Vicente de Paúl

sacerdote católicu francés (1581–1660)

Vicente de Paúl (24 d'abril de 1581Saint-Vincent-de-Paul – 27 de setiembre de 1660París) foi un sacerdote francés.

Vicente de Paúl
capellán (es) Traducir

Vida
Nacimientu Saint-Vincent-de-Paul24 d'abril de 1581[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia
Muerte París[2]27 de setiembre de 1660[1] (79 años)
Estudios
Estudios Universidá de Toulouse
Llingües falaes francés[3]
Profesor de Jean-Jacques Olier
Oficiu sacerdote católicusacerdote
Movimientu Contrarreforma[4]
Santoral
27 de setiembre
Creencies
Relixón catolicismu
Orde relixosa Congregación de la Misión (es) Traducir
Hijas de la Caridad de San Vicente de Paúl (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Ye una de les figures más representatives del catolicismu na Francia del sieglu XVII. Foi creador de les Conferencies de la Caridá (Güei llamaes AIC) en 1617, tamién de la Congregación de la Misión, tamién llamada de Misioneros Paúles, Lazaristas o Vicentinos (1625) y, xunto a Luisa de Marillac, de les Fíes de la Caridá (1633). Foi nomáu Llimosneru Real por Lluis XIII, función na cual abogó por meyora nes condiciones de los llabradores y aldeanos.

Realizó un llabor caritativu notable, sobremanera mientres la guerra de la Fronda qu'amontó'l númberu de menesterosos nel so país.[5]

Los probes son los nuesos señores y maestros. Maestros de vida y pensamientu. Al pie de ellos la intelixencia escláriase, el pensamientu rectifícase, l'acción afaise, la vida modelar dende l'interior.[6]
Vicente de Paúl, nuna de les sos Conferencies a
los Padres de la Misión y a les Fíes de la Caridá

La so festividá celébrase'l 27 de setiembre. Ye patrón dende 1883 de toles asociaciones de Caridá instituyíu per Lleón XIII con motivu del 50 Aniversariu de la fundación de les Conferencies de San Vicente de Paúl (SSVP) y consideráu precursor del trabayu social.[7][8]

== Vida ==.

Primeros años y ordenación sacerdotal editar

Ranquines, casa natal de Vicente de Paúl.

Nacíu de Juan de Paúl y de Beltranda de Mores (dacuando escritu Mora ensin "s"), orixinarios de Tamarite de Llitera.[9] Nun se sabe con seguridá'l so llugar de nacencia, que ta aldericáu ente Pouy y Tamarite de Llitera.[9] Nun esiste rexistru de la so nacencia una y bones la inscripción de partíes nun s'empecipió hasta 1648.[ensin referencies] Abelly dio como fecha de nacencia el 1576, pero la mayoría de les biografíes modernes decanten por aceptar la fecha de 1581, que nun foi propuesta hasta 1920-1925 por Pedro Costu en París.[9]

Según la teoría de Pouy, Vicente de Paúl nació nuna pequeña casa rural nes contornes de l'aldega de Pouy (que, dende'l sieglu XIX, llámase Saint-Vincent-de-Paul nel so honor), a unos cinco quilómetros de la ciudá de Dax, nel departamentu de les Landas, asitiáu al suroeste de Francia. Nel llugar de la so nacencia, conocíu güei como Berceau de Saint Vincent de Paul, llevántase una modesta construcción de lladriyu y vigues de madera bien paecida a la casa en que nació Vicente n'abril de 1580 ó 1581 (l'añu exactu nun ye seguru). Nun esiste rexistru de la so nacencia una y bones la inscripción de partíes nun s'empecipió hasta 1645.

