Viana do Bolo ye un conceyu español asitiáu al este de la provincia d'Ourense (Galicia). Ye cabeza de partíu xudicial del so nome, que ta asitiáu nel corazón del país del Bibey, a caballu ente les comunidaes de Galicia y Castiella y Llión, raspiando nel so estremu oriental les tierres del Parque Natural del lago de Sanabria. Esta contorna, conocida como la Maxia Verde de Galicia, forma parte de les sierres sur-orientales gallegues, caracterizaes peles sos altes montes y los sos fondos valles, percorríos per numberosos ríos como'l ríu Bibey, el Camba o'l Conso, qu'en munchos casos formen banzaos y cañones.

Viana do Bolo
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia d'Ourense provincia d'Ourense
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde de Viana do Bolo (es) Traducir Andrés Montesinos Rodríguez
Nome oficial Viana do Bolo (es)[2]
Viana do Bolo (gl)[3]
Códigu postal 32...
Xeografía
Coordenaes 42°10′46″N 7°06′40″W / 42.179444444444°N 7.1111111111111°O / 42.179444444444; -7.1111111111111
Viana do Bolo alcuéntrase n'España
Viana do Bolo
Viana do Bolo
Viana do Bolo (España)
Superficie 256.3 km²
Altitú 770 m
Llenda con A Gudiña, Vilariño de Conso, Manzaneda, O Bolo, A Veiga, Porto de Sanabria, Pías y A Mezquita
Demografía
Población 2750 hab. (2023)
- 1458 homes (2019)

- 1428 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.9% de provincia d'Ourense
0.1% de Galicia
0.01% de España
Densidá 10,73 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
vianadobolo.gal
Cambiar los datos en Wikidata

Pola so superficie (271,51 km²) ye, tres La Vega, el segundu conceyu más estensu de la provincia.

Ye un pueblu eminentemente agrícola y ganaderu. L'agricultura, llindada pol clima y el minifundiu, ye principalmente pal consumu particular, si salvamos la castaña, con gran espansión y demanda nel mercáu. Trátase d'una forma d'agricultura altamente ecolóxica, que dexa caltener el paisaxe nel so estáu orixinal, lo que convierte a esta zona nun focu turísticu bien demandáu. Tocantes a la ganadería, predomina'l vacunu, siguíu pol ovín, el caprino y el porcín. El so aprovechamientu en fundamentalmente cárnico, con una gran tradición nos procesos de tresformamientu autóctonos.

L'actividá forestal viose amontada notablemente, a pesar de les quemes sufiertes nos últimos años. Les coníferes fueron les especies más repoblaes.

L'actividá industrial centrar nes empreses de tresformamientu agrariu y na producción d'enerxía hidroeléctrica nos valles de Bibey, Camba y Conso. El ríu Bibey nel so cursu alto percuerre estes tierres montascoses y arredola el puexu sobre'l que s'alza la villa.

La principal vía de comunicación ye la carretera OU-533, que va de Freixido (La Rúa) hasta La Gudiña, y pola que falta 121 km de la ciudá d'Ourense.

Demografía editar

A finales del sieglu XIX (1900) el conceyu cuntaba con 8016 habitantes, pero'l censu sufrió un llixeru descensu na primer metá de sieglu XX, rexistrándose 7906 habitantes en 1930. En 1950 la población aumentara a 8448 habitantes, pero a partir d'anguaño produzse un progresivu procesu d'emigración, principalmente a Brasil, según a diverses ciudaes españoles y a otros países d'América y Europa, destacando Alemaña y Francia. En 1981 el censu rexistraba 6.411 habitantes. Diez años dempués, en 1991, la población baxara a 4672. Mientres la década de los años 90 y los primeros años del sieglu XXI el númberu d'habitantes siguió menguando, anque a menor ritmu: 4398 habitantes en 1996; 3893 en 2001; 3743 en 2003; y 3663 en 2004, con una densidá de población de 13,53 habitantes per quilómetru cuadráu. En 2005 la población total rexistrada foi de 3575 habitantes. Dos años dempués, en 2007, la cifra asitiar en 3442 residentes. En 2008, el censu baxó hasta los 3368 habitantes.

