les nubes, y culiebres emplumaes coles fauces abiertes saliendo de los mesmos seres humanos. Tamién s'aprecia en delles ciudaes inflúis d'orixe nahua y el siguimientu del cultu a Quetzalcóatl y Tláloc que s'integraron coles bases orixinales de la tradición Puuc.

Les construcciones aprovechen el relieve del terrén pa ganar altor y adquieren volumes bien importantes, destaquen la Pirámide del Adivín, con cinco niveles, y el Palaciu del Gobernador qu'ocupa una estensión de más de 1.200m².

Toponimia editar

El nome actual paez derivar de Oxmal que quier dicir tres veces edificada y paez faer referencia a la so antigüedá y les vegaes que tuvo que reedificarse. D'estes hipótesis nun hai comprobación dalguna. Sicasí la etimoloxía ye aldericada, otra posibilidá ye de Uchmal que significa lo que ta por venir, lo futuro. D'esta forma esiste una coincidencia de la tradición que supón que ye una "ciudá invisible" y que foi construyida nuna nueche pola maxa del rei nanu.

Historia editar

Les referencies más antigües son les recoyíes nos Chilam Balam de Chumayel (escritos en maya con calteres llatinos onde se rellata la hestoria de los mayes). Con esta base, y coles interpretaciones de les inscripciones de los aniellos de la cancha del xuegu de pelota, envalórase que Uxmal foi fundada nel sieglu VII, mientres la primer ocupación, nel periodu clásicu.

...Los sacerdotes de Uxmal reverenciaban a Chac, los sacerdotes del tiempu antiguu. Y foi traíu Hapai Can nel so barcu. Cuando esti llegó, marcar con sangre les parés de Uxmal..
Chilam Balam de Chumayel.[1]
 
Mapa de les partes accesibles de Uxmal

Tamién ta rexistrada en Chilam Balam la segunda ocupación asocedida nel sieglu X realizada por emigrantes procedentes del Altiplanu Central d'etnia tutul xiúes. D'esti periodu hai buelga nes edificaciones. Los añales en llingua maya fechen la llegada de los xiues a Uxmal ente l'añu 987 y el 1007. Esti grupu introdució les componente nahuas y colles el cultu a Tláloc y Quetzalcóatl. El dios de l'agua Chaac esti presente dende antes de la venida de los nahuas y pola gran dependencia de l'agua que teníen los habitantes de tola zona Puuc.

A pesar de que l'arquiteutura d'estilu Puuc ye la predominante na zona, tamién s'atoparon muertes d'otros estilos aconceyaos nel mesmu llugar. L'estilu chenes reflexar nes fachaes de los edificios, según en representaciones de la culiebra emplumada d'estilu tolteca y en rastros topaos n'otres escultures con carauterístiques mexiques y olmeques, manifestándose traces teotihuacanos en dalgunos de los mazcarones que representen al dios Chaac.

 
Espectáculu de lluz y soníu. Llau sur del Cuadrángulu de les Monxes.

Investigación y estudios editar

En 1573 el relixosu español frai Diego de Landa visita la ciudá, yá abandonada, de Uxmal. Cola información qu'arrexuntó frai Antonio de Ciudá Real realizó los primeros datos documentaos qu'hai sobre la ciudá en 1588. Nellos esplícase que los habitantes de la zona nun sabíen l'orixe de les construcciones y que según les sos averiguaciones estes habíense realizáu unos 900 años antes.

En 1658 otru monxu, frai Diego López de Cogolludo, visitó la zona ya imaxinó los usos que podíen tener los edificios que vía. Foi él quien-yos dio'l nome qu'entá anguaño caltienen.

Nel sieglu XIX desenvolvióse l'interés pola investigación arqueolóxica de les cultures precolombines. Nesti contestu en 1834 visitó Uxmal l'austriacu Jean-Frédéric Waldeck que fizo una serie de dibuxos y atribuyó influencies orientales a los restos arqueolóxicos que visitó. Cola información recoyida realizó'l llibru Viaxe pintorescu y arqueolóxicu na provincia de Yucatán que se publicar en 1838 y foi'l primer espardimientu del arte y cultura mayes.