Según la teoría de Tamarite, los xentilicios Paúl, y Mores/Mora son frecuentes nel Altu Aragón[ensin referencies], y los infanzones d'Aragón utilizaben la partícula "de" nos sos apellíos. Nun esiste rexistru de la so nacencia yá que tolos rexistros fueron quemaos en 1936 mientres la Guerra Civil Española. El biógrafu oficial Luis Abelly viaxó a Pouy cuatro años dempués de la muerte de San Vicente y nun pudo atopar nengún datu sobre los güelos[ensin referencies], nin siquier los sos nomes de pila, lo qu'induz a pensar que nun yera orixinarios de la zona, y que los habitantes de Pouy decidieron callar el so orixe aragonés, con cuenta d'asignase la gloria de ser el llugar de nacencia[ensin referencies]. Abelly dio como fecha de nacencia el 1576, pero la biografía actual acepta la fecha de 1581, que nun foi propuesta hasta 1920-1925 por Pedro Costu en París. La primer noticia del establecimientu de los padres en Pouy ye de 1581, que ser correuta la fecha de Abelly seria cinco años dempués de la nacencia de San Vicente.[9] En Tamarite hai una cai dedicada al so nome.

Yera'l terceru de seis hermanos. La modesta condición de la familia fizo que bien llueu'l neñu Vicente tuviera que contribuyir col so trabayu de pastor d'oveyes y de gochos a la economía familiar. Llueu tamién dio muestres d'una intelixencia despierta, lo que llevó al so padre a pensar que podía faer una carrera eclesiástica. Cursó estudios primarios y secundarios en Dax, y darréu filosofía y teoloxía en Toulouse mientres siete años. Estudió tamién en Zaragoza[ensin referencies]. Foi ordenáu sacerdote bien nuevu, a los venti años, col enfotu de ser párrocu de momentu y asina poder ayudar a la so familia.

Orixe de la so vocación polos probes editar

Monumentu a San Vicente de Paúl, por Emilien Cabuchet. Châtillon-sur-Chalaronne, departamentu d'Ain, nel distritu de Bourg-en-Bresse.

Una serie de peripecies non perbién conocíes dio con él a los trenta años en París, onde atopó primeramente delles pequeñes ocupaciones sacerdotales, hasta que por encamientu d'un prestixosu amigu sacerdote, Pedro de Berulle, darréu cardenal, entró en 1613 na importante casa de los señores de Gondi como preceptor de los neños y darréu direutor espiritual de la señora.

Los viaxes peles tierres de los Gondi llevaron a Vicente a una conocencia de primera mano de les llastimoses condiciones de vida materiales y espirituales de la población llabradora, y tamién del cleru parroquial que los atendía con serios defectos. Esta esperiencia y la so propia evolución espiritual, que los sos perfiles exactos sonnos pocu conocíos, lleváron-y a un decisión irrevocable de dedicar la so vida sacerdotal, non a la promoción social de la so familia o a la suya propia, cual fuera'l casu hasta entós, sinón a la evanxelización y redención de la población llabradora y a la formación de los sos sacerdotes.

A partir d'esa decisión la vida de Vicente caltién hasta la so muerte a los ochenta años, en 1660, una llinia constante de dedicación a la redención espiritual y material de los probes.

La so visión, llindada nos sos empiezos a la población llabradora, foise ampliando progresivamente hasta incluyir condergaos a galeres, enfermos probes, neños abandonaos, soldaos mancaos, esclavos, vieyos desamparaos, méndigos, abellugaos de guerra o nativos paganos de Madagascar. Movilizó pa ello a sacerdotes (Congregación de la Misión, Conferencies de los Martes), a homes y muyeres de la nobleza, de la burguesía y del pueblu llanu (cofraderíes parroquiales de caridá y Dames de la Caridá), a moces llabradores (Fíes de la Caridá); a toos ellos intentó arimar cola so propia visión del Evanxeliu y la so esperiencia cristiana, basada nes pallabres mesmes de Xesucristo nel Evanxeliu de san Lucas: "El Señor unvióme a anunciar la Bona Noticia a los probes, la lliberación a los cautivos, la vista a los ciegos, la llibertá a los primíos".

La Congregación de la Misión y les Fíes de la Caridá editar

San Vicente de Paúl y Santa Luisa de Marillac (1858-1860), obra de Giovanni Pandiani allugada na capiya de San Vicente na ilesia San Carlo al Corso, en Milán.
Frescu de San Vicente de Paúl, na sala de conferencies de la biblioteca rexonal en Aosta.

Vicente de Paúl fundó la Congregación de la Misión en 1625, gracies a una suma de dineru que los Gondi punxeron a la so disposición el 17 d'abril d'esi añu.

En 1633, xunto con Luisa de Marillac, fundó la Compañía de les Fíes de la Caridá. Con Luisa al so llau, actuó como Superior Xeneral, presidiendo los frecuentes conseyos, redactando una regla y resolviendo la base xurídica, un tanto revolucionaria, que fadría de la Compañía una fuercia apostólico poderosa n'años vivientes. Mientres la so vida, alzáronse más de 60 cases ente Francia y Polonia. Dempués, la Compañía aportó a una de les más grandes congregaciones de la Ilesia católica. La Congregación de María estendióse non solo per Francia y Polonia, sinón amás por Italia, Irlanda, Escocia, Tunicia y Madagascar, Arxelia, les Hébrides y les Orkneys. Exerció como Cimeru Xeneral de la Congregación hasta la so muerte, celebrando xuntes regulares del conseyu, escribiendo les sos regles, dirixendo les asamblees xenerales y resolviendo cantidá de problemes fundacionales, como consiguir l'aprobación de la Congregación pola Santa Sede, decidir si teníen de faese votos, determinar cuálos teníen de pronunciase y cuál tenía de ser el so conteníu.

Nel procesu d'emponer a los grupos que fundó, Vicente caltuvo una profusa correspondencia de más de 30 000 cartes, de les que solamente se caltién un diez per cientu. Dio frecuentes conferencies a la Congregación de la Misión y a les Hermanes. Namái caltiénse un pequeñu númberu d'elles y éstes son a cencielles referencies de los copistas sobre lo qu'él dicía. Tamién dio conferencies a les relixoses de la Visitación, confiaes al so cuidu por Francisco de Sales en 1622. Nenguna d'éstes caltiénse.

De 1628 d'equí p'arriba foise comprometiendo na reforma del cleru, entamando exercicios pa ordenandos, les Conferencies de los Martes y retiros pa sacerdotes. Abelly diznos que más de 12 000 ordenandos fixeron los exercicios en San Llázaro. Nos postreros 25 años de la so vida encargar de la fundación de seminarios pal cleru diocesanu, obra que describió como "casi igual" y n'otres ocasiones "igual" a la de les misiones. Llegó a fundar venti.

La obra vicentina editar

Iglesia San Vicente de Paúl, en Clichy (Altos del Sena).

En 1638, encargar de la obra de los neños expósitos. Más de 300 yeren abandonaos añalmente nes cais de París. Según los casos, asignaba un númberu de Fíes de la Caridá a la obra y tuvo 13 cases pa recibilos. Cuando, en 1647, esta obra tuvo en peligru, salvar dirixendo una elocuente llamada a les Dames de la Caridá por que vieren a los expósitos como a los sos fíos.

A partir de 1639, Vicente empezó a entamar campañes pa socorrer a los que sufríen pola guerra, les plagues y la fame. Unu de los ayudantes de Vicente, l'Hermanu Mateo Regnard, fixo 53 viaxes, travesando les files del enemigu amarutáu, llevando dineru de Vicente p'auxiliu de los que s'atopaben en zones de guerra.

De 1643 a 1652 sirvió nel Conseyu de Conciencia, cuerpu alministrativu selectu qu'aconseyaba al rei no referente a la eleición d'obispos. Coles mesmes foi amigu y de cutiu, conseyeru, de munchos de los guíes espirituales del so tiempu. Nel añu 1648, depués de la guerra de los Trenta Años, tien llugar la guerra de la Fronda como resultáu de la cual la probeza azotó cruelmente París y otres poblaciones de Francia.

De les consecuencies de la devastación de la Guerra de la Fronda, por casu, pueden atopase rellatos fechos al traviés de cartes a Vicente de Paúl, unviaes polos misioneros de la Congregación de la Misión – padres Paúles. Dicen ellos: «Acabamos de visitar 35 aldegues del decanatu de Guisa onde atopamos cerca de 600 persones, que la so miseria ye tan grande, que se llancen sobre perros y caballos muertos, dempués inclusive de que los llobos quitaren la sede la fame. Solamente en Guisa hai más de 500 enfermos abellugaos en buecos y en covarones, llugares más apropiaos p'allugar animales que persones humanes».[5]

Los movimientos d'insurrección estender hasta 1653. Con cerca de 70 años d'edá, Vicente de Paúl entamó ingentes programes de socorru que partíen sopa dos vegaes al día a miles de probes en San Llázaro y alimentaben a miles más nes cases de les Fíes de la Caridá. Entamó coleutes, llegando a recoyer cada selmana de 5 a 6 mil llibres de carne, de 2 a 3 mil huevo y provisiones de ropa ya instrumentos.

Muerte y reconocencia editar

Reliquies de Vicente de Paúl, en París.

En xunu de 1660, les fuercies de Vicente de Paúl empezaron a flaquear, hasta la so muerte en París el 27 de setiembre d'esi añu. Henri de Maupas du Tour, predicador del so funeral, declaró: "Poco-y faltó pa camudar la cara de la Ilesia". Les sos reliquies caltener en París.

Foi beatificado el 13 d'agostu de 1729, y canonizáu el 16 de xunu de 1737. La so festividá celébrase'l 27 de setiembre.

San Vicente de Paúl tuvo delles reconocencies, dellos hospitales, orfanatos, asilos, colexos y universidaes como la DePaul University, Chicago n'Estaos Xuníos lleven el so nome o tán sol so patronalgu. En 1947 en Francia foi producida la famosa película Monsieur Vincent que cuntaba la vida del santu, el so protagonista foi Pierre Fresnay que dio vida al personaxe.

A nivel cultura, san Vicente inspiró a dellos pintores a recrear la so hestoria y músicos católicos a usar les sos pallabres en cantares.

El Corazón de San Vicente editar

A la muerte de San Vicente de Paúl, el so corazón foi estrayíu y puestu nuna urna qu'entá se caltién en Casar Madre de les Fíes de la Caridá en París nel rue de Bac, llugar de les apaiciones de la Virxe Milagrosa. Santa Catalina Labouré, la vidente de la Milagrosa, asegura nos sos escritos ver nuna apaición el Corazón de San Vicente de trés colores distintos.

La devoción al corazón del "Padre de los Probes" amenó muncha veneración, nel añu 2017 mientres el Simposio de la Familia Vicentina polos 400 años de la fundación del carisma, el relicariu que contién el Corazón de San Vicente foi lleváu hasta'l Vaticanu en Roma, onde'l Papa Francisco oró en silenciu.

 
Papa Francisco orando ante'l corazón de San Vicente de Paúl mientres el simposio de la Familia Vicentina en Roma (2017)

Tamién un ministeriu de música en Méxicu llamáu Jesed compúnxo-y un cantar tituláu "el Corazón de San Vicente de Paúl". Y en América Llatina arrobínase'l carisma vicentino al traviés de Corazón de Paúl, una páxina destinada a la evanxelización.

Principales feches de la so vida editar

  • 1580 ó 1581: Naz Vicente de Paúl, en Pouy, cerca de Dax, nel departamentu francés de les Landas. Ye'l tercer fíu de la familia de Paúl-Mores.
  • 1595: Vicente sale de Pouy pa dir a Dax, onde va vivir en casa del Señor de Comet, abogáu en Dax y xuez en Pouy. Cursa estudios nel colexu de los Franciscanos.
  • 1596: Vicente empecipia los sos estudios teolóxicos en Zaragoza y Toulouse.
  • 1600: El 23 de setiembre recibe la ordenación sacerdotal en Chateau-l'Evêque, diz la so primer misa en Buzet y ye nomáu párrocu de Tilh.
  • 1610: Vicente de Paúl pasa a formar parte del grupu de llimosneros na Corte de Margarita de Valois.
  • 1612: El 2 de mayu toma posesión de la parroquia de Clichy.
  • 1613: Entra como preceptor na pernomada familia de los Gondi.
  • 1617: Por dos vegaes en Gannes y en Chatillón-les-Dombes, Vicente atopar cola probeza espiritual y material y decide camudar de vida pa tomar el partíu de los probes.
  • 1619: El 8 de febreru, Vicente recibe'l nomamientu de Capellán real de les Galeres.
  • 1620: Les Misiones rurales y les Cofraderíes de la Caridá multiplíquense.
  • 1623: Con ocasión d'una misión predicada nes galeres atracaes en Burdeos, Vicente vuelve, per última vegada a la so tierra natal.
  • 1625: El 17 d'abril, Vicente robla'l contratu de fundación de la Congregación de la Misión.
  • 1628: En Beauvais Vicente predica a los ordenandos unos exercicios espirituales, arriendes de los cualos va dedicase viviegamente a la formación del cleru.
  • 1633: El 29 de payares, Vicente de Paúl y Luisa de Marillac, fundan la Compañía de les Fíes de la Caridá, sierves de los probes enfermos.

Les Conferencies de los Martes, entamaes por Vicente de Paúl, rexunten regularmente a los miembros más destacaos del cleru d'aquel tiempu.

  • 1638: Vicente de Paúl faise cargu de la Obra de los neños expósitos.
  • 1639: Unvia a les Fíes de la Caridá al Hospital de Angers y entama l'ayuda pa la rexón de Lorena, estrozada pola guerra.
  • 1640: Vicente de Paúl entama xestiones ante Richelieu, a favor de la paz.
  • 1643: Vicente recibe'l nomamientu como miembru del Conseyu de Conciencia. Asistió nos sos últimos momentos al Rei Lluis XIII.
  • 1646: Establécense los Misioneros, Sacerdotes de la misión, en Túnez y Arxel pa rescatar esclavos cristianos.
  • 1648: Vicente de Paúl unvia a los sos primeros misioneros a Madagascar.
  • 1649: Entama xestiones urxentes ante la Reina Ana d'Austria y ante Mazarino a favor de la paz.
  • 1651: Vicente de Paúl guía ayudes a les rexones de Picardía, Champaña ya Islla de Francia, afaraes pola guerra.
  • 1660: El 15 de marzu muerre Luisa de Marillac. El 27 de setiembre, a l'amanecida, fina Vicente de Paúl.