Nel añu 2013 había 3180 habitantes.

Historia y arte editar

Alto Edá Media editar

 
Vista del conceyu de Viana do Bolo.

Tou paez indicar que los primeros pobladores asitiar nun castru, asitiáu nel llugar que güei ocupa la villa, onde s'atopó nel añu 1728 una plancha de bronce llabrada perteneciente a estos antiguos pobladores castreños, rellacionaos en diversos estudios cola tribu de los bíbalos y cola antigua ciudá romana de Forum Bibalorum. La presencia romana na zona queda reflexada pola gran cantidá de restos y edificaciones topaes en numberosos castros y mines. Destaquen los castros de "O Castelo", en Covelo; "O Forxancal", en Edroso; "O Buraco do Mouro", en La Bouza; "As Anta", en Fradelo; "O Castelo", en San Agustín; y "O Castelo dos Mouros", en Fornelos de Cova. Entá queden muertes de les antigües instalaciones mineres de "O Castrillón", en Pinza; "As Anta", en Fradelo; "As Borreas", en Caldesiños; y "A Fraga", en Pradocabalos. Coles mesmes, destaquen dellos restos d'orixe romanu como'l "Relieve" de Bembibre (datáu ente los sieglos I y III dempués de Cristu), según el "Ara" de Viana do Bolo y el "Camín Real" de Rubiais.

La historia de Viana do Bolo trescurre a la solombra del so castiellu, que, edificáu na Edá Media, gociaba de fueros y gobiernu propios. L'aportar históricu d'estes tierres ta estrechamente venceyáu a esta fortaleza medieval. Entá perdura la llamada Torre do Homenaxe, de base cuadrada y con un altor de 18 metros, que foi llevantada alredor del añu 800 pa la defensa contra los moros y foi destruyida mientres les lluches que los vianeses sostuvieron con ellos.

Nel añu 1180 llega a Viana do Bolo Fernandu II, qu'atopa la fortaleza destruyida, la reedifica y repuebla la villa. La Torre del Homenaxe perteneció en primer instancia a Fernando Osorio de Castro.

Baxa Edá Media editar

 
Escudu d'armes del conde Pedro Enríquez y del so fíu, el duque Fadrique Enríquez.

Afinales del sieglu XIV la villa perteneció al magnate Pedro Enríquez de Castiella, que yera nietu del rei Alfonsu XI de Castiella y tamién conde de Trastámara, Lemos, Sarria, Viana y El Bollu,[4] condestable de Castiella, pertigueru mayor de Santiago[4] y comendero mayor del obispáu de Mondoñedo y d'otros munchos monesterios gallegos.[5] Y el conde Pedro yá apaecía nun documentu de mayu de 1372 expedíu na ciudá de Santiago de Compostela, y citáu por Eduardo Pardo de Guevara y Valdés, colos títulos de «conde de Trastámara, de Lemos y de Sarria, del Bollu y de Viana, y señor de Robreda y pertigueru mayor de Santiago».[6]

Y a la muerte del conde Pedro Enríquez, que finó na ciudá d'Ourense el 2 de mayu de 1400,[7] el so fíu Fadrique Enríquez de Castiella heredó los condaos de Trastámara y Lemos y el señoríu de Sarria, ente otros munchos, como señaló Franco Silva.[8] Y tamién heredó'l títulu de conde de Viana y El Bollu y aportó a duque de Arjona, pertigueru mayor de Santiago y señor de Ponferrada y Villafranca de Valcárcel.[9]

Pero en 1429 el duque Fadrique foi prindáu por orde del rei Xuan II de Castiella y desaposiáu de tolos sos títulos y posesiones,[10] y morrió a finales de marzu de 1430 nel castiellu de Peñafiel[11][12] con barruntos de ser asesináu por orde del rei Xuan II de Castiella, anque otros afirmen que morrió por causes naturales.[13]

Edá Moderna y Contemporánea editar

El rei Felipe II alzó la villa en cabeza d'un marquesáu a favor de Pedro Pimentel de Velasco, fíu del conde de Benavente, quien se tituló primer marqués de Viana do Bolo. Nel sieglu XV, tres socesivos conflictos, tuvo que ser reconstruyida y mientres les guerres carlistes foi de nuevu escenariu de duros enfrentamientos.

