Venta del Moro ye un conceyu que pertenez alministrativamente a la Comunidá Valenciana, España. Asitiáu nel interior de la provincia de Valencia, na comarca de Requena-Utiel. Cuenta con 1.376 habitantes (INE 2015). Da nome a la Fueya 719 del Mapa Topográficu Nacional a escala 1:50.000.

Venta del Moro
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques La Plana de Utiel-Requena (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Venta del Moro (es) Traducir Luis Francisco Lopez Yeves (es) Traducir
Nome oficial Venta del Moro (es)[1]
Códigu postal 46310
Xeografía
Coordenaes 39°29′02″N 1°21′25″W / 39.4839°N 1.3569°O / 39.4839; -1.3569
Venta del Moro alcuéntrase n'España
Venta del Moro
Venta del Moro
Venta del Moro (España)
Superficie 272.6 km²
Altitú 730 m
Llenda con
Demografía
Población 1164 hab. (2023)
- 644 homes (2019)

- 563 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de La Plana de Utiel-Requena (es) Traducir
0.04% de provincia de Valencia
0.02% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 4,27 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ventadelmoro.es
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

 
Escudu de Venta del Moro

L'escudu heráldicu que representa al conceyu foi aprobáu oficialmente'l 10 d'avientu de 2004 col siguiente blasón:

«Escudu cuadrilongo de punta redonda. En campu de plata, una ponte del natural, mazonado de sable sobre ondes de plata y azur, en rellación cola ponte de Vadocañas, y al allugamientu estratéxicu de la población xunto al ríu Cabriel. Sobre la ponte un castiellu con tres torres del so color, mazonado y esclariáu de sable, cola lleenda alredor: “Lleal villa de Venta del Moro”. Al tou, dos rames de carbayu de sinople n'orla. Por timbre, una corona real abierta.»

Xeografía editar

El so territoriu ye'l terceru n'estensión de la provincia de Valencia. La capital municipal topar a una altitú sobre'l nivel del mar de 725 metros, bazcuyando les altitúes del términu municipal dende los, aproximao, 500 metros de la ribera del ríu Cabriel hasta los 1000 metros de la sierra del Rubial, pasando polos 700-800 metros de los llanos onde se topen les principales zones agrícoles. Puede dicise que'l términu municipal ta estremo en dos zones paisaxístiques bien distintes: la parte oriental ta compuesta per estenses zones de cultivu de vide, chiscaes de pequeñes estensiones de pinares, y l'occidental, que coincide cola sierra del Rubial y la ribera del ríu Cabriel, esta postrera más montascosa y montascosa, con numberosos ribayos, recueye paraxes de guapura indescribible como les espectaculares "Focetes y Cuchiellos del Cabriel", la ponte de "Vadocañas", construyíu nel sieglu XVI sobre un basamento d'orixe romanu, "La Torna", "El Tete", "Tamayo", "Les Cárceles", "La Fonseca". La llocalidá ta asitiada a una altitú de 724 msnm.[3][4]

Conceyos estremeros editar

El términu municipal de Venta del Moro llenda colos conceyos de Caudete de las Fuentes, Fuenterrobles, Requena y Villargordo del Cabriel na provincia de Valencia; con Casas-Ibáñez, Villamalea na provincia d'Albacete; y Iniesta y Minglanilla na provincia de Cuenca, Castiella-La Mancha.

Noroeste: Villargordo del Cabriel Norte: Fuenterrobles Nordeste: Caudete de las Fuentes
Oeste: Iniesta y Minglanilla (Cuenca)   Este: Requena
Suroeste: Villamalea (Albacete) Sur: Casas-Ibáñez (Albacete) Sureste: Requena

Dende Valencia, aportar a esta población al traviés de l'A-3 pa enllazar cola CV-465.