Atraíos pola publicación de Waldeck llega en 1841 a Uxmal un equipu compuestu por John Lloyd Stephens, Frederick Catherwood y Samuel Cabot. Stephens dedicar a tomar apuntes sobre los edificios y la cultura, Catherwood a realizar ilustraciones y Cabot a estudiar la fauna.

Les sos intenciones yeren les de realizar un estudiu ampliu de tola zona del Yucatán y empezaron poles ruines de Uxmal que yá fueren documentaes y la so información publicada. Ente la presea que traíen topábase una cámara fotográfica, un daguerrotipu, pa documentar los afayos pero que nun foi usada más que pa sacar fotografíes a los paisanos, que portaba Catherwood.

Foi Stephens quien bautiza la gran pirámide col nome de "Pirámide del Nanu" en referencia a la lleenda qu'un paisanu rellató-y na cual la pirámide foi construyida nuna sola nueche nun apueste destináu a quedase cola gobernación de la ciudá. El constructor yera un nanu que naciera d'un güevu.

L'equipu queda bien contentu colos descubrimientos realizaos y fixeron dellos viaxes más, nel tercer viaxe atoparon el Tronu del xaguar que llevaron a Estaos Xuníos y que foi un sacalliñu nes sos investigaciones. Nes visites anteriores realizárense planes y esquemes como ellos podría ser emplegáu pa construyir una reproducción de la ciudá antigua (desgraciadamente la mayoría de los esquemes perdióse). En 1843 publicaron Incidentes de Viaxes a Yucatán y al añu siguiente Vistes d'Antiguos Monumentos d'América Central que contenía 25 litografíes en color procedentes d'aguafuertes realizaos de delles ruines.

En 1860 Désiré Charnay realizó una serie de fotografíes de la ciudá que sirvieron por qu'en 1885 la emperatriz Carlota, la esposa del emperador mexicanu Maximiliano d'Habsburgu visitara la ciudá. Nesa visita tamién taba, formando parte del cortexu, Teoberto Maler, qu'entós yera capitán y un apasionáu de l'arqueoloxía que quedó interesáu polo que vio y quien más tarde se dedicaría al estudiu de tola zona Puuc. Nesa visita y les autoridaes llocales retiraron fachaes antigües delles estatues y elementos arquiteutónicos qu'impliquen temes fáliques.

Pa 1882, Charnay intentó conocer l'antigüedá de los monumentos pa basar la so hipótesis de que yeren de fecha recién, bien próxima a la llegada de los españoles a América, sicasí, nun llogró los resultaos esperaes.

Sylvanus G. Morley cartografió el llugar en 1909, incluyendo dellos edificios enantes inoraos. El primer proyeutu del Gobiernu mexicanu de caltenimientu del llugar data de 1927.

Les restauraciones empezaron en 1936 so los órdenes de José Erosa Peniche. En 1930 de Frans Blom llevó una espedición pa la Universidá Tulane que dexaba ellaborar una reproducción del Cuadriláteru de les Monxes que se va construyir y va amosase a la feria mundial de Chicago en 1933.

En 1917 visitó Uxmal Eduard Seler y años dempués, en 1921 publicóse una rellación de les primeres cites de Uxmal y ente 1929 y 1930, Frans Blom realizó'l primer planu de Uxmal. Mientres la primer parte del sieglu XX los arqueólogos mexicanos Martínez Cartón, Enrique Palacios, Eduardo Noguera y Juan Martínez Hernández realizaron distintos estudios en delles ciudaes de la zona Puuc. Depués, en 1925, José Reygadas Vértiz, que yera responsable del Muséu Nacional d'Arqueoloxía realizó un estudiu de Sayil bien completu.

En 1950 empezóse la restauración de Uxmal pa la cual hubo que llimpiar la zona y realizar un fondu estudiu. Encargar d'estos llabores el grupu formáu por Rafael Orellana, Amalia Cardós, César Sánchez y Alberto Ruz. D'estos estudios llegar a la conclusión que l'abandonu de la ciudá de Uxmal produxérase nel sieglu XIII y non nel XV, como se creía. Hasta esi momentu pensábase que Uxmal fuera abandonada dempués y la destrucción de Mayapán cuando en realidá abandonárase a la fin del periodu tolteca.