Arte editar

La Torre del Homenaxe foi declarada Monumentu Históricu-Artísticu'l 22 d'abril de 1949. Na Torre del Homenaxe allúgase'l Muséu Etnográficu de Viana do Bolo, nel que puede contemplase una amplia representación de la cultura popular tradicional d'estes tierres. Los sos fondos distribuyir en delles seiciones: L'arquiteutura popular, el llar y la vida doméstica, les téuniques agrícola y ganaderu y a lo último, l'artesanía y los oficios tradicionales. Na planta baxa ta allugada una pequeña pinacoteca con cuadros de pintores como Nelson Zumel y Sofía García Mares.

Toles parroquies, sacante Vilarmeao, formaben parte de la xurisdicción de Viana do Bolo, que'l so señoríu correspondía al rei. Cola formación a principios del sieglu XIX de los primeros conceyos, apaecen equí cuatro municipios: Grixoa, Rubiais, Solveira y Viana do Bolo, pero en 1836 toos integrar nel de Viana do Bolo.

La villa de Viana do Bolo, col so pintorescu y singular allugamientu, ye un bon puntu de partida pa empecipiar un percorríu pola contorna. Ocupa un pequeñu puexu, arrodiáu per unu de los brazos del banzáu de Bao y coronáu polos restos de l'antigua fortaleza medieval. En redol a la plaza Mayor xira la vida de los habitantes d'esta villa. Edificios barrocos con portalaes, un frontón semicircular, pináculos, gárgoles y balconaes coesisten con nobles galeríes acristalaes y la so fonte, conocida como "el pilón", un monumentu que se llevantó pa conmemorar l'alzamientu lliberal lideráu por Antonio Rodríguez Bordás que tuvo llugar na villa nel mes d'ochobre de 1830, que foi afogáu cola execución na plaza de los protagonistes de la revuelta.

La contorna de Viana do Bolo cunta con numberoses ilesies d'orixe románicu y gran riqueza arquitectónica. Destaquen les ilesies de Bembibre, Grixoa y San Cibrao. Relluma con lluz propio la ilesia del Padre Eternu, un santuariu neoclásicu del sieglu XVII onde se celebra añalmente, nel día de la Trinidá, una famosa romería popular. Tamién cabo destacar la Ilesia Parroquial de Viana, que caltién restos románicos nes sos ventanes, de doble arcu de ferradura, con clara influencia mozárabe.

Tocantes a l'arquiteutura civil, los palacios constitúin una interesante representación del arte y de la historia del conceyu. Ente los más representativos atópense'l Palaciu de Humoso (del sieglu XVIII, que caltién un patiu interior, representativu de la cultura paciega ourensana), el Palaciu de Fradelo, el Palaciu de Punxeiro y el Palaciu de Grixoa, escenariu d'una de les noveles d'Eduardo Blanco Amor.

Flora y fauna editar

La riqueza paisaxística d'estes tierres de monte constitúi una razón abonda pa la so visita. Nesta redolada natural destaca l'equilibriu ente'l monte baxu y la superficie arbórea, con formosos praos chiscando los pequeños valles, onde podemos atopar abondosos sotos de castaños centenarios, carbayos, coníferes, abedurios y omeros. N'unu d'estos sotos destaca'l llamáu Pai dos Rebolos, un exemplar de Quercus robur (carbayu) de grandes dimensiones.

Esisten distintes rutes qu'escurren ente estos espacios naturales pa la práutica del senderismo. Puede afirmase qu'atopamos ante uno de los escasos espacios d'España onde la naturaleza caltién un altu grau de virxinidá, colos sos centenarios árboles nos que tienen la so morada aves como'l uxu real, l'águila real, el picatueru y la filomena. Tamién el llobu ibéricu tien equí unu de los sos últimos apartaces, xunto con menaes de corzos, xabalinos y foinos; y nes paraxes más intransitables de los ríos vive la llondra, la foína, la martalena, el martín pescador y el patu xavaz.