Barrios y pedaníes editar

Nel términu municipal de Venta del Moro atópense tamién los siguientes nucleos de población:

  • Cases de Moya. (105)
  • Cases de Pradas. (116)
  • Cases del Rei. (25)
  • Jaraguas. (125)
  • Les Monxes. (45)
  • Los Marcos. (40)

Venta del Moro tien 1070 habitantes y 1167 residencies. 97 cases son temporales polo que la so población nes fines de selmana ye de 1167. Nel branu hai 1310 habitantes en Venta del Moro, y 500 en Cases de Pradas. Amás en Jaraguas nun llega a 490, pel branu. Anque en fines de selmana llogra superar los 1000.

Historia editar

La Prehistoria y los entamos de la Historia editar

Nel términu destaca'l famosu xacimientu paleontolóxicu de la "Ponte de la Vía" de final del Miocenu (6 millones d'años) y onde s'atoparon importantes fósiles de los camellos xigantes más antiguos d'Europa (Paracamellus aguirrei), antílopes (Tragoportax ventiensis, únicu nel mundu), antecesores de los toros (Parabos soriae), hipopótamos, elefantes xigantes, tigres de diente de sable, etc.

Tocantes a la presencia humana, nel abrigu del Focete de Vicente del ríu Cabriel afayar en 1987 más de 100 representaciones pictóriques rupestres del Neolíticu. Tamién son dellos los xacimientos y cultura material que marquen la presencia de los íberos nel términu. Restos de cerámica señálennos con casi total seguridá la esplotación yá en dómina de los íberos de les Salinas de Jaraguas y tamién dende 1996 ta estudiándose un importante alfar ibéricu na paraxa del Caxellu del Cura” del s. V e.C., especializáu na producción de cerámica pa la so comercialización. Estos xacimientos, xunto con otros del términu municipal (“Apedriar”, “Moluengo”) y de la contorna (“El Molón” en Camporrobles, “La Peladilla” en Fuenterrobles) taben rellacionaos cola importante ciudá ibérica de Kelin (en Los Villares de Caudete de las Fuentes). Darréu, el territoriu foi oxetu d'un procesu de romanización rápida del cual quedaron delles muertes.

Venta del Moro na Alfoz de Requena editar

La historia de Venta del Moro ta fuertemente amestada a la de Requena, de la que foi aldea hasta la so definitiva segregación en 1836. La contorna polo xeneral foi un territoriu fronterizu d'escasu poblamientu hasta'l sieglu XVIII, pero con una actividá importante de tránsitu de mercancíes y pasaxeros. Yá a partir del añu 1021, Requena marcó la divisoria ente los reinos de taifa de Toledo y Valencia. El Tratáu de Cazola en 1179 ente Alfonsu VII de Castiella y Alfonsu II d'Aragón acutaba reconquistar de Requena a los castellanos, como asina asocedió con Fernandu III escontra 1238. Alfonsu X apurrió la so carta de población a Requena y la so Tierra en 1257. Ye una Carta Puebla benevolente que concede una serie de llicencies y privilexos importante pa los pobladores y otorgar el Fueru de Cuenca (darréu Fueru de Requena). Requena siguió viéndose favorecida pola concesión de Puertu Secu en 1264 y Almojarifazgo como aduana de Castiella, onde teníen de tributar les mercancíes en tránsitu. La Tierra de Requena, sacante curtios periodos de dominiu señorial col Conde de Castrojeriz (1465-1468) y el Marqués de Villena (1470-1480), foi tierra de realengu dientro del Reinu de Castiella. Esta primitiva alfoz de Requena englobó los actuales conceyos de Requena, Utiel (hasta 1355), Mira (1537), Villargordo del Cabriel (1747), Camporrobles (1782), Caudete de las Fuentes, Fuenterrobles y Venta del Moro (los trés últimos hasta 1836).

Les actes del Conceyu de Requena que principian en 1520 señalen Venta del Moro y Jaraguas como llendes de la so Redonda (1522) y como tierres de deveses onde se señalen les de Realame y Palomarejo (1528) o Sevilluela (1545). Esti adehesamiento produció frecuentes conflictos cola vecina población d'Iniesta que realizaba aprovechamientos forestales y ganaderos nesta tierra que taba bien escasamente poblada. El 3 d'agostu de 1557 el Conceyu de Requena decidía realizar un gordón sanitariu por peste hasta Venta del Moro. Una visita pastoral datada en 1579 del Obispu de Cuenca cita Venta del Moro como un llugar de 7 vecinos y 24 persones de comunión que n'otra visita pastoral de 1588 convertir en 6 vecinos. En 1601, Juan Marco “El Mozu”, vecín de Requena, mandaba tierres a favor de la fábrica de la Ilesia de Venta del Moro. En 1593 nomar por primer vegada un alcalde pedáneo pa Venta del Moro, primer antecedente, pos, d'alministración municipal.

Poro, la zona ye de poblamientu recién (sobremanera nel casu de les aldegues más pequeñes), anque namái paez aldovinase un poblamientu más antiguu de Jaraguas por atopase nuna pandiella de calter defensivu sobre la confluencia de trés ramblas y pola so cercanía a unes salines d'esplotación antigua. Tolos nucleos de población atópense cerca d'una fonte o rambla qu'actuaría como razón inicial del hábitat: fonte Amparo y ramblas Albosa, Encaños y Salada en Jaraguas; fonte de los Esmorecimientos en Venta del Moro; rambla Bullana coles sos fontes (Tíu Mario, Fonte Grande, Fame, Fuentecilla, etc.) en Cases del Rei; ramblas Albosa, Bullana y Varejo en Cases de Pradas, etc.

L'orixe del topónimu y pueblu de Venta del Moro editar

Basar na hipotética esistencia d'una venta rexentada por dalgún musulmán nel camín que diba de Toledo a Valencia y que comunicaba Iniesta con Requena pela Ponte de Vadocañas. Esta ponte (términu de Venta del Moro y Iniesta) foi reconstruyida definitivamente, tres diverses riaes, nel so estáu actual pola villa d'Iniesta a mediaos del s. XVI, del que se fala nes Rellaciones de pueblos del Obispáu de Cuenca mandaes faer pol rei Felipe II: Iniesta” (1575) coles siguientes pallabres: “hai una bien principal ponte y edificiu qu'aponderen los que ven a la parte de Vadocañas, camín de Requena y Valencia, de piedra llabrada, fecha a cuenta d'esta villa y repartimientu de vecinos, y con gran gastu que duró años, por non tener de propios, d'un solu güeyu y de gran altor y anchor. Pasen carros y xente. Tien el güeyu cientu y venti pies en güeco de muncha largura. Dicen ser la mayor y meyor y de grandes y mayores piedres del reinu, y pasen besties, y tou lo demás, de Toledo y otres partes a Valencia y Requena onde ta l'aduana”. Ye tamién por Vadocañas por onde pasa la Cañada de La Mancha o San Juan que se xune nes cercaníes de Jaraguas cola Cañada de la Serranía de Cuenca o de Hórtola. Por tanto, ésta foi siempres una zona de tránsitu d'arrieros, caminantes, comerciantes y ganáu ente Castiella y Valencia. Enantes a la ponte de piedra hai documentaos en Vadocañas pontes de madera (1547) ya inclusive el pasu del vau en barques (1529).