Bibliografía editar

  • ABELLY, Louis: Vida del Venerable Siervu de Dios Vicente de Paúl, Fundador y primer Superior Xeneral de la Congregación de la Misión. Salamanca: CEME. 1994. 814p 25cm.
Abelly publicó esta obra namái cuatro años dempués de la muerte de San Vicente, a quien conoció mientres más de venti años. Sirvió de base a toles biografíes posteriores.
  • CALVET, Jean: San Vicente de Paúl. Salamanca: CEME, 1979. 236p. 24cm.
Escelente biografía escrita por un gran conocedor de San Vicente, a quien encuadra nel marcu histórico y lliterario del so tiempu.
  • CORERA, Jaime C.M.: Vida del Señor Vicente de Paúl. Salamanca: CEME 1998 225p. 24cm.
A diferencia del estilu común nes vides de San Vicente de Paúl, esti llibru desenvuelve la so biografía nuna detallada secuencia cronolóxica.
  • COSTE Pierre, C.M.: El Gran Santu del Gran Sieglu. El Señor Vicente. Obra en 3 tomos (316p, 444p, 399p, 24cm). Salamanca: CEME. 1990-2
La biografía más completa de San Vicente de Paúl. Tien en cuenta toles cartes y documentos que publicó'l mesmu Costu nos 13 tomos de les Obres Completes de San Vicente de Paúl.
  • DODIN, André, C.M.: San Vicente de Paúl y la caridá. Salamanca: CEME. 1977. 202p. 18cm.
Preciosu llibru de non gran tamañu, pero de conteníu trupo. Contién otres munches coses, amás d'una biografía entestada del Santu.
  • HÚNERMANN, Wilhelm: El padre de los probes. Vida de San Vicente de Paúl. Madrid: Ediciones Pallabra. 1995. 368p. 22cm.
Biografía novelada escrita por un autor bien conocíu por otres vides d'otros santos. Traducíu a 14 idiomes. Anque novelada, esta biografía nun ye falambaldre, sinón que s'atien a los documentos históricos conocíos sobre San Vicente de Paúl.
  • IBAÑEZ, José María, C.M.: Vicente de Paúl. Realismu y Encarnación. Salamanca: SIGUEME. 1982. 317p. 20cm.
Estudiu trupu sobre lo que suxure'l títulu, el sentíu realista y encarnacional de la fe de Vicente de Paúl.
  • MEZZADRI, Luigi, C.M.: Vida Curtia de San Vicente. Salamanca: CEME. 1990. 117p. 19cm.
Bona introducción pa la llectura d'otres biografíes más completes.
  • MÚRONOS, Luis, C.M.: San Vicente de Paúl. Persona, obra y pensamientu. Madrid: Ediciones Paulinas. 1984. 270p
Amás de la biografía, esti llibru da lo que promete nel títulu: les obres y les idees básiques de San Vicente de Paúl.
  • ORCAJO, Antonino, C.M.: Vicente de Paúl al traviés de la so pallabra. Madrid: La Milagrosa. 1988. 256p. 20cm.
La pallabra revela al home. Una semeya viva de Vicente de Paúl al traviés de la so pallabra empobinada a xentes que se dexaron inspirar por él: Misioneros, Fíes de la Caridá, Voluntaries de la Caridá, ente otres.
  • ORCAJO, Antonino, C.M. y PÉREZ FLORES, Miguel, C.M.: San Vicente de Paúl II. Espiritualidá y selección d'Escritos. Madrid: BAC. 1981. 551p. 20cm.
La primer parte ye una esposición sistemática de la espiritualidá de San Vicente de Paúl. La selección d'escritos ye un florilegio entesacáu de los varios miles de cartes y de les conferencies del Santu, que llegaron hasta nós.
  • ROMAN, José María, C.M.: San Vicente de Paúl I. Biografía (2ª ed.) Madrid: BAC. 1982 707p. 20cm.
Biografía escrita con un rigorosu criteriu históricu. Bien completa y abondosa en cites que faciliten l'accesu a otres obres rellacionaes con San Vicente de Paúl.
  • BRUGADA, Martirià: San Vicente de Paúl. Barcelona: Editorial Centru de Pastoral Llitúrxica, 2001, coleición Santos y Santes 63 (tamién en catalán).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118627171. Data de consulta: 17 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 1r mayu 2020.
  4. URL de la referencia: https://www.britannica.com/summary/Counter-Reformation.
  5. 5,0 5,1 Donizetti Poggioli, Mizaél (ochobre-avientu de 2010). «La probeza nel mundu. Les distintes formes de pobreza». Vicentiana (DePaul University) 54 (4):  páxs. 511-516. http://via.library.depaul.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1027&context=vincentiana_esp. Consultáu'l 27 de setiembre de 2013. 
  6. Peláez, Miguel (xineru-xunu 1996). «nuesos%20se%C3%B1ores%22 Inflúi espiritual de san Vicente de Paúl sobre Federico Ozanam». CLAPVI (Boletín de la Conferencia Llatinoamericana de Provincies Vicentinas) (DePaul University) (90-91):  páxs. 31-38. http://via.library.depaul.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1087&context=clapvi&sei-redir=1&referer=http%3A%2F%2Fscholar.google.com.ar%2Fscholar%3Fhl%3Deas%26q%3D%2522Vicente%2Bde%2BPa%25C3%25BAl%2522%2B%2522los%2Bpobres%2Bson%2Bnuestros%2Bse%25C3%25B1ores%2522%26btnG%3D%26lr%3D#search=%22Vicente%20de%20Pa%C3%BAl%20los%20probes%20son%20los nuesos%20se%C3%B1ores%22. Consultáu'l 27 de setiembre de 2013. 
  7. http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/llibros/llibros-000004.pdf
  8. Plantía:Cita tesis
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 Carpi Cases, Joaquín. «Nacencia de Xuan I de Castiella», Historia de Tamarite de Llitera (dende los sos entamos hasta'l sieglu XX). Ediciones 94 pal Conceyu de Tamarite de Llitera, páx. 348. ISBN 978-84-88921-61-6. Edición online en El Principáu d'Asturies, creación d'un tamaritano del mesmu autor.

Enllaces esternos editar