Edificios de Uxmal editar

Los edificios de Uxmal atópense allugaos sobre una exa norte sur, daqué que ye habitual nes ciudaes d'esta rexón. Arrexuntar aprovechando les carauterístiques del terrén formando patios, de normal cuadrangulares y zarraos, anque hai dellos independientes. Los más relevantes son:

Pirámide del Adivín editar

 
Pirámide del Adivín (vista posterior).

La Pirámide del adivín, tamién llamada del bruxu, del nanu o del gran Chilán,[2] nome toos ellos provenientes de la lleenda que lu cuntaron al investigador estauxunidense John Lloyd Stephens cuando visitó Uxmal. La lleenda cunta la hestoria d'un nanu que yera fíu d'una bruxa y que naciera d'un güevu. Esti personaxe, col enfotu de faese gobernador de la ciudá, apostó col gobernador d'entós que yera capaz de construyir una pirámide nuna sola nueche. La pirámide foi construyida y el nanu proclamóse gobernador del trés vegaes edificada ciudá de Uxmal.

 
Pirámide del Adivín, corte

Ye'l mayor monumentu de la ciudá. Tien un altor de 35 m y un anchor de 53,5 m . Consta de cinco estructures estremaes y de distintes dómines, caúna d'elles tien el so propiu templu (los primeres tán soterraos polos siguientes y son inaccesibles, ente que p'aportar a los otros practicóse una abertura). Álzase sobre un zócalo o banqueta qu'arrodia la construcción. Empezar a edificar nel sieglu VI y l'últimu nivel data del sieglu X. Los xeroglíficos esistentes ayudaron a la datación de cada unu de los periodos de construcción.

  • Nivel I, Templu I. El so alluga sobre la plataforma o banqueta, esto ye, práuticamente a nivel del suelu. La so decoración ye a base de columnillas y mazcarones de Chaac, ente los que destaquen los dos que tán sobre la entrada. Nesti templu atopó la escultura denomada la Reina de Uxmal, que ye una cabeza de culiebra cola boca abierta, de la que sale un ser humanu.
  • Nivel II, Templu II. Pa edificar esti templu, que queda a un altor aproximao de la 2/3 parte de l'actual, hubo que cubrir el Templu I y realizar sobre él una pirámide. P'aportar a él fixo una apertura dende onde se reparen les columnes que soporten el techu.
  • Nivel III, Templu III. Ye un oratoriu que depués se cubrir, construyendo otru, con un tronu en forma de mazcarón de Chaac.
  • Nivel IV, Templu IV. Ye'l meyor calteníu de tolos cinco templos. Tien una cámara en forma de mazcarón de Chaac coincidiendo la boca de la mesma cola entrada a la cual apuértase pela parte este de la pirámide. Tien una decoración bien recargada, fora de los habitual nel estilu Puuc.
  • Nivel V, Templu ?. Llevantar nel cume de la pirámide y p'aportar a él hai que xubir 150 empinaos pasos que tán flanqueados por mazcarones de Chaac. La decoración de les fachaes ye dafechu Puuc, parés baxes llises, sobre les que se pon una gran greca decorada, nesti casu con culiebres enxareyaes y un cabanu de teyáu de paya.

La Pirámide del adivín ye unu de los xacimientos arqueolóxicos más importantes de la Cultura Maya, xunto con Chichén Itzá y Tikal. El so nome provién de la lleenda del Adivín de Uxmal. Ye la zona principal de la zona arqueolóxica de Uxmal, yá que ye l'únicu templu conocíu con planta ovalada na Cultura Maya.

La rimada d'esta pirámide alzar hasta los 30 metros d'altor. Nesta allúgase un templu achaparráu, que mira escontra les llombes del Puuc. Como se menta enantes, consta de cinco estructures construyíes en distintes dómines. Otra carauterística d'esti templu ye que na fachada de la pirámide apaez el mazcarón, el dios de l'agua, culiebres enroscaes y bandes formando cruces. Esta mesma foi fecha de tal manera que la escalera occidental quedara frente al sol nel atapecer. Xubir esta escalera aseméyase más a una esguilada, qu'un paséu. Detrás de la pirámide puede reparase el cuadrángulu de les monxes, el xuegu de pelota, la casa de les tortúes, el palaciu del gobernador, ente otros.

Cuadrángulu de les Monxes editar

 
Edificiu Esti del Cuadrángulu de les Monxes

Detrás de la Pirámide del Adivín hai un gran patiu asitiáu sobre una gran plataforma cuadrada de 120 m de llau. En cada llau alcen edificaciones que tienen un gran númberu d'aposentos que s'abrir al patiu. Esti fechu llevó a que lo compararen con un conventu, d'ende adopta'l nome de Casa de les Monxes.

La decoración de tolos edificios sigue la llinia del más puru estilu Puuc. Los murios inferiores son llisos ente que los superiores tienen una bien nutrida ornamentación. Nes esquines hai mazcarones de Chaac y cabeces de culiebra, lo demás queda completada con figures xeométriques, culiebres y mazcarones de Chaac.

 
Edificiu Norte del Cuadrángulu de les Monxes

La edificación que s'alza nel llau norte esta a un nivel cimeru a les demás. Aportar a ella por una gran escalera que tien un cercu nel centru. A la fin d'esta escalera hai dos templos, unu mayor qu'otru. El de la derecha, el menor, nun tien ornamentación y solamente tien dos columnes. El de la esquierda, el mayor, tien una ornamentación que fizo pensar que taba dedicáu al planeta Venus (d'onde-y llamaron Templu de Venus) y sopórtase en cuatro columnes.

Nesti edificiu hai un total de 26 habitaciones que se disponen de forma horizontal. La ornamentación completar con una greca na que figuren, figures humanes, monos, páxaros y estilizadas cabanos mayes con techos de plumes y culiebres de dos cabeces. Evidentemente hai mazcarones de Chaac y tamién de Tláloc.

 
Edificiu Sur del Cuadrángulu de les Monxes

L'edificiu del llau sur, que destaca pola bona factura del trabayu en piedra, tien ocho habitaciones a les que s'apuerta dende l'esterior y a cada llau del mesmos hai un pequeñu cuartu. Un arcu sirve d'entrada y nel interior hai pintures de manes coloraes que se cree simbolicen al dios Zamná llamáu rosada del cielu o mano celestial. Estes pintures quedaron al descubiertu al esprendese los estucos policromados que cubríen estes estancies. La decoración de la fachada ta compuesta d'alternanza de paños llisos con grupos de tres columnes que se completa con representaciones de Chaac onde se camudó la ñariz por ondulaciones nos güeyos, representando l'agua al cayer.

L'edificiu del este tien cinco cámares, dos de les cualos depués tien habitaciones interiores. Esti edificiu tien un llargor de 50m. La decoración de los sos murios asonsañen a escames de víbora. Se complemeta con seis serpiente bicéfales dispuesta de mayor a menor y que tienen como corona cabeces de uxos, ave acomuñada a la muerte. Los mazcarones de Chaac tán, tamién, presentes.

Nel llau oeste hai un edificiu de 50m de llongura con seis cámares con habitaciones interiores. Esti edificiu ta decoráu con un mosaicu de piedra con figures sobrepuestes. Destaca la qu'esti sobre la puerta central que paez representar a un dignatariu acomuñáu al cultu de la tortúa. Darréu ye añadió dos serpiente emplumaes en representación de Quetzalcóatl.

Xuegu de Pelota editar

 

Les canches del xuegu de pelota nun abonden nes ciudaes de la zona Puuc. En Uxmal solamente atopóse esta. El so estáu, bien deterioráu, dexa ver dos partes que conformen los llaterales de la cancha y onde taben los aniellos polos cualos debíase d'introducir la pelota. Estos aniellos atopáronse a cuerpu d'estes estructura.