Censu de 1699 editar

Nel censu de 1699, Venta del Moro yera entá un pueblu de namái 15 vecinos, pero va ser na segunda metá del s. XVIII cuando se constata yá una importante crecedera demográfica na zona con apurras migratorios. Ello ye que nes Respuestes Xenerales al Catastru del Marqués de la Ensenada” de 1752 el términu actual de Venta del Moro figura con un total de 101 vecinos (450 habitantes aproximao) partíos ente Venta del Moro con 36 vecinos, Cases de Pradas con 12, 10 en Jaraguas, 7 en Tamayo y un bien amenorgáu númberu de vecinos ente les aldegues más pequeñes del términu y los sos caseríos (4 en Cases de Moya y tamién en Les Monxes y Les Cárceles, 3 en Cases del Rei, 2 en Los Marcos...). Esti Catastru cita la esistencia amás de la Ilesia de Venta del Moro (entós amiesta a la parroquial de Villargordo y a la de San Salvador en Requena) de les ermites de Jaraguas y Los Marcos. Ye'l mesmu catastru'l que calcula en 4.490 almudes les tierres labrantías (nun contabiliza parte del términu municipal por quedar entendíu nes Respuestes Xenerales al Catastru de Requena), de les qu'un 96% cultivar de cebera (trigu, avena, centenu y cebada) y namái una pequeña parte de viña (anguaño en réxime casi de monocultivu). Otros cultivos minoritarios que cita na zona ye l'azafrán, garbanzu, cáñamu, verdures, hortolices, maíz, arbeyes, etc. La olivar y almendro yeren práuticamente inesistentes. El ganáu taba representáu por 2.000 cabeces de lanar, 1.500 cabeces de cabres y 450 truébanos. Había una pequeña representación del sector testil compuesta por un peraire, un xastre y cinco texedores, pero de dedicación nun completa al so oficiu. A mediaos del sieglu XVIII Requena y Utiel fueron unes de les principales poblaciones españoles dedicaes a la industria de la seda. Nel cabezón de les rentes provinciales (alcabalas, millones, etc.) a Venta del Moro tocábalu pechar con 1.919 reales de vellón. Este mesmu Catastru de 1.752 señala la non residencia nel términu de nengún noble o fidalgu, nin tampoco miembru del cleru.

Crecedera demográfica na segunda metá del sieglu XVIII editar

Na segunda metá del sieglu XVIII la crecedera demográfica viose aceleráu de resultes de la repartición en suertes de les deveses del términu (Sevilluela, Realeme) y el procesu d'apropiación de los bienes comunales rexistráu en tola Tierra de Requena. El 8 de mayu de 1780 por Real Resolvimientu créase la Xunta de Propios y Arbitrios en Venta del Moro y Fuenterrobles, obligando a Requena a asignar 815 reales a Venta del Moro y 581 reales a Fuenterrobles y quedándose Requena l'alministración de les deveses de la Sevilluela, Albosa, Realeme, Toconar y Cañada de Caudete.

En 1787, el Censu de Floridablanca, contabiliza 1.138 habitantes en Venta del Moro. Nel sieglu XVIII la figura del alcalde pedáneo ye aidada tamién por un fiel de fechos.

Pidimientu de segregación municipal de Venta del Moro editar

Ye'l 13 d'ochobre de 1798 cuando Caudete de las Fuentes, Fuenterrobles y Venta del Moro (entós aldegues de Requena) alcen un memorial a Carlos IV solicitando la segregación municipal por causes “de proporción, utilidá y necesidá”, xustificando'l so pidimientu pola so estensión, númberu de pobladores, esistencia d'ilesia, mesón, cárcel, fornu y la distancia a Requena. Sicasí, los trámites de segregación paralizáronse'l 29 d'agostu de 1800 a pidimientu propiu de los pueblos referíos por cuenta de la falta de capital pa prosiguir col espediente ante la retirada de sofitu na iniciativa de dellos terratenientes. Ye nesti espediente d'intentu de segregación (Archivu Históricu Nacional, Seición de Conseyos Suprimíos, Legajo 5.300, nᵘ5) cuando'l párrocu de Venta del Moro certifica la esistencia nel Padrón de Matrícula de 278 vecinos o 1.807 almes.

Efímeros Conceyos Constitucionales editar

Venta del Moro tuvo un efímeru primer Conceyu Constitucional en 1813 que namái perduró hasta que la Constitución de Cádiz foi derogada por Fernandu VII en mayu de 1814. Nesti curtiu periodu constituyéronse dos conceyos constitucionales. Tamién mientres el trieniu de 1820-1823 goció d'otru efímeru Conceyu Constitucional gracies al reestablecimientu de la Constitución de Cádiz.

Independencia definitiva del términu municipal de Venta del Moro editar

N'agostu de 1836, restaurada la Constitución de 1812, algamóse la independencia definitiva del términu municipal de Venta del Moro, nomando alcalde al mesmu qu'exerciera mientres les primeres efímeres etapes constitucionalistas.