Gastronomía editar

Los díes 13 y 28 de cada mes celebrar na villa les tradicionales feries, a les qu'asisten los aldeanos del conceyu con ganáu y productos agrícoles pa la so venta, aprovechando pa saborguiar unes raciones de pulpu a la gallega.

Les tierres de Viana do Bolo ufierten una amplia gama de prestos culinarios lideraos pola esquisita androlla, un embutíu ellaboráu a base de costiella de gochu adobada y curada al fumu de les tradicionales lareires, que cada añu ye homenaxada y festexada el domingu d'Antroxu. Dizse que la androlla inventar, hai aproximao dos mil años, un gallegu ourensán d'El Bollu llamáu Petrus Petri, d'ende que dalgunos llamen Pedro Prez a esti embutíu. La androlla presentar en tripa gorda, afumada como si fuera un chorizu y rellena de costiella estazada con carne; tou ello sazonado con sal, pimentón duce, pimentón picante y ayu na so xusta midida pa nun degradar el so particular sabor. Dempués correspuénde-y pasar unos diez díes afumándose y unos venti díes d'ensugáu. Esti embutíu recuerda un pocu al botillo d'El Bierzo, pero esisten dos estremes ente dambos manxares: pa la androlla utilízase la tripa gorda y pal botillo utilízase l'estómagu; amás, la androlla rellenar de costiella de gochu adobada y estazada, ente que'l botillo rellenar de güesos y carne de la cabeza del gochu.

El "Domingo Gordu" del Entroido de Viana do Bolo celebra la llamada Fiesta de la Androlla, una comida multitudinaria que tien llugar nel interior del pabellón polideportivu y na so contorna, qu'acueyen a 3.000 comensales. El menú empieza con un caldu con picatostes, siguíu de los cachelos (pataques cocíes) con grelos, llacón, chorizu y androlla. De siguío sírvese'l corderu asáu (criáu na zona), pa rematar la comida cola bica de Viana (una especie de bizcuechu) y los afamaos vianos, unos bombones rellenos de miel.

Entroido (Antroxu) editar

 
Fulión y boteiro, los dos elementos principales del entroido en Viana.

El entroido o antroxu de Viana do Bolo, que gocia de reconocida fama, ye quiciabes unu de los más orixinales que se celebren en Galicia y l'eventu más antiguu y con más tradición de la zona. Los preparativos d'esta fiesta empiecen al rematar el día de Reyes, colos ensayos y la preparación d'amarutes y xarrés. Al rematar la xornada diaria y mientres les fines de selmana, los vecinos entamar pa dir tocar el "fulión" por tolos pueblos de la contorna.

Y asina hasta que llega'l primeru de los díes de farina ("fariña"), "O Xoves de Compadres" (El Xueves de Compadres), que tien lugar dos xueves antes del "Domingo Gordu" (Domingo d'Antroxu). La nueche anterior, la del miércoles, les muyeres escuerren a los homes pa roba-yos una prenda y asitia-y la al "Lardeiro", un moñecu de fierro relleno de paya y petardos que se colgar nun poste de la Plaza Mayor. A otru día, el xueves, los homes escuerren a les muyeres pa enllenales de farina. Depués celebrar con una gran cena de compadres, tres la cual sálese de parranda hasta l'amanecer. De siguío llega'l sábadu de farina, con fiesta y charangues pa dar la bienvenida a los mozos qu'estudien fora del pueblu.

El siguiente xueves ye'l día de la revancha de les muyeres, O Xoves de Comadres La nueche anterior son los mozos los que roben una prenda a les moces p'asitia-y la a la muñeca "Lardeira", que s'asitia nun poste al llau del "Lardeiro". Mientres el día, les muyeres escuerren a los homes pa enllenalos de farina. Pela tarde, los neños tienen el so día especial, con desfiles d'amarutes y xarrés, acompañaos de grupos tocando'l "fulión". Pela nueche, les muyeres, amarutaes y arrexuntaes en comparses que anden a la tema ente elles, entamen una cena, namái pa elles, que remata cola alba. El vienres celebra una fiesta d'amarutes pa neños y mayores, xuntándose toos de nueche pa dir de "fulionada" por cais y chigres de la villa, al igual que'l sábadu, un día nel que la población de Viana do Bolo suelse triplicar.

El "Domingo Gordu" ye'l día grande del antroxu. Dende bien tempranu, la Banda de Gaites del Conceyu percuerre les cais con alboraes pa espertar a vecinos y visitantes. Tres la receición a les autoridaes, el pregón y l'entrega de les insinies de la "androlla", empecípiase'l gran desfile que percuerre les principales cais, participando tolos personaxes típicos del entroido: Vos Boteiros, A Mula, Vos Fulións y As Carroces La camisa de los boteiros ye artesanal, iguada con más de mil metros de seda o cinta de rasu, que formen distintes figures xeométriques. La Mula, siempres va empuesta por un maragatu; d'antiguo xubíase a los sos llombos al cacique del pueblu por que convidase a vinu y viandes a tolos vecinos. El fulión ye una banda de música formada polos paisanos, que faen sonar rítmicamente grandes bombos y preseos de llabranza.

Mientres esta xornada, el conceyu agasaya a tolos visitantes cola degustación d'un pinchu de androlla, el productu gastronómicu más internacional de la zona, y que celebra la so propia fiesta nesti día.

Como en tolos antroxos de la provincia d'Ourense, el llunes ye'l día dedicáu a los neños, con desfiles, concursos y pasacalles nos que los más pequeños son los reis de la fiesta. El martes ye'l penúltimu día del Entroido. El folión percuerre les cais y despídese hasta l'añu próximu. Amarutaos y cargaos de farina, los participantes na fiesta, percuerren les cais hasta la hora del baille y de los concursos d'amarutes. A otru día, Miércoles de Ceniza, tien llugar la procesión del entierru de la sardina.

== Fiestes y feries Toles parroquies de Viana do Bolo celebren les sos fiestes patronales, ente les que destaquen les de l'Asunción de La nuesa Señora, del 13 al 17 d'agostu, la Romería del Padre Eternu, en mayu, y la Romería de San Antón, el 14 de xunu. Tolos díes 13 y 28 de cada mes celebra la típica feria en Viana do Bolo, con un popular mercadín y, poques gracies, numberosos pulpeiros.

Tresporte editar

Carretera editar

Viana do Bolo atópase en plenu corazón del país de Bibey. La meyor manera d'aportar ye dende la OU-533, que va dende La Rúa N-120 hasta La Gudiña N-550 A-52.

Distancia hasta Viana
La Gudiña 19 km
La Rúa 31 km
Verín 52 km
Ourense 123 km
Madrid 417 km
974

km

Parroquies editar

El conceyu de Viana do Bolo ta formáu por 35 parroquies:

  • Bembibre (San Andrés)
  • Caldesiños (Santa Cristina)
  • Cepedelo (Santa María)
  • Covelo (San Llorienzo)
  • Fornelos de Filloás (Santa María)
  • Fradelo (San Vicente)
  • Froxais (San Blas)
  • Grixoa (San Pedro)
  • Edroso (San Román)
  • Louzaregos (Santa María)
  • Mourisca (Santa María)
  • Paradela (San Pedro)
  • Penouta (San Bartolomé)
  • Pixeiros (Santa María)
  • Pinza (Santa María)
  • Pradocabalos (Santa María)
  • Pradorramisquedo (San Sebastián)
  • Punxeiro (San Marcos)
  • Quintela de Edroso (San Cosme)
  • Quintela de Oumoso (Padre Eternu)
  • Quintela do Pando (Santa Isabel)
  • Ramilo (San Pedro)
  • Rubiais (San Ciprián)
  • San Ciprián (San Ciprián)
  • San Mamed (Santiago)
  • San Martín (San Juan)
  • Santa Mariña da Ponte (Santa Marina)
  • Sever (San Llorienzo)
  • Solveira (Santu Adrao)
  • Tabazoa de Edroso (Santa María)
  • Tabazoa de Oumoso (San Sebastián)
  • Viana do Bolo (Santa María)
  • Vilardemilo (Santa María Madalena)
  • Vilarmeao (San Antonio)
  • Vilaseco de la Sierra (San Vicente)
  • San Martiño ye la única pedanía del conceyu que nun tien rede de saneamientu.

Aldegues editar

 
Ardexaxe, una de les aldegues de Viana do Bolo.

Amás d'estes 35 parroquies, contabilícense 17 pequeños nucleos de población, llamaos aldegues:

  • A Bouza
  • A Hermida
  • Altu do Covelo
  • Ardexaxe
  • Castiñeira de Sever
  • Dradelo
  • Fornelos de Cova
  • O Castro *

Oumoso

  • Mosexos
  • Parada das Viñes
  • Pontón
  • San Agostiño
  • Servainza
  • Seoane
  • Santa Mariña de Froxais
  • Vilar de Goia

Ardexaxe editar

Cunta con cinco habitantes a día de güei (Payares de 2017). El so patrón ye San Antonio, que se celebra cada trelce de Xunu.

Vilar de Goia editar

Cuenta, anguaño (Mayu de 2014), con cuatro habitantes y ocho vecinos. El so patrón en San mamed que se celebra'l 7 d'Agostu xunto a Quintela de Oumoso. Otres fiestes que se celebren son: El Padre Eternu y La virxe del Carmen nel Santuariu del "Padre Eternu" asitiada ente Vilar de Goia y Quintela de Oumoso.

Pontón editar

Una pequeña aldea perteneciente a la parroquia de Pinza. La carretera termina ellí polo que ye bien sele. Dende los sos praos puede vese dafechu Viana do Bolo. Tien una pequeña capiya bien antigua na que se celebra una misa, de normal nel mes d'agostu.

Actividaes editar

  • Cicloturismo
  • Rutes a caballu
  • Tiru al platu *

Tiro con arcu * Quads

  • Pistes de motocross
  • Senderismo
  • Paseos en barca
  • Barques a pedales
  • Motos acuátiques
  • Paint-ball
  • Pesca intensiva nos distintos cotos y ríos de la zona *

Caza mayor y menor intensiva tol añu: batíes de corzu y xabalín / rececho de corzu y venáu / esperes de jabalí / codorniz / perdiz / coneyu /llebre

Referencies editar

  1. Afirmao en: Houses of the municipalities of Galicia. Autor: Llista de presidentes de Galicia.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Llingua de la obra o nome: castellanu. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 8 febreru 2019.
  3. «Decreto 332/1996, de 26 de julio, por el que se aprueba el Nomenclátor correspondiente a las entidades de población de la provincia de Ourense» (en gallegu). Diario Oficial de Galicia. 29 agostu 1996. 
  4. 4,0 4,1 Salazar y Acha, 2000, p. 449.
  5. Villaamil y Castro, 1873, páxs. 27 y 33.
  6. Pardo de Guevara y Valdés, 2000b, páxs. 41-42.
  7. Pardo de Guevara y Valdés, 2000a, p. 246.
  8. Franco Silva, 1982, p. 43.
  9. Pardo de Guevara y Valdés, 1984, p. 427.
  10. García García, 2012, p. 692.
  11. Cendón Fernández, 1997, p. 306.
  12. Martínez Caviró, 1973, p. 385.
  13. Pardo de Guevara y Valdés, 2000a, p. 289.

Bibliografía editar

  • Martínez Caviró, Balbina (1973). «L'arte mudéxar nel monesteriu de Santa Clara la Real de Toledo». Archivo español d'arte (Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, CSIC: Centru d'Estudios Históricos) (184):  páxs. 369-390. ISSN 0004-0428. 
  • Pardo de Guevara y Valdés, Eduardo (1984). «Un exemplu de la nueva nobleza trastamarista en Galicia: el condestable don Pedro Enríquez». Anuariu d'estudios medievales (Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, CSIC: Institución Milá y Fontanals. Departamentu d'Estudios Medievales) (14):  páxs. 393-428. ISSN 0066-5061. 
  • Salazar y Acha, Jaime de (2000). Centro d'Estudios Políticos y Constitucionales: La casa del Rei de Castiella y Llión na Edá Media, Coleición Historia de la Sociedá Política, dirixida por Bartolomé Clavero Salvador, 1ª, Madrid: Rumagraf S.A.. ISBN 978-84-259-1128-6.

Enllaces esternos editar