El xuegu de pelota ye bien habitual nes cultures de Mesoamérica. Tenía un sentíu deportivu relixosu que lu convertía en toa una ceremonia mística. El so significáu ta rellacionáu col movimientu de los astros y la llucha de la lluz contra la escuridá. Na zona maya recuéyense rellatos relativos a esti xuegu nel códiz popol Vuh. Na cultura maya que se dio tardiamenmente el significáu de los xuegos camudo de sentíu, dándo-y una significáu del xuegu de la vida y de la muerte, según les sos creecias de la relixón dualista col dios chac representando a la fertilidá y el dios al puch como iconu de la muerte

Palaciu del Gobernador editar

 
Palaciu del Gobernador

Sobre una gran plataforma que conformen tres terraces que tán arrodiaes d'una planicie álzase esti edificiu que ye, xunto cola Pirámide del Adivín, el más destacáu de la ciudá y de l'arquiteutura maya y ta consideráu como una de los cumes arquiteutónicos del Méxicu Antiguu.

Mide casi 100 m × 12 y 9 d'altor y consta de tres cuerpos independientes, el central ye un edificiu rectangular que tien catorce cámares accesibles, 11 d'elles, dende l'esterior. En dambos llaos llevanten dos talos edificios que queden xuníos al central por aciu galeríes de bóvedes. Al altor de los accesos los murios son llisos, ensin ornamentación. Sobre ellos hai una gran greca bien afatada con munchos mazcarones de Chaac, cabanos de techu de paya, guirlandes, columnitas, tronos y tocaos de plumes que dan a tol conxuntu una gran relevancia. Sobre la puerta central allúgase una figura que representa a un gobernante con un gran moñu que se corona por una composición de culiebres bicéfales.

Dende una pequeña plataforma onde ta asitiáu un tronu de piedra con dos cabeces de xaguar, esti "Palaciu" sirviría como observatoriu astronómicu en rellación al planeta Venus, de forma similar a los llamaos "Grupu E"[3] en rellación al sol. Nesa mesma alliniación (azimut averáu 118°) y a una distancia de casi 5 km, dende la pirámide de Cehtzuc fadríense observaciones escontra'l poniente: "al algamar Venus la so posición estrema nel norte [cada 8 años], al ponese, podía reparase baxar sobre'l costáu norte d'El Palaciu del Gobernador".[4]

Casa de les Tortúes editar

 
Casa de les Tortúes

Al términu de la plataforma del palaciu del Gobernador esta esti edificiu que tien una ornamentación basada en figures de tortúes, d'onde recibe'l nome. Con unes midíes de 10m d'anchu por 30 de llongura tien trés cuartos en centru y dos en cada llau. N'interior hai pequeñes banquetes.

Plataforma de los Xaguares editar

 
Plataforma de los Xaguares

Na terraza que s'abrir enfrente del Palaciu del Gobernador allúgase esta pequeña plataforma a la que s'apuerta por cuatro escaleres. Nella atopa una escultura que representa a dos xaguares xuníos pol tórax. Esta escultura podría ser un altar ceremonial. Ta empobinada de norte a sur. Ente esta terraza y la fachada del palaciu hai una columna fálica. A los pies de la plataforma de los xaguares naz el sacbé que va a Kabáh.

La Gran Pirámide editar

 
La Gran Pirámide

Nel llau suroeste de la plataforma inferior del palaciu del Gobernador llevanta los restos de lo que tuvo de ser una pirámide de magnitú similar a la del Adivín. Consta de nueve basamentos gradiaos con una gran escalera a la que se llega a una plataforma que, dixebrada por cuatro gradies, da accesu al edificiu rexíu ellí. Nel centru atopa'l pasu al interior onde hai un gran mazcarón de Chaac.

La fachada norte restaurar ente 1972 y 1973. El nivel cimeru ta datáu nel sieglu IX. La ornamentación ta realizada por aciu una cornisa con tres elementos que tien tres mascarón de Chaac, unu sobre otru, greques y una decoración d'aves, concretamente guacamayes que tán acomuñaes al sol, y que-y dan nome al templu.

Conxuntu de la Casa de los Palombos y el Templu Sur editar

Ye una edificación que cierra un llau d'un patiu rectangular de 140m² . Allúgase detrás de la Gran Pirámide y tien dos partes bien definíes, el norte que consta de dos hilera de habitáculos, unos con accesu dende'l patiu y otros pel otru llau ensin que tengan comunicación los unos colos otros, y el sur, que tán meyor calteníos y fueron construyíos a un nivel distintu, más altu, de los del norte. Sobre los habitáculos de la parte norte llevanten los restos d'una bien notable crestería. La paecencia d'estos restos con un palombar dio-y el nome al edificiu. Nuna de les esquines hai una pirámide pequeña coronada con un templu.

 
Casa de los Palombos

Estructura del Chimez editar

D'estrañes carauterístiques, pudiendo dicir qu'úniques na zona, atópase en mala traza. Tenía dos niveles, del segundu hai dalgunos estos na parte norte. La decoración de la fachada ta basada en figures xeométriques que recuerden a un ciprés d'onde-y vien el nome yá qu'en maya ciprés dizse chimez.

L'Arcu y el sacbé editar

Del arcu d'entrada a la ciudá y onde daba empiezu'l sacbá que se dirixe a Nohpat y a Kabáh solo queda la so base. Poles dimisiones de la mesma envalórase que l'altor de la construcción sería d'unos 6m con un anchor de 3 m .

Píramide de la Vieya editar

Asitiar en cercana a la esquina suroeste del Palaciu del Gobernáu. En bien mala traza inda s'aprecien restos del templu que tuvo na so parte cimera y otra edificación na so base. Recibe'l nome de la lleenda que lu cuntaron a Stephens sobre un nanu que nació d'un güevu.

Cuadrángulu del Campusantu editar

La ornamentación a base de calaveres y güesos fizo que recibiera'l nome de Campusantu. El conxuntu ta compuestu por cuatro edificios que cierren un patiu. L'edificiu del llau norte ye una pirámide qu'entá tien restos d'un templete nel so visu. L'edificiu del llau oeste, restauráu, estiende una fachada llisa con una cornisa compuesta por dos bandes horizontales y ta rematáu por una crestería de 10 furos.

 
Cuadrángulu del Campusantu

Estructura de los Falos editar

Cerca de la Pirámide de la Vieya, a 500 m al suroeste, tópase esti conxuntu bien deterioráu que tienen unes fachaes llises con una cornisa con estructures en forma de falos qu'asitiaes nel techu debíen de tener la función de desaguar les agües d'agua.

Grupu de les Columnes editar

Son dos templos pequeños que teníen ornamentación a base de columnes que los sos restos diéron-y nome al conxuntu. Allugar al nordeste del Cuadrángulu del Campusantu. Tán en bien mala traza de caltenimientu.

Plataforma de los Cercu editar

Asitiar al norte del Grupu de les Columnes, hai 15 cercos que cunten con baxorrelieves de figures humanes afatiaos al usu. Estos baxorrelieves, que formen xeroglíficos tán bien deterioraos y les cercos atopen cayíes.

Estructura Noroeste y Norte editar

Estos grupos d'edificios tán inda ensin estudiar nin restaurar. Apréciase, nel Grupu del Noroeste, una pirámide y un patiu en forma de cuadrángulu arrodiáu d'edificaciones.

Nel Grupu del Norte hai una pirámide alta y los restos d'un arcu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Mediz Bolio Antonio (2005) Traducción del maya al español de "Llibru de Chilam Balam de Chumayel". Ed. Dante. ISBN 970-605-277-1Hapai Can: Espíritu del mal, enemigu de Chac, el gran dios agrícola, benefactor de los homes
  2. Bermejo, Álvaro (1990). «Les ciudaes perdíes del Yucatán». Diariu Vasco VOCENTO 12 d'agostu de 1990. Branu, Los mios cuadiernos de Viaxe. 
  3. ILCE: ARQUEOASTRONOMÍA Y DESENVOLVIMIENTU DE LES CIENCIES NEL Méxicu PREHISPÁNICU
  4. Arqueoastronomía Ámerica Antigua, Jesús Galindo, 2009

Galería d'imáxenes editar

Enllaces esternos editar