En 1845, el Diccionariu Xeográficu-Estadísticu” de Pascual Madoz describe'l términu con una población de 360 vecinos o 1432 almes; un terrén agrícola cultiváu de 21.000 almudes con una producción de trigu, cebada, centenu, avena, vinu, aceite, azafrán, pataques, llinu, cáñamu, miel y hortolices y l'esistencia d'una fábrica de xabón, una d'aguardiente, 2 almazaras d'aceite y dos texedores de llenzos vastos.

Nuna contorna isabelina o borbónica, fueron munches les incursiones carlistes qu'afectaron al pueblu y aldegues de Venta del Moro, especialmente na primera (1833-39) y última Guerra Carlista (1872-1875), con continuos saqueos y estorsiones a la población y gobiernu locales, destacando les incursiones de los xenerales carlistes Ramón Cabrera, Miguel Gómez, Sancho “El Flaire”, Forcadell, Cucala, Santés sofitaos por facciones carlistes locales (Peinado, El Puli, Timoteo Andrés “El Pimenteru”). Foi nuna incursión del carlista Santés cuando se supón asocedió una quema del entós incipiente archivu municipal de Venta del Moro, onde figuraben ente otros los documentos de segregación municipal. A los estragos propios que produció la guerra habría que sumar los que producíen les repitíes epidemies de roxura que se declararon en 1834, 1854 y 1855 (les más bederres), 1865 y 1866 o la de 1885 que causó 77 fallecimientos en Venta del Moro y les sos aldegues (vease: Pandemies de cólera n'España). La segunda metá del sieglu XIX supunxo la puxanza de la viticultura en tola contorna.

Incorporación a la provincia de Valencia editar

Por Real Orde del 26 de xunu de 1851, Venta del Moro xunto col restu de la contorna (salvada Sinarcas) pasaben a incorporase a la provincia de Valencia, afitándose la llende con Cuenca nel ríu Cabriel. Foi una decisión motivada especialmente por razones económiques (el comerciu con Valencia yera dende diba munchos años una realidá creciente) y que foi sofitada pola oligarquía requense. Sicasí, nel campu eclesiástico la dependencia de la Diócesis de Cuenca enllargar hasta 1957.

Demografía editar

Siglo XX: puxanza y descensu demográficu editar

Nel Nomenclátor de 1870 el términu cuntaba con 2.104 habitantes, partíos en 453 cases (170 en Venta del Moro pueblu). En 1900 yeren yá 3.309 habitantes, prosiguiendo un enclín de medría demográfica que nun cesaría hasta la década de 1950.

Ye na primer metá del s. XX cuando Venta del Moro esperimenta una importante progresión que la converten nuna especie de capital subcomarcal, upada ente otros aspeutos pol emburrie d'unes aldegues en plena fase de crecedera demográfica, una y bones dalgunes d'elles yeren tan solo caseríos nel s. XIX (Los Marcos, Les Monxes, Pedriches, La Fonseca, etc.). Asina s'establecen en Venta del Moro 2 industries alcoholeras, delles bodegues, molín de farina, almazara d'aceite, etc. onde s'ellaboraben los productos agrícoles procedentes de tol términu y de pueblos cercanos. Al pie d'ello, tamién se desenvuelve una cierta infraestructura comercial y hostelero y apaecen los primeres manifestaciones culturales d'importancia (fundación de la banda de música en 1908, inauguración del edificiu del “Gran Teatru” en 1914 o fundación del primer club de fútbol en 1928). En 1915 una severa plaga de mildiu afectó a les viñes de la contorna.

A partir de 1927, tol términu municipal vese afeutáu por unu de los proyeutos de la Dictadura de Primo de Rivera, la construcción de la llinia ferroviaria Baeza-Utiel, proyeutu que s'abandonó escontra payares de 1936, pero que supunxo pal pueblu y les sos aldegues un importante tránsitu de xentes y una puxanza na vida económica. Fueron munches les families que tres la paralización de les obres quedar a vivir nel términu. En 1936, cola Guerra Civil, produzse un saquéu y quema de les distintes ilesies del términu. Na posguerra, l'Agrupación Guerrillera del Llevante y Aragón rexistró una importante actividá en tol términu de Venta del Moro.

En 1940, el términu municipal algama'l so máximu demográficu con 4.566 habitantes, sufriendo d'equí p'arriba una verdadera sangría demográfica, especialmente na década de los 60 cuando se pasa de 3.959 habitantes en 1960 a 2.776 en 1970. La emigración dirixir nos 50 y 60 escontra l'estranxeru y a Barcelona, Madrid y Valencia alimentáu especialmente por xornaleros ensin tierres y pequeños propietarios agrícoles. Nes últimes décades del sieglu XX continua l'éxodu rural, anque con menos roxura (2.204 habitantes en 1981, 1.755 en 1992, 1.588 habitantes en 1999, 1.497 en 2009). La sangría demográfica afecta especialmente a les aldegues, una y bones dalgunes quedaron totalmente despobladas na década de los 70 (Pedriches, Fonseca, Santa Bárbara, Tamayo) y el restu baxó la so población dende 1950 en proporciones alarmantes (cimera al 80% en Cases de Pradas y en Cases de Moya). El descensu demográficu tamién afectó, anque en menor grau, a Venta del Moro pueblu que pasa de tener 1453 habitantes en 1950 a 849 en 1999, a pesar de que nos últimos años ta esperimentando un ciertu caltenimientu demográficu.[ensin referencies]

El conceyu, que tien una superficie de 272,59 km²,[5] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 1277 habitantes y una densidá de 4,68 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Venta del Moro ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[6]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2011[7] y de 2017 del INE.

Sieglu XXI: población nel añu 2009 editar

Venta del Moro cunta con 1.497 habitantes (INE 2009).

Evolución demográfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2005 2007
1.952 1.728 1.659 1.636 1.601 1.567 1.543 1.493 1.413 1.455

Economía editar

La so economía ta basada na agricultura de secanu con grandes estensiones de viña, principalmente de la variedá bobal (carauterística de tola contorna), anque tamién abonden otres variedaes (tempranilla o cencibel, macabéu, garnacha, tardana, royal, etc.). Anguaño, la viña ocupa'l 65% de la superficie agraria y la so producción d'uva bazcuya ente 35 y 40 millones de quilos según colleches. Son más d'una docena les bodegues que vinifican nel términu, embotellando los sos caldos so la denominación d'orixe Utiel-Requena. Como cultivos alternativos namái s'atopa'l almendro (13 % de la superficie agraria), la olivar (5%) y delles estensiones de cebera (4%). La so ganadería amenórgase yá a una presencia testimonial de delles recielles d'oveyes y granxes de gochos y pites.

El restu d'economía complementar col sector de la construcción y sobremanera l'actividá comercial y hostelero, centrada especialmente en Venta del Moro pueblu, anque con dalguna presencia tamién n'aldegues. Nos últimos años anicióse una crecedera importante d'empreses venceyaes col turismu rural (albergues, hostal, cases rurales, empreses dedicaes al deporte d'aventura). Pela contra, la industria non agrícola ye práuticamente inesistente.

Monumentos editar

Monumentos relixosos editar

  • Ilesia de Cristu Rei. Edificiu d'interés arquiteutónicu en Cases del Rei.
  • Ilesia de La nuesa Señora de Loreto. Edificiu d'interés arquiteutónicu.
  • Ilesia de La nuesa Señora del Carmen. Edificiu d'interés arquiteutónicu en Les Monxes.
  • Ilesia de San Antonio Abá. Edificiu d'interés arquiteutónicu de Cases de Moya.
  • Ilesia de San Francisco Javier. Edificiu d'interés arquiteutónicu en Jaraguas.
  • Ilesia de San Gregorio. Edificiu d'interés arquiteutónicu en Cases de Pradas.
  • Ilesia de San Isidro Llabrador. Edificiu d'interés arquiteutónicu de Los Marcos.

Monumentos civiles editar

  • Xacimientu Paleontolóxicu. Descubiertu a principios de los años setenta del pasáu sieglu, tien una inmensa riqueza en mamíferos y en plantes fósiles de la dómina del Miocenu terminal (hai aproximao unos 7 millones d'años) que fueron atopaos en magres con lignitu y margas.
  • Ponte Vadocañas. D'interés arquiteutónicu.
  • Puente Viejo. D'interés arquiteutónicu.
  • Plaza de Toros. Edificiu d'interés arquiteutónicu.

Llugares d'interés editar

  • Rutes:
  • Sienda de la Mancha.
  • Sienda de San Antón.
  • Llinia Ferrial Baeza-Utiel (caltién túneles, pontes, etc.).
  • Descensu del Ríu Cabriel.
  • Microreservas y paraxes d'altu valor medioambiental:
  • Los Cuchiellos y los Focetes del Cabriel.
  • La Derrubiada.

En tol territoriu esisten diverses fontes naturales, destacando les de Medrano, Amparo, Esmorecimientos, Julianazo, Cortil, Rebollo, de la Oliva, del Pioyu, Gadea, de la Víbora, los Melones, Embardos, Cabeces, Cantares, Tida Matea, Ceino, Caxellu del Cura, etc., dalgunes d'elles de bien saludables agües, como nel casu de la "Fonte de la Foina" y "Esmorecimientos".

Fiestes llocales editar

  • Selmana Santa. Destaca'l ritu del "Judas" y la badayada de campanes del Sábadu de Gloria, amás de la Procesión del Silenciu, de Vienres Santu y del Alcuentru. Nes cais cercanes a la Ilesia realícense enramaes.
  • Los Mayos. Tradición ancestral bien enraigonada nel pueblu y en delles de les sos aldegues, son los "Mayos" (cantares populares), que tienen llugar la nueche del 30 d'abril. En Venta del Moro canta'l mayu a la Virxe, coples a la Virxe, mayu a les moces y coples de quintos.
  • San Isidro Llabrador. Tien llugar el 15 de mayu.
  • Fiestes patronales. Celebrar del 5 al 10 d'avientu en conmemoración de la so Patrona la Virxe de Loreto.
  • Selmana Cultural y de la Mocedá'''. Mientres la primera quincena d'agostu desenvuélvense distintos eventos culturales, píntense cais, celébrense bailles, etc.

Gastronomía editar

Tien una amplia ufierta gastronómica ellaborada con productos naturales y recetes tradicionales, que'l Conceyu recoyó y editó nuna publicación, a los que los sirve de complementu y bona compañía'l bon vinu que se llogra de los viñeos del conceyu.

Ente los guisos y arroces destaquen: el guisáu de corderu, el potaxe de vixilia, l'arroz con coliflor y bacalao, l'arroz con bajocas, les almortes, etc. Otros platos típicos venturreños son el "morteruelo" de la matanza del gochu, el pernil al fornu, el bollu con sardines y magras con tomate tayaes magras, la "apexa" y el mueye de sardines. A lo último, nel apartáu de postres, cabo destacar los buñuelos, les magdalenas borraches, los mantecados, les torrijes y les migues duces. Hai de solliñar que la gastronomía típica de Venta del Moro, como la del restu de la contorna, ye claramente castellana y non llevantina.

Política editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983
1983-1987 Cecilio García Onielfa PSOE
1987-1991 Cecilio García Onielfa PSOE
1991-1995 Luis Beltrán Jiménez PSOE
1995-1999 Luis Beltrán Jiménez PSOE
1999-2003 Mª Amparo Cárcel Castillo PP
2003-2007 Mª Amparo Cárcel Castillo PP
2007-2011 Luis Beltrán Jiménez PSOE
2011-2015 Luis Francisco López Yeves PP
2015-2019 Luis Francisco López Yeves PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Referencies editar

Esti artículu incorpora material procedente de la páxina web de la Federació Valenciana de Municipis y Províncies, que per aciu d'una autorización permitió agregar conteníu ya imáxenes y espublizalos baxo llicencia GFDL.

Enllaces esternos editar