Villaescusa de Haro

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Villaescusa de Haro ye un conceyu español asitiáu al suroeste de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha, que falta 90 km de Cuenca, onde les llendes de La Mancha y de la Serranía se difuminan nun paisaxe alternante.

Villaescusa de Haro
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villaescusa de Haro (es) Traducir Cayetano Javier Solana Cipres
Nome oficial Villaescusa de Haro (es)[1]
Códigu postal 16647
Xeografía
Coordenaes 39°35′51″N 2°40′25″W / 39.5975°N 2.6735°O / 39.5975; -2.6735
Villaescusa de Haro alcuéntrase n'España
Villaescusa de Haro
Villaescusa de Haro
Villaescusa de Haro (España)
Superficie 93 km²
Altitú 824 m
Llenda con
Demografía
Población 490 hab. (2023)
- 239 homes (2019)

- 231 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.02% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 5,27 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

El términu llinda al norte con Fuentelespino de Haro, Alconchel de la Estrella y Villalgordo del Marquesado; al este con Villar de la Encina, Carrascosa de Haro y Rada de Haro; al sur y oeste con Belmonte.

Hai qu'incluyir ente los términos de Rada de Haro, Carrascosa de Haro, La Alberca de Záncara y Las Pedroñeras una encomienda llamada Devesa de Alcahozo.

La estensión ye d'unos 91 km², con un terrén caliar y desigual predomináu los cuetos a los llanos, con un altor máximu d'unos 820 m. Pela so parte norte pasa'l ríu Záncara.

El clima ye mediterraneu templáu, con temperatura medio añal de 12ºC a 14ºC y una pluviometría de 350 a 700 mm. Coles elevaes temperatures pel branu y baxes pel hibiernu, característicu d'un clima continental d'interior de la Península Ibérica.

La vexetación autóctona, ta compuesta principalmente por carbes (tomillu, morquera, espliegu, árgoma) encines y chaparros.

Economía editar

La principal fonte d'ingresos de la llocalidá basar na agricultura y la ganadería.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Francisco Hermosilla López UCD
1983-1987 Francisco Hermosilla López AP
1987-1991 Balbino Millán Pérez AP
1991-1995 Balbino Millán Pérez PP
1995-1999 Balbino Millán Pérez PP
1999-2003 Balbino Millán Pérez VHI (Villaescusa de Haro Independientes)
2003-2007 Balbino Millán Pérez VHI (Villaescusa de Haro Independientes)
2007-2011 Balbino Millán Pérez VHI (Villaescusa de Haro Independientes)
2011-2015 Cayetano J. Solana Ciprés PP (Partíu Popular)
2015-2019 Cayetano J. Solana Ciprés PP (Partíu Popular)
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Patrimoniu editar

Nel pueblu esisten edificios notables como son los que componen l'antigua universidá (non nata). Ésta tuvo cerca de ser una gran universidá hasta la muerte de la reina Sabela la Católica, momentu nel que s'encargó de la so rexencia'l Cardenal Jiménez de Cisneros, y ordenó que se construyera una nueva Universidá en Alcalá de Henares.

La importante riqueza monumental de Villaescusa de Haro queda patente en dalgunos de los siguiente monumentos:

  • Ilesia parroquial de San Pedro: Na que destaca'l retablu de l'Asunción. Ye monumentu nacional dende 1934.

La primitiva fábrica d'esta ilesia probablemente remontaríase a finales del sieglu XII o a principios del sieglu XIV. L'actual, bien por destrucción o fondes reformes de la fundación orixinal, ye abondo posterior, siendo realizada n'estilu góticu tardíu y renacencia no fundamental. Consta de tres naves d'igual altor, la central más ancha, rematándose toes elles por aciu capiyes cubiertes per medies naranxes rebaxaes nel cabecero y por coru y capiyes llaterales al mesmu nos pies.

Les naves queden dixebraes ente si por grandes pilastres circulares d'orde Dóricu que, en númberu d'ocho (de les cualos seis exentes), sostienen los arcos formeros que delimitan la cubrición de les naves (de mediu cañón con lunetos nos llaterales y d'arestes na central) nos trés tramos que queden definíes.

A la izquierda del presbiteriu atopa la capiya de l'Asunción, d'estilu góticu tardíu y cubierta por crucería y separada na nave por rejería del sieglu XVI. A la izquierda y derecha del piecero hai capiyes, una d'elles bautismal, cubiertes per media naranxa dixebraes por rejería de madera de boliyos. Tres el cabecero ta la sacristía. Cancielles de bona llabra nos accesos.

L'esterior presenta, destacar de la volumetría del conxuntu, los volumes parciales de les susodiches capiyes y sacristía. Cuenta con una bona portada d'estilu renacentista que, asitiada ente dos contrafuertes, sirve d'accesu llateral, componer según arcada de mediu puntu adovelada ente pilastrillas, circulares pareadas que se rematen por escudu y fornica (coles mesmes ordenada) al centru y por pináculo lateralmente. Xúnense dambes composiciones por moldura curvillinia a manera de voluta. Decoración, profusa, en dovelas, enjuntas,... na fornica, venera.

Opuesta a ella y a atriu, portada de senciellu diseñu coles mesmes de mediu puntu y adovelada con moldura recercándola a manera de alfiz. Centrada nel piecero, torre campanario. Fábrica de mampostería con sillar de la esquina, contrafuertes y llenzos en portada.

Esti edificiu, realizáu n'estilu renacencia (recuerda l'estilu de Francisco Colonia), componer según planta rectangular, allargada, de distintos altores dependiendo de les fachaes pola so adautación topográfica. Caltién la disposición y diseñu primitivos de la fenestación. La fábrica ye de mampostería con sillares n'esquines y rematada con cornisa de piedra moldurada, destaca sobre la figura del conxuntu de la que constitúi finxu d'importancia y gran calidá.

Observaciones:

Mandoz fala d'esti edificiu como fundáu por Diego Ramírez de Fuenleal pa establecer una universidá. Paez ser, sicasí, que l'edificiu dir pol obispu Ramírez y nun llegó a terminase nunca pola fundación de la Universidá Complutense (Alcalá). Na actualidá, de propiedá privada, destinar a usu residencial y agropecuariu.

  • Conceyu: Antiguu Palaciu de los Ramírez de Arellano.
  • Ilesia de les monxes.
  • Ruines del Claustru de los Dominicos.
  • Fonte romana.
  • Castillo de Haro: del que solo se caltienen dellos restos. De planta cuadrada con cubos en cada esquina. De los murios que xunen estes solamente queden dos de pies, tando los restantes por demás arruinaos. Del interior nun se caltién nada. La fábrica ye de sillería revistida de sillarejo y atópase bien deteriorada na la so base.
  • Queden restos apreciables d'un segundu recintu cercáu, coles mesmes con torres circulares nos ángulos. Situación dominante nun cuetu a veres del ríu y llagunes de Haro, primitivamente dispunxo de caserío na so redoma.

Fiesta editar

Personalidaes pernomaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar